Hier iemand die al heel lang meeleest, de discussie is fijner in dit topic dan het vorige

"Gewicht" blijft een gevoelig onderwerp, en ergens snap ik dat niet. Uiteindelijk is het belangrijkste eraan je gezondheid wat ermee samenhangt, en in alle opzichten neem ik toch aan dat iedereen hoe dan ook zo gezond mogelijk wil zijn?
Ik zag een oproep aan mensen die hun foto's willen delen, en het perspectief dat beeld vs. actual gewicht niet hoeft te kloppen. De combi: ruiter 1.82m, gewicht schommelt tussen de 70 en 75 kilo; paard: 1.68m, hoge schoft maar verder normale bouw KWPN'er. Op moment vd foto's ben ik aan de zware kant voor mijn doen, dus zeg 75 kilo. Als je volgend plaatje ziet, is de mening van iedereen die ik ernaar gevraagd heb dat het dikke onzin is dat ik te groot of te zwaar zou zijn voor mijn paard (ben ik het zelf overigens mee eens). Ik ben benieuwd hoe dat hier gezien wordt:

Maar nu komt dus de clou: als ik de lijstjes zie van grenzen wat er op mijn paard zou mogen, zou ik dus dringend op zoek moeten gaan naar een ander paard

Die grenzen wat je vaak in lijstjes ziet liggen echt heel laag...en dat gezegd door een persoon met op zijn hoogst een BMI van 22,6
Trouwens, ik lees hier vaker dat BMI altijd te laag uitpakt qua grenzen en dat je daar een kilo of 5 bij op mag tellen om een "gezond" gewicht te hebben. Echter, ik heb op mijn studie (Gezondheidswetenschappen/Bewegingswetenschappen) uitgebreid de menselijke bouw plus de verschillende meetmethoden daarvan behandeld, zelfs een onderzoek gedaan met BMI vs. vetpercentagemeting bij 2500 proefpersonen. Daar is überhaupt veel onderzoek naar gedaan. En alles onderschrijft: BMI is juist een óverschatting van de grenzen. Trek er maar eerder 5 kilo vanaf...
Wat grenzen voor maneges betreft: ben ik vóór. Die paarden lopen veel, veelal niet briljant gereden (meeste mensen moeten het nog leren + veel verschillende ruiters), en als daar dan regelmatig echt zware mensen op zitten lijkt mij dat niet handig. Waar de grens dan precies ligt, zal de manege per paard moeten bekijken (groep paarden max 50, groep paarden max 90, etc). De een kan meer hebben dan de ander.
*edit: ik vind het trouwens súper dat er mensen zijn die hier openlijk durven zeggen dat ze een bepaalde ruiter te zwaar vinden/te zwaar vinden voor hun paard. Ben echt wars van dat taboe dat je mensen niet mag zeggen dat je ze te zwaar vindt...Maar net als alle andere feedback: het is maar net hoe je het brengt, of het feedback is of een grove aanval. Net als dat ik niet blij word als mensen mij een soepstengel noemen, maar blijkbaar moet dat wél geaccepteerd worden... Vind het niet heel gek dat er mensen zijn die geen plaatjes durven te zetten, vanwege de toon die soms gebruikt wordt om de mening erover te geven