Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:14

AnnebelleVD schreef:
Ik hoor ook weleens dat de teugels vasthouden juist meer schade en schrik veroorzaakt.

Je krijgt een tik in de schouder, misschien zelfs met je arm op je rug dus dat is geen fijne. En je paard krijgt een tik in zijn mond waardoor hij wellicht nog harder schrikt en trekt en jou meeneemt een stukje over de grond...

Ik heb dat reflex toevallig absoluut niet, als ik val dan stopt de hele wereld en val ik kalm op de grond, wel ontspannen gelukkig (meestal) maar die teugels, die hou ik echt niet vast, geen idee waarom niet, heb dat reflex niet.
Mijn vader houdt ze wel altijd vast en toch is dat niet altijd een voordeel....

Niet dat ik hiermee een discussie wil ontketenen hoor, maar ik vraag me serieus af of dat vasthouden zoveel voordeel heeft.

Nou, de pony word bitloos gereden dus die krijgt geen ruk in zijn mond en moet direct een bocht draaien en staat dan dus stil.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:33

Ik heb 2 paarden. Ze zijn allebei anders, ben gelukkig nog nooit van ze afgevallen met buitenrijden maar ik weet wel ongeveer wat ze zouden doen als het gebeurt.

Als ik van het paard van mijn moeder af zou vallen, die gaat er meteen vandoor, richting huis. Ik zou bij hem ook echt niet de teugels vasthouden, die sleurt me anders mee. Hij heeft het al eens voor elkaar gekregen, ergens lekker staan grazen, even niet opletten, en meneer gaat er vandoor richting huis. En mijn moeder heeft paar jaar terug ongeluk met hem gehad, samen onderuit gegaan. En hij rende alweer richting huis. Hij laat zich ook niet vangen door onbekende.

Mijn pony is weer het tegenover gestelde. Als ik zou vallen, zou ze bij me blijven. Met halster gewoon wandelen, kan ik haar los laten lopen, ze blijft bij mij en houdt me ook nog in de gaten. Ook met rijden ze voelt mij precies aan. Dat is de band die ik met haar heb. Maar ik denk niet dat ze zich laat vangen door onbekende omdat ze best eenkennig is en naar mannen haalt ze uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 14:56

SRY schreef:
en naar mannen haalt ze uit.

Wat is haar Bokt-naam?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:13

_O- euhm... sorry... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:10

gummie schreef:
HC, ga jij er van uit dat alle paarden 100% te dresseren zijn in het niet wegrennen na de val van de ruiter? Of ben je van mening dat paarden onvoorspelbaar kunnen reageren, ondanks het dresseren? Of vind je dat paarden voorspelbaar reageren door te vluchten?

Als je het mij vraagt is het waarschijnlijker om jezelf en je paard 100% te leren om er gewoon op te blijven zitten (dagelijkse werkelijkheid) dan om een paard 100% te dresseren om niet weg te rennen bij een val (sporadische gebeurtenis)... En als je op je paard blijven zitten al niet kunt garanderen, het vluchtgedrag van je paard dus al helemaal niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 07:41

Nouks schreef:
gummie schreef:
HC, ga jij er van uit dat alle paarden 100% te dresseren zijn in het niet wegrennen na de val van de ruiter? Of ben je van mening dat paarden onvoorspelbaar kunnen reageren, ondanks het dresseren? Of vind je dat paarden voorspelbaar reageren door te vluchten?

Als je het mij vraagt is het waarschijnlijker om jezelf en je paard 100% te leren om er gewoon op te blijven zitten (dagelijkse werkelijkheid) dan om een paard 100% te dresseren om niet weg te rennen bij een val (sporadische gebeurtenis)... En als je op je paard blijven zitten al niet kunt garanderen, het vluchtgedrag van je paard dus al helemaal niet.

Niet 100% bij je blijvend is uiteraard geen alibi voor de overgrote meerderheid als ongeleid projectiel.

Niet 100% blijven zitten is ook geen alibi om niet naar 99,99% te streven. Alhoewel; men grijpt ook liever naar cap en bp+klapzak dan aan de eigen vaardigheid te werken; de ruiter is bij val beschermd en voor de rest de zondvloed :roll:

blingpiggy

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:17

HC, hoe denk je dan over mijn bericht? (vorige pagina)
Ruiter ligt bewusteloos in een verlaten bos, paard blijft er netjes naast staan. Hoe komt er dan eerste hulp?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:28

blingpiggy schreef:
Ruiter ligt bewusteloos in een verlaten bos, paard blijft er netjes naast staan. Hoe komt er dan eerste hulp?

Geef gewoon correct aan dat je gaat, waarheen, hoe laat je verwacht terug te zijn, of ga niet alleen.

Jouw mogelijk hulp behoeven is geen reden om je paard onbestuurd door de openbare ruimte te laten gaan met groot, potentieel levensgevaarlijk, risico voor derden.
Ik kan eerlijk gezegd niet bevatten dat dit als argument gebruikt kan worden; de samenleving bewust in gevaar brengen opdat jij, door je hobbylol gevallen, hulp krijgt 8)7
Als je er éven over nadenkt, zou is dat een steekhoudende reden om paardrijden in de openbare ruimte te verbieden:
Verboden tenzij de ruiter kan aantonen dat het betrouwbaar veilig is.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:34

MarlindeRooz schreef:
AnnebelleVD schreef:
Ik hoor ook weleens dat de teugels vasthouden juist meer schade en schrik veroorzaakt.

Je krijgt een tik in de schouder, misschien zelfs met je arm op je rug dus dat is geen fijne. En je paard krijgt een tik in zijn mond waardoor hij wellicht nog harder schrikt en trekt en jou meeneemt een stukje over de grond...

Ik heb dat reflex toevallig absoluut niet, als ik val dan stopt de hele wereld en val ik kalm op de grond, wel ontspannen gelukkig (meestal) maar die teugels, die hou ik echt niet vast, geen idee waarom niet, heb dat reflex niet.
Mijn vader houdt ze wel altijd vast en toch is dat niet altijd een voordeel....

Niet dat ik hiermee een discussie wil ontketenen hoor, maar ik vraag me serieus af of dat vasthouden zoveel voordeel heeft.

Nou, de pony word bitloos gereden dus die krijgt geen ruk in zijn mond en moet direct een bocht draaien en staat dan dus stil.

Om op de klap op de neus dan maar niet te spreken...

Ik hou mijn paard echt niet vast als ik er in het bos af zou kletteren! Dan is ze vast in paniek en dan dendert ze ook echt wel door, of ze nog wel of geen ruk in dr mond of op dr neus krijgt. Overigens is ze bij alle keren dat ik er in de cross af ben gegaan, netjes bij me blijven staan. Al deze keren was zij niet in paniek en was er sprake van een ruiterfout. Maar hoe het gaat als ik er in het bos af ga? Geeeeeeeen idee!! Maar ik heb wel een telefoonnummer aan mijn zadel hangen en altijd een gsm op zak.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:40

Ik ben 2x van mijn(helaas ingeslapen)haflinger afgevallen, en ze bleef beide keren bij me in de buurt stilstaan; 1x ging ze eten, en de andere keer bleef ze staan en keek zo achterom van waar ben je baasje?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:51

Loetie84 schreef:
Al deze keren was zij niet in paniek en was er sprake van een ruiterfout.

Paardpaniek is ook ruiterfout.
Wanneer dat escaleert helemáál.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:18

ik zou het liefst hebben dat het paard gewoon bij mij blijft staan, en zich laat pakken door een vreemde persoon.
echter ook enkel meegaat met die persoon als het richting huis is, en niet in de andere richting :D
in de praktijk zal paardlief echter rechtstreeks naar huis banjeren (mits we in bekende omgeving zitten).
in onbekende omgeving zal ze wss rennen tot ze ergens een sappig grasje tegenkomt, en uiteindelijk wel gevangen kunnen worden al grazend. ze is geen zon paniekdoos

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:56

Huertecilla schreef:
Loetie84 schreef:
Al deze keren was zij niet in paniek en was er sprake van een ruiterfout.

Paardpaniek is ook ruiterfout.
Wanneer dat escaleert helemáál.

Ik snap je punt! (al ben ik het er niet helemaal mee eens, want je hebt een dier natuurlijk nooit 100% in de hand) Bedoelde er alleen mee aan te geven dat als ik er 'zonder aanleiding' van af ga, mij paard zoiets heeft van ' he, wat doe jij nou hier op de grond' en als ik er af zou vallen omdat ze ineens in paniek opzij springt, haar gemoedstoestand anders is, en ik dus niet kan voorspellen hoe ze zal reageren ;)

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:59

ik ben 1x gevallen op het strand, paard bleef op me wachten :')

heb overigens wel een metalen label aan mn zadel hangen met adres en tel nmrs. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:06

MarlindeRooz schreef:

Nee die krjigt een snok op een gevoelig deel van haar neus en als je pech hebt staat ze bovenop je.

Hc wat is je hele punt eigenlijk met dit topic? Dat de belgische en nederlandse ruiterij met hun levensgevaarlijke projectielen binnen de hekken moeten blijven?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-04-12 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:09

Huertecilla schreef:
blingpiggy schreef:

Geef gewoon correct aan dat je gaat, waarheen, hoe laat je verwacht terug te zijn, of ga niet alleen.

Jouw mogelijk hulp behoeven is geen reden om je paard onbestuurd door de openbare ruimte te laten gaan met groot, potentieel levensgevaarlijk, risico voor derden.
Ik kan eerlijk gezegd niet bevatten dat dit als argument gebruikt kan worden; de samenleving bewust in gevaar brengen opdat jij, door je hobbylol gevallen, hulp krijgt 8)7
Als je er éven over nadenkt, zou is dat een steekhoudende reden om paardrijden in de openbare ruimte te verbieden:

Nou danne kan niemand meer op buitenrit.
Wie weet wordt je wel onwel en donder je zo van je paard af bewusteloos.
Krijg je een hart aanval en donder je neer en rent je paard er vandoor.
Conclusie: sluit jezelf op in een kamer en kom er nooit meer uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:10

Ayasha schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee die krjigt een snok op een gevoelig deel van haar neus en als je pech hebt staat ze bovenop je.

In jouw referentiekader wellicht.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:10

Als je voorover valt, krijg je eerder een ruk achter de oren. Val je opzij, zoals meestal, dan komt de druk aan de zijkant van het hoofd terecht. Alleen als je achteruit valt komt er druk regelrecht op de neus, maar dan moet je toch wel apart vallen. :=

En wat is er nou weer mis met caps? >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:12

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:

In jouw referentiekader wellicht.

Ben je niet goed wakker of doe je extra je best om opmerkingen te maken die kant noch wal raken vandaag?

als je valt staat het paard meestal niet meteen stil (anders zou er geen probleem zijn en hoefde je ook niet vast te houden dus op het moment van de ruk bevind jij je ergens achter je paard of schuin op zij waardoor ie idd een ruk aan de neus/mond zal krijgen ongeacht hoe je valt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:18

Yonker schreef:

Nou danne kan niemand meer op buitenrit.
Wie weet wordt je wel onwel en donder je zo van je paard af bewusteloos.
Krijg je een hart aanval en donder je neer en rent je paard er vandoor.
Conclusie: sluit jezelf op in een kamer en kom er nooit meer uit.[/quote]

Bedankt voor deze aanvulling.

Het zou inderdaad voor de overige gebruikers van de openbare ruimte veiliger zijn wanneer dergelijke ruiters thuis zouden blijven.

Al met al veel actueler, die openingsvraag, dan ik verwachtte |(
Wellicht voor de meeste Boktster normaal dit, maar dat is het voor de rest van de samenleving toch echt niet.
Al met al een grote bedreiging voor de toekomst van het buitenrijden in NL.
Meer ruiters buiten houdt in dat de betreffende kennis/kunde/begrip een steeds groter risisco gaat inhouden.
Het zou logisch zijn als de ruiterij daar ZELF aan zou werken; tégen ´Het Vluchtdier-Alibi´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:21

Ayasha schreef:
als je valt staat het paard meestal niet meteen stil (anders zou er geen probleem zijn en hoefde je ook niet vast te houden dus op het moment van de ruk bevind jij je ergens achter je paard of schuin op zij waardoor ie idd een ruk aan de neus/mond zal krijgen ongeacht hoe je valt.

Laat gewoon de teugels los :)*
Is voor je valtechniek ook veel beter!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:24

Als je er voorover af duikt en daarbij de teugels vast hebt (of de boel nog probeert te redden) dan heb je kans dat je een mooie "Christopher Reeve" doet. En dan wil je niet :=
Teugels vast kan trouwens er ook nog voor zorgen dat je nog een trap krijgt ook (per ongeluk).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:25

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:

Laat gewoon de teugels los :)*
Is voor je valtechniek ook veel beter!

Lees waar ik op reageer :)*
Is voor je discussietechniek ook veel beter!

Ik pleit net voor het loslaten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:29

Maar om weer even op de openingspost terug te komen:

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Als ruiter heb ik altijd een mobiel bij me, daarnaast rij ik in bekend gebied dus men kent de paarden en weet waar ze thuis horen.

De paarden: Paard 1 staat gelijk stil en blijft bij me. Paard 2 ben ik buiten nog nooit afgevallen, maar ik denk dat het van de situatie af hangt of ze blijft staan of niet (ze is een keer bij een andere ruiter weggerend toen ze werd aangevallen door een hond, is toen heel verstandig de zee ingegaan waar de hond haar niet kon volgen, in de zee is ze vervolgens door iemand van de reddingsbrigade vast gehouden totdat de ruiter er weer was). Paard 1 en 2 zijn ook voor vreemden te vangen.
Paard 3: rent weg en laat zich niet pakken door vreemden. Dat is dus inderdaad een 'gevaar op de weg' als je daar vanaf zou vallen. Logischerwijs neem ik deze dus ook niet mee naar buiten ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:15

Apple schreef:
Maar om weer even op de openingspost terug te komen:

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Als ruiter heb ik altijd een mobiel bij me, daarnaast rij ik in bekend gebied dus men kent de paarden en weet waar ze thuis horen.

De paarden: Paard 1 staat gelijk stil en blijft bij me. Paard 2 ben ik buiten nog nooit afgevallen, maar ik denk dat het van de situatie af hangt of ze blijft staan of niet (ze is een keer bij een andere ruiter weggerend toen ze werd aangevallen door een hond, is toen heel verstandig de zee ingegaan waar de hond haar niet kon volgen, in de zee is ze vervolgens door iemand van de reddingsbrigade vast gehouden totdat de ruiter er weer was). Paard 1 en 2 zijn ook voor vreemden te vangen.
Paard 3: rent weg en laat zich niet pakken door vreemden. Dat is dus inderdaad een 'gevaar op de weg' als je daar vanaf zou vallen. Logischerwijs neem ik deze dus ook niet mee naar buiten ;-)

Bedankt voor dit overzichtelijke en mooi feitelijk weergegeven antwoord Apple.