Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:51

Ewuimotion:
Citaat:
is het je opgevallen dat de warmbloeden die we voor de sport gebruiken totaal anders in elkaar zitten dan 30/40 jaar geleden? En dus ook een andere aanpak vragen?

Lijkt me een heel belangrijk punt om rekening mee te houden als je trainingsmethodes met elkaar gaat vergelijken. Klassieke dressuur hoort naar mijn idee van oudsher bij barokke paarden. Moderne dressuur past waarschijnlijk (zelf geen ervaring mee) beter bij het moderne, atletische warmbloedpaard. Tegenwoordig is de paardensport heel breed qua disciplines, rassen, benaderingen, doelstellingen etc. Het valt mij op dat zelfs binnen een bepaalde discipline, hoe klein ook, toonaangevende instructeurs/trainers etc. vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. Jammer, want daardoor missen ze de kans om van elkaar te leren. En da's ook weer jammer voor degenen om wie het allemaal gaat hier: de paarden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:22

sanne83 schreef:
Het verschilt ook wel wat het doel is. Jouw doel is eigenlijk heel specifiek. Je wilt een wedstrijd in een bepaalde sport winnen, dus kijk je naar mensen die al gewonnen hebben. Ik heb niet specifiek een voorbeeld, dus zoek ik naar positieve punten bij verschillende mensen.

Als je mijn eerdere posts had gelezen had je kunnen lezen dat het mij echt niet alleen om winnen gaat. Ik ben ambitieus, maar ik heb het welzijn van mijn paarden echt wel voorop staan. Maar voor veel is dat blijkbaar onvoorstelbaar. Mijn 'common sense' is nog altijd leidend. En dat zegt dat imo paarden stukgaan en niet (met plezier)presteren als je ze niet begrijpt, als een ding ziet, slecht behandeld en roofbouw op ze pleegt. Daarom is in eerste instantie mij er alles aan gelegen om ze happy te houden.

Het risico van een niet specifiek voorbeeld of bepaalde focus in je rijden en omgang met je paarden hebben is volgens mij dat het kan uitmonden in een inconsequente/tegenstrijdige benadering van je paard. Het ene positieve punt dat je ergens oppikt is niet automatisch een goede aanvulling op andere positieve punten die je mogelijk eerder hebt toegepast. 1+1 is niet altijd 3. Als je een duidelijke focus heb op wat je wil van je paard kun je dat veel makkelijker afzetten tegen het doel: gaat mij dit dichter bij mijn doel brengen? (En daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat iedereen maar dressuur moet rijden om maar een duidelijk doel te hebben. Dat kan net zo goed een andere discipline zijn. Of iets alternatiefs. Als je maar van te voren goed hebt nagedacht over WAT je nu uiteindelijk van je paard wil)

Volgens mij zijn paarden nog altijd het meest gebaat bij een duidelijke, consequente en structurele benadering. Als mijn paarden altijd op de 'gewone-jan-boeren-fluitjes' manier probleemloos in de trailer gaan en ik ga dat ineens op de parellimanier doen omdat 'men' vindt dat dat beter is of omdat een buitenstaander dan vindt dat je als je het niet op die manier kan je geen goede verstandhouding hebt met je paard, dan kan dat bij mijn paard wellicht alleen maar verwarring veroorzaken. Hij is het op de JBF manier gewend. Voor hem is die manier vertrouwd. En mij levert het verder ook niets meer op. Mijn paarden gaat probleemloos de trailer in en uit. Ik kom van a naar b en gezien de gemoedstoestand bij aankomst ervaren mijn paarden het reizen niet stressvol. Het ineens op een andere manier aan gaan leren kost tijd, en het levert niks extra's op.

Als je nou eens een nieuw paard hebt die je onmogelijk op je eigen manier de trailer in krijgt, dan kan het wel eens zinvol zijn een andere manier te proberen. Maar dan moet je vervolgens de manier die uiteindelijk succesvol is wel de rest van dat paard zijn leven zo vol blijven houden. Ik sta heel erg open voor nieuwe ontwikkelingen, maar ik ben wel heel kritisch in of zij een aanvulling zijn op mijn eigen manier van doen EN of zij mij dichter mij mijn doel gaan brengen. Never change a winning horse. Al wat goed gaat moet je niet meer drastisch veranderen, of er moet een hele goede reden voor zijn.

sanne83 schreef:
Wat ik me wel afvraag: ook topdressuurruiters doen hele verschillende dingen. Uiteindelijk zal je je dus toch zelf in de materie moeten verdiepen om te bepalen welk advies je wilt volgen?

Ik lees heel veel artikelen en interviews met topruiters en wat zij doen verschilt helemaal niet zo veel van elkaar. Zij hanteren eigenlijk allemaal wel het skala als basis/uitgangspunt (wat vast tegen het zere been is van een aantal conservatievelingen als ik dat zeg :+ ). Ze verschillen hooguit in de manier waarop ze de finesses/puntjes op de I aanbrengen. Als je dat afzet tegen het gehele proces zijn dat maar details. Maar misschien net wel de details die ervoor zorgen dat ze 1, 2 of 3 op de wereldranglijst worden. Als je die artikelen leest hebben ze ook vaak verschillende voorkeuren voor type paarden. De een wil graat hele hete/sensibele paarden, de ander graag brutale hengsten en weer een ander heeft weer liever venijnige merries. Het type paard wat zij rijden zal ook uitmaken hoe zij het dier benaderen. Een brutale hengst die wel eens tegen je been aanplakt vraagt op details een andere aanpak dat een hele hete sensibele merrie die kwalijknemend kan zijn.

Als je de grote lijn (skala) goed in het snotje hebt, dan kun je rijtechnisch inspiratie op doen als het gaat om die finesses/details. Dan moet je kijken naar de ruiters waar je je als persoon mee kunt indentificeren en die paarden rijden die lijken op het type paard wat je zelf hebt. Dan heb je de grootste kans dat je dan dingen oppikt die voor jou misschien ook kunnen werken.

Askja schreef:
Het valt mij op dat zelfs binnen een bepaalde discipline, hoe klein ook, toonaangevende instructeurs/trainers etc. vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. Jammer, want daardoor missen ze de kans om van elkaar te leren.

Dat is zeker jammer... Maar het zijn vaak de leerlingen/volgelingen die er een 'clash of the titans' van maken. Ik heb namelijk eerder het idee dat de topruiters/trainers allemaal wel respect voor elkaar hebben, een enkeling daargelaten. Er zijn een aantal 'oud gedienden' verenigd in Xenophon. Een anti moderne club of zo iets... Tsja... Die leden van die club hadden zelfs al onderling onenigheid over 'onverenigbare (vak)inhoudelijke meningsverschillen'. Daar zitten er een aantal bij die goede prestaties hebben neergezet. Het is jammer dat ze dan zich zo conservatief opstellen. Het komt een beetje over als rancune na vergane glorie.

(overigens lag de ex voorzitter Heuschmann flink onder vuur nadat hij een paard in een clinic op zijn zachts gezegd nogal hard had aangepakt... Heuschmann was degene die de hele hetze tegenover LDR startte, het boek dressuur onder vuur schreef. Zijn clinics worden nu geboycot door de duitse FN) Zie ook:
http://www.eigenpaard.nl/Default.aspx?t ... cleID=1023

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:38

Overigens is het heel frappant dat er tijdens die clinic waarin heursman dat friese paard even afroste flink wat foto's en videao's zijn gemaakt en ondertussen bijna niet meer op internet te vinden zijn. Ze zijn bijna allemaal 'verdwenen' of vaag gemaakt... (maar desalniettemin heb ik er een paar kunnen vinden die een indicatie geven).

Iemand die zelf zo rijdt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan vervolgens vernietigend commentaar heeft op en een volledige hetze start tegen iemand die zo rijdt:
Afbeelding

Kan ik niet serieus nemen....

Zooist

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:41

Ik kan je helemaal volgen :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:03

jasmijn78 schreef:
Het risico van een niet specifiek voorbeeld of bepaalde focus in je rijden en omgang met je paarden hebben is volgens mij dat het kan uitmonden in een inconsequente/tegenstrijdige benadering van je paard. Het ene positieve punt dat je ergens oppikt is niet automatisch een goede aanvulling op andere positieve punten die je mogelijk eerder hebt toegepast. 1+1 is niet altijd 3. Als je een duidelijke focus heb op wat je wil van je paard kun je dat veel makkelijker afzetten tegen het doel: gaat mij dit dichter bij mijn doel brengen? (En daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat iedereen maar dressuur moet rijden om maar een duidelijk doel te hebben. Dat kan net zo goed een andere discipline zijn. Of iets alternatiefs. Als je maar van te voren goed hebt nagedacht over WAT je nu uiteindelijk van je paard wil)

Hierin heb je gelijk. Ik rij dus geen dressuur, maar weet wel exact wat ik wil (en niet wil)
Als nieuw materiaal onder ogen komt en ik denk dat het in mijn straat past, verdiep ik mij erin en kijk of het past in mijn aanpak en bij wat ik wil.
Is dat niet zo, dan schuif ik het weer aan de kant.

Het voordeel van lezen en discussies voeren, is dat je zelf steeds beter kunt formuleren wat je wil en waarom omdat je dieper op aspecten ingaat.
Als ik niet kan onderbouwen waarom ik een bepaalde aanpak kies en hoe het van pas komt in wat ik uiteindelijk wil, is het onmogelijk om dat naar mijn paard te vertalen.
En een paard wil imo toch echt een baas die weet wat hij/zij wil en waarom.

Dat is ook voor mij een reden om een selectie te maken in 'leer'materiaal. Dat wil niet zeggen dat ik niet naar mensen kijk/luister e.d. die daarbuiten zitten, want dat doe ik wel. Maar alleen omdat ik evengoed wil weten wat ze te vertellen hebben en waarom ze doen wat ze doen. En evt om al dan niet te bevestigen of het past of niet.
Maar ik zal er geen materiaal in aanschaffen e.d.

(kan bv wel graag naar iets kijken wat niet in mijn richting ligt, maar wel mooi is om te zien. Dat dan weer wel)

Heuschman heb ik niet gelezen en ik heb foto's gezocht van die clinic maar idd niet gevonden.
Maar van wat je laat zien, moet de man zich schamen. Erg jammer dan weer, dat zijn verhaal mijlenver van zijn praktijk staat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:08

Zooist schreef:
Ik kan je helemaal volgen

Thanks ;)

Nog even over de foto's: ik ben er altijd een beetje op tegen om mensen te veroordelen op basis van een foto alleen. Want ik denk dat van iedere ruiter wel zulk soort momenten te schieten zijn als je maar hard genoeg je best doet. Het was alleen van hem imagotechnisch niet zo handig om in een openbare clinic, met als onderliggende toon zijn hetze tegen Anky, zo'n paard dan vervolgens zo te gaan aanpakken. Dan val je toch wel hadr door de mand. Ik heb ook wel eens een keertje onenigheid met mijn paard. Als je dan foto's gaat schieten heb je vergelijkbare plaatjes. Maar mijn punt is een beetje dat zo iemand een volledige hetze start, terwijl wat hij doet dus ook niet altijd de schoonheidsprijs kan wegdragen. En dan komt hij bij lange na nog niet op het niveau van Anky.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:16

jasmijn78 schreef:
Zooist schreef:
Ik kan je helemaal volgen

Thanks ;)

Nog even over de foto's: ik ben er altijd een beetje op tegen om mensen te veroordelen op basis van een foto alleen. Want ik denk dat van iedere ruiter wel zulk soort momenten te schieten zijn als je maar hard genoeg je best doet. Het was alleen van hem imagotechnisch niet zo handig om in een openbare clinic, met als onderliggende toon zijn hetze tegen Anky, zo'n paard dan vervolgens zo te gaan aanpakken. Dan val je toch wel hadr door de mand. Ik heb ook wel eens een keertje onenigheid met mijn paard. Als je dan foto's gaat schieten heb je vergelijkbare plaatjes. Maar mijn punt is een beetje dat zo iemand een volledige hetze start, terwijl wat hij doet dus ook niet altijd de schoonheidsprijs kan wegdragen. En dan komt hij bij lange na nog niet op het niveau van Anky.

Oh, oh Jasmijn toch. Als je iets vertelt moet je het wel goed vertellen...!
Ben jij erbij geweest, bij die clinic van Heuschmann??
Kennelijk niet anders zou je dit niet zeggen!!
Wat er gebeurde was dat de eigenaresse van een Fries bij hem in de clinic kwam. Hij kende dit paard niet. De eigenaresse had dermate grote problemen met dit paard dat zij er niets, maar dan ook niets mee kon: het paard was zo onbehouwen, had totaal geen respect voor welke hulp dan ook, dat er gewoonweg gevaarlijke situaties dreigde te ontstaan.
Om díe reden is Heuschmann er zelf op gaan zitten. Het paard dramde dwars door alle hulpen heen, keer op keer.
En daarom móest Heuschmann dit paard wel even stil zetten anders hadden ze dwars door het schot gegaan.
Het betrof hier een door en door verwend/verpest paard zonder opvoeding, met dank aan de eigenaresse, de amazone. Pure onkunde van haar.
Dit hele gebeuren van "even op zijn plaats zetten" heeft nog geen 5 minuten geduurd!!
Bínnen het kwartier had Heuschmann gaf dit paard na in nek en kaak, was het voorwaarts aan het been en was het een lust voor het oog hoe het paard ging meewerken met de ruiter, gewoon omdat het LEIDING kreeg van bovenaf.
Helaas is op het "moment supreme" door een jong meisje dit filmpje gemaakt en níet van het gedeelte erná.
Het publiek was laaiend enthousiast en het was een zéér geslaagde clinic!

Kijk Jasmijn, dát is het verhaal. Maar dat verhaal wil jij als Ankyfanmeisje niet vertellen, want Heuschmann heeft het LDR/Rollkur/Hyperflexie onder vuur genomen en dat bevalt jou niet en daarom kom je met zo'n kletsverhaal.
Zeg dan niets. Dus ook Liljebo (valt me van jou tegen) Heuschmann hoeft zich helemaal niet te schamen, integendeel! Niet alles zo klakkeloos overnemen. Hoef je van mij ook niet te doen, maar ja als je het dan over bewijsvoering zou hebben, kan ik mijn verhaal alleen maar staven.

Waar ik overigens ook totaal over met jou van mening verschil, is dat jij zojuist gezegd hebt dat de moderne ruiter ook het Scala als uitgangspunt heeft en dat het slechts details, finesses zijn waar het de verschillen betreft in wel of niet winnen.
Denk jij nu echt dat de mensen hier zo idioot zijn dat ze dat verschil niet zien?
Als dat zo zou zijn, dan had Anky allang met Upido in de openbaarheid gekomen op een wedstrijd, want dat paard is geheel klassiek aangereden tot op Grand Prix-niveau! Twee maanden geleden nog kon ze er helemaal niets mee: het paard wenste níet mee te werken aan hun systeem. Schijnbaar begint hij het nu op te geven.
Zoals Anky zélf zegt in het Brabants Dagblad onlangs, moet dit paard omgeschoold worden van een klassiek geschoold paard naar een paard "dat hún systeem moet gaan snappen en Anky moet gaan begrijpen", letterlijk geciteerd!
Dus allesbehalve detail-verschil zoals jij beweert, nee een paard dat zich aan de ruiter moet aanpassen.
Kijk eens goed naar die twee foto's van haar met Upido. Dan zie je de afgedwongen manier, de spanning, de rug die weggedrukt wordt doordat de achterhand verder naar achteren gaat en de voorhand die "los raakt" van de achterhand.
Er wordt hier van voor naar achteren gereden met heel veel stanggebruik...!
In het Scala rijdt men van achteren naar voren...!
Deze twee "rijstijlen" zijn twee uitersten. Een leek kan dat zien. Het ontbreekt bij het "moderne systeem" op alle vlakken aan lichtheid en ongedwongenheid!
Ik noem dat valsspelen. Als je zo moet winnen...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:52

Askja schreef:
Ewuimotion:
Citaat:
is het je opgevallen dat de warmbloeden die we voor de sport gebruiken totaal anders in elkaar zitten dan 30/40 jaar geleden? En dus ook een andere aanpak vragen?

Lijkt me een heel belangrijk punt om rekening mee te houden als je trainingsmethodes met elkaar gaat vergelijken. Klassieke dressuur hoort naar mijn idee van oudsher bij barokke paarden. Moderne dressuur past waarschijnlijk (zelf geen ervaring mee) beter bij het moderne, atletische warmbloedpaard. Tegenwoordig is de paardensport heel breed qua disciplines, rassen, benaderingen, doelstellingen etc. Het valt mij op dat zelfs binnen een bepaalde discipline, hoe klein ook, toonaangevende instructeurs/trainers etc. vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. Jammer, want daardoor missen ze de kans om van elkaar te leren. En da's ook weer jammer voor degenen om wie het allemaal gaat hier: de paarden.

Askja, ik ben het niet met jou eens dat "moderne" dressuur (als dat al bestaat) beter bij het moderne paard zou passen.
De reden dat men vaker LDR rijdt met die sensibele paarden ligt m.i. gewoonweg in het feit dat men niet het geduld heeft om de controle op deze "hete" loperige paarden te krijgen en dan bedoel ik in eerste instantie tempocontrole.
Door ze zo diep en met de kin op de borst te rijden of met de onderkaak tegen de borst aan (je ziet werkelijk alle "vormgevingen") denkt de ruiter het tempo af te dwingen. Zeker met een stang, die 10x sterker inwerkt dan een trens, is dat ook niet erg moeilijk.
Want laten we eerlijk zijn, een paard waar teveel "gas" op zit, laat zich immers niet drijven!
Maar we willen gelijkertijd wel nú controle, ja tempocontrole!
En dat duurt op de klassieke manier te lang, dénkt men althans, omdat men níet de ondergrond zelf heeft om het op een ándere manier voor elkaar te krijgen.
Terwijl als je daar wel wat meer tijd aan zou besteden, het de opleiding van jou paard alleen maar ten goede zou komen. Je hoeft nl. helemáál niet op die hand alleen hoeft te remmen, integendeel, laat die hand samenwerken met je zit, ga eens zitten op je zitbeenknobbels, diep. Kijk wat er gebeurt. Bovendien: op het ontspannen van de hand komt élk paard terug in tempo, ja ook die heetgebakerden.
Maar dat kunnen we niet, want we moeten achterover hangen om aan die teugels te hangen, hetgeen immers in het Stop&go-principe de rem is!!
Vergelijk maar eens de zit van bijv. Edward Gal met die van bijv. Carl Hester.
De eerste hangt achterover met een bolle onderrug waardoor deze op de achterkant van zijn zitvlak zit en neiging heeft om de onderbenen naar voren af te steken (remzit).
De tweede, Carl Hester, zit wél op zijn zitbeenknobbels en kijk dus maar eens hoe anders hij ZÍT, want hij zit nl. zoals je hóórt te zitten en let eens op zijn onderrug én op de ligging van zijn onderbenen...!
Nu noem ik zomaar wat puntjes om aan te geven dat iedereen zich aan laat praten dat die hoog-in-het-bloed-staande paarden "modern" gereden zouden moeten worden.
Pure onzin, we moeten elkaar niet napraten. Ieder moet voor zichzelf leren denken! Gebruik je gezond verstand. Daar hoef je helemaal geen deskundige voor te zijn.
Waarom was iedereen zo enthousiast over Carl Hester tijdens het EK?
De meesten kunnen het niet eens verwoorden, wat helemaal niet erg is, maar iedereen zag dat het er zo "lekker" uitzag.
En daarmee bedoelt men: licht en ongedwongen!
Met alle respect voor Adelinde, maar juist díe ingrediënten ontbraken bij haar; men (juryleden) keken teveel m.i. naar een "foutloze" proef, terwijl er van lichtheid on ongedwongenheid géén sprake was.
Carl Hester rijdt klassiek en heus.... zijn paarden zijn sensibel, Nederlands gefokte paarden, dus het kan wel degelijk!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:55

Van een foto vind ik het altijd moeilijk oordelen.......

Maar als ik een stout paard krijg om te trainen zou ik dat toch iets anders aanpakken. Van Heuschmann was dit in ieder geval geen handige zet om een megarollkur te gebruiken terwijl hij zich hier juist zo tegen ageert. Gebrek aan inzicht?

Wel fijn dat het in ieder geval hem wel resultaat bracht. Ik hoop dat het Anky ook lukt met Upido.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:10

Zooist schreef:
Van een foto vind ik het altijd moeilijk oordelen.......

Maar als ik een stout paard krijg om te trainen zou ik dat toch iets anders aanpakken. Van Heuschmann was dit in ieder geval geen handige zet om een megarollkur te gebruiken terwijl hij zich hier juist zo tegen ageert. Gebrek aan inzicht?

Wel fijn dat het in ieder geval hem wel resultaat bracht. Ik hoop dat het Anky ook lukt met Upido.

Dat ben ik het met je eens, Zooist, het was niet "handig" van Gert Heuschmann, zo heeft hij zelf ook gezegd( in Reken Duitsland, FN-lokatie): hij heeft (ja zelfs met zijn ervaring!!) onderschat hoe "onopgevoed" dit paard onder de man was.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:11

murphy102 schreef:
Askja schreef:

Askja, ik ben het niet met jou eens dat "moderne" dressuur (als dat al bestaat) beter bij het moderne paard zou passen.
De reden dat men vaker LDR rijdt met die sensibele paarden ligt m.i. gewoonweg in het feit dat men niet het geduld heeft om de controle op deze "hete" loperige paarden te krijgen en dan bedoel ik in eerste instantie tempocontrole.
Door ze zo diep en met de kin op de borst te rijden of met de onderkaak tegen de borst aan (je ziet werkelijk alle "vormgevingen") denkt de ruiter het tempo af te dwingen. Zeker met een stang, die 10x sterker inwerkt dan een trens, is dat ook niet erg moeilijk.
Want laten we eerlijk zijn, een paard waar teveel "gas" op zit, laat zich immers niet drijven!
Maar we willen gelijkertijd wel nú controle, ja tempocontrole!
En dat duurt op de klassieke manier te lang, dénkt men althans, omdat men níet de ondergrond zelf heeft om het op een ándere manier voor elkaar te krijgen.
Terwijl als je daar wel wat meer tijd aan zou besteden, het de opleiding van jou paard alleen maar ten goede zou komen. Je hoeft nl. helemáál niet op die hand alleen hoeft te remmen, integendeel, laat die hand samenwerken met je zit, ga eens zitten op je zitbeenknobbels, diep. Kijk wat er gebeurt. Bovendien: op het ontspannen van de hand komt élk paard terug in tempo, ja ook die heetgebakerden.
Maar dat kunnen we niet, want we moeten achterover hangen om aan die teugels te hangen, hetgeen immers in het Stop&go-principe de rem is!!
Vergelijk maar eens de zit van bijv. Edward Gal met die van bijv. Carl Hester.
De eerste hangt achterover met een bolle onderrug waardoor deze op de achterkant van zijn zitvlak zit en neiging heeft om de onderbenen naar voren af te steken (remzit).
De tweede, Carl Hester, zit wél op zijn zitbeenknobbels en kijk dus maar eens hoe anders hij ZÍT, want hij zit nl. zoals je hóórt te zitten en let eens op zijn onderrug én op de ligging van zijn onderbenen...!
Nu noem ik zomaar wat puntjes om aan te geven dat iedereen zich aan laat praten dat die hoog-in-het-bloed-staande paarden "modern" gereden zouden moeten worden.
Pure onzin, we moeten elkaar niet napraten. Ieder moet voor zichzelf leren denken! Gebruik je gezond verstand. Daar hoef je helemaal geen deskundige voor te zijn.
Waarom was iedereen zo enthousiast over Carl Hester tijdens het EK?
De meesten kunnen het niet eens verwoorden, wat helemaal niet erg is, maar iedereen zag dat het er zo "lekker" uitzag.
En daarmee bedoelt men: licht en ongedwongen!
Met alle respect voor Adelinde, maar juist díe ingrediënten ontbraken bij haar; men (juryleden) keken teveel m.i. naar een "foutloze" proef, terwijl er van lichtheid on ongedwongenheid géén sprake was.
Carl Hester rijdt klassiek en heus.... zijn paarden zijn sensibel, Nederlands gefokte paarden, dus het kan wel degelijk!
carl hester rijd volgens eigen zeggen LDR, sprak laatst een ruiter uit de us die een tijd getraind heeft bij hem, en deze vertelde mij dat c.h dus zelf vind dat hij LDR rijd.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:14

Nee Moll, hooguit het vroegere LDR, extremer voorwaarts neerwaarts instellen.
Het "toverwoord" van Carl Hester is: lichtheid, lichtheid, lichtheid....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:16

murphy102 schreef:
Nee Moll, hooguit het vroegere LDR, extremer voorwaarts neerwaarts instellen.
Het "toverwoord" van Carl Hester is: lichtheid, lichtheid, lichtheid....

Dan nog, LDR, hij is fan van Baucher.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:30

Moll, wel eens zijn Masterclasses bijgewoond....??
Daarnaast, kijk hoe hij zít en hoe hij ríjdt... Klassieker kan niet. Wél kijkt hij heel open-minded in andere keukens om vervolgens zijn eigen conclusies te trekken en dat hóór je hem ook zeggen.
Wellicht is hij fan van Baucher 2e Methode, waarin Baucher toegeeft fout te zijn met zijn Rollkur/Hyperflexie en waarin Baucher terugkeert naar het klassieke. Daarin heeft hij een grote bijdrage geleverd aan de Rijkunst.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:47

De evolutie van LDR, LDR rijden en erop zitten alsof het klassiek is :?

Nee, gekheid, juist omdat hij open staat voor iets anders dan er in de klassieke boeken staat vind ik hem echt een voorbeeld van hoe je trainingsmethoden kan gebruiken om je paard nog fijner te krijgen!

Echt zo knap om te zien dat hij alles zo weet aan te passen, aan het kunnen van het paard en dat te verfijnen door hyperflexie! Echt top! En het meest gave vind ik dan nog dat alle fanatiek klassiekers hem en met name zijn rijden, ook fantastisch noemen. En het zelfs klassiek noemen :?

Naja, het maakt mij niet uit, geef het een naam.... Ik vind hem een voorbeeld! Juist door zijn open-minded rijstijl!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 02:06

Géén Hyperflexie, zul je bedoelen. Noem het maar modern klassiek.
Want het is zeker zo dat hij zichzelf geen enkel label oplegt, niet klassiek, niet modern, helemaal niets, dat klopt, alhoewel hij wel het Scala als zijn uitgangspunt noemt. Dat zegt al genoeg.
Máár...., als je hem hoort lesgeven en ziet rijden en je hebt zelf een gedegen ondergrond (klassiek) dan herkén je zijn rijstijl en zijn manier van lesgeven.
Kijk eens met hoeveel fijnheid, lichtheid en bijna onzichtbare hulpen (vliegende wissels bijv.!!) Charlotte Dujardin, zijn leerlinge, rijdt...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 07:40

murphy102 schreef:
Dus ook Liljebo (valt me van jou tegen) Heuschmann hoeft zich helemaal niet te schamen, integendeel! Niet alles zo klakkeloos overnemen. .

Je hebt gelijk. Ik ben in deze de fout in gegaan. Ik had geen mening mogen vormen zonder meer te weten.
Bij deze doe ik dat dus ook niet.

Noch ten goede, noch ten kwade. Ik ken Heuschman verder niet, heb zijn boek niet gelezen en weet niet waar de beste man precies voor staat, behalve 'van horen zeggen'
Derhalve dien ik ook geen oordeel te geven.

En murphy, nu je toch hier reageert... ben jij bekend met de visie van Andrew Mclean en zo ja, wat is je mening daarover? (en waarom?)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:38

liljebo schreef:
murphy102 schreef:
Dus ook Liljebo (valt me van jou tegen) Heuschmann hoeft zich helemaal niet te schamen, integendeel! Niet alles zo klakkeloos overnemen. .

Je hebt gelijk. Ik ben in deze de fout in gegaan. Ik had geen mening mogen vormen zonder meer te weten.
Bij deze doe ik dat dus ook niet.

Noch ten goede, noch ten kwade. Ik ken Heuschman verder niet, heb zijn boek niet gelezen en weet niet waar de beste man precies voor staat, behalve 'van horen zeggen'
Derhalve dien ik ook geen oordeel te geven.

En murphy, nu je toch hier reageert... ben jij bekend met de visie van Andrew Mclean en zo ja, wat is je mening daarover? (en waarom?)

Liljebo, het gaat mij er niet om dat ik gelijk krijg, het gaat mij erom dat mensen zélf blijven nadenken en niet iedereen klakkeloos napraten en of dat nou over Jasmijn's posten gaat of over de mijne, dat doet er niet toe.
En juíst van jouw posten ben ik zo gewend dat je zélf nadenkt, vandaar, snap je.
In een discussie heeft niemand gelijk, iedereen heeft een mening die hij of zij hopelijk zo goed mogelijk onderbouwt.
De Klassieke Rijkunst, waarvan het Scala de richtlijn is, heeft zich bewezen.
Als je je ook maar iets verdiept in de biomechanica van een paard, dan begrijp je ook dat deze weg een logische is waarbij de anatomie en fysiologie én de psychologie voorop staat.
De ruiter dient zich ten állen tijden aan het paard aan te passen, zich de communicatievorm van het paard eigen te maken en niet andersom. Iedereen zou toch zo moeten denken, lijkt mij: het paard staat voorop.
Ik zou zo graag willen horen van de LDR-aanhangers wat de meerwaarde is van het toepassen van het huidige LDR, alhoewel ik mij daar wel al een voorstelling van heb kunnen maken.
Dus antwoorden als paarden worden er zo "los" van, vind ik geen antwoord, want we hébben immers geweldige losmakende en gymnastiserende oefeningen.
Zodoende kom ik op 2 redenen uit om LDR te gebruiken, nl.:
* het werkt ogenschijnlijk snel als een paard zich er niet tegen verzet of blijft verzetten
* door de spektaculaire bewegingsvormen die hierdoor tot stand komen, geeft het hoge resultaten, doordat de meeste juryleden LDR-bewegingen niet herkennen van bewegingen die klassiek tot stand zijn gekomen.
Kortom: eígen belang van de ruiter.

Ik weet wel dat we het hier steeds weer over het oude onderwerp hebben, maar als je je er in zou verdiepen, zou je begrijpen dat LDR niet samen kán gaan met een eerlijke manier van rijden en zouden wij die weg niet langer in moeten slaan. Een gouden medaille is niet persé een brevet van Vermogen!
De foto die Jasmijn plaatste van Anky, waar ze het originele LDR toont, zal nog niet zo gemakkelijk gevonden zijn.
Alhoewel Anky vroeger wel degelijk klassiek reed, omdat ze zo opgeleid is, daarom is het des te schreinender dat ze nu voor deze manier van werken kiest, maar ja, het heeft haar dan ook geen windeieren gelegd.

Ik weet wel dat ik ook fel kan zijn, Liljebo, maar dat komt omdat ik het triest vind dat we dit onze paarden aandoen.
Daarnaast heeft de TS haar topic geopend n.a.v. Anky's "vorderingen" met Upido.

Wat ik van Andrew McClean vind?
Ik denk dat deze man zeker een bijdrage heeft, maar daar weet ik te weinig van.
Wél denk ik dat vele "nieuwe" zienswijzen hun roots vinden in de Klassieke Rijkunst.
Ik heb moeite om de échte dressuur/rijkunst heel wetenschappelijk te benaderen.
Daarom heb ik ook moeite met "moderne" dressuur: paarden hebben immers nog altijd 4 benen, zijn nog steeds "ééntenig"! Ze zijn niet verder geëvolueerd; ze zijn wel hoger in het bloed komen staan, maar daarom is juíst de klassieke manier zo goed om redenen zoals ik eerder in deze post heb aangegeven.
Klassiek staat NÍET voor ouderwets immers. Dat is een misvatting, gedaan door mensen die die achtergrond zelf níet hebben.

Wat ik niet begrijp, Liljebo, is hoe zaken als nageeflijkheid, aanleuning, takt, rechtgerichtheid, Schwung en verzameling zich laten meten...!
Prima dat hartritme en dergelijke gemeten worden, maar ik denk dat bovenstaande zaken een kwestie zijn van rijkunstig gevoel; een ruiter met een gevoelvolle hand die zeer subtiel de stang kan hanteren ipv met krachttraining.

Maar goed, ik sta wel open. Dus als er iemand is die mij kan overtuigen dat bovenstaande zaken met mechanische meetapparatuur gemeten kan worden,...ik betwijfel het, maar kom maar op en laat zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:34

Murphy, klopt dat ik erg mij best doe om zelf na te denken over de dingen. Daarom stel ik vragen en lees ik veel/verdiep mij in zaken. Maar zoals iedereen maak ik een selectie daarbij en weet ik dus lang niet alles. Mijn kennis van klassiek dressuur is beperkt tot de discussies die ik lees/gesprekken die ik heb gevoerd.
Mijn kennis over moderne dressuur is ook beperkt. In die zin... ik heb vroeger uiteraard altijd les gehad en ook wel wat wedstrijdjes gereden, maar ik ken niet alle ins en outs zoals zoveel andere mensen, en dat maakt het moeilijk om daadwerkelijk een stelling in te nemen.

Ik begrijp de gedrevenheid van mensen die ergens voor gaan. Op zich denk ik dat er niets mis is met gedrevenheid. Of die personen nu wel of niet diervriendelijk trainen, vind ik moeilijk om vanachter mijn pc te beoordelen. Zeg maar onmogelijk. Ik ga af op wat ik lees.

Over LDR en rollkur kan ik kort zijn. Ik ben er geen voorstander van. Ik volg de discussies daarover wel en voor mijn gevoel klinken de argumenten tegen mij logischer in de oren dan de argumenten voor, en daar ga ik dan vanuit.
Vandaar mijn eerste reactie op de foto's van Heuschman. Mogelijk onterecht, maar het was geen mooi 'beeld' wat je zo krijgt.
Desalnietemin mag ik niet mijn mening vormen aan de hand daarvan. Al valt natuurlijk altijd de vraag of het nodig was op die manier. Misschien wel, misschien niet. Ik weet het niet en vorm daarom daarover geen mening.

Dan over McLean. Ik ken hem nog niet goed, net zo min als zijn werk. Wat ik van hem heb gelezen, spreekt mij dusdanig aan dat ik mij er wel in wil verdiepen en ik heb dan ook een boek van hem besteld.
Het aspect wat mij het meest aanspreekt is hoe dieren leren. Hoe paarden leren, in dit geval.
Dat is dus breder dan dressuur (daarom spreekt het mij ook aan), maar wel erg boeiend en heeft wel degelijk invloed op de dressuur.
Ik denk dat je leergedrag wel degelijk kunt meten.
Je kunt onderzoek doen, stresslevels meten e.d. en daarmee je profijt op doen.
Hij gaat in op aspecten van de dresuur, zoals bv het belang van gebruik van handen zonder benen en visa versa, heeft daar ook onderzoek naar gedaan en is net als Baucher en velen andere tot de (meetbare) conclusie gekomen dat het samenspel rem/gas voor aanmerkelijk minder stress zorgt dan gelijktijdig gebruik van.
(is LDR trouwens niet ook gelijktijdig gebruik van, of vergis ik mij hier?)
Hij gaat ook in op het feit dat het paard op slechts 1 signaal kan reageren, wil het niet verkrampen en dat het dan reageert op het overheersende signaal, waardoor de ruiter (als die dus gelijktijdig de hulpen gebruikt) weer overgaat tot het versterken van het andere signaal, waardoor het eerste weer wordt overheerst etc...(waarbij op bepaald moment ontwijkingsgedrag kan ontstaan, wat weer voor een vals gevoel van lichtheid kan zorgen) Dat zijn allemaal meetbare zaken.
Mij lijkt... maar daarin kan ik mij vergissen, dat takt ook meetbaar is en dat de rest met een goede kennis zichtbaar is in onderzoeken. Maar hoe dat dan exact in zijn werk gaat, weet ik niet.

Hoe dan ook... ik ben dan dus wel weer een voorstander van een gebruik van wetenschap. Als wetenschap aantoont -duidelijk aantoont- hoe het leervermogen van een dier is; wat wel en niet werkt en dat volledig kan onderbouwen (en laat dat nu juist een kenmerk van wetenschap zijn) is dat voor mij een reden om daarvan gebruik te maken.
Simpelweg omdat bewezen wordt dat het zo is; dat als je a en b doet, de uitkomst c is.
Is die uitkomst niet c, dan heb je a of b verkeerd gedaan.
Met andere woorden... Ga je uit vanuit de wetenschap en heldere feiten, dan hoef je nooit meer de schuld van mislukkingen bij je paard neer te leggen. Die liggen dan nl per definitie bij de begeleider/ruiter (zoals McLean ook beweert)
Een paard doet namelijk niet aan goed of fout, aan ruitertje pesten of aan dominantie of andere onzin. Een paard gaat simpelweg uit van zijn eigen instinct en doet wat het vanuit het paard-zijn hoort te doen.
En dat vind ik, persoonlijk, een goed uitgangspunt.
Op die manier hoef ik ook niet te vervallen in zweverige zaken, maar kan ik alles helder verklaren en beargumenteren (nou ja, nog niet volledig, maar daar werk ik aan)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:48

murphy102 schreef:
Daarnaast, kijk hoe hij zít en hoe hij ríjdt... Klassieker kan niet. Wél kijkt hij heel open-minded in andere keukens om vervolgens zijn eigen conclusies te trekken en dat hóór je hem ook zeggen.
Wellicht is hij fan van Baucher 2e Methode, waarin Baucher toegeeft fout te zijn met zijn Rollkur/Hyperflexie en waarin Baucher terugkeert naar het klassieke. Daarin heeft hij een grote bijdrage geleverd aan de Rijkunst.

Op een gegeven moment zegt hij : Where should you work a horses head and neck? And we particularly like the horse to be rounder than on the bit" " In the test you expect to see the horse with the poll as it's highest point but in training you don't... ...bit by bit you let the head and neck go down further"

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:06

Leuk Moll! Ik ga dat straks even bekijken!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:29

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:
Het verschilt ook wel wat het doel is. Jouw doel is eigenlijk heel specifiek. Je wilt een wedstrijd in een bepaalde sport winnen, dus kijk je naar mensen die al gewonnen hebben. Ik heb niet specifiek een voorbeeld, dus zoek ik naar positieve punten bij verschillende mensen.

Als je mijn eerdere posts had gelezen had je kunnen lezen dat het mij echt niet alleen om winnen gaat. Ik ben ambitieus, maar ik heb het welzijn van mijn paarden echt wel voorop staan. Maar voor veel is dat blijkbaar onvoorstelbaar. Mijn 'common sense' is nog altijd leidend. En dat zegt dat imo paarden stukgaan en niet (met plezier)presteren als je ze niet begrijpt, als een ding ziet, slecht behandeld en roofbouw op ze pleegt. Daarom is in eerste instantie mij er alles aan gelegen om ze happy te houden.

Het risico van een niet specifiek voorbeeld of bepaalde focus in je rijden en omgang met je paarden hebben is volgens mij dat het kan uitmonden in een inconsequente/tegenstrijdige benadering van je paard.

Je vat dit erg negatief op, dat was niet zo bedoeld. Als je een bepaalde sport als uitgangspunt hebt, dan is het makkelijker om informatie in te winnen. Je kijkt gewoon naar mensen die goed zijn in die bepaalde sport.
Mijn plaatje heeft niets met een bepaalde sport te maken, dus ik kan positieve punten vinden bij een westernruiter of een dressuurruiter of wat dan ook, maakt mij weinig uit. Veel minder specifiek dus eigenlijk.

Zolang je tegenover je paard gewoon een duidelijk plaatje hebt van wat je op dat moment wilt, is er niets aan de hand.
Zolang je als ruiter maar consequent bent, kan je toch verschillende dingen van je paard vragen. Ik wil mijn paard juist zo veelzijdig mogelijk.

@murphy102, ben erg benieuwd of jij dit filmpje nu onder klassiek vindt vallen? Zou jij een paard ook zo losrijden?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:01

Moll schreef:
murphy102 schreef:

Op een gegeven moment zegt hij : Where should you work a horses head and neck? And we particularly like the horse to be rounder than on the bit" " In the test you expect to see the horse with the poll as it's highest point but in training you don't... ...bit by bit you let the head and neck go down further"

Moll, wel even bij de les blijven, he.
Dit is nu net wat ik eerder aangaf het VROEGERE, het originele LDR. Daar is niets mis mee!
Ja, Sanne, dat valt binnen de wegen van de Klassieke Dressuur!
En ja, zeker voor zo'n lang paard vind ik het prima om zo te rijden.
Kijk eens goed hoe dat paard op een trensje (!) met een hele vriendelijke, záchte hand vóórwaarts neerwaarts wordt gereden, maar dan wat ronder: het oude LDR.
Het paard wordt van achteren naar vóren gereden; wordt enkel wat ronder, wat minder lang ingesteld. Niets mis mee.
Je ziet duidelijk een LOSSE, swingende rug!
Je ziet een paard dat graag zijn medewerking verleend!
Je ziet níets, maar dan ook níets van enige afgedwongenheid!

Moll, je gaat mij toch niet vertellen dat jij dit hetzelfde eruit vindt zien als wat de o.a. de Nederlandse topruiters laten zien met hún LDR, he...?!
Ik heb jou wel wat hoger in achting...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:02

Ah, dan rijd ik hierbij dus oud LDR :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:21

liljebo schreef:
Murphy, klopt dat ik erg mij best doe om zelf na te denken over de dingen. Daarom stel ik vragen en lees ik veel/verdiep mij in zaken. Maar zoals iedereen maak ik een selectie daarbij en weet ik dus lang niet alles. Mijn kennis van klassiek dressuur is beperkt tot de discussies die ik lees/gesprekken die ik heb gevoerd.
Mijn kennis over moderne dressuur is ook beperkt. In die zin... ik heb vroeger uiteraard altijd les gehad en ook wel wat wedstrijdjes gereden, maar ik ken niet alle ins en outs zoals zoveel andere mensen, en dat maakt het moeilijk om daadwerkelijk een stelling in te nemen.

Ik begrijp de gedrevenheid van mensen die ergens voor gaan. Op zich denk ik dat er niets mis is met gedrevenheid. Of die personen nu wel of niet diervriendelijk trainen, vind ik moeilijk om vanachter mijn pc te beoordelen. Zeg maar onmogelijk. Ik ga af op wat ik lees.

Over LDR en rollkur kan ik kort zijn. Ik ben er geen voorstander van. Ik volg de discussies daarover wel en voor mijn gevoel klinken de argumenten tegen mij logischer in de oren dan de argumenten voor, en daar ga ik dan vanuit.
Vandaar mijn eerste reactie op de foto's van Heuschman. Mogelijk onterecht, maar het was geen mooi 'beeld' wat je zo krijgt.
Desalnietemin mag ik niet mijn mening vormen aan de hand daarvan. Al valt natuurlijk altijd de vraag of het nodig was op die manier. Misschien wel, misschien niet. Ik weet het niet en vorm daarom daarover geen mening.

Dan over McLean. Ik ken hem nog niet goed, net zo min als zijn werk. Wat ik van hem heb gelezen, spreekt mij dusdanig aan dat ik mij er wel in wil verdiepen en ik heb dan ook een boek van hem besteld.
Het aspect wat mij het meest aanspreekt is hoe dieren leren. Hoe paarden leren, in dit geval.
Dat is dus breder dan dressuur (daarom spreekt het mij ook aan), maar wel erg boeiend en heeft wel degelijk invloed op de dressuur.
Ik denk dat je leergedrag wel degelijk kunt meten.
Je kunt onderzoek doen, stresslevels meten e.d. en daarmee je profijt op doen.
Hij gaat in op aspecten van de dresuur, zoals bv het belang van gebruik van handen zonder benen en visa versa, heeft daar ook onderzoek naar gedaan en is net als Baucher en velen andere tot de (meetbare) conclusie gekomen dat het samenspel rem/gas voor aanmerkelijk minder stress zorgt dan gelijktijdig gebruik van.
(is LDR trouwens niet ook gelijktijdig gebruik van, of vergis ik mij hier?)
Hij gaat ook in op het feit dat het paard op slechts 1 signaal kan reageren, wil het niet verkrampen en dat het dan reageert op het overheersende signaal, waardoor de ruiter (als die dus gelijktijdig de hulpen gebruikt) weer overgaat tot het versterken van het andere signaal, waardoor het eerste weer wordt overheerst etc...(waarbij op bepaald moment ontwijkingsgedrag kan ontstaan, wat weer voor een vals gevoel van lichtheid kan zorgen) Dat zijn allemaal meetbare zaken.
Mij lijkt... maar daarin kan ik mij vergissen, dat takt ook meetbaar is en dat de rest met een goede kennis zichtbaar is in onderzoeken. Maar hoe dat dan exact in zijn werk gaat, weet ik niet.

Hoe dan ook... ik ben dan dus wel weer een voorstander van een gebruik van wetenschap. Als wetenschap aantoont -duidelijk aantoont- hoe het leervermogen van een dier is; wat wel en niet werkt en dat volledig kan onderbouwen (en laat dat nu juist een kenmerk van wetenschap zijn) is dat voor mij een reden om daarvan gebruik te maken.
Simpelweg omdat bewezen wordt dat het zo is; dat als je a en b doet, de uitkomst c is.
Is die uitkomst niet c, dan heb je a of b verkeerd gedaan.
Met andere woorden... Ga je uit vanuit de wetenschap en heldere feiten, dan hoef je nooit meer de schuld van mislukkingen bij je paard neer te leggen. Die liggen dan nl per definitie bij de begeleider/ruiter (zoals McLean ook beweert)
Een paard doet namelijk niet aan goed of fout, aan ruitertje pesten of aan dominantie of andere onzin. Een paard gaat simpelweg uit van zijn eigen instinct en doet wat het vanuit het paard-zijn hoort te doen.
En dat vind ik, persoonlijk, een goed uitgangspunt.
Op die manier hoef ik ook niet te vervallen in zweverige zaken, maar kan ik alles helder verklaren en beargumenteren (nou ja, nog niet volledig, maar daar werk ik aan)

Liljebo, kijk dit is nu heel moeilijk te bespreken, omdat ik merk dat jij toch niet helemaal dat rijkunstig gevoel beheerst waar ik op doel. Dat is geen schande , hoor, vat het niet verkeerd op, want jij bent, net als Sanne, heel veelzijdig, hetgeen heel goed is en waren vele dressuurruiters dat ook maar, zou beter en fijner voor hun dressuurpaard zijn, zou paarden minder afstompen.
Kijk het is een misverstand als jij denkt dat wanneer ik het over de SAMENWERKENDE hulpen heb, jij denkt dat dat zowel "gasgeven" betekent als "remmen". Dat ís nl. helemaal niet het geval.
Om nog maar eens de overbekende halve ophouding van stal te halen, die geef je met hand, zit en been. Ik heb eerder al omschreven hoe je dat doet, gelijkertijd.
Kijk het grootste misverstand zit hem in het feit dat een been niet altijd "gas" hoeft te geven. Een been aanleggen geeft een verzamelend vermogen. Het is zoveel subtieler allemaal.
Dit is wat ik bedoel met rijkunstig gevoel dat je geleerd hebt te ontwikkelen, hoe je de energie -van achteren opgewekt- kan transporteren van achteren naar voren, maar óók weer terug naar het achterbeen, waardoor het achterbeen meer gewicht over gaat nemen van de voorhand= verzamelen!
De hand laat dat toe door na te geven.
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dit is wat o.m de halve ophouding doet en daar is niets tegenstrijdigs aan, in tegendeel. Je werkt vanuit de biomechanica van het paard.
En nu juist dát (wat hierboven beschreven is) laat zich m.i. níet meten door apparatuur. Dat is gevoel en een trainer die klassiek opgeleid is, kan dat zien.