Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:49

Klimop schreef:
...was er écht geen stress en paniek, of leek dat zo omdat de paarden simpelweg totaal overdonderd waren (en daardoor dus geen fatsoenlijke reactie kónden geven, want ze bevatten niet wat er aan de hand is)? Dat denk ik namelijk, maarja iedereen kan het fout hebben :Y)

Nee ze hebben achteraf een belletje gepleegd naar Yucca om te vertellen dat ze het ontzettend tof vonden om met Gert rond te draven met zoveel publiek langs de kant.. 8)7

Kijk bijvoorbeeld eens naar honden, wanneer die een berisping krijgen is dit vaak niet om angst in te boezemen (kijk Cesar Milan) maar om hen in een andere 'mindset' te brengen dat er voor bijten/grommen/raar gedrag geen plek meer is op dat moment. Dat kun je overdonderen noemen, ik noem het liever gebruikmaken van psychologie en ervaring in Gerts geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:08

Klimop schreef:
...was er écht geen stress en paniek, of leek dat zo omdat de paarden simpelweg totaal overdonderd waren (en daardoor dus geen fatsoenlijke reactie kónden geven, want ze bevatten niet wat er aan de hand is)? Dat denk ik namelijk, maarja iedereen kan het fout hebben :Y)

Ik denk dat er ook een groot deel overrompeling bij zit. Ik sprak laatst iemand die paarden inrijdt als vak. Zij doet het dan op de rustige manier en heeft in eerste instantie geen problemen. Pas als ze goed aan het zadel en rijden gewend zijn, willen ze nog wel eens een streek uithalen, maar dat is meer bij het bevestigen dan bij het daadwerkelijke zadelmak maken en inrijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:08

Klimop.. ik begrijp niet waarom je zo'n 'ding' hebt tegen het werk van Gert van de HOf... terwijl je in je avatar de meest onnatuurlijk, paard-onterende oefening ooit toont.

Nergens om hoor, maar misschien is in de spiegel kijken wel eens handig af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:09

Amaryllis schreef:
Klimop schreef:

Nee ze hebben achteraf een belletje gepleegd naar Yucca om te vertellen dat ze het ontzettend tof vonden om met Gert rond te draven met zoveel publiek langs de kant.. 8)7

Kijk bijvoorbeeld eens naar honden, wanneer die een berisping krijgen is dit vaak niet om angst in te boezemen (kijk Cesar Milan) maar om hen in een andere 'mindset' te brengen dat er voor bijten/grommen/raar gedrag geen plek meer is op dat moment. Dat kun je overdonderen noemen, ik noem het liever gebruikmaken van psychologie en ervaring in Gerts geval!

En ik vind eigenlijk niet dat je de mindset van een paard (vluchtdier) en hond (roofdier) kunt vergelijken. Beiden hebben compleet ander instinct en mindset ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:12

Dees schreef:
Klimop.. ik begrijp niet waarom je zo'n 'ding' hebt tegen het werk van Gert van de HOf... terwijl je in je avatar de meest onnatuurlijk, paard-onterende oefening ooit toont.

Nergens om hoor, maar misschien is in de spiegel kijken wel eens handig af en toe.

Omdat je ergens het niet mee eens bent, hoef je niet tegen iemand te zijn. Accepteer dat niet iedereen zijn methode ' je van het vind' . Zij spreekt zich daar over uit, net als jij je uitspreekt over haar avatar, komt op het zelfde neer. Misschien dan ook zelf in de spiegel kijken, eer je het van een ander vraagt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:16

Klopt, maar ik bedoel er meer mee te zeggen dat mindset veranderen niet altijd per definitie met angst (of het negatieve) gepaard hoeft te gaan. Ook niet bij een paard, ondanks dat het een vluchtdier is. Het is het doorbreken van het onbekende, waar je bij een consequente/consistente aanpak een basis legt waarbij zal blijken dat angst niet nodig is en het dier zich zal moeten laten leiden door de mens. Daar zijn meerdere manieren voor, maar wanneer je in het algemeen met probleempaarden werkt zul je wel zo'n aanpak als Gert moeten hanteren om onduidelijkheden te voorkomen. Het kader van wat mag is klein en de grenzen duidelijk.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:32

Dees schreef:

Daarover kunnen we weer een hele nieuwe discussie beginnen, want zolang ik mijn paard elke dag sliding stops zie maken in de wei/paddock terwijl ze los loopt, ben ik er van overtuigd dat het dan toch niet zo onnatuurlijk kan zijn als sommige mensen denken :Y) Maar dan gaan we wel heeeeel off-topic... ;)

Ik probeer er juist achter te komen waarom Gert bepaalde dingen doet en waarom deze methode dan (volgens velen) beter zou moeten werken dan andere methoden. Ik heb misschien wat overdreven reacties geplaatst omdat ik inderdaad iets 'tegen zijn werk' heb, maar aan de andere kant heb ik ook door deze (imo zeer boeiende) discussie behoorlijk wat stof gekregen om over na te denken en is mijn mening over bepaalde dingen wel iets bijgedraaid denk ik :) Dus is het toch nog ergens nuttig voor geweest :D
Ik probeer hier echt niet alleen maar onrust te zaaien en mensen te 'overtuigen van mijn gelijk' oid... en ik hoop ook niet dit beeld bij de rest van de mensen hier te hebben gecreëerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:32

Amaryllis schreef:
Klopt, maar ik bedoel er meer mee te zeggen dat mindset veranderen niet altijd per definitie met angst (of het negatieve) gepaard hoeft te gaan. Ook niet bij een paard, ondanks dat het een vluchtdier is. Het is het doorbreken van het onbekende, waar je bij een consequente/consistente aanpak een basis legt waarbij zal blijken dat angst niet nodig is en het dier zich zal moeten laten leiden door de mens. Daar zijn meerdere manieren voor, maar wanneer je in het algemeen met probleempaarden werkt zul je wel zo'n aanpak als Gert moeten hanteren om onduidelijkheden te voorkomen. Het kader van wat mag is klein en de grenzen duidelijk.

Dat zul je dus per dier moeten bepalen. Dus ik kan me zo voorstellen dat een paard in een manege vol publiek, met iemand nast hem met een microfoon, voor het eerst een zadel op, voor het eerst een ruiter en dat allemaal op hetzelfde moment, dat zeer overrompelend kan werken voor een paard. Dat deze manier van inrijden ook niet bij elk paard even goed zal vallen. Persoonlijk houd ik niet van een dier dingen leren wanneer het zich in zo'n mindset bevindt. Daarom vind ik Gert van het Hof thuis aan het werk ook een stuk fijner om naar te kijken, dan in zijn shows.

Als ik jouw stukje tekst zo lees, zie ik ook niet waarom je dan zo vreemd op het stukje van Klimop reageerde wat betreft overrompeling en spreek je je zelf daarin erg tegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:35

Open staan voor andere dingen is een ding. Maar toch Klimop, je wilt constant nieuwe argumenten hebben voor hetgeen hier wordt gedeeld... Als je echt open staat, dan heb je inmiddels genoeg informatie tot je kunnen nemen. Na 9 pagina's is het echt wel gezegd.

Ik vind de methode van Gert prima. Zeg niet dat het de enige methode is die werkt, maar het is er wel eentje die nagenoeg altijd het gewenste resultaat oplevert, in een keurige nette tijd.

Maar goed, ik val verder in herhaling, het is met 9 pagina's gewoon allemaal wel gezegd. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:40

@Klimop, dat ligt er maar net aan hoe natuurlijk het is. Ik heb ook gezien hoe het wordt aangeleerd door heel hard op een bakrand af te rijden. Een stuk minder natuurlijk en een stuk minder vriendelijk voor het paard. En ook in het western rijden zijn er trainingmethoden die het daglicht niet zo goed verdragen. Er was destijds een topic over Riekie Young en haar spinning methode en de methode van de sliding stop van een erg bekend westernruiter hier op bokt. Zo is er in elke tak wel iets te vinden wat eigenlijk niet zo netjes is en waar men liever niet al te veel mee in de publiciteit komt.

@Dees, ik snap dat een man met dit werk met een tijdschema moet werken. Maar tijd moet niet de hoofdmoot worden voor hoe je een paard moet beleren. Sommige paarden zijn misschien supergeschikt om zo aangepakt te worden, ik geloof ook prima dat er sommige paarden zijn voor wie het minder uit pakt. Ik denk dat je als eigenaar wel erg bewust moet zijn van welke methode je africhter gebruikt en daaruit opmaken of deze geschikt is voor je paard. En niet eerst een africhter uitzoeken en hopen dat je paard het daar goed op doet.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:46

Klimop schreef:
Dees schreef:

Daarover kunnen we weer een hele nieuwe discussie beginnen, want zolang ik mijn paard elke dag sliding stops zie maken in de wei/paddock terwijl ze los loopt, ben ik er van overtuigd dat het dan toch niet zo onnatuurlijk kan zijn als sommige mensen denken :Y) Maar dan gaan we wel heeeeel off-topic... ;)

Ik probeer er juist achter te komen waarom Gert bepaalde dingen doet en waarom deze methode dan (volgens velen) beter zou moeten werken dan andere methoden. Ik heb misschien wat overdreven reacties geplaatst omdat ik inderdaad iets 'tegen zijn werk' heb, maar aan de andere kant heb ik ook door deze (imo zeer boeiende) discussie behoorlijk wat stof gekregen om over na te denken en is mijn mening over bepaalde dingen wel iets bijgedraaid denk ik :) Dus is het toch nog ergens nuttig voor geweest :D
Ik probeer hier echt niet alleen maar onrust te zaaien en mensen te 'overtuigen van mijn gelijk' oid... en ik hoop ook niet dit beeld bij de rest van de mensen hier te hebben gecreëerd.

wahaha, laat me niet lachen, de natuurlijke cross en stop acties van een paard in de wei vergelijken met sliding-stops, 40 run-down achter elkaar tot op de wand, roll back en daar gaan we weer,fijne sliding-plates eronder zodat ie niet eens deftig meer kan lopen op 't harde, en niet zonder volle spanning in zijn achterhand rechtop kan blijven in een piste op de cirkel... en dan zeg ik nog niets over spinnen.........
off-topic, maar moest dit even zeggen!

freeride

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:51

BTW ik vind deze methode overigens niet slecht, ik ben zelf meer voor een langere opbouw periode, maar ik zie dit 10 x liever dan zo'n 3 jarige stumper aan een longeerlijn op een volte met een ruiter erop, ik zie ze liever in een grote piste waar ze vooruit kunnen als ze vooruit willen...en zonder bit beleren heeft ook mijn voorkeur...publiek mag idd achterwege blijven, maar of zo'n paard daar veel last van heeft betwijfel ik, sommigen wellicht meer dan anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:53

freeride schreef:
BTW ik vind deze methode overigens niet slecht, ik ben zelf meer voor een langere opbouw periode, maar ik zie dit 10 x liever dan zo'n 3 jarige stumper aan een longeerlijn op een volte met een ruiter erop, ik zie ze liever in een grote piste waar ze vooruit kunnen als ze vooruit willen...en zonder bit beleren heeft ook mijn voorkeur...publiek mag idd achterwege blijven, maar of zo'n paard daar veel last van heeft betwijfel ik, sommigen wellicht meer dan anderen.

Mee eens.
Misschien dat paarden er achteraf geen last van hebben, maar het is wel dusdanig veel info in een keer dat ik me zekers voor kan stellen dat sommige paarden daadwerkelijk overdonderd zijn en idd zelfs angstig. Dus imo niet voor elk paard geschikt, wel bij hem thuis, maar niet met al die toeters en bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:55

Vind ik een stuk fijner om te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:56

Asther de Jeu is daar ook ingereden zag ik.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:01

In elke tak van de paardensport gebeuren inderdaad dingen die not-done zijn (ik vind de reactie van Freeride trouwens echt hilarisch, hoezo vooroordelen over de westernsport? _O- ), net zoals dat sommige mensen tegenwoordig nog steeds paarden hun voeten leren optillen door tegen hun onderbenen te slaan als ze over een hindernis springen en dressuurpaarden met stang&trens tegen hun borst worden getrokken tijdens een piaffe.... we moeten paardrijden in het algemeen dan maar gewoon afschaffen, vind je ook niet? :D

@Dees; de reden dat ik nog steeds om argumenten vraag na zoveel pagina's aan herhaling (daar geef ik je gelijk in) is dat er af en toe toch nieuwe opmerkingen werden geplaatst waarbij ik benieuwd was waarop diegene dat gebaseerd heeft, zoals dat 'je op de rug van een paard meer te vertellen zou hebben dan ernaast' en dat 'een half jaar uittrekken voor het inrijden van een paard, betekent dat die ruiter niet als leider functioneert', wat ik nog steeds hele interessante uitspraken vind :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:06

Het valt me nu pas op dat die man geen enkele vorm van bescherming draagt.
Ik zit nu een filmpje te bekijken en daar maakt hij een paard zadelmak en gaat er gelijk mee springen!

@Klimop, er waren hier vreselijke filmpjes te zien op bokt van zowel het trainen van sliding stops als van het spinnen. Je schiet wel erg in de verdediging trouwens en komt zelf gelijk met misstanden in andere takken van de paardensport. Dat paarden met de kin op de borst worden getrokken is ook wanstaltig, maar dat maakt de misstanden in de westernsport niet minder erg hoor, zou wat wezen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:19

In het laatste filmpje van Mindim zie ik nog steeds gewoon een paard wat flipt als ie een zadel op krijgt (wat nergens voor nodig was geweest) en daarna tientallen keren een tik op z'n achterwerk krijgt om 'm voorwaarts te krijgen, niet snapt wat een overkomt en logisch dat ie daarna geen kick geeft als ie ook nog eens de weg op wordt gestuurd=nieuwe indrukken opdoet (ga ik nu vanuit, ik weet natuurlijk niet of ze al eerder met dat paard de weg op zijn gegaan). Dat is zo veel tegelijk voor dat paard dat ie geen mogelijkheid heeft om nog iets 'uit te proberen'.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:22

Ik weet inderdaad over welke filmpjes het hebt, en ik probeer alleen te zeggen dat die dingen in elke tak van de paardensport voorkomen, in western niet meer/minder dan in elke andere tak van de sport :) Bij die reining-filmpjes die jij noemt zat ik met net zo'n misselijk gevoel als bij een ander rollkur-filmpje van de engelse dressuur oid... dat ik zelf westernruiter ben maakt daarbij niet uit.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:25

Mindim schreef:
Het valt me nu pas op dat die man geen enkele vorm van bescherming draagt.
Ik zit nu een filmpje te bekijken en daar maakt hij een paard zadelmak en gaat er gelijk mee springen!

Nav dit topic heb ik begrepen dat dit ook gewoon een manier is om het paard extra te overdonderen.. paard focussed zich op de hindernis waardoor ze niet meer letten op de ruiter die op hun rug zit?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:35

Je kan ook het paard meteen vanaf het eerste moment vertellen dat het helemaal niet raar of eng of bijzonder is om over een hindernis te springen.
Dan weet ie dat maar :)*

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:36

Klimop schreef:
In het laatste filmpje van Mindim zie ik nog steeds gewoon een paard wat flipt als ie een zadel op krijgt (wat nergens voor nodig was geweest) en daarna tientallen keren een tik op z'n achterwerk krijgt om 'm voorwaarts te krijgen, niet snapt wat een overkomt en logisch dat ie daarna geen kick geeft als ie ook nog eens de weg op wordt gestuurd=nieuwe indrukken opdoet (ga ik nu vanuit, ik weet natuurlijk niet of ze al eerder met dat paard de weg op zijn gegaan). Dat is zo veel tegelijk voor dat paard dat ie geen mogelijkheid heeft om nog iets 'uit te proberen'.

Et voila! Missie (=zadelmak zonder veel gedoe) geslaagd! :D

De een doet het zo, de ander doet het weer anders. Prima toch?

Even in het algemeen;
wisten jullie dat de meeste ongelukken gebeuren in een rustige omgeving? Dan heeft het paard alle tijd om na te denken en in verzet/ paniek te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:28

uryanne schreef:
Even in het algemeen;
wisten jullie dat de meeste ongelukken gebeuren in een rustige omgeving? Dan heeft het paard alle tijd om na te denken en in verzet/ paniek te raken.

Hoeft niet perse een rustige omgeving te zijn hoor. Als je een paard niet aan het werk houdt en in dit geval voorwaarts rijdt, dan krijgen ze tijd om na te denken en verzet te tonen. Imo heeft dat niets met een rustige omgeving te maken, maar meer met de ruiter die er op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:29

Dees schreef:
Je kan ook het paard meteen vanaf het eerste moment vertellen dat het helemaal niet raar of eng of bijzonder is om over een hindernis te springen.
Dan weet ie dat maar :)*

Lekker sarcastisch weer, wordt het topic echt niet leuker van, van dit soort onzinnige reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:30

Klimop schreef:
Ik weet inderdaad over welke filmpjes het hebt, en ik probeer alleen te zeggen dat die dingen in elke tak van de paardensport voorkomen, in western niet meer/minder dan in elke andere tak van de sport :) Bij die reining-filmpjes die jij noemt zat ik met net zo'n misselijk gevoel als bij een ander rollkur-filmpje van de engelse dressuur oid... dat ik zelf westernruiter ben maakt daarbij niet uit.

Dat zeg ik, elke tak van paardensport heeft zijn kast met lijken, maar daar kan men het geheel niet op afrekenen.

Ik ben het helemaal met je eens, dat sommige paarden compleet overdonderd zijn door alles en zich na wat verzet, snel overgeven, want ze weten niet wat ze overkomt. Daarom was ik ook nieuwsgierig naar de keren daarna.
Maar opzich vind ik zijn methode niet verkeerd, maar dan niet in een show ring en niet voor alle paarden. Die van mij komt er met een zenuwinzinking vandaan, die zou ik daar nooit heen doen. Maar dat paard ken ik door en door en deze methode zou bij hem niet hebben gewerkt.