Paardrijden met een maatje meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:20

Lasca_1987 schreef:
Dat je daar aan twijfelt... Ja die pijn komt door die aanvaring met mijn vader ja! Maar als ik die pijn niet voel, en ga naar de ha wat gaat die er dan aan doen? Juist, niks! Ik ben net terug gewandeld van de middenweg naar een straat hier in de buurt van de rai. Ik had gewoon mijn eigen tempo en toen deed mijn zij al zeer.

De tips afwimpelen? Willen, kunnen? Nou ik geef mijn reactie / mening over die tips en als dat al niet meer mag... :x Willen, kunnen... Misschien kan ik het niet, durf ik het niet maar wil ik het wel? Daar al eens aan gedacht.. (Geestelijke?) aandoening? Jep, Autisme, asperger.

Schrijf de volgende keer dat je er last van hebt heel precies op wat je voelt en welke bewegingen pijn doen. Neem dit mee naar de huisarts of de fysio. Natuurlijk kunnen zij je dan ermee helpen! Daar hebben ze jaren voor gestudeerd.

In mijn omgeving ken ik een aantal mensen met asperger, ik begrijp dat dat lastig voor je is en dat het je kan belemmeren.
Wat ik nog steeds niet begrijp is je houding in deze conversatie. Iedereen die ik ken heeft begeleiding/therapie/wat dan ook gehad om er mee om te leren gaan. Met hen allemaal kan ik een normaal gesprek voeren waarin je tips aan kunt dragen. Ze luisteren serieus naar deze tips en nemen ze ook mee. Natuurlijk reageren ook zij wel eens met 'nee, dat kan ik niet', maar daar hebben ze doorgaans een beter reden voor dan 'dat vind ik eng'. Als je daarna dan ook met een andere suggestie komt of met een manier om die reden te omzeilen zijn ze daar alleen maar blij mee.

Met andere woorden: zoek begeleiding om je te helpen met je houding van 'dat wil/kan ik niet, want dat is eng' en 'willen en kunnen zijn voor mij twee heel verschillende dingen'. Daar zou je wel eens veel profijt van kunnen hebben in de rest van je leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:20

Lasca_1987 schreef:
Beste bokkers,

Ik heb een vraagje, n.a.v. mijn priveles afgelopen woensdag. Als het topic verkeerd staat, mag het verplaatst worden.

In de privelessen van elk een half uur, rijd ik Lasco, mijn grote topper. Nu heb ik 1 topic genaamd "leren galopperen". Dit topic is nu niet meer relevant, omdat we nu weer een stukje verder zijn. Hoewel het galopperen nog niet fijn lukt.

Daarom ook dit topic. Het was 29 mei, na de les vroeg ik mijn instructrise of ik niet aan de longeerlijn mocht galopperen. Het was wel een goed idee zei ze. Afgelopen woensdag na een stukje gedraaft te hebben, mocht Lasco halsstrekken in de stap. Mijn instructrise kwam naar mij toe en vertelde dat ze er nog eens over na had gedacht, om aan de longe te galopperen.

Het bleek toch geen goed idee te zijn. Waarom? Dit komt door mijn overgewicht en dat ik de juiste balans nog niet heb en daardoor Lasco uit balans haal. Daarom kan ik Lasco niet in galop houden en weigert hij soms te galopperen. In ieder geval, ik krijg hem dan niet in galop. Mijn instructrise helpt dan met de longeerzweep. Het is dus niet eerlijk tegenover Lasco om aan de longeerlijn te galopperen met mij op zijn rug.

Ik weeg 94 kilo, ben 1,72 lang en ben ook bezig om af te vallen. Nu zal ik niet de enige zijn met een maatje meer te paard. Maar hoe doen jullie dat dan.. galopperen met een maatje meer? Niet banketstaaf bedoelt hoor. Maar ik hoor graag ervaringen en tips. Afvallen doe ik voor mijzelf, mijn gezondheid en ook voor de paarden! Voor Lasco en voor de frieze merrie Doutzen, die mag max 60 kilo dragen. En ik hoop als ik 75-80 weeg ik op Doutzen mag aangezien Lasco 85 kilo max mag dragen.

Groetjes,
Lasca!

p.s willen jullie wel lief blijven? *\o/* :')

Ik zal mijn OP maar weer eens aanhalen, ik zou mijn topic graag in goede banen leiden en niet niet als de vorige 2 xen dat t mis ging.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:21

Lasca_1987 schreef:
Goh, wat ken ik mijzelf toch weer goed :')

Nou.. dat is dus de vraag.. ik zou toch ff naar de huisarts gaan. Ga desnoods eerst hardlopen voordat je naar de huisarts gaat, en leg dan uit dat je altijd zulke pijn hebt als je hebt hardgelopen. Dat je dat niet normaal vindt en dat je je afvraagt hoe het komt.
Ipv zelf meteen maar te zeggen dat je niet kunt sporten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:23

Roulette_ schreef:
Lasca_1987 schreef:
Dat je daar aan twijfelt... Ja die pijn komt door die aanvaring met mijn vader ja! Maar als ik die pijn niet voel, en ga naar de ha wat gaat die er dan aan doen? Juist, niks! Ik ben net terug gewandeld van de middenweg naar een straat hier in de buurt van de rai. Ik had gewoon mijn eigen tempo en toen deed mijn zij al zeer.

De tips afwimpelen? Willen, kunnen? Nou ik geef mijn reactie / mening over die tips en als dat al niet meer mag... :x Willen, kunnen... Misschien kan ik het niet, durf ik het niet maar wil ik het wel? Daar al eens aan gedacht.. (Geestelijke?) aandoening? Jep, Autisme, asperger.

Schrijf de volgende keer dat je er last van hebt heel precies op wat je voelt en welke bewegingen pijn doen. Neem dit mee naar de huisarts of de fysio. Natuurlijk kunnen zij je dan ermee helpen! Daar hebben ze jaren voor gestudeerd.

In mijn omgeving ken ik een aantal mensen met asperger, ik begrijp dat dat lastig voor je is en dat het je kan belemmeren.
Wat ik nog steeds niet begrijp is je houding in deze conversatie. Iedereen die ik ken heeft begeleiding/therapie/wat dan ook gehad om er mee om te leren gaan. Met hen allemaal kan ik een normaal gesprek voeren waarin je tips aan kunt dragen. Ze luisteren serieus naar deze tips en nemen ze ook mee. Natuurlijk reageren ook zij wel eens met 'nee, dat kan ik niet', maar daar hebben ze doorgaans een beter reden voor dan 'dat vind ik eng'. Als je daarna dan ook met een andere suggestie komt of met een manier om die reden te omzeilen zijn ze daar alleen maar blij mee.

Met andere woorden: zoek begeleiding om je te helpen met je houding van 'dat wil/kan ik niet, want dat is eng' en 'willen en kunnen zijn voor mij twee heel verschillende dingen'. Daar zou je wel eens veel profijt van kunnen hebben in de rest van je leven.

Dankjewel voor je tip, ik moet mij nog laten testen op autisme maar dit wil ik binnenkort gaan doen. Door school / stage zit ik nu in een situatie dat afspraken maken even niet mogelijk is.. maarja "het waarom" over die situatie dat is weer niet relevant voor dit topic en zou het graag ontopic houden.

En helaas ben ik zeer angstig aangelegd...

Anoniem

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:24

Dus weer terug ontopic en naar mijn doelstelling van dit topic; Maar hoe doen jullie dat dan.. galopperen met een maatje meer? Niet banketstaaf bedoelt hoor. Maar ik hoor graag ervaringen en tips.

nadita

Lasca_1987 schreef:
Op sommige bokkers hun post zal ik niet ingaan omdat het antwoord niet relevant is voor dit topic. Zoals ik al 2 x gemeld heb, neemt het topic een andere wending aan dan de bedoeling was. Ik moet zelf het topic in goede banen leiden, en daarvoor doe ik hier ook mee mijn best. Om weer terug naar OP te gaan en niet uitgaan weiden aan andere dingen die niet relevant zijn.

Jij reageert alleen op wat jou uitkomt. Het enigste wat je doet is excuses verzinnen waarom je dingen die worden voorgesteld niet kan doen.
En ik heb een leven, met een drukke baan, een huishouden en 4 paarden. Tevens heb ik een aantal lichamelijke beperkingen. Maar daar zeur ik ook niet over. It is what it is.

Peppertree

Als je antwoord wil hebben op de vraag uit je OP, zou ik eenvoudig willen zeggen: niet. Niet galopperen en dat ook niet vragen.

In de situatie waarin je nu zit, met de houding die je nu hebt (zowel fysiek als mentaal) vind ik niet dat je het Lasco aan kan doen om te willen galopperen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:25

Lasca_1987 schreef:
Dus weer terug ontopic en naar mijn doelstelling van dit topic; Maar hoe doen jullie dat dan.. galopperen met een maatje meer? Niet banketstaaf bedoelt hoor. Maar ik hoor graag ervaringen en tips.

Misschien handig om te vertellen aan welke tips je wel wat gehad hebt want anders worden er dingen herhaalt en word het er ook niet overzichtelijker op. Zijn al goede tips gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:26

Ik vraag hoe "zij" dus degene met een maatje meer dat doen het galopperen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:28

Als eerste 20 kg afvallen, naar de sportschool voor evenwichtsoefeningen, geen bord voor mijn kop hebben en een hele hoop PATTEX op mijn zadel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:29

Me dunkt dat dat vaak genoeg voorbij is gekomen:

Iets aan het overgewicht doen

Zorgen dat je lichaam soepeler en sterker wordt

zorgen voor een goede balans voordat je gaat galopperen

Zo doen anderen dat.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:30

"Zij" doen dat niet totdat ze voldoende balans hebben. Dus om nogmaals antwoord te geven, in dit stadium van jouw kunnen: Niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:31

Cowgirl schreef:
Als eerste 20 kg afvallen, naar de sportschool voor evenwichtsoefeningen, geen bord voor mijn kop hebben en een hele hoop PATTEX op mijn zadel.

Op dat bio industrieel plofpaard :') ... sorry, zag het staan en moest daar erg mee lachen... maar dat is dus echt off topic

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:31

Lasca_1987 schreef:

Nou net als iedereen lijkt mij.. Galopperen is galopperen. Als je de goede hulpen geeft en je zit goed en gaat goed mee, dan is het voor iedereen hetzelfde.. Ik zie op wedstrijden regelmatig zware mensen rondrijden. Sommige stuiteren, anderen zitten er perfect op en kunnen door hun gewicht zelfs nog wat beter inwerken met hun zit. Het valt me wel op dat de wat zwaardere mensen die goed meegaan, ook de wat zwaardere mensen zijn die niet met een rood en kletsnat hoofd op hun paard zitten, dus die zullen dan toch zeker wel wat aan hun conditie doen denk ik..

Als tip wil ik je nog meegeven om vooral te proberen om zo min mogelijk te doen qua hulpen etc. Hoe stiller je zit en hoe duidelijker je bent, hoe minder je het paard stoort :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:32

Peppertree schreef:
"Zij" doen dat niet totdat ze voldoende balans hebben. Dus om nogmaals antwoord te geven, in dit stadium van jouw kunnen: Niet.

Wat overigens zowel geldt voor mensen mét overgewicht als mensen zónder overgewicht.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:33

Lasca_1987 schreef:

Gewoon, zoals ik deed toen ik slanker was. Zitten, galop hulpen geven en blijven zitten. Niet reageren op beenhulp = tikje achter m'n laars.

En toen ik revaliderende was? Niet galloperen totdat ik weer fatsoenlijk op het paard zat in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:35

Lasca_1987 schreef:
sporten schreef:
Kan je geen baantje zoeken

Kranten wijk

Is elke dag bewegen + en elke geld verdienen

Van dat geld zou je naar de sportschool kunnen

3 vliegen in 1 klap

Wie doet je wat

En natuurlijk blijven paard rijden

Dat gaat niet nee... ik zit in een erg moeilijke situatie die ik eerder in dit topic al uitlegde in het kort, omdat het voor dit topic niet relevant is om te melden.

Dorine92; Ik ben bezig met afvallen, je suggereert dat ik niet wil afvallen maar dat wil ik wel.
Nadita; Get self a life...
Mjetterd; Ik sla Lasco niet maar geef een tikje als hij na 2 x drijven niet reageert.
C_estmoi; dat zal ik moeten doen omdat ik anders 2 teugels in 1 hand moet nemen, en dan met het korte zweepje wat ik heb een tik op de bil moet geven.

Op sommige bokkers hun post zal ik niet ingaan omdat het antwoord niet relevant is voor dit topic. Zoals ik al 2 x gemeld heb, neemt het topic een andere wending aan dan de bedoeling was. Ik moet zelf het topic in goede banen leiden, en daarvoor doe ik hier ook mee mijn best. Om weer terug naar OP te gaan en niet uitgaan weiden aan andere dingen die niet relevant zijn.

je laatste zin is onzin, want je reageert niet op berichten die wel van belang zijn voor jou begin vraag.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:35

Lasca_1987 schreef:

mijn eerlijke antwoord is gewoon niet,
Ikzelf zit ook rond jouw gewicht, en ik ben vrijwillig gestopt met rijden omdat ik vind dat het met dat gewicht gewoon weg niet meer op een paard moet willen zitten...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:38

lieve TS
ik heb je nu al een heleboel tips gegeven om wat mee te kunnen doen
en ik hoop ook van harte dat je er wat mee gaat doen
je zult echt merken zodra je je over een paar angsten heen zet dat dat goed voelt
en dan kun je trots op jezelf zijn dat je het WEL kunt :)
probeer het eens en blijf bij kleine stapjes ,
vandaag thuis 1 rondje op de skeelers en morgen in de tuin ,
probeer je gewoon eens over je angst heen te zetten en dan kun je echt trots op jezelf zijn

zeg nooit nooit als je dingen niet eerst probeert :)

ook ik ga nu dit topic verlaten maar hoop dat je er toch eens goed over na gaat denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:40

heel simpel TS ; ik ben ook groot, zwaar , dik, bbw, hoe eenieder het ook noemen wilt. en het heeft geen donder te maken of je zwaar of licht of groot of klein van postuur bent, als het je nog niet draven kunt of je paard voorwaarts weet te houden, m.a.w. de allereerste basis van het rijden onder de knie hebt, kan je niet galoperen, punt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:45

Je kunt ook altijd nog gaan mennen :j
Is absoluut niet l u l l i g bedoeld maar als je echt de boel niet op orde krijgt en je gewicht blijft je in de weg zitten, is dat ook een leuke optie en veel minder belastend voor het paard

Anoniem

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:48

Mennen gaat niet, Lasco is niet mijn eigen paard maar een manege paard.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:48

Lasca_1987 schreef:

Meld zich :D.

Niets anders dan hoe ruiters het doen met een maatje minder....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:49

Lasca_1987 schreef:

Eerst leren paardrijden en je balans zien te vonden. DAN pas galopperen.
Mijn Fries heeft geen enkele moeite om mij rond te rijden. Ook niet in galop. Maar dat komt omdat ik kan rijden en mijn paard niet in de weg zit. Ondanks dat ik ook 'een maatje meer' heb.
Laatst bijgewerkt door nadita op 11-06-13 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:49

liljebo schreef:
Cowgirl schreef:

Op dat bio industrieel plofpaard :') ... sorry, zag het staan en moest daar erg mee lachen... maar dat is dus echt off topic

Idd zo doe je dat, paardrijden is echt niet moeilijk :j :D