paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:41

biscaya schreef:
Ilse_123 schreef:
Er zit ook een verschil tussen werken en werken natuurlijk. Een paar keer in de week 20 minuten rechtuit draven over fatsoenlijke ondergrond is minder schadelijk dan een uur volle dressuurles in een bak.
Longeren is ook niet alles, dat is ongelijk belastend en dat maakt een jonkie snel scheef als je het onjuist aanpakt.

Daarom is t ook zo belangrijk dat je als ruiter leert te werken met de dubbele longe..De perfecte manier van rechtrichten..En dan wordt longeren in 1x een hele waardevolle oefening..

Nog steeds erg belastend voor de pezen als het paard continu op de volte moet lopen. Nee, ik ben er geen fan van. De mijne gaat zelden aan de longe

noofffx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:34

1 van mijn verzorgpaarden is ook ingereden op 3 jarige leeftijd, omdat het de perfecte dag was! Ze is nogal een druk, schrikkerig maar wel heel lief paardje & die dag was het windstil en ging het super tussen de eigenaar en haar. Ze had toen besloten om haar in te rijden. Hoofdstel had ze al meerdere keren omgehad en het zadel ookal een paar keren. Die dag waren het alleen maar een paar rondjes stappen met tuig en baas erop. Hierna heeft ze de stap en draf erop gedaan ( natuurlijk niet dezelfde dag). Zelf zijn wij ook geen voorstander van al inrijden op vroege leeftijd. Als ze wordt gereden is het niet meer dan twee keer in de week. Jammer genoeg heeft ze steeds blessures ( dit komt niet door het rijden). Wel wordt er veel aan de hand gewerkt!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:55

bruintje123 schreef:
Gelukkig bestaat een paard uit meer dan groeischijven. :)
Spieren en pezen geven ook stabiliteit aan een paard.
Juist die met beleid trainen geeft minder kans op blessures.

Een kind van 12 fietst ook naar school.
Kinderen uit dorpen heel wat kilometers.
En de brugpupers met zware tassen zijn ook daardoor niet versleten met de 25.

En gymen/ sport op de lagere school geeft ook geen schade.

Je moet je paard niet overvragen.
En dan komt gevoel weer naar boven.

Juist. Fietsen is niet belastend, brugpiepers leren heel snel om niet alle boeken mee te zeulen maar een groot aantal boeken in het kluisje te doen. Op school sporten kan prima, maar jonge meisjes mogen beslist niet op spitsen als ze op balletles zitten. Dan vergroeien de tenen. In China lopen heel wat jonge sporters rond die vanwege de fijne trainingsmethodes op al jonge leeftijd (20+) compleet in de kreukels zitten. Ik weet niet of je ooit het beruchte filmpje hebt gezien waarin ze die aankomende talenten dubbelklappen en ff doordrukken?
Pas op want het is vreselijk om te zien... https://www.youtube.com/watch?v=qij0QULBBdk

Voor paardenliefhebbers zijn vergelijkbare filmpjes met jonge paarden die 'zadelmak' gemaakt worden... tot gillende paarden aan toe...

Sporten, beleren bestaat uit veel meer dan rijden. Beleren is prima, maar zodra de balans doorslaat naar alleen maar rijden en er staat 'te' vaak, zwaar, intensief, etc. voor, dan gaat het in een aantal gevallen vroeg of laat harstikke fout.
Tijd nemen, rust inbouwen, naar het paard kijken, luisteren wat hij te zeggen heeft... ;)

saddledancer

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:58

Dat van die spitzen is een slecht voorbeeld, want als je talent hebt en je spieren zijn goed ontwikkeld mag je gewoon al op spitzen dansen hoor, ik al toen ik 9 was, en dat was geen klein prutballet schooltje waar ze niet wisten wat ze deden. Met de juiste begeleiding kan er heel veel, geld ook voor paarden denk ik zo ;) (btw het is niet vanwege de tenen die zouden vergroeien maar de enkeltjes en knietjes die t niet aan zouden kunnen zonder goede training en voorbereiding)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:24

Waar is inderdaad dan dat onderzoek dat met 3 jaar inrijden de rug kapot gaat. Leuk verhaal van die groeischijven enzo, maar ik zie de link niet helemaal..
Neemt niet weg dat ik graag tot 3,5 jaar wacht tot ik aan de slag ga met een paard. Maar 5+ vind ik gevoelswijs veel te laat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:43

Bij de cavalerie vroeger was het eerste gebod: "Gij zult uw paarden niet te vroeg gebruiken"!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:51

Oke, leuk enzo.. Maar wat is te vroeg?

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:54

.
Laatst bijgewerkt door Kanto op 08-07-24 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:24

JudArthos schreef:
Oke, leuk enzo.. Maar wat is te vroeg?

Dat was toen,afhankelijk van het type paard,3 -4 jaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:33

:( /3 Ik heb eens gelezen dat handelaren vroeger soms aan het gebit van een paard gingen prutsen om hem ouder te laten lijken.Zodat hij al als klaar om te gaan werken verkocht kon worden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:17

anjali schreef:
:( /3 Ik heb eens gelezen dat handelaren vroeger soms aan het gebit van een paard gingen prutsen om hem ouder te laten lijken.Zodat hij al als klaar om te gaan werken verkocht kon worden.

Lijkt me een broodje aap verhaal hoor, niet alles wat je leest is waar :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:20

JudArthos schreef:
anjali schreef:

Lijkt me een broodje aap verhaal hoor, niet alles wat je leest is waar :)

Dat inderdaad, alleen een bitje doet niet een pony of paard ouder lijken :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:46

Nog nooit van gehoord,...een paard ouder laten lijken.

Wel jonger, maar niet ouder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:09

Ook nog nooit van gehoord.

Fatsoenlijke zadelmak makers kijken niet perse naar het papiertje maar hoe het paard eruit ziet.
Een slungel van 170 zonder spier werd geen zadel opgelegd ook al was hij 3,5.
Klein geblokt paardje wat gewoon al af was werd zonder problemen rustig mee begonnen met de 3.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:59

Ik denk niet dat je het gebit van een paard kunt vervalsen :')

Mijn paard is met 3 jarige leeftijd begonnen met beleren voor de kar, toen hij ongeveer 6 jaar was werd hij onder het zadel beleerd. Dit heeft mijn leven heel wat makkelijker gemaakt, het was letterlijk opstappen en wegrijden. :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:19

Met een Fries is het zeker niet onverstandig om wat langer te wachten, gezien hun bouw. Dan is voor de kar een prima alternatief.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:24

Precies, en hij stond 90% van de tijd in dubbelspan, dus het 'volle' gewicht hoefde hij ook niet alleen mee te trekken. Plus met het inrijden kende hij het bit al, de singel en de commando's. Het enige waar hij in principe echt aan moest wennen was het gewicht. Ik heb hier echt de vruchten van geplukt, in al die jaren heeft hij nog nooit een stap opzettelijk verkeerd gezet.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:33

Mijn kwpners reed ik altijd pas in vanaf dat ze 4 waren. Voor die tijd wel oefenen met alles.
Ik heb daar geestelijk zeer gezonde paarden aan over gehouden. Mijn IJslander was 4 jaar en 10 maanden, zeg bijna 5 voordat ze werd ingereden.
Ze wordt aankomend juni 7, voor die tijd heb ik alleen veel buiten gereden 1 x Pm een lesje gevolgd.
Ik rijd haar 4/5 dagen per wk, meestal 1 dag longeren/ grondwerk en 2 dagen vrij.
Als ik in de bak train, nooit langer dan 45 min ( begin 20/30 min) en buiten rijd ik niet langer en 2 uur... Meestal een uur tot anderhalf uur.... Als ik naar de duinen ga of bos 2 uurtjes.

Lichamelijk zou ze best meer aankunnen, maar ik wil dat ze het over 5 jaar ook nog allemaal leuk vindt.
Spieren groeien nu eenmaal harder dan pezen en die zijn tot hun zevende nog volop in ontwikkeling. Het is in mijn ogen de bedoeling dat die groei gelijk op gaat, om zo lichamelijke problemen te voorkomen.

In de tuigers, dravers en Western wereld zie je idd wel vaker dat ze vroeg worden ingereden..../ getraind.... Maar die worden over het algemeen dan ook niet zo oud.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:42

Zelf raad ik 4-5 jaar aan om te beginnen inrijden, omwille van de groeischijven. Natuurlijk kan je daarvoor al eens een zadel opleggen als gewenning en aan de hand oefeningen doen met het paard om al bepaalde zaken aan te leren. Longeren is belastend voor de pezen, zeker bij een groen, jong paard dat nog geen training heeft gehad, dus aan de lange lijnen werken en aan de hand lange stukken rechtuit doen vind ik zeker zo nuttig! En bij alles geldt natuurlijk dat je rustig moet opbouwen.

Maar bij "de training rustig opbouwen" schuilt natuurlijk een addertje onder het gras. Ik beweer absoluut niet dat ik de wijsheid in pacht heb en dat ik alles kan en weet, ik probeer alleen met een gefundeerde mening te handelen.

Echter, dit denkt iedereen te doen. Als osteopate zie ik veel paarden met rugproblemen, ik behandel de paarden en geef tips mee, welke de ruiters ook altijd proberen/denken toe te passen.
Voorbeeld uit de praktijk met een 4-jarig paard dat als 3-jarige is ingereden: Ik geef steeds als raad om na de behandeling eerst een aantal dagen rust te geven (rust = geen zadel op, geen longewerk, maar wel veel beweging in de paddock/weide, zodat de paarden zelf kunnen kiezen!) en daarna veel te stappen, goed over de rug laten stappen en zo stilaan weer op te bouwen.
Ruiter in kwestie stapt na aantal dagen weer op, trekt met de slof alles dicht, paard gaat in telgang in stap omdat het absoluut geen ruimte krijgt, wordt met zweep en sporen aangemaand om zeker goed door te stappen. Resultaat is dus een paard dat absoluut niet over de rug stapt, niet voorwaarts-neerwaarts stapt en helemaal vast wordt gereden. Trainingen duren ook standaard minstens een uur, 'want het paard laat voor die tijd niet los'... Ik krijg van de ruiter te horen " ik hem hem goed over de rug gestapt hoor!"

Natuurlijk lijkt dit een overdreven voorbeeld en weet iedereen wel dat dit niet goed is, maar toch is dit een wedstrijdruiter die met het vorige paard M-dressuur reed, en er van overtuigd is dat hij/zij weet wat hij/zij doet.
En ik vrees dat dit geldt voor heel veel ruiters... Ik zie liever paarden die op 3 jaar zijn ingereden en correct getraind worden, dan paarden die op latere leeftijd worden ingereden maar wegens fout van de ruiter in no-time in de blessures gereden worden.
Maar in een ideale situatie zijn het paarden die op 4-5 jaar worden ingereden en dan correct getraind worden :j