Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:34

Joolien schreef:
Pmarena: Wij noemen het klieren, je moet alleen realiseren dat paarden niet in de term klieren denken maar meer in uitdaging, spelen of grenzen opzoeken.

Ik denk, persoonlijk, dat paarden ook niet denken 'in termen van' uitdaging, spelen of grenzen opzoeken. Dat zijn nog altijd menselijke woorden, en ik zie niet in waarom die woorden juister zouden zijn dan een omschrijving zoals klieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:37

Shadow0 schreef:
Joolien schreef:
Pmarena: Wij noemen het klieren, je moet alleen realiseren dat paarden niet in de term klieren denken maar meer in uitdaging, spelen of grenzen opzoeken.

Ik denk, persoonlijk, dat paarden ook niet denken 'in termen van' uitdaging, spelen of grenzen opzoeken. Dat zijn nog altijd menselijke woorden, en ik zie niet in waarom die woorden juister zouden zijn dan een omschrijving zoals klieren.

Nee ze denken niet zo, maar zo is hun gedachtegang wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:37

Zolang mensen (kleine kinderen) / dieren het niet beredeneren is het geen klieren..
Het schoppen tegen de deur is precies een voorbeeld van aangeleerd gedrag (negatieve aandacht) en niet van klieren :j

Oudere mensen en dieren met een hoger intelligentieniveau kunnen beredeneren en dus met voorbedachte rade een actie bewerkstelligen.. Ik meen dat dat niet zoveel soorten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:39

Cer schreef:
Zolang mensen (kleine kinderen) / dieren het niet beredeneren is het geen klieren..
Het schoppen tegen de deur is precies een voorbeeld van aangeleerd gedrag (negatieve aandacht) en niet van klieren :j

Oudere mensen en dieren met een hoger intelligentieniveau kunnen beredeneren en dus met voorbedachte rade een actie bewerkstelligen.. Ik meen dat dat niet zoveel soorten zijn?

Apen en dolfijnen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:46

Joolien schreef:
Apen en dolfijnen?

Ja bijvoorbeeld? Maar niet onwijs veel geloof ik

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:08

Cer schreef:

:j

En rangordegerateerd gedrag zou ik persoonlijk trouwens NOOIT onder de noemer 'klieren' scharen, maar gewoon rangordegerelateerd of grensbepalend/verleggend gedrag noemen. :)

@PMarena en Shadow: de benaming die je hieraan geeft, is zeker wel van belang. Niet voor paarden want die geven natuurlijk nergens een naam aan :+ , maar wel voor onze interpretatie en reactie op gedrag.

Klieren heeft voor de meeste mensen een negatieve connotatie, iets met 'expres vervelend doen', 'grenzen opzoeken', enz.

Het meeste gedrag dat onder klieren valt per menselijke definitie heeft daar alleen weinig mee te maken, dus wordt er op de klierhoop heel wat gegooid dat het niet is.
Het grote gevaar van alles 'klieren' noemen dat voor ons hinderlijk is, is dat het paard allerlei vormen van slecht management en verkeerd of zelfs onbewust 'trainersgedrag' persoonlijk worden aangerekend....

Het paard kliert immers, dus doet actief iets fout.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:15

@ Maura: Bedankt voor je uitleg, dat zet inderdaad eens een ander licht op de situatie! Hoe zou jij, als je de kans kreeg, omgaan met zo'n paard? Stel: je zet hem los in de piste en wilt er grondwerk mee gaan doen, hoe pak je dat dan aan zonder hem te 'beledigen'? Want hij valt dus wel degelijk alles en iedereen zomaar aan. Maak je juist wel of niet oogcontact, benader je hem, of laat je hem jou benaderen? Ik heb best veel respect voor alle karakters van paarden maar ergens trek ik toch echt wel een lijn, namelijk wanneer mijn eigen veiligeheid en die van anderen, ook paarden, in het gedrang komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:16

randalinpony schreef:
Het meeste gedrag dat onder klieren valt per menselijke definitie heeft daar alleen weinig mee te maken, dus wordt er op de klierhoop heel wat gegooid dat het niet is.

Daar ben ik het zeker wel mee eens, en ik begrijp ook beslist wel om welke dingen het gaat. Alleen lijkt de oplossing mij niet om de nuance dan helemaal te laten vervallen de andere kant op. Om het gedrag van paarden juist te interpreteren en te zien wanneer dingen niet onder 'klieren' vallen is het ook nuttig om te weten wanneer je iets er wel toe rekent.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:25

Ik reken er niets toe.

Juist vanwege die negatieve connotatie en wat ik hierboven uitgelegd heb. Ik zou ook niet weten wat er in de dagelijkse omgang met paarden beter op wordt door gedrag als 'klieren' uit te leggen. ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:25

Cer schreef:

Da's al een behoorlijk brede omschrijving die je daar geeft hoor. Mezen zijn in staat tot hele complexe series van gedragingen om voedsel te bemachtigen. Ooit heb ik bij gedragsleer een verbluffend filmpje gezien waar te zien was hoe een koolmeesje aan 1, 2, 3, of 4 touwtjes moest trekken om een pinda uit een plexiglazen constructie te laten vallen. De vogel ging steeds eerst zitten kijken waar de pinda precies lag en trok vervolgens in de juiste volgorde aan de juiste touwtjes om de pinda te krijgen. Het is erg jammer dat ik onmogelijk een voorbeeldfilmpje kan vinden (voorbeeld is van ver voor youtube :D ), maar onderschat niet hoe ingewikkeld het is om uit te zoeken wat het verschil is tussen intelligentie van verschillende diersoorten, laat staan of gedrag het gevolg is van een redenatie, gewoonte, instinct, communicatie of nog iets anders.

Magrathea

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:32

Ik merk op de manege dat een aantal paarden die wel eens in de kinderlessen rijden, gewend zijn om niet zoveel te hoeven doen, omdat beginnende ruiters vaak weinig consequent zijn. Ik ben dan als (ook niet bepaald gevorderde maar ook geen beginner meer wat dat betreft :+ ) volwassen ruiter toch wel even bezig voor het paard goed doorloopt bijvoorbeeld. Aangalopperen gaat vaak ook erg moeilijk: ik ken een paard dat regelmatig een bok geeft bij het aangalopperen. Kind in de kinderles denkt daarna: help! ik galoppeer niet aan! en dan moet ze dus ook niet galopperen. Logisch dat het paard dan denkt: ah, als ik geen zin heb moet ik alleen maar bokken en dan hoef ik niet zo hard te gaan :)*

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:38

Joolien schreef:
Paarden klieren niet, paarden zijn niet stout, paarden nemen je niet in de maling.

Paarden zijn reactie dieren en gewoontedieren. Wanneer een paard 'kliert' of 'stout' is, begrijpt het paard vaak de mens niet of heeft hij moeite met wat er van hem gevraagd wordt. Meestal komt dit door angst, pijn of ongemak.
Vaak heeft het ook te maken met een bepaalde dominantie. Maar dat zie ik meer in de omgang, niet zozeer tijdens het rijden. Imo is de ruiter dan gewoon niet duidelijk genoeg en wordt het paard er onzeker van. Een paard kan ook ergens onderuit willen komen omdat hij het gewoon heel moeilijk vind, maar dat vind ik niet onder klieren vallen, hier moet je als ruiter naar luisteren en je vraag aanpassen.

Maar als een paard altijd door hekken loopt en nooit moeilijk doet, en opeens een week lang niet door geen een hek wil waar dan ook , en het na een tijdje opeens over is, hoe noem je dit dan als een paard niet kan klieren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:43

maura schreef:
Da's al een behoorlijk brede omschrijving die je daar geeft hoor. Mezen zijn in staat tot hele complexe series van gedragingen om voedsel te bemachtigen. Ooit heb ik bij gedragsleer een verbluffend filmpje gezien waar te zien was hoe een koolmeesje aan 1, 2, 3, of 4 touwtjes moest trekken om een pinda uit een plexiglazen constructie te laten vallen. De vogel ging steeds eerst zitten kijken waar de pinda precies lag en trok vervolgens in de juiste volgorde aan de juiste touwtjes om de pinda te krijgen. Het is erg jammer dat ik onmogelijk een voorbeeldfilmpje kan vinden (voorbeeld is van ver voor youtube :D ), maar onderschat niet hoe ingewikkeld het is om uit te zoeken wat het verschil is tussen intelligentie van verschillende diersoorten, laat staan of gedrag het gevolg is van een redenatie, gewoonte, instinct, communicatie of nog iets anders.

Heel veel valt ook onder leren, denk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:48

Joolien schreef:
pmarena schreef:
Tja , het is maar net hoe je het noemen wilt :P

Ben het er overigens niet helemaal mee eens: een BEETJE paard weet DONDERSGOED wat mensen hinderlijk vinden. Zoals dat trappen tegen de deur. Mensen reageren daar vaak heel mopperend op en een paard snapt dan echt wel dat ze het niet leuk vinden. Hij is zich dus prima bewust van hoe mensen het ervaren :)

Maar hij heeft wel groot gelijk dat hij het blijft doen: hij probeert er immers iets mee te bereiken :)

En dan is het verder aan de lezer zelf hoe die dit wil noemen. Klieren of iets anders :)

Paarden trappen tegen de deur omdat men daar op reageert, negatieve aandacht is namelijk ook aandacht :)*
Ze weten niet hoe men het ervaart maar het geeft hun alleen de link dat de mens erop reageert, ook al gooi je een borstel naar zijn hoofd, hij krijgt wel reactie van jou en dat is wat hij op dat moment wilt.

Juist: het paard probeert er aandacht mee te krijgen. En daarom gaat hij klieren.
Het maakt mij geen fluit uit dat het paard de betekenis van het woordje klieren niet kent...maar dat is wel wat hij doet :)

Als je dergelijke dingen geen klieren vindt dan is dat je goed recht, maar ik denk dat je het woord klieren dan nergens voor kunt gebruiken ?
Klieren mensen ook nooit volgens jou dan ? :)

Of eigenlijk is de vraag: wil je eens een voorbeeld geven van iets dat volgens jou dan wèl klieren is...bij een mens of een dier ? :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:54

Shanelle schreef:
@ Maura: Bedankt voor je uitleg, dat zet inderdaad eens een ander licht op de situatie! Hoe zou jij, als je de kans kreeg, omgaan met zo'n paard? Stel: je zet hem los in de piste en wilt er grondwerk mee gaan doen, hoe pak je dat dan aan zonder hem te 'beledigen'? Want hij valt dus wel degelijk alles en iedereen zomaar aan. Maak je juist wel of niet oogcontact, benader je hem, of laat je hem jou benaderen? Ik heb best veel respect voor alle karakters van paarden maar ergens trek ik toch echt wel een lijn, namelijk wanneer mijn eigen veiligeheid en die van anderen, ook paarden, in het gedrang komt.
Om 'm in de piste te zetten moet je 'm eerst pakken. Grondwerk begint daar. Als je dat vergeet, heeft het paard al voordat je 'm in de piste loslaat uitgevonden dat je een communicatieve loser bent en zal hij je (terecht) direct op je plaats zetten wanneer je 'm loslaat. Als dit paard inderdaad heel competitief is en zichzelf en de communicatie door mensen zo serieus neemt dat hij niet bereid is om een foutje in lichaamstaal te negeren of te vergeven, dan is hij verschrikkelijk gefrustreerd door alle idioten (zoals hij mensen ervaart) om hem heen en kan dat heel goed verklaren waarom hij 'zomaar' aanvalt. Hij is overgevoelig geworden voor zelfs de kleinste foutjes in lichaamstaal en reageert daar overdreven agressief op.

Er zijn in de basis twee manieren om met zo'n paard om te gaan. De eerste is: niemand buiten de eigenaar/verzorger bemoeit zich met dit paard of komt er bij in de buurt. Paard wordt extreem kort gehouden, kan gewoon met andere paarden naar buiten maar blijft buiten de wei bij alle mensen uit de buurt. Stal met tralies, geen opening naar de gang of een andere ruimte waar vreemde mensen kunnen passeren. Nooit los in de gang, altijd aan de hand of stevig vastgebonden met poetsen, opzadelen etc. Op die manier bescherm je (vreemde) mensen tegen het paard, maar ook het paard tegen de rondvliegende energie en onbewuste signalen van die mensen.

De tweede manier is: regel een goede trainer die het paard kan leren dat er mensen zijn die zich wél bewust zijn van (de allerkleinste signalen van) hun eigen lichaamstaal. Daardoor kan het paard z'n overgevoeligheid kwijtraken. Laat dan de trainer enkele mensen leren wat voor dit paard de ergste dingen zijn (op welke fouten in lichaamstaal hij het meeste reageert) en laat die mensen aan het paard bewijzen dat die fouten niet meer worden gemaakt. Als het paard door meerdere mensen met enige beleefdheid wordt benaderd, zal de overgevoeligheid afnemen en zal hij minder fel/agressief worden op anderen die het nog wel fout doen (ervan uitgaande dat die anderen niet met hem werken, maar hem gewoon tegenkomen omdat hij nu eenmaal in de buurt van hun paarden is). Het paard wordt dan hanteerbaar en minder gefrustreerd (het kan zelfs zijn dat hij lichamelijk verandert, sneller dik wordt bijvoorbeeld omdat hij minder energie verspilt aan boos zijn). Het karakter van het paard verandert niet, het blijft een competitief dier en daarmee een goed en fanatiek (sport)paard. Het zal nooit een beginnerspaard of een knuffeldier worden. Mocht dit echt van toepassing zijn op dit paard, dan moet ermee gewerkt worden door mensen die de juiste technieken al goed beheersen. Het is een bijzonder ongeschikt dier om technieken mee te oefenen en daarom ga ik geen concretere tips of technieken opschrijven. Ik trek namelijk óók de grens bij veiligheid. :D

Dit is trouwens nog steeds niet meer dan een mogelijke verklaring voor het gedrag dat je beschreef he, er kan ook best een heel andere oorzaak zijn. Zo kunnen paarden behoorlijk chagrijnig worden van hormonen, verkeerd voer, maagzweren, leverproblemen of andere lichamelijke problemen (zou misschien makkelijker zijn). Mocht de eigenaar van dit paard het gedrag als groot probleem ervaren en op zoek zijn naar hulp, dan kan ik misschien helpen een geschikte trainer te vinden (ligt er aan waar het paard staat natuurlijk).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:05

SaBiNa_S schreef:
Joolien schreef:
Paarden klieren niet, paarden zijn niet stout, paarden nemen je niet in de maling.

Paarden zijn reactie dieren en gewoontedieren. Wanneer een paard 'kliert' of 'stout' is, begrijpt het paard vaak de mens niet of heeft hij moeite met wat er van hem gevraagd wordt. Meestal komt dit door angst, pijn of ongemak.
Vaak heeft het ook te maken met een bepaalde dominantie. Maar dat zie ik meer in de omgang, niet zozeer tijdens het rijden. Imo is de ruiter dan gewoon niet duidelijk genoeg en wordt het paard er onzeker van. Een paard kan ook ergens onderuit willen komen omdat hij het gewoon heel moeilijk vind, maar dat vind ik niet onder klieren vallen, hier moet je als ruiter naar luisteren en je vraag aanpassen.

Maar als een paard altijd door hekken loopt en nooit moeilijk doet, en opeens een week lang niet door geen een hek wil waar dan ook , en het na een tijdje opeens over is, hoe noem je dit dan als een paard niet kan klieren?

Als je niet weet waarom het paard ineens niet door het hek wil, kan je het ook geen klieren noemen... Er kunnen best redenen zijn waarom een paard ineens iets niet meer wil wat hij eerder wel durfde...

Paard kan zich pijn gedaan hebben aan een doorgang, bijv omdat er een stroomdraad op de grond lag, hij kan zich rot geschrokken zijn doordat de deken bleef hangen, of omdat er ineens een brommer keihard optrok tijdens het passeren....

Anderzijds: wat heeft het voor het paard in godsnaam voor meerwaarde om ineens voor ieder hek te weigeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:07

SaBiNa_S schreef:
Joolien schreef:

Dan heeft dat paard een keer een nare ervaring gehad bij het hek. Dit is een heel goed voorbeeld van een reactie op een negatieve ervaring.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:09

maura schreef:
Cer schreef:

En precies dat is de reden dat het benoemen van gedrag als 'klieren' mij tegen de borst stuit... nog even afgezien van de connotatie is iets 'klieren' noemen gewoon een luie manier om je niet in het gedrag van een dier (en je eigen aandeel in de interactie) te hoeven verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:14

Ik vind klieren geen negatieve belading hebben, dat vind ik van treiteren wel.
Ik zie het klieren van mijn fjord juist als iets humoristisch en ik moet er eerder om lachen dan dat ik hem erop zou straffen. Mijn rijstijl pas ik er verder niet op aan, ik ben tegenover hem precies zo als tegenover mijn andere paard, en die laatste kliert bijzonder weinig. Dus als het aan mij zou liggen zou dat paard evenveel klieren.
Daarbij vind ik het niet nodig om hem zo strak te trainen dat het klieren er helemaal uit wordt gehaald, omdat ik geen wedstrijden rijd is dat niet noodzakelijk. Ik wil het dier ook in staat stellen dier te blijven en zich te kunnen uiten. Een geconditioneerde robot vind ik niks aan.
Wat ik frappant vind is dat ik in fjordentopic heel vaak lees dat fjorden "klierderig" zijn. Dan zou dus de meerderheid van de fjordenbezitters hun paard niet goed kunnen trainen, of de meerderheid traint minder streng omdat ze recreatief rijden, of het fjordenras heeft een sterk eigen karakter waarbij het zogenaamde "kliergedrag" wat meer tot uiting komt. Als ik naar mijn paarden kijk en alle paarden die ik voorheen heb gereden ben ik van mening dat het fjordenras toch wel een slag apart is, en dat hoor ik ook van mensen die er beroepsmatig mee te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:16

pmarena schreef:
Joolien schreef:

Paarden trappen tegen de deur omdat men daar op reageert, negatieve aandacht is namelijk ook aandacht :)*
Ze weten niet hoe men het ervaart maar het geeft hun alleen de link dat de mens erop reageert, ook al gooi je een borstel naar zijn hoofd, hij krijgt wel reactie van jou en dat is wat hij op dat moment wilt.

Juist: het paard probeert er aandacht mee te krijgen. En daarom gaat hij klieren.
Het maakt mij geen fluit uit dat het paard de betekenis van het woordje klieren niet kent...maar dat is wel wat hij doet :)

Als je dergelijke dingen geen klieren vindt dan is dat je goed recht, maar ik denk dat je het woord klieren dan nergens voor kunt gebruiken ?
Klieren mensen ook nooit volgens jou dan ? :)

Of eigenlijk is de vraag: wil je eens een voorbeeld geven van iets dat volgens jou dan wèl klieren is...bij een mens of een dier ? :)

Klieren zou ik eerder noemen als grenzen opzoeken. Kinderen zoeken constant de grenzen op en zullen meer buitensporig gedrag laten zien als bijvoorbeeld de ouder niet consequent straft. Dat is het zelfde bij paarden. Paarden gaan zo ver als jij ze laat gaan.
Als voorbeeld: een paard stopt constant bij de uitgang bij de bak. Jij als ruiter straft hem als hij stilstaat en na enig aarzelen gaat hij weer verder. Maar toch doet hij het vaker omdat hij de kans krijgt om stil te staan. Als je dit gedrag van te voren al corrigeert zal een paard bedenken niet stil te staan. Maar hij zal het altijd blijven proberen als hij merkt dat de ruiter niet oplet.
Daarom zie je vaak dat paarden 'uitproberen' bij nieuwe mensen. Ze zoeken de grens op. De meeste paarden werken liever niet en kijken hoe ze daar onderuit kunnen komen.
een goed voorbeeld is idd het manegepaard wat bokt. Hij weet dat het gevolg kan zijn dat hij niet meer hoeft te galopperen. Heeft hij een volhardende ruiter op de rug zal hij wel galopperen, maar hij heeft wel geprobeerd er onderuit te komen.

Dus het is als ruiter hoe jij hiermee omgaat. En dat heeft imo weinig met warmbloeden of koudbloeden te maken. Het is maar hoe jij als ruiter daarmee omgaat. Omdat het algemene beeld is dat koudbloeden 'eigenwijzer' zijn zal je wellicht als ruiter je rijden hieraan aanpassen. Misschien rijd je wel afwachtender dan op een ander paard.
Voorbeeld: Zelf heb ik wat ervaring met het rijden van koudbloeden en dat ging prima, ze zochten de grens op maar waren braaf, omdat ik duidelijk mijn grens aangaf, terwijl ze bij de eigenaren 'stout' waren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:30

Ik heb het meeste gelezen (soms vluchtig overheen gekeken, dus kan iets hebben gemist) maar ga helemaal met mindfields, jolien en randolinpony mee.

What's in a word, wordt ergens gevraagd. Nou... veel.
Randolinpony legt het ook uit.

Noem je bepaald gedrag 'klieren' (of eigenwijsheid, of dominant gedrag e.d.) dat leg je de schuld van het handelen bij het paard en voelt de mens zich gerechtigd om te corrigeren. (of te wel straffen)

Zie je het als verwardheid, onduidelijkheid door ruiter/begeleider, trainingsfout, lichamelijk probleem e.d. dan ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de mens en dient daar dus ook de oplossing gezocht te worden

Dat laatste is enorm confronterend en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de schuld nog steeds in de hoeven van een paard wordt geschoven, als het niet het gedrag laat zien wat baasje wil Want het is zoveel gemakkelijker om een paard fiks op zijn donder te geven, dan in de spiegel te kijken.

Een paard heeft het deel van de hersenen, wat ervoor zorgt dat een wezen kan redeneren, nauwelijks ontwikkeld en is derhalve niet in staat tot bewust klieren.
Wat een paard wel doet is reageren op een situatie en leren door trial en error. Gedrag wat iets oplevert, wordt herhaalt.
Onbewust wordt ongewenst gedrag nogal eens beloond door de mens en vervolgens krijgt het paard op zijn mieter als hij dat gedrag vertoont. (gebeurt overigens ook erg veel met honden)

De term 'hij weet best wat ik wil' gaat feitelijk nergens over. Nee, hij weet niet wat je wil. Als je bedenkt dat een paard een verandering in de hartslag van de mens al opmerkt, is er weinig voor nodig om te beseffen hoe gevoelig het is voor de hele kleine signalen en derhalve kan reageren op signalen waarvan je je niet bewust bent. Tien keer spoor je aan terwijl je tevens je bovenbeen aanklemt en de elfde keer doe je dat aanklemmen van bovenbeen niet. Wat als je paard dat aanklemmen van bovenbeen nu net als cue heeft opgevat? Dan zal het niet reageren op het aansporen.
Maar als jij je dan niet bewust bent van het feit dat je steeds je bovenbeen aanklemde, maar nu niet, zal je al snel geneigd zijn om de schuld bij het paard te leggen... om maar een voorbeeld te geven.

Het verhaal dat hij 23 uur mag doen wat ie wil en dan dat ene uur maar moet luisteren, gaat al net zo min ergens over. Zo denkt een paard eenvoudigweg niet. Het redeneert niet. Als je wil werken met het paard, zul je ervan uit moeten gaan dat alles wat jij doet een gevolg heeft. Je refereren aan de vrije tijd van het paard is het zoeken van een excuus om de gevolgen van trainingsfouten bij je paard neer te kunnen leggen.
Zoals mensen graag overal excuses voor verzinnen.

Opvallend is de logische onderbouwing van de mensen als Jolien, Randolinpony en Mindfields, waar de mensen die vinden dat een paard wel kan klieren blijven hangen in praktijkvoorbeelden van hun eigen paard waar zaken ook eenvoudigweg vanuit het perspectief trainingsfouten/leren door trial en error e.d. te verklaren valt en het terugvallen op stellingen zoals 'hij moet maar gewoon doen wat ik wil want hij heeft genoeg vrije tijd e.d.'

Dat koudbloeden meer klieren dan warmbloeden is ook onzin. Een koudbloed zal anders reageren in bepaalde situaties, maar dat heeft niets met kliergedrag te maken. En gezien ik in mijn leven voor het merendeel (maar niet uitsluitend) met koudbloeden heb gewerkt, zou ik mijzelf in dat opzicht wel een ervaringsdeskundige kunnen noemen :)'
Een koudbloed is net als ieder ander paard; het reageert op een situatie en het gedrag is een gevolg van zijn ervaring, zijn leren door trial en error en ons gedrag.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:47

liljebo schreef:
Opvallend is de logische onderbouwing van de mensen als Jolien, Randolinpony en Mindfields, waar de mensen die vinden dat een paard wel kan klieren blijven hangen in praktijkvoorbeelden van hun eigen paard waar zaken ook eenvoudigweg vanuit het perspectief trainingsfouten/leren door trial en error e.d. te verklaren valt en het terugvallen op stellingen zoals 'hij moet maar gewoon doen wat ik wil want hij heeft genoeg vrije tijd e.d.

Even klieren hoor }>

Ik vind ook dat een paard (of een hond, of een varken, of een vogel) kan klieren, en daarbij ga ik uit van de definitie in de Vandale en de ervaring van de mens die het gedrag van het paard als 'klieren' omschrijft. Omdat dingen als oorzaak en motivatie helemaal geen rol spelen in de definitie en dus niet relevant zijn om gedrag 'klieren' te noemen. Hoe een mens zou kunnen reageren op het gedrag in kwestie is vers twee (en vermoedelijk een suk interessanter dan de oorspronkelijke vraag), maar als iemand het gedrag van een paard 'klieren' noemt geeft dat voor mij gewoon aan dat het gedrag van dat paard als vervelend wordt ervaren, dan wel dat degene die het gedrag beschrijft ervan uitgaat dat het gedrag door een ander (paard) als vervelend wordt ervaren. Niet meer dan dat. Qua logische onderbouwing heb geen praktijkvoorbeeld nodig, een woordenboek is genoeg.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:49

liljebo schreef:
Noem je bepaald gedrag 'klieren' (of eigenwijsheid, of dominant gedrag e.d.) dat leg je de schuld van het handelen bij het paard en voelt de mens zich gerechtigd om te corrigeren. (of te wel straffen)

_/-\o_ Dit is precies waar deze discussie overgaat. Klieren wordt bijna altijd gebruikt om de schuld bij het paard leggen ipv bij de trainer.
Jij bepaald dat jij iets wilt van je paard, dus ben je ook verantwoordelijk voor het trainingsproces.

Waar ik het niet mee eens ben, is dat iets altijd een gevolg is van verwarring, lichamelijk probleem, vorige leerervaringen etc.
Vaak is er ook gewoon sprake van de intrinsieke motivatie van een dier om een bepaald gedrag uit te voeren. Sommige paarden trekken nou eenmaal veel sterker naar het gras toe dan andere dieren. Sommige paarden trekken veel sterker naar kuddegenoten toe. Sommige paarden zijn überhaupt veel zelfstandiger dan andere paarden.
Sommige paarden zijn daarnaast ook veel gevoeliger voor straf.

Heb je nou een koudbloed, dan heb je over het algemeen :D een redelijk zelfstandig paard met een erg sterke motivatie om gras te bemachtigen. Daarnaast zit je met een paard dat niet erg gevoelig is voor straf.
Dus ja, koudbloeden zijn sterker geneigd om je het gras in te trekken, maar dat is dan nog steeds niet een reden om de schuld bij je paard neer te leggen en hem te straffen voor "klier-gedrag".
Het is een reden om slimmer te worden in je training :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:00

maura schreef:
Ik vind ook dat een paard (of een hond, of een varken, of een vogel) kan klieren, en daarbij ga ik uit van de definitie in de Vandale en de ervaring van de mens die het gedrag van het paard als 'klieren' omschrijft. Omdat dingen als oorzaak en motivatie helemaal geen rol spelen in de definitie en dus niet relevant zijn om gedrag 'klieren' te noemen. Hoe een mens zou kunnen reageren op het gedrag in kwestie is vers twee (en vermoedelijk een suk interessanter dan de oorspronkelijke vraag), maar als iemand het gedrag van een paard 'klieren' noemt geeft dat voor mij gewoon aan dat het gedrag van dat paard als vervelend wordt ervaren, dan wel dat degene die het gedrag beschrijft ervan uitgaat dat het gedrag door een ander (paard) als vervelend wordt ervaren. Niet meer dan dat. Qua logische onderbouwing heb geen praktijkvoorbeeld nodig, een woordenboek is genoeg.

Ik denk dat we allebei weten dat het in de praktijk anders werkt. Ongeacht de verklaring in de Van Dale, wordt klieren door de mens gebruikt als het aangeven van vervelend ongewenst gedrag door schuld van de klierder en als rechtvaardiging gezien om 'aan te pakken'

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:06

sanne83 schreef:
[

Waar ik het niet mee eens ben, is dat iets altijd een gevolg is van verwarring, lichamelijk probleem, vorige leerervaringen etc.
Vaak is er ook gewoon sprake van de intrinsieke motivatie van een dier om een bepaald gedrag uit te voeren. Sommige paarden trekken nou eenmaal veel sterker naar het gras toe dan andere dieren. Sommige paarden trekken veel sterker naar kuddegenoten toe. Sommige paarden zijn überhaupt veel zelfstandiger dan andere paarden.
Sommige paarden zijn daarnaast ook veel gevoeliger voor straf.

Heb je nou een koudbloed, dan heb je over het algemeen :D een redelijk zelfstandig paard met een erg sterke motivatie om gras te bemachtigen. Daarnaast zit je met een paard dat niet erg gevoelig is voor straf.
Dus ja, koudbloeden zijn sterker geneigd om je het gras in te trekken, maar dat is dan nog steeds niet een reden om de schuld bij je paard neer te leggen en hem te straffen voor "klier-gedrag".
Het is een reden om slimmer te worden in je training :j

Ik zou dit onder leerervaring willen scharen.

Klopt natuurlijk dat de motivatie per paard verschilt. Dat maakt ieder paard anders en uniek. Maar vanuit die motivatie probeert het zaken uit.
Ik wil eten . Daar staat gras, dus ga ik eten. Paard loopt naar eten, reikt naar het gras waarbij ruitertje voorover in hetzelfde gras kukelt. Makkelijk toch... is dat gemier van dat bit weg en kan ie lekker vreten. Je krijgt wat je beloont: in dit geval wordt door de druk van bit heen gaan en het gras induiken beloond met een stevige hap gras.

Ruitertje staat boos op, loopt naar paard en geeft het dier op zijn mieter. Nieuwe les voor het paard: gewoon naar gras lopen, druk bit negeren want dat houdt op als je het gras in duikt en ruitertje in gras valt en vervolgens ruiter ontwijken anders krijg je op je mieter, (rent dus weg als ruiter paard wil halen)

Hier was het dus beter geweest dat de ruiter het probleem had zien aankomen en had kunnen voorkomen dat het paard zichzelf beloonde.
Om maar eens iets te noemen. :D

Nog een nadenkertje... voor veel paarden is het feit dat de baas vertrekt een grote beloning :D