Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ewoudlover

Re: Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:58

Zonde die hele fanatieke ouders. Vaak schreeuwen ze dingen die niet eens kloppen. En als de prestatie niet goed genoeg is heb je een jankend kind en een chago ouder.

Ik zou willen dat de mijnen wat fanatieker waren. Maar zo erg als dat je soms op wedstrijd tegen komt is niet normaal.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:00

Misschien is het dan wel regio gebonden Safina want ik kom dit dus echt niet tegen.
Gelukkig niet. Ben nog nooit ouders tegen gekomen die hun eigen doelen op hun kinderen projecteerden maar misschien ben ik wel hopeloos naïef. Aan de andere kant laat ik fantasten links liggen.

Wij doen gewoon ons eigen ding, daar heeft bokt geen invloed op en dingen worden tegenwoordig helaas uitvergroot door internet.

ewoudlover is weer de regel die het bevestigd. Met alle respect maar bokt wordt wel door dit soort meisjes bepaald. Daar komen de extremen vandaan, no offense ewoudlover

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:59

Ess_Ramona schreef:
Niet iedereen is zo nee. Dat zeg ik ook niet.
Ik ken iemand, mooi huis, dure paarden, maar staat wel elke zaterdag te werken bij de Action. Die nieuwe laarzen of dekje moet ze zelf betalen.

Sja ik ook, rijdt dan mss wel een Z pony maar iedere les wedstrijd ieder dekje betaal ik van mn baantje bij de macdonalds. En dan nog ga ik de eigenaar nooit genoeg kunnen bedanken voor deze mogelijkheid

Juist dat harde werken creëert vaak fijne mensen in de omgang. Meisje uit mijn klas ook, heeft alles, ouders hebben eigen zaak. Maar in ruil daarvoor staat ze ook goed 3 of 4 dagen ik die zaak mee te draaien, en er is geen haartje arrogantie te bespeuren bij haar

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:48

Bij ons op de manege hadden we er ook een, had wel geteld 15 lessen gehad kwam ze een dag voor de les met de mededeling dat ze een nieuw paard had gekocht en die wou rijden in de les. Komen die ouders in een splinternieuwe trailer aanrijden, met een prachtige sport pony. Beest stond te gillen en dan meisje had hem vast aan een touwtje keek doodsbenauwd.
Vader begon meteen over alle prijzen die de pony gewonnen had en hoe goed hij was, afstammeling en de hele riedel. Ondertussen is meisje zich in een bodyprotector aan het hijsen heeft moeder pony vast en begint op te zadelen. Vader blijft doorgaan over alles wat zijn dochter gaat bereiken want zulk talent kom je zelden tegen.
Komen we in de bak stapt het meisje met knikkende knieën op, bijna huilend vraagt ze zachtjes of iemand nog even mee wil lopen voor de eerste paar rondjes.

Met haar was het zo gedaan, pony werd na vier maand verkocht had het meisje eraf gegooid. Zonde om dan te horen voor het kind en die pony.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:55

Ik heb zelf die drive, die winnaarsmentaliteit helemaal niet. Ik ben dus ook nooit hoog gekomen, maar ook niet "mislukt" en daardoor gefrustreerd. Ik verwacht wel van mijn dochter dat ze haar best doet in de les, dwz dat ze niet als een dooie pier op die pony zit en haar schouders ophaalt als het beestje niets doet omdat zij met waslijnen en een beetje halfslachtig drijven denkt de bak rond te kunnen komen.
In dat geval vindt ze het rijden blijkbaar niet leuk en ga ik niet betalen voor een sport die ze blijkbaar niet leuk vindt, dan stopt ze maar en gaat iets doen waar ze wel enthousiasme voor op kan brengen.

Maar als ze haar best doet en het lukt niet zul je mij niet horen. Ik vind het al heel knap dat ze op deze leeftijd haar F-proefjes zo onverstoord rijdt.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:35

Robin_S schreef:
Het spijtige aan heel dit gedoe is dat zulke kinderen al een hele foute insteek in hun opvoeding krijgen.

Ik lees hier dingen over dure sportpony's en vrachtwagens en privélessen. En in ruil daarvoor presteren!! Maar ik kan mij écht niet herinneren dat ik op mijn 8 jaar wakker lag over dat soort zaken. Voor mij telde maar één ding: PAARDEN <3 Presteren in ruil om met paarden bezig te mogen zijn? Whut? :o?

Wanneer je zo ver wilt gaan om onze manier van opvoeding als foutief te kwalificeren, zou ik aanraden om mijn berichten nog eens te lezen.

Ik heb geschreven dat ik inzet van mijn kinderen verwacht. Zo lang zij zich inzetten en in mijn ogen hoort daar inderdaad een wil om te winnen bij, is het goed. Geen gelanterfanter tijdens lessen en/of wedstrijden. Nu gaan de dames erg graag op wedstrijd en zouden ze niet willen, ook prima. Dus wat dat betreft pushen wij ze niet.

En ja, ik verwacht die inzet wanneer ik 's ochtends om half 8 3 ponies sta in te knotten en de avond ervoor heb gezorgd dat alles schoon en netjes is qua kleding etc.

En wat is er mis met sportponies, een vrachtwagen en privelessen? Zo lang wij daar graag geld in steken dan is dat onze keuze. Moet iedereen maar op een Shetlander - no offence - in een manege leren rijden omdat een andere manier niet goed is? Laat iedereen het gewoon op zijn of haar manier doen zou ik zeggen.

En oh ja, ik wens de volgende voorlezer wel altijd succes , hetgeen ik ook niet altijd hoor, dus misschien maakt dat eea goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:05

*D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:09

Maar even helemaal los van jouw persoonlijke situatie, El75, want het gaat mij helemaal niet om jouw persoon met wat ik hieronder schrijf, maar in het algemeen:

Als ouders al dat spul aangeschaft hebben en al die moeite doen.... En ma heeft 's morgens vroeg de pony ingeknot, staat fanatiek te roepen tijdens het losrijden en legt er haar ziel en zaligheid in. En het is duidelijk dat ma helemaal gelukkig wordt van goede resultaten en helemaal ontdaan is van slechte resultaten. En een kind weet: "hoe meer ik mijn best doe en hoe meer ik presteer, hoe meer mijn moeder me waardeert en blij met me is."
En stel dat het kind denkt: "ik vind het eigenlijk even niet zo leuk meer, die wedstrijden." Is het dan nog te doen voor een kind om dat eerlijk te zeggen? Om er überhaupt aan te durven denken dat? Want die loodzware druk van al die dingen die je ouders voor je gedaan hebben is er continu. Ik denk dat menig kind zich bij de gedachte om te stoppen al ontzettend schuldig zou voelen.

En daarnaast: Ik ken er veel voor wie de moeder-dochterband grotendeels om de paarden draait. Samen naar de paarden, samen trainen, samen naar les, samen spullen kopen, samen naar wedstrijden... En waarvoor stoppen met de paardensport of stoppen met wedstrijden rijden dus een aardverschuiving teweeg zou brengen. Hoe moet je dan je tijd dan samen invullen? Hoe krijg je als kind dan je aandacht? Die kinderen weten vaak dondersgoed dat hun moeder absoluut niet met evenveel toewijding langs de lijn van een voetbalveld of tennisbaan gaat staan (soms weten ze dat zelfs uit ervaring, omdat ze zien dat hun moeder veel minder betrokken is bij broers of zussen die andere interesses hebben dan paarden).

Hoe gezond is het eigenlijk als ouders heel veel tijd en moeite investeren in de sport van hun kind? Paardensport op wedstrijdniveau is al haast niet te doen als ouders er niet veel tijd en geld in steken. Moet je dan niet automatisch al als ouder op je hoede zijn en oppassen dat je daardoor niet teveel druk oplegt?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 13:16

Ontopic,
Ik snap die ouders wel, als ze meerdere kinderen hebben, verschillende niveau's, B is zaterdag en M is zondag, dan zijn zij ook het weekend kwijt. Dan snap ik ook wel dat ze niet blij zijn met slechtere resultaten.

Maar ze moeten wel oppassen dat het niet tenkosten gaat van die kinderen. Tuurlijk, jammer, maar ouders hoeven dan niet super boos te worden en dreigen met verkoop.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:01

El75 schreef:
Robin_S schreef:
Ik heb geschreven dat ik inzet van mijn kinderen verwacht. Zo lang zij zich inzetten en in mijn ogen hoort daar inderdaad een wil om te winnen bij, is het goed. Geen gelanterfanter tijdens lessen en/of wedstrijden. Nu gaan de dames erg graag op wedstrijd en zouden ze niet willen, ook prima. Dus wat dat betreft pushen wij ze niet.

En ja, ik verwacht die inzet wanneer ik 's ochtends om half 8 3 ponies sta in te knotten en de avond ervoor heb gezorgd dat alles schoon en netjes is qua kleding etc.

Waarom is je ergens voor inzetten hetzelfde als een wil om te winnen? Je kunt toch prima jezelf ergens voor inzetten maar tegelijkertijd geen fluit geven om winnen?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:50

Ik zie het een ook los van het ander. Dat zal dan wel weer te maken hebben met de winnaarsmentaliteit die ik niet bezit, maar het houdt niet in dat ik dan maar halfslachtig bezig ben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:01

Robin_ S

Ik denk dat veel ouders helemaal niet denken dat ze de volgende Anky op de wereld gezet hebben maar ik herken wél wat hierboven gezegd wordt: er moet inzet getoond worden.
Maar dat gaat voor mij in elk geval over alle bezigheden: geen probleem als je helemaal niks wil, maar áls je een hobby kiest dan doe je die ook enthousiast. Ik zou ook niet blij zijn als ik een uitgebreide teken en schilderset aanschaf en die komt nooit uit de verpakking. En dan vind ik het bij paarden nog zwaarwegender omdat het over een levend ding gaat in plaats van een hockeystick of een balletpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:48

Ik zeg niet dat veel ouders DENKEN dat ze een nieuwe Anky op de wereld hebben gezet, maar hopen. Dat is iets helemaal anders. Als ouder hoop je altijd dat jouw kind talent heeft. Dat is normaal!

En met inzet is niks mis, daar heb ik helemaal niets over gezegd. Inzet is gezond. Je moet respect hebben voor je materiaal / paard / huisdier / schoolspullen, noem maar op. Ik zal de eerste zijn die dat beaamt.

Maar het gaat hier over MOETEN presteren. Dat is iets helemaal anders dan inzet tonen. Moeten presteren, waardoor sommige kinderen het plezier in de sport verliezen.

En nogmaals: als jouw kind MOET presteren omdat JIJ waar wil voor je geld, mij best. Maar als kindlief er daardoor geen hol meer aan vindt maar dit niet durft tonen omdat ze bang zijn, dan is het foute boel. Ik zeg niet dat dat hier bij iemand het geval is, maar het bestaat wel, en dat is jammer, meer niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:59

Inderdaad Robin_S

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:06

corientjuhh schreef:
Wat ik ook zie bij ponywedstrijden
Kindertjes op hele dure ponietjes, dure kleertjes capjes et
T ziet er heel mooi uit, maar prik je daar doorheen zie je vaak dat t kind gewoon meelift ipv echt goed kan rijden...
Ugh zo verwaand hoe sommige ouders (en soms ook kinderen) zijn
Soms zijn die kids ook zo ondankbaar
En als ik dan 1 zie rijden die gewoon een leuk ponytje heeft en lol heeft ipv dat opgedofte arrogante gedoe daar kan ik van genieten

Maar wat is het verschil dan tussen een dure pony en een leuk ponytje? volgens mij kan het beide? of kan een opgedofte pony wel goedkoop zijn geweest? Ik vind dit nogal een vrij aparte uitspraak :=

Nou ik hoop toch nooit dat mensen zo tegen mij aan kijken := (en zowel moeten ze maar omdraaien dan)
ik heb een hele jonge dochter die op haar 2e al een behoorlijke paardenpassie er op na hield, slapen en leven met d'r my little pony's, paad paad paad, als we in de auto zaten en een paard zagen, uren mee kunnen naar stal en huilen als we weer naar huis gingen.
Ik draag die passie ook, en mede door dat heb ik al snel gezegd van komop (tegen mijn man) ze is zo vol er van, we gaan voor een pony kijken!
We hebben het nu kunnen doen met een bijrijdpony,maar ze krijgt alles erop en eraan. Wil ze een dagje niet? Prima, blijft ze bij papa thuis, mams vind het ook erg leuk :Y)
Maar meestal is het een pruillip als ik zeg na 15 min dat ze er weer af moet (wil haar niet overbelasten)
Ben ik fanatiek? Ja zeker wel! Maar zodra ze niet meer wil, nou ja dan houd het op, vind ik jammer maar ga ik niet boos om worden....
Fanatiek is niet erg,mits het kind er maar niet de dupe van wordt ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:53

ik ben wel opgegroeid met paarden , maar het hele wedstrijd gedoe trok me nooit zo....ik genoot echt van lange polder en bos ritten. tja ik had zeker deel kunnen nemen aan cross of endurance maar dat was bij ons in de buurt niet en ik weet zeker dat het een goed resultaat opgeleverd had!.
Dus het gaat ook om je eigen mogen zijn en te mogen kiezen!
en dat mis ik hier ook wel in de discussie de smaak van de ouders kan anders zijn als het kind en andersom.
weg gelaten duur of goedkoop.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:53

Ik heb dat zelf nog niet mee gemaakt gelukkig. Maar volgens mij is de lol voor et kind er dan wel af denk ik. Ik rijd zelf voor de lol (momenteel) en dan zou ik het niet fijn vinden als een van mn ouders mij allemaal toeroept wat ik moet doen enzo haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:58

Kusevi schreef:
Ik heb dat zelf nog niet mee gemaakt gelukkig. Maar volgens mij is de lol voor et kind er dan wel af denk ik. Ik rijd zelf voor de lol (momenteel) en dan zou ik het niet fijn vinden als een van mn ouders mij allemaal toeroept wat ik moet doen enzo haha

Is dat ook niet omdat jij al veertien bent? Ik kan me voorstellen dat jij al handiger bent met rijden dan een kindje van zes dat eigenlijk nog helemaal aan het begin staat.
Als volwassene speelt dat in elk geval wel mee bij mij: in de B weet ik zelf wel wat ik aan het doen ben en heb ik graag rust voor ik de ring in ga, met een Z proef voel ik me veel minder zeker en lijken aanwijzingen me juist erg fijn.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:03

Even een trotse moeder: dochterlief haalde vandaag een 4e plek, wegens gebrek aan andere jonge paardenruiters is ze tussen de volwassenen gestart. Een beetje onder de indruk opgestapt, keiknappe proef gereden en met een mooie 4e plek er weer af. Zo leuk.....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:31

superleuk!

Judith1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:30

Leuk dat de moeders enthousiast zijn, maar tè is meestal niet leuk..
Dat heb je ook bij paardrijden, terwijl de media alleen maar naar voetbal/hockey kijkt. Denk maar aan programma's als 'Langs de lijn'...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:06

Klopt Judith..
Paardensport is uniek op TV.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:28

El75 schreef:
Robin_S schreef:

.

Uhh je dochters mankeren die iets aan hun handen s'morgens?

Wel op wedstrijd willen maar moeders alles oplaten knappen..... dat kan ik niet van je snappen,
je doet al zo veel voor hun!

(het is geen aanval maar overdenking)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:31

maximuss schreef:
Uit het instructeur-oogpunt is het soms ook wel "interessant" ;-) : ouders die na een paar lessen (kind rijdt letterlijk een paar weken) al komen vragen wanneer kindlief op wedstrijd kan en in welke klasse ze dan best beginnen...

_/-\o_ :=

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:39

kwita schreef:
Robin_S schreef:

Uhh je dochters mankeren die iets aan hun handen s'morgens?

Wel op wedstrijd willen maar moeders alles oplaten knappen..... dat kan ik niet van je snappen,
je doet al zo veel voor hun!

(het is geen aanval maar overdenking)

Dit vroeg ik me ook af... Waarom knotten ze niet zelf en checken ze zelf even of hun kleding in orde is?