Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:41

Simpelman schreef:
Hete paarden hebben meer tijd nodig.

Hete paarden hebben mijn inziens vooral meer tijd nodig bij de eerste stappen van het skala. Maar zodra je de ontspanning, tempocontrole en aanleuning voor elkaar hebt...heb je volgens mij des te meer kwaliteit/voordeel onder je kont voor de latere stappen *\o/*
Jammere van de hete rakkers is vaak, dat er juist minder tijd genomen wordt voor die eerste stappen, dat ze teveel terug gereden worden, geforceerd bij elkaar en in de krul, waardoor je of een paard krijgt dat volledig strak en gespannen staat...of een paard dat zijn fijne looplust helemaal verliest.
Maar als je een hete heel rustig opleidt en in ontspanning gebruik leert maken van die looplust en sensibiliteit....dat is het fijnste wat er is. <3

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:51

oji schreef:
Ceriadwen schreef:
Het enige is dat al deze dingen zo ontzettend afhankelijk zijn van zo vreselijk veel variabelen dat in de theorie alleen het gangbare gemiddelde behandeld kan worden. Dat gangbare gemiddelde kan dus voor een hoop paarden funest zijn.

Evenals met het rijden.

Eens. Ook hier komt een groot stuk gevoel bij kijken. Maar feit is wel dat een groot deel van de paardeneigenaren bv geen idee hebben van dat je pezen ook moet trainen. Hoe je dat doet, wat een bepaalde bodem voor belasting geeft....maar oh wat hebben ze een pech als ze het 3e paard naar de slager kunnen brengen vanwege peesblessures. Wat voer doet...wat te weinig voer doet en wat teveel voer doet. Wat conditioneel veel vergt, wat veel kracht vergt etc.
Doseren en timen van alles is zo belangrijk. En juist dat leer je niet uit de boeken. Daarvoor heb je goede begeleiding nodig en moet je leren voelen en kijken naar je paard. Daarvoor moet je ervaring krijgen. Als mensen zelf sporten naast paardrijden, bv hardlopen, dan voel je ook aan je eigen lijf wat inspanning en verschillende oefeningen met je lijf doen. Als mensen zelf sporten naast paardrijden, bv hardlopen, dan voel je ook aan je eigen lijf wat inspanning en verschillende oefeningen met je lijf doen. Dan kun je lezen dat schakelen goed is voor het krijgen van een snellere en sterkere achterhand, maar dan zie je mensen een uur lang als een dolle schakelen met een paard. Dan denk ik ga zelf eens een intervaltraining doen en voel eens hoe dat voelt tov een duurtraining.

Helemaal EENS

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:50

Wat een verrassende onthulling doet Tommie Visser in het Bokt-nieuws waarin in hij in een filmpje les krijgt van Rieky Young.
Hij was één van die grof rijdende ruiters bij wie zijn paard het niet meer pikte. Hij kwam in een neerwaartse spiraal terecht tót hij bij Rieky kwam.
We zien nu de progressie die hij en zijn paard hebben gemaakt o.l.v. Rieky Young.
We zien natuurlijk nog steeds wat die moderne praktijken hebben gedaan met dat paard, .... maar doordat Tommie nu een ommedraai maakt in zijn rijden zien we een véél prettiger beeld van de combinatie, waarin het paard nu weer graag mee wil werken. Ontspanning door inspanning verkregen!

Wat moest hij veranderen?
Allereerst veel minder hand!! Ruimte en lucht geven aan die voorkant is de boodschap, hetgeen goed te zien is wat dat doet met het paard.
En ten tweede: veel meer met zit én been rijden. Veel vaker moet hij dat been er (passief) aan houden zonder dat hij aktief drijft.
Wat een verschil! Je ziet een stralende Tommie en dat is niet iets wat ik ooit eerder bij hem heb gezien.
Leste Tommie niet bij Anky? Anky had misschien ook voor wat dressuurlesjes kunnen gaan lessen bij Rieky?!

En zoals we overal kunnen lezen doet Tommie het vele malen beter dan hij ooit gedaan heeft.
Hij is toegelaten tot het A-kader.
Kijk, dat is nog eens out of the box denken. Chapeau voor die jongen dat hij die stap heeft durven nemen.

Ceriadwen

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:03

en precies wat heeft dat met dit te maken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:05

Ik denk dat dat te maken heeft met iemand die de arrogantie heeft het Scala der Ausbildung te willen "afschaffen".

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:06

Ik denk dat je beter niet kan denken voor anderen

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:17

Ja, laten we allemaal commentaar op Anky geven.
Volgens mij heeft zij al 3x goud op de olympische spelen gewonnen en jullie? :')
Respecteer haar mening gewoon er op zeiken schiet je niks mee op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:19

Hoe zou Tommy toch op het idee zijn gekomen om bij Rieky te gaan lessen? Wie lest er nog meer (af en toe) bij Rieky? Tommy volgt ook nog lessen bij zijn vaste instructeur. Rieky is toegevoegde waarde.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:31

ElenaJuna schreef:
Ja, laten we allemaal commentaar op Anky geven.
Volgens mij heeft zij al 3x goud op de olympische spelen gewonnen en jullie? :')
Respecteer haar mening gewoon er op zeiken schiet je niks mee op.

medailles zeggen niks hoor!
zo kan ik mij ook wel vergelijken met iemand die L doet en ik nog nooit een proefje gereden heb! :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:33

Vorig jaar zaten heel paardliefhebbend Nederland nog in tranen bij het afscheid van Salinero en werd er hulde gebracht aan Anky en nu is ze de boevrouw en doet ze niets meer goed?
Raar volkje die Nederlanders. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:41

Gini schreef:
Vorig jaar zaten heel paardliefhebbend Nederland nog in tranen bij het afscheid van Salinero en werd er hulde gebracht aan Anky en nu is ze de boevrouw en doet ze niets meer goed?

Klopt. Nederlanders laten hun sporthelden altijd snel vallen. En hard.

Maar het leuke vind ik nog well, de arrogantie van bokkers; ze weten en kunnen alles beter!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:13

Murphy, wat grappig dat je in je Anky afzeikpoging haar eigenlijk gelijk geeft..
Out of the box, niet volgens een vast stramien, kijk naar je paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:16

Ceriadwen schreef:
Ik denk dat je beter niet kan denken voor anderen

Juist en dat vind ik dus ook van Anky. Ze had andere woorden kunnen kiezen, dan was haar verhaal denk ik heel anders overgekomen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:31

Ik weet niet of hete paarden meer tijd nodig hebben als coole paarden.
Ze vragen een hele andere trainings aanpak, dat wel en dat moet je als ruiter kunnen en kun je dat niet blijft het heel lastig.
Dat zie je ook bij Anky terug, in de ring gaat het goed maar bij een prijsuitreiking is ze de controle kwijt en juist zulke momenten zeggen mij iets over de combinatie en het vertrouwen wat het paard in de ruiter heeft.

Na een aantal hete rakkers rij ik nu al een paar jaar een hele coole en die opleiden is voor mij een enorme uitdaging want dat vergt een hele andere aanpak.
Ik moet dit paard motiveren om de juiste spieren te gebruiken terwijl hij zich er liever gemakkelijk van afmaakt maar nu ben ik zover dat hij veranderd is van een paard wat draf de prettigste gang vond , naar een paard dat kiest voor galop.

Mijn andere paard dat al jaren op rust staat maar die ik af en toe nog eens rijdt, buigt nog altijd heel gemakkelijk links en rechtsom, zet zijn kont er onder en rijdt als een veertje.
Dat paard houdt zichzelf in conditie, traint als het ware zichzelf gewoon op de wei.

De opleiding heeft bij beide eigenlijk even lang geduurd, bij de oudere om het hete onder controle te krijgen zodat het paard ontspannen zijn oefeningen uitvoert, de jonge om op de juiste manier actief te krijgen zonder dat hij in de stress schiet.
Een coole paard zo actieveren dat hij het voor je wil gaan doen vergt een mentale omschakkeling die even tijd kost.
Het lichaam zover te trainen dat het paard het ook kan, kost ook meer training omdat hij weinig uit zichzelf doet of liever de verkeerde spieren gebruikt.

En dan komt toch een stukje theorie over het paardenlichaam, voeding en training aan bod waarbij ik toch graag op mijn gemak op de bank er een boek bij pak.
Dat kan ik niet allemaal bedenken als ik mijn paard aan het trainen ben, dan moet ik mijn plan van aanpak al in mijn hoofd hebben zitten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:33

Murphy, Tommy traint al een tijdje bij Rieky, dat is algemeen bekend en daar heeft hij ook nooit een geheim van gemaakt. Het was trouwens niet eens zijn eigen idee om daar te gaan trainen. Het was een advies van iemand die echt verstand van zaken heeft.
Leuk om te lezen dat jij helemaal op dezelfde lijn zit :))

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:33

Gini schreef:

Ik denk niet dat murphy102 en simpelman daarbij waren hoor :')

Waarom worden er toch altijd van dit soort teksten bij gehaald?
Anky mag gewoon haar kritiek hebben op het skala en wij mogen daar weer kritiek op hebben als we het niet met haar argumentatie eens zijn. Niet aan de hand toch?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:31

Hier in de woorden van Tommie zelf:
http://www.horsus.nl/?p=nieuws&i=12995- ... eren-video

Als Tommie les heeft van Anky, die zelf zegt dat je moet kijken naar het paard zelf, waarom moet hij dan een zeer belangrijk basisonderdeel ergens anders zoeken?

Dan mag ze 3 medailles hebben gewonnen op de OS, dat maakt je dus nog geen goede instructeur, iets wat veel mensen blijkbaar wel denken.
En dan pleiten dat je de training aan past aan het paard, dan beweer je dus wat anders dan je je leerlingen kan bieden.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:17

Air schreef:
Dan mag ze 3 medailles hebben gewonnen op de OS, dat maakt je dus nog geen goede instructeur, iets wat veel mensen blijkbaar wel denken.
En dan pleiten dat je de training aan past aan het paard, dan beweer je dus wat anders dan je je leerlingen kan bieden.

ahum... Ze heeft 9 medailles gewonnen op de spelen 3x goud, 5x zilver (waarvan 1 ind met Bonfire) en 1x brons

Danielle Heijkoop traint ook bij Anky en die gaat ook als een speer, om Anky dan maar meteen af te schrijven als trainer is ook een beetje kort door de bocht.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:29

Inderdaad Air. Dat het toevallig voor die combinatie niet werkt wil niet zeggen dat het niet werkt. Het is ook maar een mens dus het is logisch dat het voorkomt dat het een keertje niet werkt.

En zoals eerder al werd gezegd, er hoeft maar dit te gebeuren en de Nederlandse sporthelden worden de grond ingeboord. Voor mij en mijn paard als combinatie werkt de methode ook niet. En ook ik vond de uitspraak wat riskant. Maar nu denk ik dat het citaat compleet uit zijn verband word gerukt en dat het begrip skala meer moet worden afgeschaft. En dan klinkt het al heel anders. Ze word nu zo de grond ingeboord, en zodra er bekend word dat (ik noem maar wat) Anky de volgende OS goud wint is zij volksheldin nummer 1. Het is slechts een persoon die leeft voor de dressuursport. Anky heeft haar sporen al verdiend, brand haar niet af op 1 banketstaaf citaat van slechts twee woorden lang.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:36

murphy102 schreef:
Wat een verrassende onthulling doet Tommie Visser in het Bokt-nieuws waarin in hij in een filmpje les krijgt van Rieky Young.
Hij was één van die grof rijdende ruiters bij wie zijn paard het niet meer pikte. Hij kwam in een neerwaartse spiraal terecht tót hij bij Rieky kwam.
We zien nu de progressie die hij en zijn paard hebben gemaakt o.l.v. Rieky Young.
We zien natuurlijk nog steeds wat die moderne praktijken hebben gedaan met dat paard, .... maar doordat Tommie nu een ommedraai maakt in zijn rijden zien we een véél prettiger beeld van de combinatie, waarin het paard nu weer graag mee wil werken. Ontspanning door inspanning verkregen!

Wat moest hij veranderen?
Allereerst veel minder hand!! Ruimte en lucht geven aan die voorkant is de boodschap, hetgeen goed te zien is wat dat doet met het paard.
En ten tweede: veel meer met zit én been rijden. Veel vaker moet hij dat been er (passief) aan houden zonder dat hij aktief drijft.
Wat een verschil! Je ziet een stralende Tommie en dat is niet iets wat ik ooit eerder bij hem heb gezien.
Leste Tommie niet bij Anky? Anky had misschien ook voor wat dressuurlesjes kunnen gaan lessen bij Rieky?!

En zoals we overal kunnen lezen doet Tommie het vele malen beter dan hij ooit gedaan heeft.
Hij is toegelaten tot het A-kader.
Kijk, dat is nog eens out of the box denken. Chapeau voor die jongen dat hij die stap heeft durven nemen.

Het is gewoon te grappig voor woorden! Als ik niet op bokt zou zitten zou ik zeggen "in your face"

[ON] Anky vertelt over haar nieuwe uitdaging: western rijden

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:24

Air en Simpelman begrijpen precies wat ik ermee wil zeggen. Degene die geen bekendheid hebben met het Skala reageren zoals je kunt verwachten. Vooral aan die "goede onderbouwingen" hebben we wat.

Ik kom niet van een andere planeet, Electra, Kamsel en Abacab.
Of ik niet weet dat Anky bij Rieky hobbymatig rijdt. Ik meen dat serieus dat ze bij haar Rieky eens wat dressuurlesjes zou moeten pakken, misschien komt dan weer boven water drijven wat ze ooit in de prullenbak heeft gegooid, .... nl. haar achtergrond!
Ooit was Anky een fantastisch amazone met een geweldige zit en zeer gevoelvol. Met de komst van Sjef is dát allemaal afgebroken, alleen haar bankrekening werd opgebouwd. Hoe kun je jezelf zo verloochenen??? Alles voor het grote geld.
Kijk eens naar haar oude gouden proeven en laat dan eens horen of je dat nu nog zo geweldig vindt? Dat is nog niet zo lang geleden. Vele juryleden zouden nu wel andere scores hebben gegeven.
Met een Helen Langehanenberg en een Charlotte Dujardin (ook al vind ik Carl Hester de betere ruiter van de 2) komt Anky niet eens meer in de buurt.
Daniëlle Heijkoop is níet door Anky gevormd, is pas veel later bij haar gekomen toen ze al op niveau zat. Daniëlle reed de paarden nooit in elkaar, maar nu zie je al veel vaker een frame zo kort in elkaar waar het paard niet meer uit dreigt te komen. Dat is Anky's hand. Niets uitgaan van het paard!! Dat willen de mensen horen en kennelijk ziet niet iedereen dat de paarden allemaal op dezelfde manier gereden worden.

Hoe triest is het dat Tommy Visser zijn gewone basis en basisvaardigheden en hulpgeving dus (mínder hand, méér zit én been) moet halen bij een Western ruiter. En dat is absoluut niet denigrerend bedoeld naar Rieky, integendeel zelfs. Rieky snapt meer van de rijtechniek als Anky met haar gaspedaal en rem. Als Anky ooit in een file komt heeft ze echter een probleem, want kennelijk rijdt zij zonder koppeling ...!!!
Rieky heeft bij Tommy al meer bereikt als elke andere bekende dressuur-hotemetoot.
Als je weet hoe Tommy altijd gereden heeft (en zo kan ik er nog heel wat opnoemen in de subtop) dan schieten de tranen in je ogen, zó grof.
En als je dan dit ziet is dat een hele openbaring, kennelijk voor hemzelf ook, zo te horen....

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:43

Heb je de link gelezen Murphy?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:51

En...???

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:54

tot welke conclusie moet je dan komen?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:56

Dat jij maar een mooie tekening moet maken voor Anky.