Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:52

jerich0 schreef:
De reden is zowel ruiters ,instructeurs, ouders,...
Als je als ruiter afhangt van het geld en jij vraagt 4 maand om een paard deftig te doen lopen en de ander doet het in 2 maand, dan verdien je niet, en men steekt het paard achteruit, zowel in lesgeven als zelf rijden. Dat krijgt men met veel sponsers die nog geen halster kunnen aandoen. Dan hangt de manege ook af van dat geld, want in de manege hier 1 km vandaag rijd dochterlief al met paard in het krulletje en ik laat haar stapoefeningen doen, dus klant is weg,...
Dan heb je nog de domme fotografen die geen idee hebben wat correct is. Dus de boekjes staan vol van foute foto's. Hoe moeten kinderen dit nog leren. In de huiddige maatschappij mogen en krijgen ze alles, maar eens opzoekwerk naar de geschiedenis en oude boeken is teveel gevraagd, wsnt daar staan geen leuke prentjes in.

Wedstrijdruiters gaan voor de meeste bekertjes op de kast met een paard dat niet van hen is. Wat maakt het hen uit dat hij na 2 jaar kapot is. Hun naam is gemaakt...

En juryleden zouden terug gewezen moetenn worden op de FEI regels. 1 belangrijke is:" een paard mag niet langer dan 10sec achter de loodlijn lopen anders dient deze te worden gediskwalificeerd." Hoeveel ruitrs zou men nog zien in de ring?
Men is tegenwoordig van paardonbekende naar GP ruiter in 2 jaar, want ze hebben het geld. Hier ligt de fout. Men moet terug naar instructeurs die echte kennis hebben. Harder optreden in maneges tegen beginners die de kampjes lesgeven, want daar start het. En voor de eerste rijles, verplicht een basisboekje te lezen...

Aangezien u dit ook in een ander topic noemt lijkt u echt overtuigd te zijn van die 10 seconden regel. Ik leer graag bij dus graag een link of quote van het reglement waar dat staat, want dit is het eerste wat ik daarvan hoor!

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:05

http://www.fei.org/sites/default/files/ ... 0Nov11.pdf daar vindt u alles wat ik hier zal neerzetten:

article 401 object and general principles of dressage
5. In all the work, even at the halt, the Horse must be “on the bit”. A Horse is said to be “on
the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training
and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and consistent
soft submissive contact. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance
should be offered to the Athlete.

article 416 the impulsion / the submission
2. Submission does not mean subordination, but an obedience revealing its presence by a
constant attention, willingness and confidence in the whole behaviour of the Horse as well as
by the harmony, lightness and ease it is displaying in the execution of the different
movements.
The degree of the submission is also demonstrated by the way the Horse accepts the bit, with
light and soft contact and a supple poll. Resistance to or evasion of the Athlete’s hand, being
either “above the bit” or “behind the bit” demonstrate lack of submission.
The main contact
with the Horse’s mouth must be through the snaffle bit.
2.1. Putting out the tongue, keeping it above the bit or drawing it up altogether, as well as
grinding the teeth or agitation of the tail, are mostly signs of nervousness, tension or
resistance on the part of the Horse
and must be taken into account by the Judges in their
marks for every movement concerned, as well as in the collective mark for “submission

article 417 the collection
The position of the head and neck of a Horse at the collected paces is naturally dependent on
the stage of training and, to some degree, on its conformation. It is distinguished by the
neck being raised without restraint, forming a harmonious curve from the withers to the poll,
which is the highest point
, with the nose slightly in front of the vertical.

point 7 Elimination
7.6 Horse and Athlete combination not being able to fulfill the requirements of the level ( zie hier: the collection)
The performance is against the welfare of the horse ( zie: submission)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:52

En waar zie jij hier tien seconden met als straf diskwalificatie dan staan? Want dat zei je:" 1 belangrijke is:" een paard mag niet langer dan 10sec achter de loodlijn lopen anders dient deze te worden gediskwalificeerd",
niet deze algehele omschrijving, die kennen we allemaal wel.....

Mijn vraag is ook specifiek naar de tien seconden regel, niet toevallig een klein beetje in de war met de tien minuten regel van het losrijden?? (Dat leuke spreekwoord van dat klokje en die klepel enzo?)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:09

horseyfries schreef:
Gulpje schreef:
En ook een topic waarin iedereen dus van zichzelf wel vindt dat hij/zij het allemaal op de juiste manier doet. Iedereen heeft het over het bedroevend slechte niveau maar niemand in dit topic hoort daarbij, of ze rijden geen wedstrijden en zien al het slechte langs de zijlijn of ze komen met gemak de klassen door. Alhoewel ik ook las dat jury aangaf een lesklant te hebben die ze ging doorverwijzen omdat ze diegene niet goed genoeg zou kunnen helpen met de wissels. Dat is zelfkennis en ook bewijst ze mi daarmee dat ze zichzelf niet te 'groot' vindt.

Maar wat is de juiste manier? Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan zijn dat dat op een manier moet gebeuren dat zowel paard als ruiter zich happy voelen, en dan met nadruk op het paard natuurlijk. Maar de wegen naar goed en fijn leren rijden verschillen nogal. Zo heb ik mijn paard naar de M2 gereden zonder een goede basis. Kort gezegd; scheef, niet fijn over de rug en toen we eenmaal in de M2 belandden (en ik moet zeggen dat we daar desondanks wel snel zijn gekomen) liepen we om het maar eerlijk te zeggen gewoon vast. Mijn huidige instructrice vond het eigenlijk een behoorlijk wonder dat we zo ver zijn gekomen, maar of dat nu een compliment was? 8-) Voor mij is dat een behoorlijke eye opener geweest. Heb er nooit bewust bij stilgestaan en geevalueerd hoe het zat, hoe ik bezig was en hoe het beter kon. Pas in de M2 begon ik te beseffen dat er iets niet klopte, maar wat het dan was? Nu doe ik dat wel, ik heb geleerd van die periode en alles wat ik nu doe staat in het teken van fijn lichaamsgebruik van mijn paard en ik durf wel te zeggen dat ik gegroeid ben als ruiter. Maar dan alsnog, is dat dan goed (genoeg)? Ik blijf het moeilijk vinden omdat ik nooit een topruiter zal zijn maar het beste wat ik kan doen is er elke keer bij stilstaan hoe ik mijn paard het beste kan rijden zodat het voor hem het meeste loont.
En eigenlijk vind ik het in een topic als deze heel makkelijk om met zijn allen te roepen dat we het allemaal zoveel beter doen, dan de Nederlandse Top, of het gros van de L1 ruiters in Nederland. Wees en blijf kritisch op jezelf, daar hebben jij en je paard veel meer aan.

Ben het hier helemaal mee eens, verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Ook ben ik het niet eens met de stelling dat het "tegenwoordig" zoveel slechter is. Ben al sinds 1975 op wedstrijden te vinden en ik begrijp echt niet hoe je kunt stellen dat het toen beter zou zijn. Er werd slechter gereden, ook op topniveau (dank voor de mooie plaatjes en filmpjes daarvan, ze spreken boekdelen!), paarden moesten de hele dag op de vrachtwagen staan vaak zonder tussenschotten, tuig paste vaak voor geen meter, bitten hingen vaak veel te laag, om over de omgang met de paarden nog maar te zwijgen. Van een fysio of tandarts had al helemaal niemand gehoord.
En de instructie was vaak de plaatselijke boer die riep dat je nog wat harder moest drijven, terwijl het paard zo onnageeflijk als een stok je armen al uit je lijf trok.
"Rij hem aan elkaar"!

Op elk niveau zijn mensen te vinden die het niveau niet aankunnen, omdat ze winstpuntjes gesprokkeld hebben en over zijn gegaan terwijl ze er niet aantoe waren. Dat is ook niet iets van "tegenwoordig", dat is altijd al zo geweest. Ga je dat ooit kunnen veranderen? Nee, waarschijnlijk niet.
Dus wat blijft er over? Zorgen dat je zelf betere keuzes maakt, dat je goed les neemt, en dat je mensen probeert op een goede manier te vertellen wat ze anders of beter zouden kunnen doen. Dan lever je een constructieve bijdrage. Met aan de zijlijn van een wedstrijd staan smoezen met anderen over hoe slecht iemand rijd help je niemand, en ben je zelf niet bepaald een voorbeeld van een fijn mens.

Helemaal mee eens,het is altijd makkelijk om te zeggen dat iets niet goed is..maar veel moeilijker om te zeggen hoe het dan wel moet..en op wat voor een manier.En dan ook nog eens mensen bewust te maken van het feit dat goed dressuurrijden een langdurig leerproces is zowel voor het paard als voor de ruiter,en niet zozeer lichamelijk maar vooral ook psygisch.Want om goed paard te kunnen rijden moet je als ruiter ook willen leren en je eigen tekortkomingen willen tegenkomen..maar ook vooral daar iets mee doen.
Maar mensen bewust maken op een goede manier als ze in jouw ogen niet fijn bezig zijn..is belangrijker dan op een forum neerzetten dat het allemaal zo slecht is tegenwoordig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:25

Rudet schreef:
Na een aantal jaren geen wedstrijden te hebben gereden ben ik afgelopen winter weer begonnen. Inmiddels ben ik ook weer gestopt want na een aantal wedstrijden was ik helemaal klaar met hoe het er nu aan toe gaat :-( Zelfs in de B vindt het overgrote deel van de ruiters het normaal om met (soms echt lange) sporen te rijden en het paard met strenge hand in de krul te trekken en/of al zagend de ring rond te rijden. Mijn verbazing was groot dat deze ruiters vervolgens ook nog eens beloond worden voor hun gedrag doordat ze hoge punten krijgen van de jury.

Helaas zijn er al heel wat topics geweest aangaande de rijkunst en die liepen veelal op niets uit. Ik onthoud mij dan ook van "rijkunstig" commentaar.
Wil wel even graag op jouw post reageren. Ik ben wel eens na mijn proef bij de jury geroepen en kreeg de volgende tekst te horen: "ik heb van je genoten en je rijd je merrie zeer vriendelijk, maarruh denk erom dat je bij de volgende proef WEL je sporen omdoet, dat is nl verplicht in de klasse M1!", toen ik haar er vriendelijk op wees dat deze regel al een tijd niet meer van toepassing was en of ze wel eens naar een bijscholing ging, keek ze me zeer verbaasd aan. Toen ik ook nog meldde dat ik juist gewacht heb met m1 starten totdat deze regel van kracht zou zijn, viel ze bijna van haar stoel. Voor de zekerheid heb ik haar de regelementswijziging nog maar even laten zien (lag in mijn auto). Het was verder een superaardig jurylid :D (kreeg 4 winstpunten van haar!).

Veel ruiters weten niet beter en als het dan ook nog beloond wordt door diverse juryleden en dat zie ik regelmatig gebeuren, denk ik niet dat er iets gaat veranderen. Er zijn maar enkele juryleden die nog weten hoe een paard gereden danwel opgeleid dient te worden.

Maar goed, op het hoogste niveau gaat er al heel wat fout. Ik zeg niet dat deze mensen geen kennis hebben, maar ik denk dat er weinig mensen hun hoofd boven het maaiveld durven uitsteken.

Oh en voordat iedereen gaat roepen of ik het zelf dan allemaal zo goed kan? Nee, dat kan ik niet, maar ik ben wel ontzettend lang op zoek geweest naar een juiste instructie. Ik wil me verdiepen in wat er in een paardenlijf gebeurt. En ik wil ook graag wedstrijden rijden, maar zeker niet ten koste van mijn paard.

En laten we wel wezen: jureren is ontzettend moeilijk. Objectief bestaat niet. Het is een mooi streven, maar 100% objectief is onmogelijk.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-12 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:30

Jammer, toen ik het begin van het verhaal las dacht ik "eindelijk iemand die besloten heeft dat om de wereld te verbeteren, ze bij zichzelf begint". Het eindigt echter weer op dezelfde manier, gewoon kritiek spuien op anderen. Nee, je schopt niet tegen een heilig huisje, maar het is wel jammer dat je meent op die manier kritiek te moeten geven, want wat wordt je daar nu beter van?
Ik vind de piaffe van Parzival ook niet perfect, maar hij voldoet wel aan een groot deel van de omschrijving en krijgt daar dan terecht ook punten voor. Als je alleen maar een voldoende kon scoren als je aan het complete plaatje voldeed, dan konden we allemaal wel ophouden. Zo wordt dressuur ook niet gejureerd, er zijn een heel aantal criteria en als hij daar (grotendeels) aan voldoet dan krijgt hij terecht zijn punten. Ondanks dat er misschien nog iets beter kan. Ik heb ook niet de indruk dat Parzival tienen scoort op al zijn piaffes, zoals Totilas wel deed, dus blijkbaar vond ook de jury dat het best nog beter kon.
Doet hij 12 tot 15 passen? ja
Is hij min of meer op de plaats gebleven? ja
Komen al zijn benen gelijkmatig van de grond? ja
Is het energiek? ja

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Natuurlijk kun je ook als foutenkijker jureren en vanaf het moment dat je dingen ziet die anders kunnen, al een onvoldoende geven, maar is het niet juist positief voor de sport dat juryleden ook de positieve dingen van iets zien en niet alleen fouten kijkers zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:38

@horseyfries, idd jammer dat je mijn verhaal zo interpreteert. Ik was eigenlijk al een beetje bang voor dergelijke reacties. Het is ook geen aanval op Parcival of Adelinde persoonlijk, maar ik bedoel het meer als algemeen voorbeeld. Misschien had ik beter geen naam genoemd, maar het iets algemener moeten stellen. Sorry.
Ik hoef overigens nergens beter van te worden om antwoord te geven op jouw vraag.
Ik vind het moeilijk om dit goed te kunnen beschrijven, dus ik kan me voorstellen dat mijn bericht niet begrepen wordt zoals ik het bedoel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-12 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:41

[***] schreef:
@horseyfries, idd jammer dat je mijn verhaal zo interpreteert. Ik was eigenlijk al een beetje bang voor dergelijke reacties. Het is ook geen aanval op Parcival of Adelinde persoonlijk, maar ik bedoel het meer als algemeen voorbeeld. Misschien had ik beter geen naam genoemd, maar het iets algemener moeten stellen. Sorry.
Ik hoef overigens nergens beter van te worden om antwoord te geven op jouw vraag.
Ik vind het moeilijk om dit goed te kunnen beschrijven, dus ik kan me voorstellen dat mijn bericht niet begrepen wordt zoals ik het bedoel.

Het laatste gedeelte alleen hoor, het hele eerste gedeelte vind ik een geweldig verhaal en iets om trots op te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:59

horseyfries schreef:
[***] schreef:

Het laatste gedeelte alleen hoor, het hele eerste gedeelte vind ik een geweldig verhaal en iets om trots op te zijn!

Dank je. Ik heb mijn post en de jouwe nog even goed bekeken en heb de namen maar even verwijderd. Het komt niet goed over.

jerich0

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:27

hierbij moet ik mij niet verdedigen ivm met 10 seconden, het zou zelf geen seconde mogen.
verder staat hier heel deftig beschreven hoe het nu net moet en ik zie niet waarom iedereen steeds ommewegen zoekt hieromtrent. het staat duidelijk neergeschreven, dus zo moeilijk niet om te zeggen hoe het wel moet. en dat het een lange weg is, dat is gewoon de weg van de klassieke rijkunst

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:42

wat ik wel even wil toevoegen aan één van bovenstaande posts (over sporen), is dat het mij persoonlijk geen lor kan schelen hoe lang of groot je sporen zijn. bij het westernrijden droeg ik ook giga wielen met een adelaarshoofdje in de hals gegraveerd, haha! het gaat erom hoe je ze gebruikt. ik gebruik mijn (gewone Engelse knopjes)sporen pas sinds kort, omdat ik daarmee ook les krijg nu en weet wat ik ermee aan moet. het is een toevoeging in mijn rijden. toen ik met de adelaartjes reed gebruikte ik die helemaal niet. was puur voor de sier.

ik snap het punt van degene die over de sporen schreef wel, maar dat je ze AANHEBT in de B vind ik het probleem niet. dat je ze gebruikt ook niet, het zit 'm in hoe je ze gebruikt. en ik denk dat dat voor alles geldt. de manier waarop men tegen het paard aankijkt, het dier behandelt en hoe men het dier gebruikt, daar gaat het om.

@ jerich0, ik denk dat daar ook het verschil komt kijken tussen training en scholing. het (jonge of onervaren) paard in training zal nu eenmaal weleens achter de teugel duiken of zich oprollen, persoonlijk vind ik dat niet erg. het hoort allemaal bij de training van het paard dat dingen niet altijd perfect gaan. zowel ruiter als paard moeten leren, en daartoe behoort ook het maken van 'fouten'. wat wel van belang is is hoe de ruiter met dergelijke dingen omgaat, proactief met het paard omgaan en eventuele 'foutjes' of problemen oplossen.
als de training eenmaal goed is, kan men doorgaan naar het stukje scholing. dan dient het paard zich goed te laten bewerken door de ruiter, de ruiter moet richting geven en de houding van het paard kunnen bepalen, en het paard moet het daarmee eens zijn. aan scholing gaat nu eenmaal gewoon training vooraf, een kind leert ook niet direct foutloos schrijven.

wat ik wel veel zie is dat mensen geen onderscheid maken tussen training en scholing. ze willen een paard dat het 'gewoon doet', hij moet zich laten buigen, vormen en kneden. dat men daarvoor aan bepaalde voorwaarden van het paard dient te voldoen (en dus eerst met 'training' bezig moet zijn, wordt vaak vergeten, en dan begint het ruk- en plukwerk, als men zich niet realiseert wat er werkelijk fout gaat. men wil eigenlijk te mooi rijden, alles moet direct kloppen. en dat is in de praktijk meestal gewoon onmogelijk.

ook leuk om te weten, mijn zusje studeert diergeneeskunde in Utrecht, en heeft daar meegedaan aan een teugeldruk-clinic. bij de theorie daarbij werd verteld dat in de West-Europese dressuur de gemiddelde teugeldruk op 5 tot 7 kilo zit. in bijv. Australië is dat tot 1,5 kilo. dat is een enorm groot verschil, vijf pakken suiker vind ik toch behoorlijk wat. men is nu bezig met een onderzoek wat er nu eigenlijk beter is, meer of minder druk (vanuit medisch oogpunt uiteraard). ik ben benieuwd!

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:13

merrieveulen schreef:
@ jerich0, ik denk dat daar ook het verschil komt kijken tussen training en scholing. het (jonge of onervaren) paard in training zal nu eenmaal weleens achter de teugel duiken of zich oprollen, persoonlijk vind ik dat niet erg. het hoort allemaal bij de training van het paard dat dingen niet altijd perfect gaan. zowel ruiter als paard moeten leren, en daartoe behoort ook het maken van 'fouten'. wat wel van belang is is hoe de ruiter met dergelijke dingen omgaat, proactief met het paard omgaan en eventuele 'foutjes' of problemen oplossen.
als de training eenmaal goed is, kan men doorgaan naar het stukje scholing. dan dient het paard zich goed te laten bewerken door de ruiter, de ruiter moet richting geven en de houding van het paard kunnen bepalen, en het paard moet het daarmee eens zijn. aan scholing gaat nu eenmaal gewoon training vooraf, een kind leert ook niet direct foutloos schrijven.

wat ik wel veel zie is dat mensen geen onderscheid maken tussen training en scholing. ze willen een paard dat het 'gewoon doet', hij moet zich laten buigen, vormen en kneden. dat men daarvoor aan bepaalde voorwaarden van het paard dient te voldoen (en dus eerst met 'training' bezig moet zijn, wordt vaak vergeten, en dan begint het ruk- en plukwerk, als men zich niet realiseert wat er werkelijk fout gaat. men wil eigenlijk te mooi rijden, alles moet direct kloppen. en dat is in de praktijk meestal gewoon onmogelijk.

ook leuk om te weten, mijn zusje studeert diergeneeskunde in Utrecht, en heeft daar meegedaan aan een teugeldruk-clinic. bij de theorie daarbij werd verteld dat in de West-Europese dressuur de gemiddelde teugeldruk op 5 tot 7 kilo zit. in bijv. Australië is dat tot 1,5 kilo. dat is een enorm groot verschil, vijf pakken suiker vind ik toch behoorlijk wat. men is nu bezig met een onderzoek wat er nu eigenlijk beter is, meer of minder druk (vanuit medisch oogpunt uiteraard). ik ben benieuwd!

Daar ga je wat mij betreft de mist in. Een jong paard komt niet achter de teugel als de ruiterhand het begrijpt. Een jong paard werkt in je voordeel, die is nog niet verreden en kent nog niets. De hulpen die je geeft zijn logisch voor een jong paard, daarom dat een jong paard niet achter de teugel mag komen. Dit duidt op een te strenge ruiterhand. Een jong paard kan, mits vanaf het begin af aan goed opgeleid de hulpen door het lichaam laten gaan, dus aanleuning kan vrij snel tot stand komen. De halve ophouding is een logische hulp, het nageven is een logische reactie, daarom dat het absoluut niet wordt gewaardeerd als een jong paard achter de teugel komt.

Bij verreden paarden heb je de kans dat ze achter de teugel komen omdat ze dit gewend kunnen zijn of vast zitten in het lichaam. Maar dan nog is het aan de ruiter dit er uit te halen. Een goede ruiter heeft dat er zo uit. Paarden die verreden zijn zitten alleen vaster in het lichaam waardoor het langer duurt voordat de aanleuning tot stand kan komen en constant is. Hier is ook de ruiterhand van groot belang, een ruiterhand die weet hoe die moet aannemen en nageven en aanleuning kan onderhouden. Is men te hard in de hand dan zal het paard achter de teugel kruipen, is men te laat met nageven ook, geeft men verkeerd na, dan ook. Kortom, ruitergevoel is belangrijk.

Training en Scholing, ik ben het er niet mee eens, je rijdt een jong paard zoals een jong paard bereden hoort te worden. Je springt ook niet zomaar op een jong paard. Deze zal eerst van de grond af aan opgeleid worden, aan de enkele longe met bijzet, dubbele longe met bijzet en dubbele longe zonder bijzet. Hier leert het paard alle hulpen en in de juiste houding te gaan, aanleuning kan tot stand komen en het paard leert van achter naar voren te gaan. Oefeningen worden duidelijk gemaakt, net zoals de gangen, stap, draf galop en halt.
Als men dan op het paard gaat is alleen de ruiter er op nieuw. Als men dit goed aanpakt dan is het paard er klaar voor en kan de ruiter er bijwijze van spreke zo mee weg rijden.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:48

Sombra schreef:
merrieveulen schreef:

Daar ga je wat mij betreft de mist in. Een jong paard komt niet achter de teugel als de ruiterhand het begrijpt. Een jong paard werkt in je voordeel, die is nog niet verreden en kent nog niets. De hulpen die je geeft zijn logisch voor een jong paard, daarom dat een jong paard niet achter de teugel mag komen. Dit duidt op een te strenge ruiterhand. Een jong paard kan, mits vanaf het begin af aan goed opgeleid de hulpen door het lichaam laten gaan, dus aanleuning kan vrij snel tot stand komen. De halve ophouding is een logische hulp, het nageven is een logische reactie, daarom dat het absoluut niet wordt gewaardeerd als een jong paard achter de teugel komt.

Bij verreden paarden heb je de kans dat ze achter de teugel komen omdat ze dit gewend kunnen zijn of vast zitten in het lichaam. Maar dan nog is het aan de ruiter dit er uit te halen. Een goede ruiter heeft dat er zo uit. Paarden die verreden zijn zitten alleen vaster in het lichaam waardoor het langer duurt voordat de aanleuning tot stand kan komen en constant is. Hier is ook de ruiterhand van groot belang, een ruiterhand die weet hoe die moet aannemen en nageven en aanleuning kan onderhouden. Is men te hard in de hand dan zal het paard achter de teugel kruipen, is men te laat met nageven ook, geeft men verkeerd na, dan ook. Kortom, ruitergevoel is belangrijk.

Training en Scholing, ik ben het er niet mee eens, je rijdt een jong paard zoals een jong paard bereden hoort te worden. Je springt ook niet zomaar op een jong paard. Deze zal eerst van de grond af aan opgeleid worden, aan de enkele longe met bijzet, dubbele longe met bijzet en dubbele longe zonder bijzet. Hier leert het paard alle hulpen en in de juiste houding te gaan, aanleuning kan tot stand komen en het paard leert van achter naar voren te gaan. Oefeningen worden duidelijk gemaakt, net zoals de gangen, stap, draf galop en halt.
Als men dan op het paard gaat is alleen de ruiter er op nieuw. Als men dit goed aanpakt dan is het paard er klaar voor en kan de ruiter er bijwijze van spreke zo mee weg rijden.

als ik hierop even mag verduidelijken bedoeld Sombra niet het leren schouderbinnenwaarts gaan en kuitenwijken enzo met het paard van de grond af aan opleiden, maar gewoon longeerwerk, tempiverschillen, stemcommando's e.d. Al die andere troep is academische rijkunst en heeft niets met klassiek te maken en heeft ook geen enkele meerwaarde voor het paard, want deze leert dan niet meer na te denken waarvoor welke hulp en commando gaat staan, maar gaat gewoon gerobotiseerd een oefening gaan doen. en zo zal het jong paard en zelf geleerd paard nooit echt los komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:51

Hoe zit het dan met het aan de hand werken van jonge paarden in Wenen, wat met schouderbinnen begint, en later uitgewerkt word naar piaffe, en verder?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:53

[***] schreef:
horseyfries schreef:

Dank je. Ik heb mijn post en de jouwe nog even goed bekeken en heb de namen maar even verwijderd. Het komt niet goed over.

Sorry, ik mis momenteel een knop om mijn post ook te kunnen wijzigen, anders had ik het aangepast.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:55

jerich0 schreef:
hierbij moet ik mij niet verdedigen ivm met 10 seconden, het zou zelf geen seconde mogen.
verder staat hier heel deftig beschreven hoe het nu net moet en ik zie niet waarom iedereen steeds ommewegen zoekt hieromtrent. het staat duidelijk neergeschreven, dus zo moeilijk niet om te zeggen hoe het wel moet. en dat het een lange weg is, dat is gewoon de weg van de klassieke rijkunst

Je hebt het wel heel erg moeilijk om toe te geven dat wat je schreef gewoon niet klopte hé?

Over ommewegen zoeken gesproken.... je probeert je er leuk uit te kletsen maar het komt er gewoon op neer dat je onterecht schreef dat er een tien seconden regel zou bestaan waarna iemand gediskwalificeerd zou moeten worden.
Een groot mens kan zijn fouten toegeven.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:02

Moll schreef:
Hoe zit het dan met het aan de hand werken van jonge paarden in Wenen, wat met schouderbinnen begint, en later uitgewerkt word naar piaffe, en verder?

er staat duidelijk beschreven, bvb in het boek van Podhajsky, over de klassieke rijkunst, alsook in het boek geschreven door Majoor Frank Oscar van SRS dat men werk aan de hand bij het jonge paard enkel longeerwerk is, en dan niets meer, en er pas opnieuw werk aan de hand wordt verricht enkel en alleen voor de passage en de piaffe. en hierbij is het enkel voor het verfijnen van deze oefeningen en niet van het aanleren. al de rest is een foute interpretatie.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:06

Moll schreef:

Ooit in Wenen geweest en gezien dat ze een jong paard oefeningen zoals de schouderbinnenwaarts aan de hand aanleren? Een oefening die aan de hand wordt aangeleerd, en dan zeg ik het nog niet goed, via de grond begeleid wordt is de piaffe. En dat is niet weggelegd voor een jong paard....
De schouderbinnenwaarts en alle andere zijgangen begrijpen de paarden al vanuit het zadel en worden via de lange lijnen uitgevoerd 'aan de hand'. Maar dus niet naast het paard. De paarden waarmee aan de lange teugel wordt gewerkt zijn vaak al op Hoge School nivo en dus absoluut niet te vergelijken met een jong paard.
Een jong paard wordt alleen, zoals ik al zei aan de enkele longe met bijzet, dubbele longe met bijzet en alleen dubbele longe getraind. Aan de dubbele longe kunnen de oefeningen uitgevoerd worden, zoals onderandere het wijken. Dat bedoel ik met een paard 'rijklaar' maken, oefeningen alvast oefenen aan de dubbele longe zodat het lichaam van het paard beter wordt en het paard begrijpt wat er bedoeld wordt als het onder het zadel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:00

Citaat:
Sorry, ik mis momenteel een knop om mijn post ook te kunnen wijzigen, anders had ik het aangepast.

Hi, hi, geeft niks hoor. Ik denk dat nu intussen wel duidelijk is dat ik iets niet helemaal handig had neergezet.
En jouw reactie maakte me dat goed duidelijk.

Waar het mij om gaat is dat veel ruiters (ik vroegah ook!) geleerd word, dat het paard met zijn hoofd naar beneden moet en dat je dan een beetje met je been (spoor) bij moet tikken(trappen) en dan gaat 'ie vanzelf aan de teugel. Dit zie je veel op wedstrijden en dit wordt vaak beloond met hoge punten. Ik denk dat hier iets zou moeten veranderen, maar vraag me dus werkelijk af, of de betreffende juryleden wéten wat ze zouden moeten zien.

Zoals ik al eerder schreef, heb ik het nog maar enkele keer meegemaakt. En dat betekende niet dat ik op dat moment hoge punten kreeg, maar dat het een jurylid opviel, dat ik mijn paard vriendelijk en correct reed. Er was nog genoeg op aan te merken, maar daar gaat het mij ook niet om.

Veel ruiters willen tegenwoordig een leuke dag en winstpunten+lintjes en hun paard dient "als middel tot" een leuke dag.

Ik heb trouwens ook wel eens een jurylid getroffen dat na de proef (L1) uit de auto kwam en aan mijn neus en sperriem begon te "sjorren", dat kon allemaal wel 3 gaten strakker, ik moest mijn paard leren gehoorzamen (ze was tijdens het wijken aangesprongen in galop en had op de grote volte in galop een paar maffe bokken gegeven :j ) en thuis maar eens met "slof" gaan rijden (wel onder begeleiding van mijn instructie :D ). Toen ik haar vroeg of het niet de bedoeling is om de beweging van het paard "ongedwongen" onder de ruiter te laten zien, kreeg ik als antwoord dat ze met die onzin helemaal niets te maken had en dat ik minimaal 1 verliespunt zou krijgen :j :j . Toen ik zei dat ze moest doen wat ze niet laten kon, kreeg ik uiteindelijk net geen verliespunt *\o/* Moet eerlijk zeggen dat het mij (nu ik wat ouder ben) geen ene moer kan schelen, maar kan me voorstellen dat er legio ruiters zijn die zich dit soort uitspraken aantrekken. En waarschijnlijk met slof gaan rijden. En meer van dit soort acties gaan uithalen.

Verder vind ik het jammer dat deze discussie ook alweer verzand in een welles/nietes verhaal en allerlei citaten uit oude boeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:23

[***], het kan ook anders hoor!
Jury die me na proef bij haar riep, omdat mijn paard haar neus aan 1 kant uitpuilde.
(Ze zat half hoog bij een binnenwedstrijd, kon dus niet goed zien hoe de neusriemen zaten tov haar neus.)
Moest na mijn proef bij haar komen.

Vond het top dat ze daarop lette en ook durfde aan te spreken, die jury's bestaan dus ook wel degelijk.

(voor de goede orde, hij zat niet te strak tussen neus en sperriem kon in zo mijn hand steken,
maar mijn pony heeft nou eenmaal ene gigantische bult op haar neustrompet zitten.)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:31

Heb net dit topic helemaal doorgelezen maar de laatste 2 pagina`s gaan echt nergens over!!!! |(

Wij zijn afgelopen weekend naar een wedstrijd geweest met onze dochter waar alleen Z1 tm ZZL starten.
Pony`s en paarden.
Ben echt wel geschrokken van hoe daar soms werd gereden!!! Heb ook enkele fijne combinaties gezien hoor.
Verschrikkelijk in de mond trekken....ja echt harde rukken!!! :(
Ben echt wel wat gewend maar sommigen gingen echt wel te ver! ;(
Bij 1 ben ik compleet uit mijn dak gegaan!!! Er zat een sloot tussen waar ik niet over kon !!!Heb die vent toch uit staan schelden!!!
Reed Z2 volgens mij,hoorde van mijn dochter dat hij bij het losrijden al ruzie met zijn voorlezer of hij wel zou starten.
Reed dus toen met zweep aan de ene kant en een tak aan de andere kant.
Voor dat hij de proef in moest ging hij nog even losrijden een stukje verderop schuin tegenover waar wij stonden met de auto en trailer.
Ging niet zo goed....hij rijdt naar een vrachtwagen die daar stond....zag dat er iemand klaar stond met een lange menzweep en die man geeft dat paard zo hard die kon een pak slaag!!!!!
Nou ik word me daar toch boos en heb ze staan uit te schelden...meer kon ik ook niet doen.
Hij heeft de 1ste proef greden en ik heb niet gekeken....was zo boos!!!
Heb mijn mobiel gepakt en toen hij de proef uit kwam ben ik bij de sloot gaan staan zo van.....en doe dit nog maar een keer,zet ik je op de foto!!!!
Ze deden het niet.
Zag later dat hij de 2de proef vrijwillig had opgegeven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:58

Ja, dat soort dingen gebeuren. Maar ik neem aan, dat je dit gemeld hebt bij de organisatie/ringmeester?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:07

Ja is gemeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:08

loriene schreef:
Ja is gemeld.

Dat is dan goed gedaan

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:12

Wat dacht je dan...ben niet iemand die zoals velen de andere kant op kijken en er niets van zeggen. ;)
Arm dier deed echt zijn best en je kon wel zien dat het boven gemiddelde kwaliteiten had. :9