Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne83 schreef:MyWishMax schreef:Er is een verschil tussen anti slof in alle gevallen en anti slof in de gevallen dat het gebruik slecht is. Ik geloof dat dit topic is voor mensen van de 2e groep.
@ sanne83: Je blijft, imo, wel heel zwart wit. Zulk verzet hoeft niet uit teugelvoering te komen. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het of komt uit iets lichamelijks of uit een fout van de ruiter. (Zoals bij mij het geval was, hoewel ik me er neit van bewust was dat ik het hem zelf aangeleerd had)
Ik oordeel verder niet. Ik kan me best voorstellen dat mensen niet eerst weken alleen willen stappen en aan hun zit werken (naar jezelf kijken is nooit heel comfortabel) maar gewoon willen rijden en het liefst dan zitten op een paard die de kop gewoon naar beneden houdt.
Laten we daar dan gewoon eerlijk in zijn

)
) maar gewoon willen rijden en het liefst dan zitten op een paard die de kop gewoon naar beneden houdt.
[/quote]schoentje schreef:MiniMouse schreef:Het paard geeft altijd aan wat hij wel of niet kan.
Dat kan je rijtechnisch oplossen of je kan er een slof aanhangen, het negeren en er doorheen rijden.
Je paard moet dus onder dwang gaan lopen en raakt het vertrouwen kwijt in de ruiter omdat zijn gevoelens genegeerd worden.
Zo rijd je dus ook heel makkelijk je paard kapot!
Je kan elk lichamelijk en geestelijk gezond paard ontspannen rijden.
Mits het paard geen nare ervaring heeft gehad daarvoor waardoor hij nageeflijkheid met pijn refereert.
Mensen nemen simpelweg de tijd niet of zijn rijtechnisch gewoon niet in staat.
Dat kan in een ideale wereld, waar alle paarden hetzelfde zijn en ze goed opgeleid aan worden geleverd. helaas leef ik niet in die ideale wereld.
Dat paarden door een slofteugel het vertrouwen kwijtraken en kapot gereden worden vind ik onzin. bij verkeerd gebruik misschien wel, maar bij goed gebruik kan het dus heel nuttig zijn. Maar als ik dat weer uit ga leggen zou ik in dit topic in herhaling vallen, dus lees maar eens wat terug.

zie ik een slof als prima en fijne hulpteugel. freeride schreef:Ik ben dus wel ANTI-HULPTEUGELS: heb verschillende paarden mogen hebben, de ene nog heter dan de andere:
Een Negro,een Quick-star, een Crack C noem maar op, en nu een nerveuze am;app, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik nooit hulpteugels heb gebruikt of in eigendom heb gehad, net als een pelham of ander sterk bit, ik doe er gewoon niet aan mee, rijdt zonder sporen en zonder zweep, de Quick star merrie tot Z dressuur, de Negro tot M dressuur loopt nu met een ukkie op d'r rug L springen en de Krack C loopt nu zeker M dressuur onder iemand die ook geen hulpteugels heeft of gebruikt....ik zie het nut er niet van in nl, en als je er zonder niet doorkomt, moet je betere instructie zoeken, niet naar de winkel gaan om je onkunde te compenseren, paardrijden blijft tot op de laatste dag leren!
Edit: vooral gericht aan Trennie, aangezien die denkt dat wij zachte ruiters geen hete paarden kennen
Trennie schreef:freeride schreef:Ik ben dus wel ANTI-HULPTEUGELS: heb verschillende paarden mogen hebben, de ene nog heter dan de andere:
Een Negro,een Quick-star, een Crack C noem maar op, en nu een nerveuze am;app, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik nooit hulpteugels heb gebruikt of in eigendom heb gehad, net als een pelham of ander sterk bit, ik doe er gewoon niet aan mee, rijdt zonder sporen en zonder zweep, de Quick star merrie tot Z dressuur, de Negro tot M dressuur loopt nu met een ukkie op d'r rug L springen en de Krack C loopt nu zeker M dressuur onder iemand die ook geen hulpteugels heeft of gebruikt....ik zie het nut er niet van in nl, en als je er zonder niet doorkomt, moet je betere instructie zoeken, niet naar de winkel gaan om je onkunde te compenseren, paardrijden blijft tot op de laatste dag leren!
Edit: vooral gericht aan Trennie, aangezien die denkt dat wij zachte ruiters geen hete paarden kennen
ik geloof dat je mij niet helemaal goed begrijpt of dat ik niet helemaal duidelijk ben.
Ik ben er zwaar voorstander van dat je met zo min mogelijk hulpmiddelen rijdt.
Laat ik daar vooral eerst duidelijk in zijn.
In schaar jou ook niet in de categorie waar ik op doelde.
Jij bent, even afgaande op wat je schrijft, de ruiter zoals het hoort te zijn en dan maakt het geen donder uit wat voor soort / type paard je onder je kont hebt.
Jij hebt ws ook een heel goed ruitergevoel en dan kom je een eind.
Maar dat is niet iedereen gegeven en dan kan een hulpmiddel van pas komen om bepaalde dingen te voelen of te leren.
Hulpmiddelen verkeerd of langdurig gebruikt leidt tot een niet ontspannen paard, dus als dit het geval is komt de ruiter zichzelf toch wel tegen.
Waar ik meer op doelde zijn de zgn naturals: alles bitloos, boomloos, het liefst nog zadelloos.
Maar zo kun je niet met alle soorten paarden omgaan.
De wat stoutere, hetere type paarden, meer bloed, meer temperament daar zou het ronduit onverantwoord en gevaarlijk kunnen zijn om op deze wijze te rijden.
Maar even over het pro of tegen welk hulpmiddel dan ook:
Ik heb meer gericht gepost over de manier waarop er wordt gereageerd vaak en dat men vaak voorbij gaat aan waar het in een topic nu eigenlijk om gaat.
Zelf met eigen ogen de grootste ruiters zien trainen.. allemaal een slof
En Z,L,M zijn niet de hoogste niveaus.. sorry maarja op 160 springen zal niet zo makkelijk gaan met een gewoon bitje, natuurlijk is het wel mogelijk, maar zul je niet veel zien
. Iedereen heeft zowel
russel schreef:Als je zelf zo toppie rijdt, de beste paarden onder je kont hebt gehad om dan een topic te gaan starten dat je pro slof bent...heb ik een beetje een dubbel gevoel bij.
Mensen zoals jij zouden toch helemaal boven deze discussie moeten staan?
Evenals de springruiters boven de 1.60 met speciale optomingen....
Dat hele intensieve slofgebruik wat je gewoon teveel ziet, is bij de alles-presterende-willende-meisje/overjarigemeisjes die een leuk tot meer dan leuk paard hebben en gewoon hun paardending naar de bagger rijden omdat het niet net zo loopt als het groepje hierboven....
Hetzelfde als dat ik vind dat een stoer ventje vandaag zijn rijbewijs heeft in een snelle auto stapt en 130 km per uur mag rijden, er nog even 5 km boven op zet om net onder de bon te blijven.....vind ik een vergelijkend antwoord als iemand die al tig jaren beheerst auto rijdt en even het gasje in trapt bij het bord 130 om wat sneller op zijn afspraak te zijn...wat ook maar in het hoofd zit, want 20 km verder is het weer 90km per uur en stampes druk.

, maar als de gewonere ruiters al niet meer zonder slof kunnen of durven rijden, toch meerdere malen gelzen hier, ivm onzekerheid of angst, dan is er toch fundamenteel grondig iets mis he? die mensen zouden meer gebaat zijn nij paarden met minder bloed en minder sport-gefokt? of niet? daNiielle_ schreef:Wat vinden de bokkers goed slof gebruik?
Valt me op dat in topics waar de slof totaal los hangt wordt gezegt 'fijn slofgebruik'.
Moet stiekem altijd lachen om die reacties. Als de slof los hangt, wordt hij goed gebruikt??
schoentje schreef:je moet niet vergeten dat er bijna niet aan je zit te werken valt als het paard niet nageeflijk loopt. Je komt dan in een visuele cirkel, je zit is kun je niet verbeteren omdat je paard niet nageeflijk loopt en je paard loopt niet nageeflijk omdat je niet goed zit.
Dan zie ik dus, wat ik al eerder zij, een rustig zittende ruiter met een nageeflijk paard met slof, dan een butsende en plukkende ruiter op een sterrenkijker zonder slof.
Maar dan moet die slof dus allen gebruikt worden om door dat moeilijke randje heen te komen en het paard dient daarbij actief van achter erbij gereden te worden.
Dat is ook een rede dat voltigepaarden met bijzetteugels lopen, het is mooier, maar ze zitten daardoor ook comfortabeler.
Ik bedoel natuurlijk gewoon functioneel en in balans zitten. Als je zit te butsen, dan kan je een paard niets aanleren, moet je er al helemaal niet met je hand aan gaan zitten en ook niet op een jong of verreden paard gaan zitten. 
sanne83 schreef:schoentje schreef:je moet niet vergeten dat er bijna niet aan je zit te werken valt als het paard niet nageeflijk loopt. Je komt dan in een visuele cirkel, je zit is kun je niet verbeteren omdat je paard niet nageeflijk loopt en je paard loopt niet nageeflijk omdat je niet goed zit.
Dan zie ik dus, wat ik al eerder zij, een rustig zittende ruiter met een nageeflijk paard met slof, dan een butsende en plukkende ruiter op een sterrenkijker zonder slof.
Maar dan moet die slof dus allen gebruikt worden om door dat moeilijke randje heen te komen en het paard dient daarbij actief van achter erbij gereden te worden.
Dat is ook een rede dat voltigepaarden met bijzetteugels lopen, het is mooier, maar ze zitten daardoor ook comfortabeler.
Ik ben het daar dus echt niet mee eens. "aan je zit werken" is natuurlijk een loze kreetIk bedoel natuurlijk gewoon functioneel en in balans zitten. Als je zit te butsen, dan kan je een paard niets aanleren, moet je er al helemaal niet met je hand aan gaan zitten en ook niet op een jong of verreden paard gaan zitten.
Daarbij kan je gewoon in stap beginnen, misschien maakt dat het butsen wat minder
Ik mag toch hopen dat een goed ruiter, die paarden corrigeert, gewoon in balans kan blijven zitten op een paard die nog niet volledig op elk moment nageeft.