Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:33

nicky_rilana schreef:
waarom zou je daar moeten tikken als ik mag vragen je kunt met het rijden zelf ook veel verbeteren.

de toucher punten zijn ooit gevonden en ontwikkelt om bepaalde onderdelen van uit de biomechanische beeld beter te kunnen ontwikkelen, als ruiter op het paard kan je maar tot zover komen in het begeleiden in de opleiding van je paard, dus verdere scholing gebeurt ook aan de hand en met lange teugel en dubbele longe, om de croup verder onder te laten treden en meer buiging in heup, knie, hak, te doen ontwikkelen zonder dat het paard daar in ook nog eens een ruiter moet dragen en zijn balans daar in moet aan passen kan het paard begeleid worden zonder de neerwaardse druk daar van, het toucheren stamt al van uit de tuid van de oude grootmeesters, en zelfs deze keurde slof gebruik af.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:34

Nicky, ik neem je ook niets kwalijk.. jij hebt het zo geleerd en weet niet beter. Wellicht dat je als je straks verder bent logischer gaat nadenken en je ogen dan open gaan.

Ik vind het leuk dat je meegaat in de discussie. En je hoeft het niet altijd met ons eens te zijn, maar vergeet niet.. wij ook niet met jou..

Iedereen heeft zijn eigen mening.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:36

Moll schreef:
nicky_rilana schreef:
waarom zou je daar moeten tikken als ik mag vragen je kunt met het rijden zelf ook veel verbeteren.

de toucher punten zijn ooit gevonden en ontwikkelt om bepaalde onderdelen van uit de biomechanische beeld beter te kunnen ontwikkelen, als ruiter op het paard kan je maar tot zover komen in het begeleiden in de opleiding van je paard, dus verdere scholing gebeurt ook aan de hand en met lange teugel en dubbele longe, om de croup verder onder te laten treden en meer buiging in heup, knie, hak, te doen ontwikkelen zonder dat het paard daar in ook nog eens een ruiter moet dragen en zijn balans daar in moet aan passen kan het paard begeleid worden zonder de neerwaardse druk daar van, het toucheren stamt al van uit de tuid van de oude grootmeesters, en zelfs deze keurde slof gebruik af.

Je moet het zien als een arts die met een hamertje op een zenuw onder je knie tikt en daardoor jouw voet naar voren gaat. Dat doet geen zeer maar je krijgt wel reactie.

Dat zijn toucher punten, bepaalde plekken waar paarden makkelijker reageren. Omdat de spaans klassiek getrainde paarden op deze manier getraind worden voeren zij de oefeningen op een hele andere manier uit dan de "moderne" dressuurpaarden. Die worden geleerd door "nijdig" te reageren op een spoor (vandaar het zwiepen met de staart) en dat gaat gepaard met teugelhulpen. Die zijn in de klassieke dressuur minder vaak te zien. Zij geven hooguit een halve ophouding om het paard te attenderen dat ze iets gevraagd gaan worden.

Zeg ik dat goed Moll?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-01-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:38

ik ken dus een grand prix paard en die doet piaff en passage zonder zweep, er is ook nooit van af de zijkant met een zweep erbij gebruikt en die doet pi en pa's voor 7/8.
s_en_z: dan doet hij het wel op dat moment zijn been omhoog of zo, maar ik de ring waarschijnlijk nog niet

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:38

Vinden jullie het goed als ik een beetje mee lees? vind dit altijd erg leerzame topics. Ik zal naar alle waarschijnlijkheid vrij weinig posten en meer meelezen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:41

S_en_Z schreef:
Nicky, ik neem je ook niets kwalijk.. jij hebt het zo geleerd en weet niet beter. Wellicht dat je als je straks verder bent logischer gaat nadenken en je ogen dan open gaan.

Ik vind het leuk dat je meegaat in de discussie. En je hoeft het niet altijd met ons eens te zijn, maar vergeet niet.. wij ook niet met jou..

Iedereen heeft zijn eigen mening.

ik snap dat niet iedereen het met mij eens is, en dat ben ik ook echt niet met iedereen. ( ik ben dus echt tegen de ADB manier) ik kan me wel in sommige dinge van jou vinden, maar ik rij gewoon anders los dan de meeste. en zolang ik geen problemen heb met mijn lesgeefster en mijn paard ook niet blijf ik daar ook gewoon lessen. en met mijn lesgeefster kan ik ook best overleggen als er iets is, dus die is er ook niet zo flauw in.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:42

nicky_rilana schreef:
ik ken dus een grand prix paard en die doet piaff en passage zonder zweep, er is ook nooit van af de zijkant met een zweep erbij gebruikt en die doet pi en pa's voor 7/8.
s_en_z: dan doet hij het wel op dat moment zijn been omhoog of zo, maar ik de ring waarschijnlijk nog niet

Ik ken ook genoeg grand prix paarden en hoe die getraind worden op pi's en pa's wordt je niet gelukkig van als ruiter die liever "samenwerkt" in plaats van afdwingt :+

Maar dat paard kan een van de uitzonderingen zijn met grote aanleg voor die oefeningen. Net zoals dat mijn paard de keertwendingen en het achterwaarts binnen no time snapte en deze keurig uitvoert terwijl ze simpelere oefeningen soms veel moeilijker vind. En andere paarden hebben daar juist weer veel meer moeite mee. Ik rijd heel af en toe met zweep, ik tik haar niet om vooruit te gaan, ik gebruik ze alleen als aanwijsstokje om te wijzen waar ik haar billen wil hebben of wanneer ze een achterbeen meer moet plaatsen :)

Ik rijd ook geen ADB ;)

Ik zeg niet dat je een slechte instructrice heb.. maar ik heb er wel 20 versleten waarbij ik bij de meesten moest vechten met mijn paard om hem door een oefening te krijgen. Ik had gewoon geen lol meer in het paardrijden.. en nu ik zelf zo "relaxed" en "makkelijk" ben geworden krijg ik ze van het nieuwe paard zelfs voor weinig AANGEBODEN.

Ik ben ook heel gelukkig met mijn instructrice, maar ik sta wel open voor meningen van andere ogen.. dat zet mij aan het denken.. en logischerwijs wordt ik er eigenlijk altijd beter van, ook al ben ik het niet met alles eens :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-01-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:45

veel GP paarden piafferen niet correct, maar dat is een ander topic.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:46

veel GP paarden piafferen met het voorbeen onder de massa ipv de voorbenen recht en de achterhand gedaald en onder de massa, dat bedoel je toch Moll? ;)

Maargoed.. de meeste GP paarden hebben ook geen correcte uitgestrekte draf meer.. een hoop bombarie maar de achterhand is ver te zoeken.. omdat deze paarden zo "snel" en stuwend moeten worden van achteren willen ze liever de grond in lopen maar worden ze van voren omhoog getild zodat ze het voorbeen kunnen heffen.

imo is dat geen rijden meer..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:49

Dat is deze niet ik stuur wel even een pb over welk paard ik het heb

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:51

nou ben benieuwd, heb er tot nu toe nog maar 2 gezien die redelijk goed piafferden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:51

Ik heb nog een leuke foto van een valse knik :)
Pony kwam hier uit de galop, wat nog een moeilijke overgang is ivm te weinig kracht in het achterbeen. Hij kwam dus enorm groot en ik probeerde hem met de hand op te vangen. Grote fout, hij buigt gelijk te ver af :) http://1.media.hyves-static.net/1465063 ... 63720.jpeg

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:57

Moll Heb jij toevallig vontango ooit zien lopen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:04

heb wel eens wat fotos gezien

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:06

Oow oké niet een filmpje of zo? Want ik vroeg me af wat jij van hem vind. Hij heeft nu namelijk al 2 x 73% gescoord

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:08

filmpjes ook gezien, slechte stap, goede draf, en redelijk in de galop.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:14

Weetje wat ik veel vind in de gp dat de paarden in de piaffe niet zakken achter dat doet parcival ook niet maar die ik je net stuurde wel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:16

het gaa niet alleen om het zakken maar ook om het plaatsen van het voor been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:16

S_en_Z schreef:
veel GP paarden piafferen met het voorbeen onder de massa ipv de voorbenen recht en de achterhand gedaald en onder de massa, dat bedoel je toch Moll? ;)

Maargoed.. de meeste GP paarden hebben ook geen correcte uitgestrekte draf meer.. een hoop bombarie maar de achterhand is ver te zoeken.. omdat deze paarden zo "snel" en stuwend moeten worden van achteren willen ze liever de grond in lopen maar worden ze van voren omhoog getild zodat ze het voorbeen kunnen heffen.

imo is dat geen rijden meer..

Oh foei, ga je mond spoelen!
:D

Eerder in dit topic werd nog blij gepost dat Edward Gal zijn paard met een losse stangteugel reed ergens op een foto. Een losse stangteugel is vaak helemaal niet zo fijn voor een paard omdat dit snel gaat wiebelen en dat is mega irritant voor een paard. Daarnaast is alleen de trens ook niet zomaar comfortabel. Alles heeft z'n voor en z'n tegens en slechts een paar zaken zijn altijd fout (zoals de doorgeslagen stang bijvoorbeeld).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:19

Sorry, baas! ;)

"Kijk eens hoe goed mijn paard in de houding blijft met afgestoken voeten en zonder teugel!!"

En lekker doorgeknikt halverwege de hals

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:23

Sodemieters, dat is echt een dijk van een valse knik, compleet met dakje. Maarrrr...... als een paard meteen met zijn kop in de lucht schiet is het ook weer niet zo fraai.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:25

Maar als ze achter toch zakken dan kan het voor been er toch makkelijker uit komen? Ik weet dat we achter ook dan nog van de grond moeten komen, en het voor been moet toch ook recht staan?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:26

Zonder beenhulp/kuitdruk of aanleuning hoort een paard toch echt zijn hoofd te liften en zijn neusje eruit te drukken hoor..

Ik zie ze liever met de neus eruit en hun oren erop dan dat ze zo staan.. maar dat is misschien persoonlijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:38

In dat systeem werkt het misschien wel anders... maar ik heb me ook altijd maar gehouden aan het ouwe getrouwe gerij wat al eeuwen goed gaat. Paarden die wegduiken onder de hand hebben een enorm probleem als je het mij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 07:13

Blijft reuze interessant om mee te lezen, dit. Kan me er in SenZ en Lovely vinden. Ik houd ook meer van het ouwe trouwe gerij. Zonder valse knik, zonder dakje, gewoon een paard dat de neus eruit durft te steken zonder aanleuning.........