Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:52

Jodyy93 schreef:
ik vond dit inderdaad ook een moeilijke beslissing.
heb zelf nu namenlijk ook een jong paard,en had toen der tijd een paard war ik M1 mee reed en het doel het z te halen. helaas zit dit er nu niet meer in....
ik heb dit paard dan ook wel gekocht met 10000000x nadenken,
maar toen heb ik besloten het gewoon te doen, heb vroeger de ervaring van 3 jaar lang les te krijgen en 7 dagen per week een zz-licht gereden paard te rijden, een hoop andere paarden waaronder ook een hengst.toen ben ik naar Deurne gedaan voor 1 jaar, daar eerst een half jaar op school gezeten en enorm veel geleerd en mijn zit vereterd en instelling en nadenkend rijden zo af entoe, dus niet alles op gevoel maar ook bedenken de logica erbij. vervolgens een enorm leerzame stage achter de rug waar ik iedere dag les kreeg in het rijden van jonge paarden, en ook het springen waardoor mijn bassis beter is geworden. wat ik zelf nooit op deze manier had bedacht maar heb er zoo veel aan gehad! toch nog getwijfeld maar aangezien ik ook een 40 urige baan heb op een stal waar mijn collega mij wilt helpen met inrijden(zei doet dit al jaren en na 2 paarden gezien te hebben weet ik zeker dat zei dit ECHT goed kan) daarna ga ik lessen bij de eigenaresse, die heeft al der paarden zelf gefokt en opgeleid tot z niveau.

maar nu nog ben ik wel een beetje bang, en draait er in mijn hoofd om, wat als het fout gaat?
het geluk dan wel weer te hebben met een nuchter paard zoals het er nu uitziet, heeft nog nooit iets gegeven om de rare dingen die we met hem deden(eerste keer beenbeschermers/dekens op leek voor hem gewoon normaal!)
ik denk dat heeel veel mensen met een jong paard alleen het mooie en goede ervan bedenken, en niet bedenken dat dit ook zo ontiegelijk fout kan gaan.

Met een ouder paard kan het ook ontzettend goed heel fout gaan.. Dat zie ik ook nog zeer regelmatig gebeuren..

_Alarm_wlkp

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:59

Heb ook altijd jonge en soms onbeleerde paarden gehad, altijd een toeval geweest. Nu ook een draver dat van de renbaan komt en ik zelf zadelmak gemaakt heb en mee rijd, heb wel les. Het is zo moeilijk om te zeggen vanaf wanneer iemand klaar is voor een jong paard en kan zeggen dat jezelf goed rijd vind ik zo moeilijk, iedereen ervaart dit anders. Is net hetzelfde als wanneer je klaar bent om een hengst te rijden. Vind dit soort zaken altijd moeilijk om in discussie te treden. Ik rijd niet super maar zeker goed genoeg met ervaring voor jonge paarden te rijden, ook hengsten. Heb nooit echt problemen gehad dus waarom niet? ;)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:04

Toen ik tien jaar was, kreeg ik ook een net beleerde pony, had toen nog maar 1,5 jaar een eigen pony gehad. Maar ik kreeg wel goede begeleiding van instructie, en mijn pony is heel goed beleerd.
Nu 3,5 jaar later rijden we in het Z, hem mankeert helemaal niks :)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:33

ik ben het er ook wel mee eens dat een ouder paard helemaal verkeerd kan gaan, maar een jong en voor onervaren paard is vaak gewoon net wat gevoeliger...

maar dat is mijn mening,
daarbij ligt er natuurlijk ook nog wel een verschil wat je met je paard wilt, de ene is blij met een buitenritje de andere wilt de wedstrijdsport in, waar ik het dan over heb is vooral wedstrijdsport, daar zie je vaak fout gaan

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:57

*komt weer even binnen vallen*

Het kan inderdaad heel goed uitpakken, met goede begeleiding. Maar alsnog mis je dan wel dat stukje "lol met je knol" omdat je meer bezig bent met het opleiden van een jong paard (als je goed bezig bent). Dat is het punt wat ik zo jammer vind.

Daarnaast ligt denk ik het grootste probleem bij ouders die een jong paard aanschaffen voor een onzekere ruiter. Ook dat kan goed gaan met ONTSPANNEN en RUSTIGE begeleiding, maar in mijn eerdere voorbeeld word er alleen maar gepusht, en daar ligt het probleem denk ik. De prestatiedrang van ouders.

Dan ken ik ook nog een meisje dat een pony heeft die nu net 5 is, toen de pony drie en een half was reed ze hem al 2 uur achter elkaar, croste ze over het strand etc, springde ruim een uur. Zij heeft dus wel het stukje lol met je knol, maar mist het stuk begeleiding met een jong paard waardoor ze niet nadenkt over wat de consequenties zijn van wat ze doet. Ze heeft nog niet de know how, terwijl dit juist zo belangrijk is bij een jong paard. Gooit er ook zonder er over na te denken een slof heel strak omheen, omdat het er zo mooi uitziet... Ze heeft het geluk een hele leuke brave pony te hebben...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:08

Wat is ervaren en wat niet?. Bedoel je kan Z rijden en leuk les geven maar wil niet zeggen dat je een jong paard kan opleiden?.
Maar ken wel een hoop B/L ruiters die prima en fijn een paard kunnen inrijden en opvoeden.
Dus het zegt zo weinig.

Mijn ervaring ik heb urban 8 jaar geleden gekocht als niet zadelmak net af hengst. Kon nog niets maar heb hem wel daar laten inrijden. Ik dacht wel dat ik het kon had al heel wat paarden gereden ook lastige en na 7 jaar eigen paard denk dit kan ik wel.

Maar jeetje wat een ellende voor mij niet meer. Opvoeden is geen probleem maar het rijden een jong moeilijk op te stijgen paard is echt een kunst. Ik was blij dat ik begeleiding had maar ja ook niet iedere dag en moest dus toch regelmatig het zelf doen.
De twijfel of je het nu goed of fout doet...nee voor mij niet meer.

Gelukkig nu 8 jaar verder is het een super fijn dier waar iedereen mee kan lopen. Rijden ook wel maar opstijgen heeft hij moeite mee met vreemde. Is helaas misgegaan met zadelmak maken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:20

Ik vind ook niet dat je ervaren kan bepalen aan iemands niveau van rijden. Dat bewijst enkel dat ze goed kunnen rijden, verder niets. Ik ken er een paar die nog nooit een wedstrijd hebben gereden, en die veel beter met paarden kunnen omgaan dan velen in de topwereld van het rijden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:39

Hoe goed je ook bent zegt niet over dat je op ieder paard kan wegrijden. Dit is al meerdere malen bewezen.
Je bent pas goed als je op alles wat kan hoeft niet hoogste maar gewoon netjes en goed rond rijden.

Mensen willen zo graag een niveau aan iemand plakken terwijl dat niets zeg. Ik kan niet goed tegen de stress van ee dressuur wedstrijd dus ik start niet meer omdat het niet werkt. Wil niet zeggen dat ik geen M oefeningen of meer kan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:07

ArGieVai schreef:
*komt weer even binnen vallen*

Het kan inderdaad heel goed uitpakken, met goede begeleiding. Maar alsnog mis je dan wel dat stukje "lol met je knol" omdat je meer bezig bent met het opleiden van een jong paard (als je goed bezig bent). Dat is het punt wat ik zo jammer vind.

Wat is dan lol met je knol?
hier gaan de jongelingen gewoon mee op buitenrit, aan de fiets, aan de hand. Ook dat hoort bij de opleiding van een jong paard maar ook hoort bij de doorrijden van een ouder paard.

ArGieVai schreef:
ligt denk ik het grootste probleem bij ouders die een jong paard aanschaffen voor een onzekere ruiter. Ook dat kan goed gaan met ONTSPANNEN en RUSTIGE begeleiding, maar in mijn eerdere voorbeeld word er alleen maar gepusht, en daar ligt het probleem denk ik. De prestatiedrang van ouders.

Waarom moet een minder of onervaren ruiter gelijk onzeker zijn? En wat is er mis met een voorzichtige ruiter? Het kan allemaal en gaat vaak beter dan bij die ruiters die menen de wereld aan te kunnen. Prestatiedrang.... ik vind het allemaal maar generaliseren wat je doet, alles over 1 kam scheren. Ik ken ouders die oudere pony's kopen die hun sporen in de sport reeds verdient hebben, en van wedstrijd naar wedstrijd rijden voor de lintjes en als kindlief niet met oranje thuis komt dan ..... (vul de rest maar in) maar niet alle ouders zijn zo.

ArGieVai schreef:
Dan ken ik ook nog een meisje dat een pony heeft die nu net 5 is, toen de pony drie en een half was reed ze hem al 2 uur achter elkaar, croste ze over het strand etc, springde ruim een uur. Zij heeft dus wel het stukje lol met je knol, maar mist het stuk begeleiding met een jong paard waardoor ze niet nadenkt over wat de consequenties zijn van wat ze doet. Ze heeft nog niet de know how, terwijl dit juist zo belangrijk is bij een jong paard. Gooit er ook zonder er over na te denken een slof heel strak omheen, omdat het er zo mooi uitziet... Ze heeft het geluk een hele leuke brave pony te hebben...

1 zwaluw maakt nog geen zomer, en zo zijn er ook ruiters die zich ervaren noemen en dingen doen met een paard waarvoor ik mijn dochter van het paard zou sleuren...

Mijn dochter is "ervaren" in het zadelmak maken en doorrijden, ze doet dit nu ruim jaar, sinds ze een jaar of 7, 8 is.... welsh A tot part bred, KWPN-ers tot Oldenburgers en Westfaalse van 1,60 tot 1.75 m

maar uitgeleerd is ze niet, en ze klimt niet op ieder paard...

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:50

Ik geloof dat ik nergens gezegd heb dat ik alles over 1 kam scheer? Daarom alleen meer voorbeelden, had eerder ook al wat geplaatst...

Tuurlijk hoort aan de fiets/hand buitenrit etc, bij de opleiding van een paard, maar je zit er toch anders op dan bij een braverd die al flink gewend is aan buitenritten. Bij een jonge pony kan je, denk ik, in het land niet zomaar er op springen, er onder door klimmen, uren tutten zonder dat je pony ongeduldig word etc. (tuurlijk zijn er uitzonderingen) Je moet toch een bepaalde vorm van "op je hoede zijn" (klinkt wel weer heel extreem, bedoel ik niet zo)

Ik heb het niet over ervaren of onervaren, ik heb het over onzeker. Dat is heel iets anders dan onervaren of voorzichtig. Zet jij maar eens een onzeker meisje op een dominante pony, en ga lekker pushen. Zal vast goed gaan.

Over ouders die (inter)nationaal geklasseerde pony's kopen en wedstrijden langs gaan voor de lintjes etc, heb ik ook weinig te zeggen. Daar leer je ook geen drol van, en word een kind volgens mij totaal niet vrolijk van. Ik bedoel meer een leuke, brave pony waar je alles mee kan doen en lekker mee kan klooien, tot het kind zelf aangeeft "ik wil meer" en dan ook nog een leuk rondje kunnen lopen. Is er genoeg begeleiding, en is het kind verantwoordelijk genoeg om een jonge pony te kunnen doorrijden/inrijden en voornamelijk begrijpen? Nee dan heb ik er absoluut geen probleem mee.

Uitgeleerd ben je gelukkig nooit :)

Klinkt trouwens wel alsof je het zelf erg fijn aanpakt met je dochter Alane, zoals ik ook al eerder zei, het kan heel goed gaan. Maar het kan ook flink mis gaan als je een verkeerde combinatie hebt, pusht, etc.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:59

En daarom is mijn huidige paard toen ook bij de oude baasjes weggegaan..
Mijn paard is een Draver die had gekoerst, daarna prima opgevoed, alle basisgangen netjes en buiten braaf. Toen hij 5 jaar was hebben die mensen hem gekocht, als leuk paard voor hun dochter. Echter is hun dochter heel bang aangelegd en kende Calli alleen de basis. Zonder echt goede begeleiding doorgereden, waarna Calli steeds meer ging protesteren, en dus vervelender werd. Het gevolg, paard stond alleen maar in stal, soms op wei en 1x per week les..

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:16

@ ArGieVai Ik ben het er niet compleet mee eens dat je met een jonge pony/paard de 'lol met je knol' mist. Ik heb zelf toen ik pas 1,5/2 jaar reed mn eigen pony ingereden/doorgereden, en vanaf het begin zijn we al heel serieus bezig met training van de dressuur, maar 'lol met je knol' heb ik zeker, we rijden alleen door het bos, met/zonder zadel, ik rijd zonder zadel/hoofdstel, ik kan onder em doorkruipen, op de wei erop springen, kan allemaal. het is maar hoe je het aanpakt, ook als onervaren ruiter. Ik heb veel hulp gehad van mn moeder/mensen van stal in het begin, en heb nu een vaste instructrice waar ik eens per week bij les, en verder als we rijden doen we eerst een halfuur dressuur basis, en daarna doen we nog kwartiertje/halfuurtje lol metje knol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:51

Omdat sommige mensen het misschien stoer vinden?
Een leuke uitdaging ?
Ik heb geen idee.
Ik heb er geen problemen mee als je een jong paard hebt en beleerd met begeleiding, maar helaas is dat niet altijd het geval

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:54

@ Love_Shyboy; zoals gezegd; met goede begeleiding en wanneer ruiter/paard een goede klik hebben, kan het ook heel goed gaan :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:29

maar ook een onervaren ruiter op een ouder paard/pony komt er niet met begeleiding. en een onzekere die gepushed wordt door de ouders maakt het geen drol uit of het paard oud, jong, groen of ervaren is.

Ook bij ervaren paarden/pony's geld dat verkeerder ervaring ook niet goed is.

En hier worden de jonge dieren ook van de weide gehaald, ' idioot' mee gedaan. Vanavond stonden ze met glitters in de stal.... :? Dochter is af en toe nog penny...
En de jonge pony's werden met halster en zonder zadel in de weide gereden, cap op, bodyprotector aan en gaan met die banaan, daar worden ze braaf van. En ook dat hoort bij de opleiding van een jong dier, van alles meemaken. Zoonlief op de driewieler met de oranjevlag voor de stallen langs, voetballen in bak en de bal vloog dan de stal (we hadden halfopen boxen), deur open pony aan de kant, bal eruit en verder gaan.
De oudste die met de hele klas een weekend op de weide gebivakkeerd heeft, touwtje erlangs tenten op gezet en wat een pret....

en zo is het gegaan met al de pony's en paarden die bij ons zijn geweest, stuk voor stuk braaf en netjes opgevoed door een klein meisje onder begeleiding.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:17

Zoals ik net al aangaf vind ik dat jij het heel goed aanpakt Alane, maar helaas gaat dat bij bijna niemand zo, althans niet degene die ik heb gezien tot nu toe.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:37

ArGieVai schreef:
Zoals ik net al aangaf vind ik dat jij het heel goed aanpakt Alane, maar helaas gaat dat bij bijna niemand zo, althans niet degene die ik heb gezien tot nu toe.

en toch ken ik veel die het zo doen. Niet allemaal gelijk meerder pony's of paarden maar 1 of 2 die ze dan verder door rijden tot ze te groot geworden zijn, gaan studeren etc.
en veel die een oudgediende kopen en menen een leermeester te hebben, en bedrogen uitkomen.
of een lintjesjager waardoor kindlief de aardigheid verliest.

Iets is niet per definitie goed of fout, ieder nadeel heeft ook zijn voordeel, en ieder voordeel zijn nadeel.

Als antwoord op de titel: Omdat het kan... ... ... ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:32

Alane....Toen ik nog een ukke puk was, ik was 8 toen we mijn pony kochten. Speelde altijd paardje en voetbal en soms zelfs slagbal in hun land. Toen hij bereden werd sprong ik ook gewoon op zijn rug. En ik speelde zelfs vliegertje met een dekzeil wat heen en weer wapperde.
Als hij jarig was altijd vlaggetjes opgehangen, en slingers op hem heen.
En misschien gebeurde dat onbewust dat ik dat deed, maar het werkte zeker.

En wanneer is een ervaring verkeerd? Je leeft toch om van je fouten te leren wanneer je deze inziet?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:49

Klopt, je leert van je fouten en het is niet onmogelijk. Het nadeel is dat je een groot risico neemt. De situatie kan zeer gevaarlijk worden voor zowel ruiter als paard. Het kan goed gaan, maar meestal brengt het problemen mee, en soms speel je gewoon met je leven. Het is een dier dat je kan doden (bewust of onbewust).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:55

Maar wanneer is iets gevaarlijk?
Wanneer ben je er aan toe om een paard te kopen?
Laat staan een jong fris dier...?

Iedere ruiter hapt wel eens zand of gras. Maar dan is mijn vraag, waar komt dat weg?
Omdat je on ervaren bent? En op een on ervaren paard zit? Of nog geen stabiele zit hebt...? Of een ander knooppuntje?
Oudere paarden mogen soms scheef gereden zijn. Maar dan is mijn vraag, hoe komt dat dan dat die oude paarden scheef gereden zijn? Die zijn toch ook jong geweest?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:08

maralyn schreef:
Alane....Toen ik nog een ukke puk was, ik was 8 toen we mijn pony kochten. Speelde altijd paardje en voetbal en soms zelfs slagbal in hun land. Toen hij bereden werd sprong ik ook gewoon op zijn rug. En ik speelde zelfs vliegertje met een dekzeil wat heen en weer wapperde.
Als hij jarig was altijd vlaggetjes opgehangen, en slingers op hem heen.
En misschien gebeurde dat onbewust dat ik dat deed, maar het werkte zeker.

En wanneer is een ervaring verkeerd? Je leeft toch om van je fouten te leren wanneer je deze inziet?

niet iedereen ziet zijn of haar fouten in en meent dat hetgeen hij/zij doet goed is. Daarom zie je nog regelmatig paarden die Z of hoger gelopen hebben en helemaal niet zo fijn na te rijden zijn. En die ruiters weten het helemaal niet fout, vinden dat hun manier normaal is.
En zo zie je mensen die paardenmasseur zeggen te zijn, fotografen etc.... baseren hun kunnen op ervaring alleen is die ervaring niet goed en ze zien dat niet in.

En dat heb je dus ook met die mensen die paarden beleren, sommigen zijn vakmensen en anderen zou ik nooit geen paard naar toe brengen.

Ik ben van mening dat je niet per definitie kunt zeggen dat groen X groen gelijk verkeerd is, of dat ervaren gelijk beter is.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:33

Ervaring betekent ook niet altijd diervriendelijk.
Waar veel geld omgaat worden vaak foute dingen gedaan door mensen die al jaren in het vak zitten.

-denkt aan soring bij Tennessee Walking Horses-

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:03

Daar ben ik het ook mee eens.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:19

ik ben ook helemaal eens met het gegeven een z ruiter hoeft niet persee jonge paarden goed te kunnen opleiden.
ken ook genoeg(bij wijze van) "manege"ruiters die behoorlijk goed weg komen met een jong paard en hier zeker geen verkeerde dingen mee doen(tuurlijk iedereen maakt wel eens een fout) maar gewoon mensen die verstandig zijn en zich er midden in gooien en alles eraan doen om dit goed te krijgen, met instructie en vooral rust en geduld, maar ook wel correct zijn. dit ligt naar mijn mening ook helemaal niet niveau gerelateerd. wat mij trouwens ook nog wel eens irriteerd. is dat mensen zo vroeg met hun paard beginnen.
gewoon zonder na te denken, hij is toch 2,5? dan kan ik beginnen met zadelmak maken en dan klakkeloos zonder te kijken of het paard wel enigszins hier klaar voor is in zijn lichaam er al voor hun 3e erop zitten en dan nog eens veel ook..... dit vind ik ook wel erg jammer, en daar mist denk ik dan ook dat stukje begeleiding.

trouwens ervaring zit ik met nu te bedenken is toch gewoon de betekenis van het woord, een grand prix ruiter die nog nooit een jong paard heeft gereden, heeft hier dus geen ervaring mee.
maar een ruiter die altijd jonge paarden heeft gereden en deze tot een bepaald niveau heeft gereden, heeft hier dus wel ervaring mee.

best logisch hihi... dat ik dit nu pas zit te bedenken?!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:30

Ikzelf ben 20 en heb mij onlangs een jaarling merrie aangekocht (1j5m). Dus een nog bijna volledig groen paard. Ik rij wel nog maar 4 jaar op een manege, dus ik ga mezelf niet meteen heel ervaren noemen... Maar wel ervaren en wijs genoeg om te beseffen dat ik begeleiding nodig ga hebben bij het rijden van mijn merrie. Uiteraard heb ik mensen in mijn vriendenkring die dit kunnen, anders had ik de jaarling nooit gekocht.
Ook ga ik zelf het paard niet zadelmak maken, maar ik ga het door die vriendin laten doen. Zij hebben thuis een pensionstal en hebben dus meer dan genoeg ervaring met de omgang en het opleren van jonge paarden.

De aankoop van een jong paard was iets waar ik een lange tijd over nagedacht heb, omdat ik weet dat ik zelf niet in staat ben om een paard te beleren. Nu ja, ik zou het kunnen proberen, maar ik heb geen zin om mijn merrie 'stuk' te rijden door mijn eigen onkunde. Dus dan is het maar slim om haar te laten opleren en begeleiding te nemen bij het doorrijden van haar.
Het opleren zal echter maar binnen enkele jaren gebeuren, dus ik die tijd rij ik nog lekker verder op de manege om nog wat ervaring meer op te doen.

Maar ik blijf erbij, ik LAAT mijn merrie opleren. :j