Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:11

Los dus Vd schuldvraag of t door paard - ruiter of omstandigheden wordt veroorzaakt

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:55

Ik heb geleerd dat het altijd de schuld is van de Ruiter

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:21

Ik vind het nooit de schuld van het paard!altijd de ruiter of de omgeving, maar het kan ook gewoon zo zijn dat niemand schuld heeft maar dat het gewoon een ongelukje was. Maar het ligt in ieder geval nooit aan het paard!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:20

Meestal 'schuld' van de ruitee, in zoverre er van schuld Te spreken valt, maar soms ook de schuld van omstandigheden. Zo ben ik er van de week nog afgekletterd omdat een of andere banketstaaf het handig vond Om recht achter mijn paard keihard zijn voeten uit Te stampen, ik zag t niet want t was achter ons, en paard schoot van links naar rechts op zo'n manier dat ik toch echt mooi niet kon blijven zitten (en dat gebeurt zelden al zeg ik t zelf, was al jaren niet gevallen :') ) ik denk dat t daar niemands schuld was behalve van die handigerd achter de bak.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:21

persoonlijk zeg ik altijd het is de schuld van de ruiter,

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:27

Aidenn schreef:
persoonlijk zeg ik altijd het is de schuld van de ruiter,

Dit! :j

Een ruiter kan niet vallen als hij niet op een paard zit :+

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:30

Wat is ergens schuld aan hebben? Als het paard schrikt en ervandoor vliegt, is dat dan het paard zijn schuld? Want dat kan je natuurlijk verschillend opvatten.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:34

Ik heb een paard gereden, waarmee ik het eerst heel rustig heb opgebouwd. Eerst poetsen, mee wandelen, longeren, later pas zadel erop en rondjes door de bak stappen. Maar zodra je gaat draven, gooit hij je eraf, met een valse scheve bok die je totaal niet aan ziet komen. Er is niks mis met het zadel, zijn rug of de tanden, het paard is gewoon zo eigenwijs, die heeft er geen zin meer in (16, ex-wedstrijdpaard). Paard geeft dus gewoon aan dat hij niet wil, en dat is niet de schuld van de ruiter ;)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:34

Nou, kan het de schuld van de ruiter zijn, echter kunnen er ook omstandigheden zijn dat het paard schuld heeft. En soms ook geen schuld maar gewoon een ongeluk.
En er zijn ook gewoon paarden en pony's die, en dat gebeurt ook bij prof's, via de achterdeur verdwijnen, en wie er dan schuld heeft?
En als een paard iets in het hoofd niet goed heeft?
Zijn dus meerdere redenen waarom je niet zwart wit kunt denken imo.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:40

SweetVanille schreef:
Ik heb een paard gereden, waarmee ik het eerst heel rustig heb opgebouwd. Eerst poetsen, mee wandelen, longeren, later pas zadel erop en rondjes door de bak stappen. Maar zodra je gaat draven, gooit hij je eraf, met een valse scheve bok die je totaal niet aan ziet komen. Er is niks mis met het zadel, zijn rug of de tanden, het paard is gewoon zo eigenwijs, die heeft er geen zin meer in (16, ex-wedstrijdpaard). Paard geeft dus gewoon aan dat hij niet wil, en dat is niet de schuld van de ruiter ;)

Toch wel, want de ruiter wil perse op het paard zitten..

Daarnaast is het paard niet eigenwijs, hij loopt netjes in stap. Zodra je gaat draven komt er afwisselend meer druk op zijn rug wat hij waarschijnlijk als onprettig ervaart.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:44

SweetVanille schreef:

Paard is niet eigenwijs, je zegt zelf dat die aangeeft dat hij er geen zin meer in heeft. (wat komt door wat hij vroeger van ruiters moest doen)
Je moet het dus leuk maken voor hem.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:41

Of gewoon niet meer opstappen, opgelost klaar. Kijk het paard maakt zijn keuze, wilt jou niet erop. Het is dan JOUW keuze om toch erop te willen dus ben je als ruiter schuldig voor het ontevreden paard en het gebok.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:39

Een paard doet geen dingen uit zichzelf. Er zal bij het paard iets niet lekker zitten doet hij of zij zoiets..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:41

Paard heeft nooit schuld imo :D
En dan nog.... wat maakt het uit door wie, wat of waarom je eraf valt? :D We moeten niet altijd iemand 'de schuld willen geven'.
Het zij gewoon zo als je er af valt. Toch?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:47

Als je met je paard een eenheid vormt en geheel de ruiter vertrouwt dan zou in principe niks fout moeten gaan mits je paard zich verstapt of iets gewoon niet kan.
Maar dit heeft denk bijna niemand. Ik ook niet met mijn paard. Wel heb ik dat als hij bokt enz dat ik gewoon mn teugels loslaat, dan ondersteun ik hem niet meer in zn doen, en is het weer een lief paardje. Houd ik druk op de teugels, lig er er weer naast. Ik heb gelukkig een fijn paard wat snel een eenheid met je wil vormen, maar dat gaat nog even duren voor dat ik dat (hopelijk) vind

Wiens schuld het is als er wat mis gaat? Beide, ruiter kan verkeerde hulpen geven, of je bent geen eenheid met je paard. Zo zie ik het en of ditidee goed is? Geen idee.

ponypower12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:29

soms geeft de ruiter verkeerde hulpen.
Waardoor het paard in de war raakt.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:30

Het is nooit het paard zijn schuld, het paard begrijpt het niet of kent het nog niet, ruiter geeft de verkeerde hulp ed..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:35

/3
Mijati schreef:
Ik ben van mening dat vallen van je paard een combinatie is van verschillende factoren.
1 de ruiter, deze geeft het paard immers leiding en zorgt voor een goed matriaal, daarnaast zal hij moeten werken een de vertrouwens band
2 de omgeving, in de omgeving kunnen dingen plots veranderen of er kunnen zich in eens vreemde dingen voordoen. Of wat wij als onschuldig zien, kan voor een paard heel bedreigend zijn.
3 het paard, en dan met name het karakter.

Hier ben ik het mee eens.

Ik ben 4 weken terug ook van mn paard gevallen. Het begon opeens te waaien en er begon dus vanalles te wapperen en na een opeenstapeling van wapperende dingen ging hij aan de kletter.

Ik Was bezig mijn jas aan te trekken, mijn vriend Had hem vast en ik Had dus niks te zeggen.

Daarbij Is mijn ruin van zichzelf al wat vliegerig. Vanaf veulen afaan zat dat al in zn karakter.

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:14

Het ligt er helemaal aan wat er is gebeurd..

Maar ik vind echt niet dat je de schuld altijd maar op je paard kan afschuiven hoor :3

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:33

Ik vind dat het niet echt iemand zijn schuld is het kan natuurlijk altijd gebeuren. Het is en blijft een dier.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:56

In 9/10 gevallen is de "schuld" bij de ruiter te vinden.
Onduidelijke of tegenstrijdige hulpen (die dan helemaal geen hulp meer zijn), geen consequentie, ongeduld, ...

Tuurlijk, paarden genoeg die wel eens jolig zijn, maar dat heb je nou eenmaal met levende wezens. Als je daar niet mee om kunt, moet je gaan fietsen.
En daar komt de rijkunst om de hoek kijken: hoe snel en hoe vlot neem je je paard terug, hoe goed kan je blijven zitten, heb je de feeling om aan te voelen waar je paard heen gaat, ...
Met je eigen paard is dit "makkelijk", ik zie aan de mijne haar oren op voorhand wat ze van plan is. Daardoor kan ik op voorhand al corrigeren, even been er in of een halve ophouding, ligt aan de situatie, waardoor zij op haar beurt niks uithaalt.
Zelfde bij "stoute" paarden, je voelt vaak op voorhand de spanning in het paardenlijf. Jij als ruiter moet dat kunnen oplossen en inschatten.

Ik was ook zo'n ongeduldige schreeuwlelijk, en maar schelden op het arme dier.
Tot plots het kwartje viel: als ik al niet wist waar ik mee bezig was, hoe kon zij dan in Godsnaam snappen wat ik van haar vroeg?
Als het lachen je vergaat, is het tijd om af te stappen, zeg ik altijd.

De schuld lag vooral bij mezelf. Wat nou been geven en tegelijk aan de teugels trekken, dat zou ik zelf ook niet snappen hoor. Wel aangalopperen, maar dan helemaal verkrampen, tuurlijk voelt m'n paard dat. Longeren was ook zo'n ramp, tot ik les nam en snapte dat ik én op de verkeerde plaats stond, én dat met de verkeerde lichaamshouding deed.

Paarden pikken de kleinste beweging, de kleinste onrust en onderdrukte emoties op. Van alleen al je ademhaling leiden ze veel af. Vaak gaat het daardoor fout, en dan wijzen we maar naar de paarden.

Door een consequente leider te zijn, die je paard een veilig gevoel geeft, heb je de controle in handen. Door een band op te bouwen, leer je lichaamstaal lezen. En door te oefenen en te trainen, krijg je ook ervaring en feeling.
Als daar de moeite en tijd niet voor over hebt, bega je als ruiter meteen al de eerste fout, waar logischerwijs nog meer dingen fout door kunnen lopen.

Wat een vage uitleg is dit zeg haha, ik snap er zelf amper wat van. Wat ik bedoel, is dat je met de juiste kennis (zowel over jezelf als over je paard) al heel wat situaties kunt vermijden, en de dingen die je dan toch nog tegenkomt vrij snel onder controle hebt.
Paarden communiceren in een andere taal dan wij. Wij kunnen die van hun leren. En dat komt ons beide alleen maar ten goede, zowel onder het zadel als op wandeling aan de hand als bij de smid als bij VD.
Mijn paard schrikt in het bos ook nog wel eens, maar na 1 stap van haar heb ik haar al terug bij mij. Schrikken kunnen we allemaal, maar doordat ik haar ken kan ik zo'n situatie snel én veilig oplossen.

Mara_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:39

Meestal is het de schuld van de ruiter, dus het is eerder andersom.

Vuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:25

Inderdaad ik vind ook dat het meestal de schuld is van de ruiter. Maar stel een paard springt opzij van schrik en jij ligt er naast met een gebroken pols of wat dan ook is het ook niet jou schuld. Ook zeker nietdie van het paard, een paard is een vluchtdier en dat kan gebeuren. Vaak is het een ongelukje waar niemand echt schuldig is. Maar als je idd tegen gestelde hulpen gaat geven en je paard doet dan iets 'fouts' dan is het zeker de fout van de ruiter in mijn ogen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:39

Wauw een topic uit 2014 :wow:

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:08

Kan allebei, maar meestal de "schuld" van de ruiter zou ik zeggen.