Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:53

met beleren was het opstappen en wegrijden.

Tendance schreef:
Dribbelkont schreef:
ik had net een topic geopend en zag dit topic
mijn merrie is in juni 3 geworden en nu 3 maand onder het zadel 1 a 2 keer per week en puur buiteritten.
nu zit ik er sterk aan te denken haar van september tot eind feb rust te geven en lekker alles te verwerken en verder te ontwikkelen.
zal ze de 3 maand onder zadel vergeten als ik haar in maart weer oppak? dan is ze 3 jaar en 9 maand en wil haar dan naar 2 keer per week brengen puur buitenritten.
vindt haar nog erg jong namelijk en is nog druk bezig met uitzwaren.
is een tinker.
wil nu dan wel 1 keer per week met haar gaan wandelen langs de weg en dan de rest in het land (zolang het weer het nog toelaat) en anders van 10.00 tot 17.00 in de bak met andere paardjes.

Vergeten doen ze het niet, maar ieder paard reageert hier anders op. Het ene paard doet heel makkelijk door, je legt het zadel erop en rijd weer weg.
Een ander paard zal het eerst even vreemd vinden, maar vindt het daarna geen probleem.
En weer een ander vindt het niet zo'n goed idee, dat je nu ineens weer denkt op zijn rug te moeten gaan zitten.

Het is dus echt per dier verschillend en dus ook niet te voorspellen.

Tendance

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:59

Dan nog weet je het nooit zeker. Gewoon voorzichtig doen, dan komt het vast wel goed, maar ik ga er verder geen uitspraken over doen, want in dit geval wil ik nooit een: ja maar je zei ooit, dat.....
Ik heb geen idee hoe hij gaat reageren. Ieder paard is een individu.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:11

ja zal het zeker rustig dan weer oppakken en begin gewoon weer met zadel op en eventjes longeren.
pakt ze dan goed op rustig weer opstappen in de bak en langzamerhand weer naar buitenritten toe werken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:18

Dribbelkont schreef:
ja zal het zeker rustig dan weer oppakken en begin gewoon weer met zadel op en eventjes longeren.
pakt ze dan goed op rustig weer opstappen in de bak en langzamerhand weer naar buitenritten toe werken.

Dan voorzie ik weinig problemen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:19

Ik heb gekozen om mijn paard conditie te laten opbouwen. Ze is nu 4 maar het eerste half jaar dat ik haar had (dat betekent vanaf 3 jaar en 2 maanden) Heb ik haar een 4 a 5 keer per week gereden, kort maar intensief. Als de winter kwam moest ik ze echter vaker rijden omdat ze teveel pit had. En nu ze 4 jaar en 2 maand is rijd ik ze 5 a 6 keer per week voor een 40 minuutjes en als ik les heb iets meer als een uur. (Probeer wel haar rug zoveel mogelijk te ontlasten: Niet doorzitten, verlichte zit tijdens galop....)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:30

lilly_s18 schreef:
Ik heb gekozen om mijn paard conditie te laten opbouwen. Ze is nu 4 maar het eerste half jaar dat ik haar had (dat betekent vanaf 3 jaar en 2 maanden) Heb ik haar een 4 a 5 keer per week gereden, kort maar intensief. Als de winter kwam moest ik ze echter vaker rijden omdat ze teveel pit had. En nu ze 4 jaar en 2 maand is rijd ik ze 5 a 6 keer per week voor een 40 minuutjes en als ik les heb iets meer als een uur. (Probeer wel haar rug zoveel mogelijk te ontlasten: Niet doorzitten, verlichte zit tijdens galop....)

Waarom moet je dan rijden als ze meer pit hebben? Die snap ik gewoonweg echt niet en ik zie het vaker als argument...
Rijden is een manier ja, maar waarom geen werk naast je paard?
Meer pit wil niet altijd zeggen dat die pit ontstaat doordat ze fysiek keihard aan het werk moeten. Vaak is mentale uitdaging meer dan genoeg. Genoeg andere dingen dan rijden om je paard uit te dagen.

Ik rij momenteel ongeveer 1 keer per week of 1 keer per 2 weken op mijn 4,5 jarige ukje. Gewoon lekker stappen, vooral omdat het voor hem een extra afwisseling is in alles wat we doen. Hij vindt het geweldig en ik zou nu kunnen denken dat ik dus vaker moet gaan rijden, want hij kan het immers en hij vind het leuk. Het is echter ook een paardje dat zichzelf echt kapot zou lopen, dus die verleiding weersta ik. We doen zoveel andere dingen die hem eveneens uitdagen en de afwisseling blijft zo heel ruim. Hierdoor is het mogelijk om hem ook in de winter rustdagen te geven: hij wordt mentaal uitgedaagd en vraagt dan echt om die rustdagen. En je wil niet weten hoe goed zijn conditie is (en de mijne, want van ernaast lopen en actief aan het werk, bouw je beiden conditie op :D)

Overigens is doorzitten niet per definitie belastender voor je paard dan lichtrijden, maar dat is weer een andere discussie.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:01

Nee, geen argument. Ik longeerde haar ook elke dag, ze was gewoon te pittig. Ik heb zelf nog niet zo veel ervaring met een eigen paard dus heb zowat half de stal gevraagd over wat ik het beste kon doen. Sommige zeiden ander eten, sommige zeiden minder eten maar dat was allebei geen optie omdat ze al hetzelfde eten kreeg als de manegepaarden en pony's en ze stond ook al niet zo dik. Dan zei iedereen dat ik ze dan maar meer moest rijden. Blijkbaar is alles goed gegaan want iedereen zegt de laatste tijd dat ze echt is opengebloeid en dat ze een prachtig paardje is geworden. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:41

@ lily_s18, komt je paard er verder wel veel uit?
Een pittig jong paard heeft vaak meer behoefte aan vrije beweging / weidegang om z'n energie kwijt te raken....om dat te doen door meer te rijden vind ik niet altijd een goede zaak! 'Vroeger' gebeurde dat wel meer: paard zo uit de wei getrokken, 20 (of 23...) uur per dag op stal en direct flink aan het werk want ' 't was wel een felle'. Die paarden kregen - voor mijn gevoel - vaak wel problemen later.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:03

euh?? flink aan het werk? Ik heb niets gezegt over de manier waarop ik haar laat werken. Ik ben net heel voorzichtig met haar alles op zijn tijd sommige van de mensen op de stal waar ik sta worden er zelfs nerveus van. In de zomer staat ze vaak op de wei. In de winter echter kan ze enkel in de buitenpiste of de longeercirkel, ik heb me ook enkel te houden aan de regels van de manege. En dan laat ik haar in de winter net zo lang werken tot ze braaf meewerkt natuurlijk maar meestal na het longeren is ze bij het rijden meteen braaf en hoef ik haar niet te lang te rijden. In de winter rijd ik haar ook nooit lang maar wel meer dan in de zomer. Korter maar net iets vaker snap je? Ook zegt mijn lesgever dat ze elke dag minstens een uur beweging moet hebben, en het gebeurt wel eens dat ze niet op de paddock of buitenpiste kan door het slechte weer ofzo en dan moet ze meer beweging. Ik heb haar in de winter is een keertje 2 dagen na elkaar niet kunnen rijden. Toen was ze echt té onhandelbaar om ook maar te longeren. Mijn lesgever heeft haar toen moeten longeren en hij kon niet gelover dat ze maar 2 dagen had stilgestaan. Ze is een schat, ze werkt altijd heel goed mee en ze leert heel snel, maar ze is een dametje met pit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:37

essiedepessie schreef:
Arabesk schreef:
Geen concrete effecten over vroeg inrijden?

Hmmmm hoe lang gaat een quarter horse mee, die zijn over het algemeen met hun 10e al afgeschreven, helemaal kapot. Die worden helemaal te vroeg ingereden omdat ze 'er al bespierd genoeg' uitzien.

gaat het lekker? niet onderbouwen doe je maar bij je volgende huis....

Just what i was thinking.......

Jammer dat je niet reageert arabesk, ik ben benieuwd waar je deze "concrete effecten" nou vandaan haalt..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:58

lilly_s18 schreef:
Ook zegt mijn lesgever dat ze elke dag minstens een uur beweging moet hebben, en het gebeurt wel eens dat ze niet op de paddock of buitenpiste kan door het slechte weer ofzo en dan moet ze meer beweging. Ik heb haar in de winter is een keertje 2 dagen na elkaar niet kunnen rijden. Toen was ze echt té onhandelbaar om ook maar te longeren. Mijn lesgever heeft haar toen moeten longeren en hij kon niet gelover dat ze maar 2 dagen had stilgestaan. Ze is een schat, ze werkt altijd heel goed mee en ze leert heel snel, maar ze is een dametje met pit... ..

Dit is precies wat ik bedoel, je paard staat dan dus écht stil...alleen maar op stal - een jong paard moet beweging hebben (méér dan 1 uur/dag) maar moet ook de mogelijkheid hebben om minstens een aantal uren per dag zijn eigen ding te doen. Rennen, bokken, sprintjes trekken, whatever - je paard is namelijk niet onhandelbaar na 2 dagen, die heeft gewoon te veel energie.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:07

Mijn verzorgpaard werd niet heel veel gereden. Meer nog gelongeerd.
Het is overigens een quarter en niet te vroeg ingereden. Ze was ruim 3.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:10

xMarit_ schreef:
Mijn verzorgpaard werd niet heel veel gereden. Meer nog gelongeerd.
Het is overigens een quarter en niet te vroeg ingereden. Ze was ruim 3.

Mag ik vragen hoe het paard gelongeerd werdt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:18

Arabesk schreef:
Dus een recreatiepaard kan wel vroeg ingereden worden en sportpaarden moeten wachten tot >5,5 jaar oud?

Dat artikel op de leesvoer pagina gaat niet per se over sportpaarden, de sport is erbij gehaald aan het einde om te laten zien dat 'ja maar je mag starten met 3 of 4' GEEN argument is dat het dan DUS ook gezond is.

Sport is niet bedacht vanuit welzijnsoverwegingen voor het paard, maar voor de competitiedrang van de mens :)*

Op je eerste vraag: nee beide kunnen vroeg worden ingereden, maar ik vind dat je bij jonge dieren op moet letten op overbelasting als ze nog in de groei zijn. En sportpaarden moeten presteren, waardoor de kans op overbelasting groter is. Elk paard heeft rustige aanpak nodig met inrijden en moet vooral lekker genieten van sociaal contact met andere paarden.
Ik mis nog steeds concrete bewijzen. Ik zie interessante info die je in je achterhoofd moet houden als je bezig bent met een jong dier, maar ik zie geen beperkingen.

Je zegt wel dat het geen argument is dat het gezond is, maar ik zie ook geen argument waarom het ongezond is om rustig te beginnen met een jong dier.

Maar je hebt absoluut gelijk, de sport is puur voor de mens opgericht. Daarom moet je juist in de sport opletten dat je niet teveel gaat verwachten van jonge dieren.
Welzijn gaat voor dus er moet altijd goed naar het paard gekeken worden of die er nog wel plezier aan beleefd. Ik rijd voor mijn plezier, maar die plezier is pas compleet als mijn pony er ook lol in heeft ;) En gelukkig is die van mij daar heeeel duidelijk in :D Al vanaf het begin!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:26

Kendra schreef:
lilly_s18 schreef:
Ook zegt mijn lesgever dat ze elke dag minstens een uur beweging moet hebben, en het gebeurt wel eens dat ze niet op de paddock of buitenpiste kan door het slechte weer ofzo en dan moet ze meer beweging. Ik heb haar in de winter is een keertje 2 dagen na elkaar niet kunnen rijden. Toen was ze echt té onhandelbaar om ook maar te longeren. Mijn lesgever heeft haar toen moeten longeren en hij kon niet gelover dat ze maar 2 dagen had stilgestaan. Ze is een schat, ze werkt altijd heel goed mee en ze leert heel snel, maar ze is een dametje met pit... ..

Dit is precies wat ik bedoel, je paard staat dan dus écht stil...alleen maar op stal - een jong paard moet beweging hebben (méér dan 1 uur/dag) maar moet ook de mogelijkheid hebben om minstens een aantal uren per dag zijn eigen ding te doen. Rennen, bokken, sprintjes trekken, whatever - je paard is namelijk niet onhandelbaar na 2 dagen, die heeft gewoon te veel energie.

Wat krijgt het paard te eten?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:05

Tja ik kan er niet aan doen dat de manege dat soort regels stel he. Ik heb er mij enkel aan te houden. Toch na een kwartiertje buiten staat ze terug aan het hek om haar te komen halen en begint ze verveelt aan alles te knabbelen. Maar dat komt volgens velen op bokt dan weer doordat ze niet altijd een weidemaatje heeft, (ik had er eigenlijk net 1 maar hij werd van de manege weggestuurt ;( ). Ik kan haar nu eenmaal niet de beste oplossing geven die er is. Maar ik probeer mijn best te doen haar alles te geven wat ze nodig heeft. Volgend jaar zou ze op onze wei kunnen komen staan maar dat is ook enkel en alleen voor de zomer, in de winter zou ze toch weer terug moeten naar de manege. Toch vind ik mijn werkmethode prima, en perfect aangepast voor mijn paardje.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:08

En sorry, ik weet niet wat voor eten ze krijgt, ik weet enkel dat het hetzelfde is als ieder ander manegepaard en hoogstwaarschijnlijk ook de andere paarden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:08

Ze staan vaak ook direct weer bij het hek omdat ze weten dat stal=eten. Paarden zijn immers gewoontedieren.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:21

Er is niet altijd eten in haar stal als ze op de weide staat he :p. Soms krijg ik echt het idee dat ze niet eens graag op de wei staat. Trouwens in de wei kan ze toch ook eten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:25

O oke, had niet begrepen dat paardje op de wei stond dan :)
Tja, dan is het verveling inderdaad :) Hopelijk kan er binnenkort een ander paard bij van de manege waarmee ze elke keer gewoon vast op de wei kan staan, dat is wel zo prettig :) Kunnen ze samen de energie kwijt!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:06

ja, :) ik hoop het ook ze is nogal kieskeurig als het over weidemaatjes gaat :s ruinen kunnen niet, en de meeste die ik ken hebben ruinen :s

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:08

Ik ben vanaf april bezig met mijn D'tje & zit er vanaf eind juni op. Ik rijd nu 4 of 5 keer per week, tot eind oktober of november denk ik. Vanaf die periode mag ze een paar maanden op rust (lees: een paar keer per week aan de longe om de spieren te behouden, maar niet meer onder het zadel) zodat ze bij kan komen. Tegen het voorjaar wil ik haar weer oppakken, mits ze er dan weer aan toe is.

Haentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:15

2 tot 3 keer in de week!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:40

Wij meestal 3 tot 4 keer in de week. Met inrijden werd ze geloof ik bijna dagelijks gereden, maar dat hebben we niet zelf gedaan.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:49

Mijn ruim 4 jarige, nu 9 weken onder het zadel rij ik zo'n 4 à 5 x per week en dan 10 tot 20 minuutjes. Longeren doe ik eens in de 2 weken (gewoon halstertje-longeertouw 10 minuutjes, niets boeiends). Ik longeer niet meer voorafgaand aan het rijden in ieder geval. Ik wil gewoon zo doorgaan en ga geen ''stop'' inlassen van de winter.