11 jaar, talent, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:18

sallandval schreef:
Ik hoop hoe dan ook voor het meisje dat het verhaal van dit paard niet klopt of dat er in elk geval vee begeleiding bij komt kijken. Elk paard gaat de ruiter uittesten en een paard snapt snel genoeg dat een meisje van 11 niet zo veel te vertellen heeft als ze erop zit, laat staan als ze er naast loopt. Als de ouders leken zijn kunnen die haar daarmee niet helpen en er ook niet zelf even op klimmen als het paard wat kuren vertoont.

ben ik het ook mee eens. ik ben ook 11 jaar en ik moet toegeven dat ik een paard als die me gaat uitproberen niet aankan !

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:17

En waar is Paul gebleven?? Het meisje neerhalen is inderdaad nergens voor nodig maar erkennen dat ze nog heel veel te leren heeft hoeft ook niet genegeerd te worden.
Ben een beetje bang dat dit topic niet al te serieus is terwijl ik er wel op gereageerd heb.

Kirsha

Re: 11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:29

Ik heb zomaar het idee dat de TS hier niet meer gaat reageren.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:43

Kirsha, dat idee had ik ook al. Was wel benieuwd naar zijn reacties.
Ik vind dat iedereen hier heel goed met hem meedenkt, ook al is het misschien niet wat hij precies wil horen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:28

Ik zou een talentvolle instrukteur in de arm nemen.........

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:37

Ten eerste is het super dat jullie haar deze kans willen geven.
Maar, wil je haar een verwende/verwaande tiener maken , of wil je haar plezier gunnen in het rijden?

Laat haar in elk geval niet horen dat men haar talentvol vind, dan zal zij zich keer op keer moeten bewijzen en heb je kans dat de lol er snel af gaat.
Ze is klein van stuk en nog erg jong, koop een leuke ervaren pony voor haar, waar ze lol mee kan maken , en zo nu en dan een wedstrijdje.
Zoals al vaker is gezegd, de ponytijd is verreweg de leukste tijd met de wedstrijden.
Ze springt op het filmpje erg laag, het zal dr tegenvallen als ze B paarden of hoger moet springen.

Wees zelf dus niet te ambitieus, over een jaar of 7 kan dat altijd nog, laat je kind eerst plezier krijgen en houden in het rijden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:47

Persoonlijk zou ik voor een meisje van 11 geen paard kopen, maar een d-pony... Bij de pony's kun je ook ontzettend ver komen en daarnaast is een 11 jarige nog vrij klein voor een paard.
Ook is het voor een 11 jarige tussen de paarden denk ik een stuk minder "leuk" vanwege het leeftijdsverschil. Zoals velen al zeggen is de ponytijd gewoon een ontzettende leuke tijd :j En plezier blijft voorop staan, want als je er geen plezier meer in hebt zul je ook niet presteren!

Maar na aankoop van een dier stopt het niet en zullen jullie moeten blijven investeren in lessen/goede begeleiding...

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:09

Zoek eerst een verzorgpony! Stel ze kijkt er niet naar om omdat ze liever buiten speelt e.c.t zou het zonde zijn als dat haar eigen pony was!
Bedenk ook dat ze over een paar jaar naar de middelbare school gaat. Ze moet natuurlijk wel haar best blijven doen op school!
Laat haar ook doen wat ze zelf leuk vind. Verplicht haar dus niet om wedstrijden te moeten doen.

Als dat allemaal lukt met die verzorgpony kun je gaan kijken voor een eigen pony. Maar ze moet het wel echt willen.
Neem een D of E pony met wat wedstrijdervaring.
Een paard is denk ik te groot en te moeilijk.
En zoek rustig rond hier en daar, neem geen pony dat ziek is of te oud. Minimaal 8 jaar en maximaal 15 jaar lijkt me het beste.

Veel succes! :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:27

waarom adviseerd iedereen haar een pony aan? een pony kan nog veel feller zijn dan een paard. En misschien is dit paard van het filmpje aantal pagina's niet geschikt. Maar misschien ook wel. Ze zou er met goede begeleiding zelfs veel van kunnen leren. En veel plezier mee kunnen beleven. Mijn advies: Ga met iemand kijken waar ze ook les van kan hebben, laat haar er op rijden en jullie dochter. En ga meer dan 1 keer kijken en rijden. veel succes en veel plezier!!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:06

MissDonna schreef:
waarom adviseerd iedereen haar een pony aan? een pony kan nog veel feller zijn dan een paard. En misschien is dit paard van het filmpje aantal pagina's niet geschikt. Maar misschien ook wel. Ze zou er met goede begeleiding zelfs veel van kunnen leren. En veel plezier mee kunnen beleven. Mijn advies: Ga met iemand kijken waar ze ook les van kan hebben, laat haar er op rijden en jullie dochter. En ga meer dan 1 keer kijken en rijden. veel succes en veel plezier!!

Paarden met goede afstamming zijn vaak bloedkikkers doe een ervaren ruiter nodig hebben, een meisje van 11 kan zo'n paard niet baas als die over de zijk raakt

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:20

maar dat hoeft niet. sommige meiden van 11 kunnen al heel wat paarden goed rijden! Soms zelfs beter als de andere ruiter die al jaaaaaren rijd.

Niet meteen allemaal het slechtste er van uit halen..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:22

MissDonna schreef:
maar dat hoeft niet. sommige meiden van 11 kunnen al heel wat paarden goed rijden! Soms zelfs beter als de andere ruiter die al jaaaaaren rijd.

het gaat echt niet alleen over rijkunst hoor ;)
ook over het gewicht wat in de strijd gegooit kan worden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:23

Amiigo schreef:
MissDonna schreef:

Paarden met goede afstamming zijn vaak bloedkikkers doe een ervaren ruiter nodig hebben, een meisje van 11 kan zo'n paard niet baas als die over de zijk raakt

Precies.

MissDonna schreef:

Al kan ze nog zo goed rijden, een goed springpaard is gewoon heet en dus te sterk voor een 11 jarige. Daarbij moet je een parcours ook op je zit rijden en het gewicht van een 11 jarige op zo'n paard stelt amper wat voor.

Je kan een springpaard niet vergelijken met een huis tuin keuken paard, een recreatiepaard.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:29

Ik zou ook beginnen met een pony, is makkelijker te houden voor een 11 jarig meisje en ik vind het ook beter staan. :) Een paard kan ze waarschijnlijk niet houden als ie een keertje ervandoor gaat. Ik kan het paard van mn moeder (stokmaat 1,76) ook niet houden (heb niet bepaald veel gewicht op mn botten zitten :P ) maar mijn paardje van 1,63 kan ik makkelijk houden (en ik ben 15). Laat dr lekker genieten van de ponytijd en koop later een paard.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:30

Waarom zou je een meiske van 11 haar ponytijd afnemen? :)

Bedenk dat als je een paard uit wil brengen je bij de paarden zal moeten starten.
Bij de paarden starten praktisch alleen volwassenen en daar ligt het accent volledig op prestatie.
Voor een meisje van 11 prestatiegerichtheid bovenaan zetten is in mijn ogen vragen om problemen.
Zo'n kind zal willen voldoen aan de 'eisen' die je als ouder onbewust stelt. Koester dat het meiske talent heeft en zorg ervoor dat ze dit op een juiste manier, dus ongedwongen en met lol kan ontplooien.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:35

prima, dit heeft geen zin. ik ben van mening dat die wel zou kunnen.Niemand heeft haar zien rijden hoe ze NU rijd. Ik reageer niet meer in dit topic. ouders, succes hoop dat jullie een leuk en passend paardje vinden voor jullie dochter!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:35

Ik heb nooit op de pony's gereden op die leeftijd...
Bewust is er gekozen om met paarden te rijden en heb er geen spijt van...
Ik showde elk paard braaf mijn parcoursen rond op die leeftijd en dat waren ook niet de minste of de kleinste :)
Ik heb 1 jaar bij de LRV gereden met een pony van mijn vader maar wat was ik blij dat ik daar van af was. (15jaar)
En op het filmpje zie ik dat het bij ons op de manege is gefilmd en vraag me af of die Erika niet in de lessen meeloopt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:39

Grootste 'probleem' met een paard vind ik vooral dat ze dan tussen de paarden moet starten. Laten we wel zijn, dat is wel meteen een heel stuk zwaarder dan starten bij de pony's. Hogere hindernissen zijn dan echt niet het enige verschil.

Ts realiseer je vooral wat voor tijd het kost om sportruiter te zijn. Is dat nog zo leuk over 4/5 jaar als ze eindexamen moet doen van school?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:52

Waarom niet gewoon een leuke D-pony? Een 11-jarige mag niet eens paarden starten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:54

russel schreef:
Ik zou een talentvolle instrukteur in de arm nemen.........

_/-\o_

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:04

MissDonna schreef:
prima, dit heeft geen zin. ik ben van mening dat die wel zou kunnen.Niemand heeft haar zien rijden hoe ze NU rijd. Ik reageer niet meer in dit topic. ouders, succes hoop dat jullie een leuk en passend paardje vinden voor jullie dochter!

Ik denk dat jij gewoon geen weet hebt waar je over praat. Het gaat er nogmaals niet om hoe talentvol ze is.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:15

Dit is toch een heel duidelijk optelsommetje...

debbie2002 schreef:
Momenteel zijn we op zoek naar een paard waardoor we bij veel "oude rotten" in het vakken zijn terecht gekomen.

debbie2002 schreef:
Zelf zijn mijn vrouw en ik leken op gebied van paarden.

Een jong meisje dat graag paardrijdt + ouders die (net zoals alle ouders) erg trots zijn op hun dochter en die voor haar op zoek gaan naar een eigen paardje terwijl ze zelf echte leken zijn op gebied van paarden + "oude rotten" in het vak die graag een paard willen verkopen = Verkooppraatjes!

Uiteraard zullen zo'n verkopers vertellen dat een kind talent heeft. Dat zou wel eens geld kunnen opbrengen! De ouders kennen er immers zelf niks van en hebben wat geld uit te geven (ze zijn tenslotte op zoek naar een paard). Dus als ze hen genoeg kunnen paaien, kunnen ze misschien hun paard verkopen en zelfs voor een mooie prijs.

Wil ik hiermee zeggen dat dit kind waarschijnlijk helemaal niet zo'n groot talent is? Neen, daar kan ik immers zomaar niet over oordelen. Wat als het kind dan toch zo getalenteerd is? Dan is het de beste optie om te zorgen voor een goede begeleiding en een omgeving te creëren waarin het kind haar talenten kan ontwikkelen. Dit doe je niet door zomaar een goed paard te kopen. Vooral de begeleiding is belangrijk. Bovendien zal het kind haar rijkunsten beter kunnen uitoefenen en ontwikkelen op een pony dan op een paard. Gewoon omdat de verhoudingen dan beter zullen kloppen.

Ik herken de manege in het filmpje, die ligt hier niet zo ver vandaan (van mijn woonplaats). Ik ken wel wat van die "oude rotten" die ook wel wat paarden te koop hebben en ik kan er genoeg bedenken die dit soort verkooppraatjes zullen vertellen om maar te kunnen verkopen. Verder zitten er in de ponyclub van mijn vereniging enkele kinderen (die jonger zijn dan het ruitertje in het filmpje) die een veel netter parcours kunnen neerzetten. Hebben zij dan meer talent? Geen idee. Ze hebben vooral de juiste begeleiding en ze krijgen alle kansen om hun talenten te ontplooien. En bovendien hebben ze er nog plezier in ook!

Mijn raad aan de vader van dit meisje is om eens een kijkje te gaan nemen bij de ponyclubs in de omgeving. Er zijn hier voldoende kwalitatieve LRV-ponyclubs waar bekwame mensen te vinden zijn die mogelijk wel bereid zijn om de ouders te helpen en te adviseren in hun zoektocht naar een geschikte pony, zonder dat ze daar dan zelf baat bij hebben. Dat is wat deze ouders nodig hebben, een onafhankelijk iemand, die niet zomaar praatjes maakt om te kunnen verkopen, maar die hen gewoon eerlijk en oprecht wil helpen. Aangezien ze zelf geen verstand hebben van paarden, weten ze immers ook helemaal niet waar ze op moeten letten bij de aankoop.
Als er dan een pony gevonden is, kunnen ze ook in deze club terecht voor begeleiding, lessen en wegwijs op wedstrijden. En dat allemaal in een aangename sfeer voor het kind. En zoals er al eerder aangehaald werd in dit topic: er zijn genoeg topruiters voortgevloeid uit de LRV-werking, dus het is zeker geen te laag niveau om mee te starten ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:28

Ook al heeft je kind talent voor de paardensport, in alle gevallen moet je als ouders een grote zak geld en heel veel tijd meebrengen.
En het valt mij op dat sinds MBO's zich richten op sport, er opeens heel veel talenten met eveneens hoopvolle ouders rondwandelen.
Scholen, bepaalde instructeurs en paardenhandelaren varen wel bij alle penny-dromen.

Een kind van 11 heeft in nog heel veel opzichten een wereld te ontdekken. Ik zou me als ouder niet 'de kop gek laten praten'.
Gun het kind een leuke tijd, inclusief Penny-droom, maar weet wel dat de kans op een paardencarrière vooral afhangt van geld en relaties.
Je kunt daar wel in investeren, maar realiseer je ook hoe relatief het allemaal is (zeker in de paardensport).
Als 11-jarige altijd met volwassenen te moeten concurreren in de sport, lijkt me niet echt een lolletje.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:19

Deze kind heb ik zelfs les gegeven op het manege waar ik vroeger werkte, ze kan best wel blijven zitten op een paard, maar een natuurtalent zou ik het niet echt noemen. Ze kan wel veeel beter worden met de juiste begeleiding, wat op die manege er echt niet was!

Koop Debbie een pony, een D-Pony eentje zoals Grease, waar ze op reed, laat ze bij de ponies rijden, maakt ze op zijn minst een kans om in de prijzen te vallen. daarnaast als ze ouder is kan ze ook nog de Dpony uitbrengen bij de paarden desnoods.
Laatst bijgewerkt door Crazy_boon op 28-07-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:22

Crazy_boon schreef:
Ohmijngod, Deze kind heb ik zelfs les gegeven op het manege waar ik vroeger werkte, ze kan best wel blijven zitten op een paard, maar een natuurtalent zou ik het niet echt noemen.

Dat had ook wel wat aardiger gebracht kunnen worden, maar je hebt het over vroeger en we leven in het nu?