Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nigvit

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:28

Maar hoe vind je een goede instructeur? Ik heb er ook al verschillende instructeurs gehad waar ik geen goed gevoel bij had. En mijn paard ook niet, want tijdens het rijden was ze dan vaak vervelend.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:35

Ik ben bang dat je er min of meer tegenaan moet lopen. Vraag in je omgeving wie er les heeft en fijn rijdt. Of ga op wedstrijd en doe daar eens navraag bij combinaties die jou aanspreken :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:43

Toeval....Hmz. Ik denk wel dat het merendeel van de echt goede instructeurs en ruiters niet op bokt zitten, eerlijk gezegd. Ojee, nu voelen er vast mensen zich beledigd, zo heb ik het niet bedoeld. Maar degene die echt fijn rijden, echt fijn lesgeven en dat de hele dag doen, zitten waarschijnlijk iets minder achter hun pc als wij met zijn allen zeg maar. Ook zijn er hier veel jonge en onervaren ruiters, die automatisch nog veel moeten leren. Soms zijn dat hele fijne ruiters die enkel nog aan het begin staan van hun pad, soms zijn dat ruiters die helaas aan het begin van hun pad al veel verkeerde dingen hebben geleerd. Met die ruiters kan ik eigenlijk alleen maar medelijden hebben....Zij kunnen er namelijk niets aan doen! Als ik muziekles zou nemen en mijn docent zou zeggen dat ik het goed deed, dan zou ik dat geloven. Zelfs als het vals is, ik ben namelijk hartstikke a-muzikaal! En als mij week in week uit verteld zou worden dat ik het goed deed, en ik vervolgens nav een fimpje op internet te horen zou krijgen dat het nergens op lijkt....Jee wat zou ik me rot voelen!

Voor mezelf, ik ben dolblij met mijn instructrice. Zou ook echt niet weten wat ik zou moeten als ik niet meer bij haar zou kunnen lessen, ken namelijk helemaal niemand hier in de buurt waarvan ik les zou willen. Zijzelf lest niet eens meer in Nederland om dezelfde reden....
Ik ben blij met haar omdat ze altijd kritisch blijft, omdat ze altijd met me meedenkt, nooit te snel gaat voor het paard, altijd eerlijk blijft en mij er op wijst als ik te fanatiek/streng wordt in plaats van dat aanmoedigt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:43

nigvit schreef:
Maar hoe vind je een goede instructeur? Ik heb er ook al verschillende instructeurs gehad waar ik geen goed gevoel bij had. En mijn paard ook niet, want tijdens het rijden was ze dan vaak vervelend.

Goed zoeken. Vooral kijken hoe ze anderen lesgeven en of je verbetering ziet na de hulpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:46

superwoman schreef:
nigvit schreef:

Goed zoeken. Vooral kijken hoe ze anderen lesgeven en of je verbetering ziet na de hulpen.

Vooral veel rondkijken ja!
Verbetering zien is lastig, dat kan namelijk alleen als je al weet hoe 'verbetering' voelt! Juist voor de beginners is het zo ontzettend lastig omdat ze van die instructeur (denken te) leren wat verbetering is.

En boven alles, paardrijden moet LEUK zijn! Voor jou, maar ook voor je paard. Is je paard dus gestrest in de les, staakt hij, is hij bang van je instructeur, durf jij niet alles tegen je instructeur te zeggen, heb je het gevoel dat je thuis na je lessen vastloopt, is je paard strak of stijf na een les....Zoek dan snel verder!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:07

_Esther_87_ schreef:
Vooral veel rondkijken ja!
Verbetering zien is lastig, dat kan namelijk alleen als je al weet hoe 'verbetering' voelt! Juist voor de beginners is het zo ontzettend lastig omdat ze van die instructeur (denken te) leren wat verbetering is.

Ook verbetering voelen is moeilijk. Vind ik moeilijker zelfs.....
Maar als iemand het advies krijgt om bijv indien nodig de handen meer naar voren te brengen en de binnenhand van de hals te brengen in de bochten, zie je dat het paard beter gaat bewegen...
Toen ik jong was zag ik ook duidelijk verschil bij een Z ruiter tijdens de les, terwijl ik toe nog niet wist waarom precies. (welke hulpen)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:13

Oh haha, ik zie nu pas dat je dat bedoelde bij anderen....Ik dacht dat het over je eigen paard/rijden ging.

Klopt, kijken naar andere lessen is zeker ook goed! Maar dan nog moet je wel goed worden 'opgevoed'. Dat je het dus niet direct normaal vind als er steeds been wordt gegeven, als een paard ver voorover getrokken word, als er heel langzaam of juist ontzettend gejaagd word gereden...Ik snap soms niet hoe mensen bepaalde dingen aan kunnen zien, laat staan zeggen dat het goed is...Maar het gebeurt toch. Als je niet anders bent gewend moet je daar toch eerst op gewezen worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:38

nigvit schreef:

Ervaringen vragen op stallen of in je omgeving, indien mogelijk ook een keer gaan kijken als ze zelf aan het rijden zijn en wanneer ze iemand lesgeven.
Want iemand kan heel goed lesgeven, maar toch niet met jou klikken. :)
Want iedereen heeft toch een eigen manier/stijl van rijden en lesgeven... ook al passen ze dit aan de lesklant en zijn of haar paard aan.

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:41

Momenteel ga ik meer de klassieke kant op. Over een paar weken heb ik een instructieweek bij Noor Tanger. Is die toevallig bekend bij iemand?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:42

Esther, jij rekent jezelf niet tot een fijne instructrice? ;) zie je uitgebreide post en de tekst in je profiel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:44

nigvit schreef:
Momenteel ga ik meer de klassieke kant op. Over een paar weken heb ik een instructieweek bij Noor Tanger. Is die toevallig bekend bij iemand?

Zeker, zit hier ook op bokt, waardeer haar omgang met paarden en manier van rijden zeer :j Ga je zeker wat aan hebben.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:46

Haha ja die kent zowat heel bokt :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:51

Pletje123 schreef:
Esther, jij rekent jezelf niet tot een fijne instructrice? ;) zie je uitgebreide post en de tekst in je profiel..

Dat laat ik aan anderen over om te bepalen, vind ik nogal wat om van mezelf te zeggen (zeker op mijn leeftijd, misschien over tien jaar haha)
Ik durf wel te zeggen dat ik in ieder geval didactisch voldoende onderlegd ben en dat ik stevig in mijn schoenen sta. Ik weet wat ik wil zien en wat ik vooral niet wil zien en bepaalde dingen gaan dus ook echt niet gebeuren in mijn lessen. Ik heb geduld met mens en paard en probeer vooral te werken naar fijn en leuk rijden. Maar....ik moet ook nog heel veel leren, heel veel uren maken, nog sneller en meer leren zien, nog duidelijker over leren brengen, kortom er is nog zoveel dat ik wil leren! Ik streef ernaar een goede instructrice te worden, maar voor mijn gevoel sta ik pas aan het begin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:38

nigvit schreef:

:j
Ik les bij Noor. Echt een topinstructrice!
Ik heb er heel veel aan gehad. Mijn haf is veranderd van een dwarse vechter naar een relaxt en meewerkend paard.
Waarbij het probleem uiteraard bij mij lag :D
En we hebben er allebei weer lol in.
Heel het verhaal vertellen gaat teveel offtopic denk ik, maar als je meer wil weten dan pb je maar :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:55

Het is verrekte lastig om een goede instructrice te vinden en dan bedoel ik iemand die aansluit bij jouw wensen en bij jouw (verzorg)paard. Ik heb diverse paarden gereden voor derden dus de smaak van de eigenaar moet er ook bij passen. Na heel wat proeflessen ben ik uiteindelijk bij 2 rijinstructeurs uitgekomen die mij erg bevielen en ook erg vooruit hielpen, samen met het paard uiteraard. Maar een instructrice van stal was het hier niet mee eens, want ze gaven geen les zoals dat in haar ogen zou moeten (tegen houden van voor en de sporen erachter in), maar zij besteedde dan ook alleen maar aandacht aan het paard (de krul) en niet aan de ruiter. Als de ruiter weet hoe je te paard moet gaan dan is zij wellicht iets voor diegene, maar voor mij was ze niets dus ik was absoluut blij met de 2 instructeurs die ik gevonden had.

Een goede instructeur is in mijn ogen iemand die weet hoe het paard én de ruiter in elkaar zitten en die dus zo kan lesgeven dat de ruiter en het paard een combinatie vormen, dat ze met minimale druk op elkaar in kunnen werken en elkaar begrijpen. Dus iemand die ook flink aan de houding van de ruiter sleutelt. Maar het aller belangrijkste vindt ik met respect rijden en vanuit een anatomisch verantwoorde houding. En dat laatste is de reden dat veel proeflessen gefaald zijn.
Het is erg jammer dat ik onder andere vanwege mijn zeer drukke studie heb moeten stoppen met het rijden van paarden maar anders had ik beide instructeurs zo weer meegenomen naar de volgende stal. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:02

c_alsemgeest schreef:
nigvit schreef:

Ervaringen vragen op stallen of in je omgeving, indien mogelijk ook een keer gaan kijken als ze zelf aan het rijden zijn en wanneer ze iemand lesgeven.
Want iemand kan heel goed lesgeven, maar toch niet met jou klikken. :)
Want iedereen heeft toch een eigen manier/stijl van rijden en lesgeven... ook al passen ze dit aan de lesklant en zijn of haar paard aan.

Maar zo zijn er in deze omgeving al 2 instructeurs die voldoende werk hebben (zeker niet voor weinig geld) en toch imo geen goede instructeurs zijn.
1 van deze 2 kan wel vreselijk goed rijden, maar bij al haar leerlingen zie je dat het paard minder los gaat bewegen.
Heb er ook 1 gereden in een vakantie en dat paardje reageerde niet eens correct op je been, terwijl hij M dressuur liep. Ze zegt iig ook dat hij zonder spoor niet te rijden valt -O-
De andere "gerepecteerde instructeur" heeft der punten wel gehaald met rijden, maar hoe mag "joost" weten :')
Sommige leerlingen zijn ook in de Z gekomen.....(maar ik zie dat er dus ook niet aan af tijdens de training)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:26

daarom moet je, zoals ik al zei, meerdere malen gaan kijken bij hoe ze les geven en hoe ze rijden.
Dat iemand veel klanten heeft zegt mij niks, om eerlijk te zijn.
Vaak gaan veel beginnende lessers bij iemand rijden "omdat die (ooit) Z dressuur heeft gereden".
Dat hoeft imo geen goede instructrice te zijn.
Ben eigenlijk wel benieuwd welke je bedoelt aangezien je ook in Z-H woont... dant natuurlijk via PB als je het kwijt wil :Y) Ik heb nl ook wel een aantal gezien die goed boeren, maar niks bakken van het lesgeven :+

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:38

C_alsemgeest, is ook zo Z wil niet zeggen dat ze alles goed kunnen overbrengen.

amanda, Noor woont vast niet in mijn buurt?

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:18

Bekende verhalen die hier voorbij komen. Heb vooral veel instructeurs gehad waarbij ik alleen maar kreten hoorde als: handen laag en breed, kneepjes naar beneden, zweep er goed over want ze is te traag. En zo wil ik het dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:36

S_uus schreef:
C_alsemgeest, is ook zo Z wil niet zeggen dat ze alles goed kunnen overbrengen.

amanda, Noor woont vast niet in mijn buurt?

Noor woont in de buurt van Rotterdam :=

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:37

Bekend probleem helaas...

Ik ben reeds 16 jaar elke dag actief bezig met de paardensport, en heb menig instructeur en instructrice versleten. Slechts bij ééntje ben ik gedurende 4 jaar lang blijven plakken, maar daar ik in tussentijd mijn eigen visies ook heb verbreed vorm ik ook met hem geen goede combinatie meer. Inmiddels rijd ik alle paarden dus zonder les te volgen, en sindsdien is er van wedstrijdgericht trainen nauwelijks nog sprake (overigens een bewuste keuze).
Ik vind het zeer opvallend hoe bij veel combinaties de basis ontbreekt, en combinaties maar door een oefening worden heengedrukt. Problemen die keer op keer worden gezocht bij de onkunde van het dier, maar uiteindelijk gewoon hun oorsprong vinden in het scheve bekken, rugprobleem of krachtverlies van de ruiter. Niemand die zich er in verdiept, niemand die er naar vraagt en de betreffende combinatie moddert maar aan... Enige remedie is waarschijnlijk toch om voornamelijk de ORUN-cursussen nog stricter te maken, en hierin ook rekening te gaan houden met recreatieve basisruiters en de selectiecriteria verder te verscherpen want tegenwoordig volgen er meer dan genoeg huis tuin en keuken prutsmutsen een cursus, om hun gebrek aan kennis vervolgens ook nog eens over te brengen op klanten met alle gevolgen van dien. ZONDE!

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:55

Denk dat het probleem niet alleen bij instructeurs zit, maar ook bij de jury. Het is helaas nog vaak zo dat een ruiter die het paard in de krul door de baan jaagt, goede punten krijgt. Dit zou eigenlijk afgestraft moet worden.

Ik ging laatst bij een vriendin kijken die op wedstrijd ging. Wat ik daar allemaal zag gebeuren op het ZZ-licht!!!! inrijterrein, verschrikkelijk gewoon. Het arme beestje werd afgeranseld met de zweep, scherpe sporen in zijn buik en helemaal overstuur rende hij het terrein over. Hij deed niet wat de ruiter wilde, terwijl het beestje geen kant opkon, zo werd hij in de krul getrokken. Maar blijkbaar is dit heel normaal, want niemand keek vreemd op of greep in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:05

Joolien schreef:
Vaak is het ook nog zo dat omdat een instructeur Z2 rijdt, hij het wel zal weten en blind afgaan op zijn of haar aanpak. Veel mensen staren zich blind op het wedstrijdniveau van de ruiter ipv de juiste manier van lesgeven en didactiek.

Heel goed opgemerkt en heel waar!
Zelf geef ik les tot de M2, daarna raad ik een andere instructeur aan omdat ik zelf nooit Z heb gereden ( nou ja thuis wel natuurlijk, maar nooit officieel)
I

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:08

c_alsemgeest: Zuid holland is groot en we wonen niet in de buurt
Daarbij denk ik dat het belangrijker is om de goede instructeurs te kennen ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:51

dat is helemaal waar :D