Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LLusitana schreef:Dat een paard niet wil buigen voor een been, maar wel voor een spoor, betekent dat het paard (nog, bij jonge paarden) onvoldoende is getraind en alleen reageert op de pijn. Als je paard de beenhulp onvoldoende aanneemt omdat het nog niet goed begrijpt wat verwacht wordt, dan kan het helpen om je zweepje achter je been te leggen (leggen, niet tikken) totdat je paard het begrijpt. Sporen zijn zeker niet bedoeld om een niet-voorwaarts paard voorwaarts te krijgen. Dat helpt ook geen ene moer. In mijn ervaring is bij paarden die absoluut niet vooruit de branden zijn er vrijwel altijd een onderliggend lichamelijk en/of mentaal probleem. Daar moet je naar op zoek en dat oplossen indien mogelijk. Ik heb dit overigens ook door schade en schande moeten leren.
Magrathea schreef:LLusitana schreef:Dat een paard niet wil buigen voor een been, maar wel voor een spoor, betekent dat het paard (nog, bij jonge paarden) onvoldoende is getraind en alleen reageert op de pijn. Als je paard de beenhulp onvoldoende aanneemt omdat het nog niet goed begrijpt wat verwacht wordt, dan kan het helpen om je zweepje achter je been te leggen (leggen, niet tikken) totdat je paard het begrijpt. Sporen zijn zeker niet bedoeld om een niet-voorwaarts paard voorwaarts te krijgen. Dat helpt ook geen ene moer. In mijn ervaring is bij paarden die absoluut niet vooruit de branden zijn er vrijwel altijd een onderliggend lichamelijk en/of mentaal probleem. Daar moet je naar op zoek en dat oplossen indien mogelijk. Ik heb dit overigens ook door schade en schande moeten leren.
Wie doet zijn paarden pijn met sporen?
X_Isje schreef:Ik vind sporen absoluut niet zielig het is gewoon een hulp om je paard mooier, beter en voorwaartse te laten lopen.
Dat is mijn mening. Verder weet ik niet zo veel van sporen.
Ik heb een klein vraagje. Wat vinden jullie als een meisje van ongv. 11½ 12 jaar sporen gebruikt? op een manege pony?
Ik vind het niet zielig of zo. Het meisje rijdt al 5 jaar en heeft een rustige beenligging.

xSlvna schreef:Waarom met sporen rijden als je geen wedstrijd ambities hebt (en geen paard wat het aankan)?
Laatst op de stalling *prik, prik, prik* "Hij loopt niet fijn voorwaarts en is kribbig", nee echt?
Logisch toch als je hem bij iedere pas sporen tussen zijn ribben duwt (wat zijn achterhand laat ondertreden, niks te voorwaarts)
Rij zelf maar zelden met sporen, af en toe juist voor die achterhand mee te krijgen (zeer moeilijk bij mijne, voorwaarts op alle manieren, met/zonder been, hoofd laag/hoog/naar voren).