onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:23

Sandrina schreef:
Ik las wel dat 20% de norm was als maximum. paard 500 kg en een ruiter van max 100 kg. Lijkt me normaler.

Nee hoor.
20% is wel heel veel.
En als je ook nog eens kijkt naar de bouw van een paard is 15% soms ook al te veel.
Friezen staan er om bekend om wat weke ruggen, net zoals de oude type Fjord/Haflinger.

Collie2008

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:24

20% dan kan mijn jonge ruin 110 kg gaan dragen, no way...arm dier

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:24

Lasca_1987 schreef:
Toralone schreef:
@Lasca: nou, als ik die foto's zo zie, is er wel meer mis dan alleen haar gewicht >;)

Haha! Dan wil ik dat wel weten ook wat er nog meer mis is? Ik ken deze dame een beetje, heb toen ze zei dat ze wilde gaan rijden haar willen proberen over te halen niet te rijden omdat ik mezelf al zwaar vind. Ze zei toen dat paarden best wat konden hebben. Ben verder niet met haar in discussie gegaan.

Beugels te lang, voeten er te ver in, hele houding klopt geen &&%# van. Zou bijna zeggen dat ze zelf last heeft van haar gewicht mbt paardrijden...

Afbeelding

Op deze foto weeg ik meer dan 100kg. Zeg het maar...[/quote]

Absurd dat je überhaupt op dit dier stapt, mijn persoonlijke mening. Ik vind dat je boven de 85 kg verdorie goed moet rijden wil je op een geschikt paard kunnen rijden zonder het te vernielen met je gewicht, en dan doel ik op een goedgetrainde ruiter zonder overgewicht waarover geen controle mogelijk is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:26

Ergste van die foto is dat der kont niet in het zadel past en zo de sruk juist erger wordt ipv verdeeld. ze zit op de lepel ipv er voor. Dan druk je dat dus de rug in.. Au! Het zadel dient om het gewicht te verdelen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:34

Het zadel op de bovenstaande foto past inderdaad niet onder de ruiter. Dan maakt het volgens mij niet veel uit of je nou 50 kilo weegt of 100, de drukverdeling is dan helemaal verkeerd.

Ik weeg volgens mij 11% van het gewicht van mijn paard. Daar durf ik nog wel mee te rijden, maar zwaarder wil ik toch ook echt niet worden. Toen ik wel wat zwaarder was (ik weeg nu 70, woog toen rond de 73 kg), merkte ik dat ik mezelf in de weg zat met rijden. Niet omdat ik met die drie kilo ineens dik zou zijn (ben ik nu ook niet), maar toch zat het anders. Ik ben blij dat ik nu weer wat aan het afvallen ben, want dat komt mijn rijden alleen maar ten goede. En ach, iedere kilo die mijn paard minder hoeft te dragen gun ik haar van harte :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:45

Al vraag ik mij af of de norma 10% of 15% van het gewicht van het paard juist zou zijn. Er zijn namelijk ook heeeeeeel veel te zware paarden in Nederland. Zo ken ik iemand waarvan het paard nu op het juiste gewicht zit, maar een jaar geleden ongeveer 100KG overgewicht had. Dat maakt toch even 10 of 15KG uit.

Overigens is bovenstaande plaatje inderdaad niet fijn. Afgezien van het zadel ziet het paard eruit alsof hij zijn best moet doen zijn evenwicht te bewaren. Maar een foto is natuurlijk een moment opname.

Maar goed, ik denk niet dat dit topic er is om foto's te plaatsen en te bekritiseren.
Alleen zou het fijn zijn dat de te zware ruiters onder ons beseffen dat ze door hun gewicht hun paard kwaad kunnen doen. En ja, als de norm 10% zou zijn, zou ik ook te zwaar zijn voor mijn paard. Op dit moment weeg ik 13% van het gewicht van mijn paard.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:55

PowerReiner: k weet niet of het ergens in het topic staat, maar wanneer een paard overgewicht heeft, betekent dit juist dat het mínder mag dragen: het gaat om 10/15/20% van een GEZOND gewicht voor het paard. Wanneer het paard zelf al overgewicht heeft en dus meer mee moet zeulen, kunnen er alleen maar lichtere ruiters op, dat gaat helaas vaak mis...
Ik weeg zelf bijna 15% van het gewicht van m'n verzorgpony, maar rijd er 1x in de week op, alleen lichte belasting. In de lessen rijdt ik een wat zwaarder paardje, zal dan wat meer in de richting van de 10% komen, maar toch ook niet helemaal hoor. Het zou wel beter zijn voor de paardenruggen waarschijnlijk, maar ik vrees dat het - in de huidige paardrijcultuur - echt niet gaat gebeuren dat mensen die meer dan 10 of 15% van het paard wegen er niet meer op stappen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:14

Er stond bij ons op stal een meid met een fjord, die was gok ik zo'n 100 KG te zwaar. Heb ik ook meerdere keren tegen haar gezegd dat hij echt te dik was, maar ze bleef beweren van niet. Zelfs toen de dierenarts een opmerking maakte dat hij echt flink moest afvallen, koos ze ervoor dit niet aan te nemen, en later zelfs het verhaal te verdraaien. Ik denk overigens dat zij ook een eind boven de 15% norm zou komen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat "gezond gewicht" heel erg relatief is bij de meesten. Dus ook al wordt er een norm bepaald, gaan mensen er toch op zo'n manier omheen draaien, dat ze het voor zichzelf en anderen kunnen goedpraten.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:43

Nou, buiten dat, niet iedereen kan zijn paard even wegen... Zelfs met de methodes van lintjes en omvang enzo, geeft nog geen precies beeld. Ik denk dat daarom ook een marge moet zijn, wij wegen na het avondeten ook meer dan 's ochtends...
Al met al, blijft lastig om op dit punt door te breien. Veel mensen zijn te zwaar (ja, ik ook, dat weet ik nu wel, ben hard bezig :+) en willen gewoon hun hobby niet opgeven onder het kan 'ach, dat kan wel'.

Zie wel steeds meer paarden met de leeftijd van 20 al met pensioen gaan, terwijl 10 jaar geleden reed ik nog dagelijks op een 25 jarige ruin die echt gek werd als er niets gedaan word. Misschien heeft de belasting van tegenwoordig daar ook mee te maken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:46

Ik heb niet alles zo 1 2 3 gelezen, maar ik denk dat het niet altijd klopt. Elk ras heeft andere kenmerken betrekking tot o.a. de rug en sterkte... Ik weeg zelf na een zware zwangerschap en hoop stress ook meer als normaal, ik woog na mijn bevalling 90 kg en ben toen naar 80 gegaan. Ik rijd zelf al sinds mijn 5e jaar (nu 25 jaar oud) en zou zowiezo met mijn gewicht van inmiddels 75 kg alleen op stevige grote pony's gaan of liever nog paarden, maar metm ijn lengte van 1.60 is dat soms ook lastig haha. Maar ik denk dat het zowiezo aan veel factoren ligt... paard ras, leeftijd, grootte en etc..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:37

Snadrem schreef:
Het zadel op de bovenstaande foto past inderdaad niet onder de ruiter. Dan maakt het volgens mij niet veel uit of je nou 50 kilo weegt of 100, de drukverdeling is dan helemaal verkeerd.

klopt, maar wanneer je te zwaar bent (ongeacht je lengte) zal het steeds lastiger worden om een zadel te passen die het paard ook past.
Als ik in een ander topic zag hoeveel mensen vinden dat ze met gemak in een 17 of 17,5 inchmaat passen...en waar de foto's in hun profiel staan, tja....

Maar ook op pony's waar mensen vergeten om te kijken naar de lengte en het hefboomeffect...dan kan het soms nog prettiger zijn voor de pony om een "propje" te dragen. Ik loop liever met een rugzak/tas, dan met een ladder terwijl de ladder wel eens in gewicht lichter kan zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:41

Toralone schreef:
Zie wel steeds meer paarden met de leeftijd van 20 al met pensioen gaan, terwijl 10 jaar geleden reed ik nog dagelijks op een 25 jarige ruin die echt gek werd als er niets gedaan word. Misschien heeft de belasting van tegenwoordig daar ook mee te maken.

niet alleen dat, maar zeker ook het fokbeleid.
Paarden worden lichter gefokt (dunnere pijpjes etc) En ook de mode want paarden zijn tegenwoordig snel oud in de ogen van veel ruiters....terwijl je in de hogere sport ziet dat de toppers relatief lang dat niveau nog volhouden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:47

Toralone schreef:
Nou, buiten dat, niet iedereen kan zijn paard even wegen... Zelfs met de methodes van lintjes en omvang enzo, geeft nog geen precies beeld. Ik denk dat daarom ook een marge moet zijn, wij wegen na het avondeten ook meer dan 's ochtends...
Al met al, blijft lastig om op dit punt door te breien. Veel mensen zijn te zwaar (ja, ik ook, dat weet ik nu wel, ben hard bezig :+) en willen gewoon hun hobby niet opgeven onder het kan 'ach, dat kan wel'.

hmm, een paard eet ongeveer 10 kg per dag (incl. ruwvoer),daarvan 10 of 15% is 1 tot 1,5 KG, die ene kilo gaat het verschil niet maken, voor allebei niet, niet voor het paard, niet voor de ruiter. ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:50

superwoman schreef:
Toralone schreef:

niet alleen dat, maar zeker ook het fokbeleid.
Paarden worden lichter gefokt (dunnere pijpjes etc) En ook de mode want paarden zijn tegenwoordig snel oud in de ogen van veel ruiters....terwijl je in de hogere sport ziet dat de toppers relatief lang dat niveau nog volhouden.

de gemiddelde leeftijd waarop het paard nu sterft is 8 jaar in west europa, dat heeft allerlei oorzaken en ook de meting van dat cijfer kun je op verschillende manieren berekenen, maar het zegt wel iets. 25 jaar en nog volop aan 't rijden is overigens altijd een uitzondering geweest, veel paarden sterven een natuurlijke ouderdomsdood rond die leeftijd, ik hoor nooit van sportpaarden die met 20 op pensioen gaan, vaak al met 15/16/17???

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:04

Hoe zit het dan met de mannen? Die wegen al gauw tussen de 80 en 100 kilo....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:42

freeride schreef:
de gemiddelde leeftijd waarop het paard nu sterft is 8 jaar in west europa, dat heeft allerlei oorzaken en ook de meting van dat cijfer kun je op verschillende manieren berekenen, maar het zegt wel iets. 25 jaar en nog volop aan 't rijden is overigens altijd een uitzondering geweest, veel paarden sterven een natuurlijke ouderdomsdood rond die leeftijd, ik hoor nooit van sportpaarden die met 20 op pensioen gaan, vaak al met 15/16/17???

nou het viel me bij springwedstrijden op tv op dat 15,16 en 17 jarige nog mee deden en dat is topniveau.
Ook die van Anky zijn geen jonkies (bonfire en salinero), die worden daarna ook niet op het land gegooid om vervolgens niks meer te doen.

Denk dat het cijfer 8 idd een manier van berekenen is. Zo gaan er en hoop pony-hengtjes naar de slacht op jonge leeftijd.
Tis natuurlijk "leuker" om zo'n onderzoeks- rapport een beetje spannend te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:43

Babs80 schreef:
Hoe zit het dan met de mannen? Die wegen al gauw tussen de 80 en 100 kilo....

Wat heeft dat te maken met wat de rug van het paard aan kan?
Of het nu een vrouw,man of kind is; te zwaar is te zwaar...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:45

AchIk kom op veel stallen waar ze 13/14 oud vinden. Raken ze daar kreupel dan schrijven ze ze meteen af. Oud en op.
Denk dat de cijfers best kloppen op dat gebied hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:55

Veulen84 schreef:
AchIk kom op veel stallen waar ze 13/14 oud vinden. Raken ze daar kreupel dan schrijven ze ze meteen af. Oud en op.
Denk dat de cijfers best kloppen op dat gebied hoor.

Hmm, ik hoor het vooral bij minder ervaren personen die 13-14 oud vinden (om te kopen). Maar afschrijven :? ? ??
Ben beieuwd op wat voor stallen je dan komt?
In mijn omgeving gelukkig niet (nooit) meegemaakt, behalve de x dat het paard daadwerkelijk iets enstig had en dus terecht (kanker of ongeluk met nare afloop etc) .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:01

Ik kom het vooral tegen in de middelste sportklasse. Dus niet de recreatie en B ruiters. Maar net daar boven. Vind dat altijd erg schokkend.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:04

Veulen84 schreef:
Ik kom het vooral tegen in de middelste sportklasse. Dus niet de recreatie en B ruiters. Maar net daar boven. Vind dat altijd erg schokkend.

Vreemd, want ik heb een andere beleving in die klasse. Nu ben ik ook niet van stal naar stal gegaan, maar ook juist daarom ken je het hele verhaal van mensen en zou het dus op moeten vallen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:17

Ik denk dat de leeftijd van het in- en doorrijden heel erg meespeelt. In welke mate het paard de kans krijgt écht uit te groeien en of de ruiter rekening houdt met de verhoudingen. Niet er met drie al op en direct gereden worden als een groot paard (in de oprichting, of juist veel te diep, is allebei even slecht en sneu) daar gaan mij de haren van overeind staan. Of als volwassene nog op een shet stappen die duidelijk gewoon veel te klein voor haar is, en dan nog serieus dressuur willen rijden, dat is vragen om allerlei problemen. Het maakt de ruiter als persoon niet minder, maar zegt zeker genoeg over zijn/haar capaciteit van geduld en/of inzicht in het lichaam van een paard. Ik denk dat een correct uitgegroeid en getraind paard een goed zittende en passende ruiter van wel meer dan 10% kan dragen. Maar er is ook een grens. Daarom durf ik zonder schaamte uit te spreken dat ik het schandalig vind dat veel te dikke ruiters kosten wat het kost nog op hun paard klimmen. Dat is gewoon not done, hoe graag de ruiter ook wil. Er zijn er meer dan genoeg die juist stevig aan het sporten zijn om weer op hun paard te kunnen rijden, dus dat zou voor het overige deel absoluut geen excuses moeten zijn. Kortom ik denk dat te veel op de cijfers kijken niet goed is, maar men vooral naar de specifieke combinatie moet kijken.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:18

10% vind ik wel heel weinig, dit mag wel een beetje hoger van mij. Maar ik vind het inderdaad egoïstisch dat sommige zwaardere mensen persé op een paard willen zitten.

annelize123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:56

het ligt ook aan het soort paard en of het een pony is
pony's kunnen namelijk vaker meer van hun eigen lichaamsgewicht dragen dan paarden
dit omdat ze vaak steviger gebouwd zijn en hun rug een stuk korter is

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:53

10 % is idd wel erg weinig.
Ben 1.58 en 46 kilo dus zal wel goed zitten op mijn IJslander/fjord van 1.36 al heb ik geen idee wat hij weegt.