Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:06

Marjoow schreef:
Britt_Mara schreef:
waar het dus nu op neerkomt:
met neckrope rijden is niet veraantwoord en slim

Nee.

*zucht*

Buiten rijden met alleen een neckrope is onverantwoordelijk, omdat je hiermee andere mensen in gevaar kunt brengen en het risico hier niet op beperkt.

Gewoon in de bak rijden met een neckrope moet je lekker zelf weten, en als jij zo je paard door de baan krijgt, respect :=

dat is een completer antwoord :)

Marit

Als dit kan, dan kan het. Als jij zo kunt rijden en je hebt een gas, een stuur en een rem, waarom niet.
Als hij schrikt, schrikt hij toch. Als hij ervandoor wil, doet hij dat toch wel. Ik denk dat je hem met gesnok aan een bit nog meer in paniek brengt.

Alsof je zonder driedubbele bitten en beveiliging je paard niet kunt rijden. Tuurlijk moet niet iedereen dit proberen, maar als het werkt, waarom niet?

Met een bitloos halster naar buiten wordt ook goedgekeurd, maar met een halster niet. Naar mijn mening haalt het niet uit wat je allemaal wel of niet aan je paard hangt. Als je je paard maar onder controle hebt.

Amyy_

SienenIvo schreef:
Dat is waar,maar ik snap niet dat jullie er zo'n drama van kunnen maken...

Jullie kan je beter weglaten, want je doet zelf net zo hard mee.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:07

Ik heb helemaal niets gezegd.. ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:08

Marjoow schreef:
Borisje schreef:
Kun jij dan bewijzen dat je op een (goed getraind!!) paard met neckrope minder controle hebt dan met hoofdstel?

En dan erbuiten laten dat een paard er vandoor kan gaan, want daar hebben we het eigenlijk over, over paarden die er in blinde paniek vandoor gaan. Je gaat mij niet vertellen dat je een paard met hoofdstel dan wel kunt houden :+

Nog een keer dan: Je hebt nog altijd een STUUR. Daar waar de neus heen gaat, volgt het lichaam.

Hoeveel paarden zijn er nou echt goed getraind op neckrope? Ik denk dat dat er heel weinig zijn.

Weleens mensen western zien rijden? Die sturen ook met hun teugels, niet met het bit.
Neckrope is hetzelfde principe, je rijd door middel van druk.
Blijkbaar heb jij nog nooit met neckrope gereden, anders zou je dit wel weten.

Ik weet niet of het er wel zo weinig zijn, in jouw straatje waarschijnlijk wel, in mijn straatje niet.

Maar mij hoor je ook niet zeggen dat neckrope veilig is met een niet goed getraind paard, dat heb ik in al mijn
posts staan.
Maar je gaat ook niet met een paard naar buiten wat nog nooit een hoofdstel op heeft gehad, toch?

Brainless

@Motje
Een loslopende hond (zonder halsband) is ook gewoon verzekerd als hij er toch een x vandoor gaat en een ongeluk veroorzaakt.
Ook als het duidelijk is dat je hem niet in de hand hebt.

Ik heb met mijn verzekering al eens gebeld en zij zeggen dat het wettelijk niet beschreven is hoe en waarmee je wel of niet de weg mag op gaan.
Ook zonder autogordel ben je gewoon verzekerd tegen ziekenkosten (bij een ongeval).
Zelfs met drank op worden de kosten vergoed.

Borisje

Marit schreef:
Als dit kan, dan kan het. Als jij zo kunt rijden en je hebt een gas, een stuur en een rem, waarom niet.
Als hij schrikt, schrikt hij toch. Als hij ervandoor wil, doet hij dat toch wel. Ik denk dat je hem met gesnok aan een bit nog meer in paniek brengt.

Alsof je zonder driedubbele bitten en beveiliging je paard niet kunt rijden. Tuurlijk moet niet iedereen dit proberen, maar als het werkt, waarom niet?

Met een bitloos halster naar buiten wordt ook goedgekeurd, maar met een halster niet. Naar mijn mening haalt het niet uit wat je allemaal wel of niet aan je paard hangt. Als je je paard maar onder controle hebt.

Ik ben het 100% met jou eens. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:09

Borisje schreef:
Marjoow schreef:

Nog een keer dan: Je hebt nog altijd een STUUR. Daar waar de neus heen gaat, volgt het lichaam.

Hoeveel paarden zijn er nou echt goed getraind op neckrope? Ik denk dat dat er heel weinig zijn.

Weleens mensen western zien rijden? Die sturen ook met hun teugels, niet met het bit.
Neckrope is hetzelfde principe, je rijd door middel van druk.
Blijkbaar heb jij nog nooit met neckrope gereden, anders zou je dit wel weten.

Ik weet niet of het er wel zo weinig zijn, in jouw straatje waarschijnlijk wel, in mijn straatje niet.

Maar mij hoor je ook niet zeggen dat neckrope veilig is met een niet goed getraind paard, dat heb ik in al mijn
posts staan.
Maar je gaat ook niet met een paard naar buiten wat nog nooit een hoofdstel op heeft gehad, toch?

Misschien een hele stomme vraag, maar als die goedgetrainde westernpaarden op druk gestuurd worden, waarom hangt er dan alsnog zo'n enorm hefboombit in, en rijden ze niet met een neckrope?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:10

Ik draai het om. Ik zorg dat ik als ruiter rekening hou met iedereen, alles wat er bij komt van derden aan normen en waarden is dan meegenomen. Koters met een r/c auto onder mijn paard door, vuurwerk langs me gooien, express even toeteren, motoren die even een paar tandjes gas geven, koters die een voetbal naar mijn paard trappen. Allemaal prima. In z'n maatschappij leven we helaas nou eenmaal. Maar dan moet je daar wel rekening mee houden.

Maartje1990

Marjoow schreef:
Britt_Mara schreef:
waar het dus nu op neerkomt:
met neckrope rijden is niet veraantwoord en slim

Nee.

*zucht*

Buiten rijden met alleen een neckrope is onverantwoordelijk, omdat je hiermee andere mensen in gevaar kunt brengen en het risico hier niet op beperkt.

Gewoon in de bak rijden met een neckrope moet je lekker zelf weten, en als jij zo je paard door de baan krijgt, respect :=

dat vind jij dus, is geen feit.

Borisje

Marjoow: Dat weet ik niet, ik rij geen western :')

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:11

@ Brainles: Bedankt, ik denk dat ik genoeg weet na het lezen van de verschillende berichten over verzekerd zijn. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:13

Borisje schreef:

En ik snap best dat die paarden getraind zijn op deze druk, maar ik geloof dat er ook genoeg paarden die op een moment van paniek daar niet meer naar luisteren, en dat ze strengere druk nodig hebben.

Nogmaals: Wat is nou de grote moeite om gewoon bij het buitenrijden een hoofdstel én een neckrope om te doen, zodat áls er wat gebeurd, je naar het hoofdstel kan grijpen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:13

Ik vind het maar drukmakerij.
Je kent je paard het beste.
Zo had ik een merrie die aan de hand met bit en hengstenketting nog gevaarlijk kon doen en een ander die je bij wijze van spreke nog aan de voorpluk zou kunnen meenemen zonder dat er wat gebeurd.
Ik vond eigenlijk de weg op gaan aan de hand met nummer 1 een stuk onverantwoordelijker, maar op papier klinkt het prachtig met al die machtsmiddelen eraan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-04-12 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:13

Wat doen mensen trouwens op de weg met paarden die op hol slaan? Paard heeft meer schrikreacties dan alleen wegrennen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:14

Het is gebeurt dus laat het zo maar..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:16

Paarden in blinde paniek luisteren helemaal niet, ook niet naar strenge druk. Wat versta jij
dan onder strenge druk? Een paard omtrekken?

Naar mijn mening is dat niet nodig, als je paard bomproof is, zal hij niet zo snel in blinde paniek
zijn, is hij dat toch, hou je hem met niks tegen, alleen met geen paniek bij jouzelf. :j

Als ik met neckrope rijd dan doe ik inderdaad een touwhalster met touw om, maar dat is puur om hem vast te houden als ik even afstap om te laten grazen ofzo.
Hoofdstel met bit is niet nodig, omdat je naar mijn mening met bit niet meer controle hebt.

Yvonne1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:16

Laraax schreef:
Als je trouwen altijd moet denken aan de "wat als" kan je beter niks meer doen, want de kans dat iets misgaat is er altijd ;)

Dan kan je gewoon beter de hele dag in je bed blijven liggen _/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:17

Marjoow schreef:
Borisje schreef:

En ik snap best dat die paarden getraind zijn op deze druk, maar ik geloof dat er ook genoeg paarden die op een moment van paniek daar niet meer naar luisteren, en dat ze strengere druk nodig hebben.

Nogmaals: Wat is nou de grote moeite om gewoon bij het buitenrijden een hoofdstel én een neckrope om te doen, zodat áls er wat gebeurd, je naar het hoofdstel kan grijpen?

omdat mensen die dat doen hierin getraind zijn idem dito voor het paard en zij meer controle hebben met neckrope dan met een hoofdstel.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:17

Pentax schreef:
Wat doen mensen trouwens op de weg met paarden die op hol slaan? Paard heeft meer schrikreacties dan alleen wegrennen.

Dát vraag ik me dus ook af, waarom gaat iedereen ervanuit dat paarden er vandoor gaan, ik vind het niet meer dan normaal
dat mijn paarden er niet zomaar vandoor gaan hoor := Die blijven altijd bij me, ookal vinden ze iets eng.
Als een paard op zij springt omdat er ineens een eend uit de berm komt, okee, maar als een paard er in blinde paniek vandoor
gaat, dan vraag ik me toch af waar het fout gaat. Waarschijnlijk bij de baas, die het paard niet goed voorbereid heeft op
de 'gevaren' van buiten de bak. Had je meer schriktrainingen moeten doen. :j

En inderdaad, als je gaat denken, wát als, kun je beter gelijk van een flat springen, want wie weet stort er straks een vliegtuig
op je huis en ben je er ook niet meer. :+

SienenIvo

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:19

Ik ga me hier me er verder niet mee moeien!

Vechten jullie het maar uit! :+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:21

In het geval van dat topic, vind ik het alleen maar knap.
Je ziet een kalm en rustig paardje, perfect onder controle en gefocust.
Natuuuurlijk kan zelfs het liefste paardje nog een keer erg schrikken, maar áls dat gebeurt, dat een braaf paard die dit kent en die getraind is, nog schrikt heb je ook niks aan een bit of een hoofdstel uberhaubt, dan schrikt hij namelijk en dan kan je niks.
Als je met een paard naar buiten gaan met neckrope die snel schrikt of die je nog niet compleet vertrouwd, dán ben ik ertegen. Als je weet dat je paard wegrent met een schrik reactie en nooit te stoppen is. Weg springen is dan beter want dat kan je nóóit tegen houden, met wegrennen kan iets strengers nog helpen.
(Ik weet bijvoorbeeld dat ik mijn paard nog maar 50% onder controle heb van hoeveel je je paard onder controle kan hebben, dus doe ik het nog niet.) Want dan breng je mensen in gevaar terwijl je weet dat je beter nog kan wachten of het met dat paard gewoon niet geschikt is.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 07-04-12 19:25, in het totaal 3 keer bewerkt

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:22

Ja,het is wel heel erg knap!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:23

Heb niet alles gelezen, het komt denk ik zon beetje op hetzelfde teneer allemaal.
Wat ik ervan vind is, als het goed gaat, je paard is erop getraind etc.. wie houd je dan tegen?
Of je paard nu wel of geen hoofdstel aan heeft, als ze aan de kletter gaan dan gaan ze en of ze nou wel of geen hoofdstel in hebben, zoiezo is buitenrijden over wegen etc nooit zonder risico.
Er kan ALTIJD wat gebeuren, Mijn vorige paard deed nooit iets op de weg maar ik kon niet voorkomen dat zij de laatste x midden op de weg sprong doordat iemand anders grappig probeerde te zijn.
Ja er kwam een vrachtwagen aan en gelukkig nog net genoeg op afstand om op tijd af te remmen maar met of zonder hoofdstel, ik had had het dan toch niet kunnen voorkomen;)
Is natuurlijk een ernstig voorbeeld (ben mezelf ook lazerus geschrokken) maar wat ik kort wil zeggen, als e riets gebeurd gebeurd het toch.
Dan kunnen we net zo goed nooooit meer gaan paardrijden:P

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:24

Ja,dat is waar!

En kan vanalles gebeuren,maar dat is niet alleen met paardrijden!