Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Xiniee schreef:Sporen ben ik deels voor en deels tegen, als je een vreselijk ongevoellig paard heb rijd je beter met stompe sporen, dan kan je zachter zijn met benen.
Een ongevoellig paard is btw de fout van mensen.
Maar een gevoellig paard vind ik dat geen sporen om mag, "pen op touchsreen"
Een gevoellig paard kan dus ook sneller pijn voelen met sporen.
Xiniee schreef:Ik rijd nu ook geen wedstrijden, vandaar.
Het zou leerrijk zijn dat PPG de beruchte "zucht" verklaart
papagroom schreef:Xiniee schreef:Ik rijd nu ook geen wedstrijden, vandaar.
Het zou leerrijk zijn dat PPG de beruchte "zucht" verklaart
Een ieder die de rijkunst eenigsinds onder de knie heeft of hier enig inzicht in heeft,komt niet met dit soort opmerkingen.....
Wij kunnen je vertellen wat we willen maar jou stand punt staat (niet gehinderd door enige kennis )vast.
Je zou als je je iets anders opstelde nog veel kunnen leren.
robeer schreef:Stel ik je nogmaals mijn eerdere vraag: kun jij met je neckrope een opwaartse ophouding maken zodat je paard zich meer opricht en het achterbeen beter onder de massa kan plaatsen. Nodig voor verzameling.
Bandida schreef:robeer schreef:Stel ik je nogmaals mijn eerdere vraag: kun jij met je neckrope een opwaartse ophouding maken zodat je paard zich meer opricht en het achterbeen beter onder de massa kan plaatsen. Nodig voor verzameling.
Het zal wel persoonlijk aan haar gericht zijn, maar als algemeen antwoord.. uiteraard kan dat. Verzamelen onder het zadel heeft niets te maken met teugels aan de voorkant, net zo goed aan te leren zonder..
Mindfields schreef:Mensen het heeft echt geen enkele zin om Xiniee iets uit te leggen. Wij zijn ook allemaal 13 geweest en waren misschien wel net zo onwetend en net zo vreselijk eigenwijs, en niet vatbaar voor daadwerkelijke argumenten.
Bandida schreef:robeer schreef:Stel ik je nogmaals mijn eerdere vraag: kun jij met je neckrope een opwaartse ophouding maken zodat je paard zich meer opricht en het achterbeen beter onder de massa kan plaatsen. Nodig voor verzameling.
Het zal wel persoonlijk aan haar gericht zijn, maar als algemeen antwoord.. uiteraard kan dat. Verzamelen onder het zadel heeft niets te maken met teugels aan de voorkant, net zo goed aan te leren zonder..
jasmijn78 schreef:Sees schreef:Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat het pijn doet, dan ben je in MIJN ogen écht verkeerd bezig voor je eigen gerief.
Toch wel....
Sees schreef:Erop attent maken door een keer wat harder door te komen, heb ik overigens niks op tegen maar dat hoeft niet gepaard te gaan met pijn
jasmijn78 schreef:Maar in de praktijk is dat dus wel het geval. 'Attent maken' klinkt alleen aardiger... Net als wijken voor druk aardige klinkt dan ontwijken van een pijnprikkel. Je houdt jezelf dan voor de gek. Wat als jouw paard toch belsuit niet attent te zijn. Laat je het daar dan bij?
. Als mijn paard mij zou slaan/bijten/omver zou duwen of wat dan ook, dán kan hij een afstraffing verwachten die waarschijnlijk als enigszins pijnlijk zal worden wordt ervaren. Tijdens het rijden heb ik mijn paard nog geen pijn hoeven doen om te bereiken wat ik wil. Op die ene mep na tijdens een bokpartij maar daar vraag ik me nóg van af of de vlakke hand als pijnlijk kan worden ervaren.Sees schreef:Je kunt dressuurmatig trainen zonder al die toevoegingen, of je dan het hoogste niveau kan halen is misschien de vraag maar je zult ook heus niet blijven steken in de B.
jasmijn78 schreef:Maar ook niet veel verder komen dan de L... Maar goed. Mijn punt is, dat wanneer je die hele fijne dressuurmatige afstemming met een paard nog nooit bereikt hebt, gevoeld hebt, je niet geheel de meerwaarde van dergelijke hulpmiddelen (bij correct gebruik) kunt beoordelen.
jasmijn78 schreef:Wie zegt nooit met zijn paard obv een pijnprikkel te werken houdt zichzelf ECHT voor de gek. Niets wat wij doen/willen doen met paarden is consequentieloos. Als een paard zegt: Ik ga niet in draf, dan is er geen ruiter die zegt: oke dan hoeft dat niet. Been, zit en teugelhulpen werken nu eenmaal op het principe prikkel/ontwijken van druk. Je kunt een paard niet rijden zonder die hulpen.
want hij is zó sensibel dat iedere minimale verandering van zit al effect heeft. Bij mijn lompe paard moet ik misschien iets harder inkomen met mijn been maar dan nog zal een kuitdruk zonder spoor of zweep wellicht als minder plezierig worden ervaren maar pijnlijk?
.
in zijn mond , dus die S&t was ook helemaal niet nodig geweest
donnie13 schreef:Hoe moeilijk je paard dan ook mag zijn geweest . jasmijn
met een scherp bit rijden is nooit de oplossing![]()
Want een paard hou je niet tegen met een stuk ijzerin zijn mond , dus die S&t was ook helemaal niet nodig geweest
als je egt goed kan rijden dan had je hem ook op watertrens kunnen rijden of op een bustrens.
In plaats van met de S&t te gaan rijden
en jou paard zou ook wel erges pijn hebben gehad ik geloof gewoon niet dat jou paard dat gedrag op eens is gaan vertonen
en je paard wil helemaal niet tegen je vechten daar gaat altijd wel heel wat aan vooraf
Een paard denkt helemaal niet zo ,
Dus waar de kennis op houd bij de ruiter ,begint de allende voor een paard
Dit is trouwens in het algemeen bedoelt.
Xiniee schreef:En inderdaad blijven mijn argumenten dat "die dingen niet horen om een paard te berijden", heb ik toch niet nodig voor het geen wat ik wil kunnen met mijn paard.