Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:39

Neroo schreef:
Dimple schreef:
Neroo wat knap van je! Stapte je met 22 kg meer nog wel te paard?
Ga je nog meer afvallen? Ik heb niet het idee dat je je paard in de weg zit met je gewicht al zou voor het goede er nog wat af mogen. Maar dat uit mijn mond, is dubbel, want ik weet hoe moeilijk het is ;)

Nee, heb toen ruim een jaar niet gereden. Maagoperatie gehad en nu gaat het de goede kant op gelukkig!
Er gaan er nog 25 af :P

*\o/* super, wat goed dat je zo gemotiveerd ermee bezig bent!!!!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:41

Hier iemand die al heel lang meeleest, de discussie is fijner in dit topic dan het vorige :) "Gewicht" blijft een gevoelig onderwerp, en ergens snap ik dat niet. Uiteindelijk is het belangrijkste eraan je gezondheid wat ermee samenhangt, en in alle opzichten neem ik toch aan dat iedereen hoe dan ook zo gezond mogelijk wil zijn?

Ik zag een oproep aan mensen die hun foto's willen delen, en het perspectief dat beeld vs. actual gewicht niet hoeft te kloppen. De combi: ruiter 1.82m, gewicht schommelt tussen de 70 en 75 kilo; paard: 1.68m, hoge schoft maar verder normale bouw KWPN'er. Op moment vd foto's ben ik aan de zware kant voor mijn doen, dus zeg 75 kilo. Als je volgend plaatje ziet, is de mening van iedereen die ik ernaar gevraagd heb dat het dikke onzin is dat ik te groot of te zwaar zou zijn voor mijn paard (ben ik het zelf overigens mee eens). Ik ben benieuwd hoe dat hier gezien wordt:
Afbeelding
Maar nu komt dus de clou: als ik de lijstjes zie van grenzen wat er op mijn paard zou mogen, zou ik dus dringend op zoek moeten gaan naar een ander paard :oo Die grenzen wat je vaak in lijstjes ziet liggen echt heel laag...en dat gezegd door een persoon met op zijn hoogst een BMI van 22,6 :+

Trouwens, ik lees hier vaker dat BMI altijd te laag uitpakt qua grenzen en dat je daar een kilo of 5 bij op mag tellen om een "gezond" gewicht te hebben. Echter, ik heb op mijn studie (Gezondheidswetenschappen/Bewegingswetenschappen) uitgebreid de menselijke bouw plus de verschillende meetmethoden daarvan behandeld, zelfs een onderzoek gedaan met BMI vs. vetpercentagemeting bij 2500 proefpersonen. Daar is überhaupt veel onderzoek naar gedaan. En alles onderschrijft: BMI is juist een óverschatting van de grenzen. Trek er maar eerder 5 kilo vanaf...

Wat grenzen voor maneges betreft: ben ik vóór. Die paarden lopen veel, veelal niet briljant gereden (meeste mensen moeten het nog leren + veel verschillende ruiters), en als daar dan regelmatig echt zware mensen op zitten lijkt mij dat niet handig. Waar de grens dan precies ligt, zal de manege per paard moeten bekijken (groep paarden max 50, groep paarden max 90, etc). De een kan meer hebben dan de ander.

*edit: ik vind het trouwens súper dat er mensen zijn die hier openlijk durven zeggen dat ze een bepaalde ruiter te zwaar vinden/te zwaar vinden voor hun paard. Ben echt wars van dat taboe dat je mensen niet mag zeggen dat je ze te zwaar vindt...Maar net als alle andere feedback: het is maar net hoe je het brengt, of het feedback is of een grove aanval. Net als dat ik niet blij word als mensen mij een soepstengel noemen, maar blijkbaar moet dat wél geaccepteerd worden... Vind het niet heel gek dat er mensen zijn die geen plaatjes durven te zetten, vanwege de toon die soms gebruikt wordt om de mening erover te geven :)

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:46

Wat ik niet snap, we hebben het over te dik zijn/te zwaar zijn, als dan een foto wordt geplaatst van iemand zeggen een aantal mensen 'nee meid, je bent niet dik' en een aantal mensen 'niet te zwaar' en als ik dan zeg ik vind het wel dik/zwaar dan mag dat niet :+ En laten we eerlijk zijn te dik en te zwaar bijt elkaar niet, als je te dik ben, ben je 9 van de 10 keer ook te zwaar (of fysiek niet in goede conditie) om op een paard te mogen

Maar te dik is beladen en te zwaar klinkt wat netter.

@Brainless mensen die zeggen 'ik zou je van mijn paard aftrekken' dat heeft ook weinig nut, dat kan ook anders geformuleerd worden, maar om om de hete brij heen te draaien ben ik ook niet voor. Dus waarom niet het beestje bij de naam noemen? Communiceert een stuk makkelijker, hoe meer je ergens om heen draait met verzachtende aardige woorden, hoe ruimer interpreteerbaar de boodschap is

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:46

Citaat:
Trouwens, ik lees hier vaker dat BMI altijd te laag uitpakt qua grenzen en dat je daar een kilo of 5 bij op mag tellen om een "gezond" gewicht te hebben. Echter, ik heb op mijn studie (Gezondheidswetenschappen/Bewegingswetenschappen) uitgebreid de menselijke bouw plus de verschillende meetmethoden daarvan behandeld, zelfs een onderzoek gedaan met BMI vs. vetpercentagemeting bij 2500 proefpersonen. Daar is überhaupt veel onderzoek naar gedaan. En alles onderschrijft: BMI is juist een óverschatting van de grenzen. Trek er maar eerder 5 kilo vanaf...

dat gevoel heb ik dus vaak ook al gehad, mijn ideale gewicht in de BMI is zeker niet mijn ideale gewicht, dan zou ik echt te stevig worden, zelfde geld voor mijn vriend

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:49

Super mooie foto!
En een gewichtgrens per paard is mss nog aanvaardbaar.
Zeggen van mensen boven de 90kg mogen geen lessen op mijn manege?
Ze gaan in een manege toch geen volwassene van bv 70kg op een b-pony zetten? Dat is toch vanzelfsprekend?
Maar wat dan met iemand die lichter is dan het maximumgewicht maar zo verschrikkelijk rijdt dat het paard lijdt?
En is het dan niet beter dat men zorgt dat er voldoende manegepaardjes zijn die minder moeten lopen met verschillende mensen van verschillende niveaus, zodat de paarden beter gespaard blijven.
Al die regels altijd.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:55

Vientje schreef:
Hier iemand die al heel lang meeleest, de discussie is fijner in dit topic dan het vorige :) "Gewicht" blijft een gevoelig onderwerp, en ergens snap ik dat niet. Uiteindelijk is het belangrijkste eraan je gezondheid wat ermee samenhangt, en in alle opzichten neem ik toch aan dat iedereen hoe dan ook zo gezond mogelijk wil zijn?

Ik zag een oproep aan mensen die hun foto's willen delen, en het perspectief dat beeld vs. actual gewicht niet hoeft te kloppen. De combi: ruiter 1.82m, gewicht schommelt tussen de 70 en 75 kilo; paard: 1.68m, hoge schoft maar verder normale bouw KWPN'er. Op moment vd foto's ben ik aan de zware kant voor mijn doen, dus zeg 75 kilo. Als je volgend plaatje ziet, is de mening van iedereen die ik ernaar gevraagd heb dat het dikke onzin is dat ik te groot of te zwaar zou zijn voor mijn paard (ben ik het zelf overigens mee eens). Ik ben benieuwd hoe dat hier gezien wordt:
Afbeelding
Maar nu komt dus de clou: als ik de lijstjes zie van grenzen wat er op mijn paard zou mogen, zou ik dus dringend op zoek moeten gaan naar een ander paard :oo Die grenzen wat je vaak in lijstjes ziet liggen echt heel laag...en dat gezegd door een persoon met op zijn hoogst een BMI van 22,6 :+

Wat grenzen voor maneges betreft: ben ik vóór. Die paarden lopen veel, veelal niet briljant gereden (meeste mensen moeten het nog leren + veel verschillende ruiters), en als daar dan regelmatig echt zware mensen op zitten lijkt mij dat niet handig. Waar de grens dan precies ligt, zal de manege per paard moeten bekijken (groep paarden max 50, groep paarden max 90, etc). De een kan meer hebben dan de ander.

*edit: ik vind het trouwens súper dat er mensen zijn die hier openlijk durven zeggen dat ze een bepaalde ruiter te zwaar vinden/te zwaar vinden voor hun paard. Ben echt wars van dat taboe dat je mensen niet mag zeggen dat je ze te zwaar vindt...Maar net als alle andere feedback: het is maar net hoe je het brengt, of het feedback is of een grove aanval. Net als dat ik niet blij word als mensen mij een soepstengel noemen, maar blijkbaar moet dat wél geaccepteerd worden... Vind het niet heel gek dat er mensen zijn die geen plaatjes durven te zetten, vanwege de toon die soms gebruikt wordt om de mening erover te geven :)

Als BMI een overschatting is van de grenzen, en je moet van een gezond BMI nog 5 kilo aftellen, dan zou jij 60 kilo moeten wegen.
Dat kan ik niet gezond meer noemen bij een lengte van 1,82.
Je zegt nu zelf al dat je soepstengel word genoemd, hoe denk je dat je er dan uit zou zien???
Nu weet ik niet hoe oud je bent??
Mijn dochter is dus 1,82 en weegt 60 kilo, maar zij is 13 jaar, en mag toch hopen dat ze in de toekomst nog wel iets aan gaat komen.
En zo als ik het op de foto kan bekijken ben je zeker niet te zwaar voor je paard, en zie je er in mijn ogen gewoon slank uit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:57

Soepstengel wordt je volgens mij al snel genoemd als je lang en slank bent toch? ;-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:00

Ik (1,72m) met hier nog met 88 kilo (BMI 30) op mijn paardje van 1,56m.
Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:01

matharitje schreef:
Ze gaan in een manege toch geen volwassene van bv 70kg op een b-pony zetten? Dat is toch vanzelfsprekend?

Helaas valt de vanzelfsprekendheid daarvan dus tegen...heb het meerdere malen gezien en daarbij ook nog zelf meegemaakt. Bij gebrek aan paarden (les met 20+ mensen) kreeg ik een klein smal D-tje onder mijn kont geschoven. "Aangezien daar regelmatig volwassenen van ongeveer mijn gewicht op reden kon die dat makkelijk houden"...laten we het erop houden dat ik daar niet lang meer gelest heb ;) En de pony niet lang meer in de lessen heeft gelopen nog daarna, beestje was versleten terwijl hij nog niet eens zo oud was.

Wat wel is met gewichtsgrenzen per paard/per groep paarden: het is een enorme rompslomp met paarden indelen voor de lessen, en dat laatste is zonder dat ook al lastig zat vaak. Zeker op een kleinere manege zal het houden aan de grenzen niet altijd haalbaar zijn. Maar het streven naar voorkomt al regelmatig situaties zoals ik hierboven beschrijf, lijkt mij :)

*edit: ik heb met mijn lengte 52 kilo gewogen, als volwassene (!). Dat is niet mooi meer, en valt ook net zo hard buiten gezonde grenzen als overgewicht. En daar kwamen ook meteen de soepstengel-opmerkingen :P (als dertienjarige van dezelfde lengte overigens ook, en dan krijg je dus de school op je dak of je wel eet :+ ). Echter, 60-62: was prachtig. Niks mis mee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:04

Vriendin van me is 184 en 59 kg, mooi slank juist :)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:06

Ligt ook aan de bouw denk ik?

Vriendin van me is even groot, maar haar heupen passen 2 x in die van mij ( toen ik nog slank was :P )

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:12

Colway, er is een verschil tussen bot en direct. ´aso, ik zou je van mijn paard aftrekken en wat ben jij vet´ is gewoon bot.
Je kunt ook zeggen ´ik zou je gezien je gewicht niet graag op mijn paard laten rijden´.
De toon is heel anders en je bereikt hetzelfde, geloof mij maar. Niks vervelender dan op je gewicht te worden aangesproken. Zijn maar weinig mensen die het écht geen reet kunnen schelen als ze opmerkingen maken over het gewicht.

Waarom onnodig iemand bot de grond intrappen terwijl een iets anders geformuleerde zin hetzelfde effect heeft? Tja, tenzij je er echt op uit bent iemand te kwetsen, maar dan ben je in mijn ogen ook gewoon geen haar beter.

Mooie soepstengel ben je :D Ziet er netjes uit!

En iemand van 184 met 59 kilo?? Dat lijkt mij gewoon mager, maar ik zie graag wat vrouwelijke vormen :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:14

Brainless, mooie foto! Hoeveel weeg je nu omdat je zegt ´met hier nog 88 kilo´?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:14

Ik weeg nu tussen de 66 en 67 kilo.

edit: En tijdens deze rit heb ik meerdere malen gehoord dat ik veel te zwaar was.
Het rare was... niet als ik erop zat, maar wel als ik er naast stond (pauze/wei).
Zij is nl niet groot, maar wel breed gebouwd (kruising koudbloed) waardoor mijn voeten niet onder haar buik uitkomen.

Nu is dat niet de reden dat ik ben gaan afvallen hoor.
Ik ben nu van mijn medicijnen af en dat zorgde ervoor dat ik makkelijker kon afvallen.
Maar makkelijk was en is het nog niet. Ik zit nu op 1200 calorieën per dag als ik 1500 binnen krijg kom ik weer aan.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-02-12 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:17

Brainless schreef:
Ik (1,72m) met hier nog met 88 kilo (BMI 30) op mijn paardje van 1,56m.
Afbeelding

Ik reageer enkel op jouw gewicht bij dit paardje, 88 kilo is echt de maximum , het paard ziet er aardig stevig uit, dus torst waarschijnlijk ook
wat extra kilo's mee, maar daarbij is ie ook best sterk gebouwd, korte rug, brede borstkas, dus ik denk dat het kan, maar met mate.
Voor jou zal het waarschijnlijk fijner zijn als je wel zo'n 8 a 10 kilo zou afvallen, gewoon omdat dat lekkerder voelt...(voor je paard is dat uiteraard ook fijner).

Ik lees net dat je nu 66 a 67 weegt, wat knap, hoe deed je dat? misschien leuk om tips en resultaat te zien voor andere ruiters/amazones die willen afvallen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:25

Brainless complimenten! Goed hoor! Jaloers, zou er zelf graag nog wat af willen hebben, maar weet dat het bij mij ook samen hangt met een aantal dingen.

Mocht je nog tips hebben hoor het graag, wellicht kan ik dan deze zomer weer straks in bikini naar Florida het strand op :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:39

freeride schreef:
Afbeelding

Hierbij een foto van 2 jaar terug, de 2e keer dat ik erop zat, en inmiddels weeg ik 1/2 kilo minder, maar dat zal de zaak niet maken

1.72m 54/55 KG BMI 18,5 ongeveer.
Paardje is hier 4 jaar 1.54 hoog en amerikaanse appaloosa, ze is inmiddels 1.57 en 6 jaar, en een stuk breder geworden.

Oeh freeride dan heb je volgens de BMI ondergewicht! Niet dat je er zo uitziet hoor..Wou maar even zeggen dat de BMI niet alles is.
Trouwens ik denk dat jou foto een beetje een open deur is. Uiteraard ben jij niet te zwaar voor je paard ofzo dus wat betreft deze discussie beetje offtopic. Het is interessanter voor de mensen die twijfelen over hun gewicht of dat goed kan met hun paard.
He brainless leuke foto zeg! Leuk paard/pony ook, ziet er niet uit alsof ie ergens last van heeft.
We moeten wel oppassen dat het geen "ben ik te groot voor mijn pony/paard" topic wordt :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:45

@Dimple
Helaas wordt ik nooit meer "strak" hahaha.
Na 3 kids (en mijn leeftijd kuch kuch) merk ik toch dat ik niet meer zo'n figuur krijg als vroeger.
Ik hou nu toch wat meer vetjes op plekken (heupen/boven benen) waar ik dat nooit had.

Voor mij is het ook wat anders, omdat ik niet zoveel kan bewegen als ik zou willen.
Ik heb mijn SI-gewricht beschadigd (en mijn bekken is scheef aan elkaar gegroeid) waardoor ik snel zenuwpijn heb. Voor Epe (4daagse) zorg ik dat ik redelijk pijnvrij (lees; met veel pijnmedicatie) kan meedoen, omdat ik dit echt het einde vind. Maar normaal gesproken heb ik al pijn als ik 2x de trap oploop.
Ik had gehoopt dat als ik lichter was de pijn ook minder zou worden, maar daar merk ik nog weinig van hahaha.

Daarnaast is "mijn manier" nu niet echt aan te raden.
Na verschillende diëten (met behulp van een diëtiste) waarbij ik helaas langzaam aankwam ipv afviel ben ik resoluut gaan afvallen.

@Freeride
Natuurlijk wist ik dat ik aan de zware kant was (had vroeger maatje niks... dus zag echt het verschil).
Maar het aankomen zelf kon ik moeilijk voorkomen. Heel lang vond ik dat moeilijk, maar op een gegeven moment ging wel de knop om: liever te dik dan depressief. Toen ik eenmaal weer lekker in mijn vel zat en ik geen medicijnen meer gebruikte duurde het ongeveer een jaar totdat ik zoiets had.... en nu ga ik weer (proberen) af te vallen. Het blijft wel tricky om het evenwicht te vinden. Ik moet voor mijzelf oppassen dat ik niet door ga slaan naar de andere kant, want daar heb ik ook al gezeten.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:47

Vientje schreef:
matharitje schreef:

Helaas valt de vanzelfsprekendheid daarvan dus tegen...heb het meerdere malen gezien en daarbij ook nog zelf meegemaakt. Bij gebrek aan paarden (les met 20+ mensen) kreeg ik een klein smal D-tje onder mijn kont geschoven. "Aangezien daar regelmatig volwassenen van ongeveer mijn gewicht op reden kon die dat makkelijk houden"...laten we het erop houden dat ik daar niet lang meer gelest heb ;) En de pony niet lang meer in de lessen heeft gelopen nog daarna, beestje was versleten terwijl hij nog niet eens zo oud was.

Wat wel is met gewichtsgrenzen per paard/per groep paarden: het is een enorme rompslomp met paarden indelen voor de lessen, en dat laatste is zonder dat ook al lastig zat vaak. Zeker op een kleinere manege zal het houden aan de grenzen niet altijd haalbaar zijn. Maar het streven naar voorkomt al regelmatig situaties zoals ik hierboven beschrijf, lijkt mij :)

*edit: ik heb met mijn lengte 52 kilo gewogen, als volwassene (!). Dat is niet mooi meer, en valt ook net zo hard buiten gezonde grenzen als overgewicht. En daar kwamen ook meteen de soepstengel-opmerkingen :P (als dertienjarige van dezelfde lengte overigens ook, en dan krijg je dus de school op je dak of je wel eet :+ ). Echter, 60-62: was prachtig. Niks mis mee.

Ghoh die maneges hé..
Soms wou ik dat ze niet bestonden.
Een goede vinden is zooooo hartstikke moeilijk.
Maar als er geen meer zijn dan...zou dat niet eerlijk zijn natuurlijk om te leren rijden enzov.
Ik word daar zo triest van, ook zoals slecht materiaal.
Ik heb enkele jaren in een manege gereden voor ik mijn eerste paard kreeg. Ik heb in die maneges werkelijk ALLLes verkeerd geleerd.
Erg...dat het alleen rond het geld draait.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:47

Brainless, ik vind op het eerste gezicht zo de combi mooi aangezien je niet "groot" aandoet op je paard (tof paard om te zien trouwens!). Maar bij een tweede kritische blik vind ik je bovenlichaam tov het paard wat uit verhouding, je doet toch aan de zware kant aan voor hem. Maar ik denk dat met je huidige gewicht het juist perfect zal passen :) Ik vind het altijd verdomd knap als mensen zo veel afvallen en vervolgens op dat gewicht kunnen blijven.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:11

bethje31 schreef:
freeride schreef:
Afbeelding

Hierbij een foto van 2 jaar terug, de 2e keer dat ik erop zat, en inmiddels weeg ik 1/2 kilo minder, maar dat zal de zaak niet maken

1.72m 54/55 KG BMI 18,5 ongeveer.
Paardje is hier 4 jaar 1.54 hoog en amerikaanse appaloosa, ze is inmiddels 1.57 en 6 jaar, en een stuk breder geworden.

Oeh freeride dan heb je volgens de BMI ondergewicht! Niet dat je er zo uitziet hoor..Wou maar even zeggen dat de BMI niet alles is.
Trouwens ik denk dat jou foto een beetje een open deur is. Uiteraard ben jij niet te zwaar voor je paard ofzo dus wat betreft deze discussie beetje offtopic. Het is interessanter voor de mensen die twijfelen over hun gewicht of dat goed kan met hun paard.
He brainless leuke foto zeg! Leuk paard/pony ook, ziet er niet uit alsof ie ergens last van heeft.
We moeten wel oppassen dat het geen "ben ik te groot voor mijn pony/paard" topic wordt :D

Nee volgens de BMI ben ik gewoon gezond,ik weet ook dat ik er niet ongezond uitzie, dat is nu juist wat ik wil laten zien met deze foto.
Ik ben wel lang, en dat zou ook storend kunnen zijn voor een paard toch?
En mijn paard is hier pas 4 jaar daarbij ligt er westernzadel op, nu een ander, nog zwaarder dus...samen met mijn zadel weeg ik 70 kg....
Het is maar om aan te tonen dat je al snel de grens bereikt van wat nog kan en wat niet...Ik vind ook niet dat iedereen een lage bmi moet hebben, of zeer slank moet zijn, ik wil gewoon aangeven dat slank niet direct griezelig mager moet zijn,maar eigenlijk normaal is.
en dat het gewicht van tuig ook nog wel meegerekend dient te worden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:25

En wat vinden jullie hiervan?

Paard is 6 jarige am.appaloosa 1.62 hoog Ruiter is 1.93 en weegt hier 84 kg...
(werkt regelmatig in de bak, niet te zwaar en verder doet ie allemaal leuke dingen).

Afbeelding

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:41

Nee volgens de BMI ben ik gewoon gezond,ik weet ook dat ik er niet ongezond uitzie, dat is nu juist wat ik wil laten zien met deze foto.
Ik ben wel lang, en dat zou ook storend kunnen zijn voor een paard toch?
En mijn paard is hier pas 4 jaar daarbij ligt er westernzadel op, nu een ander, nog zwaarder dus...samen met mijn zadel weeg ik 70 kg....
Het is maar om aan te tonen dat je al snel de grens bereikt van wat nog kan en wat niet...Ik vind ook niet dat iedereen een lage bmi moet hebben, of zeer slank moet zijn, ik wil gewoon aangeven dat slank niet direct griezelig mager moet zijn,maar eigenlijk normaal is.
en dat het gewicht van tuig ook nog wel meegerekend dient te worden.[/quote]

Ziet er prima uit toch? Ook niet te lang of zo. Dat was mijn punt ook een beetje. BMI wordt vrijwel altijd als maatstaf gebruikt en het gaat gewoon niet altijd op..Kan beter worden gekeken hoe fit iemand is en dan ook weer welk paard daarbij past...of niet..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:53

@Bethje31 idd, de verhoudingen zijn belangrijk, maar de 2e foto die ik plaatste zit ook nog een kanttekening bij, zadel weegt ongeveer 15 kg, met de ruiter toch al snel 100 kilo, dus dat telt ook als gewicht met dat verschil dat het zadel niet beweegt, en dus niet als storend ervaren wordt door het paard.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:11

Afbeelding

Dit ben ik in 2007 Endurance Laag Soeren met mijn vorige pony (van 1,51)

Afbeelding
Dit is mijn huidige paard :D

Mijn paard is een menpaard, aangekocht voor de mensport. Het rijden is bijzaak. Maar ik zorg wel dat de omstandigheden optimaal voor haar zijn. Zadel is aangepast voor haar etc.