Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:32

Ik zie niet in hoe je stelling kunt vragen zonder teugelhulpen :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:14

Urielle schreef:
Maar hoe voorkom je dan dat het paard buigt?

Klinkt wat knullig dit, maar ik heb geen beter antwoord. Oefenen en leren doseren. Te veel binnenbeen maakt dat ie ombuigt, net als te veel gewicht. Als je zelf scheef gaat zitten met je heupen of schouders (dus niet meer in de rijrichting) Dan ga je gegarandeerd trouwens in de buiging. Dan geef je namelijk de hulpen voor lengtebuiging.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:09

Ik snap de theorie erachter echt niet.
Zoals jij het omschrijft geef je gewoon de hulpen voor buiging, maar dan klein (of er mist iets). Maar ik wil persoonlijk geen onderscheid tussen grote hulp is... en kleine hulp is... omdat het paard uiteindelijk wat ik vraag op veel kleinere hulp moet gaan doen en dan kom ik in de knoei.

Daarnaast is het imo fysiek onmogelijk om je binnenzitbeenknobbel extra te belasten zonder daarbij in te draaien/in te knikken/scheef te gaan zitten. En dan geef je dus hulp aan het lichaam om te verplaatsen. Maar dat wil je niet, je wilt alleen buiging in hals en kaak.

En dan kun je er nog iets aan vastknopen om te zeggen dat hij dan recht moet blijven in het lijf, maar dan zit je in feite hulp te geven voor buiging plus hulp te geven om recht te blijven. Dan geef je toch een heleboel onnodige hulpen bij elkaar?

Misschien kun je het nog wat duidelijker uitleggen met het hele principe erbij? (wat bewerk je met welke hulp)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:29

Ik rijd zelf niet door hulp van zagen en kneepjes mijn bijrijdpaard naar beneden. Evengoed de paarden die ik doorrijdt.
Ik heb dat sterk afgeleerd, bij mensen waar ik reed vroeger.
Daar ben ik ze dan ook heel dankbaar voor. Ik ken wel iemand, loopt dat paard een keer niet beneden of iets. Gaat ze lopen zagen. Handen de lucht in. Paard zijn hoofd de lucht in natuurlijk, want die volgt haar hand. En dan gaat ze als een gek lopen zagen. Ik wou er wel iets van zeggen, maarja. Dat komt ook weer zo betweterig over. En gemeen. Maarja, zo kan ik nog heel veel dingen opnoemen die ik op stal zie. En dat zijn er veel aangezien ik er ook stage loop :=

Maar wat mij ook verbaasde, die z ruiters. Die horen kalm en rustig te rijden etc.
Maar hun zie ik ook vaker zagen. En onbeschoft rijden. Doet je paard geen vliegende wissel? Gewoon zovaak doorgaan terwijl dat paard al over zijn toeren draait. Dan je paard stop zetten en eens flink schoppen en meppen? >;) :?

Maarja, ik als 14 jarig ruitertje heb er natuurlijk helemaal géén verstand van. Op zo'n stal. Al denken de eigenaren daar gelukkig wel anders over :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:43

Geryon schreef:
Ik zie niet in hoe je stelling kunt vragen zonder teugelhulpen :o

Ik weet niet of het ook werkt voor stelling zonder buiging, maar stelling met lengtebuiging kan je, zeker met lange teugel, gemakkelijk verkrijgen door een binnenbeenhulp. Als je vanop de grond aan de singelplek van een paard gaat zitten friemelen, gaan de meest trouwens ook automatisch zich naar je toe richten als ze je respecteren, is zelfs belangrijk onderdeel van de NH theorie van Chris Irwin (waar ik zelf niet goed in thuis ben, dus meer info kan ik helaas niet geven)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:49

Ja maar daar gaat het juist om, bij buiging komt de stelling bij, maar nu wil je alleen stelling en een recht lijf..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:52

stelling en een rechtlijf kan imo niet zonder teugel. Ik zou niet kunnen bedenken hoe.
Met buiging ga ik ook "verzitten" (iets meer druk op mijn binnen zitbeenknobbll..)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:03

En waarom wil je stelling en een recht lijf? (beetje off-toppic, maar ben aan het proberen doordenken hierop)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:04

Waarom niet ? :)
is een onderdeel van het Gymnastiseren, een vorm van controle of het lichaam en de spieren. Is makkelijk wanneer je zonder veel gedoe dat hoofd een keer naar binnen kan stellen. Als ie wat eng ziet op de lange zijde, hoppa, koppie wat naar binnen en door!
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-11-13 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:05

staat al ergens in het topic. :)
het is sowieso gewoon een oefening en blijkbaar kan het zonder teugels volgens mensen in het topic, dus dan ben ik uiteraard benieuwd hoe. Minder teugel is voor mij zeker positief maar ik zie het niet hoe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:07

Het kan wel zonder dat je moet sleuren maar niet zonder teugel, dat is sowieso een "probleem" in dit topic denk ik, het verschil tussen inwerking van de hand en sleuren/trekken niet kunnen maken. :)
Sam stelt bv als ik mijn hand van de hals af haal. Ik maak mijn hand dan niet sterker/verhoog geen druk maar er is wel inwerking van de hand/teugel. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:19

Ik sluit mijn binnenhand en open mijn buitenhand.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:31

Urielle schreef:
Zoals jij het omschrijft geef je gewoon de hulpen voor buiging, maar dan klein (of er mist iets). Maar ik wil persoonlijk geen onderscheid tussen grote hulp is... en kleine hulp is... omdat het paard uiteindelijk wat ik vraag op veel kleinere hulp moet gaan doen en dan kom ik in de knoei.

Daarnaast is het imo fysiek onmogelijk om je binnenzitbeenknobbel extra te belasten zonder daarbij in te draaien/in te knikken/scheef te gaan zitten. En dan geef je dus hulp aan het lichaam om te verplaatsen. Maar dat wil je niet, je wilt alleen buiging in hals en kaak.

En dan kun je er nog iets aan vastknopen om te zeggen dat hij dan recht moet blijven in het lijf, maar dan zit je in feite hulp te geven voor buiging plus hulp te geven om recht te blijven. Dan geef je toch een heleboel onnodige hulpen bij elkaar?

Misschien kun je het nog wat duidelijker uitleggen met het hele principe erbij? (wat bewerk je met welke hulp)

Ben het hier helemaal mee eens.
Je geeft een hulp voor buiging en dan weer een hulp voor geen buiging. Beter dan allebei de hulpen weglaten scheelt een hoop gedoe.
Hoe ik stelling vraag (zonder buiging): binnenhand een stukje van de hals, wel genoeg contact houden met buitenteugel. Binnenbeen om te voorkomen dat het paard naar binnen valt. Zelf blijf ik gewoon recht zitten, gewicht eerlijk verdeeld over 2 zitbeenknobbels. Werkt prima.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:44

Urielle schreef:

Ik vermoed dat het ook erg weinig met theorie te maken heeft, maar erg veel met praktijk. Ik geef je wel een punt trouwens dat het verschil tussen grote en kleine hulp vervelend kan zijn.
Heb een tijdje naar het scherm zitten staren en bedenkend hoe het dan zou zitten. De enige conclusie die ik dan voor mezelf trek is dat ik dan zelf niet aan verfijnen doe of dat die bij mij ergens anders vandaan komt. Daar ga ik morgen eens fijn opletten als ik te paard zit. (Wel een goeie dit)

Wat betreft die binnenste zitbeenknobbel. Probeer niet te denken in kilo's maar in grammen. (Verschuif je kern zegt m'n instructeur dan). Het grote verschil tussen jou en mij (denk ik) is dat ik graag wil dat ze ook in de stelling de buitenschouder recht voor het lijf te houden.
Ik gebruik hiervoor het principe dat schouders smaller zijn dan heupen. Paarden die in stelling alleen de hals en kaak buigen bewegen gaan vaak daardoor een beetje scheef bewegen. (Scheef bewegen is ook een erg natuurlijke beweging voor een paard.) Ik wil ook uitdrukkelijk dat mijn paard z'n binnenachterbeen onder haar lijf zet.
Daarom die verhoogde druk op de zitbeenknobbel. Dit om de spieren de ruimte te geven die beweging te maken en het achterbeen te stimuleren.

Overigens heb ik uitdrukkelijk steeds gezegd dat er ook best handhulpen aan te pas mogen komen. (Ik gebruik ze weinig, maar het mag best... Zeker in de aanleerfase) Maar ik doe het dan door de binnenhand van de hals te brengen en de buitenhand tegen de hals. Ik werk zelden tot nooit met (halve) ophoudingen in de losrij-fase. Immers wil ik dat mijn paard in heel zijn lichaam gaat door grijpen. Dan vind ik dan een verwarring voor me paard. Echter zie ik ook wel wat in jou punt dat je zegt je vraagt recht en buiging tegelijk. Misschien is dat inderdaad ook wel super verwarrend voor het paard. Ik merk daar niks van, maar in de praktijk zul jij ook geen verwarring bemerken als je een halve ophouding geeft.

Waarschijnlijk werkt het voor mijn paard omdat ze gevoelig is voor dingen in d'r mond. Ze neigt snel naar nee-schudden/kantelen of achter de loodlijn lopen wanneer ik (halve) ophoudingen vaak ga toepassen. Daar zal jou paard misschien anders op reageren.

Overigens is er een ding wat we hier niet benoemen. Hulpen zijn aangeleerd en je kunt een paard vrijwel alles leren op bepaalde hulpen. Als ik me binnenbeen naar voren schuif en daar drijf, dan tilt mijn paard d'r voorbenen hoger op (we zijn de spaanse pas aan het leren).
Dat is een geheel nieuwe oefening. Maar soms ga je in een bestaande oefening verklooien. Zo gaat mijn paard achterwaarts als ik 2 benen achter de singel leg en drijf met rechts (En in dit geval begrenzen met de hand). Totaal verkloot natuurlijk, zo moet het niet... Maar het kan wel.

(Fijne discussie zo trouwens, ik waardeer je manier van communiceren)

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:47

ik ben niet zo van heel veel trekken en sleuren want ik als ik gewoon met stille hand rijd is hij meteen los en hij gaat er niet tegen in. ik geef wel toe dat als hij opeens omhoog komt wel een kleine ophouding maak( gebeurt bijna nooit gelukkig )
eerst deed ik wel met kneepjes( verkeerd aangeleerd, nu een andere instructrice) <maar toen ik dus een nieuwe instructrice kreeg heb ik onder vonden dat hij met stille hand veel makkelijker was

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:21

En wat doe je dan met een paard wat tegen de hand loopt? Hand stil en been en dan gaat hij op miraculeuze wijze weer nageven?

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:24

caatje
ik bedoel met deze pony dat die er zo erg goed op reageert, als hij erg tegen de hand loopt geef ik echt wel eens een kneepje hoor. daar durf ik wel eerlijk in te zijn

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:29

Nee oke :) dan begrijp ik je.
Mijn paard zit nu in de puberfase en heeft bit vastpakken en tempo pakken ontdekt.
Ben benieuwd hoe mensen dat hier zouden oplossen zonder ophoudingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:13

Wat ik altijd doe als ze aan 1 kant vastpakken is de andere kant op wijken naar de andere teugel toe. Dan laten ze meestal wel los. Zodat ie weer op twee teugels komt. Hoeft soms maar een paar passen. Naar binnenhoefslag of 2e binnenhoefslag.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:58

Pakt hij het bit aan 2 kanten vast en gaat dan rennen dan werkt het heel goed om juist je hand los te laten.
Zijn spel is juist dat jij vasthoud, hij weet dat hij dat kan winnen en jij moet dat spelletje doorbreken.
Laat los, in eerste instantie zal hij nog wel versnellen, maar naar een paar meter laat hij dat bit los want er is niets om tegen in te trekken. Dan neem jij contact en ga je "remmen".
Hij pakt vast, jij laat weer los, om daarna weer te remmen.
Uiteindelijk pakken de meeste daarna het bit niet meer vast want hun spelletje klopt niet meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 07:29

Dat werkt alleen bij ruiters die vasthouden, als je gewoon een loperige bok onder je hebt moet je hem toch echt een keer gewoon op de rem zetten (en daarna weer loslaten en evt. dus weer herhalen maar zeker niet laten rennen). Je hebt paarden die zich doodlopen onder je. Net zo'n leuk advies als 'als hij steeds wil galopperen, zet hem dan in galop en laat hem maar, hij komt vanzelf terug.' Ja ja, ik was twee uur later nog steeds aan het rondgalopperen en no way dat hij stopte. Pas toen ik hem terugpakte, uitstapte en ging afzadelen, toen ineens was het alsof je een speld in een ballon prikte, pffffffffff alle adrenaline eruit, paard weer 10 centimeter kleiner en oren slap opzij hangend. Die had gewoon doorgerend tot hij erbij neerviel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 08:23

Een gewone loperige pakt het bit niet vast. Die loopt, die hou je terug, komt terug, je ontspant en loopt weer onder je uit.
Ben je daar niet elke seconde bij, dus bij elke minuscule versnelling blijft het bestaan.
Hoe beter en sneller je daar zelf op reageert hoe sneller daar het kwartje gaat vallen dat versnellen niet de bedoeling is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:21

Maar die wordt dus niet beter van gewoon maar ruimte geven en laten gaan tot hij terugkomt, dat is maar wat ik ermee wil zeggen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:24

little_king schreef:
Een gewone loperige pakt het bit niet vast. Die loopt, die hou je terug, komt terug, je ontspant en loopt weer onder je uit.
Ben je daar niet elke seconde bij, dus bij elke minuscule versnelling blijft het bestaan.
Hoe beter en sneller je daar zelf op reageert hoe sneller daar het kwartje gaat vallen dat versnellen niet de bedoeling is.

Ha nee zeker?
Had jij maar eens op Sam moeten komen zitten toen hij net bij mij stond. :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:40

Nee urielle die wordt er niet beter op, dat klopt, maar het bericht waarop ik op reageer gaat het naar mijn inschatting niet over een loperige maar een die een spelletje maakt van dat vast pakken en tegenhouden van de ruiter. En eerlijk de eerste reactie bij een paard dat aan de haal gaat is terug pakken, doe ik ook en moet dan ook de knop omzetten in: dit werkt niet dus los laten. Helaas weten veel ruiters het niet of durven dat niet.