Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:55

nooit een bodyprotector om gehad tja als je valt dan val je dan zal zoon vest niet heeel veel uitmaken
niet dat het zinloos is maar dat is mijn mening
cap heb ik bijna altijd op maar soms moet ik gewoon effen de wind door mijn haren krijgen idd

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:02

shadow38 schreef:
nooit een bodyprotector om gehad tja als je valt dan val je dan zal zoon vest niet heeel veel uitmaken
niet dat het zinloos is maar dat is mijn mening
cap heb ik bijna altijd op maar soms moet ik gewoon effen de wind door mijn haren krijgen idd

Nouja, het kan een dwarsleasie ja of nee uitmaken en dat vind ik toch wel een wezelijk verschil hoor! Dus die mening is niet op feiten gebaseerd en duidelijk van iemand die nog nooit ernstig gevallen is. Denk je serieus dat het niet uitmaakt of je vol op je rug of buik in een hindernis terecht komt mét een BP of zónder een BP? Als ik 4 jaar geleden er wél één aan had gehad, had dat me een hoop pijn en ellende en een jaar revalideren bespaard volgens de orthopeed. Ik was een paar millimeter van een dwarsleasie vandaan nu terwijl ik MET BP waarschijnlijk zo was opgestaan en weg gewandeld.

liljebo

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:19

Altijd met cap en met BP. Ik moet erbij zeggen dat zonder cap rijden hier toch al not-done is en ook gebruik van een BP heel gebruikelijk is, zeker bij buitenritten. Het speelt daarbij mogelijk een rol dat er veel rots/steen in de grond zit.

In het profiel heb ik er eentje aan die idd nergens naar zat, maar dat was slechts een tijdelijke oplossing. Ik heb momenteel gewoon een goed zittende BP. Er zit veel verschil in.

Dat ik zo'n twintig jaar geleden een zeer heftige val maakte, waarbij ik een ruggenwervel brak, speelt zeker mee. In die tijd droeg eigenlijk niemand een BP en ik moet bekennen dat ik zelfs geen helm droeg. Gezien de valpartij heb ik geluk gehad dat mijn hoofd heel bleef. Maar van mijn rug heb ik altijd last gehouden.
In die zin is een BP ook nog eens ondersteunend voor mij.

Overigens was die betreffende val een ongeluk; paard ging onderuit in een rengalop. Dat kan dus altijd gebeuren.
Ik ben later nog 2 keer met paard gevallen. Een keer met een arabier die schrikachtig was, wegsprintte in een hoek van de bak en niet keek waar ze liep (viel toen gelukkig niet hard) en een keer in een simpele stap omdat mijn paard struikelde over een steen.
Kortom... ook met een braaf paard kun je onderuit gaan.

Misschien is het zelfs zo dat je juist met een braaf paard wat minder alert bent, en daarom eerder valt als er iets gebeurt.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:28

xPaardjesss schreef:
bodyprotector vind ik nogal onzin :+
ookal heb je dat ding aan, dan kun je nog je nek breken?

Dit is wel het meest onzinnige argument wat ik ooit gehoord heb... Je zegt toch ook niet; 'Waarom zou ik een cap op zetten, ik kan alsnog mijn arm/voet breken' 8)7
Volgens mij heb je niet helemaal door wat het nut van een bodyprotector is...

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:43

ik reed vroeger wel vaak zonder cap, maar ik heb een keer een flinke smak gemaakt en dacht toen Oeps als ik nu met mijn hoofd tegen een bakpaal was geknald was het niet goed afgelopen! Sindsdien rijd ik met cap. Een bodyprotector lijkt me vooral op buitenritten wel een veilig idee (ben al wat ouder en niet meer zo soepeltjes als ik van mijn paard af val), maar ik heb er geen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:41

Ik rij nooit met bodyprotector, de mijne is dus ook te koop (maatje L). Ik vind het niet fijn, het belemmert me te veel.
Cap draag ik meestal wel.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:58

Ik rij altijd met cap en springen de laatste jaren ook met bp.

Ik vind het nogal naief om zonder cap te rijden. Bovendien dat ding zit toch niet in de weg? Je zadelt niet alleen jezelf met problemen op als je op je hoofd dondert, maar ook je omgeving, realiseer je dat goed. Ik snap dat wapperende haren verhaal, maar als het misgaat kun je misschien niet eens meer wandelen met wapperende haren..
Maar het is hetzelfde verhaal als mensen die menen dat ze hun gordel niet hoeven te dragen in de auto (of de politie moet net de hoek omkomen). Het is een soort arrogant idee dat hun niks zal overkomen.... immuniteit op het leven ofzoiets... volgens mij bestaat dat alleen in expeditie robinson hoor...

Ik vraag me trouwens af in welke binnenbak jij rijdt waar het nog toegestaan wordt dat mensen zonder cap rijden.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:03

pearlie schreef:
Ik vraag me trouwens af in welke binnenbak jij rijdt waar het nog toegestaan wordt dat mensen zonder cap rijden.....

Nou, ik ken zat binnenbakken hier in de regio waar een cap niet verplicht is, hoor. Dat het bij maneges verplicht is, lijkt me logisch, maar op een gewone pensionstal hoeft het niet.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:31

Waratje schreef:
pearlie schreef:

Nou, ik ken zat binnenbakken hier in de regio waar een cap niet verplicht is, hoor. Dat het bij maneges verplicht is, lijkt me logisch, maar op een gewone pensionstal hoeft het niet.

Oke... nou ik ken ze niet... in ieder geval niet de iets grootschaliger pensionstallen met binnenbak...
Volgens mij moet je voor een veiligheidscertificaat (wat volgens mij ook verplicht is op een pensionstal met binnenbak..) toch die cap verplicht stellen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:36

Veiligheidscertificaat is voor een pensionstal met binnenbak niet verplicht. Dus een pensionstal die zich gewoon bezig houdt met faciliteiten bieden aan pensionklanten hoeft daar niets mee te doen.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:32

ik denk dat je het niet moet laten afhangen van of het verplicht is of niet, maar gewoon even zelf nadenken!!!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:34

Zeg maar zo als je t maar lekker warm hebt.
Rij zelf graag met m'n bp.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:37

anncor schreef:
ik denk dat je het niet moet laten afhangen van of het verplicht is of niet, maar gewoon even zelf nadenken!!!

Ben ik volledig met je eens. En als je na dat nadenken besluit om zonder cap te rijden moeten anderen ook niet meteen gaan jammeren dat het "onveilig" is. :P

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:50

Waratje schreef:
anncor schreef:

Ben ik volledig met je eens. En als je na dat nadenken besluit om zonder cap te rijden moeten anderen ook niet meteen gaan jammeren dat het "onveilig" is. :P

Het is maar wat je jammeren noemt. Die anderen kunnen maar mooi een ambulance bellen en naar jouw gesmashde hoofd kijken als je eraf lazert...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:01

Maak jij er dan een gewoonte van om van je paard te lazeren? Dan is het inderdaad heel verstandig om een cap en bp te dragen.
Als ik zeg dat mensen er over nadenken en dan tot een besluit komen, mag je aannemen dat er argumenten zijn waarom ze tot dat besluit zijn gekomen. En dat die argumenten verder gaan dan "ik vind het niet comfortabel" lijkt me dan wel logisch.
Overigens moet ik zeggen dat de keren dat ik van een paard gelazert ben een cap nooit echt toegevoegde waarde had, op een of andere manier val ik altijd op mijn zij en kan dan doorrollen. Zal misschien toch komen door de judolessen van tig jaar geleden 8-) Ik ben nooit veel verder gekomen dan wat blauwe plekken op armen en benen en daar doen cap en bp dus niets tegen ;)

Enne, ik draag met grote regelmaat een cap, maar niet altijd :P

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:08

Ik maak er ook geen gewoonte van om mijn auto tegen een boom te parkeren, maar ik heb wel de gewoonte mijn gordel te dragen. Omdat ik niet alle omstandigheden in de hand heb.

Uiteraard is het niet mijn gewoonte van mijn paard te lazeren, dat kietelt niet namelijk.. maar ik ben mij ervan bewust dat mijn paard een dier is en dan nog wel een vluchtdier. En aangezien mijn paard loopt, kan ie ook struikelen.

Mensen op een motor hebben ook niet de gewoon onderuit te schuiven, maar die dragen ook beschermende kleding en een helm.

Door in een auto of op een motor te stappen loop je een bepaald risico. Door op je paard te stappen doe je dat ook. Bij de een is dat risico groter dan de ander, dat klopt. En hoe groter het risico, hoe meer mensen zich tegen dingen gaan beschermen. Je moet voor jezelf afwegen wanneer het risico te groot wordt om zonder bescherming aan te gaan.

Ik vind de "last" (en voor mij is het geen last) om een cap te dragen niet opwegen tegen het risico wat ik loop op mijn hoofd te vallen en ernstig hersenletsel op te lopen. Dat moet iedereen zelf weten. Mijn mening is dat het naief is om te denken dat het risico er niet is of zo klein dat het jou vast niet zal overkomen. Maar dat is mijn mening. Gelukkig mag iedereen die voor zichzelf hebben ;)

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:16

Ik moet zeggen, qua veiligheid ben ik er een slechte in en dat heeft zich geresulteerd in enige botbreuken (als het voor het paard maar veilig is vind ik het best). Maar ik werk met jonge paarden en daar heb ik dan wel een bp en een cap op, zowiezo altijd. Maar ik vind bp's ook echt ondingen, en dan maakt de prijs niet uit. Goedkoop of duur het zit me maar niet lekker. Verder heb ik thuis nog een paardje staan, daar rijd ik zo goed als altijd met cap op, ookal heeft ze nog nooit een pas fout gezet(expres). Maar eens kan de eerste keer zijn. Maar bij ons is het ook niet verplicht op stal om een cap te dragen, dus als het me te warm word dan heb ik nog wel eens de neiging om t ding naar de bakrand te verplaatsen inplaats van op mijn hoofd.

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:15

altijd met cap
nooit met bodyprotector daar voel ik me zo stijf in vooral op jonge paarden kan ik geen ene beweging goed meevolgen :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:31

Ik rijd persoonlijk liever zonder, lekker met losse haren, geen koppijn van de cap en lekker crossen over het strand :P Maar de Gelder die ik rijd, rij ik gewoon met cap, ookal voel ik me 100% veilig. Ik was (ja was :') ) 7 jaar lang niet van een paard gevallen. De enige pony die mij van zijn rug kreeg was een heet welshje dat eens gedekt had en in de winter dus 2 weken stil stond, was een heus rodeo schouwspel :') Maar tot 3 weken geleden heb ik alles kunnen uitzitten. Omdat ik geen paardrijlaarzen aanhad (had cowboydingen aan, maar er zat totaal géén profiel op) en ik op een boomloos zadel zat waar ik absoluut niet stevig in zat (ik moest me in galop vast houden met 1 hand aan het zadel om er niet uit te vliegen :') ) dus jah. Toen meneer de stoere Arabische hengst iets engs zag op de weg in galop, maakte hij een zijwaardse, opwaardse sprong van het pad af en ja, ik verloor mijn evenwicht en ik viel er af :') Ik kwam op de zijkant terecht en kreeg een natik tegen mijn been, viel op mijn gezicht, maar de zijkant en zag in flitsen, een echte discotheek en kon niet goed ademen door de klap op mijn longen :+ Ik heb een lichte hersenschudding gekregen hierdoor, maar een cap had geen verschil uitgemaakt, kwam namelijk op de zijkant terecht. Overigens had ik ook geen cap op :') Helaas was ik niet meer in staat om op een paard te stappen, wat helaas ook voor de afgelopen 2 weken gold, en ben een paar dagen geleden weer voor het eerst op een berber hengst gestapt (ja, ook weer zonder cap), echt puur om even rond te stappen en zeker te weten dat er geen angst ofzo achter is gebleven van de val, want dat moet natuurlijk niet het geval zijn :n

Maar al met al, stap ik gewoon thuis weer lekker met een cap op, omdat de eigenaar dat wil, maar als het niet hoeft, dan draag ik er liever gewoon geen. Als ik val, dan val ik maar. Ik kan altijd wel een ongeluk krijgen, met fietsen, met oversteken, dan ga ik toch ook neit in een harnas rondlopen omdat het kán gebeuren?

Nou ga ik me maar even klaarmaken, ik vlieg straks naar Nederland :')

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:39

cap bijna altijd alleen als het echt warm is niet :o en BP alleen met springen omdat ik er 1x heel erg hard ben afgegaan vond mijn moeder het beter als ik een BP zou aan doen :') heb er trouwens helemaal geen last van met springen eigenlijk merk ik niet een verschil als ik met of zonder BP spring.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:01

pearlie schreef:
Ik maak er ook geen gewoonte van om mijn auto tegen een boom te parkeren, maar ik heb wel de gewoonte mijn gordel te dragen. Omdat ik niet alle omstandigheden in de hand heb.

Uiteraard is het niet mijn gewoonte van mijn paard te lazeren, dat kietelt niet namelijk.. maar ik ben mij ervan bewust dat mijn paard een dier is en dan nog wel een vluchtdier. En aangezien mijn paard loopt, kan ie ook struikelen.

Mensen op een motor hebben ook niet de gewoon onderuit te schuiven, maar die dragen ook beschermende kleding en een helm.

Door in een auto of op een motor te stappen loop je een bepaald risico. Door op je paard te stappen doe je dat ook. Bij de een is dat risico groter dan de ander, dat klopt. En hoe groter het risico, hoe meer mensen zich tegen dingen gaan beschermen. Je moet voor jezelf afwegen wanneer het risico te groot wordt om zonder bescherming aan te gaan.

Ik vind de "last" (en voor mij is het geen last) om een cap te dragen niet opwegen tegen het risico wat ik loop op mijn hoofd te vallen en ernstig hersenletsel op te lopen. Dat moet iedereen zelf weten. Mijn mening is dat het naief is om te denken dat het risico er niet is of zo klein dat het jou vast niet zal overkomen. Maar dat is mijn mening. Gelukkig mag iedereen die voor zichzelf hebben ;)

Niet alle paarden zijn een "vluchtdier" en niet alle omstandigheden geven een even groot risico op onverwachte omstandigheden.
Op de openbare weg heb je te maken met levensgevaarlijke gekken die in moordwapens rondrijden, al dan niet voorzien van een dosis alcohol. Dus ja, in de auto doe je je gordel om, op de motor doe je je helm op en heb je (als verstandige motorrijder) beschermende kleding aan. Doe ik ook absoluut. Er rijden nou eenmaal gekken rond op de weg en die zijn niet altijd van tevoren in te schatten (vaak wel, trouwens).
Als ik inschat dat het risico op mijn paard in een bekende bak bijzonder klein is, dan rij ik in die bak zonder cap op dat paard. In diezelfde bak kan ik op een ander paard wel kiezen voor een cap, omdat dat paard misschien minder tredzeker is, of gewoon een springerige stresskip. Het hangt er gewoon vanaf. En met Oud en Nieuw zal ik mogelijk wel een cap opzetten met dat bekende, tredzekere paard in die bekende bak, omdat er dan toch een klein risico is dat een idioot een rotje over de heg gooit dat dan in de bak landt. De kans dat het gebeurt is niet groot, maar wel aanwezig en de gevolgen ervan zijn wel dusdanig dat ik daar wat extra beschermende maatregelen voor kan nemen. Dat bedoel ik dus met "als iemand erover nagedacht heeft en besluit om zonder cap te rijden moet de omgeving niet gaan jammeren".
Helaas is het zo dat heel veel mensen op deze wereld wel zijn gezegend met hersenen, maar niet altijd doorhebben wanneer ze er wat nuttigs mee zouden kunnen doen ;)

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:19

Ik rijd eigenlijk altijd met cap. gewoon voor het idee wat er kan gebeuren.
En BP nog nooit om gehad. ik denk dat het toch niet heel veel helpt als je valt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:36

Een bp kan zeker wel nut hebben als je valt, afhankelijk van hoe je precies valt. Het is niet onterecht verplicht bij het springen van vaste hindernissen (cross), want als je paard op het laatste moment in de ankers vliegt lig jij in die hindernis. Als die dan niet meegeeft kun je aardig schade aan bijvoorbeeld je ribben krijgen. En schade aan ribben betekent ook een risico op een rib door je long, dus daar zie ik het nut van die bp zeker wel.
Maar als je gewoon in het zand van de bak valt, heb je er weinig aan tenzij je een rondvliegende hoef tegen je romp krijgt. Ook dat laatste kan een reden zijn om toch een bp te dragen.
Ze hebben heus wel hun nut in bepaalde situaties, maar je zult voor jezelf uit moeten maken of die situaties voor je aan de orde zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:52

lifaya schreef:
Ik heb een lichte hersenschudding gekregen hierdoor, maar een cap had geen verschil uitgemaakt, kwam namelijk op de zijkant terecht. Overigens had ik ook geen cap op :')

Dit moet je me echt even uitleggen :+ Je bent met je hoofd dus hard genoeg op de grond beland om een hersenschudding te hebben opgelopen, hoe kan het dan dat je cap geen enkel verschil zou hebben gemaakt :?

Ik heb altijd een cap op op het paard. Bodyprotector trek ik alleen aan met cross-trainingen en een enkele keer op een net zadelmak paard dat ik nog niet zo goed ken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:57

Een cap zorgt er naar mijn idee niet voor dat er geen hersenschudding komt, maar dat de schade beperkt blijft. Dus mocht je idd heel hard vallen tegen de rand van de bak, dan zal het een schedelfractuur kunnen schelen, maar die hersenschudding zal er alsnog zijn heb ik het idee. Nou ben ik nog nooit tegen een bakrand geknald, en dat zal wellicht ook niet gebeuren omdat ik alleen maar buitenritten doe :') Dus kan dat niet met zekerheid zeggen.

Ik zorg er gewoon weer voor dat ik niet meer van een paard donder :')