"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:15

die van mij zou absoluut onder de hoede van een penny horen bij het 'hij is wild en alleen ik kan er iets mee syndroom'.. tegenovergestelde is waar..

er zit een lik arabier in, en dat uit zich in enorm ongeduld s morgens bij het van stal halen (tot poging om de staleigenaresse te overlopen op dag 1), tot draaikonten op de poetsplaats.. En oh, een schreeuw geven of een keer een klap, averechts, dan vliegt zijn kop de lucht in en hij draait zijn ogen weg.. oh wee de valse ruin zeg maar..

Echter het is een simpel principe van consequent zijn, vertrouwen opbouwen en afleiding geven..
hij wordt smorgens gewoon zonder pardon terug gezet in zijn box als hij niet normaal kan doen, mag hij het een paar minuten later nog een keer proberen.. inmiddels loopt hij zeer redelijk mee.

poetsplaats is een work in progress, met name afleiding met hooi en wat muesli erdoor, een appeltje en een worteltje houd hem 20 minuutjes zoet. daarna begint hij gewoon weer te draaien en te banjeren, maar heel langzaam neemt het af.. ik doe alles op z'n elfendertigst, niets gehaast (omdat hij licht zadelnijd heeft, waar bij heel rustig aan doen vrijwel niets van te merken is..

wil je even snel opzadelen, gegarandeerd dat hij dan probeert om in je zakken te happen, of narrig staat te doen. 'tempo' maken is lange termijnplanning, nu eerst de gewoonte doorbreken.

-----
zadelmaker (die dus even snel kwam aanlopen met zadels rofl) en instructrice hebben beiden achteraf aangegeven dat toen ze mij op de poetsplaats met hem zagen, ze letterlijk hun hart vasthielden.. Wat moest een recreatieruiter met een paard dat het geduld van een doperwt heeft en waar letterlijk de spieren in de kont en achterbenen staan te golven van ongeduld (laatste dagen niet meer eindelijk).

Echter, het pennygehalte ten spijt.. Zodra je erop klimt veranderd hij helemaal, zeer betrouwbaar, rustig aanstappen, geen drang om op te schakelen. geen schieten.. buiten kan hij overal in de groep rijden,
het perfecte paard eigenlijk voor de recreatieruiter of zelfs 'beginnende' ruiter, al gaat het laatste misschien niet goed samen met zijn ongeduld bij 'wachten'. Onder het zadel kun je overigens rustig 5 minuten staan kletsen met iemand terwijl je hem aan een lang teugeltje hebt.. geen zucht geen kreun, geen stampen.. na een minuut of tien, aait hij voorzichtig de grond met 1 voorvoet.

een deel van zijn gedrag komt uit zijn verleden.. Een deel is testen.. En het is gewoon een dier dat eerst wil weten wat voor vlees hij in de kuip heeft.. en als hij alles mag, zal hij ook zeker alles nemen.. zonder echt gevaarlijk te zijn.

terpentijn

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:37

Bonte Jaopie van mij is van nature eenkennig van áárd, met name dus in de wei/op de grond, verder alleen als er '"een verkeerde" ruiter opzit. Hij neemt zo iemand al snel de maat.
Te lezen als: niet doortastend genoeg (Jaopie blijft als onwrikbaar onwillig blok beton in een hoek van de bak staan en gaat niet meer voor- of achteruit), of juist eentje die superstreng wil gaan doen (krijg je dus een héle kwaaie Jaopie van die zich zwaar beledigd voelt, gaat er niet vandoor maar gaat terug het gevecht aan).
Een normale ruiter die weet wat ie doet en weet wat ie wil rijdt er zó mee weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:55

Sizzle schreef:
Is dat ook niet iets dat als veulen al gewoon moet zijn?
Ik ben altijd heel streng met paarden als een hoefsmid of da komt. Het kan me niet schelen hoe eng het is, ze hebben zich gewoon normaal te gedragen als iemand een handeling aan ze uitvoert. Als ze dom doen corrigeer dat behoorlijk fel en ga niet staan 'ahhhhhh rustig maar' wat ik veel zie gebeuren.

Mijn smid kan zo de voeten optillen, maar hem uit de stal pakken lukt niet en een klopje op de hals kan na het werk en met beleid. Hij komt al tien jaar bij ons.

Voor de dierenarts zet ik hem klem tegen de muur of sedeer ik want die vindt hij eng. Maar ja naalden zijn niet leuk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:19

Bij jouw zit de opvoeding wel goed denk ik Urielle, maar ik zie zo veel onzinnig gesus bij dierenartsen waarvan ik denk: geef dat beest gewoon even duidelijkheid ipv dat gemiep. Vind het niet raar dat veel paarden bang zijn van de dierenarts, de meeste eigenaren zijn eigenlijk gewoon van te voren al gestressed en staan als een kip zonder kop met plukjes hooi hun paard 'af te leiden' iov het dier duidelijk te maken dat het evn te luisteren heeft.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:35

Ik geloof hier ook niet zozeer in, wel dat ik dat er paarden zijn waar niet 'zomaar' iemand anders even op kan kruipen, maar waar je eerst het vertrouwen van moet winnen.

Je hebt wel van die paarden die verdomd goed weten als er iemand anders op hun zit en al wel eens een rotstreek durven uithalen, zoals die van mij :')

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:48

Ik heb dus zo'n paard waar op dit moment alleen ik op kan rijden.
En dan benadruk ik op dit moment
Vind ik dit leuk dat alleen ik hem kan rijden? Nee helemaal niet!
Ik zou dolgraag willen dat een ander ook eens mijn paard kan voelen.
Als ik op vakantie ga is het lastig, als ik ziek ben dan is het lastig..
We hebben hem nu wel zover dat mensen uit zijn vaste kring hem bijgezet kunnen longeren dus het is al veel verbeterd.

Waarom kan er dan nu niemand op?
Ik kocht mijn paard 5,5 jaar geleden met extreem vluchtgedrag.
En dan bedoel ik niet een beetje rennen maar compleet het blind voor zijn ogen.
Alleen een halster om doen stond hij al te trillen op zijn benen en vluchtte hij.
Het is een heel lang traject geweest en ik rij hem nu eigenlijk zoals ik ieder paard rij.
Ik merk er niet zo heel veel meer aan, ja dat hij super sensibel is.
Ik heb meerdere malen geprobeerd om er andere ruiters op te zetten.
Ruiters die hij goed kent en die ook met hem aan de longe kunnen werken.
Zolang ik hem aan de longeerlijn hou gaat het eigenlijk wel redelijk zolang ze hem niet teveel aan zijn lijf zitten.
Maar zodra ik hem loslaat gaat het mis. Gaat hij in blinde paniek en de ruiters vallen eraf.
Ik ben te bang voor letsel om er nog iemand op te laten.

Ik weet zeker dat als er iemand is die er dezelfde tijd in steekt die ik gedaan heb dat ze hem ook kunnen rijden.
Ik kan namelijk helemaal niet bijzonder goed rijden. Paard heeft alleen geleerd dat hij mij kan vertrouwen dus vertoond het vluchtgedrag bij mij niet meer.

Maar ik wil niet iemand intensief met mijn paard aan de gang laten omdat ik er zelf mee aan de slag wil.

Ik schaal mijn paard dus ook in onder onverkoopbaar. Zelfde als Urielle.. wie gaat er nu maanden naast lopen voordat ze erop kunnen?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:17

Ik geloof ook niet zo in paarden waar maar 1 persoon op kan, maar wel zoals genoemd in paarden die meer tijd nodig hadden.
Ik heb overgens eerst 2 maanden gewandeld, geborsteld en grondwerk etc gedaan met onze groote vriend voordat ik er ook maar aan dacht om op hem te gaan rijden ( hij is halfbakken ingereden ik hou het er maar op dat hij gewend was aan zadel en hoofdstel)
Toen ben ik twee weken alleen maar bezig geweest met op en af stappen.. want hij ging er dus als een gek vandoor als je je voet in de beugel doet. Inmiddels zijn we zo ver dat we aan het oefenen zijn met het sturen en lekker rond stappen, gaat super net als het opstappen zelfs van de week al een aantal kleine stukjes draf gedaan zonder stress van paard.
Ik ben overgens vorige week door een heel stom iets heel hard van hem afgevallen en ik was dus bang dat opstappen weer wat angst zou brengen maar het tegendeel gebeurde, hij draaide om kwam naar me toe draven bracht hem naar krukje en hij stond super braaf te wachten terwijl ik met mijn stijfe gestel er weer op klom !

Ik snap overgens ook niet wat er leuk aan is als er niemand anders op je paard kan, ik zou het jammer vinden als die van ons aan de ren gaat als iemand op probeert te stappen , beetje het idee dat het toch nog niet zo is als het hoort( nog niemand gevonden die durft.. hij is imposant en een watje ) Maar ik weet zeker dat ik een glimlach op mn gezicht zou hebben die er na een week nog niet af is als iemand er zo opstapt en mee wegstapt want ik weet gewoon dat is dankzij mijn geduld vind ik veel stoerder. Hier bedoel ik niet mee dat een ander het niet had kunnen doen met geduld, ik had gewoon de mazzel dat ik met hem aan de gang kon <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:25

Heb het geluk dat al mijn 3 paarden door iedereen te hanteren en rijden zijn.
Kan in sommige gevallen namelijk wel heel handig zijn.

En ja, oude fjord probeert ze uitgebreid uit, heeft binnen 1 tel door wat voor vlees ze in de kuip heeft en loopt er dan allerlei kantjes vanaf, maar doet uiteindelijk wel wat er gevraagd wordt. (afh. van de ruiter doet ze zeer haar best of heeft gewoon luie pret dag)
Zwarte is echt "mijn" paard, maar kan je ook andere ruiters op zetten. (zolang ze maar niet aan zijn mond zitten te trekken en gelijk heeft hij).
Jonkie, heeft nog maar 2 x iemand anders op gezeten, maar was toen ook gewoon super braaf.

Mocht ik ooit mijn benen breken of wat dan ook zijn ze dus allemaal gewoon werkbaar/verkoopbaar in dat opzicht.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:28

Ik heb het tegenovergestelde.. Iedereen kan op mijn paard rijden :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:31

love_western schreef:
Niet allepagina's gelezen.

Ik heb een paard gekent die door zijn eigenaar is beleerd en is ook jaren alleen door hem bereden.

Ik reed op paardje van de eigenaresse. En gegeven moment kwamen we erop als ik ook dat paardje eens mee kon pakken.

Geloof dat ik een half jaar in de midden van de bak heb gestaan. En langzamerhand kreeg ik steeds meer voor elkaar. Uiteindelijk kon ik normaal rond galloperen.

Maar heeft behoorlijk wat tijd en energie gekost. Op de grond was het een heerlijk paard. Goed opgevoed dus. En klikte het ook goed.

Eigenaresse kon er ook gewoon op rijden. Maar de rest stond stil in het midden van de bak. Zelfs mensen met een grote mond die dachten dat het hun wel zou lukken.

Maar uiteindelijk conclusie is dus ook dat dit paard door een ander te rijden was

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:43

Op de manege was er ook zo'n paard en ik was de enige die er op reed.
Dat kwam alleen niet doordat ik zo goed kan rijden, maar meer omdat ik de enige was die er op wilde _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:48

Ooit een paard gereden dat zo sensibel was dat anderen er simpelweg niet op kwamen. Onbekende voet in de beugel en weg was ie.... Maar weet zeker dat als iemand er wat tijd in gestoken had en het handig met hem had aangepakt, het snel genoeg allemaal net zo makkelijk was gegaan als bij mij. Zo nuchter ben ik dan ook wel weer. :D

Heb de indruk dat mensen dat nog wel eens roepen om zichzelf belangrijker te maken voor hun paard dan ze feitelijk zijn. Die dramaverhalen van: "Hij is getraumatiseerd, ik heb hem gered en hij vertrouwt alleen mij. Hij heeft me nodig!"

En dan denk ik bij mezelf: "wie heeft nou eigenlijk wie gered?" :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:07

over het algemeen maakt men zich inderdaad belangrijker zoals je aangeeft safina..
in principe kan 'iedereen' er wel mee uit de voeten, als diegene er ook de tijd en energie in wil stappen voor die zijn kont in het zadel laat neerdaveren.

iemand neemt voor zo'n paard de tijd en energie, blijkbaar de eerste.. zeker lovenswaardig.. maar zou diegene een poosje opzij stappen en een ander met dezelfde intensiteit ermee laten werken.. zeker dat zo'n paard ook dan het vertrouwen vind in een tweede persoon.

maar het zijn juist die paarden die door de eigenaars dan afgeschermd worden voor anderen, want er kan maar een iemand wat mee.. logisch na zoveel tijd en energie, en dan ben je ook niet geneigd om een ander ermee aan de slag te laten gaan op dezelfde wellicht tijdrovende manier. Maar dat neemt niet weg dat het paard dus zeker 'wel' door anderen te berijden is.. immers de eigenaar is er toch ook met geduld en tijd opgekomen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:46

mijn merrie kun je ook iedereen opzetten voor wat simpel werk,maar ze pikt minder van een ander, als van mij. Ze wil ook wel eens uitproberen :Y)
Mijn ruin was echt geen paard voor iedereen...maar meer, omdat ie echt getraumatiseerd was en een hele lijst met gebruiksaanwijzingen had. Je kon ook kiezen, je er niet aan te houden, maar dan moest je de gevolgen accepteren. Hij was nu eenmaal apart, maar wel constant in zn rare gedrag en heel eerlijk. iemand anders kon er ook mee rijden,als je maar het geduld had er af en toe 3 weken niet op te gaa zitten en daarbij je schouders op te halen.

Veel paarden zijn gewoon te zeikerig opgevoed, en vele eigenaren willen denken, dat een paard niet door iemand anders te rijden is. Moesten ze eens n paar keer proberen, en ze zullen versteld staan :+ :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:37

Ik denk dat er bijna geen paard is waar maar een ruiter op kan zitten.

Het is zelfs zo dat ik bang ben dat er erg veel ruiters zijn die mijn paarden veel beter kunnen rijden.... Ook als het een heel onzeker paard betreft. Daarom kan ik de paarden beter voor mijzelf houden, dan ziet niemand dat een ander het beter kan. :D

Een paard van mij is zelfgefokt, atactisch en zo autistisch als maar kan. Bij spanning ben ik tot nu toe de enige die met hem kan lopen. Maar dat is omdat ik degene ben die altijd met hem heeft geoefend. Een ander kan dit vast ook opbouwen. Met rijden net zo. Ik probeer het niet, omdat hij een redelijk ernstige beperking heeft. Ik wil niet het risico lopen dat een ander met hem verongelukt en ik wil het mijn paard ook niet aandoen. Had ik een behoorlijk rijtechnisch probleem gehad, dan had ik het misschien wel overwogen en hem rustig aan een ander persoon laten wennen. Ik zie er nu het nut niet van in, maar zelfs voor hem lijkt het me niet onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 14-03-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:41

Mijn paard is een lastige met andere ruiters. De eerste paar keren accepteerd zij het niet en gaat zij net zolang door totdat diegene ligt... Zij doet dit overigens nooit bij mij.

Vaak haken de ruiters dan af, waardoor al snel het verhaal in de rondte gaat dat er niemand anders op zou kunnen rijden en dat mijn merrie staatsgevaarlijk is.
Als de ruiters volhouden is zij ook prima door anderen te rijden. Ze voelen het zoooooo goed aan (spanning, angst).

Zo heb ik nu sinds kort een bijrijdster voor 1 a 2 dagen in de week, de eerste keer vloog zij er al na vijf minuten af en nu na de vierde keer gaat het rijden prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:48

Mijn haflinger kan door iedereen gereden worden. Ook door een totale beginner. En daar ben ik trots op, ze is goed en consequent opgevoed en dat heeft er zeker aan meegewerkt. Terwijl ze best pittig kan zijn. Maar luistert erg goed :) onze quarter is ook door anderen te rijden, die word soms wat onzeker als ze iets niet begrijpt maar thats it. Nee, ik ben dr trots op!

edit: het is vaak een kwestie van gewenning. Paarden zijn gewoontedieren, als jij je paard nooit aan anderen laat wennen, zal dit nieuw voor hem zijn. Stel dat jou ooit wat overkomt en je moet hem verkopen...succes er mee..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:52

Topic niet helemaal doorgelezen maar ik ben van mening dat iedereen op elk paard kan rijden. Het is alleen de vraag of elke ruiter de kwaliteiten heeft om het beste uit het paard te halen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:55

Laura, bedankt voor je topic, want dit was vanmiddag precies waar ik me zo aan gefrustreerd hebt. :')
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van niet aanstellen 9 vd 10x. Vaak denk ik ook dat gemiddeld andere ruiter het paard beter zal rijden dan de eigenaar, rot om te zien natuurlijk, dus paard kan door niemand anders gereden worden. Vaak vind ik ook dat paarden te vertutteld worden 'omdat ze een trauma hebben', daar worden paarden echt niet beter van hoor. Gewoon consequent zijn en als ze het niet hebben op vreemde, laat hem dan gewoon onwijs vaak poetsen en andere dingen ermee gebeuren met andere mensen. Hou niet alles wat ze eng vinden, niet fijn vinden bij ze weg, confronteer ze er op de juiste manier mee.

Valentino kan ik alles en iedereen mee weg sturen en daar ben ik best trots op want het is heerlijk als je een goed consequent opgevoed paard hebt waarmee je iedereen zijn ding kan laten doen zonder je zorgen te hoeven maken. Ik laat niet veel andere wat met hem doen omdat ik het graag zelf doe, maar ik kan alles en iedereen erop zetten.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:03

Ik weet een aantal ruiters die op mijn paard zouden kunnen rijden, maar ook een heleboel mensen die ik niet eens het halstertouw laat vasthouden. Ik heb ook zo'n paard waar eerst niemand wat mee kon en vreselijk nerveus. Juist daarom wél de dingen op gaan zoeken en het paard leren dat het allemaal niet zo eng is. Is voor het paard uiteindelijk ook veel leuker.
Ieder paard kan je leren om normaal in de omgang te zijn, ook paarden met een trauma. Er zijn een paar uitzonderingen, maar die zijn dan al vanaf veulen in het hoofd niet goed.

En ja, mijn paard liet zich ook zo omvallen. Ik heb er ook twee keer onder gelegen. Daarom ben ik daar juist aan gaan werken. Een paar jaar geleden liep de eerste dierenarts meteen weg, een paar weken terug slikte ze zonder verdoving en enig probleem de sonde door. Ik was nerveuzer (zag nog de doemscenario's van jaren terug) dan het paard. Ben dan toch heel trots en blij voor het paard dat ze zoveel rustiger is geworden!

P_Fashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:05

Mijn paard heeft een erg trauma in haar verleden opgelopen. Maar ik ga er toch niet zomaar iedereen op zetten en mee laten poetsen enzo. Dan kun je zeggen daar wordt hij beter van. Maar geloof me die van mij wordt daar niet beter van. Ze valt vreemde mensen aan. Ze schopt ze bijt ze slaat. Het is gewoon een gevaarlijk paard voor andere. Dan ga ik het risico niet lopen dat er iemand straks in de stal ligt te koekeloeren. Ik zou willen dat ik haar door andere kon laten vertroetelen, maar dat wordt echt je dood.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:47

Je hebt het nooit geprobeerd dus je weet niet wat ze zal doen

Wat je nu omschrijft zou er een van mijn kunnen zijn inmiddels staat zij nu in een andere omgeving en paarden en ze is duidelijk veranderd en kan de eigenaar van de wei er ook alles mee doen. Dus zeg nooit nooit. Daar geloof ik niet in.

P_Fashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:53

Als mijn omschrijving goed had gelezen dan lees je dat ze mensen aanvalt. Er zijn dus wel degelijk mensen geweest die het geprobeerd hebben. Een ervan is in het ziekenhuis beland. Je mag het van mij komen proberen hoor. Maar tot nu toe laat ze mij als enige toe.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:00

Heb zeker goed gelezen, maar het zegt me niet zoveel dat aanvallen.

Er zijn zoveel personen en paarden op de wereld. Als dit paard niet van jou was was het bij een nder ook heus goed gekomen,.
Nee ik geloof er niet in.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:34

Ik geloof ook nooit zo veel van 1 persoon die alleen op dat betreffende paard kan.
Er zullen bijv. vast alleen hier op bokt al honderden mensen zijn die beter kunnen rijden dan ik en daarmee ook mijn paard beter kunnen rijden als ik puur op rijdniveau kijk. Echter vind ik mindset en karakter van een ruiter minstens zo belangrijk als niveau.

Ik vind het trouwens niet perse egoïstisch om zo min mogelijk of geen andere mensen op je paard toe te laten. Omdat ik zelf ten alle tijden verantwoordelijk ben voor mijn paard wil ik niet zomaar er iemand op zetten. Want als het namelijk fout zou gaan, zou ik mij ontzettend schuldig voelen.
Dat betekend trouwens niet dat er niemand in de buurt mag komen van mijn paard, maar ik voel wel altijd even aan in wat voor bui hij is voordat ik iemand aanbied om er even op te gaan.
Ik heb 1 vaste vriendin die hem wel eens rijd en haar vertrouw ik er ook blind mee. Ze rijd hem super eerlijk en haar karakter en mindset passen heel goed bij zijn karakter.