[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:00

Wel een groot verschil zeg, vind het paard hier op deze foto op de voorhand lopen, wel een beetje aangespannen buikspieren, maar de beken is niet gekanteld en het paard treed ook niet fijn onder.

Joolien die foto is wel een mooi voorbeeld zeg, dat is wel echt duidelijk dan!

Visitor

Joolien schreef:
Ik heb even een voorbeeld gegeven hoe ie niet moet :P

Thanks, hier kan je kanteling van het bekken en de lijn van de rug inderdaad mooi vergelijken!

ZusJacobs

Joolien schreef:
Even voor diegene die het moeilijk oordelen vinden, dit is de totale draging die je wilt zien. Extreem genomen. Maar hier zijn de bekken gekanteld, de buikspieren aangespannen, een zakkende achterhand, een opwaartse lijn en los contact van voren. Hij zou nog iets meer op de loodlijn mogen.

Afbeelding

ben het niet met je eens dat het paard op de loodlijn moet met het hoofd, juist door de lichtheid in de schouders krijgt het paard de kans over de loodlijn te gaan (en ja dit is ook gewoon correct, het betekent niet dat wanneer het paard voor de loodlijn loopt het niet kan dragen of geen ruggebruik heeft, in tegeldeel. Hoe meer de neus naar voren kan hoe verder de bovenlijn ''oprekt'' en het de kans krijgt rond te worden in zijn lichaam, zijn achterhand verder onder te brengen en dus meer verzameld te komen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:02

Wel duidelijk om te zien zo naast elkaar zeg, dan zie je inderdaad goed dat dat andere paard niet goed/fijn draagt en totaal niet opricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:02

Dat is waar zus, eigenlijk ben ik ook meer fan van dit beeld maar vaak wil men toch wel de neus terug zien.
Maar deze lijn is echt perfect.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:03

ZusJacobs schreef:
ben het niet met je eens dat het paard op de loodlijn moet met het hoofd, juist door de lichtheid in de schouders krijgt het paard de kans over de loodlijn te gaan (en ja dit is ook gewoon correct, het betekent niet dat wanneer het paard voor de loodlijn loopt het niet kan dragen of geen ruggebruik heeft, in tegeldeel. Hoe meer de neus naar voren kan hoe verder de bovenlijn ''oprekt''.

Eens met ZusJacobs, waarom zou neus niet vóór de loodlijn mogen? Ik zou hem er hier in dit plaatje liever niet op hebben... (Haha, alsof ik dit ooit zelf zou kunnen, maargoed, je moet ergens naar streven he ;-))

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:03

ponyparadijs schreef:
FemkeRoosje schreef:
Bij die foto van ponyparadijs, ziet het eruit alsof de buikspieren worden aangespannen, en daardoor weer de dij naar voren word getrokken en de beken gekanteld. Ook zakt het paard in de achterhand en daardoor richt het zich op. Toch is er iets raars, is het toevallig een afzetmoment, overgang? Want heb het idee dat de achterhand wel erg ver zakt, en het andere achterbeen ziet er een beetje vreemd uit alsof het echt een afzet was.

Het paard was op het moment van de foto al een poosje in draf. Het is dus niet echt een vertrek moment als in een overgang.
Dat er iets vreemds is klopt wel. Amazone reed er voor een van de eerste keren op. Was gewent een wat flexmatieker ponytje te rijden. En gaf nogal groot een extra tikje met de zweep bij.
Het is dus eigenlijk niet echt zo dat het paard daar dragend loopt. Maar meer dat het moment heel dragend was omdat er een grote extra hulp werd gegeven.
Toch vindt ik wel dat je duidelijk op deze foto het bekken kantelen ziet en het aanspannen van de buikspieren.

Daar had ik niet aangedacht, maar toch wat raars.

Vind op het piaffe plaatje zo de houding eigenlijk wel erg mooi, denk niet dat het nodig is om het hoofd meer op de loodlijn te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:04

Saar88 schreef:
Heb je dan ook foto's van hetzelfde ritje waar ze 'normaal' in draf loopt? Wel fijn dat je deze foto hebt geplaatst, hij laat duidelijk het gekantelde bekken zien en dat vond ik toch moeilijk om te zien.
Eigenlijk is het net zoals bij mensen, maak je je rug recht, kantelt je bekken en span je je buikspieren aan. Als je zonder zadel rijdt bijvoorbeeld, doe je dit ook. Bij paarden geldt dit dus ook :j

Jahaaaa! Goesso! *\o/* je snapt het!!!! (en het leuke van deze manier van leren is, dat je het ook niet meer vergeet, en als ik het je alleen maar had verteld, was je het morgen weer kwijt geweest, hier leer je veel meer van)

Perfecte voorbeeldfoto, PP!

Ik ben te weinig online, sorry....... morgen reageer ik uitgebreid, goed?

Joolien, mooie foto idd, heel goed!
xAnnouk schreef:
Echt een heel leerbaar topic lijkt mij. Ik ga nu nog niet reageren, hier te weinig kennis in maar ik zet zek een stipje en lees braaf bij zodat ik er wat van kan leren en misschien wat commentaar kan leveren? :)

Nee, lief, niet alleen lezen, zoeken, vragen, zelf antwoorden bedenken. Het geeft neit als je het 100 x fout doet. Echt niet, hoe vaker je het fout doet, hoe beter je het uiteindelijke antwoord onthoudt. En dat wil ik, dat je leert, dat je onthoudt, dat je begrijpt waarom. En als ik het je voorzeg, leer je dat niet. Je leert het wel door zoeken, fouten maken, en jezelf corrigeren, en dan opeens gaat het je dagen, en dan snapt je het, en je vergeet het nooit meer.

Eileen_

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:10

fijn, die 2 plaatjes naast elkaar :)

ook fijn dat je hier gewoon 100x fout kan doen. Dat is op school meestal wel anders :j

Vind het alleen nog wel heel moeilijk om te zien of het paard z'n buikspieren aangespannen heeft.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:12

in de geplaatste foto's van de piaffe is heel duidelijk te zien wat het verschil is. Ik denk dat ik eindelijk het bekken gevonden heb en wanneer ik kan zien wanneer deze gekanteld is en wanneer niet. Buikspieren blijven lastig om te zien, maar hebben effect op het hele plaatje, dus kan je uit bv de bekken en de rug afleiden wat er bij de buik gebeurd (of is deze manier van redeneren verkeerd??)

Ik ga ook even een fototje neerzetten. Ik vind deze nog wel moeilijk om te oordelen, ook door het ras (arabier) en de gangen.
Afbeelding

Ik denk zelf dat deze dragend is. Het paard loopt voor iets opgericht (de horizon is scheef, verkijk je daar niet op) de achterhand toont duidelijk aangespannen spieren en de rug is mooi recht. De buikspieren zijn aangespannen. Vind het op deze foto wel lastig te zien of het bekken gekanteld is of niet. Nu ik wat meer heb vergeleken en gedaan gok ik het erop en zeg ik dat deze gekanteld is.

Jullie beurt;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:13

Jeej, toch leuk om te horen dat ik het heb gesnapt!
Al merk ik dat het voor het grootste deel theorie is; als ik moet toepassen wordt het lastiger. Het is inderdaad het zelf kijken waar je veel van leert, had nooit verwacht dat ik dit kon :o

Die plaatjes van de piaffe zijn heel duidelijk zo. Als ik het onderste paard op tv had gezien had ik waarschijnlijk gedacht 'wat knap', terwijl je eigenlijk nu pas ziet dat het totaal geen correct uitgevoerde oefening is. In hoeverre worden ruiters in proeven afgestraft op dit soort fouten? Wordt daar net zo naar gekeken als in dit topic gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:14

_horselovee_ schreef:
fijn, die 2 plaatjes naast elkaar :)

ook fijn dat je hier gewoon 100x fout kan doen. Dat is op school meestal wel anders :j

Vind het alleen nog wel heel moeilijk om te zien of het paard z'n buikspieren aangespannen heeft.

Dit is mijn topic, en ik maal niet om scores.

Ik wil dat jullie het leren, en hoe lang dat duurt, maakt me niks uit. Ik zit hier avond aan avond, en zolang mensen hun best doen, blijf ik het leuk vinden, en zal ik mijn best blijven doen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:16

ik vind het zeer leuk! Mag ik vragen waar jij al deze kennis vandaan hebt? Ik vind het echt heel interessant om te zien hoe je eigenlijk deeltje voor deeltje het paard kan analyseren.

Is het ook geen idee om behalve het dragen/ stuwen bv de bouw van het paard te bespreken? (of misschien in een ander topic waar we leren zelf na te denken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:19

Hier de uitgestrekte draf, waarbij het nog moeilijk is om echt het juiste plaatje te vinden.

Toot, mag nog iets meer zakken in de achterhand maar het voorbeen heeft duidelijk :') alle bewegingsvrijheid door de opwaartse beweging van het lichaam.
Afbeelding

Hier een uitgestrekte draf van een paard wat in 2 delen is. Bekken mogen meer gekanteld, neus is achter de loodlijn en het achterbeen moet meer ondertreden.
Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:19

LuffB: Paard loopt met onwijs vast gehouden rug (hoofd wordt omhoog gegooid), paard is daarbij ook stuwend en op de voorhand. Geen buiging in gewrichten achterhand, en kanteling in bekken. Bovenlijn ontspannen, buikspieren aanspannen, gewicht naar achter verplaatsen en dus gaan dragen. Dit is gewoon vooruit rollen. Dat is wat ik zie, trouwens bij veel loslopende paarden geen abnormaal plaatje, gewoon oplettend en showen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:20

Joolien, ik heb altijd geleerd dat het paard altijd wijst naar de grond, en daar in moet stappen (kan de woorden er even niet voor vinden), in dit geval (beide paarden) komt de hoefafdruk achter de wijzende lijn van het been.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:21

Joolien schreef:
Even voor diegene die het moeilijk oordelen vinden, dit is de totale draging die je wilt zien. Extreem genomen. Maar hier zijn de bekken gekanteld, de buikspieren aangespannen, een zakkende achterhand, een opwaartse lijn en los contact van voren. Hij zou nog iets meer op de loodlijn mogen.

Afbeelding

Hier een piaffe die totaal niet gedragen is, geen bekken gekanteld heeft en niet opwaarts is.

Afbeelding

Het bovenste paard "draagt" minder dan het onderste paard.
In de draagfase staan de benen loodrecht, waaruit je dus kunt opmaken dat een paard wat de benen schuin onder de massa heeft staan veel minder dragend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:22

ZusJacobs schreef:
Joolien, ik heb altijd geleerd dat het paard altijd wijst naar de grond, en daar in moet stappen (kan de woorden er even niet voor vinden), in dit geval (beide paarden) komt de hoefafdruk achter de wijzende lijn van het been.

Ik snap wat je bedoeld, maar dat lijkt me niet in alle gevallen logisch want dat ligt toch geheel aan de bouw van het paard. Het 2e paard is wat langer en zou dus een ander beengebruik hebben dan het bovenste paard.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:23

LuffB schreef:
Ik ga ook even een fototje neerzetten. Ik vind deze nog wel moeilijk om te oordelen, ook door het ras (arabier) en de gangen.
Afbeelding

Pff, deze is inderdaad ook lastig. Volgens mij ook een taktfoutje? Maar 1 voetje op de grond?
De beken is wel gekanteld hier volgens mij, en de buikspieren ook een beetje aangespannen. Het paard treed niet echt onder de massa, volgens mij stuwt dit paard. Hij loopt volgens mij net iets meer op de achterhand als op de voorhand, maar niet dragend, heb toch meer het idee dat dit paard stuwt. Wel lastig zo.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:24

Joolien schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik snap wat je bedoeld, maar dat lijkt me niet in alle gevallen logisch want dat ligt toch geheel aan de bouw van het paard. Het 2e paard is wat langer en zou dus een ander beengebruik hebben dan het bovenste paard.

Paard wordt op deze manier gereden, dit strekken is meer spaanse draf dan daadwerkelijk strekken, je wilt immers een uitgestrekte draf, niet een uitgestrekt voorbeen.. Toch?

ElineS

Goed, ik ben een dikke leek hierin, maar een foto van mezelf.

Afbeelding

Ik zie wel aangespannen buikspieren, denk ik :'). Die lijn ziet er strak uit. Maar ik vind haar nou niet bepaald heel dragend. Ze zet haar achterbenen wel ver naar binnen, maar ook ver naar achteren. Ik heb het idee dat ze toch wat op de voorhand loopt.

Meer weet ik er echt niet over te zeggen, want ik heb geen geoefende ogen hierop.

Anoniem

cherie78 schreef:
Joolien schreef:

http://www.oldenburghorse.com/images-su ... fe_web.jpg

Hier een piaffe die totaal niet gedragen is, geen bekken gekanteld heeft en niet opwaarts is.

http://www.highschoolfarm.com/yahoo_sit ... 48_std.jpg

Het bovenste paard "draagt" minder dan het onderste paard.
In de draagfase staan de benen loodrecht, waaruit je dus kunt opmaken dat een paard wat de benen schuin onder de massa heeft staan veel minder dragend is.

Dat gaat in dit geval niet op. Het bovenste paard is juist ultiem dragend. Als het been achter de massa staat is het idd stuwend maar in dit geval plaatst het paard zijn been onder de massa, dus dat is zeker dragend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-12 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:25

Goeie plaatjes Joolien! Bedankt.
Arabier van Luff stuwt inderdaad vooral. Hele bovenlijn is 'hol' en bekken dus niet gekanteld, buikspieren niet aangespannen. (Wat je misschien denkt te zien aan kanteling in bekken komt denk ik door beweging in heup door optillen binnenachterbeen...)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:26

Het probleem met dit topic is dat er foto's worden vergeleken in verschillende fase's van de draf.

Om dit even te verduidelijken; een paard wat afzet om naar de zweeffase te "gaan" stuwt altijd.
Als de zweeffase "afgelopen" is, komt het paard logischer wijze in de landingsfase, waarna een draagfase komt en dan weer een afzetfase. (om het maar even heel makkelijk te zeggen)

Alleen bij een paard wat krachtig en sterk genoeg is, zal de stuw(afzet) niet meer zo ver van achteruit komen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:27

Joolien schreef:
Hier de uitgestrekte draf, waarbij het nog moeilijk is om echt het juiste plaatje te vinden.

Toot, mag nog iets meer zakken in de achterhand maar het voorbeen heeft duidelijk :') alle bewegingsvrijheid door de opwaartse beweging van het lichaam.
Afbeelding

Hier een uitgestrekte draf van een paard wat in 2 delen is. Bekken mogen meer gekanteld, neus is achter de loodlijn en het achterbeen moet meer ondertreden.
Afbeelding

Het tweede paard spant zijn buikspieren niet aan, de dij word niet mee getrokken naar voren, en de beken is niet gekanteld. Het paard treedt ook niet onder de massa.

Bij Totilas zie je wel de aangespannen buikspieren en de dij word naar voren getrokken waardoor het beken kantelt. Als het paard nog meer opricht dan kan het beter 'strekken' doordat het nog meer schoudervrijheid heeft. Al vind ik dit meer spaanse pas/draf dan echt strekken.