Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mika11 schreef:Beetje rare titel maar was nogal moeilijk om er een korte zin van te maken![]()
Met rijden beloon ik m'n paard vaak met m'n stem, "braaf, goedzo".
Ook met buitenrijden spoor ik m'n paard aan met m'n stem en beloon ik haar met bv schouderklopje als ze langs iets engs is gegaan.
Juist 'slecht gedrag' zoals wegspringen, negeer ik helemaal.
Beloon m'n paard weer als het daarna goed gaat.
Nu heb ik ook wel gehoord, dat anderen het precies andersom doen.
Dus ongewenst gedrag met rijden corrigeren (niet voorwaarts bijvoorbeeld) en bij goed gedrag doe je niks.
Zodat het paard weet, dat hij het goed doet als je niks doet en neutraal bent.
Dit schijnt voor paarden wel heel duidelijk te zijn.
Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan, maar werkt het één beter dan het ander?
Het tweede lijkt me alleen zo 'zakelijk'
Ariebren schreef:Maar als die boterham nu belegd is met kaas ??
De kleine zit te klieren en te draaien.
Roept mamma dan ook steeds van braaf, braaf, braaf ??
Ariebren schreef:Maar goed dat we er niet zo uitzien, anders kregen we regelmatig een rottrap....Off course, a horse is a horse.
And I can talk like a horse.

Peetstap schreef:Ariebren schreef:Maar goed dat we er niet zo uitzien, anders kregen we regelmatig een rottrap....Off course, a horse is a horse.
And I can talk like a horse.
(zou het sommige wel toewensen zoals ze met hun dieren omgaan....)
En lijkt me niet echt handig als in de kroeg zit met: "talk like a horse"
Moet de eerste nog tegenkomen trouwens die dat kan.
Ik kan je prima volgen in wat je bedoelt hoor, maar vraag of je wat meer open wilt staan voor de combi pure fysieke lichaamstaal en de stemtaal van ons 2 beners.
Je stelt je nu n.l. wel erg eenzijdig op.
Wezen paard weet wel degelijk dat wij geen soortgenoten zijn, en dat wij niet in hun taal kunnen praten zoals zij met elkaar doen dmv allerlei soorten hinniken, grommen, pruttelen etc, etc, een heel arsenaal aan geluiden... : is ons gebrek niet de hunne.
Net zo goed als dat wij niet in hun lichaamstaal kunnen praten, ik kan tenminste niet mijn oren 360 graden draaien..![]()
Ze zijn wel zo intelligent dat we ze ook reactie's kunnen aanleren op onze stemklank & fluitjes & klanken en wie zal het weten zelfs woordgebruik.
Ik verwacht niet dat een groep wilde paarden bij me komt als ik ze roep met "braaf kom maar"
Zou zelf niet weten waarom we van klanken geen leuk en nuttig gebruik kunnen maken, nog sterker: je onderschat het paard zijn vermogen als je het stemcontact weglaat.
En een menner zonder stem ?
terpentijn schreef:Dat gebeurd in de praktijk op manege als pony effe niet in drafje wilt... "D R A F" is voldoende en ze gaan.Maar een absoluut NIET goed aangeleerd rijden op zit hulpen. Dus.
Dat zou dan toch voor manege paarden en ponies ook moeten gelden: instructrice roept iets en ieder door de wol geverfd manege- paard/pony doet op dat stemcommando hetzelfde. Ongeacht de ruiter die er op zit.
Als dat zo was, tsja...
superlise schreef:Tijdens de training beloon ik met rust, rust = fijn dus dat wil paard ook lijkt me zo. Zo nu en dan een keer een woordje ''braaf goedzo'' oid doe ik ook maar echt tijdens het rijden doe ik geen aai/klopje/koekje of wat dan ook. Met uitstappen krijgt ze lange teugel en dus rust en een aai als ik afstap.
Ik straf eigenlijk niet zo veel, als iets niet lukt doe je het gewoon nog een paar keer tot het wel lukt, als ze iets eng vind doe ik of mijn neus bloed dus alleen als ik zeker weet dat ze kliert/miept dan kan ze een tik verwachten maar vaak is een boze ''uhhh denk d'r om'' al genoeg.