Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babootje schreef:Ik ben dus (tenzij een paard fysiek ongeschikt is voor een hoofdstel met bit) tegen bitloze hoofdstellen.
Waarom is bitloos rijden een probleem als je het voor het beoogde doel niets toevoegt?
sanne83 schreef:jasmijn78 schreef:Wie heeft het over constant hoge druk? Alleen door consequent altijd een reactie op een hulp te eisen krijg je een gehoorzaam paard. Als je dat goed doet en duidelijk bent en ook alleen maar iets van je paard verlangd wat hij ook daadwerkelijk aankan, is er helemaal geen sprake van hoge druk. Tenzij het paard niet gehoorzaam is. En dat gebeurd ook wel eens. Daar hoeft echt niet altijd direct een dramatische reden aan ten gronslag liggen. Soms wil het paard nu eenmaal even niet wat jij wil. Komt bij de beste voor.
Ik heb het nergens over constant hoge druk![]()
Ik vind dit echt een te simpele voorstelling van paardrijden. Ik ben het met je eens dat er altijd een reactie op je hulp moet komen, dat is het simpele gedeelte. Het moeilijke gedeelte is of je die hulp op dat moment wel of niet zou moeten geven. Of je die oefening wel of niet op dat moment zou moeten vragen.
Anoeska schreef:Ik denk dat in veel gevallen de ruiter gewoon 'niet kan rijden'. Dus niet in staat in om op het juiste moment de juiste (zachte) hulpen te geven. Daardoor wordt het allemaal steeds moeilijker. Omdat de ruiter liever niet toegeeft dat hij 'niet kan rijden', gaat 'ie op zoek naar allerhande andere stromingen en achter goeroes aanlopen. Terwijl de oplossing gewoon 'beter leren rijden' is. Het zit 'm niet in de theorie, maar in de uitvoering.
Er zijn nog meer dingen op de wereld behalve de in Nederland populaire vorm van dressuur. Anoeska schreef:Het kan natuurlijk allebei, maar mijn ervaring is dat veel ruiters liever zeggen 'ik gebruik(te) een verkeerde methode' dan 'ik kon nog niet goed genoeg rijden'.
maralyn schreef:Kijk, dat is een duidelijke uitleg wat ik snap, en hoop de andere leken die zich dit afvragen ook!
Maar zou je nog willen antwoorden over die van bitloos? Hoe het kan dat correct gereden bitloze paarden ook rond zijn in hun hals, zonder te trekken of iets anders?
Ansie schreef:Daar zit ook het pijnpunt. Al kan de theorie nog zo makkelijk voorgesteld worden, hulp = reactie. Dan nog moet daar een gedegen trainingsopbouw achter zitten. De trainingsopbouw hoeft zelfs ook niet heel complex te zijn maar ik vrees dat daar niet altijd (logisch) over nagedacht wordt. Dan kan je wel beginnen met over de hoefslag rondsturen, figuurtjes rijden en proberen om met druk op de teugels het afknikken te bewerkstelligen maar dan voorspel ik alvast dat een ruiter daarmee aan het klungelen blijft. Volgens mij is dat een veel voorkomend probleem. Het stoeien met het paard nageeflijk 'krijgen' ligt meestal aan een verkeerde en niet logische trainingsopbouw en wellicht een ruiter die (nog) niet optimaal kan zitten en de hulpen kan geven. Dus ja, dan kan je druk blijven geven aan de voorkant maar de kunst dat het paard zijn lichaam fijn gaat gebruiken en in evenwicht gaat met een ruiter op zijn rug en daardoor dus ook makkelijker en constanter in de aanleuning wordt en niet achter de teugel duikt, bereikt niet iedereen. En instructie kan daar blijkbaar ook niet altijd bij helpen. Daarom is het zo belangrijk om te weten wat je kan verlangen op welk moment (opbouw van training) en je zelf bewust bent van wat je vraagt, hoe je het vraagt en wanneer. Het stukje theorie op de volte wat Babootje heeft neergezet is in mijn ogen ook in hoofdlijnen een correct stukje (toch gewoon vrij simpele) theorie, maar zelfs die kennis beheerst nog niet iedereen die les geeft of op een paard zit. Treurig maar waar. En daar komen denk ik veel aanleuningsproblemen vandaan, en om dan toch druk op te bouwen aan de voorkant vind ik in dat geval zeer oneerlijk naar het paard toe. Ik zeg niet dat Jasmijn dit bedoelt maar wil het wel aankaarten omdat dit wel iets is dat vaak gebeurt omdat toch dat 'mooie' plaatje belangrijk is.
Ik denk dus dat er in veel gevallen onnodig veel druk opgevoerd wordt aan de voorkant terwijl dat ook op een andere rijtechnische manier opgelost kan worden en je die kracht dus niet nodig hebt. En lukt het je toch om het paard dan met die kracht in te laten knikken dan kan je er zeker van zijn dat het rijtechnisch niet juist is. Zo simpel is het volgens mij ook.
. Grapje natuurlijk: maar ruitergevoel ontwikkel je gewoon door meters maken met goede begeleiding. Hij zei mij ook wel eens "ik geef les aan gewone mensen met gewone paarden en dan werkt het soms anders dan in het boekje". Soms moet je gewoon door die 600 kilo heen, om hem licht te laten worden aan de voorkant. Een overbouwd paard of een paard met een steil achterbeen zul je meer moeten sluiten (met meer druk) om het te leren zichzelf te gaan dragen. Een paard dat kort is in het lijf, zal meer buigingsarbeid nodig hebben dan een langgelijnd paard. Maar het resultaat: een recht gericht paard dat zo los mogelijk in het lijf beweegt kun je met ieder paard bereiken (mits gezond natuurlijk). 
jasmijn78 schreef:ijssnuiver schreef:Van de mensen die het niet (willen) begrijpen, heeft het gros zich er nog nooit in verdiept(mijn ervaring in mijn omgeving, dus niet meteen op de kast allemaal). Pas als ze even de moeite nemen om zich erin te verdiepen, vind ik dat je mag zeggen of je het er wel of niet mee eens bent.
Als je snapt waar je mee bezig bent, kun je het aan een leek simpel kort en duidelijk uitleggen en het daarnaast laten zien. Als je het zelf niet kan/wil laten zien, doe het dan met een voorbeeld van iemand die dezelfde 'methode' beoefent als jij.
Dan wordt het de moeite waard om in te verdiepen.
.
.Anoeska schreef:Ik denk dat in veel gevallen de ruiter gewoon 'niet kan rijden'. Dus niet in staat in om op het juiste moment de juiste (zachte) hulpen te geven. Daardoor wordt het allemaal steeds moeilijker. Omdat de ruiter liever niet toegeeft dat hij 'niet kan rijden', gaat 'ie op zoek naar allerhande andere stromingen en achter goeroes aanlopen. Terwijl de oplossing gewoon 'beter leren rijden' is. Het zit 'm niet in de theorie, maar in de uitvoering.
Ansie schreef:Onder beter rijden versta ik, beter leren om hulpen te geven en beter leren zitten. Beter leren trainen, met in het achterhoofd o.a. de biomechanica, vind ik veelomvattender.
Ansie schreef:En misschien is het wel zo dat andere stromingen een trainingsopbouw duidelijker beschrijven, zodat een ruiter beter weet hoe het gehele plaatje in elkaar steekt.
jasmijn78 schreef:Zonder namen te willen noemen zijn er voorbeelden te over van bokkers die zich profileren als e.o.a. hollistisch, biomechanisch of weet ik veel wat voor dressuurgoeroes. Ze weten het allemaal prachtig te vertellen, maar als er dan eens filmpje opduikt van de betreffende goeroe te paard, dan ontstijgt het rijtechnisch gezien nog amper een beginnersniveau. Ze verkopen gebakken lucht en een bepaald publiek is daar nu eenmaal gevoelig voor. Die hebben niet het inzicht, doorzettingsvermogen of realiteitszin om in te zien wat er voor nodig is om een paard goed aan het lopen te krijgen. Verblind door de geromantiseerde theorie zien ze dan waarschijnlijk niet dat ze rijtechnisch gezien het echt niet veel beter doen dan de gemiddelde BL wedstrijdruiter. Maar ze kunnen zich wel voorhouden dat ze zo goed en paardvriendelijk bezig zijn... Ik vind het vaak misleidend.
). Ruiters met kreupele paarden die echt geloofden dat hun paard "over de benen" niet meer kreupel was.
)
. Mijn eerste lessen verdiende ik overigens met zadels poetsen, stallen uitmesten, paarden verzorgen en groomen op concours en die lessen bestonden uit zitles aan de longe, zonder zadel 
Citaat:Nu vraag ik mij dus af... wat is volgens jullie goed rijden?
Is dat per definitie het rijden dat volgens een jury punten oplevert?
(en nogmaals... dit is dus GEEN aanval op wedstrijdrijden, maar een oprechte vraag)
Of zijn er ook voorbeelden van goed rijden/goed dressuur uitvoeren buiten het wedstrijdgebeuren om en waar liggen dan die verschillen?
)
Voorwaarts is voorwaarts, rustiger is rustiger, stoppen is stoppen en hier moet je niet in discussie over gaan. Net als al dat gezaag, paard doet blijkbaar niet wat er gevraagd wordt en de ruiter blijft maar drammen terwijl die in de tijd al 100 hulpen geeft en het gaat volgens mij zelfs al onbewust, hiervan krijg je afgestompte paarden, paarden die de druk in de mond niet eens meer lijken te voelen of de mond open doen maar toch door denderen of het wordt gewoon helemaal niet meer begrepen en het is 'normaal'. De ruiter beseft niet dat hij aan het trainen is met een dier, rijden is trainen en daar gaat het vaak fout. Dit geldt net zo als drijven, ruiters die maar blijven kloppen. Of tunnelvisies waarbij alleen maar wordt gekeken naar het ideale plaatje (in hun hoofd) maar de hele weg ernaar toe vergeten of niet weten.
. Noem me een schijterd, maar ik heb gewoon geen behoefte ongegronde kritiek van wildvreemden.