Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laaavo

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:33

Die mensen zou ik maar niet zo serieus nemen ;)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:33

Ach misschien ben ik ook raar }:0

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:35

Laaavo schreef:
Over de druk die ouders uitoefenen....
Als een kind het zelf leuk vind, en zichzelf kan overtuigen om hard te trainen denk ik dat hij/zij verder komt.
Mischien zou hij/zij anders in het niets vallen als de ouders er even niet zijn om hem/haar te motiveren.

En dat is bij andere sporten niet anders met ouders hoor...
Ga eens kijken bij tennis, voetbal, turnen etc..
En andere ouders doen het weer met school (hij zit wel op het 2-talig VWO tenslotte....)
Veel ouders hebben van nature nu eenmaal de neiging om hun kind te pushen om datgene te bereiken wat ze zelf niet hebben bereikt en om zich te koesteren in de schaduw van de roem van hun kind....

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:35

Als jij raar wilt zijn, ben je toch lekker raar :D

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:36

@ Hyperion..

Dit vind ik echt zonde, hierdoor word het voor het kind moeilijk om een eigen wil te ontwikkelen..

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:41

Dat mensen dan niet met je praten is belachelijk.
Wel maak je duidelijk dat de paardensport een sport is die niet kan zonder centen.
En het harde werken zoals sommige opsommen is niet vaak niet genoeg.
Kijk ik weer naar het meisje hier op stal.
Staat als jonge thuiswonende meid ineens op straat zonder ouders. Overleden.
Dan zal er geld binnen moeten komen om te overleven. Nog midden in een studie zittende.
Werkend op vrijwillige basis op een dressuurstal die haar van alles beloofde maar toch geld roken en alles verkochten.
Daar moeten stoppen want daar eet je niet van.
Haar auto kapot
en nog meer en meer tegenslagen
En dan zeggen mensen hier geluk kun je afdwingen.
Dat is mooi als je dat zelf ervaren hebt.
Maar wake up dat is geen norm.
Sommige hebben de ene tegenslag net te boven en is er de volgende weer.
En dat is geen zeuren maar vertellen in het veels te beknopt wat sommige voor de kiezen krijgen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:43

Ook weer waar...

Mijn mening is dat als je gewoon geld hebt, en veel inzet, dat je vaak verder komt dan als je veel geld en minder inzet hebt...

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:51

Laaavo schreef:
@ Hyperion..

Dit vind ik echt zonde, hierdoor word het voor het kind moeilijk om een eigen wil te ontwikkelen..

Of krijg je kinderen die in de puberteit bovenmatig opstandig worden...
Of die als ze volwassen zijn, zo ergens tussen de 30 en 40 jaar oud ineens allerlei "problemen" krijgen, bijvoorbeeld met werk, privé...en veel boosheid jegens ouders... (kom ik veel tegen in mijn praktijk, ik ben psycholoog).
Of ontwikkelt het kind zich tot toptalent...het boek van Agassi (tennisser) is een extreem voorbeeld van het laatste...

Maar het gebeurt best veel idd, dat ouder hun kinderen als een visitekaartje van zichzelf zien.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:51

Ik denk ook dat je een beste portie geluk moet hebben en dat kan je echt niet afdwingen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:52

Zonder inzet kun je het vergeten.
Maar even veel inzet en even veel talent.
maar de een heeft kansen door geld en de ander niet?
Dan moet die zonder geld naast het harde trainen ook nog in de picture komen.
De juiste mensen ontmoeten die wel willen helpen.
Dan is het meteen duidelijk dat de kansen niet gelijk zijn.
En opzich is dat jammer.
Het is niet anders en is overal zo.
Maar het is dan te simpel om te stellen als je wilt kom je er altijd.
Dat de droom niet de gewone werkelijkheid.
Natuurljk met op de bank zitten lukt het zeker niet.
Maar de zelfvansprekendheid van sommige hier staat te ver van de werkelijkheid.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:02

avanoort schreef:
Ach misschien ben ik ook raar }:0

wat is raar? Ieder is wie hij is...

Weet je...Nederland is en blijft een calvinistisch landje, waarbij we snel met de vinger naar anderen wijzen als die het in onze ogen te bont maken (op welk vlak dan ook). Heb je een grote auto....of woon je in een mooi huis?
"Waar doet ze het van" wordt dan vaak geroepen.
I.p.v. dat er dan alleen met verbazing naar gekeken wordt...in de zin van bijvoorbeeld "Goh...hoe is het mogelijk dat zo'n jong stel van achter in de twintig in zo'n kast van een huis woont..." volgt er gelijk een oordeel op. Ook de TS oordeelt over al die kinderen die ze op wedstrijden ziet. En dat oordelen zit eigenlijk in ons allemaal... Terwijl dat jonge stel in dat grote huis wellicht een erfenis heeft gehad, maar liever de dierbare die daarvoor overleden is nog had gehad... (ik noem maar wat).

Kunst is, om nadat zo'n oordeel in je op komt borrelen, je dit relativeert... En wat boeit het eigenlijk wat anderen hebben/doen...

De andere zijde is er ook. Hoe vaak lees (op bokt)/hoor je niet dat mensen het stoer vinden als andere mensen naar ze kijken als ze met hun paard in het bos rijden. Als wandelaars opmerkingen maken.... daar groeien veel ruiters van...wauw....er wordt naar je gekeken, je wordt bewonderd (al die talentenjachten op tv trekken niet voor niets zoveel deelnemers).
En waarom????
Waarom is het zo belangrijk voor mensen dat volkomen wildvreemden in het bos jou op je paard zien? Wat verschaft jou dat???? Wat draagt dat nou werkelijk bij aan je geluk????

En ik herken het ook wel... Ik heb het aardig goed voor elkaar: paarden bij huis, eigen bak met sproei installatie, trekker om de bak te slepen, geweldig bos en hei voor de deur.... grote auto en een mooie trailer om op pad te gaan...
Maar daar heb ik keihard voor gewerkt!!!! En het geluk gehad dat we ons eerste huis in een goede tijd kochten en verkochten, dus overwaarde...
En ik werk er nog kei- en kei-hard voor!
En toch kijken mensen soms ook met afgunst naar mij....dat weet ik...
Maar dat zie ik niet als mijn probleem...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:11

Woot discussies haha op mijne werd trouwens niet meer gereageerd. Maarja hoop er ooit wel wedstrijden te kunnen rijden als ik zelf zat geld heb :P Miss ben ik dan 30 hahahaha

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:22

_Hyperion_ schreef:
Weet je...Nederland is en blijft een calvinistisch landje, waarbij we snel met de vinger naar anderen wijzen als die het in onze ogen te bont maken (op welk vlak dan ook). Heb je een grote auto....of woon je in een mooi huis?
"Waar doet ze het van" wordt dan vaak geroepen.
I.p.v. dat er dan alleen met verbazing naar gekeken wordt...in de zin van bijvoorbeeld "Goh...hoe is het mogelijk dat zo'n jong stel van achter in de twintig in zo'n kast van een huis woont..." volgt er gelijk een oordeel op. Ook de TS oordeelt over al die kinderen die ze op wedstrijden ziet. En dat oordelen zit eigenlijk in ons allemaal... Terwijl dat jonge stel in dat grote huis wellicht een erfenis heeft gehad, maar liever de dierbare die daarvoor overleden is nog had gehad... (ik noem maar wat).

Kunst is, om nadat zo'n oordeel in je op komt borrelen, je dit relativeert... En wat boeit het eigenlijk wat anderen hebben/doen...

Helemaal mee eens......en ik vind het altijd jammer dat dit soort bemoeizucht zich hoofdzakelijk beperkt tot de mensen die in de ogen van anderen een hogere standaard van welvaart kennen, mensen waarbij het allemaal wat minder gaat of echt in de problemen komen zijn doorgaans niet interessant. Die bemoeizucht is dus nogal selectief.

Ook heerst er in NL de mentaliteit dat wanneer iemand iets onderneemt en hij boert goed dan kan het niet anders dan dat hij/zij een oplichter of een boef is, maar als de onderneming op niets uitdraait dan is het een loser. Kortom het is nooit goed.

In de VS bijv. ligt dat anders....succes is je gegund en wanneer je zaak op niets uitdraait dan respecteert men iig het feit dat je het hebt geprobeerd.

Dit is niet anders wanneer het gaat om het bereiken van de top in een bepaalde sport.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:17

Hmmm, interessante discussie is het geworden!

Zo te lezen vinden veel mensen dat als je er maar hard genoeg voor werkt en echt talent hebt, je er wel komt.. Maar als we dan eens kijken naar de pony's, junioren en young riders. Denken jullie daar hetzelfde over? Daar ben je namelijk (in ieder geval bij de pony's) vrijwel geheel op je ouders aangewezen, of de kansen die je krijgt voor een bepaalde leeftijd, (aangezien pony's internationaal maar t/m 16 is, en junioren & young riders ook aan leeftijd gebonden is).
Ik las al een stuk terug iemand die ook EK pony's had gereden terwijl diegene niet rijk was, en ik moet even zeggen dat ik daar heel veel respect voor heb! :j Maar nou ben ik wel benieuwd: Denken jullie dat als je écht talent hebt, je sowieso wel zover komt bij de pony's/junioren/young riders als je geen geld hebt?
Aangezien je dan dus niet bent aangewezen op of je een goede baan hebt, veel verdient etc, want die kinderen van de pony's gaan nog gewoon naar school, en hebben dus geen 'eigen budget'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:30

Kijk naar Chayen Kromowidjojo ( als ik het goed schrijf) Valentijn is niet van haar maar wel Nederlands kampioen. Start IR wedstrijden, er zijn er niet zoveel als haar maar wel een paar. Juist pony's AB kader is moeilijk want dan moet je toch wel op jonge leeftijd Z2 zijn, om te knokken voor een plekje in het kader en ja, dan komt er toch weer geld om de hoek kijken want je moet op bepaalde wedstrijden uitkomen en die kosten tijd en geld. Niet iedereen heeft ouders zoals Maria vd Dungen die, ondanks dat ze wel heeft leren rijden, het succes voor hun dochter bij de pony's echt gekocht hebben en zij zullen niet de enigste zijn.
Dus zoals het er nu in Nederland voorstaat ben je idd geld nodig of fijne familie waarvan je Divano Du Bois te rijden krijgt, die is van Julia doorgeschoven naar Floor.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:29

een kind heeft ouders nodig die voor 100% mee willen werken in de ambities van het kind. Deze ouders hoeven niet rijk te zijn, maar moeten wel hard willen werken en veel voor de sport van hun kind willen laten. Als dit kind dan talent een veel inzet heeft, dan lukt het wel. Zonder steun van ouders word het voor en kind gewoon moeilijk.
En dan ff voor schrikdraad: dit kind of de ouders ervan moeten niet de pech hebben ziek te worden, of dood gaan, hethuis moet niet afbranden, ze moeten niet opgelicht worden of de pech hebben dat hun dorp overstroomt.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:37

't Blijft natuurlijk een dure sport, en met geld kom je sneller vooruit.. Maar met werken lukt het ook wel, en dan hoef je zelfs geen hoop talent om toch op je eigen niveau een beetje mee te draaien.

Ik ben altijd gesteund door m'n ouders in m'n hobby, zowel op gebied van fysieke hulp (rondvoeren e.d.) als op financieel vlak. Toen ik m'n zelfgekochte paard moest laten inslapen, hebben zij een andere voor me betaald.

Nu woon ik sinds een jaar alleen en moet ik alles zelf bekostigen. Ik heb een leuk paard, maar absoluut geen topper. Ik heb een oud vrachtwagentje van 25 jaar oud, en ik rijd met een eenvoudig wintec zadel. Met fulltime werken lukt het mij goed om stalling, les, en voldoende kwalitatief materiaal te betalen zodat ik mijn sport kan beoefenen. Ik ga bewust niet op de regionale rijden, omdat ik wéét dat mijn paard daar niet goed genoeg voor is, en ik niet genoeg talent heb. Ik rijd wel mee bij de LRV en heb dit jaar mijn eerste volwaardige zomerseizoen, na een heel pak pech met de paarden.
Ik rijd maar op B niveau (momenteel), maar heb met 3 wedstrijden wel al wat winstpunten verzameld dus ik ben een tevreden amazone.. Ik heb dan niet DE grote luxe, HET chiqueste paard, maar ik kan wél op wedstrijd en ik heb er zelf voor gewerkt, zowel om het te bekostigen als om mijn paard wedstrijdklaar te hebben.

Anderszijds besef ik ook dat ik bij de LRV misschien tot de M of de Z kom, met heel veel geluk en tijd, maar dat het daar wellicht zal ophouden als ik tegen die tijd niet meer middelen heb zoals een beter paard, een vrachtwagen die gerust een paar honderd kilometer bolt en meer lessen. Maar dat zien we dan wel, ik ben nog jong en ben al gelukkig dat ik dit nu zelf kan, wie weet kan ik later wél een duur paard en alles wat daarbijhoort betalen..

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:01

nou schoentje
dan ben je er toch
ouders moeten mee werken. Ook financieel.
Een pony, ook geen dure, kost toch elke maand stalling. Er moet een redelijk grote auto komen enz.
Kijk eens hier bij het jeugd gedeelte hoe vaak er een topic is over hoe haal ik mijn ouders om een pony te kopen.
Vaak kan het niet. Of willen ze niet.

Kijk ook eens op het algemene forum hoe vaak er topics staan over kinderen die een ouder kwijt zijn.
Dus jij kunt daar wel flauw op reageren maar dat geeft meer aan hoe jij in de wereld staat bianca dan hoe het helaas ook vaak is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:15

ouders moeten idd finacieel meewerken, maar ze hoeven niet rijk te zijn!

Een steenrijk kind kan ook ziek worden, die ouders kunnen ook overlijden, bij die mensen kan het ook fout gaan. Geld maakt niet gelukkig, het kan wel bepaalde dingen makkelijker maken, maar voor de rijke zijn de grote tegenslagen net zo moeilijk.
Een schathemeltje rijk kind met leukemie bijvoorbeeld, heeft het imo moeilijker dan een arm gezond kind. Dat arme kind kan nog hard gaan werken om iets te berijken, voor dat rijke kind word het, ondanks al het geld, heel moeilijk!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:35

ik zeg nergens dat ouders een miljoen op de bank moeten hebben.
Maar er moet wel redelijk wat geld zijn voor een eigen pony.
Jij vind dat misschien niet veel geld maar daar kijken vele anders tegen aan.
Later als je groot bent en je eigen keuzes kan maken is het makkelijker dat heb ik al steeds aangegeven.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:27

Je moet er vooral zelf 100% voor willen gaan als je iets wil bereiken. Ik zou ook graag wedstrijden willen rijden maar dat zou betekenen dat ik mijn pony moet verkopen voor een goed paard en dat wil ik niet. Ik kan best netjes rijden en heb daardoor ook vaak paarden van andere mensen te rijden gekregen maar ik ben ook weer niet zo fanatiek dat ik de motivatie op kan brengen om elke dag naast mijn baan 2 of 3 paarden te rijden. Keuzes, keuzes. Ik geef momenteel prioriteit aan andere dingen zoals vrije tijd en een sociaal leven. Intussen groei ik langzaam door in salaris en kan ik t.z.t. misschien wel een leuk paard kopen als de pony met pensioen is. Als ik nu wedstrijden had willen rijden had dat best gekund maar ik heb andere keuzes gemaakt, dan moet je ook niet lopen miepen dat het een ander wel allemaal lukt.

En als je het geld hebt om het paard te kopen dat bij je ambities past denk ik, waarom niet? Iemand heeft toch ooit gezegd, een mooie vreet net zoveel als een lelijke? Ik zou ook Jaguar rijden als ik het me zou kunnen veroorloven! :D

Ik denk best dat er een hoop mensen zijn die denken dat succes te koop is maar die mensen gaan het uiteindelijk ook niet redden. Die rijden hoog mee in de basis, misschien ook nog wel internationaal, maar dat zijn niet de namen die je op een EK of WK terug gaat zien. Daartegenover staan de mensen die wel alles mee hebben, financieel, inzet, talent en daar reageren andere mensen die het minder hebben vaak erg afgunstig op. Zonde, concentreer je liever op jezelf en wat jij binnen jouw mogelijkheden kan bereiken.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:02

Bij ons zijn er ook een aantal hoor. Pony's die maar weer verkocht worden omdat ze niet héél braaf zijn en dus geen punten rijden. Dan word er dus niet gezegd ga maar eens op les en leer er wat van.. nee, word er een andere pony gekocht.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:04

Wellicht niet een perfect voorbeeld: [YRT] Hoeveel dekjes heb je? En wat voor kleuren?

Maar soms denk ik echt WAAROM HEB JE ER IN GODS NAAM ZOVEEL?
Sommige mensen hebben wel rond de 20 dekjes, een beetje dek kost zo rond de 30 euro, daar hebben zij ook wel een bandages bij, geen idee hoeveel die kosten eigenlijk, ik heb er namelijk geen. Maar dat kost dus al rond de 600 euro en dat zonder bandages. Heeft men tegenwoordig geld teveel, nou kom maar hier heen! Ik heb 1 dekje van eurostar en een witte. Moet eerlijk, liefste heb ik er 1 bij omdat ie soms nog wat nat is van de vorige dag. Ach ja, ik ben over krap twee weken jarig, zal me ouders even flink lief aankijken.

En wat heb je aan dure paarden? De beste paarden zijn slechte paarden die veel moeite hebben met allerhande dingen, daar leer je van rijden.(niet de basis, dan is een leerpaard fijn) Wat zeggen de ouders over een paard? Oke wel wat maar elk dier is uniek, een goed karakter vind ik belangrijker als de allerbeste gangen.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:23

Maar ik heb ook heeeeeeel veel dekjes, maar die heb ik stuk voor stuk zelf bekostigd....ik rij er dan ook maar 1x mee, dan is het zo nat van het zweet....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:52

Als mensen veel dekjes kunnen kopen en de dierenarts zonodig ook kunnen betalen moeten ze dat fijn doen.
Zelf scoor ik eens in de zoveel tijd een dekje voor een een tientje omdat het uit is. Waar eerder mensen 40 euro voor neer telde
Ieders keuze .