[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:03

Op de foto van karin1994 heb ik het idee dat ze iets naar stoelzit neigt? Dat compenseert door het bovenlichaam naar voren te doen en lijkt het of ze wat strak in de ellebogen is?? Waardoor het volgens mij al snel heel erg lijkt dat ze erg in die mond inwerkt, ik denk ook dat als ze hier de hand wat naar voren had gedaan het paard het neusje er beter uit komt?

Ik doe ook maar een poging..... :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:03

S_en_Z schreef:
Ik zeg niet dat hij kort draaft, of dat hij slecht draaft.. ik zeg dat hij NET niet over lijkt te stappen :=
Wil jij een paard zien overstappen in draf?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:06

In draf is het toch goed dat het achterbeen in de afdruk van het voorbeen stapt??
Met stap zie je toch juist graag dat het paard echt over die afdruk heen stapt....?
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 22-02-12 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:06

wow weer flink wat interessante berichten :). Even door gaan spitten. Vind het wel jammer dat ik niet op mijn laptop kan voor meer foto's.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:18

_Marinke_ schreef:
In draf is het toch goed dat het achterbeen in de afdruk van het voorbeen stapt??
Met stap zie je toch juist graag dat het paard echt over die afdruk heen stapt....?

Dat klopt.
Als een paard in draf zou overstappen zou het zich elke pas aantikken of van achter wijd moeten gaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:19

_Marinke_ schreef:
S_en_Z schreef:

Meis.. het is ook niet verkeerd, het kan ook een momentopname zijn. Dat hij net iets te diep liep of net iets spande en daardoor net niet in het spoor van zijn voorhoef treed.

Ik zeg niet dat hij kort draaft, of dat hij slecht draaft.. ik zeg dat hij NET niet over lijkt te stappen :=

Hihi ik begrijp je niet verkeerd hoor, ben het met je eens dat het RUIMER kan, juist dat ruime draven kan hij heel goed, hij hoeft daar amper moeite voor te doen. Alleen bij hem is het niet de juiste manier van draven, in het vorige topic heb ik eens foto's van hem gepost in vrij bewegen, weet je ze nog? Weggedrukte rug, onderhals erop...?

Deze been foto komt van dit totaal plaatje: http://img818.imageshack.us/img818/3034/distotaal.png
Als je alleen die benen ziet denk je oh niet slecht (denk ik dus ook als ik puur en alleen naar de benen kijk), het mag meer op de achterhand maar slecht vind ik het niet. Zie ik het totaal plaatje denk ik oh oh oh..

:D

Totaal plaatje is een huppelend vrolijk drafje met een zweefmomentje. Alleen de benen-foto oogt dus wat stijvig omdat hij zich opdrukt en zichzelf vooruit schuifelt :=

Tis een leuk dier Marinke :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:21

KarinvdM schreef:
_Marinke_ schreef:

Dat klopt.
Als een paard in draf zou overstappen zou het zich elke pas aantikken of van achter wijd moeten gaan.

Citaat:
Meis.. het is ook niet verkeerd, het kan ook een momentopname zijn. Dat hij net iets te diep liep of net iets spande en daardoor net niet in het spoor van zijn voorhoef treed.

Ik zeg niet dat hij kort draaft, of dat hij slecht draaft.. ik zeg dat hij NET niet over lijkt te stappen

Zie dikgedrukte. Ik bedoelde eigenlijk "NET niet over lijkt te stappen tot in afdruk van voorhoef"

:= Gewoon een beetje dom neergezet _O-

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:37

Wat zeggen jullie van deze foto:

Afbeelding

Booby_Trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:10

Benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik weet dat het erg slechte kwaliteit foto's zijn, deze zijn met mijn telefoon gemaakt. Dit paard heb ik net een week, hij is zes en kan de basis.

Afbeelding

Afbeelding

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:14

Sjolvir schreef:
hafjelinger schreef:
:D
Afbeelding

Kwaliteit is wel slecht door het verkleinen, misschien is deze beter? http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZYIWHQEV.jpg

Zien jullie het probleem? Deze foto is van bijna een jaar geleden.
Het paard, Zorro, is 7 jaar. Hij heeft een moeilijk mondje. Inmiddels hebben we een geschikt bit gevonden, maar de aanleuning is nog niet helemaal goed. Ik heb bijv moeite met voorwaarts rijden, maar dit gaat steeds beter.

He, wat vervelend verography! :(:) Hopelijk gaat het snel beter met je paard.

Jippie!!! nog een menner!
neusje mag er iets meer uit en stukje nek na de oortjes komt dan ook vanzelf hoger.
Wat is je probleem met het voorwaarts rijden?
Wil hij niet weg? Of gaat hij dan verder achter de loodlijn lopen of juist ervoor?
Denk dat hij neigt naar erachter als je hem gaat aandrijven?
Wat voor bit gebruik je nu?

Leuk paard trouwens en wauw! Je wagen!!!

Dankjewel voor je commentaar! :)
De moeite die ik heb met voorwaarts rijden is dat ik bang ben dat ik te hard ga. Dus
ga ik hem tegenhouden, terwijl je juist los moet laten ('zitten en rijden!' :+ ) Het gaat al wel steeds beter. Het probleem is dat hij vaak het bit vastpakt, ook als je flink doorrijdt. Als je dan je handen opent 'schiet' zijn hoofd eruit, hij laat niet los zegmaar. (Dus voor de loodlijn, niet willen nageven)
Heb je daar misschien tips voor?
Ik gebruik nu een liverpoolbit met zeem eromheen, het mondstuk is naar voren gebogen zodat de tong vrij ligt.

Dankjewel! :o
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 22-02-12 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:22

Booby_Trap schreef:
Benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik weet dat het erg slechte kwaliteit foto's zijn, deze zijn met mijn telefoon gemaakt. Dit paard heb ik net een week, hij is zes en kan de basis.

Afbeelding

Afbeelding

:= Wat is "kan de basis?" Vele paarden op Z2 niveau beheersen de "basis" nieteens.

Je bedoeld dat hij een B proefje kan waggelen?

Op de eerste foto loopt hij wat van het achterbeen af en is volgens mij met veel dingen bezig behalve met de ruiter op zijn rug := Dat gevoel krijg ik op de 2e foto ook, staart erop, oren erop. Loopt tegen jouw handen aan en is een beetje rond aan het kijken ipv dat hij oplettend is :=

Booby_Trap

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:30

@ S_en_Z
Heb je wel gelijk in, maar zoals ik al zei heb ik hm nog maar een week. Hij vind het allemaal nogal spannend. Het gaat in ieder geval al veel beter, de eerste keer gaf ie zo'n hoge bok dat ik er gelijk naast lag.. :=
Maar met basis bedoel ik dat ie weet wat wijken en achterwaarst enz is. Hij is pittig maar we moeten gewoon nog even aan elkaar wennen.. :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:30

En wat zeg je van mijn foto?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:32

S_en_Z, bedankt voor de beenfoto's! Ik moest een paar keer kijken maar nu snap ik het een beetje :) Eerst lette ik nooit op de benen, maar nu zie ik hoeveel je er aan af kunt lezen!
Klopt het dat mijn paard (het menpaard hierboven) wel goed loopt, maar dat het achterbeen iets sneller moest zijn? :) Ik denk dat het achterbeen daar minder is omdat hij het bit vastpakte. Correct me if I'm wrong!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:37

Booby_Trap schreef:
@ S_en_Z
Heb je wel gelijk in, maar zoals ik al zei heb ik hm nog maar een week. Hij vind het allemaal nogal spannend. Het gaat in ieder geval al veel beter, de eerste keer gaf ie zo'n hoge bok dat ik er gelijk naast lag.. :=
Maar met basis bedoel ik dat ie weet wat wijken en achterwaarst enz is. Hij is pittig maar we moeten gewoon nog even aan elkaar wennen.. :)

Ja dat las ik al.. ik zeg alleen wat ik zie. Verder valt er weinig aan te zien :=

Overigens..

Weten wat wijken en achterwaarts is, is geen basis lieverd..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:42

hafjelinger schreef:
S_en_Z, bedankt voor de beenfoto's! Ik moest een paar keer kijken maar nu snap ik het een beetje :) Eerst lette ik nooit op de benen, maar nu zie ik hoeveel je er aan af kunt lezen!
Klopt het dat mijn paard (het menpaard hierboven) wel goed loopt, maar dat het achterbeen iets sneller moest zijn? :) Ik denk dat het achterbeen daar minder is omdat hij het bit vastpakte. Correct me if I'm wrong!

Hij mag wat meer buigen in zijn gewrichten.. dus idd ietsjes meer op het achterbeen komen en van daaruit wegdraven. Als hij sterker wordt zal hij wat minder sterk worden op het bit denk ik.

Ik denk dat hij het bit vastpakt en zich naar voren trekt vooral door de schouders tegen het gewicht van de kar in te zitten ipv. vanuit het motortje.

Maar ik zeg eerlijk.. ik ben geen menner, heb 1 x op de kar gezeten van bokker HTM :=

Afbeelding
Afbeelding

:=

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:46

Dankjewel! :) Wat je zegt kan heel goed kloppen hoor!! :j Het menpaard moet natuurlijk dragen en trekken tegelijk. Daarom gaat het met longeren ook altijd wat beter :P

Leuke foto's trouwens!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:47

Calimero_ schreef:
Wat zeggen jullie van deze foto:

Afbeelding

S_en_Z schreef:
Afbeelding
Achterbeen komt eerder neer, voorbeen is nog in zwaaibeweging. Paard draaft stuwend (achterhand) en valt op de voorhand (meer gewicht op voorbeen dat nog staat)

Even opnieuw want ik zat scheel te kijken _O-

Hij is wat stuwend. Het voorbeen dat nog op de grond staat had in dezelfde positie moeten zijn als het achterbeen dat van de grond af komt. Hij kruipt iets achter de teugel en maakt zijn drafpassen sneller maar niet ruimer. Hij loopt dus ook wat op de voorhand.

Op onze foto's zijn de benen die bij elkaar komen hetzelfde.. alleen is het verschil dat die van mij nog haar voorbeen uit moet zwaaien en haar achterbeen op moet tillen en die van jou is al zover om al neer te gaan zetten. Uiteindelijk komen de voeten van die van mij dus nog dichter bij elkaar ivm in voetstap van voorhoef stappen.

Dat het iets korter is kan iets zijn wat in de gangen van arabiertjes zitten, die hebben nl. wat strakkere en snellere drafpassen en die zwaaien nogal schuifelend. Ik denk dat daar het verschil zit.

Wat ik wel zie is dat hij te ver doorknikt, in de hals. De nek is niet het hoogste punt (wervels bij oortjes) Maar ik blijf het een hele leuke aansprekende poown vinden. Hij is wel een stuk hoger achter op zn kruis vergeleken met voor of niet?? Denk als hij wat meer kracht krijgt van achteruit dat de aanleuning nog veel fijner kan maar vind jullie wel een hele leuke combi.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:52

Wat een interessant topic!! :j

Ben benieuwd wat jullie van deze twee foto's vinden:
Afbeelding

Hier vind ik de hals wat kort, en lijkt ze er niet helemaal 'doorheen'. Maar dan krijg je weer het probleem dat ze te diep gaat lopen.
Afbeelding

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:54

Ik merk echt aan mezelf dat ik het erg moeilijk vind om een paard ontspannen aan de teugel te krijgen. Heb echt wel iets aan dit topic en zal dus ook zeker blijven volgen.
Hoop dat ik hier binnenkort goed mee aan het werk kan gaan..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:55

Wat een knapperd! Galoppeert fijn of niet?

Draffoto kan je heel mooi vergelijken met de beentjes van S_en_Z (of ja, die van haar paard) en dan zie je dat er nog te veel gewicht op het voorbeen komt en het achterbeen een fractie te snel wordt opgetild. Nog iets teveel gewicht van voren.

Veel interessanter vind ik dat je paard op allebei de foto's het hoofd kantelt...Enig idee hoe dat komt?

@ Cupcake: Zijn er nog andere manieren om een paard aan de teugel te krijgen dan?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:00

_Esther_87_ schreef:

Draffoto kan je heel mooi vergelijken met de beentjes van S_en_Z (of ja, die van haar paard) en dan zie je dat er nog te veel gewicht op het voorbeen komt en het achterbeen een fractie te snel wordt opgetild. Nog iets teveel gewicht van voren.

Veel interessanter vind ik dat je paard op allebei de foto's het hoofd kantelt...Enig idee hoe dat komt?

@ Cupcake: Zijn er nog andere manieren om een paard aan de teugel te krijgen dan?

Ze galoppeert inderdaad erg fijn :j

Naar welke kant vind jij dat ze kantelt? Ik zie het op deze foto's namelijk niet zo, maar hier heeft ze idd wel een beetje de neiging om wat naar buiten te kantelen. Heb zelf het idee dat dat komt omdat ik linksom vaak maar alles met de buitenhand doe, omdat ze die kant op bijna te makkelijk naar binnen buigt en dan wat over de buitenschouder wegvalt. Maar daarom heb ik dus niet gelijke druk op beide teugels.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:02

Zoals ik het zie drukt ze op beide foto's de neus wat naar buiten, naar rechts. Maargoed, het is wel een foto van de zijkant dus misschien is het ook wel een beetje gezichtsbedrog op de tweede foto.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:03

xSiep schreef:
Wat een interessant topic!! :j

Ben benieuwd wat jullie van deze twee foto's vinden:
Afbeelding

Hier vind ik de hals wat kort, en lijkt ze er niet helemaal 'doorheen'. Maar dan krijg je weer het probleem dat ze te diep gaat lopen.
Afbeelding

_Esther_87_ schreef:

Hmmmm.... ik denk dat het vertekend met het witte en bruine voetje.. ik zie zelf wel een gelijkmatige buiging in de draf. Hij knikt alleen ietsjes door.. hij lijkt wat "gebrek aan nek" te hebben. Vind hem verder wel mooi rond. Als ruiter hem nog ietsjes meer op het achterbeen krijgt in de draf op de eerste foto komt de nek wat hoger en komt paard met neusje meer voor de ll.

Wel prachtig paardje zeg.

Galopfoto.. vind hem niet bijzonder kort in de hals... Wat ik wel zie is de lichte kanteling. ZIJ laat zich net niet door de linkerkaak rijden. Dat "korte".. denk dat het te maken heeft met de moeilijkheid van de galopsprong en een combinatie is van net wat te veel spanning op de linkerkaak dat dat zo lijkt. Of ruiter doet iets teveel met buitenteugel.. of ruiter rijd het paard net te weinig van haar binnenbeen naar haar buitenteugel. Buitenhand moet alleen begrenzen. Paard moet op binnenbeen "buigen" (in dit geval dus kaak loslaten) Maar dat kleine tikje losgelatenheid dat net mist weegt niet op dat ik het een super fijn galoperend paard vind! (moet bekennen dat de ruiter op de rug van het paard me nieteens is opgevallen zo erg "valt" hij op!)

Op de eerste foto zie ik geen kanteling, ik zie eerder een paard dat nog niet geheel recht op de hoefslag loopt omdat hij net uit een volte of hoek komt????
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:04

KarinvdM schreef:
_Marinke_ schreef:

Dat klopt.

Dan moet ik daar toch eens naar kijken. Cal stapt in de stap 3-4 hoeflengtes over, en volgens mij in draf 1 hoef. Heb wel altijd springschoenen om, tegen het aantikken.