Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
shadow38 schreef:nooit een bodyprotector om gehad tja als je valt dan val je dan zal zoon vest niet heeel veel uitmaken
niet dat het zinloos is maar dat is mijn mening
cap heb ik bijna altijd op maar soms moet ik gewoon effen de wind door mijn haren krijgen idd
xPaardjesss schreef:bodyprotector vind ik nogal onzin
ookal heb je dat ding aan, dan kun je nog je nek breken?
pearlie schreef:Ik vraag me trouwens af in welke binnenbak jij rijdt waar het nog toegestaan wordt dat mensen zonder cap rijden.....
Waratje schreef:pearlie schreef:Ik vraag me trouwens af in welke binnenbak jij rijdt waar het nog toegestaan wordt dat mensen zonder cap rijden.....
Nou, ik ken zat binnenbakken hier in de regio waar een cap niet verplicht is, hoor. Dat het bij maneges verplicht is, lijkt me logisch, maar op een gewone pensionstal hoeft het niet.
Waratje schreef:anncor schreef:ik denk dat je het niet moet laten afhangen van of het verplicht is of niet, maar gewoon even zelf nadenken!!!
Ben ik volledig met je eens. En als je na dat nadenken besluit om zonder cap te rijden moeten anderen ook niet meteen gaan jammeren dat het "onveilig" is.
Ik ben nooit veel verder gekomen dan wat blauwe plekken op armen en benen en daar doen cap en bp dus niets tegen 
Maar de Gelder die ik rijd, rij ik gewoon met cap, ookal voel ik me 100% veilig. Ik was (ja was
) 7 jaar lang niet van een paard gevallen. De enige pony die mij van zijn rug kreeg was een heet welshje dat eens gedekt had en in de winter dus 2 weken stil stond, was een heus rodeo schouwspel
Maar tot 3 weken geleden heb ik alles kunnen uitzitten. Omdat ik geen paardrijlaarzen aanhad (had cowboydingen aan, maar er zat totaal géén profiel op) en ik op een boomloos zadel zat waar ik absoluut niet stevig in zat (ik moest me in galop vast houden met 1 hand aan het zadel om er niet uit te vliegen
) dus jah. Toen meneer de stoere Arabische hengst iets engs zag op de weg in galop, maakte hij een zijwaardse, opwaardse sprong van het pad af en ja, ik verloor mijn evenwicht en ik viel er af
Ik kwam op de zijkant terecht en kreeg een natik tegen mijn been, viel op mijn gezicht, maar de zijkant en zag in flitsen, een echte discotheek en kon niet goed ademen door de klap op mijn longen
Ik heb een lichte hersenschudding gekregen hierdoor, maar een cap had geen verschil uitgemaakt, kwam namelijk op de zijkant terecht. Overigens had ik ook geen cap op
Helaas was ik niet meer in staat om op een paard te stappen, wat helaas ook voor de afgelopen 2 weken gold, en ben een paar dagen geleden weer voor het eerst op een berber hengst gestapt (ja, ook weer zonder cap), echt puur om even rond te stappen en zeker te weten dat er geen angst ofzo achter is gebleven van de val, want dat moet natuurlijk niet het geval zijn
en BP alleen met springen omdat ik er 1x heel erg hard ben afgegaan vond mijn moeder het beter als ik een BP zou aan doen
heb er trouwens helemaal geen last van met springen eigenlijk merk ik niet een verschil als ik met of zonder BP spring. pearlie schreef:Ik maak er ook geen gewoonte van om mijn auto tegen een boom te parkeren, maar ik heb wel de gewoonte mijn gordel te dragen. Omdat ik niet alle omstandigheden in de hand heb.
Uiteraard is het niet mijn gewoonte van mijn paard te lazeren, dat kietelt niet namelijk.. maar ik ben mij ervan bewust dat mijn paard een dier is en dan nog wel een vluchtdier. En aangezien mijn paard loopt, kan ie ook struikelen.
Mensen op een motor hebben ook niet de gewoon onderuit te schuiven, maar die dragen ook beschermende kleding en een helm.
Door in een auto of op een motor te stappen loop je een bepaald risico. Door op je paard te stappen doe je dat ook. Bij de een is dat risico groter dan de ander, dat klopt. En hoe groter het risico, hoe meer mensen zich tegen dingen gaan beschermen. Je moet voor jezelf afwegen wanneer het risico te groot wordt om zonder bescherming aan te gaan.
Ik vind de "last" (en voor mij is het geen last) om een cap te dragen niet opwegen tegen het risico wat ik loop op mijn hoofd te vallen en ernstig hersenletsel op te lopen. Dat moet iedereen zelf weten. Mijn mening is dat het naief is om te denken dat het risico er niet is of zo klein dat het jou vast niet zal overkomen. Maar dat is mijn mening. Gelukkig mag iedereen die voor zichzelf hebben
lifaya schreef:Ik heb een lichte hersenschudding gekregen hierdoor, maar een cap had geen verschil uitgemaakt, kwam namelijk op de zijkant terecht. Overigens had ik ook geen cap op
Je bent met je hoofd dus hard genoeg op de grond beland om een hersenschudding te hebben opgelopen, hoe kan het dan dat je cap geen enkel verschil zou hebben gemaakt 
Dus kan dat niet met zekerheid zeggen.