[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:11

This heel moeilijk, gelukkig heb ik altijd ogen om me heen die me er op kunnen wijzen als iets niet goed gaat.

En gevoel....Daar doen we het op!
Eerst stappen, lekker volte hier, van hand verandere daar (En dan jezelf mee draaien zodat je weer aan de binnenkant komt van je paard) Vrijdag voor het eerst balkjes erbij gelegd, zodat hij zijn voeten op moest tillen, en dan mee geven met je handen, net als in het zadel, en dan zijn hoofd laten volgen met lichte druk eraan.

Elke keer een klein stapje anders, stapje verder, stapje terug.
En alles met een glimlach. Stil laten staan en vollop knuffelen.

Lol moet je houden, net als je paard. En hoe motiveer je een paard?
Door zelf er gemotiveerd mee om te gaan en die motivatie overbrengen door positieve te ondersteunen en negatieve te negeren of licht te bestraffen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:10

Halstrekken is idd heel lastig, vooral in mijn geval omdat mn paard zijn hoofd gewoon dr uit gooit als je hem lang geeft, maar de hand nog niet goed volgt. ach, alles op zn tijd.

Vandaag proeflesje gehad van mn nieuwe juf :D
Ze heeft deze twee foto's geschoten en daar ben ik eigenlijk wel blij mee :

Afbeelding
Stap. Als ik zn achterbeen zie, is hij redelijk actief, maar hij kan er nog verder onder.
Het achterbeen is al neer en het voorbeen al vertrokken.
Neusje is netjes op de LL,maar zijn hals mag volgens mij net wat ronder.
Ruiter mag rechtop zitten,denkende aan ellebogen en been afhangen.

Vandaag zijn we bij het begin begonnen, heel fijn! :j
Dus veelal gestapt. begrenzen op de buitenkant,en hem met het buitenbeen naar binnen duwen, ipv met je binnenteugel.
Het is het zelfde als wat ik eerder deed, alleen op een iets andere manier. want nu mocht ik mn binnenteugel niet als stuur gebruiken, enkel voor een beetje stelling.
hij is vandaag amper over de buitenschouder weggekomen.

Afbeelding

Als hij dan lekker voelde, mochten we een overgang naar draf rijden.
De juf had 10min gevoeld, en die reed er een overgang uit zonder dat hij tegen de hand kwam. precies op het actieve maar ontspande moment aandraven.
Echter, als meneer in de gaten krijgt dat hij mag draven, dan geeft hij na en wil hij wegdraven.
Deze overgang is volgens de juf (juf klinkt liever dan instructie) onverwachts, Dus ik was niet voorbereid. zijn rug is hier niet bol, maar ook niet hol. hij schijnt hier verend te zijn, maar dat is iets wat ik zelf dan nog niet zie (wel dat hij niet inzakt op dit punt)

Echter heeft hij zijn hals wel laag, en zijn neusje op een mooie plek, misschien nog wel een cm voor de loodlijn.
de ruimte tussen zijn achterbeen is duidelijk kleiner dan bij zijn voorbeen, wellicht omdat ik hier ook de teugels los heb hangen , dat hij zijn voorbeen goed kwijt kan.
Rechtop zitten en handen netjes zelf dragen vallen me hier ook weer op.

Ik ben eigenlijk heel tevreden met wat ik zie. Ik vind het fijn ons samen terug te zien.
Nu nog wat actiever op beendruk worden,en de overgangen zullen vloeiender zijn.
we hebben wellicht veelal gestapt, maar Jaron was ontspannen en niet zo loperig op bepaalde punten als anders. Ik ben tevreden en zou de juf graaaaaag terugzien :D

Wat vinden jullie er van?

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:23

Graag tips, ben weer begonnen met rijden na een tijd.
Dit is Silver, 22 jaar, Irish Hunter, Totaal niet flexibel, Lui, 10 jaar niet bereden, dit is ongeveer de 9e keer op haar.
Rij hier even in de longeerkraal omdat de bak bevroren was.
Niet op mijn mooi geconcentreerde blik letten :=
Ja ik trek mijn hak op, geef net een klein schopje...

Afbeelding

Tips, tips, tips graag!
Wees maar streng hoor :)
Ps. Dit is wel een tijdje geleden

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:25

Fry. Wat jij doet is niet helemaal eerlijk ;)

Op elkaar reageren is fijn.
En zelf eerst commentaar op je foto geven?

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:28

Snackie schreef:
Fry. Wat jij doet is niet helemaal eerlijk ;)

Op elkaar reageren is fijn.
En zelf eerst commentaar op je foto geven?

Uh.. hoe bedoel je...?

Mijn commentaar op mijn foto:
Ik ben wel trots, dat ze na 10 jaar toch dit kan presteren :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:37

Lees de openingspost dan eerst maar.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:41

Snackie schreef:
Lees de openingspost dan eerst maar.

Ik heb het gelezen.
Sorry maar ik snap je punt niet...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:41

Fry, Ik snap dat je trots bent.. maar het is de bedoeling dat je zelf kritisch kijkt naar wat je ziet. Wat goed gaat, wat minder goed gaat. Wat beter zou kunnen.

Als je enkel commentaar wilt en zelf geen commentaar wil posten kun je beter een ITP of HAW aanmaken :)

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:44

S_en_Z schreef:
Fry, Ik snap dat je trots bent.. maar het is de bedoeling dat je zelf kritisch kijkt naar wat je ziet. Wat goed gaat, wat minder goed gaat. Wat beter zou kunnen.

Als je enkel commentaar wilt en zelf geen commentaar wil posten kun je beter een ITP of HAW aanmaken :)

Oh zo!
Bedankt ik snap het. :)

Als ik eerlijk ben vind ik dat ik mijn teugels vaak te lang heb waardoor ik het contact verlies, maar ik wil ook niet steeds in de mond zitten, snappen jullie?
Ook zou ik me handen rechter moeten houden op gelijke hoogte, ik beweeg teveel mee of zie ik dat verkeerd?
En mijn handen hoger!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:47

Konden jullie hier nu ook wat met een filmpje?

Sowieso vind ik het erg interessant namelijk, maar gruwelijk lastig om wat van anderen te zeggen. Krijg er zo snel een gevoel van betweter bij, aangezien ik zelf ook nooit verder dan B ben gekomen bij wijze van :+

Alleen zie eerlijk gezegd wel veel toegevoegde waarde hier tov bijvoorbeeld HAW :)

Snackie, vroeg ik me vorige keer met de meeting nog af trouwens. Wat voor zadel heb jij eigenlijk? (of is dat teveel offtopic :o )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:08

Fry schreef:
S_en_Z schreef:

Oh zo!
Bedankt ik snap het. :)

Als ik eerlijk ben vind ik dat ik mijn teugels vaak te lang heb waardoor ik het contact verlies, maar ik wil ook niet steeds in de mond zitten, snappen jullie?
Ook zou ik me handen rechter moeten houden op gelijke hoogte, ik beweeg teveel mee of zie ik dat verkeerd?
En mijn handen hoger!

Hmm... Alleen over de ruiter hebben wij het hier niet :) Al zou ik idd zeggen neem je teugels iets korter en probeer je handen iets hoger, meer naar voor en trotser voor je uit te plaatsen. Als jij het idee hebt dat je het contact verliest of teveel in de mond zit dan heb je blijkbaar "losse handjes".

Daar kun je alleen aan werken als je ze leert te dragen.. (nu doen jouw bovenbenen dat voor je)

Als ik je dit laat zien.. wat denk je dan van die streepjes? (ik had er nog veel meer kunnen zetten.. doe ik bewust niet :o )

Afbeelding

(ik wil graag dat je zelf een beetje meer mee gaat denken.. ik heb zo'n vermoeden dat we je niet alles voor hoeven schotelen en dat je zelf ook prima kritisch kunt kijken! :) )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-02-13 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:11

Bienotje schreef:
Konden jullie hier nu ook wat met een filmpje?

Sowieso vind ik het erg interessant namelijk, maar gruwelijk lastig om wat van anderen te zeggen. Krijg er zo snel een gevoel van betweter bij, aangezien ik zelf ook nooit verder dan B ben gekomen bij wijze van :+

Alleen zie eerlijk gezegd wel veel toegevoegde waarde hier tov bijvoorbeeld HAW :)

Snackie, vroeg ik me vorige keer met de meeting nog af trouwens. Wat voor zadel heb jij eigenlijk? (of is dat teveel offtopic :o )

Wij zijn ook geen Prof. Dr. in paardrijden.. we rijden ook geen GP niveau... dusse.. waarom zou jij betweterig zijn als je mee post?? :o

Filmpje kunnen we wel iets mee als hij niet te donker is en ook niet van te ver weg gefilmd.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:22

Hmm.. Die paar stukjes van mijn les vand e week zijn dan denk ik niet zo geschikt, jammer..

Enne.. Nare gewoonte, maar ik heb er een hekel aan om iets neer te zetten waar ik zelf over twijfel of niet van zeker weet dat het juist is :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:23

Hmm. jammer!

Maar dat kun je toch aangeven? Wat je DENKT te zien, met de vraag erbij of iemand mee wil kijken of het klopt?

Is niets ergs aan hoor!!!!

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:25

Wat vinden jullie van de nageeflijkheid van mijn pony?
Afbeelding
Ik zie bij mezelf dat ik echt RECHTER op moet gaan zitten en m'n tenen naar binnen moet doen, iemand nog tips?
Laatst bijgewerkt door YentlShots op 10-02-13 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:26

Ben over het elgemeen vooral een meelezer, maar zal het overwegen/ proberen als ik het hier verder volg :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:30

Wat bedoel je met die streepjes precies s_en_z?
Ik snap dat ze goede en slechte lijnen aangeven. In de persoon snap ik ze. De hals en loodlijn kan ik nog inkonen
maar de hoefjes?

Bienotje. Kentaur elektra

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:31

Ik ben ook vnl meelezer. Ik probeer ook veel terug te lzen. En er van te leren. Ook ik twijfel aan mezelf bij het beoordelen van een foto. Maar als.je je eigen.commentaar onderbouwd dan geef je zelf vaak het antwoord al.

Als ze het er niet mee eens zijn dan zeggen ze het wel hoor

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:33

Applelover schreef:
Ik zie bij mezelf dat ik echt RECHTER op moet gaan zitten en m'n tenen naar binnen moet doen, iemand nog tips?

Ah.. het "omhoog" foto's maken... :+ Leuk truukje..

Afbeelding
Afbeelding

Als ik het muurtje langs de baan recht zet zie ik wel meer dan alleen rechter op zitten en tenen naar binnen..

Zie je het zelf nu ook??

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:33

Hier nog een meelezer! Ik vind het vaak moeilijk om een foto's te beoordelen in dit topic. Voel me dan inderdaad ook z'n betwetter terwijl ik helemaal geen geweldige ruiter ben.

s_en_z, wat bedoel je met de streepjes bij de hoeven?

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:37

volgens mij hebben die streepjes te maken met takt... maar ik weet het niet zeker hoor ;)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:38

S_en_Z schreef:
Applelover schreef:

Ah.. het "omhoog" foto's maken... :+ Leuk truukje..

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Als ik het muurtje langs de baan recht zet zie ik wel meer dan alleen rechter op zitten en tenen naar binnen..

Zie je het zelf nu ook??

??? Nou niet echt.. :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:39

De volgorde van neerzetten. Daar heb ik nog nooit over nagedacht zelf.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:40

Appielover. Probeer eens te zien? Doet jou paard precies wat jij in de oefening voor ogen had? Hoe is de ruimte.in de gangen. De houding van de achter en.voorhand rug en hoofd hals houding?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:42

Snackie schreef:
Appielover. Probeer eens te zien? Doet jou paard precies wat jij in de oefening voor ogen had? Hoe is de ruimte.in de gangen. De houding van de achter en.voorhand rug en hoofd hals houding?

Paard loopt misschien teveel op de voorhand?