Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:een paard kán zijn rug niet liften
ik heb dit filmpje al heel snel weer uitgezet (had het al eerder bekeken) maar deze beste man heeft geen idee hoe een paard kwa mechaniek beweegt.![]()
![]()
![]()
![]()
ik denk, wb jou paard, dit dan door jou zit komt.
Zit je wel recht, met je bekken goed? heb je er een foto van?
Caira schreef:welk dressuurboekje? Steinbrecht? Skala der ausbildung? Becker?
[ Afbeelding ]
Zou je het aan de hand van deze foto willen laten zien Babootje?
Babootje schreef:nombrado schreef:een paard kán zijn rug niet liften
ik heb dit filmpje al heel snel weer uitgezet (had het al eerder bekeken) maar deze beste man heeft geen idee hoe een paard kwa mechaniek beweegt.![]()
![]()
![]()
![]()
ik denk, wb jou paard, dit dan door jou zit komt.
Zit je wel recht, met je bekken goed? heb je er een foto van?
Mijn mond valt open van verbazing. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dit zegt die paarden in training neemt??
Ik vraag me af of je wel begrijpt wat hij met "rug liften" bedoelt.
Ik ben het eens met dit filmpje, logisch en duidelijk uitgelegd. Door het voorwaarts neerwaarts rijden maakt het paard zich a.h.w. "bol" in zijn rug. Maar je wilt natuurlijk de hoofd/hals houding hoger. Om dit te doen zonder dat je het juiste gebruik van het achterbeen en rugspieren verliest is contact met de mond nodig.
S_en_Z schreef:...wbt de stap: ik denk dat vaak de ruiter stoort door het teveel aan de mond zitten. Ook zie ik veel paarden achter de ruiterhand lopen. Waardoor ze verkrampen in schouder en daardoor Taktfouten maken.. Maar ook zie ik vaak genoeg paarden die aan de hand of net lange teugel ook al niet 4takten. ...
jes_sam schreef:S_en_Z schreef:...wbt de stap: ik denk dat vaak de ruiter stoort door het teveel aan de mond zitten. Ook zie ik veel paarden achter de ruiterhand lopen. Waardoor ze verkrampen in schouder en daardoor Taktfouten maken.. Maar ook zie ik vaak genoeg paarden die aan de hand of net lange teugel ook al niet 4takten. ...
Zo heb het even iets ingekort om nou het hele verhaal te quoten, Mijn paard is er 1 van, die geen zuivere 4 takt heeft in de stap, niet los, niet onder het zadel. (Al wordt het al stukken beter onder het zadel en loopt hij zo goed als zuiver vaak..)
Mijn knolletje had een zuivere telgang. (Mijn lieve NRPS -_-" toen kwam ik er ff achter dat niet alleen ijslanders dat kunnen)
Nou ben ik al aardig op weg naar een zuiverdere stap, maar dit is erg lastig vooral als hij de middenstap moet doen, hij stapt namelijk zover over dat hij zijn voorbeen wel veel eerder moet weg zetten, anders komt hij in de knoop met zijn beentjes![]()
Iemand nog tips? Zijn altijd welkom haha.
JamieShanin schreef:zou iets met lange lijnen niet handig zijn om te kijken waar het in zit ?
dit hoorde ik vandaag van een vriendin:
''Probeer het probleem niet op te lossen, maar probeer uit te zoeken waar het vandaan komt, dus probeer terug te werken''