Als je goed en duidelijk leest, kan je lezen dat ik schrijf dat als het paard uitzwaait waar hier iemand moeite mee had met een jong dier, gewoon op een lange zijde in draf, dat het vaak een klein verschil is in de zit van de ruiter al voldoende is, het paard recht te werken. Ze schrijft ook, dat als ze dan been geeft, ze dan een uitzwaai moment naar de andere kant krijgt...., dus die gevoeligheid op been heeft het paard al, dan is subtielere actie met been wel van belang, om de fijnheid van je hulp erin te houden en kan het vaak veel eenvoudiger en subtieler met je zit.
Ik zeg nergens dat je jonge paarden zonder been moet rijden . (alhoewel ik wel vaak vind dat dit ook te krachtig gebeurd op deze jonge paarden, wat ze afstompt. Vergeet niet, dat een paard een vlieg al voelt op zijn lijf......)
Hoe hoger het tempo, hoe meer de kans bestaat dat het paard teveel op de voorhand komt, hoe meer het kan uitzwaaien achter. Een jong paard leer je over 4 benen te draven, recht en rustig in balans.
Geen gejaag en staanzitschop acties, daar raken ze alleen maar immuun voor, voor je hulpen.
Je wilt je paard fijn aan de hulp krijgen, ligt aan de hulp.
Verder kan je ook, als je iets niet begrijpt dit inderdaad vragen. Je kan er geïnteresseerd meer over willen weten of het niets vinden. Die keuze is aan jou. En laat andere hier in het topic die keuze zelf maken.
wb het verkeerde been? dat is een ander hoofdstuk