Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:32

moelly schreef:
Ik vind hem ontzettend goed. Paard wordt verder ook netjes ingereden.

Helemaal mee eens

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:34

horseyfries schreef:
Volgens mij is trouwens een "vluchtrespons" aanleren iets anders dan het paard zijn natuurlijke reactie van "lopen" te laten doen ipv hem tegen te houden, en geeft het laatste minder stress dan proberen hem stil te laten staan.
Tot nog toe zie ik vooral veel argumenten voorbijkomen die vanuit de mens gedacht zijn, omdat wij het niet zo leuk vinden dat ze bokken en hard gaan vind het paard het ook veel stressvoller dan stilstaan? Denk dat je dan even in de war bent met je eigen stressniveau ;)

Ik heb het artikel gelezen Sanne83 en heb Andrew McLean meermaals ontmoet, maar ik denk dat je niet begrijpt dat er een verschil is tussen bewust een paard zijn benen laten gebruiken om te lopen, en een "vluchtrespons" aanleren en daardoor dit onderzoek uit zijn verband trekt.
Ook Andrew kiest er namelijk soms voor om juist beweging te krijgen in een paard wat "freezes", omdat hij weet dat dat een ergere reactie is dan "flight" en het paard daaruit gehaald moet worden door voor lopen te kiezen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:39

vind het een vent die vooral kickt op publiek. was bij een clinic van hem en zijn vrouw bleef maar herhalen dat ze geen verstand heeft van paarden, hoe kun je dan je boodschap fatsoenlijk overbrengen?
'deze paarden zijn stress vrij en zweten daarom ook niet' was samen met de gene met wie ik mee was de stal in gesneakt na de clinic om te zien dat de gebruikte paarden rondjes aan het draaien waren in de stal terwijl het zweet eraf droop alsof er ee kraan open stond. Rode ogen en ontzettend schichtig. Stuk voor stuk liepen ze met schuim op het lijf de baan uit.

Ik zeg nee, niet doen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:41

n.av het filmpje wat hier benoemd word.. heb ik commentaar op Gert...

In het filmpje over het beleren van die tuiger heeft ie het over een strak voorbeen.. : Nooit gaan zitten, als t paard achterovergaat ben je dr nooit optijd af..

http://www.youtube.com/watch?v=No6GVRn4nrg

Goed kijken wat Gert hier doet bij het opstappen...En oordeel zelf..

Hij spreekt zichzelf vaak tegen merk ik.
Heb hem regelmatig zn ding zien doen, en vind het prima wat ie doet, zelf weten..
Maar blijf dan wel consequent in het uitleggen wat je doet...

Vraag mij nog wel altijd af waarom gert touwen om de neus bind... :/

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:46

@horseyfries: Dat ben ik met je eens. Soms is lopen zeker beter dan stilstaan.
Alleen lopen gebeurt altijd onder controle van de begeleider of ruiter, niet in de vorm van bokkend rondrennen.

horseyfries schreef:
Dat vind ik nu echt raar, je zet op de voorgaande pagina dat je genoeg professionals weet die dat anders goed kunnen, en als ik dan vraag wie dan geef je niet thuis?

Voor iemand die de mond vol heeft over "assumen" neem je nu ook wel heel veel aan, wat ik met mijn eigen paard wil heeft niets te maken met of ik Gert een vakman vind of niet.

Sorry, als ik dingen aanneem, ik dacht gelezen te hebben dat je graag je paard naar Gert wilde brengen. Ik verwar je dan met iemand anders.

Ik heb inderdaad ontzettend goede africhters gezien. Daar bedoel ik mee dat ik voor mezelf een heel duidelijk beeld heb hoe het ook kán zijn. Ik bedoelde zeker niet dat deze mensen in Nederland voor het oprapen liggen. Mijn ervaringen met africhters heb ik voornamelijk in de USA en Australie opgedaan, dus praktisch advies over wat er in Nederland zoal rondloopt, kan ik je niet geven.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:47

eens met Jolanda, die man kan niet uitleggen waarom hij dingen doet die hij doet. waarom ze de eerste dag wel mochten bokken en steigeren en dag twee niet meer...je leert ze zelf aan dat het goed is om ze de volgende dag te straffen...kreeg geen antwoord op mijn vraag bij de clinic en heb hem meerdere keren dezelfde vraag gemaild en nooit antwoord gehad.

Persoonlijk...het moment dat je op shows gaat staan om paarden te beleren voor de kost ben je niet meer bezig met serieus beleren. Je kan niet zo op een paard gaan zitten en tegen de eigenaar zeggen 'morgen weer mevrouw' terwijl het vaak juist dag twee-drie en vier het moeilijkste is...

Ik ben absoluut voorstander van snel en stress vrij beleren, maar ben er wel intensief mee bezig de eerste tijd en geef ze pas terug als het paard en de rijder er klaar voor zijn...lelijke fouten om te maken als paarden omslaan met mensen die niet doorhebben wat er gebeurd en wat ze moeten doen
Laatst bijgewerkt door Woogy op 26-02-13 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:49

Nu ben ik echt benieuwd wat je ons hiermee wilt laten zien Jolliegirl, want bij dit paard zie je duidelijk beweging in de voorbenen, ook de hals is niet strak dus hij heeft de hele voorkant helemaal niet zo op spanning staan als de tuiger, ook duidelijk te zien aan de bewegingen van hoofd en hals, dus in mijn ogen heeft hij zichzelf totaal niet tegen gesproken en bewijst dit eens te meer dat hij een paard goed kan lezen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:53

sanne83 schreef:
@horseyfries: Dat ben ik met je eens. Soms is lopen zeker beter dan stilstaan.
Alleen lopen gebeurt altijd onder controle van de begeleider of ruiter, niet in de vorm van bokkend rondrennen.

horseyfries schreef:
Dat vind ik nu echt raar, je zet op de voorgaande pagina dat je genoeg professionals weet die dat anders goed kunnen, en als ik dan vraag wie dan geef je niet thuis?

Voor iemand die de mond vol heeft over "assumen" neem je nu ook wel heel veel aan, wat ik met mijn eigen paard wil heeft niets te maken met of ik Gert een vakman vind of niet.

Sorry, als ik dingen aanneem, ik dacht gelezen te hebben dat je graag je paard naar Gert wilde brengen. Ik verwar je dan met iemand anders.

Ik heb inderdaad ontzettend goede africhters gezien. Daar bedoel ik mee dat ik voor mezelf een heel duidelijk beeld heb hoe het ook kán zijn. Ik bedoelde zeker niet dat deze mensen in Nederland voor het oprapen liggen. Mijn ervaringen met africhters heb ik voornamelijk in de USA en Australie opgedaan, dus praktisch advies over wat er in Nederland zoal rondloopt, kan ik je niet geven.

Blijf ik benieuwd wie je dan zoal goed vind daar, heb zelf in Amerika gewoond en bijv. contact gehad met Buck Brannaman, en ben ook verschillende keren in Australie geweest maar ken daar veel "horsemen" maar niemand die er zonder een bokje op komen bij de moeilijkere gevallen ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:55

Woogy schreef:
eens met Jolanda, die man kan niet uitleggen waarom hij dingen doet die hij doet. waarom ze de eerste dag wel mochten bokken en steigeren en dag twee niet meer...je leert ze zelf aan dat het goed is om ze de volgende dag te straffen...kreeg geen antwoord op mijn vraag bij de clinic en heb hem meerdere keren dezelfde vraag gemaild en nooit antwoord gehad.

Persoonlijk...het moment dat je op shows gaat staan om paarden te beleren voor de kost ben je niet meer bezig met serieus beleren. Je kan niet zo op een paard gaan zitten en tegen de eigenaar zeggen 'morgen weer mevrouw' terwijl het vaak juist dag twee-drie en vier het moeilijkste is...

Ik ben absoluut voorstander van snel en stress vrij beleren, maar ben er wel intensief mee bezig de eerste tijd en geef ze pas terug als het paard en de rijder er klaar voor zijn...lelijke fouten om te maken als paarden omslaan met mensen die niet doorhebben wat er gebeurd en wat ze moeten doen

Waar zie jij dat hij zegt dat het goed is dat ze bokken en steigeren op dag één? Ze worden altijd bij bokken naar voren gereden en desnoods krijgen ze een tik met de zweep, maar ik zie hem nergens het paard belonen voor bokken? Hij leert het ze op dag één al "af" en dan is het dus logisch dat je het op dag twee ook niet accepteert lijkt me.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:08

Ik heb ook nooit beweerd dat een klein bokje een groot drama is ;)
Mijn probleem is het gebrek aan controle en geen enkele acceptatie van het paard op alle voorgaande stappen, waardoor je absoluut kan garanderen dat het paard er als een idioot vandoor zal gaan.
Je kan nooit alles voorkomen, het blijft mensenwerk, maar je kan het ieder paard zo veel makkelijker maken dan dit.

In de USA en Australie heb je inderdaad mensen als Buck Brannaman, Martin Black, Parelli etc. Er zijn daar ontzettend veel mensen die op een vergelijkbare manier paarden inrijden.
Daar kan nog steeds ontzettend veel verschil inzitten, maar als je naar de grote lijnen kijkt: paard is eerst volledig getraind op de grond, wordt met zo klein mogelijk stapjes getraind en er wordt gestreefd naar een zo ontspannen mogelijke start.

Ik ben ook groot geworden met het idee van longeren, voorwaarts en blijven zitten, maar nu ik weet dat je een paard ook zo'n goede start kan meegeven, zou ik dat nooit meer anders willen doen.

Jolliegirl

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:09

Ik doe het lekker op mn eigen manier.. maandje de tijd om alles met rust te doen..
Binnen een maand zit je erop. Zonder gebok, gepluk, gesteiger en stress.. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:20

hij doet er niks aan als ze steigeren of bokken...sterker nog hij zei zelf dat ze gerust mogen bokken en huppelen en gek doen de eerste dag omdat het nieuw en eng is...maar goed. ik ga me niet kwaad maken hier om een leugenaar.

Zelfde als Jolanda, ik doe het op m'n eigen manier, in rust en met geduld, alleen zit ik er dag één al op ;) maar ook zonder bokken, steigeren en angst(grootste factor bij jonge paarden).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:23

De vraag is natuurlijk of het voor het paard idd zoveel gemakkelijker is om iets uit te smeren over een veel langere periode, waarin hij telkens weer aan nieuwe dingen moet wennen omdat je het in heel veel verschillende stapjes opdeelt. Ik heb het zelf ook altijd zo gedaan maar dat is eerlijk gezegd meer omdat mijn eigen lijf en leden me iets te lief zijn en ik geen rodeocarriêre zie zitten, maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook logica zie in de redenering om dat allemaal in één dag te doen, dan is hij daaraan gewend en is de stress de volgende dag al een stuk minder, ipv dagen, wekenlang elke dag wéér nieuwe stress van wéér iets nieuws.
Daarover wil ik dus geen oordeel uitspreken, ik vind voor beiden iets te zeggen.

Verder vind ik het prachtig als mensen hier roepen dat ze het zelf veel beter kunnen, maar zij krijgen meestal niet het soort paarden binnen waar Gert op gaat zitten. Ik heb het zelf ook jarenlang gedaan als prof maar zal nooit zeggen dat ik het beter kan dan hem of de paarden die hij zadelmak maakt ook allemaal zadelmak had gekregen, hoogmoed komt voor de val en dat is in het geval van zadelmak maken héél pijnlijk ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:25

Woogy schreef:
hij doet er niks aan als ze steigeren of bokken...sterker nog hij zei zelf dat ze gerust mogen bokken en huppelen en gek doen de eerste dag omdat het nieuw en eng is...maar goed. ik ga me niet kwaad maken hier om een leugenaar.

Zelfde als Jolanda, ik doe het op m'n eigen manier, in rust en met geduld, alleen zit ik er dag één al op ;) maar ook zonder bokken, steigeren en angst(grootste factor bij jonge paarden).

Elk filmpje kun je zien dat er bij bokken of steigeren met de zweep achteraan wordt gezeten en hij zelf ook het paard op zijn kont tikt als het kan, tot het paard stopt met bokken en naar voren gaat.

Je kwaad maken moet je sowieso niet doen, da's slecht voor je hart!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:27

Jolliegirl schreef:
Ik doe het lekker op mn eigen manier.. maandje de tijd om alles met rust te doen..

Vind je het zelf niet raar om dit te plaatsen terwijl in je onderschrift een verhaal in een link staat hoe je bij het inrijden van een paard bent gevallen?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:30

Erg knap van hem. Hij dwingt de paarden niks en zit er heel vriendelijk uit!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:32

Jolliegirl schreef:

_/-\o_ Mijn paarden mens!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:45

horseyfries schreef:
Jolliegirl schreef:

Vind je het zelf niet raar om dit te plaatsen terwijl in je onderschrift een verhaal in een link staat hoe je bij het inrijden van een paard bent gevallen?

Waarom vind jij dat raar?

Laat ik de vraag eerst eens terugkoppelen. :)

Fouten maken is menselijk.. Vallen ook.

Ik heb nog nooit een bokkend of stijgerend paard onder mn reet gehad met inrijden. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:54

horseyfries schreef:
Volgens mij is trouwens een "vluchtrespons" aanleren iets anders dan het paard zijn natuurlijke reactie van "lopen" te laten doen ipv hem tegen te houden, en geeft het laatste minder stress dan proberen hem stil te laten staan.
Tot nog toe zie ik vooral veel argumenten voorbijkomen die vanuit de mens gedacht zijn, omdat wij het niet zo leuk vinden dat ze bokken en hard gaan vind het paard het ook veel stressvoller dan stilstaan? Denk dat je dan even in de war bent met je eigen stressniveau ;)

Ben t helemaal met je eens.
Ook met je vorige post. Een vriendinnetje van mij had een probleempaard gekocht voor een prikkie. Was als 3 jarige zadelmak aangekocht voor een meisje van 14. Een Jazz.
Stond eigenlijk alleen maar op de achterbenen en "iedereen" ook instructrice van het meisje was er bang van. Het steigeren was eigenlijk snel opgelost. Wel was het zo dat iedere keer dat het paard weer een stapje verder moest in training ze omhoog wilde. Dat was haar manier om stress af te reageren. Reageer je daar dan verkeerd op dan creeer je eigenlijk zelf het probleem. Paard is verder keurig in het Z gekomen en daarna verkocht. Steigeren deed ze helemaal niet meer. Hardstikke lief en betrouwbaar ding geworden.
Het zit hem dus niet zozeer in het zadelmak maken. Dat is eigenlijk zo gebeurd. Maar vervolgens komt het opleiden en zul je bij ieder stukje het karakter van het paard tegen komen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:21

horseyfries schreef:
Verder vind ik het prachtig als mensen hier roepen dat ze het zelf veel beter kunnen, maar zij krijgen meestal niet het soort paarden binnen waar Gert op gaat zitten. Ik heb het zelf ook jarenlang gedaan als prof maar zal nooit zeggen dat ik het beter kan dan hem of de paarden die hij zadelmak maakt ook allemaal zadelmak had gekregen, hoogmoed komt voor de val en dat is in het geval van zadelmak maken héél pijnlijk ;)

Waar zie jij in dit topic staan dan dat mensen roepen het veel beter te kunnen? Ik zie alleen maar mensen die een andere methode de voorkeur geven, of het liever zelf op hun eigen manier doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:21

En wanneer mag je jezelf een prof noemen Horseyfries?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:23

Jolliegirl schreef:

Als je een ruiterster hebt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:24

Babootje schreef:
Jolliegirl schreef:

Als je een ruiterster hebt?

Of als je er geld mee verdient?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:57

FlyAway schreef:
horseyfries schreef:

Waar zie jij in dit topic staan dan dat mensen roepen het veel beter te kunnen? Ik zie alleen maar mensen die een andere methode de voorkeur geven, of het liever zelf op hun eigen manier doen.

Opmerkingen als "ik heb nog nooit een bokkend paard gehad bij het inrijden".... Of denk je dat ze daarmee bedoelen dat ze alleen brave pony's van de buren hebben ingereden? Dat kan natuurlijk ook nog, niet over nagedacht.

Professioneel is heel simpel: dat je voor je werk paarden voor anderen inrijdt, dus niet voor de grap één keer het paard van een vriendin of de pony van de buren. Als je prof bent krijg je namelijk alles over de vloer, en meestal juist die paarden die anderen al geprobeerd hebben en niet gelukt zijn

Vraag terug: op hoeveel paarden baseren de mensen die hier roepen dat paarden bij hen niet bokken hun mening? Hoeveel paarden heb je zadelmak gemaakt? (en ik zeg met opzet "paarden" en geen "pony's en paarden").

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:02

Jolliegirl schreef:
horseyfries schreef:

Waarom vind jij dat raar?

Laat ik de vraag eerst eens terugkoppelen. :)

Fouten maken is menselijk.. Vallen ook.

Ik heb nog nooit een bokkend of stijgerend paard onder mn reet gehad met inrijden. :)

Ik vind het raar omdat je in je post doet alsof paarden bij jou nooit iets doen, als ik dan kijk wat je ervaring is kom ik als allereerste bij een link terecht naar een verhaal hoe je bij het beleren juist wel gevallen bent. Dus blijkbaar is er toch wel al eens iets gebeurd, of laat jij jezelf gewoon vallen zonder dat het paard bij je bokt of steigert zoals je zelf zegt?