Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:59

Luf_Midnight schreef:
geschiktheid voor welke disipline je dan al niet wilt rijden, ligt voor meer dan een groot deel aan de instelling van het paard zelf.
een fijn werkwillig paard die nieuwschierig is voor alles wat hij nieuw aangereikt krijgt is al veel makkelijker op te leiden tot een goed wedstrijd paard of dat nu dressuur western springen enz is.

Eens, ik heb een draver uit een uitstekend presterende merrie en een bijzonder uitmuntend presterende vader (winsom € 2,3 miljoen) maar zelf heeft ze nooit 1 koers gelopen. Op papier en qua exterieur zou ze best een goede geweest moeten zijn. Helaas heeft mevrouw een nogal lastig karakter, super gevoelig, bijzonder heet en ook nog eens een diva. Op een willkeurige trainingsstal zal ze niet ze niet uit de verf komen misschien dat ze het bij een goede amateurtrainer met veel tijd en geduld wel goed had gedaan?
Daar komt ook nog bij dat ze een voorkeur voor galop heeft en deze gang kost haar ook nie tmeer moeite dan draf (volgens de hartslagmeter). Geen goed koerspaard dus..maar als rijpaard voor mij is ze uitstekend!
Gekocht als 12 jarige en alleen zadelmak en al snel was ze een prima buitenrijdpaard. iets waar ik haar in de eerste instantie voor gekocht had. We zijn nu endurance klasse 3 startgerechtigd, kan best oke dressuurmatig lopen maar boven al heeft ze mij heel veel geleerd. Het zoeken naar mogelijkheden en oplossingen als reguliere oplossingen niet werken. Ze heeft gestaakt, rechstom alleen getelgangt, door hindernissen heel gerend en nog veel meer dingen.

Door haar heb ik mijn ambities bijgesteld en ben zelfs ambitieuser geworden dan ik in eerste instantie was. Als dingen goed gaan wil je toch steeds een klein stukje meer en beter worden. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:27

joyce B schreef:
Starwars TOF, FEI Grand Prix

Met alle respect, maar het beestje laat toch een hoop fouten zien... Verkeerd gesprongen wissels, takt/balans/impulsverlies o.a. in de pirouettes. Verder alle respect voor de amazone, want je moet een lange weg afleggen om om dat niveau uit te komen. Ik denk echter dat de kwaliteiten van de amazone beter tot hun recht zouden komen als ze een kwalitatief beter dressuur paard had gehad.

liljebo schreef:
Jasmijn.. Ik ben het met je eens dat verwachtingen reeël dienen te zijn, wil je eerlijk met je paard omgaan en ik weet ook dat het daar in de praktijk nogal eens aan ontbreekt.
Wat ik dan wel weer jammer vindt, is dat je zelf stereotypes hekelt, en tegelijk blijkbaar een stereotype gedachte hebt over koudbloed als zijnde traag in reacties en reflexen ed.
Een koudbloed voelt net als een warmbloed een vlieg op de huid en kan net als een warmbloed enorm snel zijn als de situatie dat verlangd (stel dat er een leeuw opduikt...)

Toch denk ik dat je daar de plank een beetje mis slaat. Als ik het over reflexen heb, dan heb ik het niet over het voelen van een vlieg op de huid. Het ene paard heeft nu eenmaal snellere reflexen als het andere. Misschien kun je het meter motoriek noemen. Een bodybuilder heeft ook een andere motoriek dan een balletdanseres. Sommige mensen hebben van nature een betere bouw om zich te ontwikkelen tot bodybuilder, en andere weer tot balletdanser.

In de dressuur willen we dat een paard heel snel kan reageren op hele kleine hulpen. Als een paard sensibel, sensitief en beschikt over snelle reflexen dan is het van nature beter in staat om die hulpen goed op te volgen. Je kunt dan sneller, en beter die fijne afstemming en dus harmonie bereiken en dat is wat men graag wil zien in de dressuur. Voor mij moet dressuur in ieder geval mooi zijn om naar te kijken. En als ik die haflinger bijvoorbeeld zie, dan vind ik dat niet mooi omdat het er, buiten dat er veel technische fouten gemaakt worden, moeizaam uit ziet.

joyce B schreef:
Om even terug te komen op de beginstellingen, ik denk dat goede begeleiding inderdaad erg belangrijk is. Dat hoeft niet duur te zijn, dat hangt af van hoe commercieel de instelling van diegene die les geeft is en in welke relatie je tot diegene staat, maar het vinden van echt goede begeleiding is vaak al moeilijk, zeker met een speciaal paard wat net een andere aanpak nodig heeft dan standaard.

Tsja, dat klinkt allemaal heel idealistisch. Ik wil echt goed dressuur leren rijden en heb stad en land afgezocht, maar ik vind dus echt niemand die dat voor 15,- per uur kan doen hoor. Maar als je er eentje weet, per PB graag :D En logisch, want diegene hebben zelf vaak ook een geldverslindende paardenhobby, dus bij hun moet de schoorsteen ook roken. En verder is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er is meer vraag dan aanbod, dat drijft de prijs gewoon op.

joyce B schreef:
En van elk paard kun je leren en dat neem je weer mee en gebruik je weer bij de paarden die je rijdt.

En dat is waar, je leert er altijd van.

joyce B schreef:
Wedstrijden kun je rijden voor het competitieelement, maar heel veel mensen rijden vooral wedstrijden voor het opleidtraject en de winstpunten. Er zijn immers maar een paar winnaars per rubriek...

Klopt. Maar ik denk dat nog wel eens onderschat wordt wat je moet laten zien voor dat 6-je. Zeker op Z niveau en hoger. En dan is mijn ervaring verder dat juryleden die ook op suptop niveau jureren strenger zijn, dan juryleden die alleen in de basis jureren, omdat zij ook kijken of de combinatie wel toe is aan een klasse hoger. Wat ik overigens geheel terecht vind.

Op Z niveau is een uitgestrekte galop nu eenmaal meer dan een paar pasjes verruimen in de galop.... Ook de overgangen horen er bij. Dus moet je paard eerst een goede verzamelde galop laten zien, dan een overgang naar de uitgestrekte en dan weer een overgang naar de verzamelde en dan vaak nog gevolgd door een wissel. De kunst zit hem in het behouden van alle basisvoorwaarden tijdens deze momenten, en dat wordt imo echt nog wel eens onderschat. Als je paard niet goed kan verzamelen in de galop (bijvoorbeeld omdat hij gefokt is op heel hard draven, of op trekken ipv dragen, of een super stijl achterbeen, een vertikaal aangezette hals icm een verzonken rug heeft), dan kan hij dus ook geen goede overgangen laten zien, dus kun je dan eigenlijk al geen voldoende meer halen voor zo'n onderdeel.

joyce B schreef:
Dat kon je mooi zien bij de haflinger in de GP clinic. Die draafde voor een 6je, maar de passage ging al naar de 7, en piaffe kon hij ook.

Ik denk dat juryleden dat toch heel anders beoordelen hoor... Als een kwpn-er zo'n verrichting zou laten zien, dan zouden we dat wsl een trage zweefdraf noemen. En de piaffe lijkt mij toch meer op een kunstje. Bovendien zou iedereen er over vallen dat het dier met de zweep getoucheerd werd. En dat alle takt en gedragenheid weg is op het moment dat het dier weer vanuit de passage naar de gewone draf naar voren werd gereden (wat an-sich logisch is, want de passage was ook niet correct). Op GP niveau gaat het er ook niet hoofdzakelijk om dat een paard een paar pasjes op de plek kan laten zien. Het gaat OOK om de overgangen tussen passage, piaffe, verzamelde en uitgestrekte draf. De moeilijkheid schuilt er JUIST in om die naadloos te laten zien. Een paard heeft daar echt aanleg voor nodig en dus snelle reflexen. Zelfs onder de dressuurgefokte paarden zijn er maar weinig exemplaren die daar de aanleg voor hebben. Daarom kunnen bijvoorbeeld veel hele goede Lichte Tour paarden ook nooit (fatsoenlijk) de overstap maken naar de GP. Die aanleg en reflexen, dat dit beestje, en daarom kan hij dat niet goed laten zien. Wat deze pony laat zien, is wat je denk ik met een heleboel paarden voor elkaar kan krijgen. Maar mijns inziens is dit niet wat voldoendes gaat halen in de wedstrijdring en in mijn ogen ook terecht. Maar misschien zie ik het verkeerd....

joyce B schreef:
Ik vind dus niet dat je andere paarden moet uitsluiten of afstraffen.

Maar wie heeft het over uitsluiten of afstraffen? Die komt niet uit mijn koker hoor.

Abacab schreef:
Maar even heel eerlijk, dit is wel Amerika en daar ligt het niveau echt heel anders dan in Europa.

Dat denk ik ook... Ik denk niet dat die haflinger hier bijvoorbeeld door het ZZ-licht of ZZ-zwaar zou komen. Ik denk dat je in nederland al mazzel hebt als je met zo'n verrichting een wp haalt in de Z2. (Z2 bij de pony's zou misschien nog kunnen)

Overigens kun je beter spreken van type paarden, dan specifieke rassen. Want onder elk ras is er wel eentje te vinden die de uitzondering op de regel vormt. Dan gaat het vaak om de modernere, meer op (dressuur) sport gefokte exemplaren. Beter kun je spreken van exterieurkenmerken die uitdagingen, of zelfs onmogelijkheden met zich meebrengen in de dressuur. Zoals hele steile achterbenen, sabelbenigheid, verzonken (doorgezakte) ruggen, en bijvoorbeeld een sterk afhangend kruis of hele weke lendenen. Paarden met dit soort kenmerken kunnen prima gezond zijn, maar dus niet geschikt voor dressuur op Z of hoger niveau. En dit soort afwijkingen komen ook onder warmbloeden voor. Sterker nog; het KWPN wil graag mooie ronde kruizen zien. Maar een wat rechter kruis blijkt dus voor dressuurpaarden veel functioneler, want met een rechter kruis is een paard vaak veel sterker en dus beter in staat om te dragen.

joyce B schreef:
Dressuur zou geen bestgaand rijpaard rubriek moeten worden en ook geen pavo cup... Dat zijn andere rubrieken!

Nee dat moet niet. Maar het is ook niet zo dat een paard voldoendes mag krijgen omdat wat hij laat zien best oke is voor een haflinger... Dat het hem vergeven wordt dat hij bijvoorbeeld geen goede overgangen laat zien, omdat hij dat niet kan. Ook die horen bij een onderdeel.

fransje23 schreef:
Om jezelf als ruiter te ontwikkelen hoef je niet perse wedstrijdambities te hebben. Toch?

Nee hoeft niet. Je moet wel echter wel een paard hebben dat zich met jou mee kan ontwikkelen. Als jij wilt leren hoe je een parcours van 1.30 incl. dubbel, driedubbel sprongen etc technisch goed kan rijden heb je een paard nodig die dat in aanleg kan. Er zijn tig paarden die je best over een sprong van 1.30 kunt jagen. Maar die niet een heel parcours op 1.30 af kunnen leggen, inclusief al die technische lijntjes. Idem met dressuur.

Ariebren schreef:
Het voordeel van een wedstrijdje is dat je een onafhankelijke beoordeling krijgt over de rijkunsten van paard en jezelf.

Precies.

Arent schreef:
Waarom scoren lippizaners e.d.dan zo slecht? Dat is HET rijdkunsrras bij uitstek....
Wat is daar zo fout aan?
Waarom zijn warmbloeden de 'top'?

Het is maar net wat je de 'top' vindt. de doelstelling van de SRS ligt op details toch wat anders dan in de GP wedstrijdring. Daarom gebruiken zijn lippizzaners en GP-wedstrijdruiters warmbloeden. Een lippizaner heeft vaak wat minder aanleg voor de uitgestrekte gangen en een warmbloed zal waarschijnlijk nooit zo goed worden in al die sprongen boven de aarde.

liljebo schreef:
Niet zelden wordt het probleem ten onrechte bij het paard gelegd.

Maar eigenlijk is dat een hele andere discussie.
Je moet een paard kiezen dat in aanleg past bij je doel, dat is waar deze discussie over gaat.

Arent

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:57

lippizaners (en andere barokke RIJDpaarden) hebben toch helemaal niet een vlakke galop (rastypisch gezien)? Juist bergop en verzameld...

wat is nou het NUT van die verruimde passen? vooral als je goed kijkt zie je dat men ze best vaak verruimd tot taktonreinheid. is dat nou gezonder? wordt het paard er bruikbaarder van? is het mooi? gat ie er beter van verzamelen?

het is zeker niet mijn ideaal. daarom ijdt ik ook geen wedstrijden, omdat ik mijn doel voor ogen wil houden en me bezig wil houden met dressuur en niet puntjesverzamelen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:12

Ik kan me er op zich best in vinden. Een gezonde, top gefokte KWPN'er zal beter lopen dan een shetlander uit een merrietje waar de hengst van de buurman op heeft gezeten.
Basis dressuur is natuurlijk voor elk huis-, tuin- en keukenpaardje weggelegd

Mijn dravertje was echt een top dressuur beest, ze had een weergaloze bouw + gangen en leek totaal niet op een draver. Heerlijk karakter, niet te heet, gevoelig genoeg.
We zijn tot en met de M2 gekomen en hadden verder kunnen komen, helaas moest ik haar toen verkopen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:42

@Jasmijn78
De clinic werd gegeven door trainer Debbie MacDonald, talentencoach in Amerika en voormalig Olympische spelen amazone http://en.wikipedia.org/wiki/Debbie_McDonald samen met Janet Brown Foy, Fei dressuur Jurylid en auteur van het boek Dressage for the not-so-perfect horse. http://www.horseandriderbooks.com/mm5/m ... _Code=WCOM

Het gemiddelde niveau in Amerika is minder hoog, maar de mensen die hier de kritiek en aanwijzingen gaven en die 6 naar een 7 noemden, zijn wel degelijk internationaal gezien vakmensen.

Ik ken überhaupt bijna geen mensen die nog voor €15,- per uur lesgeven. Zelfs meiden die na een aantal jaren pas de L2 dressuur door zijn en de Orun cursus halen met de hakken over de sloot, of alleen basisinstructeur hebben gedaan vragen al snel meer. Geheel onterecht in mijn ogen (vergelijk het even met mijn netto uurloon dat ik had als HBO opgeleide leerkracht basisonderwijs)

Maar een instructeur die €40,- a €50,- per uur vraagt en jarenlange ervaring heeft met trainen van leerlingen, opleiden van paarden en rijden van wedstrijden op nationaal dressuurniveau, die zijn echt nog wel te vinden. (Hier in het Noorden wel in elk geval, denk dat Lammert Haanstra zo ongeveer de duurste is in onze regio, ZZzwaar/GP ruiters vragen minder...)
En als je dan voor €20 a €25,- een half uur priv'eles kan rijden met voor en na de tijd zelf in en uitrijden, dan heb je toch nog heel betaalbaar les elke week of 1x per 14 dagen...
En ik heb liever 1x per 2 weken voor €25,- een half uur goed priveles, dan van een L of M amazone een uur les... Oh ja, dan moet ik meestal wel naar de eigen stal van die ervaren instructeur toe komen, want reizen kost tijd en tijd is geld, dus dat doen ze inderdaad meestal niet meer.

En er zijn, als ik bokttopics uit het verleden mag geloven, ook nog oudgedienden die zelf niet meer actief zijn in de (wedstrijd)sport maar voor de hobby nog wat niet dure! lesjes geven aan gemotiveerde leerlingen en hun begeleiden.
Mensen met een schat een kennis en ervaring, maar misschien iets minder bekend van naam bij de ruiters van nu. Zoals ik zei moet je geluk hebben wie je via via kent en of ze je wat gunnen.

Ik vind wedstrijd rijden nog veel duurder dan goed les nemen eerlijk gezegd...
Ik besteed mijn geld liever aan vaak les nemen, dan aan een dure startkaart/coupons (is net veranderd hoe dat werkt, maar zal vast niet veel goedkoper zijn geworden) dan de inschrijfgelden voor de wedstrijden nog, de benzine en de tijd die je kwijt bent voor met wt geluk 2 proefjes rijden in plaats van 1. Als je pech hebt krijg je dan ook nog een coupon terug zonder zinnig commentaar.
Nee, voor mij hoefde het wedstrijdrijden niet meer zo nodig. Zou nog steeds graag Z dressuur willen kunnen rijden, maar mocht ik weer een gezond en fijn paard tot mijn beschikking hebben dan wordt er eerst weer lekker gelest en getraind en als dat allemaal met gemak gaat en de trainer begint echt te pushen om te gaan starten en ik wil eens zien of een jury er het zelfde over denkt als de trainer, dan kan dat altijd nog.
Toen ik een aantal jaren wedstrijden ging rijden had ik vooral het gevoel dat ik dat nodig had om tegenover bepaalde anderen in mijn omgeving te bewijzen dat ik toch wel een beetje kon rijden en dat ik ook volgens een jury kon rijden op het niveau dat ik dacht dat ik had. Mijn wedstrijdervaring is dus ook maar zeer kort geweest, 3 seizoenen met 1 pony tussen de paarden en 1 seizoen met een andere pony tussen de paarden, en toen ben ik met mijn eigen (leer)paard lekker gaan trainen en buiten gaan rijden en heb een enkele keer onderling gestart om te kijken hoe dat zou gaan, maar vooral zoveel mogelijk van en met haar geleerd.
Ik heb vooral geleerd dat je een klik met je paard moet hebben.

En als je als amazone je lekker voelt bij je haflinger of fjord en je dan samen plezier hebt in dressurmatig rijden en wedstrijdjes meedoen, dan moet je dat gewoon doen.Je kunt wel een hippe KWPN-er kopen, maar als je dan regelmatig naast je paard ligt, er niet mee in het bos of langs de weg durft te rijden of moet knokken om iets voor elkaar te krijgen omdat het paard zo dominant is of kwalijknemend als je een keer een foutje maakt, dan gaat het plezier van het rijden weg en worden beiden niet gelukkiger en komt er van fijn dresssuurrijden ook niets.
Dan maar minder hoge punten, maar meer plezier!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:02

jasmijn78 schreef:
Ariebren schreef:
Het voordeel van een wedstrijdje is dat je een onafhankelijke beoordeling krijgt over de rijkunsten van paard en jezelf.

Precies.

Is op zich wel mooi, het is alleen jammer dat je er een startkaart, lid van een rijvereniging en een keurig getoilleteerd paard voor nodig hebt. Vind ik net even teveel gedoe vooraf en toe een ijkpunt. Heb wel een startkaart en ben lid van een rijvereniging mag er alleen geen dressuurproeven meestarten. :+

Overigens rijd ik weleens een dressuurproef tijdens mijn les juist om te kijken waar we nog wat aan moeten werken. Werkt heel erg goed en is ook leuk als afwisseling. Het trainen van losse onderdelen is uiteindelijk toch anders dan een serie verschillende oefeningen achter elkaar rijden. :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:05

fransje23 schreef:
Overigens rijd ik weleens een dressuurproef tijdens mijn les juist om te kijken waar we nog wat aan moeten werken. Werkt heel erg goed en is ook leuk als afwisseling. Het trainen van losse onderdelen is uiteindelijk toch anders dan een serie verschillende oefeningen achter elkaar rijden. :)

Dat doe ik ook ja. :) Het is een hele fijne manier om te kijken waar de probleempuntjes zitten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:18

Arent schreef:
lippizaners (en andere barokke RIJDpaarden) hebben toch helemaal niet een vlakke galop (rastypisch gezien)? Juist bergop en verzameld...

wat is nou het NUT van die verruimde passen? vooral als je goed kijkt zie je dat men ze best vaak verruimd tot taktonreinheid. is dat nou gezonder? wordt het paard er bruikbaarder van? is het mooi? gaat ie er beter van verzamelen?

:)

Weet iemand daar het antwoord op wat nu het nu is van die verruimde passen? Wat betekent dit voor het paard? Is dat iets dat hem beter maakt of niet?

Zelf heb ik me dit nog nooit afgevraagd maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig. Ik heb wat barokachtig gebouwde paarden en voor hen is het echt heel moeilijk om te verruimen. De oudste kan verzamelen als de beste (vanuit aanleg) en de jongste is zo fijn, sensitief en soepel en kan de zijgangen heel goed. Beiden vinden verruimen echt vanuit achteren gereden moeilijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:37

Als je naar een paard gaat kijken, heb ik altijd geleerd, kijk je eerst naar de losse, (zonder geleid te worden aan halster of hoofdstel) ongedwongen stap.
Als die stap niet goed is, gaat het naderhand ook nooit meer veel beter worden.
Het komt ook: BOUW is het vermogen tot BEWEGING.
Een paard dat in normale stap niet zijn achterhoef recht en minstens 1 hoef over de inslag van die van het voortbeen kan zetten, moet je niet kopen, als je dressuurmatig zou willen rijden.
Dit geldt voor ALLE paarden die nog niet onder het zadel zijn geweest, dus ook voor jonge veulens vanaf een 5-6 maanden.
Het paard moet beslist niet gejaagd of gestressed zijn, we hebben het over een ongedwongen natuurlijke stap-aanleg.
Vanuit de stap, kan de draf als die niet zo goed is, verbeterd worden.
Maar de stap is (in eerste instantie) alles, dit is het paard qua nature.
Een paard dat niet goed kan onder/doorstappen, is een NO-NO in de dressuur.
Zelf heb ik hier een behoorlijke verliefdheidsfout mee gemaakt, met de aankoop van mijn jonge merrie Khavanna.
"Maar haar vader is een tuiger", daarom loopt ze zo kort en hoog op (steppend). Maakte ik mijzelf wijs, ik vond haar natuurlijk gewoon mega-leuk. STOM, DOM! Ze is nu drie, het gaat nooit iets bijzonders worden.
Maar met mijn Tinker x Fries B.J. wist ik al niet wat ik zag toen ik hem voor het eerst als veulen ging bekijken.
WOW! Het is nooit veranderd.
MEGA-bewegingen, gewoon niets op aan te merken, ruime schuine schouder, harde werker, leuk in de dressuur, tsja...
Maar die meid, tsja, dat is het helemaal NIET. Ze heeft ook nog hakende knietjes, een miskoop eigenlijk.
Desalniettemin ben ik gek op haar, en wat nog belangrijker is: Jaopie ook!
Blijven zal ze wel,maar wat er uit moet komen uit zo'n maaiend en steppend ding?
We zien wel.
Weg gaat ze niet, dan breek ik het hart van beide paarden. En dat van mezelfg.

Maar je moet echt heel goed kijken naar het vermogen van een paard om de rug/achterbenen fatsoenlijk onder de "massa" (het middelpunt) te kunnen zetten ZONDER RUITER natuurlijk, ik begrijp dat dat heel moeilijk is bij ex-manegepaarden, of andere al een aantal keren van eigenaren veranderde paarden.
Toch vind ik het wel een belangrijk criterium: een paard wat dit niet (meer) kan of toch minimaal zijn achterhoef half over de inslag van de voorhoef te zetten, zou ik zelf problematisch vinden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:06

terpentijn schreef:
Toch vind ik het wel een belangrijk criterium: een paard wat dit niet (meer) kan of toch minimaal zijn achterhoef half over de inslag van de voorhoef te zetten, zou ik zelf problematisch vinden.

Ik denk dat dat ervan afhangt waarvoor je je paard wilt gebruiken.
Met elk paard kun je dressuurmatig werken, dus van elk paard kun je de gangen en de bewegingen ontwikkelen en verbeteren mét ruitergewicht: hét doel van de dressuur immers...!
Doorgaans is het zo als een paard een goede galop heeft, deze doorgaans ook een goede stap heeft.
In de draf valt de meeste winst te behalen voor wat betreft verbeteren van de gang.
Heb je GP-ambities en zijn de galop en stap niet goed genoég, dan zou ik dat paard laten staan, maar anders is er toch niets mis mee?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:07

terpentijn schreef:
Als je naar een paard gaat kijken, heb ik altijd geleerd, kijk je eerst naar de losse, (zonder geleid te worden aan halster of hoofdstel) ongedwongen stap.
Als die stap niet goed is, gaat het naderhand ook nooit meer veel beter worden.
Het komt ook: BOUW is het vermogen tot BEWEGING.
Een paard dat in normale stap niet zijn achterhoef recht en minstens 1 hoef over de inslag van die van het voortbeen kan zetten, moet je niet kopen, als je dressuurmatig zou willen rijden.

Nog belangrijker dan de natuurlijke ruimte van de stap is de buiging in de gewrichten die het paard maakt en de takt. Sommige paarden stappen heel ruim over en dat kan juist ook weer een teken van slapte zijn. Zulke paarden kunnen ook heel veel problemen krijgen als de stap verzameld moet worden. Of paarden die van nature telgangen in stap...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:12

[quote="terpentijn"]
Een paard dat niet goed kan onder/doorstappen, is een NO-NO in de dressuur.

Hoe komt het dan toch dat zoveel fantastische dressuurpaarden in de top niet kunnen stappen?
Neem nu Jack Sparrow: een 9,5 voor de draf, een 8,5 voor de galop, maar een 5 voor de stap?
Een paard dat van nature níet kan stappen, zal niet uitverkoren worden, ook niet door Gal.
Wellicht toch een gevolg dan van de manier van trainen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:23

[pien_2010] schreef:
Arent schreef:

wat is nou het NUT van die verruimde passen? vooral als je goed kijkt zie je dat men ze best vaak verruimd tot taktonreinheid. is dat nou gezonder? wordt het paard er bruikbaarder van? is het mooi? gaat ie er beter van verzamelen?

:)

Weet iemand daar het antwoord op wat nu het nu is van die verruimde passen? Wat betekent dit voor het paard? Is dat iets dat hem beter maakt of niet?

Zelf heb ik me dit nog nooit afgevraagd maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig. Ik heb wat barokachtig gebouwde paarden en voor hen is het echt heel moeilijk om te verruimen. De oudste kan verzamelen als de beste (vanuit aanleg) en de jongste is zo fijn, sensitief en soepel en kan de zijgangen heel goed. Beiden vinden verruimen echt vanuit achteren gereden moeilijk.

Misschien is de vraagstelling "Wat is nu het NUT ..." niet helemaal de juiste.
Het gegeven ligt er immers: het paard hééft nu eenmaal die ruime gangen.
Ik kan geen ander antwoord bedenken dat dat een gevolg is van het huidige fokbeleid.
Men fokt naar wat wij vragen, dus ruime gangen, halsaanzettingen zo hoog dat de oprichting er al zo'n beetje in gefokt wordt, een lang voorbeen en verder geldt dat zo'n beetje voor alles wat wij graag willen zien in de dressuur. Of deze ontwikkeling echter wenselijk is ...??

Is het gezonder voor een paard? Nee.
Gaan ze er beter en gemakkelijker door verzamelen? Nee.
Is het mooier?
"Men" vindt van wel, het is een mode-verschijnsel.

Dat jouw paarden het moeilijk vinden om van achteren uit te verzamelen, [pien_2010], heeft misschien ook te maken met de fase waarin jij zit in jouw opleidingsweg en dat je eerst " de weg vrij moet maken", dus aan de voorwaarden moet voldoen om daar te komen.
Niks mis mee, alleen geduld hebben en paarden de tijd geven.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:31

jasmijn78 schreef:
Of paarden die van nature telgangen in stap...

Ik denk niet dat veel paarden van natúre in telgang gaan in stap.
Wel paarden die over het tempo worden gereden door de ruiter, omdat de ruiter het tempo niet kan controleren of bewust over het tempo jaagt en daárom in telgang gaan.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 15-06-12 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:41

Ehh... ik geef eigenlijk geen cent voor wat we momenteel zien in de top-dressuur.
Hou mij ten goede: ik kan er niets van, maar ik zie paarden gewoon liefst anders lopen.

Beetje meer eh... ongedwongen?

Ik vind het niet om aan te zien: achteroverhangende ruiters vooral in de meer uitgestrekte gangen, dat hoeft toch niet? Is dit waar we dressuurmatig naar moeten streven?

Achterbenen die niet in cadans meekomen met het voorbeen, dat is toch geen harmonie?
Dressuur: de paarden dansen in cadans met hun ruiters Dacht ik. HP Minderhoud kwam in de richting met Donna Silver. Maar straks gaat ze hetzelfde als eerder de super getalenteerde merrie Blue Hors Matine... Die merries geven te veel.
Net als de spring-merrie de schimmel WALDROSE, wel in de spring-sport, net zo een type.Leek in de springsport een beetje op OKIDOKI van Zoer, ook heel heel krankzinnig op zo'n hindernis aankomen.

Nu ja, wie ben ik, met mijn Tinker x Fries, ik heb geen recht van spreken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:50

Eh...er is volgens mij geen enkel normaal paard (we hebben het toch hier niet over Ijslanders of gangenpaarden?) die IN TELGANG gaat? Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Dat lijkt me niet goed.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:08

jasmijn78 schreef:
Punt 1.:
In de dressuur willen we dat een paard heel snel kan reageren op hele kleine hulpen. Als een paard sensibel, sensitief en beschikt over snelle reflexen dan is het van nature beter in staat om die hulpen goed op te volgen. Je kunt dan sneller, en beter die fijne afstemming en dus harmonie bereiken en dat is wat men graag wil zien in de dressuur. Voor mij moet dressuur in ieder geval mooi zijn om naar te kijken. En als ik die haflinger bijvoorbeeld zie, dan vind ik dat niet mooi omdat het er, buiten dat er veel technische fouten gemaakt worden, moeizaam uit ziet.

Punt 2:
Op Z niveau is een uitgestrekte galop nu eenmaal meer dan een paar pasjes verruimen in de galop.... Ook de overgangen horen er bij. Dus moet je paard eerst een goede verzamelde galop laten zien, dan een overgang naar de uitgestrekte en dan weer een overgang naar de verzamelde en dan vaak nog gevolgd door een wissel. De kunst zit hem in het behouden van alle basisvoorwaarden tijdens deze momenten, en dat wordt imo echt nog wel eens onderschat.

Punt 3:
En de piaffe lijkt mij toch meer op een kunstje. Bovendien zou iedereen er over vallen dat het dier met de zweep getoucheerd werd. En dat alle takt en gedragenheid weg is op het moment dat het dier weer vanuit de passage naar de gewone draf naar voren werd gereden (wat an-sich logisch is, want de passage was ook niet correct). Op GP niveau gaat het er ook niet hoofdzakelijk om dat een paard een paar pasjes op de plek kan laten zien. Het gaat OOK om de overgangen tussen passage, piaffe, verzamelde en uitgestrekte draf. De moeilijkheid schuilt er JUIST in om die naadloos te laten zien. Een paard heeft daar echt aanleg voor nodig en dus snelle reflexen. Zelfs onder de dressuurgefokte paarden zijn er maar weinig exemplaren die daar de aanleg voor hebben. Daarom kunnen bijvoorbeeld veel hele goede Lichte Tour paarden ook nooit (fatsoenlijk) de overstap maken naar de GP. Die aanleg en reflexen, dat dit beestje, en daarom kan hij dat niet goed laten zien.

Punt 4:
joyce B schreef:
Dressuur zou geen bestgaand rijpaard rubriek moeten worden en ook geen pavo cup... Dat zijn andere rubrieken!

Nee dat moet niet. Maar het is ook niet zo dat een paard voldoendes mag krijgen omdat wat hij laat zien best oke is voor een haflinger... Dat het hem vergeven wordt dat hij bijvoorbeeld geen goede overgangen laat zien, omdat hij dat niet kan. Ook die horen bij een onderdeel. Quote Jasmijn:

ad 1:
Correctie: in de "moderne" dressuur wil men snelle reflexen.
In de dressuur willen wij niet door snelheid , maar door lichtheid en ongedwongenheid harmonie, alleen dán krijgen we vloeiende bewegingen.
Jammer dat je alleen naar de uitvoeringsfouten kijkt en niet naar de opleiding van die Haf.
Wat die Haf laat zien met ZÍJN specifieke mogelijkheden of misschien beter gezegd: met zijn beperkingen: dát is dressuur!
Dat daar nog van alles niet goed aan is, is een ander verhaal.

ad 2:
Inderdaad zo zóu het moeten zijn: aan de overgangen de rijkunst herkennen. Jammer dat we dat in de hedendaagse top níet zien:
Van Piaffe naar Passage of van Passage naar een uitgestrekte draf: paard valt eerst stil alvorens het weer verder gaat, dat is wat we nu zien op het hoogste niveau of de ene taktfout na de andere agv van een beroerde overgang. Of een paard in uitgestrekte galop dat aan het eind van de diagonaal vol op de handrem gezet moet worden (ondanks zware hefboomwerking!), vervolgens op de voorhand kiepert en voorwaarts krabbelt heel voorzichtig. De jury schijnt het niet (te willen) zien.

Ad 3:
Toucheren met de peitsch, lange zweep op het achterbeen is heel normaal, is immers geen slaan en wordt zo meestal aangeleerd. Heel vriendelijk en vooral heel kort.
Takt en gedragenheid zien we nu ook niet in de GP, maar de "rest" ook niet, zeker niet in Ned.
Je zegt eigenlijk zelf al hoe bar het gesteld is: LT en dan niet die overstap kunnen maken: omdat m.i. de basis er niet is en de gehele training niet klopt. Domme jury.

Ad 4:
Dit begrijp ik niet. Bedoel je te zeggen dat een Haflinger omdát hij een Haf is geen overgang kan maken??
Dat meen je toch niet serieus, he.
Met élk paard kun jij een correcte overgang maken, míts de ruiter het goed uitvoert. Daar hangt alles van af! Dat het een paard/pony is met beperkingen in bouw en beweging evt. doet daar niets aan af.

Vwb de reflexen waar jij het steeds over hebt:
Persoonlijk vind ik die reflexen meer weg hebben van schrikreacties van een opgewonden paard op de "gas- en rem-hulp" van de "moderne" ruiter!
Een paard op het niveau waar jij het over hebt, GP dus, daar zouden wij m.i. niet zo angstvallig bezig moeten zijn met het voortdurend "scherper" maken op de hulpen.
Een paard moet aan de hulpen zijn. Klaar, simpel. Dat is de meest basale voorwaarde die er is, juist ook klassiek, Gehoorzaam zijn aan de hulpen. Vóóraan in de basis!
Ik vind dat dit zo belachelijk uitvergroot wordt in de "moderne" dressuur.
Een paard dat klassiek ogeleid is, is op GP-niveau durchlässig.
Reken maar dat een dergelijk paard aan de hulpen is, deze worden voortdurend door een deinende rug naar voren en weer terug doorgegeven met minimale hulpen, anders kán een paard geheel niet durchlässig zijn.
Klassiek gebeurt dit vooral aan de hand van de halve ophouding, een samenwerkende hulp van hand, zit en been.
Een hulp die níet gebruikt wordt in de "moderne" dressuur. Deze hulp wordt bij modern gereden paarden überhaupt niet doorgelaten. Hier gebruikt men de Stop-Go-hulp.

Om die reden denk ik dat er hier zaken door elkaar lopen, die niet met elkaar kunnen matchen.
Twee totaal verschillende rijwijzes die niet met elkaar te vergelijken zijn.

Conclusie: ondanks de geweldig gefokte paarden van nu, krijgen wij het kennelijk toch ook niet voor elkaar om échte dressuur te laten zien!
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 15-06-12 21:34, in het totaal 5 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:10

Bij een paard dat een heel steile schouder heeft, en een heel vlak kruis, kan het in theorie wel. Ik meen eens gelezen te hebben dat veel paarden vier gangen kennen, stap, draf, galop, en telgang dus.
Weet wel dat honden het regelmatig doen, onze Dimo zijn favoriete gang is telgang, hij vindt het minder vermoeiend dan draf, en het is sneller dan stap. Dimo heeft weinig ruimte in de schouder, dus telgang is voor hem redelijk economisch, en energiebesparend, bij draf moet hij het voorbeen er verder uitgooien en dat is moeilijk voor hem. Bij paarden schijnt het net zo te werken. Hoe dan ook, mij lijkt het idd ook niet goed, het duidt op een onvolkomenheid in de bouw, en dat wil je niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:15

terpentijn schreef:
Ehh... ik geef eigenlijk geen cent voor wat we momenteel zien in de top-dressuur.
Hou mij ten goede: ik kan er niets van, maar ik zie paarden gewoon liefst anders lopen.

Beetje meer eh... ongedwongen?

Ik vind het niet om aan te zien: achteroverhangende ruiters vooral in de meer uitgestrekte gangen, dat hoeft toch niet? Is dit waar we dressuurmatig naar moeten streven?

Achterbenen die niet in cadans meekomen met het voorbeen, dat is toch geen harmonie?
Dressuur: de paarden dansen in cadans met hun ruiters Dacht ik. HP Minderhoud kwam in de richting met Donna Silver. Maar straks gaat ze hetzelfde als eerder de super getalenteerde merrie Blue Hors Matine... Die merries geven te veel.
Net als de spring-merrie de schimmel WALDROSE, wel in de spring-sport, net zo een type.Leek in de springsport een beetje op OKIDOKI van Zoer, ook heel heel krankzinnig op zo'n hindernis aankomen.

Nu ja, wie ben ik, met mijn Tinker x Fries, ik heb geen recht van spreken.

Tuurlijk heb je recht van spreken.

Al dat gehang naar achteren belemmert het paard in zijn gangen.

Geef mij maar een echt western paardje, die op één hand zijn snelle cirkel loopt en daarna de rundown.

Gaan ze buiten rijden, lekker paard rijden met wat ze doen.
Komt die dressuur muts voorbij met slof en strakke teugel.

Wie heeft er meer lol van zijn knol ???

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:22

terpentijn schreef:
Eh...er is volgens mij geen enkel normaal paard (we hebben het toch hier niet over Ijslanders of gangenpaarden?) die IN TELGANG gaat? Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Dat lijkt me niet goed.

Ik heb een merrie gereden die in stap ging telgangen als ze gespannen was. Heeeeeel moeilijk om dat te corrigeren. Ik probeerde haar dan kleiner en rustiger te laten stappen en meer ontspannen te krijgen, maar dat lukte vaker niet dan wel voor mijn gevoel.
Telgang in stap is een tactfout en lijkt nog niet op het echte telgangen van een ijslander

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:39

Yamcha schreef:
Bij een paard dat een heel steile schouder heeft, en een heel vlak kruis, kan het in theorie wel. Ik meen eens gelezen te hebben dat veel paarden vier gangen kennen, stap, draf, galop, en telgang dus.
Weet wel dat honden het regelmatig doen, onze Dimo zijn favoriete gang is telgang, hij vindt het minder vermoeiend dan draf, en het is sneller dan stap. Dimo heeft weinig ruimte in de schouder, dus telgang is voor hem redelijk economisch, en energiebesparend, bij draf moet hij het voorbeen er verder uitgooien en dat is moeilijk voor hem. Bij paarden schijnt het net zo te werken. Hoe dan ook, mij lijkt het idd ook niet goed, het duidt op een onvolkomenheid in de bouw, en dat wil je niet.

4 gangen? Ik zou zeggen: stap, draf, galop en rengalop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:44

Nee, echt, paarden kunnen echt ook telgangen. 't Is alleen bij een paard dat geen gangenpaard is, niet correct.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:52

Er is op mij genoeg gescholden , met Jaopie in de dressuurlessen, NU EVEN UITSTAPPEN, dacht ik, mijn paard Jaopie had zijn dressuur les/best weer gedaan, TOF!, hij is er nog goed in ook: beter dan ikkus, eigeenlijk. de laatste keer niet de laatste dressuur les, maar waarop nou nooit eens VRIJ, en dan gingen we traject uitstappen. Er is een heel lang uitstaptraject.
Nu waren ikkus en Jaopie even SAMEN. ER hoefde effe niks.
Top-gehoorzaam geweest, nu dacht ik: aan het einde van die lange baan dacht ik "Kom op man" zijn we daar hiervoor, voor die dwing en dwang dingen...?
Renbaan! Ik in verlichte zit kei en kei hard zo hard als Japie kon en wilde, terug gegaloppeerd.
Bij de bocht hield ik even in "Hee rustig nou,.." Ik kneep alleen mijn hand dicht en hij minderde vaart. Nooit geleerd, wel doen.
Geen probleem, ja echt toch wel een paard dat mij begrijpt.
Ik bedoel dat inhouden stelt niks voor.
IK hoef hem niet "tegen te houden".
Wat een begrip van hem uit, zonder dat ik eigenlijkl aan teugels hoefde te hangen.
Wat een paard!

Voor mij is dat top, dat bestuurbare, zonder meer, beter dan alles wat hij die dressuurles leert.

Daar is hij trouwens ook bere-goed in, maar jke moet af en toe toch ook een gekkigheid, LOL met je pard uithalen
Owww, Jaopie, misschien zouden we beter zijn in WESTERN.
Ja, echt leuk, hij maakt ook deuren en hekken open.
We hebben veel onverantwoordelijke dingen gedaan.
Gekke dingen.
Vraag hem alleen niet om te springen, dat kan hij echt niet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:54

joyce B schreef:
terpentijn schreef:
Dat lijkt me niet goed.

Ik heb een merrie gereden die in stap ging telgangen als ze gespannen was. Heeeeeel moeilijk om dat te corrigeren. Ik probeerde haar dan kleiner en rustiger te laten stappen en meer ontspannen te krijgen, maar dat lukte vaker niet dan wel voor mijn gevoel.
Telgang in stap is een tactfout en lijkt nog niet op het echte telgangen van een ijslander

Helemaal mee eens, Joyce.

Té hoog tempo bij veelal sensibele paarden veroorzaakt telgang.
Dat is wat het zo moeilijk maakt, het rijden van dit soort paarden.
Normaal gesproken kun je bij een doorsnee paard direct gaan beginnen met voorwaarts drijven.
Bij deze sensibele paarden van nu hebben we gauw teveel snelheid (niet te verwarren met impuls), waardoor we geen been aan kunnen leggen.
Geen been eraan betekent dat je niet kunt "paardrijden". Je kunt dan niet van achterenuit impuls opbouwen. Je zult eerst controle moeten krijgen over dat tempo.
Ík denk dat dáár uit die Stop&Go-hulp is ontstaan. Onvermogen door een gebrek aan ontspanning.
Wat de meesten doen is trekken, slof eraan of meteen maar Stang en Trens erin om maar controle te krijgen over dat tempo. Hoe harder men trekt, hoe harder het paard door de hand heen stormt. Daardoor gaan zoveel paarden telgangen, zoveel gewicht op de voorhand.

Jammer dat maar weinigen, ook "instructeurs", niet eerst de tijd nemen om dat tempo naar beneden te brengen en het paard eerst te laten ontspannen, lichamelijk en ook mentaal, zodat deze "werkbaar" wordt.
Maar ja, ... dat kost tijd. Jammer ook dat ze niet begrijpen dat als je daar tijd in zou investeren je daar een heel stuk "basis" voor terug krijgt.
Daarom ben ik ook zo tegen de hand als rem. Een hele ophouding, prima.
Dat de hand als rem niet werkt hebben we onlangs nog gezien in Hoofddorp.
Alhoewel, ... de paarden "binden wel in" ... En dat de ruiter daarbij dan wel achterover moet hangen, is een consequentie.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:57

@Murphy
Ik ben nu echt sprakeloos. Dus dit zijn volgens jou alleen uitvoeringsfouten in dit filmpje van de Haf?

http://www.youtube.com/watch?v=nOEYH02HfuM

Waar is dan toch die hankenbiegung waar jij het altijd over hebt en waar je alle andere ruiters steeds over aanvalt. Totaal maar dan ook totaal afwezig in dit filmpje. Volgens mij wordt hier ongelofelijk met twee maten gemeten.

@Jasmijn
Wat betreft jouw beginstelling lijkt het me duidelijk. Het is net als met een muziekinstrument. Wat er niet inzit kun je er ook nooit uithalen al ben je de beste musicus ter wereld. Niemand met enig gezond verstand zal verwachten dat hij viool of piano kan leren spelen op een instrument met grote technische beperkingen.

Drie correcte basisgangen en gezond van lijf en leden lijkt mij de minimale voorwaarde voor een rijpaard. Daarnaast kun je dan zoeken naar iets dat geschikt is voor het doel.

Die mensen die het goed doen in de wedstrijdsport met een "ander type" paard doen dat vaak uit een soort overtuiging/idealisme en daar kan ik bewondering voor hebben, zoals Horseyfries hier op Bokt bijvoorbeeld met haar Friezen. Zo was er ooit een beroemde Russische toppianist die niet op een Steinway vleugel speelde maar op een gewone Yamaha piano. Ook een degelijk instrument maar toch met gelimiteerde mogelijkheden (zeg maar een Hafje ;) ). Maar de klanken die hij daaruit kon toveren waren uniek, niemand anders kreeg dat voor elkaar. Dan wordt het een soort "handelsmerk" al blijft natuurlijk altijd de vraag in de lucht hangen wat hij dan wel niet gekund zou hebben met een topinstrument.

Ik ken een paard dat naast een correcte stap ook in telgang kan gaan. Is gewoon een Hannoveraan dus geen gangenpaard. En de telgang is ook niet omdat hij gestresst is, het is gewoon een extra gang.

@Terpentijn
Er zijn genoeg topruiters op dit moment waar enorm van valt te genieten. Misschien ook even over de grens/Noordzee kijken. ;)