[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:59

@ Loretta wat een fijn beeld zeg

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:59

Het enige jammere aan de foto van joost is dat de achtergrond zo schuin staat :+
Wel fijn beeld!

VisibreTeam: inderdaad!

Boktadvies is soms wel beter dan geen instructie, dus ik vind dit heel erg leerrijk!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:25

Kneepjes geven... tsja, ik vang liever op en zit zo min mogelijk aan de teugels :)

Het laatste paard vind ik enorm fijn lopen in de hals, het ziet er gewoon fijn en vriendelijk uit, lichaam draagt hij ook mooi zelf en de benen worden ook goed gebruikt :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:31

Je kunt niet gas geven en inhouden, het is óf gas geven of inhouden en inhouden doe ik liever met m'n zit.

Laatste foto ben ik niet zo van gecharmeerd van Anja_Joost:
Ik zie spanning in de onderhals, teveel verbinding met de mond, opgetrokken hak van de ruiter en piano handen.

Lorette: Erg mooi plaatje, enige is een tikkie spanning>staarthouding

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:49

Leuk topic, hier een foto van een wedstrijd afgelopen maart, hier nog B
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:55

Loopt wel mooi, maar erg ruim, zou wel ietsjes terug gereden kunnen worden, valt een tikkie op de voorhand voor mijn idee. Maar verder zeker niks op aan te merken, mooie actieve achterhand, mooie hals/hoofd houding :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:58

VisibreTeam schreef:
Kneepjes geven... tsja, ik vang liever op en zit zo min mogelijk aan de teugels :)

Ik denk dat het ook echt ligt aan het paard. Zo maak ik zeker halve ophoudingen tot ik voel dat ze van voren los laat. Op dat moment geef ik veel minder halve ophoudingen, maar nog wel om de zoveel tijd.

Vaak duurt het los laten nog geen half rondje door de bak dus dan word het weer halve ophoudingen maken. En daarbij uiteraard achterhand proberen te activeren.

Kan me ook herinneren van heel veel lessen dat ophoudingen maken de key is om te communiceren via de teugels en dus niet trekken. (zeg niet dat jij dit doet), maar een hoop mensen verwarren trekken aan de teugels om te sturen/aan de teugel rijden/rond rijden met ophoudingen maken en met je benen begrenzen.

Laatst las ik dat iemand met zijn been tegen het paard duwt dat die persoon dan verwacht dat het paard (zonder aan de teugels te zitten) van de hoefslag afging. Dit kan imo alleen wanneer de basiscommunicatie bevestigd is. Een paard van de hoefslag af is imo niet alleen been of alleen teugel maar een combinatie van de hulpen. Zelfs in western neckreining is het een combinatie van de neckreining en been aanleggen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:12

Niet mee eens verography. Ik vind het belachelijk om een paard los te moeten maken door halve ophoudingen te maken. Een paard los maken doe je door oefeningen te doen. Pas als het achter losser is gaat het van voor ook los worden. Afwenden doe je inderdaad alleen met been en zit. Teugel kan je wel gebruiken maar dat is dan om stelling/buiging te vragen tijdens het afwenden. (zoals als je de volte op gaat)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:17

Heel interessant topic!

Van de zomer begonnen met Donar (5 jaar) dressuurmatig op te pakken. Daarvoor alleen een jaartje op touwhalster gereden. Donar is erg op de voorhand gebouwd en te zwaar (is ondertussen al ontzettend veel afgevallen gelukkig). Nadat hij in februari 2011 hoefbevangen werd, wilde ik het rijden goed oppakken. Deze foto's zijn van dag 4, met hulp van een Frans klassieke ruiter. Nu moet ik erbij zeggen dat ik zelf al 5 jaar niet meer heb gedaan dan recreatief rijden.

Hij valt snel zwaar op zijn binnenschouder, ik moet dit oplossen door hem terug op de buitenschouder te zetten. Door mijn hand omhoog en naar voren te brengen werk ik in op zijn mondhoeken om hem los en ontspannen in zijn kaak te maken. Hierdoor kan ik mij ook niet sterk maken, je kunt amper kracht zetten met je hand omhoog.

Goed: Fijn contact met de mond.
Fout: Nog iets teveel op de voorhand. Mijn onderbeen mag meer naar voren.
Afbeelding

Goed: Ik vind hem hier een fijne hoofdhouding hebben.
Fout: Hier valt hij naar binnen. Met mijn binnenhand omhoog en naar buiten haal ik hem weer van de schouder af. Tempo mag iets terug. En weer mijn onderbenen.
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:23

Op de een of andere manier vind ik klassieker gereden paarden er gewoon leuker uit zien :))

Hmmm, het is zoiezo altijd dat je bij elk paard een andere oplossing moet hebben. Ik heb een poosje een haflinger bijgereden die gewoon helemaal VAST zat. Die heb ik wel met gebruik van mn teugels losgemaakt door veel stelling en buiging te vragen, pas daarna kon ik los gaan laten..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:24

lovelance: 1e foto: Lijkt inderdaad wel goed contact, maar paard doet wel de mond open? Dus dan twijfel ik weer. Zoals je schreef wat meer activiteit van de achterhand.
2e foto: Iets beter achterhand gebruik, echter wel holle rug, hoofhouding is wat te hoog, je binnenhand is ook over de hals. Daar had je hem wat meer kunnen geven van voren. Onderbeen mag meer naar voren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:25

VisibreTeam schreef:
Op de een of andere manier vind ik klassieker gereden paarden er gewoon leuker uit zien :))

Hmmm, het is zoiezo altijd dat je bij elk paard een andere oplossing moet hebben. Ik heb een poosje een haflinger bijgereden die gewoon helemaal VAST zat. Die heb ik wel met gebruik van mn teugels losgemaakt door veel stelling en buiging te vragen, pas daarna kon ik los gaan laten..

Je mag ook met je teugels wel stelling en buiging vragen, maar niet naar beneden vragen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:25

naar beneden vragen doe ik idd niet :)
Dat moet een paard zelf maar oplossen :+

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:33

saskiakefie schreef:
lovelance: 1e foto: Lijkt inderdaad wel goed contact, maar paard doet wel de mond open? Dus dan twijfel ik weer. Zoals je schreef wat meer activiteit van de achterhand.
2e foto: Iets beter achterhand gebruik, echter wel holle rug, hoofhouding is wat te hoog, je binnenhand is ook over de hals. Daar had je hem wat meer kunnen geven van voren. Onderbeen mag meer naar voren.

Frans klassieke dressuur is gericht op een losse, ontspannen kaak. Door een losse (beweeglijke) kaak, kauwt hij meer. Dus hij opent zijn mond niet uit protest of spanning.

Ik haal mijn binnenhand op de 2e foto omhoog omdat hij naar binnen viel. Mijn hulp is nog wat groot daar, maar dat was nog nodig. Mijn doel is om veel minder te doen. Ik begin klein maar wil wel reactie.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:34

VisibreTeam schreef:

Dit bedoel ik idd :j Ik heb dus nu ook een hafje, altijd voor de kar bij een oudere meneer gestaan. Is nu 22 en sinds 2 jaar recreatierijpaard. Heel stijf en moeilijk rond in het lichaam te krijgen. En heel plakkerig naar alles waar ze aan kan plakken. Vast in haar hals en hoofd waardoor ze in voltes heel erg naar binnenviel omdat ze niet inbuigt.

Saskiekefie: ik denk dat ik het verkeerd heb neergezet. Ik bedoel idd stelling en buiging en niet 'aan de teugel'. Met rond bedoel ik vaak rond in het lichaam en niet per definitie rond in de hals. Tijdens het vragen van de buiging in het lichaam probeer ik de achterhand te activeren zonder dat ze perse versnelt en uiteraard merk ik vanzelf dat ze zodra ze haar achterhand mee neemt ze los laat van voor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:41

Interresant topic zeg :j

Bij de fjord,
De eerste foto:
Daar zou ik inderdaad een iets rechter beeld willen zien horizon is recht paard lijkt wel op de voorhand te duiken hoewel het achterbeen wel aantreed. Jou handen vind ik net te hoog er is nu een gebroken lijn tussen hand en bit.

De tweede foto:
Val jij naar voren verder moeilijk te beoordelen horizon is vreselijk scheef achterbeen treed wel goed onder, neus is dr net te veel uit als het beeld recht zou zijn.

Ben benieuwd wat jullie van mijn paard vinden, even wat info.

Paard is hier net onder het zadel bij mij toen ik hem kocht had hij rugproblemen en zat hij vast in de rug/boeg/achterbeen, hier zijn we voor de 3 de x weer aan het rijden om zn rug te versterken. Helaas zit ik voor geen meter door mn stuitje (was die dag daarvoor op mn kont gevallen := )

Galopje
Afbeelding
Goed: laat de hals mooi lang, bolt de rug mooi op en goed achterbeen
Fout: vooral ik zitten, hand meer voor en iets meer terug in tempo

Draf
Afbeelding
Goed: verbinding met de achterhand rug bolt ook hier weer goed op, komt wat omhoog in de schoft.
Fout: meer neus er uit en ik beter recht op handen iets meer geven.

Nogmaals draf
Afbeelding
Goed: neus er mooi uit, ik volg beter met de hand.
Fout: te veel mee zitten met boven lijf, op de voorhand vallen zou iets meer buiging in het achterbeen moeten laten zien.
Laatst bijgewerkt door Seven op 25-11-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:45

Goed: Lekker actief, niet met hoofd in de lucht
Fout: Valt op de voorhand
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:46

Mond open mond open ... kan een paard niet gewoon knabbelen op het bit ipv gelijk negatief te denken.

@ Verography ik ben het wel met je eens.

Je kunt me veel vertellen sasiakefefie maar zoals jij omschreeft rijden wel heel weinig mensen.
je zit in de ring met je paard en dan ziet je paard iets waardoor ie iets omhoog komt, kan je zitten met je zit wat je wilt maar je moet toch dan even anders duidelijk maken dat ie bij de les moet blijven.
Door druk op de teugel te zetten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:50

@ Sven

de 2e foto vind ik eigenlijk wel goed, is ontspannen
de 3e foto vind ik duidelijk niks je paard kantelt hoofd, weinig lengtebuiging, en ik vind hem daar te diep, maar misschien is dat beeld anders als het hoofd recht was

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:50

Tita: Klopt, de meeste rijden engelse dressuur, o.a. de wedstrijdmensen. (anky v grunsen ook ;) )
Met die manier ben ik het ook totaal niet eens.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:52

@ tita
hij kanteld niet, is op een volte, neusje moet er inderdaad net wat meer uit :j

edit: de bak loopt daar ook wat naar beneden dus ookt meer op de voorhand dan dat hij is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:02

saskiakefie schreef:
Tita: Klopt, de meeste rijden engelse dressuur, o.a. de wedstrijdmensen. (anky v grunsen ook ;) )
Met die manier ben ik het ook totaal niet eens.

Ik probeer het beste van de 2 methodes te doen :P

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:02

@ Sven ik vind hem niet recht daar en lengtebuiging ook niet goed.. misschien dat iemand anders ook zijn menig kan geven ik ben nog maar een beginner :D en leer graag

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:06

Kwa lengte buiging ben ik het met je eens hij laat daar de buitenkant niet los genoeg :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:11

tita schreef:
Je kunt me veel vertellen sasiakefefie maar zoals jij omschreeft rijden wel heel weinig mensen.
je zit in de ring met je paard en dan ziet je paard iets waardoor ie iets omhoog komt, kan je zitten met je zit wat je wilt maar je moet toch dan even anders duidelijk maken dat ie bij de les moet blijven.
Door druk op de teugel te zetten.

Druk op de teugel te zetten?
Op het moment dat mijn paard zijn/haar aandacht verliest drijf ik hem extra bij, maar zit nooit aan mijn teugel. Op het moment dat paardlief zijn hoofd ineens de lucht in gooit, maak ik een ruiterfout en grijp weer terug van achter naar voor totdat er opnieuw een licht contact tot stand komt.
Teugel contact probeer ik vooral voor de sier te hebben. :D .