sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:45

Neen

Verklaar je zucht ?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:46

En gebruik vooral je stem als je ooit eens wedstrijden gaat rijden. Sta je zeker zo buiten.

Xiniee

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:47

Ik rijd nu ook geen wedstrijden, vandaar.
Het zou leerrijk zijn dat PPG de beruchte "zucht" verklaart

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:53

Ik denk dat hij zucht omdat al 100 keer is uitgelegd dat sporen er juist voor bedoelt zijn om precies aan te geven wat je van het paard vraagt. Vervolgens ga jij weer zeggen dat jij vindt dat dat niet zo is. Bij de hogere oefeningen kan het namelijk verschil maken waar je precies je hulp geeft. 5 centimeter kan het verschil zijn tussen het wel of niet snappen van de hulp. Met alleen een kuit krijg je dat niet voor elkaar, oppervlakte is te groot.

Weer maar een keer uitgelegd. Hoop dat je het nu snapt.

Stem is geen hulp. Hooguit ter ondersteuning bij een jong paard om de correcte hulpen aan te leren.

Je hoeft met een spoor niet te porren hoor. Licht aanraken of strijken kan ook. Daarnaast zijn er ook sporen met wieltjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:56

Xiniee schreef:
Sporen ben ik deels voor en deels tegen, als je een vreselijk ongevoellig paard heb rijd je beter met stompe sporen, dan kan je zachter zijn met benen.
Een ongevoellig paard is btw de fout van mensen.
Maar een gevoellig paard vind ik dat geen sporen om mag, "pen op touchsreen"
Een gevoellig paard kan dus ook sneller pijn voelen met sporen.

Denk je nu serieus dat een 'ongevoelig' paard de spoor minder voelt dan een gevoelig paard?
Of zou dat gewoon afstompen zijn?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:58

Hellemaal niet !
Maar dat denken mensen.
Ik ken er genoeg die een Pelhelm insteken omdat hun paard niet direct reageert.
@R, dan begin met de kern, als men zulke oefeningen enkel kan met 2bitten en sporen, zijn we gewoon fout begonnen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:00

Mensen het heeft echt geen enkele zin om Xiniee iets uit te leggen. Wij zijn ook allemaal 13 geweest en waren misschien wel net zo onwetend en net zo vreselijk eigenwijs, en niet vatbaar voor daadwerkelijke argumenten. Ooit zal ze misschien meer bijleren, maar op dit moment wil ze dat duidelijk niet. Er worden allerlei aannames gedaan door haar, alles wordt over 1 kam geschoren, niets wordt aangenomen, rare antwoorden worden daarentegen dan weer wel gegeven, argumentatie is ver te zoeken, beleefdheid ook al niet aanwezig, arrogantie: check, etc etc etc. Het is te prijzen dat ze zo paardvriendelijk is, echter slaat ze gewoon helemaal door en denkt dat iedereen die met sporen rijdt, er keihard mee prikt en schopt en dat iedereen die met bitten rijdt, daar keihard aan trekt en rukt. dat is jammer, maar helaas denkt zij dat nou eenmaal.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:00

Stel ik je nogmaals mijn eerdere vraag: kun jij met je neckrope een opwaartse ophouding maken zodat je paard zich meer opricht en het achterbeen beter onder de massa kan plaatsen. Nodig voor verzameling.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:04

Xiniee schreef:

Een ieder die de rijkunst eenigsinds onder de knie heeft of hier enig inzicht in heeft,komt niet met dit soort opmerkingen.....
Wij kunnen je vertellen wat we willen maar jou stand punt staat (niet gehinderd door enige kennis )vast.
Je zou als je je iets anders opstelde nog veel kunnen leren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:07

Xiniee schreef:
Hellemaal niet !
Maar dat denken mensen.

Dus omdat 'mensen dat denken' mag je een ongevoelig paard wel met een spoor rijden en een gevoelig paard niet?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:09

*mensen denken dat ze een ongevoellig paard hebben.

Mijn paard kan dat, maar ik kan hem dat nog niet vragen.
Ik ben ook nog maar een maand bezig met mijn paard echt te trainen en heb nog maar 3lessen achter de rug.

Graag beantwoord ik je vraag over een enkele maanden.

Ik heb al veel geleerd en toch een andere kijk op het gebruik van sporen en s&t, en dat meen ik.
En inderdaad blijven mijn argumenten dat "die dingen niet horen om een paard te berijden", heb ik toch niet nodig voor het geen wat ik wil kunnen met mijn paard, en dat is gewoon controle.

Maar moest ik ooit een dressuur paard kopen, zou ik toch niet overtuigd kunnen worden dieze zelf te gebruiken.
& toch stel ik het zeer op prijs voor al de nodig uitleg, want ik meen het dat ik sporen toch anders bekijk.

Slaapwel

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:10

papagroom schreef:
Xiniee schreef:

Een ieder die de rijkunst eenigsinds onder de knie heeft of hier enig inzicht in heeft,komt niet met dit soort opmerkingen.....
Wij kunnen je vertellen wat we willen maar jou stand punt staat (niet gehinderd door enige kennis )vast.
Je zou als je je iets anders opstelde nog veel kunnen leren.

_O- +:)+

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:13

Xiniee schreef:
Mijn paard kan dat, maar ik kan hem dat nog niet vragen.
Ik ben ook nog maar een maand bezig met mijn paard echt te trainen en heb nog maar 3lessen achter de rug.

dan kan je paard dat dus nog niet, want hij is er nog niet aan toe..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:05

robeer schreef:
Stel ik je nogmaals mijn eerdere vraag: kun jij met je neckrope een opwaartse ophouding maken zodat je paard zich meer opricht en het achterbeen beter onder de massa kan plaatsen. Nodig voor verzameling.

Het zal wel persoonlijk aan haar gericht zijn, maar als algemeen antwoord.. uiteraard kan dat. Verzamelen onder het zadel heeft niets te maken met teugels aan de voorkant, net zo goed aan te leren zonder..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:22

Bandida schreef:
robeer schreef:

Het zal wel persoonlijk aan haar gericht zijn, maar als algemeen antwoord.. uiteraard kan dat. Verzamelen onder het zadel heeft niets te maken met teugels aan de voorkant, net zo goed aan te leren zonder..

Niet? Das vreemd, hoe doe je dat dan volgens Jou, want nu zeg je dat de halve ophouding dus geen meer waarde heeft, en de energie die je terug plaatst in het achterbeen dus onzin is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:35

Mindfields schreef:
Mensen het heeft echt geen enkele zin om Xiniee iets uit te leggen. Wij zijn ook allemaal 13 geweest en waren misschien wel net zo onwetend en net zo vreselijk eigenwijs, en niet vatbaar voor daadwerkelijke argumenten.

Als we de discussie interessant willen houden, kunnen we tav haar beter op de 'ignore' stand ;)

Ik heb misschien wel een leuke kwestie uit mijn eigen praktijk om hier even de 'knuppel in het hoenderhok' te gooien wat betreft gebruik van sporen en bitten :+ :D

Een aantal jaar heb ik een paard zadelmak gemaakt. Het was een braaf, vriendelijk dier. Binnen enkele weken kon hij stappen, draven galloperen onder het zadel en sturen. Gas en rem zat er op, prima. Al die tijd superbraaf geweest. En toen zat mijn werk er op, want het was niet mijn paard en ik had ook geen tijd meer om hem door te rijden.

Daarna is hij een aantal jaar door, helaas, jan en alleman gereden. Alle goede bedoelingen ten spijt, het dier had zich ontwikkeld tot een gewoon gevaarlijk paard om te rijden. Hij heeft 1 iemand een gebroken knie en nog iemand een gebroken rug bezorgd. En daarnaast waren er veel incidenten die met een sisser zijn afgelopen. Hij was blijkbaar het rijden zo zat geworden, dat als hij enigzins aan het werk werd gezet, hij in alles een aanleiding zag om vanuit het niets zijn nek er op te zetten en oncontroleerbaar in de hoogste versnelling onder je vandaan te schieten. Hij had een vreselijke onderhals ontwikkeld en was dan echt op geen enkele manier te stoppen. Omdat hij dan ook nog eens van links naar rechts schoot, is het dan bijna onmogelijk te blijven zitten.

Min paard was toen even uit de running, dus ik ben hem weer gaan rijden. Na een keer bijna in het hek gehangen te hebben, ervaarde ik dat het paard geen enkel ontzag meer had voor een ophouding/het bit. Als hij wilde, zette hij zijn nek er op en was dan echt compleet onbestuurbaar. Op trens kon ik echte ongelukken wel voorkomen, maar het duurde gewoon te lang voordat ik hem bij zo'n actie weer onstpannen en onder controle had. Ik wasl langer bezig hem weer in het gareel te krijgen, dan dat ik gewoon aan het rijden was. Bovendien raakte ik daardoor vermoeid en verzuurd, waardoor ik mijn hulpen niet meer goed kon coordineren. En omdat dit te lang duurde, zorgde dit juist weer voor extra spanning bij het paard. Als zo'n 'gevecht' te lang duurt, dan legt het paard geen verband tussen zijn actie, jouw actie en hetgeen wat je van hem wil. Dus schiet je niets op.

Omdat ik ook geen zin had om mijn nek te breken heb ik het volgende gedaan. Ik heb hem S&T ingehangen. Voor de stang had hij namelijk wel vreselijk ontzag zo ontdekte ik. Ik reed hem dan in aanleuning op de trens met stang los. Zodra hij ook maar even dacht onder mij vandaan te schieten trok ik de stang even aan. Dan stond hij direct stil, liet ik direct de stang weer los, en kon ik weer verder rijden. Doordat ik sneller kon ingrijpen, met kleine correcties, met snel en direct de juiste reactie van het paard, leerde het paard dat als hij gewoon ontspannen bij mij bleef, dat er niets aan de hand was. Ik raakte niet vermoeid en verzuurd, en kon mijn hulpen dan goed blijven coordineren. Ik was verder duidelijk voor hem, vroeg niets van hem wat hij niet aan kon. Binnen een maand of 3 had ik hem zo ver dat hij anders in zijn bespiering kwam te zitten (minder onderhals, sterkere bovenhals/rugspieren). in africhtingsniveau ging hij van -B niveau naar Z niveau, inclusief het springen van wissels. Uiteindelijk kon hij weer gewoon op trens gereden worden.

Verder nog even ter info: op een buitenrit of met springen haalde het paard niet zulke streken uit. Je kon je oma er mee naar het strand sturen. Hij deed het alleen als 'men' er een poging tot dressuur mee ging doen. Hij had een gruwelijke hekel aan dat werk gekregen omdat hij lange tijd niet eerlijk, duidelijk en consequent was gereden. Het paard kon in aanleg prima dressuur lopen.

In dit geval heb ik S&T dus gebruikt om dit paard weer te corrigeren, om hem weer gehoorzaam fijner aan de hulpen te krijgen. Ik ben er van overtuigd dat dit enkel op trens nooit gelukt zou zijn. Verder denk ik dat je dit alleen zo kan doen als je in staat bent om hulpen heel goed te doseren en timen, anders creeer je een nog groter probleem. Dit paard kon als 3 jarige prima op trens gereden worden, was hij vanaf dat moment consequent doorgereden, dan was deze correctie met S&T niet nodig geweest. Een jong paard met geen verleden opleiden is makkelijker dan een verreden paard corrigeren. Dat vraagt soms om andere maatregelen.

Dus zeg het maar; wie vind dit echt niet kunnen? En hoe had jij het dan opgelost?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:39

Bandida schreef:
robeer schreef:

Zou je dan eens kunnen uitleggen kan mij niets erbij voorstellen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:02

jasmijn78 schreef:
Sees schreef:
Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat het pijn doet, dan ben je in MIJN ogen écht verkeerd bezig voor je eigen gerief.

Toch wel....

Nee, in mijn ogen toch écht niet!! Dan ben je fout bezig en is ook never te nimmer nodig.

Sees schreef:
Erop attent maken door een keer wat harder door te komen, heb ik overigens niks op tegen maar dat hoeft niet gepaard te gaan met pijn

jasmijn78 schreef:
Maar in de praktijk is dat dus wel het geval. 'Attent maken' klinkt alleen aardiger... Net als wijken voor druk aardige klinkt dan ontwijken van een pijnprikkel. Je houdt jezelf dan voor de gek. Wat als jouw paard toch belsuit niet attent te zijn. Laat je het daar dan bij?

Nee, dat is in MIJN praktijk absoluut niet het geval. Misschien in de jouwe wel, dat kan ik niet beoordelen ;). Als mijn paard mij zou slaan/bijten/omver zou duwen of wat dan ook, dán kan hij een afstraffing verwachten die waarschijnlijk als enigszins pijnlijk zal worden wordt ervaren. Tijdens het rijden heb ik mijn paard nog geen pijn hoeven doen om te bereiken wat ik wil. Op die ene mep na tijdens een bokpartij maar daar vraag ik me nóg van af of de vlakke hand als pijnlijk kan worden ervaren.

Sees schreef:
Je kunt dressuurmatig trainen zonder al die toevoegingen, of je dan het hoogste niveau kan halen is misschien de vraag maar je zult ook heus niet blijven steken in de B.

jasmijn78 schreef:
Maar ook niet veel verder komen dan de L... Maar goed. Mijn punt is, dat wanneer je die hele fijne dressuurmatige afstemming met een paard nog nooit bereikt hebt, gevoeld hebt, je niet geheel de meerwaarde van dergelijke hulpmiddelen (bij correct gebruik) kunt beoordelen.

Voorbeelden te over maar daar kun je zelf bewijs van vinden op Bokt...

jasmijn78 schreef:
Wie zegt nooit met zijn paard obv een pijnprikkel te werken houdt zichzelf ECHT voor de gek. Niets wat wij doen/willen doen met paarden is consequentieloos. Als een paard zegt: Ik ga niet in draf, dan is er geen ruiter die zegt: oke dan hoeft dat niet. Been, zit en teugelhulpen werken nu eenmaal op het principe prikkel/ontwijken van druk. Je kunt een paard niet rijden zonder die hulpen.

Nee hoor, ik weet niet hoe godsgruwelijk hard jij je paard slaat of schopt maar mijn hulpen bij mijn paard doen GEEN pijn. Bij mijn haf hoef ik mijn been maar minimaal te verplaatsen (niet eens druk geven bij wijze van) en meneer reageert al, erg moeilijk rijden ;) want hij is zó sensibel dat iedere minimale verandering van zit al effect heeft. Bij mijn lompe paard moet ik misschien iets harder inkomen met mijn been maar dan nog zal een kuitdruk zonder spoor of zweep wellicht als minder plezierig worden ervaren maar pijnlijk? :n

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:08

En wat als je paard besluit om niet op je kuit of been te reageren?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:11

[quote="Mindfields] Nee hoor dat is het echt niet. Als bitloos verkeerd gebruikt wordt is het net zo erg als wanneer een bit verkeerd gebruikt wordt, en als het "correct" gebruikt wordt is het voor het lijf van een paard slechter dan correct bitgebruik. Ik ken meer paarden die heel heftig reageerden op een bitloos hoofdstel dan paarden die angst voor het bit hebben.[/quote]

Ik vraag me af waar je dit in vredesnaam vandaan haalt? Correct rijden is correct rijden, ongeacht de optoming!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:13

Ja Milanka, wat wil je dat ik zeg? Mijn paarden zijn aan de hulpen dus ze reageren als ik de hulp geef. Mócht een van mijn paarden niet reageren, dan volgt er een 'hardere' hulp maar nog steeds zonder zweep of spoor en nog steeds met mijn gehele kuitoppervlak, niet omdat ik zweep of sporen nou per se slecht vind maar ik rij er gewoon niet mee want ik heb het niet nodig ;).

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:24

Hoe moeilijk je paard dan ook mag zijn geweest . jasmijn
met een scherp bit rijden is nooit de oplossing :n
Want een paard hou je niet tegen met een stuk ijzer :)* in zijn mond , dus die S&t was ook helemaal niet nodig geweest
als je egt goed kan rijden dan had je hem ook op watertrens kunnen rijden of op een bustrens.
In plaats van met de S&t te gaan rijden
en jou paard zou ook wel erges pijn hebben gehad ik geloof gewoon niet dat jou paard dat gedrag op eens is gaan vertonen
en je paard wil helemaal niet tegen je vechten daar gaat altijd wel heel wat aan vooraf
Een paard denkt helemaal niet zo :n
Dus waar de kennis op houd bij de ruiter ,begint de allende voor een paard
Dit is trouwens in het algemeen bedoelt.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 03-10-11 11:33, in het totaal 3 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:25

Sees
Ik vraag me af waar je dit in vredesnaam vandaan haalt? Correct rijden is correct rijden, ongeacht de optoming!
Hier heb je helemaal gelijk in _/-\o_

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:34

donnie13 schreef:
Hoe moeilijk je paard dan ook mag zijn geweest . jasmijn
met een scherp bit rijden is nooit de oplossing :n
Want een paard hou je niet tegen met een stuk ijzer :)* in zijn mond , dus die S&t was ook helemaal niet nodig geweest
als je egt goed kan rijden dan had je hem ook op watertrens kunnen rijden of op een bustrens.
In plaats van met de S&t te gaan rijden
en jou paard zou ook wel erges pijn hebben gehad ik geloof gewoon niet dat jou paard dat gedrag op eens is gaan vertonen
en je paard wil helemaal niet tegen je vechten daar gaat altijd wel heel wat aan vooraf
Een paard denkt helemaal niet zo ,
Dus waar de kennis op houd bij de ruiter ,begint de allende voor een paard
Dit is trouwens in het algemeen bedoelt.

hoe had jij dit dan opgelost?
want in dit geval hielp s&t dus wel..
en ze legt zelf uit dat er idd heel wat aan vooraf is gegaan..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:39

Xiniee schreef:
En inderdaad blijven mijn argumenten dat "die dingen niet horen om een paard te berijden", heb ik toch niet nodig voor het geen wat ik wil kunnen met mijn paard.

En daar is de hele discussie samengevat in één zin.
Eenieder die lekker recreatief wil rijden kan dat prima op een bitloos hoofdstel en zonder sporen (ook met ongevoelig paard) en ieder die wat meer verfijndere gehoorzaamheid wil zal ze op den duur toch gaan gebruiken.

Xiniee; Het zou je goed staan om gewoon toe te geven dat je op een te laag niveau rijd om het belang ervan in te zien.