goldenarrow schreef:_iDj_ schreef:Niet echt duidelijke filmpjesEn op de een of andere manier krijg ik ze niet zonder stotteren afgespeeld op volledig scherm, dus, onder enig voorbehoud, een reactie van mij
![]()
Oh, ik zie een reactie van Joolien, daar ben ik het helemaal mee eens: terug rijden in tempo in de draf. Je paard loopt echt uit balans zo. Aanvullend wil ik zeggen dat als je terug gaat rijden in tempo, probeer er dan ook op te letten dat je je paard tussen twee teugels houdt. Na een rustperiode is het logisch dat ze weer wat schever is, maar probeer er wel op te letten.
Voorbeeld1: Bij het eerste filmpje zie je bij de tweede keer dat je van de hoefslag af gaat (rond 00:14), dat je paard de bocht in valt, vervolgens de hele bocht door "valt" tot er weer steun is van de bakrand (en daar ook scheef blijft lopen. ze valt eigenlijk van de ene scheefheid in de ander). Probeer als je merkt dat je paard de bocht gaat in hangen, dat te corrigeren door óf je paard weer recht te maken mbv rechte lijn rijden direct na wending, óf buiging om je binnenbeen te vragen (goed voorbereiden als je paard daar moeite mee heeft!), óf het buitenschouder meer te begrenzen, óf een combinatie van voorgaande
Voorbeeld2: Bij het tweede filmpje valt in de eerste bocht (rond 00:14) op dat je paard vooral met het hoofd naar binnen de hoek in gaat, maar over het buitenschouder weg valt. Probeer een bocht/wending meer met je binnenbeen en buitenteugel te rijden met minder stelling naar binnen.
Tempo heb ik het hierboven inderdaad ook al over gehad. Ik probeer ook heel bewust terug te rijden. Onbalans vond ik niet heel erg raar in de bak, het was echt enorm glad en er waren enorme hoogteverschillen in de bak omdat hij toen al een tijdje niet gesleept was.
Bij het eerste filmpje heb ik niet het gevoel dat ze naar binnen valt. Ik stuurde haar hier van de hoefslag af omdat er aan het andere uiteinde van de bak een enorme plas lag en dat niet echt heel relaxt rijdt (het verschil is misschien wel 15cm op sommige stukken omdat de bak niet gesleept kon worden). Maar hoe zie je dan dat ze door de bocht valt en scheef blijft lopen daarna? Want ik zie dat dus totaal niet zo.
Bij het tweede filmpje klopt het dat ik (weer) teveel met mijn binnenhand doe. Dit is echt een puntje van aandacht. Ik moet binnenkort ook weer een les afspreken met mijn instructrice maar met het weer van de afgelopen tijd schiet het er een beetje bij in (en daarbij heeft ze nu de griep, dus eerst maar wachten tot ze beter is).
Natuurlijk zijn er redenen waardoor je paard uit balans raakt, maar als je daar niet aan gaat werken, wordt het ook niet beter. Als je vindt dat de bak zodanig is dat ze niet in balans kan lopen, waarom zou je dan gaan rijden? Als je paard de hele tijd het idee heeft dat hij omvalt, zal ze het rijden vast niet leuk vinden

Als je goed kijkt in het eerste filmpje, kan je op 00:13 zien dat het achterbeen van je paard verstrakt (korter, achterbenen komen minder onder het lichaam). Kijk vooral naar het binnenachterbeen. Zie je dat? Op dat moment gaat het gewicht van je paard ook naar binnen hangen.