Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Even voor diegene die het moeilijk oordelen vinden, dit is de totale draging die je wilt zien. Extreem genomen. Maar hier zijn de bekken gekanteld, de buikspieren aangespannen, een zakkende achterhand, een opwaartse lijn en los contact van voren. Hij zou nog iets meer op de loodlijn mogen.
ZusJacobs schreef:ben het niet met je eens dat het paard op de loodlijn moet met het hoofd, juist door de lichtheid in de schouders krijgt het paard de kans over de loodlijn te gaan (en ja dit is ook gewoon correct, het betekent niet dat wanneer het paard voor de loodlijn loopt het niet kan dragen of geen ruggebruik heeft, in tegeldeel. Hoe meer de neus naar voren kan hoe verder de bovenlijn ''oprekt''.
ponyparadijs schreef:FemkeRoosje schreef:Bij die foto van ponyparadijs, ziet het eruit alsof de buikspieren worden aangespannen, en daardoor weer de dij naar voren word getrokken en de beken gekanteld. Ook zakt het paard in de achterhand en daardoor richt het zich op. Toch is er iets raars, is het toevallig een afzetmoment, overgang? Want heb het idee dat de achterhand wel erg ver zakt, en het andere achterbeen ziet er een beetje vreemd uit alsof het echt een afzet was.
Het paard was op het moment van de foto al een poosje in draf. Het is dus niet echt een vertrek moment als in een overgang.
Dat er iets vreemds is klopt wel. Amazone reed er voor een van de eerste keren op. Was gewent een wat flexmatieker ponytje te rijden. En gaf nogal groot een extra tikje met de zweep bij.
Het is dus eigenlijk niet echt zo dat het paard daar dragend loopt. Maar meer dat het moment heel dragend was omdat er een grote extra hulp werd gegeven.
Toch vindt ik wel dat je duidelijk op deze foto het bekken kantelen ziet en het aanspannen van de buikspieren.
Saar88 schreef:Heb je dan ook foto's van hetzelfde ritje waar ze 'normaal' in draf loopt? Wel fijn dat je deze foto hebt geplaatst, hij laat duidelijk het gekantelde bekken zien en dat vond ik toch moeilijk om te zien.
Eigenlijk is het net zoals bij mensen, maak je je rug recht, kantelt je bekken en span je je buikspieren aan. Als je zonder zadel rijdt bijvoorbeeld, doe je dit ook. Bij paarden geldt dit dus ook
xAnnouk schreef:Echt een heel leerbaar topic lijkt mij. Ik ga nu nog niet reageren, hier te weinig kennis in maar ik zet zek een stipje en lees braaf bij zodat ik er wat van kan leren en misschien wat commentaar kan leveren?
_horselovee_ schreef:fijn, die 2 plaatjes naast elkaar
ook fijn dat je hier gewoon 100x fout kan doen. Dat is op school meestal wel anders![]()
Vind het alleen nog wel heel moeilijk om te zien of het paard z'n buikspieren aangespannen heeft.
Joolien schreef:Even voor diegene die het moeilijk oordelen vinden, dit is de totale draging die je wilt zien. Extreem genomen. Maar hier zijn de bekken gekanteld, de buikspieren aangespannen, een zakkende achterhand, een opwaartse lijn en los contact van voren. Hij zou nog iets meer op de loodlijn mogen.![]()
Hier een piaffe die totaal niet gedragen is, geen bekken gekanteld heeft en niet opwaarts is.
ZusJacobs schreef:Joolien, ik heb altijd geleerd dat het paard altijd wijst naar de grond, en daar in moet stappen (kan de woorden er even niet voor vinden), in dit geval (beide paarden) komt de hoefafdruk achter de wijzende lijn van het been.
LuffB schreef:Ik ga ook even een fototje neerzetten. Ik vind deze nog wel moeilijk om te oordelen, ook door het ras (arabier) en de gangen.
Joolien schreef:ZusJacobs schreef:Joolien, ik heb altijd geleerd dat het paard altijd wijst naar de grond, en daar in moet stappen (kan de woorden er even niet voor vinden), in dit geval (beide paarden) komt de hoefafdruk achter de wijzende lijn van het been.
Ik snap wat je bedoeld, maar dat lijkt me niet in alle gevallen logisch want dat ligt toch geheel aan de bouw van het paard. Het 2e paard is wat langer en zou dus een ander beengebruik hebben dan het bovenste paard.
cherie78 schreef:Joolien schreef:Even voor diegene die het moeilijk oordelen vinden, dit is de totale draging die je wilt zien. Extreem genomen. Maar hier zijn de bekken gekanteld, de buikspieren aangespannen, een zakkende achterhand, een opwaartse lijn en los contact van voren. Hij zou nog iets meer op de loodlijn mogen.
http://www.oldenburghorse.com/images-su ... fe_web.jpg
Hier een piaffe die totaal niet gedragen is, geen bekken gekanteld heeft en niet opwaarts is.
http://www.highschoolfarm.com/yahoo_sit ... 48_std.jpg
Het bovenste paard "draagt" minder dan het onderste paard.
In de draagfase staan de benen loodrecht, waaruit je dus kunt opmaken dat een paard wat de benen schuin onder de massa heeft staan veel minder dragend is.
Joolien schreef:Hier de uitgestrekte draf, waarbij het nog moeilijk is om echt het juiste plaatje te vinden.
Toot, mag nog iets meer zakken in de achterhand maar het voorbeen heeft duidelijkalle bewegingsvrijheid door de opwaartse beweging van het lichaam.
Hier een uitgestrekte draf van een paard wat in 2 delen is. Bekken mogen meer gekanteld, neus is achter de loodlijn en het achterbeen moet meer ondertreden.