Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:03

flugeltje schreef:
Deze bedoel je...
Afbeelding
Mooi is ie he ? 5 Jaartjes jong
En fijn dat je mijn manier wel terug ziet in de foto, ik doe er erg hard mijn best voor :D

ook, maar ook foto's van je oude paard.
het is niet mijn manier van rijden.
paard is in de draf achter ll

flugeltje

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:37

Ooooh dan weet ik ook welke je bedoel, staan die er nog op ?? Schaamtelijk zijn die en ben ik niet trots op nee. Door een hele stomme fout van mezelf liep dat heeeeeeel fout. Zo'n stang kan heel veel schade aanrichten als je hem verkeerd gebruikt en ja dat deed ik dus, had hem totaal verkeerd vast gedaan en mijn teugels in de olie gezet waardoor de stang compleet doorsloeg :(. Heel erg. Maarja ook ik ben een mens en maak hele stomme fouten.

Wat bedoel : paard is in draf achter II ??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:39

flugeltje schreef:
Ooooh dan weet ik ook welke je bedoel, staan die er nog op ?? Schaamtelijk zijn die en ben ik niet trots op nee. Door een hele stomme fout van mezelf liep dat heeeeeeel fout. Zo'n stang kan heel veel schade aanrichten als je hem verkeerd gebruikt en ja dat deed ik dus, had hem totaal verkeerd vast gedaan en mijn teugels in de olie gezet waardoor de stang compleet doorsloeg :(. Heel erg. Maarja ook ik ben een mens en maak hele stomme fouten.

achter de Loodlijn
(neus achter de loodlijn)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:31

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

achter de Loodlijn
(neus achter de loodlijn)

Dat vind ik ook niet heel raar met een doorgeslagen stang :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:35

flugeltje schreef:

ik bedoel op je hier in dit topic geplaatste foto. Daar rijdt je toch met een trens?
dat is achter de Loodlijn

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:52

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

ik bedoel op je hier in dit topic geplaatste foto. Daar rijdt je toch met een trens?
dat is achter de Loodlijn

Dat kun je helemaal niet zien zo... hij is van schuin voor genomen en zeker niet achter de loodlijn

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:56

De fotos die van nombrado te vinden zijn, zijn vast en zeker voor de tijd dat ze zo aan het rijden is gegaan als dat ze nu schrijft, veel fotos zit ze toch met druk op de teugels, of in de beugels, en soms zelf scheef, dus nombrado laat eens zien hoe het wel moet

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:59

Citaat:
je hoeft met je hand niet de binnenhand naar binnen te doen hem een volte in te rijden.
dan werk je nog steeds van voor naar achter.

(even een opmerking van een meelezer) Beste Nombrado, jij bent erg zeker van je eigen gelijk, soms op het arrogante af. Neem dan ook eens de moeite om duidelijk te formuleren, want van de bovenstaande zin valt echt geen chocola te maken... met je hand je binnenhand naar binnen doen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:05

Askja schreef:
Citaat:
je hoeft met je hand niet de binnenhand naar binnen te doen hem een volte in te rijden.
dan werk je nog steeds van voor naar achter.

(even een opmerking van een meelezer) Beste Nombrado, jij bent erg zeker van je eigen gelijk, soms op het arrogante af. Neem dan ook eens de moeite om duidelijk te formuleren, want van de bovenstaande zin valt echt geen chocola te maken... met je hand je binnenhand naar binnen doen?

Ik kan je hier geen antwoord op geven
er staat namelijk geen concrete vraag, alleen een mening hoe je over mij denkt.
Ik ga daar niet op in en laat deze mening geheel bij jou.
Mocht je iets niet begrijpen van mijn uitleg? en daar daadwerkelijk in geïnteresseerd zijn, kan je de vraag misschien wat duidelijker concreet stellen, zonder persoonlijk te worden?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:44

Goh ik dacht: wat een ontzettend interessant topic. Helaas zie ik dat het nu weer verzandt in een ontzettend kinderachtig iets. Ik ben dit gehakketak vaker tegen gekomen en vaak tussen dezelfde mensen. Heel erg jammer. Het is net alsof de serieuze dressuurtopics verknald moeten gaan worden. jammer hoor. Dit soort topics zijn voor mij, en ik denk voor veel Bokkers erg interessant. Ik heb in mijn omgeving niet veel mensen die echt serieus met dressuur en rijden bezig zijn, en daarom ben ik zo blij met Bokt, en de info die onderling gedeeld kan worden, met name in dit soort serieuze topics.

Sorry voor mijn offtopic-bericht, maar ik moest het echt een keer kwijt. :o

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:25

Wat een interessant topic. Ik rij zelf ook op een 4 jarige waarmee ik deze problemen veelvuldig tegen kom, hij wil nogal eens niet sporen. Hij brengt dan vaak bijv schouder of achterhand naar binnen en wordt dan scheef, als ik hem dan rustig en met een lichte hulp corrigeer dan slaat hij vaak weer om naar de andere kant uitzwaaien, weten jullie daar een oplossing voor? In de les zijn we hier uiteraard mee bezig maar ik was benieuwd naar jullie oplossing.

Met stelling moest ik op de ene hand, links volgens mij wel mijn binnenhand omhoog brengen( niet naar achter), en op de andere hand moest ik juist mijn buitenhand naar buiten brengen. Dit om zijn schouder te begrenzen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:29

Ik vind deze topic ook zeer interessant dus ik ga het even volgen als meelezer

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:32

Ostra schreef:
Wat een interessant topic. Ik rij zelf ook op een 4 jarige waarmee ik deze problemen veelvuldig tegen kom, hij wil nogal eens niet sporen. Hij brengt dan vaak bijv schouder of achterhand naar binnen en wordt dan scheef, als ik hem dan rustig en met een lichte hulp corrigeer dan slaat hij vaak weer om naar de andere kant uitzwaaien, weten jullie daar een oplossing voor? In de les zijn we hier uiteraard mee bezig maar ik was benieuwd naar jullie oplossing.

Met stelling moest ik op de ene hand, links volgens mij wel mijn binnenhand omhoog brengen( niet naar achter), en op de andere hand moest ik juist mijn buitenhand naar buiten brengen. Dit om zijn schouder te begrenzen.

Op de 2e of 3e hoefslag rijden, dan ben je dit probleem vaak al kwijt.
Dit is een balans en kracht probleem, wat verbeterd door meters te maken op de 2e of 3e hoefslag.

Ze doen dit vaak voor hun balans, ga je dit corrigeren, dan haal je ze weer uit hun balans en gaan ze hun balans weer op een andere manier zoeken en krijg je zo'n zwabber paard. Je kunt hem dan beter ondersteunend op de 2e of 3e hoefslag gaan rijden.
Na verloop van tijd word zijn balans beter en kun je licht gaan corrigeren, maar ik ben voorstander van de 2e hoefslag rijden.
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 28-11-11 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:36

Ostra schreef:

Je buitenhand naar buiten brengen om hem te begrenzen ?? Dat is denk ik eerder om hem wat op zijn buitenschouder te laten vallen. Valt hij op die hand wat naar binnen ??. Het "tillen" van je binnenhand ben ik geen fan van, vaak krult je paard teveel op, je brengt je hand van de hals of tegen de hals, maar niet omhoog of naar je toe.
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 28-11-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:41

flugeltje schreef:
Ik rij zelf ook op een 4 jarige waarmee ik deze problemen veelvuldig tegen kom, hij wil nogal eens niet sporen. Hij brengt dan vaak bijv schouder of achterhand naar binnen en wordt dan scheef, als ik hem dan rustig en met een lichte hulp corrigeer dan slaat hij vaak weer om naar de andere kant uitzwaaien, weten jullie daar een oplossing voor? In de les zijn we hier uiteraard mee bezig maar ik was benieuwd naar jullie oplossing.
Doordat een paard bij de voorbenen smaller is dan bij de heupen loopt hij eigenlijk al automatisch scheef op de hoefslag, met de achterhand naar binnen. Dat is ook op te lossen (naast het op de binnenhoefslag rijden wat Flugeltje zegt) door goed voor je binnenbeen (binnenachterbeen onder de massa laten zetten) naar je buitenteugel (buitenschouder voor de achterhand terugplaatsen en niet aan het schot laten kleven) te rijden.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:58

Probleem komt waarschijnlijk ook van zijn balans vandaan, binnenhoefslag rij ik idd al vaak om hem recht te maken. @flugeltje ik moet dan juist mijn binnenhand tegen de hals houden, andersom als op de andere hand eigenlijk, als je snapt wat ik bedoel. Ik ben het ook helemaal met karine VDM eens, door goed voor je binnenbeen (binnenachterbeen onder de massa laten zetten) naar je buitenteugel te rijden wordt hij idd ook rechter maar hij heeft echt goed gelijke druk nodig, dus dat is echt moeilijk, het is een echte goede leermeester voor mij :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:16

Ostra schreef:

Op een jong paard is het van belang heel goed op je eigen zit als ruiter te focussen
als je namelijk als iets scheef in het zadel zit (rechterkant heupbeen of linkerkant verder naar voren) krijg je dit soort uitzwaai acties.
Het gaat er bij een jong paard om, dat je als ruiter zo bewust mogelijk meegaat in zijn beweging en zo min mogelijk het paard stoort in zijn balans. En dus op die manier eerst kracht opbouwen.
Daarbij is weer het tempo van belang. Niet een te hoog tempo rijden, anders kan je idd ook vervallen in uitzwaai momenten. Als het paard rustig draaft , kan je met je zit heel eenvoudig je paard wel recht krijgen, daar hoef je dan vaak niet eens een beenhulp voor te geven

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:14

Nombrado, ik ben het niet met bovenstaande eens. Voor een paard is langzaam draven juist moeilijker dan een arbeidstempo draven. Door je paard met impuls te rijden kan hij makkelijker in balans komen dan onder zijn tempo te rijden.
En ik vind het helemaal raar dat je schrijft dat je dan geen been hoeft te geven. Een van de eerste dingen die een paard leert en dat bij elke training weer terug komt is dat hij voorwaarts moet gaan op je been. Ik begrijp werkelijk niet welke trainingsmethode jij aanhangt want van de dingen die ik van jou lees heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Ik schrijf dit niet om je aan te vallen want ik vind dat iedereen het recht heeft hier een eigen idee over te hebben maar ik vind het wel beangstigend dat de mensen die dit topic met interesse volgen om er wat van te leren, hiermee wel op het verkeerde been gezet gaan worden.

Misschien is het zinvol om eens een filmpje van jouw rijden te plaatsen zodat het misschien helder wordt welke methode jij hanteert. Want jouw manier van hulpen geven is voor mij nieuw. En aan de reacties hier te lezen zijn er meerdere die er geen chocola van kunnen maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:27

Doma_clasica schreef:
Nombrado, ik ben het niet met bovenstaande eens. Voor een paard is langzaam draven juist moeilijker dan een arbeidstempo draven. Door je paard met impuls te rijden kan hij makkelijker in balans komen dan onder zijn tempo te rijden.
En ik vind het helemaal raar dat je schrijft dat je dan geen been hoeft te geven. Een van de eerste dingen die een paard leert en dat bij elke training weer terug komt is dat hij voorwaarts moet gaan op je been. Ik begrijp werkelijk niet welke trainingsmethode jij aanhangt want van de dingen die ik van jou lees heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Ik schrijf dit niet om je aan te vallen want ik vind dat iedereen het recht heeft hier een eigen idee over te hebben maar ik vind het wel beangstigend dat de mensen die dit topic met interesse volgen om er wat van te leren, hiermee wel op het verkeerde been gezet gaan worden.

Als je goed en duidelijk leest, kan je lezen dat ik schrijf dat als het paard uitzwaait waar hier iemand moeite mee had met een jong dier, gewoon op een lange zijde in draf, dat het vaak een klein verschil is in de zit van de ruiter al voldoende is, het paard recht te werken. Ze schrijft ook, dat als ze dan been geeft, ze dan een uitzwaai moment naar de andere kant krijgt...., dus die gevoeligheid op been heeft het paard al, dan is subtielere actie met been wel van belang, om de fijnheid van je hulp erin te houden en kan het vaak veel eenvoudiger en subtieler met je zit.
Ik zeg nergens dat je jonge paarden zonder been moet rijden . (alhoewel ik wel vaak vind dat dit ook te krachtig gebeurd op deze jonge paarden, wat ze afstompt. Vergeet niet, dat een paard een vlieg al voelt op zijn lijf......)
Hoe hoger het tempo, hoe meer de kans bestaat dat het paard teveel op de voorhand komt, hoe meer het kan uitzwaaien achter. Een jong paard leer je over 4 benen te draven, recht en rustig in balans.
Geen gejaag en staanzitschop acties, daar raken ze alleen maar immuun voor, voor je hulpen.
Je wilt je paard fijn aan de hulp krijgen, ligt aan de hulp.
Verder kan je ook, als je iets niet begrijpt dit inderdaad vragen. Je kan er geïnteresseerd meer over willen weten of het niets vinden. Die keuze is aan jou. En laat andere hier in het topic die keuze zelf maken.

wb het verkeerde been? dat is een ander hoofdstuk :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:06

Ostra schreef:

Licht schouder voor rijden, breng de buiten teugel tegen de hals en iets naar voren, wat je op.de buiten teugel weg geeft neem je mee op de binnen hand, halve ophouding buiten teugel, en maak het binnen been wat langer.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:28

nombrado schreef:
Als je goed en duidelijk leest, kan je lezen dat ik schrijf dat als het paard uitzwaait waar hier iemand moeite mee had met een jong dier, gewoon op een lange zijde in draf, dat het vaak een klein verschil is in de zit van de ruiter al voldoende is, het paard recht te werken. Ze schrijft ook, dat als ze dan been geeft, ze dan een uitzwaai moment naar de andere kant krijgt...., dus die gevoeligheid op been heeft het paard al, dan is subtielere actie met been wel van belang, om de fijnheid van je hulp erin te houden en kan het vaak veel eenvoudiger en subtieler met je zit.
Ik zeg nergens dat je jonge paarden zonder been moet rijden . (alhoewel ik wel vaak vind dat dit ook te krachtig gebeurd op deze jonge paarden, wat ze afstompt. Vergeet niet, dat een paard een vlieg al voelt op zijn lijf......)
Hoe hoger het tempo, hoe meer de kans bestaat dat het paard teveel op de voorhand komt, hoe meer het kan uitzwaaien achter. Een jong paard leer je over 4 benen te draven, recht en rustig in balans.
Geen gejaag en staanzitschop acties, daar raken ze alleen maar immuun voor, voor je hulpen.
Je wilt je paard fijn aan de hulp krijgen, ligt aan de hulp.
Verder kan je ook, als je iets niet begrijpt dit inderdaad vragen. Je kan er geïnteresseerd meer over willen weten of het niets vinden. Die keuze is aan jou. En laat andere hier in het topic die keuze zelf maken.

wb het verkeerde been? dat is een ander hoofdstuk :+

Hier ben ik het niet mee eens. Langzaam draven kopst veel meer moete dan met meer tempo erin.
Jij zegt dat van hoe meer tempo, hoe meer op de voorhand. Maar dat tempo is nodig om een paard recht te krijgen en zijn benen evenver onder te brengen, want bij die scheefheid blijft altijd wel een been lang. hierdoor vind een paard het ook moeilijk om tempo te maken. maar dat tempo is belangrijk.
Zo langzaam draven, kost veel meer moeite en alsje zoals veel ruiters ook nog gaat vragen om het paard in de krul te krijgen, kan het paard niet anders de krul in te gaan omdat het tempo niet goed is.
Volgens mij maak je een fout bij het verticale en horizontale rechtrichten en evenwicht.
Jij zegt, met veel tempo komt eht meer op de voorhand. Maar als je begint bij de basisi is dat nog helemaal geen probleem. Eerst wil je er natuurlijk voor zorgen dat je paard verticaal recht is. Pas daarna kan je werken aan het horizontale evenwicht wat er dan ovor zorgt dat het paard wel op de achterhand komt. Dat zegt niet dat het paard zijn achterbenen niet gebruikt bij de basis, want die heeft hij zeker nodig om recht te worden.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:57

Miss_Caroo schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Langzaam draven kopst veel meer moete dan met meer tempo erin.
Jij zegt dat van hoe meer tempo, hoe meer op de voorhand. Maar dat tempo is nodig om een paard recht te krijgen en zijn benen evenver onder te brengen, want bij die scheefheid blijft altijd wel een been lang. hierdoor vind een paard het ook moeilijk om tempo te maken. maar dat tempo is belangrijk.
Zo langzaam draven, kost veel meer moeite en alsje zoals veel ruiters ook nog gaat vragen om het paard in de krul te krijgen, kan het paard niet anders de krul in te gaan omdat het tempo niet goed is.
Volgens mij maak je een fout bij het verticale en horizontale rechtrichten en evenwicht.
Jij zegt, met veel tempo komt eht meer op de voorhand. Maar als je begint bij de basisi is dat nog helemaal geen probleem. Eerst wil je er natuurlijk voor zorgen dat je paard verticaal recht is. Pas daarna kan je werken aan het horizontale evenwicht wat er dan ovor zorgt dat het paard wel op de achterhand komt. Dat zegt niet dat het paard zijn achterbenen niet gebruikt bij de basis, want die heeft hij zeker nodig om recht te worden.

Waarom heb je het tempo nodig om een paard recht te krijgen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:02

Miss_Caroo schreef:

Ik heb het over 4 benen draven
dus het gewicht verdeeld over 4 benen en niet teveel op de voorhand.
Wie zijn wij, als ruiter, om te bepalen wáár een paard zijn achterbenen moet plaatsten om beter in balans te komen?
Ik denk dat je het teveel omdraait.
de ruiter zorgt voor de onbalans , en ik neem aan dat een jong paard eerst aan de longe sterker gemaakt is alvorens er een ruiter op komt.
die ruiter zorgt dan voor de onbalans, niet het paard zelf
alleen de natuurlijke scheefheid (die een mens ook heeft, en vaak ook nog aandezelfde zijde) zorgt voor een nog schevere combinatie.
Het paard gebruikt juist zijn achterbenen in een langzamer tempo....niet in een hoger tempo (over het tempo) dan gaan namelijk de achterbenen stuwen en komt het gewicht meer op de voorkant.
eerst de ontspanning over 4 benen in een rustig tempo, en van daaruit ga je werken (vanaf die basis)
Als een paard over 4 benen draaft , komt de aanleuning vanzelf...daar hoef je niks aan te prutsen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:38

Miss_caroo,
Deze discussie heeft geen zin,ben ik ook al 2 pagina's mee bezig geweest. Het kwartje wil helaas niet vallen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:43

Zowel in een te hoog tempo als in een te laag tempo zal een paard eerder scheef gaan lopen, daarom kun je beter gewoon een arbeidstempo aanhouden. @nombrado, doma eeft het over een normaal arbeidstempo en je begint over jagen en over zijn tempo rijden. Je moet toch zelf eens beter lezen, voordat je een raar antwoord geef.