Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moorcats

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:15

Vroeger waren ook de Olympische paarden nog paarden, ipv gecontroleerde machines. Ahlerich was een lang groot paard die misschien wat minder goed tot dragen kwam en het tijdens de piaffes wat moeilijk had. Maar toch ziet het er puur en ontspannen uit, wat hou ik van die oude filmpjes!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:27

moorcats schreef:
Vroeger waren ook de Olympische paarden nog paarden, ipv gecontroleerde machines. Ahlerich was een lang groot paard die misschien wat minder goed tot dragen kwam en het tijdens de piaffes wat moeilijk had. Maar toch ziet het er puur en ontspannen uit, wat hou ik van die oude filmpjes!

Het gecontroleerde is ook een wezenlijk onderdeel en ik denk dat niet alleen de paarden van nu beter zijn maar dat ook de sport in z'n breedte sterker is en dat daardoor de piramide hogere top heeft.

De aanleuning is bij Ahlerich minder constant, je kunt ook zeggen vrijer, maar dat vrije komt niet gelijk tot uitdrukking in dragen (dat wat met voor de loodlijn een beetje wordt gesuggereerd).

Ik heb ook filmpjes gezien van Klimke tijdens trainen ( http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs ) die er beter en mooier uitzagen. En ik durf het haast niet te zeggen, geen LDR maar toch wel een fraktie achter de loodlijn.

Het zou mij niet verwonderen en ik meen ook dat Klimke dat wel eens heeft gezegd dat wat je bij Ahlerich nu ziet op het filmpje de door de jury gewenste 'wedstrijdhouding' was.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:27

mimp3 schreef:
Ik heb dit topic al een tijdje gevolgd, en ook de andere topics die over dit onderwerp gaan. In mijn ogen word het voor de loodlijn lopen van een paard door sommige mensen belangrijker gevonden dan het door het lijf lopen van een paard. Ik zie liever een paard lekker door het lijf lopen met een neusje iets achter de loodlijn dan een stijve hark met de neus voor de loodlijn. Ik heb een filmpje van Reiner Klimke met Ahlerich.. ben ik nu de enige die dit er niet echt heel fijn vind uitzien. Ik zie een paard dat achter stuwt ipv draagt, een paard wat af en toe zelfs iets tegen de hand gaat. In mijn ogen omdat het hoofd te hoog word gehouden door te ruiter. De rug van het paard veert ook niet. en doordat dit paard zichzelf niet draagt zwaait hij uit in de wendingen.

Neemt niet weg dat ook ik vroeger met groot ontzag opkeek naar deze combinatie. Maar dit lijkt mij toch echt achterhaald, tegenwoordig lopen de paarden echt wel wat losser door het lijf en vooral met meer draagkracht.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Heb groot respect voor Dr. Klimke, maar dit beeld is echt niet meer van nu.
Ahlerich loopt heel veel stukken in twee delen en inderdaad niet door het lijf.
Dit in tegenstelling tot de hier zo 'verfoeide moderne dressuur', wanneer training achter de loodlijn wél een losser paard opleverd heb ik daar dus 0,0 problemen mee en mag het van mij de 'nieuwe standaard' worden :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:43

Zou het niet eerder zo zijn dat de kwaliteit van de paarden dusdanig is verbeterd dat die lossigheid er van nature al veel meer in zit?
Er zijn toch ook voorbeelden van monderne dressuurpaarden die niet adl getraind en voorgesteld worden, tonen die dan minder losheid? Ik denk zelf aan Arlando, die met halslengte en een mooie open verbinding heel soepel en harmonieus voorgesteld wordt zonder dat dit ten koste gaat van expressie of controle.
Dus net zo goed als je kunt beweren dat topdressuurpaarden dankzij adl training veel losheid en expressie kunnen tonen, kun je stellen dat ze dit tonen ondanks adl training.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 13:14

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:30

Askja schreef:
Zou het niet eerder zo zijn dat de kwaliteit van de paarden dusdanig is verbeterd dat die lossigheid er van nature al veel meer in zit?
Er zijn toch ook voorbeelden van monderne dressuurpaarden die niet adl getraind en voorgesteld worden, tonen die dan minder losheid? Ik denk zelf aan Arlando, die met halslengte en een mooie open verbinding heel soepel en harmonieus voorgesteld wordt zonder dat dit ten koste gaat van expressie of controle.
Dus net zo goed als je kunt beweren dat topdressuurpaarden dankzij adl training veel losheid en expressie kunnen tonen, kun je stellen dat ze dit tonen ondanks adl training.

De paarden zijn ongetwijfeld beter geworden, maar je zou ook kunnen zeggen dat er middels modernere training (lees LDR) meer uitgehaald word, maar op z'n minst wordt getoond wat de jury waardeerd.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:37

Simpelman schreef:
Ik denk dat er inmiddels een groep meelezers zou kunnen zijn die de belangrijkste bijdragen aan dit topic niet hebben gezien.
Ik plaats ze nog een keer.

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/index.php
http://epona.tv/blog/2014/october/vertical-limit

Ik vindt het een grote stap / erg generaliseren om van een beetje achter de loodlijn tot zeer extreem achter de loodlijn op 1 hoop te gooien. Volgens mij gaan de genoemde artikels alleen over extreem diep.

Als een klassieke ruiter als Klimke het bij Biotop laat zien ( http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs ), zijn we dan niet aan het muggenziften over een beetje achter de loodlijn?

Wat mij vaak opvalt bij een beetje achter de loodlijn is dat de bovenhalsspier veel duidelijker is gedefinieerd en de onderhals veel losser met het beeld van meer front. Dat is voor mij eigenlijk de aanleiding om een beetje achter de loodlijn voor trainen niet erg te vinden of juist op te zoeken.
Ik vindt dus niks mis bij het begin van het filmpje van Biotop waarbij hij achter de loodlijn komt, ziet er nog steeds fijn en ontspannen uit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 15:48

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 15:56

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:59

ART_UMA schreef:
Simpelman schreef:
Ik denk dat er inmiddels een groep meelezers zou kunnen zijn die de belangrijkste bijdragen aan dit topic niet hebben gezien.

Ik vindt het een grote stap / erg generaliseren om van een beetje achter de loodlijn tot zeer extreem achter de loodlijn op 1 hoop te gooien. Volgens mij gaan de genoemde artikels alleen over extreem diep.

Als een klassieke ruiter als Klimke het bij Biotop laat zien ( http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs ), zijn we dan niet aan het muggenziften over een beetje achter de loodlijn?

Wat mij vaak opvalt bij een beetje achter de loodlijn is dat de bovenhalsspier veel duidelijker is gedefinieerd en de onderhals veel losser met het beeld van meer front. Dat is voor mij eigenlijk de aanleiding om een beetje achter de loodlijn voor trainen niet erg te vinden of juist op te zoeken.
Ik vindt dus niks mis bij het begin van het filmpje van Biotop waarbij hij achter de loodlijn komt, ziet er nog steeds fijn en ontspannen uit.

Ik lees nog steeds mee en heb al eens eerder gereageerd over dat het allemaal niet zo zwart/wit is. Opgericht achter de loodlijn is sowieso een no-go voor mij, maar qua trainen en dergelijke zie ik niet in waarom het zo slecht zal zijn.
Helaas kan ik het niet goed verwoorden, maar jij verwoordt wel precies hoe ik erover denk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 16:17

ART_UMA schreef:
Simpelman schreef:

Het zijn maar een paar Hansworsten die aan de bel trekken hoor.
Gelukkig zijn er voldoende dames met meer beoordelingsbevoegdheid die hun bevindingen relativeren anders zou het onvermijdelijk zijn om naar ze luisteren en hun aanbevelingen op te volgen.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:23

Klimke was geen beroeps!!

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:26

zijn dochter leidt jonge paarden vóór de loodlijn op tot ze vertrouwen en kracht hebben om een keertje LDR dressuurtraining te krijgen buiten de vrije dag, de longeerdag, de lange-lijnen dag, de springdag, de cavalettidag en de uitrijdag!
en op de meeste van die dagen is het dus ook weer vóor de loodlijn. Ze zei ons dat plezier met je paard hebben het meest wezenlijke van de rijkunst is.
Dus: vergeet alles nu eens en ga plezier maken met het beest!

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:41

Ik vind die Anne-Grethe Jensen zo fenomenaal.

Ik blijf nog steeds van mening dat wanneer je je paard ADL traint (al is dat een millimeter of 10 centimeter) je niet de juiste instelling hebt. Ook mis ik dan nog steeds een goed onderbouwd argument waarom achter de loodlijn wel zou kunnen, m.a.w. dat er voordelen te behalen zijn voor het paard wanneer er adl gereden wordt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:04

Ik vind nog steeds dat er een verschil is tussen bewust achter de loodlijn trainen, als doel. of een paard dat tijdens de training wel eens achter de loodlijn komt, maar voor de rest vanuit de juiste basis getraind wordt. In iedere training heb je mindere momenten, da's helemaal geen schande.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:24

Wanneer er even wat impulsverlies is dan kan een paard achter de loodlijn vallen, dat corrigeren we dan met impuls. Helemaal niet erg, gewoon een foutje.

Maar, een paard met veel impuls achter de loodlijn rijden dat is heel wat anders!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:42

Daar ben ik het mee eens Simpelman. Alleen vind ik af en toe laag en rond in de training, met veel rust en losheid en een fijne lichte verbinding, geen probleem, dat levert m.i. echt geen onnodige druk of schade op. Maar inderdaad adl met veel impuls, en dan met name in oprichting, vind ik ook een no go. Ik mis kennelijk iets, ik zie echt niet dat er dan 'meer uitgehaald kan worden' (wat een formulering trouwens ...), ik zie alleen een paard zonder hoofd/halsvrijheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:48

Ik vind wat achter de loodlijn rijden totaal geen probleem. Maar op verzoek van de ruiter moet te allen tijd de neus weer voor de loodlijn gebracht kunnen worden. Dus het paard moet het niet los laten maar er moet verbinding zijn. Controle over houding en tempo. Dan vind ik het geen probleem om een paard eens wat ronder in te stellen om net wat meer lossigheid te verkrijgen over de bovenlijn. Is vaak ook maar tijdelijk.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:49

Askja schreef:
Daar ben ik het mee eens Simpelman. Alleen vind ik af en toe laag en rond in de training, met veel rust en losheid en een fijne lichte verbinding, geen probleem, dat levert m.i. echt geen onnodige druk of schade op. Maar inderdaad adl met veel impuls, en dan met name in oprichting, vind ik ook een no go. Ik mis kennelijk iets, ik zie echt niet dat er dan 'meer uitgehaald kan worden' (wat een formulering trouwens ...), ik zie alleen een paard zonder hoofd/halsvrijheid.

Wat mij betreft is de crux de fijne lichte verbinding, zware aanleuing met kracht vasthouden hoort niet.

"meer uitgehaald worden" past wel bij topsport. Ik stel mij voor dat bij LDR de controle er voor zorgt dat ze er meer uithalen dan er anders uit komt. En dat het dan op de Heinz reclame gaat lijken tja... (of is dat van te lang geleden??)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:51

Natuurlijk gaat elk paard wel eens achter de loodlijn door impuls verlies. Foutje dat hersteld wordt door met meer impuls te gaan rijden. Waar meer het probleem zit vind ik en dat gaat m.i samen met achter de loodlijn rijden, bewust trainen, dat die paarden dan "in twee delen" lopen. Daar kun je als ruiter eigenlijk helemaal niets mee als het gaat om lichte hulpen geven etc. want die komen gewoon niet door.
TEvens vind ik die paarden ook vaak op houten Klazen lijken. Helemaal niet mooi bewegend.

Ik begrijp het punt dat gemaakt wordt als het gaat om het filmpje van Klimke. Maar o wat zou ik graag als Klimke kunnen zitten. Ik vind zijn houding zo prachtig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:53

pien_2010 schreef:
Waar meer het probleem zit vind ik en dat gaat m.i samen met achter de loodlijn rijden, bewust trainen, dat die paarden dan "in twee delen" lopen. Daar kun je als ruiter eigenlijk helemaal niets mee als het gaat om lichte hulpen etc. want die komen gewoon niet door.

Achter de loodlijn en in 2 delen lopen hoeft niet samen te gaan. En de hulpen kunnen dan ook prima doorkomen. Het paard gaat pas in 2 delen als het 'afbreekt' in de rug doordat het de verbinding verbreekt. Er dus geen aanleuning is. Iets ronder instellen achter de loodlijn hoeft dat niet als gevolg te hebben. Er moet wel genoeg activiteit van achteruit zijn om de verbinding te behouden. Bij een flegmatiek paard werkt dit niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:01

Achter de loodlijn rijden is net zo iets als stelen.
Stelen mag niet, het is verboden, het is onethisch, het brengt schade toe aan de bestolene.
Stelen mag ook niet een klein beetje, het mag niet .

Achter de loodloon voegt niets positiefs aan de ontwikkeling van het paard toe, integendeel het wordt er alleen maar slechter van, het gaat zich op een onnatuurlijke, geforceerde manier bewegen.
ADL brengt alleen voordeel aan de "dief", die kan er sneller zijn korte termijndoel mee behalen.
Het is onethisch omdat het gemiddeld de gezondheid van het paard negatief beinvloed.
Het is al vele decennia verboden in de KD, men doet dat niet, het is fout.

De grondbeginselen van de KD zijn strikt ethisch:
De harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:06

Suzanne F. schreef:
pien_2010 schreef:
Waar meer het probleem zit vind ik en dat gaat m.i samen met achter de loodlijn rijden, bewust trainen, dat die paarden dan "in twee delen" lopen. Daar kun je als ruiter eigenlijk helemaal niets mee als het gaat om lichte hulpen etc. want die komen gewoon niet door.

Achter de loodlijn en in 2 delen lopen hoeft niet samen te gaan. En de hulpen kunnen dan ook prima doorkomen. Het paard gaat pas in 2 delen als het 'afbreekt' in de rug doordat het de verbinding verbreekt. Er dus geen aanleuning is. Iets ronder instellen achter de loodlijn hoeft dat niet als gevolg te hebben. Er moet wel genoeg activiteit van achteruit zijn om de verbinding te behouden. Bij een flegmatiek paard werkt dit niet.

Wanneer je nog even de twee informatieve links van, nogmaals een handvol "Hansworsten", doorloopt dan kun je begrijpen dat het achter de loodlijn rijden per definitie het paard "in tweeën breekt". Dat is precies wat men ermee wil bereiken, het levert een bepaald soort van (onnatuurlijk) bewegen op, gemakkelijk te herkennen aan het opgooien van de voorbenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:18

Simpelman schreef:
Dat is precies wat men ermee wil bereiken, het levert een bepaald soort van (onnatuurlijk) bewegen op, gemakkelijk te herkennen aan het opgooien van de voorbenen.

Dat is niet het doel wat ik ermee heb maar dat het paard groter gaat bewegen ervaar ik niet als nadeel maar juist als een voordeel. Een bevestiging van het verkrijgen van meer afdruk en schwung.
Misschien zit hier wel het grote verschil tussen 'vroegah' en nu. Het moderne sportpaard is ook meer gefokt om groter te bewegen.
Ik ben tegen het LDR systeem, ik kan er niet mee rijden en sta er ook niet achter. Maar wat ronder instellen is in mijn ogen geen probleem maar kan er juist voor zorgen dat het paard gymnastischer en losser wordt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:39

Simpelman schreef:
Waar meer het probleem zit vind ik en dat gaat m.i samen met achter de loodlijn rijden, bewust trainen, dat die paarden dan "in twee delen" lopen. Daar kun je als ruiter eigenlijk helemaal niets mee al
Wanneer je nog even de twee informatieve links van, nogmaals een handvol "Hansworsten", doorloopt dan kun je begrijpen dat het achter de loodlijn rijden per definitie het paard "in tweeën breekt". Dat is precies wat men ermee wil bereiken, het levert een bepaald soort van (onnatuurlijk) bewegen op, gemakkelijk te herkennen aan het opgooien van de voorbenen.

Heel veel 'klassiek' gereden dieren breken nog meer in 2-en, helaas een constatering...