joyce B schreef:Starwars TOF, FEI Grand Prix
Met alle respect, maar het beestje laat toch een hoop fouten zien... Verkeerd gesprongen wissels, takt/balans/impulsverlies o.a. in de pirouettes. Verder alle respect voor de amazone, want je moet een lange weg afleggen om om dat niveau uit te komen. Ik denk echter dat de kwaliteiten van de amazone beter tot hun recht zouden komen als ze een kwalitatief beter dressuur paard had gehad.
liljebo schreef:Jasmijn.. Ik ben het met je eens dat verwachtingen reeël dienen te zijn, wil je eerlijk met je paard omgaan en ik weet ook dat het daar in de praktijk nogal eens aan ontbreekt.
Wat ik dan wel weer jammer vindt, is dat je zelf stereotypes hekelt, en tegelijk blijkbaar een stereotype gedachte hebt over koudbloed als zijnde traag in reacties en reflexen ed.
Een koudbloed voelt net als een warmbloed een vlieg op de huid en kan net als een warmbloed enorm snel zijn als de situatie dat verlangd (stel dat er een leeuw opduikt...)
Toch denk ik dat je daar de plank een beetje mis slaat. Als ik het over reflexen heb, dan heb ik het niet over het voelen van een vlieg op de huid. Het ene paard heeft nu eenmaal snellere reflexen als het andere. Misschien kun je het meter motoriek noemen. Een bodybuilder heeft ook een andere motoriek dan een balletdanseres. Sommige mensen hebben van nature een betere bouw om zich te ontwikkelen tot bodybuilder, en andere weer tot balletdanser.
In de dressuur willen we dat een paard heel snel kan reageren op hele kleine hulpen. Als een paard sensibel, sensitief en beschikt over snelle reflexen dan is het van nature beter in staat om die hulpen goed op te volgen. Je kunt dan sneller, en beter die fijne afstemming en dus harmonie bereiken en dat is wat men graag wil zien in de dressuur. Voor mij moet dressuur in ieder geval mooi zijn om naar te kijken. En als ik die haflinger bijvoorbeeld zie, dan vind ik dat niet mooi omdat het er, buiten dat er veel technische fouten gemaakt worden, moeizaam uit ziet.
joyce B schreef:Om even terug te komen op de beginstellingen, ik denk dat goede begeleiding inderdaad erg belangrijk is. Dat hoeft niet duur te zijn, dat hangt af van hoe commercieel de instelling van diegene die les geeft is en in welke relatie je tot diegene staat, maar het vinden van echt goede begeleiding is vaak al moeilijk, zeker met een speciaal paard wat net een andere aanpak nodig heeft dan standaard.
Tsja, dat klinkt allemaal heel idealistisch. Ik wil echt goed dressuur leren rijden en heb stad en land afgezocht, maar ik vind dus echt niemand die dat voor 15,- per uur kan doen hoor. Maar als je er eentje weet, per PB graag
En logisch, want diegene hebben zelf vaak ook een geldverslindende paardenhobby, dus bij hun moet de schoorsteen ook roken. En verder is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er is meer vraag dan aanbod, dat drijft de prijs gewoon op.
joyce B schreef:En van elk paard kun je leren en dat neem je weer mee en gebruik je weer bij de paarden die je rijdt.
En dat is waar, je leert er altijd van.
joyce B schreef:Wedstrijden kun je rijden voor het competitieelement, maar heel veel mensen rijden vooral wedstrijden voor het opleidtraject en de winstpunten. Er zijn immers maar een paar winnaars per rubriek...
Klopt. Maar ik denk dat nog wel eens onderschat wordt wat je moet laten zien voor dat 6-je. Zeker op Z niveau en hoger. En dan is mijn ervaring verder dat juryleden die ook op suptop niveau jureren strenger zijn, dan juryleden die alleen in de basis jureren, omdat zij ook kijken of de combinatie wel toe is aan een klasse hoger. Wat ik overigens geheel terecht vind.
Op Z niveau is een uitgestrekte galop nu eenmaal meer dan een paar pasjes verruimen in de galop.... Ook de overgangen horen er bij. Dus moet je paard eerst een goede verzamelde galop laten zien, dan een overgang naar de uitgestrekte en dan weer een overgang naar de verzamelde en dan vaak nog gevolgd door een wissel. De kunst zit hem in het behouden van alle basisvoorwaarden tijdens deze momenten, en dat wordt imo echt nog wel eens onderschat. Als je paard niet goed kan verzamelen in de galop (bijvoorbeeld omdat hij gefokt is op heel hard draven, of op trekken ipv dragen, of een super stijl achterbeen, een vertikaal aangezette hals icm een verzonken rug heeft), dan kan hij dus ook geen goede overgangen laten zien, dus kun je dan eigenlijk al geen voldoende meer halen voor zo'n onderdeel.
joyce B schreef:Dat kon je mooi zien bij de haflinger in de GP clinic. Die draafde voor een 6je, maar de passage ging al naar de 7, en piaffe kon hij ook.
Ik denk dat juryleden dat toch heel anders beoordelen hoor... Als een kwpn-er zo'n verrichting zou laten zien, dan zouden we dat wsl een trage zweefdraf noemen. En de piaffe lijkt mij toch meer op een kunstje. Bovendien zou iedereen er over vallen dat het dier met de zweep getoucheerd werd. En dat alle takt en gedragenheid weg is op het moment dat het dier weer vanuit de passage naar de gewone draf naar voren werd gereden (wat an-sich logisch is, want de passage was ook niet correct). Op GP niveau gaat het er ook niet hoofdzakelijk om dat een paard een paar pasjes op de plek kan laten zien. Het gaat OOK om de overgangen tussen passage, piaffe, verzamelde en uitgestrekte draf. De moeilijkheid schuilt er JUIST in om die naadloos te laten zien. Een paard heeft daar echt aanleg voor nodig en dus snelle reflexen. Zelfs onder de dressuurgefokte paarden zijn er maar weinig exemplaren die daar de aanleg voor hebben. Daarom kunnen bijvoorbeeld veel hele goede Lichte Tour paarden ook nooit (fatsoenlijk) de overstap maken naar de GP. Die aanleg en reflexen, dat dit beestje, en daarom kan hij dat niet goed laten zien. Wat deze pony laat zien, is wat je denk ik met een heleboel paarden voor elkaar kan krijgen. Maar mijns inziens is dit niet wat voldoendes gaat halen in de wedstrijdring en in mijn ogen ook terecht. Maar misschien zie ik het verkeerd....
joyce B schreef:Ik vind dus niet dat je andere paarden moet uitsluiten of afstraffen.
Maar wie heeft het over uitsluiten of afstraffen? Die komt niet uit mijn koker hoor.
Abacab schreef:Maar even heel eerlijk, dit is wel Amerika en daar ligt het niveau echt heel anders dan in Europa.
Dat denk ik ook... Ik denk niet dat die haflinger hier bijvoorbeeld door het ZZ-licht of ZZ-zwaar zou komen. Ik denk dat je in nederland al mazzel hebt als je met zo'n verrichting een wp haalt in de Z2. (Z2 bij de pony's zou misschien nog kunnen)
Overigens kun je beter spreken van type paarden, dan specifieke rassen. Want onder elk ras is er wel eentje te vinden die de uitzondering op de regel vormt. Dan gaat het vaak om de modernere, meer op (dressuur) sport gefokte exemplaren. Beter kun je spreken van exterieurkenmerken die uitdagingen, of zelfs onmogelijkheden met zich meebrengen in de dressuur. Zoals hele steile achterbenen, sabelbenigheid, verzonken (doorgezakte) ruggen, en bijvoorbeeld een sterk afhangend kruis of hele weke lendenen. Paarden met dit soort kenmerken kunnen prima gezond zijn, maar dus niet geschikt voor dressuur op Z of hoger niveau. En dit soort afwijkingen komen ook onder warmbloeden voor. Sterker nog; het KWPN wil graag mooie ronde kruizen zien. Maar een wat rechter kruis blijkt dus voor dressuurpaarden veel functioneler, want met een rechter kruis is een paard vaak veel sterker en dus beter in staat om te dragen.
joyce B schreef:Dressuur zou geen bestgaand rijpaard rubriek moeten worden en ook geen pavo cup... Dat zijn andere rubrieken!
Nee dat moet niet. Maar het is ook niet zo dat een paard voldoendes mag krijgen omdat wat hij laat zien best oke is voor een haflinger... Dat het hem vergeven wordt dat hij bijvoorbeeld geen goede overgangen laat zien, omdat hij dat niet kan. Ook die horen bij een onderdeel.
fransje23 schreef:Om jezelf als ruiter te ontwikkelen hoef je niet perse wedstrijdambities te hebben. Toch?
Nee hoeft niet. Je moet wel echter wel een paard hebben dat zich met jou mee kan ontwikkelen. Als jij wilt leren hoe je een parcours van 1.30 incl. dubbel, driedubbel sprongen etc technisch goed kan rijden heb je een paard nodig die dat in aanleg kan. Er zijn tig paarden die je best over een sprong van 1.30 kunt jagen. Maar die niet een heel parcours op 1.30 af kunnen leggen, inclusief al die technische lijntjes. Idem met dressuur.
Ariebren schreef:Het voordeel van een wedstrijdje is dat je een onafhankelijke beoordeling krijgt over de rijkunsten van paard en jezelf.
Precies.
Arent schreef:Waarom scoren lippizaners e.d.dan zo slecht? Dat is HET rijdkunsrras bij uitstek....
Wat is daar zo fout aan?
Waarom zijn warmbloeden de 'top'?
Het is maar net wat je de 'top' vindt. de doelstelling van de SRS ligt op details toch wat anders dan in de GP wedstrijdring. Daarom gebruiken zijn lippizzaners en GP-wedstrijdruiters warmbloeden. Een lippizaner heeft vaak wat minder aanleg voor de uitgestrekte gangen en een warmbloed zal waarschijnlijk nooit zo goed worden in al die sprongen boven de aarde.
liljebo schreef:Niet zelden wordt het probleem ten onrechte bij het paard gelegd.
Maar eigenlijk is dat een hele andere discussie.
Je moet een paard kiezen dat in aanleg past bij je doel, dat is waar deze discussie over gaat.