, die toch heel duidelijk laat zien dat het dus WEL mogelijk is; Achterhand onderzetten zelfs zonder teugels. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cherie78 schreef:jerich0 schreef:Het lijkt me sterk dit te doen zonder enige teugelwerking. Een halve ophouding komt uit de zit en de benen, die de achterhand stimuleren. En dit creeert een voorwaartse drang. Als we dit deels gaan oovangen, dan gaat de achterhand gaan zakken en gaat het paard de rug gaan gebruiken, nek gaan gebruiken, hoofd gaan dragen en compact worden. Naar de verzamrling toe dus. Indien we niet kunnen gaan opvangen zal het tempo hoger gaan komen. Bij een te hoog tempo gaat het paard terug uit elkaar vallen.
Om dit dan te gaan aanleren enkel op de zit, dan creeeren we truucjes en gaan we de bedoeling van de halve ophouding voorbij gaan streven en zien we opnieuw de vorm van het paard als een doel ipv als resultaat door het correct rijde van het paard.
Ik kan verstaan dat velen tegenwoordig die teugels als een stukje kwaadaardigheid zien als men afgaat op wat men ziet van teugel(mis)gebruik in de "top". Maar men kent het ware nut niet meer van de teugels. Maar men moet licht leren zijn met de teugels. Als het paard kan reageren op zo een minieme lichte teugelgebruik, waarom dit nog steeds als "slecht" afschilderen? De teugels is slecht " slecht" als men deze zo gebruikt.
Ik vraag me af, wat nu eigenlijk het aanleren van trucjes zou zijn; met of zonder teugel rijden.

justkid schreef:
Stacy westfall bedoel je, ik denk bijna zeker te weten dat ze dit eerst met optoming heeft geleerd.
Het is echt een geweldig filmpje
Doma_clasica schreef:Maar je gaat toch het filmpje van Stacy Westfall niet vergelijken met de oefeningen die gevraagd worden in de dressuuproef?![]()
Natuurlijk is het knap wat zij laat zien maar het paard zie ik geen enkel moment 'gesloten' lopen. Dus ik blijf bij mijn standpunt dat het zonder teugels niet kan.
justkid schreef:Ik snap niet zo goed waarom teugel gebruik of het weglaten ervan een trucje zou zijn
jerich0 schreef:Het lijkt me sterk dit te doen zonder enige teugelwerking.
Om dit dan te gaan aanleren enkel op de zit, dan creeeren we truucjes.
justkid schreef:"Wij" willen geen oprichting van voren in die zin dat het hoofd in ieder geval laag blijft, een quarter heeft ook een lage halsinplant.
Wat "we" wel willen is een vrij bewegende schouder, die krijg je alleen maar door een goede verzameling op de achterhand. Ik denk dat een goed uitgevoerde slidingstop een extreme verzameling laat zien. Misschien ziet het er anders uit dan je gewend bent te zien als je aan verzameling denkt.
[ Afbeelding ]
Doma_clasica schreef:justkid schreef:"Wij" willen geen oprichting van voren in die zin dat het hoofd in ieder geval laag blijft, een quarter heeft ook een lage halsinplant.
Wat "we" wel willen is een vrij bewegende schouder, die krijg je alleen maar door een goede verzameling op de achterhand. Ik denk dat een goed uitgevoerde slidingstop een extreme verzameling laat zien. Misschien ziet het er anders uit dan je gewend bent te zien als je aan verzameling denkt.
[ Afbeelding ]
En hoe wordt een sliding aan een paard aangeleerdd Justkid? In ieder geval met een bit toch? Ook tegen een muur rijden is bekend. Zijn onlangs filmpjes van verschenen. Dus een sliding zonder teugel gebruik is een aangeleerd trucje.
lailapri schreef:http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA
deze wel dan? Wilde in eerste instantie iemand plaatsen die nog minder ver in het opleidingsniveau was maar jammere is dat mensen hier perfectie willen zien en anders per definitie stellen dat het niet kan. Er wordt niet gekeken naar de momenten waar er een hulp wordt gegeven en het paard van achter meer ondertreed wat nou net de vraag was, maar alle momenten waar dat niet gebeurt worden meteen afgehaald. De vraag was dus kan je het paard met losse teugels van achter laten ondertreden op je zit, en ja dat kan want er zitten hier momenten in alle filmpjes waar dat gebeurt. Kan je een paard perfect verzamelen etc etc, nee want perfect is iets nooit. Je hoort mij dus nergens zeggen dat deze mensen top ruiters zijn of niet, maar puur dat er momenten zijn waar ze een zithulp geven en het paard dus van achter meer ondertreed.
lailapri schreef:http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA
deze wel dan? Wilde in eerste instantie iemand plaatsen die nog minder ver in het opleidingsniveau was maar jammere is dat mensen hier perfectie willen zien en anders per definitie stellen dat het niet kan. Er wordt niet gekeken naar de momenten waar er een hulp wordt gegeven en het paard van achter meer ondertreed wat nou net de vraag was, maar alle momenten waar dat niet gebeurt worden meteen afgehaald. De vraag was dus kan je het paard met losse teugels van achter laten ondertreden op je zit, en ja dat kan want er zitten hier momenten in alle filmpjes waar dat gebeurt. Kan je een paard perfect verzamelen etc etc, nee want perfect is iets nooit. Je hoort mij dus nergens zeggen dat deze mensen top ruiters zijn of niet, maar puur dat er momenten zijn waar ze een zithulp geven en het paard dus van achter meer ondertreed.
Joolien schreef:Waarom wordt het woord 'trucje' zoveel gebruikt? Ik zie het gewoon als een verfijning van een hulp of iets op een andere manier aanleren.
Dit is echt een geval klok en klepel. justkid schreef:Ik wil wel uitleggen hoe ik bezig ben met het leren van stops maar t is nogal een verhaal en ik weet niet of daar belangstelling voor is.
Citaat:de vraag bleef of je hoe je er ook komt een paard ertoe kan bewegen meer onder te treden zonder op het hoofd/mond (en in mijn geval ook hals maar dat heb ik in de dressuur nog niet voorbij zien komen) in te werken.
Joolien schreef:Doma_clasica schreef:Maar je gaat toch het filmpje van Stacy Westfall niet vergelijken met de oefeningen die gevraagd worden in de dressuuproef?![]()
Natuurlijk is het knap wat zij laat zien maar het paard zie ik geen enkel moment 'gesloten' lopen. Dus ik blijf bij mijn standpunt dat het zonder teugels niet kan.
Ik heb het filmpje niet gezien maar vergeet niet dat verzameling in de westernsport heel anders gereden wordt als in de dressuursport.
Doma_clasica schreef:Maar je gaat toch het filmpje van Stacy Westfall niet vergelijken met de oefeningen die gevraagd worden in de dressuuproef?![]()
Babootje schreef:ik denk dat dat wel kan, alleen niet zonder teugels aangeleerd. Paard van Stacy is western beleerd en geconditioneerd met optoming en daarna zonder. Dat kan ook best in een dressuurproef. Alleen zie je dat (bijna) nooit. Het moet volgens mij echt kunnen. Maar is dresseren.
cherie78 schreef:Babootje schreef:ik denk dat dat wel kan, alleen niet zonder teugels aangeleerd. Paard van Stacy is western beleerd en geconditioneerd met optoming en daarna zonder. Dat kan ook best in een dressuurproef. Alleen zie je dat (bijna) nooit. Het moet volgens mij echt kunnen. Maar is dresseren.
Met teugels is het ook "dresseren"
Of ga jij ervan uit, dat een paard vanaf het allereerste begin weet waar dat bit voor dient?
Dus ook aangeleerd.
Maar omdat dit in de "klassieke" dressuur gewoon een vaststaand gegeven is, is het zo, bljkbaar.
Ik vraag me af hoe die oude grieken, indianen en de aziatische volkeren ooit die paarden reden met hun beide handen "vol" (met schild en zwaard)
Die hoefden natuurlijk niet "met de achterhand eronder"