Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:39

Ik rij nooit met sporen. Paard reageert goed op het been dus is dat totaal niet nodig.

scoper

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 03:09

ik rij met sporen alleen alleen als ik een zware training met hem ga doen of op wedstrijd. anders ben ik van mening gebruik u been hulpen goed en ebruip u zweep als ondersteuning voor u beenhulpen dat heb ik dan weer wel altijd bij de hand

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:13

Ik heb mijn sporen pas gebruikt vanaf het L2.
Dan heb je die verfijning pas nodig voor de oefeningen.
Daarvoor nooit gebruikt.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:33

Dat een paard niet wil buigen voor een been, maar wel voor een spoor, betekent dat het paard (nog, bij jonge paarden) onvoldoende is getraind en alleen reageert op de pijn. Als je paard de beenhulp onvoldoende aanneemt omdat het nog niet goed begrijpt wat verwacht wordt, dan kan het helpen om je zweepje achter je been te leggen (leggen, niet tikken) totdat je paard het begrijpt. Sporen zijn zeker niet bedoeld om een niet-voorwaarts paard voorwaarts te krijgen. Dat helpt ook geen ene moer. In mijn ervaring is bij paarden die absoluut niet vooruit de branden zijn er vrijwel altijd een onderliggend lichamelijk en/of mentaal probleem. Daar moet je naar op zoek en dat oplossen indien mogelijk. Ik heb dit overigens ook door schade en schande moeten leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:51

LLusitana schreef:
Dat een paard niet wil buigen voor een been, maar wel voor een spoor, betekent dat het paard (nog, bij jonge paarden) onvoldoende is getraind en alleen reageert op de pijn. Als je paard de beenhulp onvoldoende aanneemt omdat het nog niet goed begrijpt wat verwacht wordt, dan kan het helpen om je zweepje achter je been te leggen (leggen, niet tikken) totdat je paard het begrijpt. Sporen zijn zeker niet bedoeld om een niet-voorwaarts paard voorwaarts te krijgen. Dat helpt ook geen ene moer. In mijn ervaring is bij paarden die absoluut niet vooruit de branden zijn er vrijwel altijd een onderliggend lichamelijk en/of mentaal probleem. Daar moet je naar op zoek en dat oplossen indien mogelijk. Ik heb dit overigens ook door schade en schande moeten leren.

Wie doet zijn paarden pijn met sporen?

Lindseykusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:53

Ik rijd nooit met sporen, mijn pony's luisteren goed met alleen been.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:33

Wie doet zijn paarden pijn met sporen? Ik heb in de loop der jaren heel wat bloederige sporenwonden gezien. En ik heb zelf tot mijn grote schande ook wel eens een schaafplek veroorzaakt met een spoor. Aan mijn voet nooit geen spoor meer. Nooit.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:34

Magrathea schreef:
LLusitana schreef:

Wie doet zijn paarden pijn met sporen?

Inderdaad. Doe je je paard pijn als je met sporen rijd, dan gebruik je ze niet goed.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:44

Er zijn dan blijkbaar heel veel mensen die hun sporen niet goed gebruiken. En kinderen met sporen (met van die wiebelbeentjes) dat vind ik helemaal een gruwel.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 04:36

Bijna niemand gebruikt de spoor voor het juiste doel en op de juiste manier. Tegen een goed gebruik is echter niets.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:22

LLusitana, je doet nu net alsof alle wedstrijdarenas vol lopen met helemaal lek geprikte paarden. Ik rijd zelf western, en heb nog nooit zware schaafwonden gezien bij een paard. Met name bij reining wordt daar streng op gecontroleerd: als er sporen van wonden worden gevonden die het gevolg van mishandeling zouden kunnen zijn, of agressief spoorgebruik, dan ben je meestal gewoon gediskwalificeerd.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:28

Ik rij zelf niet met sporen, paard moet maar gewoon op mijn been reageren en anders krijgt ze een tikje. Rij geen hoge oefeningen dus de verfijning van sporen hoeft bij mij ook allemaal niet. Ze gaat eerst maar is helemaal op mijn benen letten. Ken genoeg die sporen gebruiken om een paard voorwaartser te krijgen, of omdat het zo mooi staat. En dan niet eens netjes stil kunnen zitten, alleen maar trappen en elke pas aandrijven. Of: "Ja ik moet wel met sporen rijden anders loopt die niet door/anders luistert die niet", meestal in combinatie met een hulpteugel natuurlijk..

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:31

Dit zijn trouwens mensen die niet eens een B proefje kunnen rijden, heb niks tegen sporen, maar wel als ze zo worden gebruikt.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:27

Ik rijd niet met sporen, met mijn verzorgpaard rijd ik toch geen wedstrijden en we rijden niet erg hoog dressuur. Ik vind sporen niet slecht oid maar je moet ze wel op de juiste manier gebruiken. Het is niet bedoelt om je paard voorwaarts te rijden maar om je hulpen te verfijnen. Hier gaan helaas veel mensen de fout in..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:47

sunnybellami schreef:
Ik rijd zonder spooren, vind spooren niet iets natuurlijks haha(:
x

Hoofdstel en zadel zijn ook niet iets natuurlijks?
Rijden is niet iets natuurlijks?
Omheining is ook niet iets natuurlijks?

Dus...als je natuurlijks wil...??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:10

maralyn schreef:
sunnybellami schreef:
Ik rijd zonder spooren, vind spooren niet iets natuurlijks haha(:
x

Hoofdstel en zadel zijn ook niet iets natuurlijks?
Rijden is niet iets natuurlijks?
Omheining is ook niet iets natuurlijks?

Dus...als je natuurlijks wil...??

Can't agree more ;)

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:38

zonder, pas vanaf M is dat geloof ik verplicht. ben nu nog bezig met doorrijden en zie geen reden toe sporen te gebruiken.

X_Isje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:06

Ik vind sporen absoluut niet zielig het is gewoon een hulp om je paard mooier, beter en voorwaartse te laten lopen.
Dat is mijn mening. Verder weet ik niet zo veel van sporen.

Ik heb een klein vraagje. Wat vinden jullie als een meisje van ongv. 11½ 12 jaar sporen gebruikt? op een manege pony?
Ik vind het niet zielig of zo. Het meisje rijdt al 5 jaar en heeft een rustige beenligging.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:08

Bij een stille beenligging en onder goede instructie (in het begin in elk geval) maakt het imo niet uit of iemand 8 of 80 is, dan kunnen sporen prima :)

Marina23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:09

X_Isje schreef:
Ik vind sporen absoluut niet zielig het is gewoon een hulp om je paard mooier, beter en voorwaartse te laten lopen.
Dat is mijn mening. Verder weet ik niet zo veel van sporen.

Ik heb een klein vraagje. Wat vinden jullie als een meisje van ongv. 11½ 12 jaar sporen gebruikt? op een manege pony?
Ik vind het niet zielig of zo. Het meisje rijdt al 5 jaar en heeft een rustige beenligging.

Als het meisje de sporen goed gebruikt onder goede begeleiding zie ik geen problemen. :)

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:57

Ik zou alleen sporen gebruiken als je goed weet hoe je er mee om moet gaan.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:03

Ik gebruik geen sporen omdat ik ook niet echt train, ik ga meer op wandeling. Als ik moet trainen voor dressuur gaat het wel (paardafhankelijk) soms veel beter met spoortjes, maar ik kan het toch liever zonder. Als het kan, waarom niet ;)
Met mijn verzorgpaard geen sporen, al zou dat wel echt nodig zijn soms, reageert heel weinig op druk. Maar de eigenaar heeft liever van niet dusja ;)
In de westernmanege waar ik soms rij moet ik altijd sporen aandoen bij 1 bepaald paard omdat die blijkbaar ook zo moeilijk reageert. Als je ze correct gebruikt vind ik het kunnen, maar ik vind niet dat je altijd ze moet aandoen, je kan ook eens afwisselen voor jezelf en voor je paard vind ik ;)

Anneltwister

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:11

Als je pony goed op de been is dan is het totaal niet nodig maar anders kan je het wel proberen.
Als het niet gaat als hij wondjes of zoiets dergelijks krijgt moet je het niet doen. /3

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:00

Waarom met sporen rijden als je geen wedstrijd ambities hebt (en geen paard wat het aankan)?

Laatst op de stalling *prik, prik, prik* "Hij loopt niet fijn voorwaarts en is kribbig", nee echt?
Logisch toch als je hem bij iedere pas sporen tussen zijn ribben duwt (wat zijn achterhand laat ondertreden, niks te voorwaarts)

Rij zelf maar zelden met sporen, af en toe juist voor die achterhand mee te krijgen (zeer moeilijk bij mijne, voorwaarts op alle manieren, met/zonder been, hoofd laag/hoog/naar voren).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:03

xSlvna schreef:
Waarom met sporen rijden als je geen wedstrijd ambities hebt (en geen paard wat het aankan)?

Laatst op de stalling *prik, prik, prik* "Hij loopt niet fijn voorwaarts en is kribbig", nee echt?
Logisch toch als je hem bij iedere pas sporen tussen zijn ribben duwt (wat zijn achterhand laat ondertreden, niks te voorwaarts)

Rij zelf maar zelden met sporen, af en toe juist voor die achterhand mee te krijgen (zeer moeilijk bij mijne, voorwaarts op alle manieren, met/zonder been, hoofd laag/hoog/naar voren).

Je hoeft natuurlijk geen wedstrijd ambities te hebben om toch serieus te willen trainen en steeds verder te komen. En ook dan als je de moeilijkere oefeningen gaat doen kan het toch fijn zijn toch. Zou raar zijn dat mensen ze alleen dragen omdat ze wedstrijd ambitie hebben al lijkt het er soms wel op want jan en alleman rijdt met sporen of dat nu in een B-proef is of een Z-proef dat is dan weer wel wat jammer. En dan vooral de wapperende beentjes erbij en het plaatje is compleet. Wil niemand aanvallen hoor maar verbaasd met echt af toe hoeveel wiebelbeentjes ik zie en ze toch met sporen rijden. Geen wonder dat je dan steeds harder moet inkomen want 9 van 10 van die paarden die op die manier gereden worden reageren er niet eens meer op. Erg zonde.