is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:10

Ik ben pro-slof. Vind het een erg handig hulpmiddel, word goed begeleid en pony is er 80% beter op gaan lopen, nu ook zonder slof :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:10

In een situatie waarbij het paard niet met z'n hoofd naar boven steekt is een losse slof een goeie slof.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:44

sanne83 schreef:
MyWishMax schreef:
Er is een verschil tussen anti slof in alle gevallen en anti slof in de gevallen dat het gebruik slecht is. Ik geloof dat dit topic is voor mensen van de 2e groep. :)

@ sanne83: Je blijft, imo, wel heel zwart wit. Zulk verzet hoeft niet uit teugelvoering te komen. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het of komt uit iets lichamelijks of uit een fout van de ruiter. (Zoals bij mij het geval was, hoewel ik me er neit van bewust was dat ik het hem zelf aangeleerd had :+ )

Ik oordeel verder niet. Ik kan me best voorstellen dat mensen niet eerst weken alleen willen stappen en aan hun zit werken (naar jezelf kijken is nooit heel comfortabel ;) ) maar gewoon willen rijden en het liefst dan zitten op een paard die de kop gewoon naar beneden houdt.
Laten we daar dan gewoon eerlijk in zijn :)

je moet niet vergeten dat er bijna niet aan je zit te werken valt als het paard niet nageeflijk loopt. Je komt dan in een visuele cirkel, je zit is kun je niet verbeteren omdat je paard niet nageeflijk loopt en je paard loopt niet nageeflijk omdat je niet goed zit.
Dan zie ik dus, wat ik al eerder zij, een rustig zittende ruiter met een nageeflijk paard met slof, dan een butsende en plukkende ruiter op een sterrenkijker zonder slof.
Maar dan moet die slof dus allen gebruikt worden om door dat moeilijke randje heen te komen en het paard dient daarbij actief van achter erbij gereden te worden.
Dat is ook een rede dat voltigepaarden met bijzetteugels lopen, het is mooier, maar ze zitten daardoor ook comfortabeler.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:12

Ik ben ook niet tegen, mits het goed gebruikt wordt!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:35

als ik met slof rij (en dat is dan al niet zo vaak), dan ook vaak maar even. Hij gaat eraan als hij erg aan het etteren is (gewoon algemeen vervelend of totaal geen aandacht voor mij), dan doe ik de slof om na het losrijden, gewoon even een kwartiertje, want ik wissel veel af met halsstrekken, en dat vind ik het grote nadeel aan de slofteugel, als je hem op zijn lost hebt (en daar zit hij bij mij dus altijd), dan kan je paard zijn hoofd niet helemaal naar beneden doen, omdat er dan kans is dat de slof zo laag komt dat hij erin gaat staan. en daarbij, als je je paard wat langer en lager rijd met een slofteugel, aan ook een wat langere trens teugel, en dat paard doet zijn hoofd oppeens omhoog, dan heb ik oppeens alleen nog maar die slof in mijn hand omdat die aantrekt als hij zijn hoofdomhoog doet, en daaaaaar heb ik dus echt een hekel aan. Dus gewoon even een paar rondjes met dat ding om zo nu en dan, en dan snel weer af :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:39

xx_star_xx schreef:
Ik ben ook niet tegen, mits het goed gebruikt wordt!

maar dat is volgensmij een beetje het probleem.
de ene vindt '' goed'' als hij er strak in loopt.
en de andere waneer hij heel los hangt
dit zijn wel 2 uiterste

Schoentje

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:00

wie vind het dan goed als het paard strak in een slofteugel loopt? Kan me niet voorstellen dat iemand dat graag ziet...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:05

sommige vinden dat wel goed
hier een plaatje hij zou het niet zomaar doen, vast omdat hij het goed vindt
Afbeelding

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:21

@ sanne83: Je blijft, imo, wel heel zwart wit. Zulk verzet hoeft niet uit teugelvoering te komen. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het of komt uit iets lichamelijks of uit een fout van de ruiter. (Zoals bij mij het geval was, hoewel ik me er neit van bewust was dat ik het hem zelf aangeleerd had :+ )
[/quote]

Ik oordeel verder niet. Ik kan me best voorstellen dat mensen niet eerst weken alleen willen stappen en aan hun zit werken (naar jezelf kijken is nooit heel comfortabel ;) ) maar gewoon willen rijden en het liefst dan zitten op een paard die de kop gewoon naar beneden houdt.
Laten we daar dan gewoon eerlijk in zijn :)[/quote]

je moet niet vergeten dat er bijna niet aan je zit te werken valt als het paard niet nageeflijk loopt. Je komt dan in een visuele cirkel, je zit is kun je niet verbeteren omdat je paard niet nageeflijk loopt en je paard loopt niet nageeflijk omdat je niet goed zit.
Dan zie ik dus, wat ik al eerder zij, een rustig zittende ruiter met een nageeflijk paard met slof, dan een butsende en plukkende ruiter op een sterrenkijker zonder slof.
Maar dan moet die slof dus allen gebruikt worden om door dat moeilijke randje heen te komen en het paard dient daarbij actief van achter erbij gereden te worden.
Dat is ook een rede dat voltigepaarden met bijzetteugels lopen, het is mooier, maar ze zitten daardoor ook comfortabeler.[/quote]

Dat het moeilijk is om aan je zit te werken op een paard dat nog niet lekker soepel en in balans is ben ik met je eens, maar om aan je zit te werken is op een goed doorgereden paard zitten ook veel efficienter, op de jonkies duurt het normaal wel een paar jaar vorodat je echt helemaal lekker kunt zitten, dat evolueert mee met de ontwikkeling in opleiding van ruiter met paard.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:33

schoentje schreef:
MiniMouse schreef:
Het paard geeft altijd aan wat hij wel of niet kan.
Dat kan je rijtechnisch oplossen of je kan er een slof aanhangen, het negeren en er doorheen rijden.
Je paard moet dus onder dwang gaan lopen en raakt het vertrouwen kwijt in de ruiter omdat zijn gevoelens genegeerd worden.
Zo rijd je dus ook heel makkelijk je paard kapot!

Je kan elk lichamelijk en geestelijk gezond paard ontspannen rijden.
Mits het paard geen nare ervaring heeft gehad daarvoor waardoor hij nageeflijkheid met pijn refereert.
Mensen nemen simpelweg de tijd niet of zijn rijtechnisch gewoon niet in staat.

Dat kan in een ideale wereld, waar alle paarden hetzelfde zijn en ze goed opgeleid aan worden geleverd. helaas leef ik niet in die ideale wereld.
Dat paarden door een slofteugel het vertrouwen kwijtraken en kapot gereden worden vind ik onzin. bij verkeerd gebruik misschien wel, maar bij goed gebruik kan het dus heel nuttig zijn. Maar als ik dat weer uit ga leggen zou ik in dit topic in herhaling vallen, dus lees maar eens wat terug.

Ik heb het hier ook over verkeerd gebruik Schoentje :D

En lees jij het ''mits'' stuk ook? Ik dacht dat wij het samen wel eens waren eerder in het topic namelijk ;)
Dus je hoeft jezelf zeker niet te herhalen.

Bij een groen paard hoef je als je hem netjes inrijd/heb laten inrijden nooit een slof te gebruiken.
Daarom zeg ik, negeer niet wat je paard aangeeft en los dat netjes op en ga het niet negeren door het er maar even in de prenten met een slof.
Maar blijkbaar is dat voor vele mensen makkelijker, omdat ze zelf rijtechnisch niet in staat zijn om dat op te lossen.

Nu hier ook een zesjarige op stal die op 3 jarige leeftijd met slof is ingereden en zonder niet meer normaal kon lopen.
Is nu ook artrose in nek en rug geconstateerd en kissing spines...die mag dus ook de worst in.
Door dierenarts bevestigt dat dit mede door slofgebruik is gekomen, omdat paard overal door heen gereden is.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 16-12-11 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:40

Ik vind het een erg fijne hulpteugel. Ik gebruik hem om verschillende redenen,

Je kan wel maanden gaan sleutelen aan je paard..waarom het paard dag in dag uit confronteren met, wat zeer waarschijnlijk het geval is, JOUW slechte uitleg van wat je precies bedoelt. Soms snappen ze het gewoon niet op de manier die de ruiter normaliter gebruikt en is een andere weg inslaan voor de ruiter als wel voor het paard verwarrend.
En dan doel ik op de paarden die iedereen wel eens tegenkomt: 1 op de 10-20 die het gewoon niet oppikt.

Of juist om het paard te behoeden van blessure's:
Sterrenkijkers, kan je wel maanden op je zit en hulpen gaan oefenen, elke dag dat die rug belast wordt is er 1 teveel. Dit soort gevallen zullen natuurlijk eerst aan de longe voor elkaar moeten zijn, maar ik hang ook gerust een slof om tijdens het longeren. Dan zit die dus wel VAST, wat waarschijnlijk veel mensen tegenstaat. IMO, kan dat geen kwaad op het moment dat hij zó vast word gezet dat het paard nog met het neusje eruit kan piepen en de longeur er voor zorgt dat de activiteit achter dus zo gewaarborgd wordt dat het neusje er ook echt uit GAAT.

Voor het behoudt van het paard en ja, soms ook voor het behoudt van de band tussen ruiter en paard kies ik dan voor het eenmalig gebruik van de slof.

Om maar even voorbeelden te schetsen waarbij 1 keer slof gebruik het kwartje meestal doet vallen. 1 keer is, mijn eigen ervaring, vaak genoeg. Dan kies ik er inderdaad voor om die slof uit de kast te pakken in plaats van blijven klungelen.

Mijn eigen paard rij ik ook enkele keren met een slof. Puur om een noodrem te hebben en voor mijn eigen zekerheid. Ze is fijn aan de hulpen maar erg dominant, waardoor ze in sommige situaties alles overneemt. Daar heb ik haar nog niet genoeg in voor elkaar. Meestal lukt dit nog prima met niets, maar soms ben ik nét niet consequent en duidelijk genoeg geweest waardoor ze weer schepjes erboven op doet de volgende keren. Slof 1 keer erbij (dit komt zo eens in de 3-4 maanden voor) en ik heb weer wat te vertellen, OOK de keer daarna zonder slof. En ja, het is mijn eigen consequentie gebrek, weet ik. Los het op, MET 1 keer slof. Als het voor ons zo werkt, waardoor we weer gewoon een heeeele periode rustig verder kunnen.. Zonder elke keer dat ik opstap ruzie te maken en haar 100000 keer moet uitleggen wat een rem ookal weer moet doen.. Dan liever dus 1 keer slof en klaar.

Feitelijk gezien hangt hij gewoon los, maar het idee dat de slof er hangt bij geval van nood, geeft mij- in het bos of in andere situaties waarbij ik twijfel aan haar en mijn veiligheid- net dat beetje meer zekerheid waardoor ik ook echt blijft rijden en niet met spanning juist verkeerde situaties in de hand werk.

Natuurlijk ga ik ervan uit dat slof-gebruikers hier heel bewust voor kiezen en ook weten hoe ze ermee moeten omgaan, en ook altijd meerdere mensen raadplegen om verschillende kanten en manieren te bekijken van het gebruiken van de Slof.

maar eerlijk is eerlijk.. Ik heb ook moeten leren met slof te rijden, dus ik sta niet meteen op mn kop op het moment dat iemand per ongeluk een foto plaatst in HAW waarbij de slof net wat te strak zit.

Als iemand wel degelijk in de gaten houd dat er alleen spanning op staat op het moment dat het met de normale teugels net niet te corrigeren is,(en wel geprobeerd is) en daarna gewoon netjes met losse slof wordt verder gereden.. :j zie ik een slof als prima en fijne hulpteugel.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:42

freeride schreef:
Ik ben dus wel ANTI-HULPTEUGELS: heb verschillende paarden mogen hebben, de ene nog heter dan de andere:
Een Negro,een Quick-star, een Crack C noem maar op, en nu een nerveuze am;app, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik nooit hulpteugels heb gebruikt of in eigendom heb gehad, net als een pelham of ander sterk bit, ik doe er gewoon niet aan mee, rijdt zonder sporen en zonder zweep, de Quick star merrie tot Z dressuur, de Negro tot M dressuur loopt nu met een ukkie op d'r rug L springen en de Krack C loopt nu zeker M dressuur onder iemand die ook geen hulpteugels heeft of gebruikt....ik zie het nut er niet van in nl, en als je er zonder niet doorkomt, moet je betere instructie zoeken, niet naar de winkel gaan om je onkunde te compenseren, paardrijden blijft tot op de laatste dag leren!

Edit: vooral gericht aan Trennie, aangezien die denkt dat wij zachte ruiters geen hete paarden kennen

ik geloof dat je mij niet helemaal goed begrijpt of dat ik niet helemaal duidelijk ben.
Ik ben er zwaar voorstander van dat je met zo min mogelijk hulpmiddelen rijdt.
Laat ik daar vooral eerst duidelijk in zijn.

In schaar jou ook niet in de categorie waar ik op doelde.
Jij bent, even afgaande op wat je schrijft, de ruiter zoals het hoort te zijn en dan maakt het geen donder uit wat voor soort / type paard je onder je kont hebt.
Jij hebt ws ook een heel goed ruitergevoel en dan kom je een eind.
Maar dat is niet iedereen gegeven en dan kan een hulpmiddel van pas komen om bepaalde dingen te voelen of te leren.
Hulpmiddelen verkeerd of langdurig gebruikt leidt tot een niet ontspannen paard, dus als dit het geval is komt de ruiter zichzelf toch wel tegen.

Waar ik meer op doelde zijn de zgn naturals: alles bitloos, boomloos, het liefst nog zadelloos.
Maar zo kun je niet met alle soorten paarden omgaan.
De wat stoutere, hetere type paarden, meer bloed, meer temperament daar zou het ronduit onverantwoord en gevaarlijk kunnen zijn om op deze wijze te rijden.

Maar even over het pro of tegen welk hulpmiddel dan ook:
Ik heb meer gericht gepost over de manier waarop er wordt gereageerd vaak en dat men vaak voorbij gaat aan waar het in een topic nu eigenlijk om gaat.

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 03:42

oeeeeeh had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden zijn :D
Maar iedereen houdt het netjes dus das super :D
interessant topic..

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 03:46

Trennie schreef:
freeride schreef:
Ik ben dus wel ANTI-HULPTEUGELS: heb verschillende paarden mogen hebben, de ene nog heter dan de andere:
Een Negro,een Quick-star, een Crack C noem maar op, en nu een nerveuze am;app, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik nooit hulpteugels heb gebruikt of in eigendom heb gehad, net als een pelham of ander sterk bit, ik doe er gewoon niet aan mee, rijdt zonder sporen en zonder zweep, de Quick star merrie tot Z dressuur, de Negro tot M dressuur loopt nu met een ukkie op d'r rug L springen en de Krack C loopt nu zeker M dressuur onder iemand die ook geen hulpteugels heeft of gebruikt....ik zie het nut er niet van in nl, en als je er zonder niet doorkomt, moet je betere instructie zoeken, niet naar de winkel gaan om je onkunde te compenseren, paardrijden blijft tot op de laatste dag leren!

Edit: vooral gericht aan Trennie, aangezien die denkt dat wij zachte ruiters geen hete paarden kennen

ik geloof dat je mij niet helemaal goed begrijpt of dat ik niet helemaal duidelijk ben.
Ik ben er zwaar voorstander van dat je met zo min mogelijk hulpmiddelen rijdt.
Laat ik daar vooral eerst duidelijk in zijn.

In schaar jou ook niet in de categorie waar ik op doelde.
Jij bent, even afgaande op wat je schrijft, de ruiter zoals het hoort te zijn en dan maakt het geen donder uit wat voor soort / type paard je onder je kont hebt.
Jij hebt ws ook een heel goed ruitergevoel en dan kom je een eind.
Maar dat is niet iedereen gegeven en dan kan een hulpmiddel van pas komen om bepaalde dingen te voelen of te leren.
Hulpmiddelen verkeerd of langdurig gebruikt leidt tot een niet ontspannen paard, dus als dit het geval is komt de ruiter zichzelf toch wel tegen.

Waar ik meer op doelde zijn de zgn naturals: alles bitloos, boomloos, het liefst nog zadelloos.
Maar zo kun je niet met alle soorten paarden omgaan.
De wat stoutere, hetere type paarden, meer bloed, meer temperament daar zou het ronduit onverantwoord en gevaarlijk kunnen zijn om op deze wijze te rijden.

Maar even over het pro of tegen welk hulpmiddel dan ook:
Ik heb meer gericht gepost over de manier waarop er wordt gereageerd vaak en dat men vaak voorbij gaat aan waar het in een topic nu eigenlijk om gaat.

Wat wil je nou bereiken met die afstammingen op te noemen? Maakt niks uit maar goed..
Ik heb voor zangersheide gereden dus ja over "goeie" paarden moet er niet meer uitleg bij denk ik.. ;) Zelf met eigen ogen de grootste ruiters zien trainen.. allemaal een slof :) En Z,L,M zijn niet de hoogste niveaus.. sorry maarja op 160 springen zal niet zo makkelijk gaan met een gewoon bitje, natuurlijk is het wel mogelijk, maar zul je niet veel zien ;)

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:37

Ik heb een keer iets gelezen als:
Een slof is voor de goede ruiter
maar de goede ruiter heeft er geen nodig.

en daar ben ik het helemaal mee eens. ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:33

@ Prestige: ik neem aan dat je reageert op de quote in mn post van Freeride? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:46

Als je zelf zo toppie rijdt, de beste paarden onder je kont hebt gehad om dan een topic te gaan starten dat je pro slof bent...heb ik een beetje een dubbel gevoel bij.

Mensen zoals jij zouden toch helemaal boven deze discussie moeten staan?

Evenals de springruiters boven de 1.60 met speciale optomingen....

Dat hele intensieve slofgebruik wat je gewoon teveel ziet, is bij de alles-presterende-willende-meisje/overjarigemeisjes die een leuk tot meer dan leuk paard hebben en gewoon hun paardending naar de bagger rijden omdat het niet net zo loopt als het groepje hierboven....

Hetzelfde als dat ik vind dat een stoer ventje vandaag zijn rijbewijs heeft in een snelle auto stapt en 130 km per uur mag rijden, er nog even 5 km boven op zet om net onder de bon te blijven.....vind ik een vergelijkend antwoord als iemand die al tig jaren beheerst auto rijdt en even het gasje in trapt bij het bord 130 om wat sneller op zijn afspraak te zijn...wat ook maar in het hoofd zit, want 20 km verder is het weer 90km per uur en stampes druk.

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:43

Een slofteugel is helemaal niet zo slecht ze ;)
dat zet gewoon de halsspieren van je paard
in de juiste 'in de hand'- positie.
Ên als je hem juist gebruikt dan maakt dat
allemaal niets uit :) . Iedereen heeft zowel
zijn eige reden om een slof te gebruiken.

Ik ben ook voor een slofteugel , maar niet als
het niet nodig is , als je paard zijn halsspieren zelf
al mooi staan heeft het geen nut om daar nog eens een
slof bij aan te hangen :D :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:55

russel schreef:
Als je zelf zo toppie rijdt, de beste paarden onder je kont hebt gehad om dan een topic te gaan starten dat je pro slof bent...heb ik een beetje een dubbel gevoel bij.

Mensen zoals jij zouden toch helemaal boven deze discussie moeten staan?

Evenals de springruiters boven de 1.60 met speciale optomingen....

Dat hele intensieve slofgebruik wat je gewoon teveel ziet, is bij de alles-presterende-willende-meisje/overjarigemeisjes die een leuk tot meer dan leuk paard hebben en gewoon hun paardending naar de bagger rijden omdat het niet net zo loopt als het groepje hierboven....

Hetzelfde als dat ik vind dat een stoer ventje vandaag zijn rijbewijs heeft in een snelle auto stapt en 130 km per uur mag rijden, er nog even 5 km boven op zet om net onder de bon te blijven.....vind ik een vergelijkend antwoord als iemand die al tig jaren beheerst auto rijdt en even het gasje in trapt bij het bord 130 om wat sneller op zijn afspraak te zijn...wat ook maar in het hoofd zit, want 20 km verder is het weer 90km per uur en stampes druk.

ik vind dat je als kundige ruiter best je standpunt mag verdedigen en uit mag leggen waarom je iets doet, aan de minder ervaren mensen. Waarom niet? Wanneer dit een kinderachtige discussie word met dom over en weer geschreeuw haken die echt wel af.
Anky verklaard toch ook in de media waarom ze haar paarden LDR rijd. Zodra ze haar mond houd word het iets stiekems en worden de wilde verhalen alleen maar erger.
Zo ook met slofteugelgebruik, kun je als kundige ruiter maar beter uitleggen hoe, wanneer en waarom je het gebruikt en wanneer, hoe en wie beter niet, dan dat de minder kundige ruiter het maar blindelings kopieerd, omdat hij het ziet en geen uitleg krijgt.

Enneh, ruiters boven de 1.60m? Er zit niet echt iets boven, of bedoel je de lengte van de ruiters? ;) :P

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:26

@Prestige; ik noemde de afstammingen om aan te tonen dat dat echt niet de suffe brave huis tuin en keukenpaardjes zijn, waarmee ik het zonder hulpmiddelen voro elkaar kreeg, gewoon ter illustratie dus :)

Ik vind het ronduit raar dat die topruiters waar jij het over hebt altijd met slof rijden, die hebben dat toch helemaal niet nodig? is dus gewoon standaard harnachement geworden begrijp ik?

@Trennie, okee, duidelijk zo, ik ben ook niet direct voorstander van bit/boom en zadelloos bij alle paarden hoor, en dat NH-gedoe met klickertraining en koekjes moet ik ook niet veel van hebben, maar idd, ik heb het geluk dat ik de tijd kan nemen om problemen op langere termijn op te lossen ipv dat ik aan een tijdslimiet gebonden ben zoals bijv.enkelen onder ons die traininen voor verkoop of klanten.

En ja ik realiseer me dat ik voor deze tijd een tikkeltje te idealistisch ingesteld ben, ik ben gewoon wat ouderwets denk ik :), maar als de gewonere ruiters al niet meer zonder slof kunnen of durven rijden, toch meerdere malen gelzen hier, ivm onzekerheid of angst, dan is er toch fundamenteel grondig iets mis he? die mensen zouden meer gebaat zijn nij paarden met minder bloed en minder sport-gefokt? of niet?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:29

daNiielle_ schreef:
Wat vinden de bokkers goed slof gebruik?

Valt me op dat in topics waar de slof totaal los hangt wordt gezegt 'fijn slofgebruik'. :')
Moet stiekem altijd lachen om die reacties. Als de slof los hangt, wordt hij goed gebruikt??

Hulpteugels (waaronder de slof) zijn HULPmiddelen en worden gebruikt om het in bepaalde situaties makkelijker te maken voor de ruiter om het paard te rijden/controleren/trainen. Wanneer een hulpteugel, neem nu zoals jij de slof, constant strak staat, dan is het geen hulpmiddel meer, maar standaarduitrusting = verkeerd gebruik van de slof.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:53

schoentje schreef:
Dat is ook een rede dat voltigepaarden met bijzetteugels lopen, het is mooier, maar ze zitten daardoor ook comfortabeler.

Ik ben het daar dus echt niet mee eens. "aan je zit werken" is natuurlijk een loze kreet :D Ik bedoel natuurlijk gewoon functioneel en in balans zitten. Als je zit te butsen, dan kan je een paard niets aanleren, moet je er al helemaal niet met je hand aan gaan zitten en ook niet op een jong of verreden paard gaan zitten.
Daarbij kan je gewoon in stap beginnen, misschien maakt dat het butsen wat minder ;)

Ik mag toch hopen dat een goed ruiter, die paarden corrigeert, gewoon in balans kan blijven zitten op een paard die nog niet volledig op elk moment nageeft.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:09

sanne83 schreef:
schoentje schreef:

Ik ben het daar dus echt niet mee eens. "aan je zit werken" is natuurlijk een loze kreet :D Ik bedoel natuurlijk gewoon functioneel en in balans zitten. Als je zit te butsen, dan kan je een paard niets aanleren, moet je er al helemaal niet met je hand aan gaan zitten en ook niet op een jong of verreden paard gaan zitten.
Daarbij kan je gewoon in stap beginnen, misschien maakt dat het butsen wat minder ;)

Ik mag toch hopen dat een goed ruiter, die paarden corrigeert, gewoon in balans kan blijven zitten op een paard die nog niet volledig op elk moment nageeft.

Ik denk dat schoentje bedoelde dat je niet alleen aan je paardje werkt, maar ook aan je zit, en dat niet iedereen die functionele houding/zit in balans beheerst, nu is dat volgens mij ook iets dat door jaren te oefenen pas tot uiting komt, zo ongeveer wanneer de verzameling optimaal is en de knopjes bijna onzichtbaar kunnen worden ingedrukt, maar idd, bonkend op een paard met stijve rug is problemen maken, en functioneel zitten is veel moeilijker dan het lijkt, soms is functioneel met je kont op de juiste plek, maar met je gewicht en energie naar voren, leg dat
maar eens uit aan een ruiter met minder ruitergevoel....

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:13

Een slof kan een ideaal hulpmiddel zijn mits goed gebruikt en onder goede begeleiding. Ik heb er geen problemen mee, vind het beter dan een Tiedemann-teugel omdat je zelf kan bepalen wanneer je hem losser of strakker neemt. Bij Tiedemann moet je dan weer stoppen om deze losser te maken, bovendien heb ik ervaringen dat paarden nog al in de Tiedemann gaan hangen. Bij een slof lukt ze dan niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:18

@freeride
In de praktijk vind ik dat wel meevallen.
Dan moet je wel je focus verschuiven van de hoofdhouding van het paard naar je eigen zit ;)
Als je niet onafhankelijk kan zitten, kan je de teugels niet onafhankelijk bedienen en kan je dus je paard niet leren nageven.