Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:50

Ik had een kluisje :+ , en nam alleen boeken mee die ik nodig had. Tsja banketstaaf, maar ik blijf het een scheve vergelijking vinden, een ander mag daar het zijne van vinden :) .
Laatst bijgewerkt door xSogno op 05-11-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:52

kyrkelover schreef:
Esmeej333 schreef:
Voor zover ik weet hoef je op school geen fysiek zwaar werk te doen of wel? Moet je wel een goede vergelijking maken. Voor zover ik weet werken kleuters niet als bouwvakkers? Je kunt ze best wat leren, alleen over beleren hebben sommige mensen nu eenmaal de mening dat het paard er fysiek wat beter aankan op een latere leeftijd. Mag toch?

Na jou eerste zin moet ik denken aan de inmens grote en zware boekentas die ik mee moest dragen op 12 jarige leeftijd, waardoor ik notabene op de grond ben gevallen en niet meer op kon staan omdat hij zo idioot zwaar was......

Daar geef ik je gelijk in. Ik was dan ook 1.45 en 35 kilo geloof ik.. en de ander, tja die is al 1.65 en 60 kilo. Die kan dus iets meer hebben..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:00

Dat groeischijven verhaal, heb ik al eens uitgelegd in een eerdere post, is van belang voor het soort belasting.
Met name te vroeg verzameling willen (of nog erger : de kop naar de kont trekken om het maar zo te zeggen) is schadelijk. Vandaar dat er een opleidingsschema, scala, hoe men het ook noemen wil, als leidraad voor de juiste volgorde van belasting.
Hoewel dingen van de schaal door elkaar kunnen lopen, is het een vaststaand punt dat het gewicht geleidelijk steeds meer naar achteren wordt verplaatst via geleidelijk meer verzameling. Die sterke verzameling wordt dan bereikt als het paard is uitgegroeid. Sterke verzameling is voordat het paard is uitgegroeid uit den boze.

Wat renpaarden betreft, die gaan niet verzameld. Die gaan gewoon op de voorhand in hun natuurlijke evenwicht. Er worden ook geen figuren gevraagd met evenwicht verplaatsing die anders is dan de natuurlijke. Ze kunnen rustig met hun hoofd naar links door een rechterbocht. De ruiter is superlicht.
Veel werk gaat over harde ondergrond, wat de pezen sterkt.
Het is een totaal ander soort belasting.

Paarden die "kapot gaan" in de rensport hebben over het algemeen blessures die niet in verband staan met dragen. Het gaat eerder om peesblessures door slechte baanondergrond, verstappingen etc.
Dingen die trouwens ook in de wei kunnen gebeuren.
Het lang op de voorhand gaan met een gewicht op de rug is trouwens ook niet bevorderlijk. Maar de meesten hebben niet zo´n heel lange carrière en worden daarna omgeschoold waarbij ze meer gewicht naar de achterhand brengen. En de meeste daarvan sterven uiteindelijk gewoon van ouderdom als ze ver in de twintig zijn.

Ik ben absoluut niet voor zo jong inrijden, maar ik weet ook dat er geen bewijzen zijn die er op wijzen dat het vroeg inrijden van renpaarden op zichzelf schade veroorzaakt en kan er daarom ook niet absoluut tegen zijn als het om renpaarden gaat.

Je moet dus altijd voor ogen houden wat je met het paard doet.
Ik vind met een driejarige de les in gaan en verwachten dat hij een uur rondjes draaien volhoudt de reinste dierenmishandeling. Dan zie ik ze liever een ren lopen.

kyrkelover

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:06

Daarom heb ik ook staan ligt aan het doel, het paard etc etc.
Ik heb jaarlingen gezien waarvan ik dacht zet die nou maar mooi terug in de wei en paarden waarvan ik dacht nondeju wat zijn dat buffels.
En natuurlijk kun je niet aan de binnekant kijken maar toch zegt de buitenkant toch veel naar mijn idee.
Immers paarden die volop in de groei zijn en nog niet veel bij te zetten hebben zullen namelijk werk niet goed af kunnen. Terwijl dieren die volop in de groei zijn, maar voldoende spier en stabiliteit hebben dat wel kunnen.
Ik ben niet voor of tegen vroeg inrijden, ik vindt dat iedereen moet doen wat hij zelf wil (daar bedoel ik dus NIET dieren mishandelen mee). En dat dingen niet opgehemeld moeten worden naar een wetenschappelijk bewezen hoogstaand onderzoek als dat niet zo is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:11

@kyrkelover, dan ben ik blij dat mijn buffel (1,76m.) van 2 1/2 jaar bij mij in de wei staat. 1,5 jaar oud en zadelmak maken is niet goed te praten :n Ik dacht dat iedereen het daar toch wel over eens was.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:25

othelloster schreef:
Zo doe ik het ook met Mijn kruising,
af en toe het lichte shetlandzadel erop met de beugels eraan om te wennen dat er iets op zijn rug ligt,
een hoofstelltje heeft hij tot nu toe 2 keer omgehad,
we wandelen heel veel met Sunny,
hij is dan ook al verkeersmak!
in het voorjaar wordt hij 3 en dan gaan we beginnen met iemand er eens op te zetten,
een licht persoon van 35 kilo,
Hij is nu 1,38 en behoorlijk breed gebouwd hij kan wel wat hebbben, hij heeft ook een hele sterke rug!
Mensen zeggen is hij echt maar 2,6 jaar oud? ze schatten hem 4 a 5 jaar haha,
Sunny is wel een sterke kruising namelijk een
Haflinger x Welsh mountain x arabier

De mijne is wel een volle haflinger, maar nog maar 1,33..
Helaas best klein, maar ze is ook breed.
Ik ben benieuwd hoe het past als ik erop zit, het hoeft geen schitterend plaatje te zijn voor wedstrijden, maar wil haar ook niet in de weg zitten.

Ik hoop dat ze nog even lekker doorgroeit, haar mams is ook op latere leeftijd nog wat cm bijgekomen.

Oh en ik spring er ook al langs en gooi mijn been naast haar omhoog en ik huppel erlangs :')
'Lekker' veel drukte, ze geeft er niks om..

Ik moet zeggen dat ik alles wat zeker onder de 2,5 beleerd is, ik dat niet vind kunnen :n
Minimale leeftijd ligt toch wel bij 3 en dan kun je wel zeggen dat ze er aan de buitenkant als een 'buffel' uit ziet, maar je zegt zelf ook niet aan de binnenkant te kunnen kijken...
Ik zal nooit zeggen dat je moet wachten tot 4 of ouder, want dat doe ik zelf ook niet.
Maar ik vind een grens van 3 jaar toch wel een minimum.. Maar dat is mijn persoonlijke mening :o

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:51

Elco schreef:
Ik weet niet hoe vaak ik dit nog moet neer zetten..Een paard is een paard of het nu een engels volbloed is of een shetlander..De 1 groeit niet harder dan de ander qua groeischijven dat blijft gewoon een feit.

http://leesvoer.m.webs.com/site/mobile? ... rk=fw#3000

Dus een mens is ook maar een mens? Niet iedereen groeit even snel toch?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:07

Selka schreef:
@kyrkelover, dan ben ik blij dat mijn buffel (1,76m.) van 2 1/2 jaar bij mij in de wei staat. 1,5 jaar oud en zadelmak maken is niet goed te praten :n Ik dacht dat iedereen het daar toch wel over eens was.

Ik neem aan dat je het over de shire in je profiel hebt.
Dat is een ander soort buffel als dat ik bedoel.
Een trekpaard is niet per definitie een buffel onder de 3jaar.
Dit vindt ik een buffel:
http://highclerestud.co.uk/highclere-wp ... ture-3.jpg

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:26

En hoe oud is die buffel? Ziet zo van buiten rijklaar uit... Maar dat betekend niet dat die dat is.
Als zou ik het voor de baan denk ik zelf ook wel doen, inrijden op 1,5/2 jarige leeftijd, maar dan wel op een goede trainingsmanier. Dus geen voltewerk maar veel rechtuit, weinig aan het lichaam kloten en niet te veel (onder de man) trainen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:32

Die buffel zal ruim 1,5 zijn want is op de yearling sales.
Het ligt zoveel aan wat je vraagt hoe je doet etc etc.
Daarom vindt ik de discussie veel te zwart wit.
Er zit een gigantisch grijs vlak.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:36

Is het trouwens zo dat jullie met of zonder tuig en kleding 50 KG mogen wegen?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:41

xSlvna schreef:
Is het trouwens zo dat jullie met of zonder tuig en kleding 50 KG mogen wegen?

Hangt van de koers en paard af.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:48

Voordat deze paarden in de koers lopen zijn ze bijna 3.
Er gaat heel wat aan vooraf.
Je koopt ze asl 1,5 jarige ze worden dan eerst in pre-training gezet.
Dat wil zeggen ze worden beleerd en kunnen dan op de baan in alle gangen.
De eerste week dat ze kunnen galloperen moet je dat vaak zien als opstappen wat stap , wat draf , 200m galop uitstappen klaar. Dit bouw je steeds verder op. Tegen de tijd dat ze wat harder gaan galloperen ben je tich maanden verder. Aan het einde van het grasseizoen zijn er altijd 2 jarige koersen uitgeschreven, maar nog lang niet alle volbloeden zijn dan klaar om te lopen. Alleen de beste lopen dan dus wat zal het zijn 2/3 koersen. En daarna hebben ze heel de winter pauze en daarna worden ze weer opgepakt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:50

Als je het zo zegt klinkt het opzicht te doen, hoe vaak klimt er iemand op in die eerste periode dan?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:42

Lusitana schreef:
Dat groeischijven verhaal, heb ik al eens uitgelegd in een eerdere post, is van belang voor het soort belasting.
Met name te vroeg verzameling willen (of nog erger : de kop naar de kont trekken om het maar zo te zeggen) is schadelijk. Vandaar dat er een opleidingsschema, scala, hoe men het ook noemen wil, als leidraad voor de juiste volgorde van belasting.
Hoewel dingen van de schaal door elkaar kunnen lopen, is het een vaststaand punt dat het gewicht geleidelijk steeds meer naar achteren wordt verplaatst via geleidelijk meer verzameling. Die sterke verzameling wordt dan bereikt als het paard is uitgegroeid. Sterke verzameling is voordat het paard is uitgegroeid uit den boze.

Wat renpaarden betreft, die gaan niet verzameld. Die gaan gewoon op de voorhand in hun natuurlijke evenwicht. Er worden ook geen figuren gevraagd met evenwicht verplaatsing die anders is dan de natuurlijke. Ze kunnen rustig met hun hoofd naar links door een rechterbocht. De ruiter is superlicht.
Veel werk gaat over harde ondergrond, wat de pezen sterkt.
Het is een totaal ander soort belasting.

Paarden die "kapot gaan" in de rensport hebben over het algemeen blessures die niet in verband staan met dragen. Het gaat eerder om peesblessures door slechte baanondergrond, verstappingen etc.
Dingen die trouwens ook in de wei kunnen gebeuren.
Het lang op de voorhand gaan met een gewicht op de rug is trouwens ook niet bevorderlijk. Maar de meesten hebben niet zo´n heel lange carrière en worden daarna omgeschoold waarbij ze meer gewicht naar de achterhand brengen. En de meeste daarvan sterven uiteindelijk gewoon van ouderdom als ze ver in de twintig zijn.

Ik ben absoluut niet voor zo jong inrijden, maar ik weet ook dat er geen bewijzen zijn die er op wijzen dat het vroeg inrijden van renpaarden op zichzelf schade veroorzaakt en kan er daarom ook niet absoluut tegen zijn als het om renpaarden gaat.

Je moet dus altijd voor ogen houden wat je met het paard doet.
Ik vind met een driejarige de les in gaan en verwachten dat hij een uur rondjes draaien volhoudt de reinste dierenmishandeling. Dan zie ik ze liever een ren lopen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Daarom rijd ik ook maar max 15 minuten met mijn jonkie :) En dan eens in de zoveel tijd.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:53

Weet je ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met de paarden linksom of rechtsom.
En de een doet het anders als de andere.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:12

kyrkelover schreef:
Weet je ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met de paarden linksom of rechtsom.

Ben ik het ook mee eens.
Maar soms doet onwetendheid ook een hoop met de mens.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:16

Ik vind rijden vanaf 3 jaar, maar dan vooral ontspannend en niet langer dan een half uurtje 1x per week

Intensiever rijden pas vanaf 4,5 - 5 jaar oud,

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:20

kyrkelover schreef:

niet mee eens, voor vele is een paard een gebruiksdier, er zijn voldoende mensen die tegen beter weten in, gewoon te vroeg te veel met hun paarden doen.
ik zeg niet dat deze mensen op dit topic zitten, ik heb ook niet het hele topic gelezen, maar ik ben er heilig van overtuigd dat er veel mensen zijn die veel geld betalen voor een paard en hierdoor ook vinden dat ze er vanaf de 3 gerust op kunnen gaan zitten, want het gaat altijd zo gaat.

Met de informatie die ik nu heb, lukt het mij niet meer om voor de 4 jaar, op een paardenrug te kruipen, ik voel me daar zeer onprettig bij. Tevens vind ik dat je vanaf 4 tot 6 nog steeds met beleid er mee om moet gaan en bewust moet blijven van de groeischijven en de ontwikkeling van het paard!!!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:24

Tuurlijk heb je altijd een groep maar ik zou dat niet willen binden aan de leeftijd van het inrijden maar meer hoe, en wat etc etc.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:27

Mijn paard is nu 5 en half en nog steeds niet ingereden, wel al zadelmak (maar nog nooit iemand opgezeten). Tot op haar vijfde verjaardag is madam nog (hard) gegroeid. Ze is ondertussen gestopt met groeien en wordt binnen een half jaartje (na de winter dus) ingereden. Paardje is sinds 3,5 jaar aan de longe, dubbele longe, lange lijnen en kent zadel en hoofdstel alsook verkeer. Ze heeft ook pas op 1,5 jaar een halstertje aangehad en vanaf daarna ook leren vaststaan, voetjes geven, borstelen.. Alles rustig aan, we hebben tijd :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:23

Ik heb niet zo zeer een probleem met vroeg op een paard gaan zitten. Ook ik heb wel eens op een 2 jarige volbloed gezeten. Maar toch wacht ik met de mijne tot ze 4,5 is.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat zo veel mensen op slecht gespierde vaak ook nog schrale paarden gaan zitten. Meestal mogen ze ook nog is geen conditie hebben. Het lijkt op het moment wel mode. Inrijden kost een enorme inspanning van het paard. Zorg er dan in ieder geval voor dat hij daar lichamelijk gezien tegen op gewassen is. Natuurlijk is ie niet helemaal uitgegroeid. Maar geef ze dan in ieder geval een beetje dragende spieren mee, belaste pezen en bij voorkeur genoeg conditie om niet na 20 minuten stijf te staan van het zweet.
Bereid ze voor op het werk wat ze moeten gaan doen.

joycelba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:55

Mijn verzorg tinker is 5 maar moet nog goed doorgereden worden en veel leren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:34

joyfordogs schreef:
kyrkelover schreef:

niet mee eens, voor vele is een paard een gebruiksdier, er zijn voldoende mensen die tegen beter weten in, gewoon te vroeg te veel met hun paarden doen.
ik zeg niet dat deze mensen op dit topic zitten, ik heb ook niet het hele topic gelezen, maar ik ben er heilig van overtuigd dat er veel mensen zijn die veel geld betalen voor een paard en hierdoor ook vinden dat ze er vanaf de 3 gerust op kunnen gaan zitten, want het gaat altijd zo gaat.

Er zijn grofweg drie groepen die te jong inrijden en vaak ook veel te snel veel te veel vragen:
Kinderen/tieners die niet kunnen wachten,
leken (die eigenlijk niet eens een paard zouden moeten hebben)
en mensen die paarden inrijden voor een commercieel doeleinde.

Een belangrijk punt is ook dat er mensen zijn die graag een goedkoop paard willen en daarom aan de veulens en jaarlingen gaan. En dan kan het wachten lang zijn, voor sommigen.
De veulen opfok bedrijven hebben dat trouwens voor een groot deel ondervangen.

De druk van de stal waar zo´n dier staat kan ook redelijk groot zijn, ook als die niet direct wordt uitgesproken. Men wil meedoen.

Om je paard langzaam en "laat" in te rijden moet je best sterk in je schoenen staan, eigenlijk. Het makkelijkste gaat dat met dieren aan huis.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:46

Ik heb 2 verzorgpaarden waarvan er 1 ingereden moet worden. Hij is in juni 3 geworden(fries overigens).
Ik ben nu hard bezig met gehoorzaamheid, longeren, wandelen, balkjes lopen etc. Zo zullen we de winter doorbrengen. En als het longeren goed gaat zullen we eind lente/zomer eens kijken of we er een zadeltje op kunnen doen om hem zadelmak te maken, en afhankelijk van hoe dat gaat kunnen we kijken naar volgende stappen. Dus voordat ik er op zit zal hij minimaal 4 jaar zijn. En dan heeeel rustig opbouwen. Tot die tijd kan ik mooi longeren oefenen en de band sterker maken. De eigenaresse is dan ook bevallen van dr kindje, dus die kan dan mooi helpen als ze tijd heeft. We zien wel:)