merrieveulen schreef:@ jerich0, ik denk dat daar ook het verschil komt kijken tussen training en scholing. het (jonge of onervaren) paard in training zal nu eenmaal weleens achter de teugel duiken of zich oprollen, persoonlijk vind ik dat niet erg. het hoort allemaal bij de training van het paard dat dingen niet altijd perfect gaan. zowel ruiter als paard moeten leren, en daartoe behoort ook het maken van 'fouten'. wat wel van belang is is hoe de ruiter met dergelijke dingen omgaat, proactief met het paard omgaan en eventuele 'foutjes' of problemen oplossen.
als de training eenmaal goed is, kan men doorgaan naar het stukje scholing. dan dient het paard zich goed te laten bewerken door de ruiter, de ruiter moet richting geven en de houding van het paard kunnen bepalen, en het paard moet het daarmee eens zijn. aan scholing gaat nu eenmaal gewoon training vooraf, een kind leert ook niet direct foutloos schrijven.
wat ik wel veel zie is dat mensen geen onderscheid maken tussen training en scholing. ze willen een paard dat het 'gewoon doet', hij moet zich laten buigen, vormen en kneden. dat men daarvoor aan bepaalde voorwaarden van het paard dient te voldoen (en dus eerst met 'training' bezig moet zijn, wordt vaak vergeten, en dan begint het ruk- en plukwerk, als men zich niet realiseert wat er werkelijk fout gaat. men wil eigenlijk te mooi rijden, alles moet direct kloppen. en dat is in de praktijk meestal gewoon onmogelijk.
ook leuk om te weten, mijn zusje studeert diergeneeskunde in Utrecht, en heeft daar meegedaan aan een teugeldruk-clinic. bij de theorie daarbij werd verteld dat in de West-Europese dressuur de gemiddelde teugeldruk op 5 tot 7 kilo zit. in bijv. Australië is dat tot 1,5 kilo. dat is een enorm groot verschil, vijf pakken suiker vind ik toch behoorlijk wat. men is nu bezig met een onderzoek wat er nu eigenlijk beter is, meer of minder druk (vanuit medisch oogpunt uiteraard). ik ben benieuwd!
Daar ga je wat mij betreft de mist in. Een jong paard komt niet achter de teugel als de ruiterhand het begrijpt. Een jong paard werkt in je voordeel, die is nog niet verreden en kent nog niets. De hulpen die je geeft zijn logisch voor een jong paard, daarom dat een jong paard niet achter de teugel mag komen. Dit duidt op een te strenge ruiterhand. Een jong paard kan, mits vanaf het begin af aan goed opgeleid de hulpen door het lichaam laten gaan, dus aanleuning kan vrij snel tot stand komen. De halve ophouding is een logische hulp, het nageven is een logische reactie, daarom dat het absoluut niet wordt gewaardeerd als een jong paard achter de teugel komt.
Bij verreden paarden heb je de kans dat ze achter de teugel komen omdat ze dit gewend kunnen zijn of vast zitten in het lichaam. Maar dan nog is het aan de ruiter dit er uit te halen. Een goede ruiter heeft dat er zo uit. Paarden die verreden zijn zitten alleen vaster in het lichaam waardoor het langer duurt voordat de aanleuning tot stand kan komen en constant is. Hier is ook de ruiterhand van groot belang, een ruiterhand die weet hoe die moet aannemen en nageven en aanleuning kan onderhouden. Is men te hard in de hand dan zal het paard achter de teugel kruipen, is men te laat met nageven ook, geeft men verkeerd na, dan ook. Kortom, ruitergevoel is belangrijk.
Training en Scholing, ik ben het er niet mee eens, je rijdt een jong paard zoals een jong paard bereden hoort te worden. Je springt ook niet zomaar op een jong paard. Deze zal eerst van de grond af aan opgeleid worden, aan de enkele longe met bijzet, dubbele longe met bijzet en dubbele longe zonder bijzet. Hier leert het paard alle hulpen en in de juiste houding te gaan, aanleuning kan tot stand komen en het paard leert van achter naar voren te gaan. Oefeningen worden duidelijk gemaakt, net zoals de gangen, stap, draf galop en halt.
Als men dan op het paard gaat is alleen de ruiter er op nieuw. Als men dit goed aanpakt dan is het paard er klaar voor en kan de ruiter er bijwijze van spreke zo mee weg rijden.