, en nam alleen boeken mee die ik nodig had. Tsja banketstaaf, maar ik blijf het een scheve vergelijking vinden, een ander mag daar het zijne van vinden
. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kyrkelover schreef:Esmeej333 schreef:Voor zover ik weet hoef je op school geen fysiek zwaar werk te doen of wel? Moet je wel een goede vergelijking maken. Voor zover ik weet werken kleuters niet als bouwvakkers? Je kunt ze best wat leren, alleen over beleren hebben sommige mensen nu eenmaal de mening dat het paard er fysiek wat beter aankan op een latere leeftijd. Mag toch?
Na jou eerste zin moet ik denken aan de inmens grote en zware boekentas die ik mee moest dragen op 12 jarige leeftijd, waardoor ik notabene op de grond ben gevallen en niet meer op kon staan omdat hij zo idioot zwaar was......
othelloster schreef:Zo doe ik het ook met Mijn kruising,
af en toe het lichte shetlandzadel erop met de beugels eraan om te wennen dat er iets op zijn rug ligt,
een hoofstelltje heeft hij tot nu toe 2 keer omgehad,
we wandelen heel veel met Sunny,
hij is dan ook al verkeersmak!
in het voorjaar wordt hij 3 en dan gaan we beginnen met iemand er eens op te zetten,
een licht persoon van 35 kilo,
Hij is nu 1,38 en behoorlijk breed gebouwd hij kan wel wat hebbben, hij heeft ook een hele sterke rug!
Mensen zeggen is hij echt maar 2,6 jaar oud? ze schatten hem 4 a 5 jaar haha,
Sunny is wel een sterke kruising namelijk een
Haflinger x Welsh mountain x arabier

Elco schreef:Ik weet niet hoe vaak ik dit nog moet neer zetten..Een paard is een paard of het nu een engels volbloed is of een shetlander..De 1 groeit niet harder dan de ander qua groeischijven dat blijft gewoon een feit.
http://leesvoer.m.webs.com/site/mobile? ... rk=fw#3000
Selka schreef:@kyrkelover, dan ben ik blij dat mijn buffel (1,76m.) van 2 1/2 jaar bij mij in de wei staat. 1,5 jaar oud en zadelmak maken is niet goed te pratenIk dacht dat iedereen het daar toch wel over eens was.
Lusitana schreef:Dat groeischijven verhaal, heb ik al eens uitgelegd in een eerdere post, is van belang voor het soort belasting.
Met name te vroeg verzameling willen (of nog erger : de kop naar de kont trekken om het maar zo te zeggen) is schadelijk. Vandaar dat er een opleidingsschema, scala, hoe men het ook noemen wil, als leidraad voor de juiste volgorde van belasting.
Hoewel dingen van de schaal door elkaar kunnen lopen, is het een vaststaand punt dat het gewicht geleidelijk steeds meer naar achteren wordt verplaatst via geleidelijk meer verzameling. Die sterke verzameling wordt dan bereikt als het paard is uitgegroeid. Sterke verzameling is voordat het paard is uitgegroeid uit den boze.
Wat renpaarden betreft, die gaan niet verzameld. Die gaan gewoon op de voorhand in hun natuurlijke evenwicht. Er worden ook geen figuren gevraagd met evenwicht verplaatsing die anders is dan de natuurlijke. Ze kunnen rustig met hun hoofd naar links door een rechterbocht. De ruiter is superlicht.
Veel werk gaat over harde ondergrond, wat de pezen sterkt.
Het is een totaal ander soort belasting.
Paarden die "kapot gaan" in de rensport hebben over het algemeen blessures die niet in verband staan met dragen. Het gaat eerder om peesblessures door slechte baanondergrond, verstappingen etc.
Dingen die trouwens ook in de wei kunnen gebeuren.
Het lang op de voorhand gaan met een gewicht op de rug is trouwens ook niet bevorderlijk. Maar de meesten hebben niet zo´n heel lange carrière en worden daarna omgeschoold waarbij ze meer gewicht naar de achterhand brengen. En de meeste daarvan sterven uiteindelijk gewoon van ouderdom als ze ver in de twintig zijn.
Ik ben absoluut niet voor zo jong inrijden, maar ik weet ook dat er geen bewijzen zijn die er op wijzen dat het vroeg inrijden van renpaarden op zichzelf schade veroorzaakt en kan er daarom ook niet absoluut tegen zijn als het om renpaarden gaat.
Je moet dus altijd voor ogen houden wat je met het paard doet.
Ik vind met een driejarige de les in gaan en verwachten dat hij een uur rondjes draaien volhoudt de reinste dierenmishandeling. Dan zie ik ze liever een ren lopen.
En dan eens in de zoveel tijd. kyrkelover schreef:Weet je ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met de paarden linksom of rechtsom.
En de een doet het anders als de andere.
joyfordogs schreef:kyrkelover schreef:Weet je ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met de paarden linksom of rechtsom.
En de een doet het anders als de andere.
niet mee eens, voor vele is een paard een gebruiksdier, er zijn voldoende mensen die tegen beter weten in, gewoon te vroeg te veel met hun paarden doen.
ik zeg niet dat deze mensen op dit topic zitten, ik heb ook niet het hele topic gelezen, maar ik ben er heilig van overtuigd dat er veel mensen zijn die veel geld betalen voor een paard en hierdoor ook vinden dat ze er vanaf de 3 gerust op kunnen gaan zitten, want het gaat altijd zo gaat.