[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:25

goldenarrow schreef:
_iDj_ schreef:
Niet echt duidelijke filmpjes :P En op de een of andere manier krijg ik ze niet zonder stotteren afgespeeld op volledig scherm, dus, onder enig voorbehoud, een reactie van mij :Y)

Oh, ik zie een reactie van Joolien, daar ben ik het helemaal mee eens: terug rijden in tempo in de draf. Je paard loopt echt uit balans zo. Aanvullend wil ik zeggen dat als je terug gaat rijden in tempo, probeer er dan ook op te letten dat je je paard tussen twee teugels houdt. Na een rustperiode is het logisch dat ze weer wat schever is, maar probeer er wel op te letten.
Voorbeeld1: Bij het eerste filmpje zie je bij de tweede keer dat je van de hoefslag af gaat (rond 00:14), dat je paard de bocht in valt, vervolgens de hele bocht door "valt" tot er weer steun is van de bakrand (en daar ook scheef blijft lopen. ze valt eigenlijk van de ene scheefheid in de ander). Probeer als je merkt dat je paard de bocht gaat in hangen, dat te corrigeren door óf je paard weer recht te maken mbv rechte lijn rijden direct na wending, óf buiging om je binnenbeen te vragen (goed voorbereiden als je paard daar moeite mee heeft!), óf het buitenschouder meer te begrenzen, óf een combinatie van voorgaande ;)
Voorbeeld2: Bij het tweede filmpje valt in de eerste bocht (rond 00:14) op dat je paard vooral met het hoofd naar binnen de hoek in gaat, maar over het buitenschouder weg valt. Probeer een bocht/wending meer met je binnenbeen en buitenteugel te rijden met minder stelling naar binnen.

Tempo heb ik het hierboven inderdaad ook al over gehad. Ik probeer ook heel bewust terug te rijden. Onbalans vond ik niet heel erg raar in de bak, het was echt enorm glad en er waren enorme hoogteverschillen in de bak omdat hij toen al een tijdje niet gesleept was.
Bij het eerste filmpje heb ik niet het gevoel dat ze naar binnen valt. Ik stuurde haar hier van de hoefslag af omdat er aan het andere uiteinde van de bak een enorme plas lag en dat niet echt heel relaxt rijdt (het verschil is misschien wel 15cm op sommige stukken omdat de bak niet gesleept kon worden). Maar hoe zie je dan dat ze door de bocht valt en scheef blijft lopen daarna? Want ik zie dat dus totaal niet zo.
Bij het tweede filmpje klopt het dat ik (weer) teveel met mijn binnenhand doe. Dit is echt een puntje van aandacht. Ik moet binnenkort ook weer een les afspreken met mijn instructrice maar met het weer van de afgelopen tijd schiet het er een beetje bij in (en daarbij heeft ze nu de griep, dus eerst maar wachten tot ze beter is).

Natuurlijk zijn er redenen waardoor je paard uit balans raakt, maar als je daar niet aan gaat werken, wordt het ook niet beter. Als je vindt dat de bak zodanig is dat ze niet in balans kan lopen, waarom zou je dan gaan rijden? Als je paard de hele tijd het idee heeft dat hij omvalt, zal ze het rijden vast niet leuk vinden ;)
Als je goed kijkt in het eerste filmpje, kan je op 00:13 zien dat het achterbeen van je paard verstrakt (korter, achterbenen komen minder onder het lichaam). Kijk vooral naar het binnenachterbeen. Zie je dat? Op dat moment gaat het gewicht van je paard ook naar binnen hangen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:34

_Marinke_ schreef:
Bedankt voor je comment, dat zijn ook juist de dingen die instructrice ook zegt. Neem gerust eens buitenstelling e.d. alleen doen we dit (ook in de les) niet veel. Heel af en toe nemen we het mee maar niet vaak. Wat je zegt in het halthouden iets laten nageven en daar vanuit weg stappen, niet weer omhoog laten komen dan zeg maar is het eerste waar we mee bezig zijn gegaan. :+ Neem het nu nog veel mee als hij bijvoorbeeld erg druk is en/of de aandacht totaal niet bij mij heeft. Werkt wel heel goed!

Ik zou het halthouden blijven meenemen. Daardoor oefen je om hem gesloten te houden: juiste reactie op je hand & op je zit.
Hij wil niet terugkomen op je zit, omdat hij dan zijn achterhand moet bijzetten. Door stelling te vragen (op lange zijde makkelijker dan op volte), moet je paard zich oprekken aan de ene kant en aanspannen aan de andere kant (waar je stelling naartoe vraagt). Dan oefen je dus al (enigszins) het ondertreden van het binnenachterbeen. Als hij te traag is in zijn achterbenen en zich dus probeert lang te maken, zijn dit hele goede oefeningen! Dus op momenten dat hij slecht is aan je zit, zou ik dit ook meenemen. Vooral op de lange zijde op de binnenhoefslag (dan kan je zelf niet te veel prutsen ;) ). Stelling en daarin uitschuiven.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 27-03-13 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:34

IDJ
kruis aanspannen: door je bekkenbodemspieren aan te spannen, ofwel je plas ophouden (zonder dat benenwringen als je echt heel nodig moet :) ) Dat kan je goed oefenen als je recht op een stoel zit. Ik merkte na mijn bevalling dat die spieren van heel sterk naar heel slap waren gegaan, want het duurde lang voor ze weer op kracht waren in mijn paardrij pauze van 4 jaar.
Je benen aanleggen bedoel ik mee, dat je zoveel druk zet dat je een papiertje geklemd tussen been en paard niet op de grond laat vallen. (ook afhankelijk van hoe goed je paard reageert natuurlijk ,ik rijd alleen maar op manegepaarden en ondanks hun vermeende afgestomptheid is dit toch wel voldoende). Bij veel gevoeligere paarden kan alleen diep uitademen al voldoende zijn, dat heb ik een keer mogen meemaken

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:40

miek2012 schreef:
IDJ
kruis aanspannen: door je bekkenbodemspieren aan te spannen, ofwel je plas ophouden (zonder dat benenwringen als je echt heel nodig moet :) ) Dat kan je goed oefenen als je recht op een stoel zit. Ik merkte na mijn bevalling dat die spieren van heel sterk naar heel slap waren gegaan, want het duurde lang voor ze weer op kracht waren in mijn paardrij pauze van 4 jaar.
Je benen aanleggen bedoel ik mee, dat je zoveel druk zet dat je een papiertje geklemd tussen been en paard niet op de grond laat vallen. (ook afhankelijk van hoe goed je paard reageert natuurlijk ,ik rijd alleen maar op manegepaarden en ondanks hun vermeende afgestomptheid is dit toch wel voldoende). Bij veel gevoeligere paarden kan alleen diep uitademen al voldoende zijn, dat heb ik een keer mogen meemaken

Ga je bij het gevoel van je plas inhouden niet te veel óók je bilspieren aanspannen?

Ik ben benieuwd waar tussen je been je dat papiertje zou willen hebben. Hier gebruiken ze vaak papiertje bij de knieën, maar daar heb ik echt een hekel aan omdat ruitertjes daardoor echt gaat klemmen met de knieën en de onderbenen er los bij laten hangen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:50

_iDj_ schreef:
_Marinke_ schreef:
Bedankt voor je comment, dat zijn ook juist de dingen die instructrice ook zegt. Neem gerust eens buitenstelling e.d. alleen doen we dit (ook in de les) niet veel. Heel af en toe nemen we het mee maar niet vaak. Wat je zegt in het halthouden iets laten nageven en daar vanuit weg stappen, niet weer omhoog laten komen dan zeg maar is het eerste waar we mee bezig zijn gegaan. :+ Neem het nu nog veel mee als hij bijvoorbeeld erg druk is en/of de aandacht totaal niet bij mij heeft. Werkt wel heel goed!

Ik zou het halthouden blijven meenemen. Daardoor oefen je om hem gesloten te houden: juiste reactie op je hand & op je zit.
Hij wil niet terugkomen op je zit, omdat hij dan zijn achterhand moet bijzetten. Door stelling te vragen (op lange zijde makkelijker dan op volte), moet je paard zich oprekken aan de ene kant en aanspannen aan de andere kant (waar je stelling naartoe vraagt). Dan oefen je dus al (enigszins) het ondertreden van het binnenachterbeen. Als hij te traag is in zijn achterbenen en zich dus probeert lang te maken, zijn dit hele goede oefeningen! Dus op momenten dat hij slecht is aan je zit, zou ik dit ook meenemen. Vooral op de lange zijde op de binnenhoefslag (dan kan je zelf niet te veel prutsen ;) ). Stelling en daarin uitschuiven.

Eerste dik gedrukte: Ik doel op dat niet vaak mee nemen die buitenstelling.
Tweede dik gedrukte: Het halthouden nemen we juist nog steeds vaak mee.

In je eerste zin lees ik dat even verkeerd / anders?

Bedankt voor je uitleg! Het is mij nu in elk geval wel een stuk duidelijker WAAROM hij dan niet terug komt op zit, heb er zo'n hekel aan als mensen zeggen tegen mij als ik het vraag; "Hij zit je dan gewoon te etteren". Nee, hij ettert niet... er iets anders waarom hij het niet doet. Of hij kan het niet of ik doe iets verkeerd. :=

Maar ik snap hem nu, ook wat daarbij dus het nut is van buitenstelling vragen en afwisselen met binnenstelling. Moeten die stelling ook maar is vaker mee nemen, maar daarin kom ik best nog wel aan het prutsen eigenlijk. Hoe bedoel je dan dat je op de binnenhoefslag niet teveel kan prutsen? Omdat het paard meer ruimte heeft om wat stelling te nemen (zonder met het hoofd tegen de bakrand te lopen :+ ) en je eigenlijk alleen die binnenkant hoeft te begrenzen en niet teveel bezig hoeft te zijn om hem toch wat naar binnen te zetten omdat anders de bakrand in de weg zit?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:55

_iDj_ schreef:
cp112 schreef:
Interessant topic weer, heb de opening helemaal gelezen (lap tekst :')) was erg interessant.
Ik ga zo even de laatste pagina's bijlezen.

Mag ik wel alvast een fototje plaatsen?
Tijdje terug al wel hoor
[ Afbeelding ]

Mijn hand hier is een beetje rare momentopname. Die ging nog wel eens een eigen leven leiden, is gelukkig inmiddels niet meer zo :) Paard was ten tijde van deze foto 4 jaar. Foto hierboven paar maandjes verder (november 2012)
[ Afbeelding ]

Ik zou meer gaan oefenen op lengte rijden in de hals, zodat de rug de kans krijgt om te ontspannen. De paard loopt nu vooral de grond in (jij ook, kijk maar naar jouw houding). Probeer naar het gevoel te rijden dat je paard zijn hals een beetje naar beneden wil laten vallen met de neus naar voren (dus niet te diep). Als je dit meer voor elkaar krijgt tijdens overgangen, zou dat helemaal geweldig zijn *\o/*

Klopt :) Zijn we heel erg mee bezig. Hij heeft zo'n enorme boeg en verticale hals (+ dikke hengstennek :=) dat dat erg lastig is. Maar het gaat steeds beter.
Zo was halsstrekken ook altijd een punt, inmiddels scoren we daar 7ens en 8en op op wedstrijd :) Is sinds de laatste 2 maand ongeveer dus heb er niet echt een foto van nog. * gaat ff zoeken.

Wat meer halslengte, dit was aan het eind van het rijden. Even wat lager uitdraven. Mist wel wat activiteit van achter.
Afbeelding

Hier vind ik hem ook wel redelijk lengte in de hals hebben (voor zover dat kan met z'n korte nekkie :+)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 27-03-13 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:55

Marinke, ik heb je ook geantwoord via PB om te vragen of je het zelf misschien zag wat ik bedoelde, helaas daar geen reactie op teruggekregen ;)
Je hebt mij filmpjes laten zien en één ding komt daar bij mij heel duidelijk naar voren: snelheid door onbalans. Hij gaat als een plankje de bocht door, flink naar binnen vallend. En dan is het logisch dat hij een valse knik heeft.

Punt is dat de basis ontbreekt, waarbij rechtrichten hoort. Als ik je hoor praten over je instructie ben je vast blij met haar, maar ik zou mij toch wel afvragen in hoeverre ze je verder kan helpen. De ''problemen'' die je hebt zijn echt gewoon basis en in mijn ogen zou iedere instructie die moeten bezitten. Helaas is dat niet de realiteit, maar op het moment dat je weet dat het niet klopt is het wel aan jou om er wat mee te doen en instructie te zoeken die je wel kan helpen.

Air

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:57

Oeeps, ik zie nu net pas dat ik een PB heb, ik ga hem even lezen!

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:02

_iDj_ schreef:
miek2012 schreef:
IDJ

Ga je bij het gevoel van je plas inhouden niet te veel óók je bilspieren aanspannen?

Ik ben benieuwd waar tussen je been je dat papiertje zou willen hebben. Hier gebruiken ze vaak papiertje bij de knieën, maar daar heb ik echt een hekel aan omdat ruitertjes daardoor echt gaat klemmen met de knieën en de onderbenen er los bij laten hangen.

Tja wat teveel is vind ik ook moeilijk te zeggen, ik doe mijn best echt alleen de bekkenbodemspieren aan te spannen, want zodra ik mijn bilspieren of de binnenbovenbeenspier aanspan, druk ik mezelf uit het zadel, terwijl je op de zitbotjes wilt blijven zitten. (ik ken de namen niet voor de juiste spieren, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Met dat papiertje tussen been en paard bedoel ik ter hoogte van de kuit, en dat een hele lichte druk voldoende zou moeten zijn. De benen horen ontspannen laag te hangen, op een manier die door anderen al veel duidelijker is uitgelegd. Ik ben het met je eens dat als je met je knien gaat knijpen dan krijg je een geforceerde houding. Ik heb trouwens de indruk dat veel instructeurs zich niet willen wagen aan de zithulpen, mogelijke reden dat het te moeilijk is om uit te leggen en de angst dat ruiters verkrampt gaan zitten? Iemand enig idee?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:07

Ben heel benieuwd wat jullie voor ons aan tips en werkpunten hebben.
Dit is de 3e keer dat ik er weer op zit na zo goed als de hele winter stil gestaan te hebben.
Van de zomer was ze super opgepakt, eerste wedstrijd gereden en gelijk een winst en toen een einschusbeen gekregen, daarna in een spijker gestaan en een hoefzweer en toen door ons zadel zat ze links bij de schoft vast en er zat een rug wervel niet goed. Wat zich uitte in bokken en stijgeren. Erg fijn als je netjes om de 2 a 3 maanden het zadel na liet kijken omdat madame zo veel veranderd en wij het idee hadden dat die niet lekker lag. Nu is ze 1.5 week geleden behandeld door de osteopaat en is ons boomzadel thuis en rijden we met een barefoot. De galop pak ik nog niet mee daar ik haar eerst in stap en draf netjes onder controle en ontspannen wil hebben. Ik heb ook heel de winter niet meer gereden dus we moeten weer flink aan de bak. Binnenkort maar weer starten met lessen.

1. Afbeelding
Inzet volte en lange teugel. Ik moet zelf mijn armen naast mijn lichaam houden en niet helemaal heen sturen waar ik heen wil.

2. Afbeelding
Dit vind ik zelf een net beeld.

3. Afbeelding
Benen lang houden en niet naar achter leggen. Peep mag wat lengte aan de voorkant.

4. Afbeelding
Hier vind ik het neusje er mooi uit alleen de rug oogt wat gespannen en ik lijk me handen wat vast te zetten. Meer mn handen dragen hier en hakken uit drukken.

5. Afbeelding

We hebben 1x een B wedstrijd gereden amar zijn nu niet meer op dat niveau. Moeten weer flink aan de bak.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:11

Ik vind het er al heel netjes uitzien :j
Vind wel dat je je handen wat meer mag dragen idd.
Teugels misschien wat korter, en dan je hand mee geven. Ik zie wel een actief paard.
Leuke combi zijn jullie!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:23

Air schreef:
Marinke, ik heb je ook geantwoord via PB om te vragen of je het zelf misschien zag wat ik bedoelde, helaas daar geen reactie op teruggekregen ;)
Je hebt mij filmpjes laten zien en één ding komt daar bij mij heel duidelijk naar voren: snelheid door onbalans. Hij gaat als een plankje de bocht door, flink naar binnen vallend. En dan is het logisch dat hij een valse knik heeft.

Punt is dat de basis ontbreekt, waarbij rechtrichten hoort. Als ik je hoor praten over je instructie ben je vast blij met haar, maar ik zou mij toch wel afvragen in hoeverre ze je verder kan helpen. De ''problemen'' die je hebt zijn echt gewoon basis en in mijn ogen zou iedere instructie die moeten bezitten. Helaas is dat niet de realiteit, maar op het moment dat je weet dat het niet klopt is het wel aan jou om er wat mee te doen en instructie te zoeken die je wel kan helpen.

Mijn instructrice heb ik er al bijgeroepen v.a. het moment dat ik hem net ingereden had. Dus v.a. het moment dat we bezig gingen met de basis en hij gewoon fatsoenlijk kon stappen, draven en galopperen onder de man.

Ze is er juist 1 die continu weer terug grijpt naar de basis, gaat er iets in de basis niet goed dan werken we daar aan en gaan we niet verder. Zo hebben we tig lessen gehad die een ander misschien als heel saai had bestempeld maar waarvan ik dus wel weet dat dat een hele belangrijke les is waar ik op door kan borduren. We hebben ook lessen gehad waarin we niet verder kwamen dan alleen stapwerk bv. geeft helemaal niets. Alleen het punt is dat er niet 1 ding is wat mis gaat, maar het echt tig dingen zijn. En laat ik daarin het ene voor wat het is en ga ik aan het andere werken dan gaat het als nog helemaal mis. :+ We moeten dus eigenlijk aan meerdere dingen tegelijk werken en die in combinatie met elkaar doen. Paardrijden is zo ontzettend moeilijk wat dat betreft.

Zo mag ik bv. ook nooit eerder aandraven voor ik hem in stap voor elkaar heb, en dat in stap voor elkaar hebben betekend dat ik hem kan uitschuiven én goede stelling + buiging heb én gelijke druk op de teugels én reactie krijg op mijn been als ik dat vraag én ik hem actiever kan vragen zonder dat hij onder mij vandaan vlugt. Ik denk dat onze lessen door een ander nog steeds als saai bestempeld word, er is nog zoveel werk aan de winkel en ik ben inderdaad erg blij met mijn instructrice.

Ik denk niet dat het bij mijn instructrice ontbreekt aan de basis overigens en dat zeg ik niet omdat zij op dit en dit niveau rijd en het dus wel zal weten. :n Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat haar hoogste niveau is..... Maar omdat zij zo gigantisch goed met (jonge) paarden is, veel paarden die verkeerd gereden zijn e.d. weer goed kan corrigeren én weet waar ze het over heeft en kan uitleggen. Ik merk dat veel dingen die hier besproken worden ook door haar gezegd en uitgelegd worden. Je naar het hetzelfde toe werkt etc. Hetzij in iets andere woorden en hetzij misschien op een iets andere manier als de perfecte weg we het hier altijd over hebben. :)

Heb veel instructeurs voorbij zien komen en heel veel waar ik echt geen les van zou willen hebben, die alleen maar bezig zijn met het 'plaatje' maar de rest achter wege laten.

Jolien heeft ons 1 keer les gegeven, dat was toen hij nog maar net onder het zadel was, vorig jaar zomer. Het was zeker een nuttige les én zoals velen hier in het topic weten en zien is Jolien iemand die zeker wel weet waar ze het over heeft. Van haar heb ik nog geen uitgebreidere reactie gelezen, behalve dan dat hij recht blijft in de hals en vals knikt en zijn bouw ook niet echt mee werkt en dat gewoon enorm lastig is. Zij heeft gezien hoe snel zijn aandacht afgeleid word en hoe snel die onderhals erop gezet word, hoe snel die eigenlijk onder mij vandaan schiet. Plus dat ik heb gemerkt dat mijn eigen instructrice en Jolien wel aardig op 1 lijn zitten, alleen allebei weer net even anders uitgelegd etc. Maar het komt op hetzelfde neer.... Jammer dat ze afgelopen weekend niet kon, maar het was ook enorm koud dus ook niet te doen eigenlijk. :n
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 27-03-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:24

Ik zal zo even kijken :P En bedankt voor het compliment :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:49

Tja, als je daar heilig van overtuigd bent Marinke dan moet je dat vooral blijven geloven.
Maar er ontbreekt gewoon 1 groot ding uit de basis en dat is rechtrichten.

Een jong groen paard is een stuk makkelijk iets goeds aan te leren dan een paard corrigeren... zeggen dat je direct de juiste basis mee hebt gekregen is gewoon heel tegenstrijdig aan de problemen die je hier laat zien.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:13

Ik heb Foto's van mijn les, zal ze morgen plaatsen!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:17

LoveUggs schreef:
Ik vind het er al heel netjes uitzien :j
Vind wel dat je je handen wat meer mag dragen idd.
Teugels misschien wat korter, en dan je hand mee geven. Ik zie wel een actief paard.
Leuke combi zijn jullie!

Dankje. Moet idd wat meer mijn handen dragen viel me op de foto's ook op idd.
Ze heeft echt een super korte hals, heb de teugels op het 2e stukje leer al, maar zal morgen proberen nog ietsje korter kijken hoe ze dan loopt.

Wil dol graag weer lessen, instructrice kan helaas alleen In de avond en dan ziet ze spoken in de open weilanden en snelweg naast stal dus eerst maat weer een paar x in de avond gaan rijden. Kijken hoe dat gaat. Longeer haar nu ook nog voor ik erop ga.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:36

Air schreef:
Tja, als je daar heilig van overtuigd bent Marinke dan moet je dat vooral blijven geloven.
Maar er ontbreekt gewoon 1 groot ding uit de basis en dat is rechtrichten.

Een jong groen paard is een stuk makkelijk iets goeds aan te leren dan een paard corrigeren... zeggen dat je direct de juiste basis mee hebt gekregen is gewoon heel tegenstrijdig aan de problemen die je hier laat zien.

Hoe wil je een paard gaan rechtrichten die zelf zijn eigen weg kiest plus het tempo????? :oo

Ik kreeg geen kant en klaar paardje onder mijn kont, of eentje die haar fijn precies alles volgens het boekje doet. Was dat maar waar! Die heb ik wel onder mijn kont gehad hoor met het zadelmak maken, die binnen no time snapte hoe het stuur werkte. Maar ook paarden die als je ze ruimte gaf met de binnenteugel en begrenzde met je buitenbeen + buitenteugel juist naar de buitenkant heen gingen lopen.

Die van mij die neemt gewoon heel graag het heft in eigen hoef, het tempo, het stuur, alles. We zijn eerst alleen bezig geweest helemaal in het begin met dat stukje controle en gehoorzaamheid, ik zou niet weten hoe je een paard moet gaan recht richten die niet voldoende gehoorzaam is en waar je je handen al vol aan hebt dat die de kant op loopt wat jij zegt. :=

Ben juist tijdens de lessen bezig dat hij rechter word, netjes op 2 teugels etc.
Maar voor je daar mee aan de slag kunt moet je wel een paard hebben dat goed aan de hulpen staat......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:04

Het gaat om het hier en nu, op de filmpjes zie ik geen paard wat absoluut geen stuur heeft, overigens weet ik niet hoe vaak ik je moet zeggen dat een te hard tempo door onbalans komt.. ik snap niet helemaal waarom je dat blijkbaar niet gelooft.

En ja, ik ben er van overtuigd dat je op het moment dat je een jong paard gaat opleiden en dat doet met iemand die de juiste basis mee kan brengen je geen paard hebt wat zelf maar dingen gaat doen... Want hetgeen wat je aanbied is leuk en fijn, welke reden zal er dan zijn dat het paard zich niet fijn gaat gedragen?
Paarden pesten niet, zo denken en redeneren ze niet.

Op de filmpjes zie ik juist een doodbraaf paard wat in plaats van je er af te bokken oid. als je teveel met je handen doet, juist in de krul gaat.

Het heeft geen enkele zin om het probleem bij het paard neer te leggen, het probleem ligt namelijk altijd bij ons, de ruiters.
Wij willen er zo graag op zitten en een paard laat dat ook nog toe ook, dan is het wel aan ons om alles voor hun fijn te maken en als er iets fout gaat het bij ons zelf te zoeken. Hoe moeilijk dat ook is, want niemand vind het leuk om de schuld op zich te nemen en je wordt dan weer even met je neus op de feiten gedrukt dat de praktijk niet zo simpel is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:02

Pfoeee.. Wat een rit..
Ik had toch zo'n zin om weer met Gas te riijden!
Een bommetje had ik wel verwacht, maar dit?
Het woord rustig aan kwam niet in hem op hoor.. Niet alleen zijn eigenaresse vergeet dat hij ouder word, hij kan er zelf ook wat van! RENNEN, bokken.. En echt alleen maar hard willen.. :(
Een beetje stelling kon ik ook niet verwachten -O-
Op een volte ging hij dwars door mijn buitenteugel heen, en in de hoeken sprong hij aan, omdat hij zijn passen niet kon af maken.. Dus veel gaan oefenen met voltes en stelling.. Eerst maar ff goed loswerken in stap. Vervolgens opnieuw de draf oppakken en weer hetzelfde probleem.. Zo is hij weer in galop gevallen in een hoek, en ben ik maar door blijven galoperen. (Wel een lekker galopje trouwens!) Wij galoperen altijf op de volte omdat als we de hele bak moeten gebruiken, hij TE hard gaat en niet uit komt in de hoeken. Op de volte heb ik tenminste controle. Maargoed, hier ging hij ook dwars door mijn buitenteugel heen, en ging hij lekker rechtdoor om vervolgens toch de volte op te gaan.. (Hele grote volte dus). Op de andere hand in galop wou hij ineens de andere kant op, en ook weer door die buiten teugel. Terwijl ik niet anders rijd dan normaal, en dan doet hij dit niet! :(

En dan denk je tijdens ontspannen uitstappen alles gehad te hebben.. Nee schrikt meneer van een vogel. (Denk aan een losse lange teugel, echt ontspannen) dus hij sprong de lucht in, bokte en ging er in galop vandoor.. Dus beugel kwijt, en half naast het zadel... Heb ik tijdens het rijden zijn vreugde bokken en alles uitgezeten, zou ik er tijdens het uitstappen haast afvallen :+

Conclusie: zet een 23 jarige draver, met artrose nooit 1,5 week stil wegens een dik been, en bereid je altijd voor op gekke sprongen! Ook tijdens het uitstappen :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:08

Ook niet het meest handige weer om er weer op te stappen haha :D Gelukkig ben je blijven zitten!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:12

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:17

Misschien heel brutaal Air maar mag ik vragen hoeveel paarden jij van niks kennend ingereden hebt en opgeleid hebt??? En hoeveel paarden heb jij van zeg maar een algemene basis (paarden die een nette B proef lopen) verder opgeleid???

Daarbij ONTKEN ik NERGENS dat zijn te harde tempo door onbalans komt. Sterker nog daar ben ik het mee eens!!! Je hoort (/ziet) mij nergens zeggen dat het NIET komt door onbalans, ook hoor (/zie) je mij NERGENS zeggen dat mijn paard mij zit te pesten of te treiteren. Absoluut niet, immers als hij iets niet doet zoals ik het wil dan komt dat omdat hij het of gewoon nog niet kan bolwerken (ik vraag te veel) of omdat ik iets verkeerd doe. Hoevaak ik wel niet om mij heen hoor dat hij mij soms lekker aan het uitproberen is of vervelend is en elke keer zeg ik dan weer; "Nee, hij is niet aan het treiteren". Dus ik snap eerlijk gezegd totaal niet hoe je daar bij komt dat ik zeg dat zijn te harde tempo niet door onbalans komt en dat hij mij aan het treiteren is??? :? :? Sorry maar daar word ik wel even beetje pissig van.... Ik doe zo mijn best om hem goed te rijden en elke keer denk ik weer als iets niet lukt waar het dan in zit, in mij? Wat doe ik precies? Wat doe ik verkeerd? Of vraag ik te veel van hem? Ik kijk bijvoorbeeld ook heel goed naar hoe hij zich gedraagt aan de longeerlijn en hoe hij daar loopt. Hoe gebruikt hij zijn lichaam? Zijn spieren? En waarom zo?

Aan de longeerlijn loopt ie overigens niet te hard, dan blijft ie gewoon op normaal tempo lopen en kan ik hem zelfs actiever krijgen. Iets wat me onder het zadel nog niet zo danig lukt....

Wat ik in die proeven zie is juist een paard wat niet van mij is, oftewel ik heb maar weinig controle. Ik heb een beetje wat te zeggen over welke kant hij op gaat, ik heb een beetje wat te zeggen over in welke gang hij loopt. Maar ik kan niet op hem zitten, hij loopt daar als een plank. Zo gaat ie de hoeken door, zo gebruikt ie zijn lichaam. Strak en stijf....... En ja ik vind dat ie het netjes doet voor zo'n jonkie en die eerste keren op vreemd terrein. En ja hij is braaf... maar er zijn rij technisch zoveel dingen die daar mis gaan. En wat je ziet is dat hij dan inderdaad het van mij overneemt....

En dat doet ie ook als het moeilijk word of als ik te kort schiet, hij neemt het snel gewoon compleet van je over. En dat doet ie NIET om mij te pesten maar omdat hij waarschijnlijk op dat moment gewoon NIET anders kan en ik hem daar de ruimte wellicht ook te veel voor geef..

Daarbij leg ik het probleem ook niet bij het paard, ik moet hem zo zien te rijden dat ik hem goed kan faciliteren en hem goed zijn lichaam leer te gebruiken. Dat hij de juiste spieren gaat gebruiken en trainen. Maar zijn eigen loopje, zijn eigen bouw etc. werkt daarin niet helemaal ideaal mee...

Van mij mag je langs komen hoor, kan je het zien, kan je aanwijzingen geven die ik direct toe kan passen en misschien dat je er zelf op kan. Dan weet je ook wat ik precies bedoel... zo via internet worden er veel dingen toch heel anders opgevat merk ik al weer. Erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:18

Marinke, ik denk echt dat het grootste deel wegkomt uit zijn moeilijke bouw. Maar goed ik wil het gewoon graag van dichtbij zien en voelen want ik denk dat je best goed hulp hebt en zelf ook best goed bezig bent. Gaan we doen als t idd niet meer zo koud is :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:34

Air schreef:
Ook niet het meest handige weer om er weer op te stappen haha :D Gelukkig ben je blijven zitten!

Nee idd, maar we moeten het toch weer oppakken...
Voor het zelfde geld is het nog 2 weken zulk weer... -O- :brr:
We moeten toch wat met hem doen... Wel was alles natuurlijk eng en interessant.. :P Het stomme is, tijdens het uitstappen verwacht je dit gewoon ECHT niet! Gas woont al bijna zijn hele leven naast een pretpark :+ maar schrikt van een vogel die toevallig weg vloog.. Terwijl op de ruiterpaden in de zomer, kijkt hij nieteens op of om..! :P

Even stiekem off-topic... Gister is een van de schapen bevallen van een tweeling.. Helaas 1 dood geboren lam, vandaag een bevalling uit het boekje, ook een tweeling, dit keer het laatstgeboren lammetje dood geboren... -O- Arme boer..! (vader van de eigenaresse van Gas) Hij is zo gek op zn schaapjes, en heeft nu 2 hele goede en kern gezonde lammetjes staan, maar hij is erg verdrietig.. :(:) Waarschijnlijk komt het doordat de schapen overdragen met dit weer... Ik hoop echt voor hem dat de rest wel levend en gezond geboren word! :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:57

Vandaag echt heerlijk gereden ondanks dat ze een week heeft stilgestaan. De bak was mooi egaal wat echt heel fijn was. Ebke was dit keer gelukkig niet zo aan het rennen, soms was ze zelfs iets te rustig. Ze zocht vandaag ook heel fijn mijn hand op, ongemerkt geef ik dan steeds een beetje meer. Maar zolang ze die hand maar opzoekt vind ik dat nog niet eens zo heel erg. Aan het einde nog even gesprongen en ook dit ging echt heel goed. Vorige keer (eerste keer ohz springen) rende ze er als een gek op af, slingerend en/of op het laatste moment uitwijkend, waar ze deze keer netjes in een rechte lijn, wachtend op mijn hulpen en rustig op de sprong afreed. De eigenaar had op ten duur een drafbalkje voor de sprong neergelegd. De eerste keer ging ze er goed overheen, de tweede keer sprong ze gewoon de drafbalk en de hindernis in één keer :')
De eigenaar heeft de dressuur ook gefilmd op verzoek van mij. Heb bijna 7.30 minuut aan film.

Eerst een foto:
Afbeelding

Wat zie ik hier..? Ik trek mijn hak heel erg op en kijk ernstig naar beneden. Ebke's neusje mag er iets meer uit. Ze heeft wel heel fijn achterbeengebruik vind ik. Ik denk ook een ontspannen staart, maar ik vind dat lastig om te beoordelen. Ik ben in ieder geval wel heel blij met dit beeld.

Hier het eerste filmpje, de ander duurt nog een kwartier om te uploaden dus die houden jullie tegoed. In dit filmpje vind ik dat ze iets voorwaartser mag, het voelt nogal aan als sloffen vind ik. Ook is ze nog redelijk onrustig met haar hoofd. Er zit wel een heel fijn stukje in. Ik mag mijn handen iets hoger houden en ze meer op hun plek houden (daarom is ze ook zo onrustig met haar hoofd op het einde). Ik ben wel heel blij met mijn eigen benen. Ik heb twee topics terug een filmpje geplaatst met mijn ex-pony waarbij mijn benen echt heel erg heen en weer bewogen. Ze bewegen nog steeds wel iets, maar het is echt al een heel stuk minder dan op dat oude filmpje (filmpje staat overigens ook in mijn profiel ;))