[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:42

Dus eigenlijk kantel ik mijn bekken gewoon te veel? En moet ik om het zo te zeggen mijn billen meer naar achter doen? Er is mijn hele leven zo veel gepusht op bekken kantelen, dus is iets wat ik in mijn hoofd ook telkens voor houd, bekken meer kantelen, bekken meer kantelen... Misschien toch maar eens niet doen dan :+ Ga straks lekker rijden, en weer even wat dingetjes uit proberen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:43

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:45

nombrado schreef:
een paard kán zijn rug niet liften
ik heb dit filmpje al heel snel weer uitgezet (had het al eerder bekeken) maar deze beste man heeft geen idee hoe een paard kwa mechaniek beweegt. ;) :+ :D :o

ik denk, wb jou paard, dit dan door jou zit komt.
Zit je wel recht, met je bekken goed? heb je er een foto van?

Mijn mond valt open van verbazing. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dit zegt die paarden in training neemt??
Ik vraag me af of je wel begrijpt wat hij met "rug liften" bedoelt.
Ik ben het eens met dit filmpje, logisch en duidelijk uitgelegd. Door het voorwaarts neerwaarts rijden maakt het paard zich a.h.w. "bol" in zijn rug. Maar je wilt natuurlijk de hoofd/hals houding hoger. Om dit te doen zonder dat je het juiste gebruik van het achterbeen en rugspieren verliest is contact met de mond nodig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:46

je zal in het begin denken dat je naar voren valt ;-), maar dat gebeurd echt nie hahahaha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:47

Caira schreef:
welk dressuurboekje? Steinbrecht? Skala der ausbildung? Becker?

[ Afbeelding ]

Zou je het aan de hand van deze foto willen laten zien Babootje?

Paard loopt aan de stang en is los van de trens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:50

Babootje schreef:
nombrado schreef:
een paard kán zijn rug niet liften
ik heb dit filmpje al heel snel weer uitgezet (had het al eerder bekeken) maar deze beste man heeft geen idee hoe een paard kwa mechaniek beweegt. ;) :+ :D :o

ik denk, wb jou paard, dit dan door jou zit komt.
Zit je wel recht, met je bekken goed? heb je er een foto van?

Mijn mond valt open van verbazing. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dit zegt die paarden in training neemt??
Ik vraag me af of je wel begrijpt wat hij met "rug liften" bedoelt.
Ik ben het eens met dit filmpje, logisch en duidelijk uitgelegd. Door het voorwaarts neerwaarts rijden maakt het paard zich a.h.w. "bol" in zijn rug. Maar je wilt natuurlijk de hoofd/hals houding hoger. Om dit te doen zonder dat je het juiste gebruik van het achterbeen en rugspieren verliest is contact met de mond nodig.

een paard kán !!! Biomechanisch zijn rug in de beweging niet bol maken (kan wel, maar is niet echt goed voor het dier!!)
Als jij beweegt, maak jij je rug dan bol? of houd je je rug recht
een paard hoort zijn rug recht te houden in de beweging...net als de ruiter, en de kracht en lenigheid te halen uit zijn achterhand en bekken!
met het filmpje zie je duidelijk de paarden op de voorhand klappen! in de voorwaarts neerwaarst gepruts.
veel te hoog tempo om het paard met ruiter het hoofd zo te laten zakken (voorbeenblessures! )
het voorbeen/ gewrichten is er niet op gebouwd zoveel gewicht te nemen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:52

ik heb idd les met haar! momenteel heel eventjes niet, vanwege dat ik zonder zadel heb en ook omdat ik vanaf volgende week aan een nieuwe opleiding start die een uur reizen van huis ligt. en ja dan moet ik toch even kijken of les rijden haalbaar is :)

Als ik mijn nieuw zadel heb ga ik weer foto's plaatsen!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:54

Ik zou me ook graag willen aanmelden :D

Hier foto's van mijn les van afgelopen zaterdag
[RT-HAW] Bono @ work bij Anne van Diemen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over Bono:

Bono mag wat meer nog zijn hoofdje laten zakken en nog wat meer mijn handen volgen, hij loopt hier al wel op zijn eigen benen en ontspannen,
Zijn achterhand is er netjes bij, maar mag nog wel iets meer.

Over mij:

Ik mag ontspannender gaan zitten (evt een beugelgaatje langer) ik moet minder mijn polsen naar beneden knakken. maar ik zit wel recht.
Verder mag ik mijn amen meer langs mijn lijf leggen. En mijn handen ietsje lager houden.

Heb ik het zo goed gedaan ?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:16

Hoi! Ik ben vooral een stille meelezer, maar ik dacht, laat ik ook eens wat foto's op zetten ;)
Ik weet dat ik niet goed zit (mn benen te kort en opgetrokken), maar daar gaat het me ook niet om :)

Hanayka met zadel:
Afbeelding
Afbeelding
Hanayka met bbp:
Afbeelding

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:18

Saintelette@
ik vind dat je paard erg op de voorhand loopt, neusje mag wel wel iets meer uit ;) en hij mag ook zeker wat actiever lopen ;)

Voor jou houding, probeer je benen lang te maken en naar voren te kijken, je handen mag je ook dragen en probeer je polsen niet in te knikken ;)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:20

fantastisch topic! ook een geweldige sfeer hangt hier! hoop dan ook dat hier nog een plaatsje voor mij is om mee te leren :)

Afbeelding
dit is pluis, omdat ze erg groot is en nog steeds aan't groeien is heeft ze nog geen hele sterke achterhand, het word steeds beter en het lukt mij ook steeds beter om de achterhand er (constant) onder te houden, ik vergeet nog wel eens contact op mijn buitenhand te houden vooral in de overgangen waardoor ik als het ware alles weer weg gooi, gelukkig krijg ik haar steeds beter terug. komend binnen seizoen gaan we een paar dressuur wedstrijdjes mee pakken dus alle tips zijn welkom!

Afbeelding
dit is Freund, zonder zadel heb ik soms de neiging om een beetje aan zijn mond te "hangen".
met zadel heb ik hem fijn aan't lopen, zonder zadel blijft de achterhand en dus ook het ruggebruik wel eens liggen. voornamelijk omdat ik met een balansprobleem zit.... ben er dan ook veel mee bezig om het te verbeteren...

hopelijk kunnen jullie iets met deze foto's :)

zelf heb ik er niet echt kijk op, en ik ga ervan uit dat jullie liever geen commentaar heb dan onjuist commentaar...
mocht dat niet het geval zijn dan geef maar een gil... dan ga ik mijn best doen :))

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:23

Lelijke_heks@ Leuke paardjes!! Zijn ze vanjou??

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar bij het eerste paardje lijkt het zadel wat te veel naar voren te liggen ;)
Verder denk ik dat het niet zo erg is om je teugels iets langer te doen , omdat je nu redelijk je handen en schouders vast zet ;)

Bij je 2e foto zou ik eigenlijk het zelfde zeggen , alleen probeer je onderbenen iets meer naar achter te leggen, en het paardje mag iets actiever denk ik ;)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:30

bedankt :)
pluis is idd van mij... ze heeft idd nog een stuk rug over achter haar zadel maar het ligt niet te ver naar voren... ik rijd haar nu tijdelijk met dit zadel maar als ze dadelijk uitgegroeid is wordt mijn andere zadel voor haar aangepast... ze heeft namelijk een ontzettend hoge schoft... mijn schouders zet ik idd vast... heb er altijd problemen mee om die los te krijgen...

Freund is van mijn moeder en maar liefst 22 lentes jong.... dat hij af en toe wat actiever mag kan dus kloppen... ik denk dat ik hem ook wat tegen houd in mijn zoektocht naar balans...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:32

ohhh okey, ja ik dacht misschien ligt het aan mij, ik moet zeggen dat ik ook dressuur zadels gewend ben hoor ;)
Ja ik heb het zelfde probleem ik zet me ook altijd vast, dat kan je ook op mijn foto's zien paar berichtjes naar boven.

ohhh nee dat is te begrijpen dan ;)
rijd met een bbp dan niet lekkerder?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:37

geen idee... ik heb geen bbp.... ik heb 3 zadels voor 1 paard dus vind het eigenlijk wel ff genoeg haha
heb er heel eerlijk gezegd ook nog nooit mee gereden dus zou niet weten of het beter/fijner/makkelijker gaat

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:40

hier komt mijne:

Afbeelding
Afbeelding

elastiek kon niet anders..
Laatst bijgewerkt door nafnaf op 13-08-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:41

Mijn filmpje met lease pony, ontzettend fijne pony! :j

Laatst bijgewerkt door SaSalover op 13-08-12 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:46

S_en_Z schreef:
...wbt de stap: ik denk dat vaak de ruiter stoort door het teveel aan de mond zitten. Ook zie ik veel paarden achter de ruiterhand lopen. Waardoor ze verkrampen in schouder en daardoor Taktfouten maken.. Maar ook zie ik vaak genoeg paarden die aan de hand of net lange teugel ook al niet 4takten. ...

Zo heb het even iets ingekort om nou het hele verhaal te quoten :+, Mijn paard is er 1 van, die geen zuivere 4 takt heeft in de stap, niet los, niet onder het zadel. (Al wordt het al stukken beter onder het zadel en loopt hij zo goed als zuiver vaak..)
Mijn knolletje had een zuivere telgang. (Mijn lieve NRPS -_-" toen kwam ik er ff achter dat niet alleen ijslanders dat kunnen :+)

Nou ben ik al aardig op weg naar een zuiverdere stap, maar dit is erg lastig vooral als hij de middenstap moet doen, hij stapt namelijk zover over dat hij zijn voorbeen wel veel eerder moet weg zetten, anders komt hij in de knoop met zijn beentjes :')

Iemand nog tips :+? Zijn altijd welkom haha.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:49

zou iets met lange lijnen niet handig zijn om te kijken waar het in zit ?

dit hoorde ik vandaag van een vriendin:
''Probeer het probleem niet op te lossen, maar probeer uit te zoeken waar het vandaan komt, dus probeer terug te werken''

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:49

nafnaf schreef:
hier komt mijne:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

waarom kon het niet anders?

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:50

nombrado schreef:
nafnaf schreef:
hier komt mijne:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

waarom kon het niet anders?

this een paard van de manege ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:52

jes_sam schreef:
S_en_Z schreef:
...wbt de stap: ik denk dat vaak de ruiter stoort door het teveel aan de mond zitten. Ook zie ik veel paarden achter de ruiterhand lopen. Waardoor ze verkrampen in schouder en daardoor Taktfouten maken.. Maar ook zie ik vaak genoeg paarden die aan de hand of net lange teugel ook al niet 4takten. ...

Zo heb het even iets ingekort om nou het hele verhaal te quoten :+, Mijn paard is er 1 van, die geen zuivere 4 takt heeft in de stap, niet los, niet onder het zadel. (Al wordt het al stukken beter onder het zadel en loopt hij zo goed als zuiver vaak..)
Mijn knolletje had een zuivere telgang. (Mijn lieve NRPS -_-" toen kwam ik er ff achter dat niet alleen ijslanders dat kunnen :+)

Nou ben ik al aardig op weg naar een zuiverdere stap, maar dit is erg lastig vooral als hij de middenstap moet doen, hij stapt namelijk zover over dat hij zijn voorbeen wel veel eerder moet weg zetten, anders komt hij in de knoop met zijn beentjes :')

Iemand nog tips :+? Zijn altijd welkom haha.

zegt niets over het ras...
kheb een keer een PRE (andalusier) gereden die kon telgang en lateraal stappen :?
bleek te komen kwam ik achter door verkeer voor de kar rijden , teveel vanuit de voorhand.
Arm dier wist niet eens dat hij ook nog achterbenen had.
Na een periode had ie dit niet meer
ik ben hem juist ook gaan leren heeeel langzaam stappen, zonder enig druk voor, en langzaam draven.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:53

Nafnaf: Ik vind dat het er goed uit ziet, loopt leuk! Inderdaad jammer van elastiek, kan je niks aan doen, en hij hangt slap. Ik heb er verder niet heel veel verstand van, maar ziet er leuk uit! :')

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:54

JamieShanin schreef:
zou iets met lange lijnen niet handig zijn om te kijken waar het in zit ?

dit hoorde ik vandaag van een vriendin:
''Probeer het probleem niet op te lossen, maar probeer uit te zoeken waar het vandaan komt, dus probeer terug te werken''

Geldt dit voor mij :+ ik weet namelijk wss wel waar het vandaan komt dat hij verkeerd is gaan lopen :j
Brightlief was een klophengst met 1 van zijn ballen in zijn lies, hier had hij duidelijk last van, wss heeft hij om de pijn te ontlopen een verkeerde stap aangewend ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:54

als je recht op een paard zit, en je kijkt langs je been/knie, dan zie je net het puntje van je teen.
veelal zitten mensen teveel met de benen naar voren
benen moeten in het verlengde liggen van het recht boven het middelpunt zijnde bovenlijf/hoofd.