Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:09

Ninx schreef:
pizza64 schreef:
Ons paard was 4 toen hij in april zadelmak is gemaakt in september liep hij zijn 1e cc, nu is hij 6 en Z1 dressuur en B springen. In de dressuur gaat het op cc op het ogenblik niet vlekkeloos hij heeft last van spanning waardoor er veel oefeningen mis gaan. Hierdoor raakt de amazone ook weer gespannen wat weer uitwerking heeft op haar paard. Ons argument om toch naar CC gaan is: we moeten dit doorbreken, dus wat we nu doen is als het echt niet gaat vlak voor het einde van de proef afgroeten en dan in de inrijbaan hem nog even oppakken zodat ze beiden weer met een goed gevoel bij de trailer aan komen.

Of een half jaar het land op... en daarna weer eens oppakken.... Heeft dit dier na het beleren wel eens gewoon een half jaar niks mogen doen? Of bijvoorbeeld 2 maanden, dan een poos lekker naar buiten (ohz), dan weer even pauze, en dan pas weer oppakken o.i.d.?

Na het beleren is ze door blijven rijden, het voorjaar er na heeft hij een maand vakantie gehad(overdag op de wei en nachts op stal) en dit voorjaar 14 dagen vakantie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:11

Ninx schreef:
Tendance schreef:
Maar die periodes heeft hij vast wel gehad. Dat hoeft toch niet gelijk een half jaar te zijn. Ik denk dat ze er goed aan doen, door op deze diervriendelijke manier de spanning voor beiden op te lossen.

Dat kun je je afvragen... Vaak doet men dit namelijk niet, waardoor op en gegeven moment het paard 'vastloopt' en het leerproces stagneert.... kortsluiting.
Op het moment dat zich een dergelijk vicieuze cirkel voordoet, moet je die eigenlijk doorbreken en JUIST even iets volstrekt anders gaan doen. Op die leeftijd is een beetje geduld en even een andere weg in slaan toch niet onoverkomelijk?

SOMS doet men dit niet. Veel vaker doet men dit wel. Veel mensen gaan op vakantie en geven hun paard dan ook vakantie.

Tendance

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:16

Toch is er niemand die reageert op mijn post over het zadelmak maken van mijn paard. Er zijn heus wel mensen die daar een mening over hebben. Die mag je geven hoor, want dan hebben we het tenminste over een daadwerkelijk bestaande situatie.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:17

Ninx schreef:
Tendance schreef:
Dat lost de spanning van paard en ruiter toch niet op?
Uitstel zou dan afstel kunnen betekenen.

Een paard heeft tussen periodes van leren, periodes van bezinken nodig... De snelheid waarmee wij vaak willen werken, kan dat 'walnootje' tussen de oren vaak gewoon niet aan.
Na intensieve perioden het paard telkens even de kans geven te verwerken wat het heeft geleerd, en gewoon buiten kunnen lopen met andere paarden, werkt wonderen!
Veelal heb je na zo'n periode wederom een fris en nieuwsgierig paard in handen dat bereid is weer te leren.

Mee eens, maar waarom vind jij nu dat jou manier beter is dan de onze. IMO is hoe wij het aanpakken ook een manier van laten bezinken.......... Wij gaan elke dag met hem om weten zo langzamerhand goed hoe hij in elkaar steekt en zijn dus van mening dat het dus niets oplost om het "probleem" te ontwijken maar het op te zoeken.
Toen hij net onder het zadel was vond hij galopperen bijvoorbeeld erg moeilijk, tja dan denk ik oefening baart kunst.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:18

Moll,
Ik voel mij totaal niet aangesproken, maar ik vind dat in dit soort topics wel een hoop mensen (onterecht) over 1 kam worden geschoren. Ook door jou. Jouw manier van posten vind ik ook bevooroordelend over komen, vooral dat stukje over GP. Ik zie graag rijtopics van jouw vriendin voorbij komen op Bokt, zij is/was toch ook een wedstrijdruiter? Wat is het verschil dan? Dat snap ik vaak niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:19

Ninx schreef:
Tendance schreef:
Maar die periodes heeft hij vast wel gehad. Dat hoeft toch niet gelijk een half jaar te zijn. Ik denk dat ze er goed aan doen, door op deze diervriendelijke manier de spanning voor beiden op te lossen.

Dat kun je je afvragen... Vaak doet men dit namelijk niet, waardoor op en gegeven moment het paard 'vastloopt' en het leerproces stagneert.... kortsluiting.
Op het moment dat zich een dergelijk vicieuze cirkel voordoet, moet je die eigenlijk doorbreken en JUIST even iets volstrekt anders gaan doen. Op die leeftijd is een beetje geduld en even een andere weg in slaan toch niet onoverkomelijk?

Het dikgedrukte vind ik ook weer zo'n aanname waar ik serieuze twijfels bij heb...het paard loopt imo niet vast omdat hij geen vakantie krijgt, het paard loopt vast omdat de ruiter het moeilijk heeft en daardoor onduidelijk is en het voor het paard veel moeilijker maakt dan nodig...Ik ga niet op vakantie, mijn paarden krijgen ook geen vakantie (tenminste de paarden vanaf vijf jaar niet meer) en ook mijn training gaat met ups en downs, en ook mijn paarden vinden het soms even moeilijk, maar je kunt dan ook wél doortrainen maar een bepaalde oefening even laten liggen bijvoorbeeld. Dan bezinkt het ook...Of gewoon eens twee weken alleen maar basiswerk doen, of eens lekker het bos ingaan...Als je zover bent dat je paard maanden of een halfjaar stilzetten de enige optie is, heb je al zoveel signalen gemist en ben je al zovaak over de grens heengegaan...Maar dat wil niet zeggen dat het paard het nodig had om zolang stil te staan als de ruiter beter had opgelet en had geluisterd...
Op het moment dat de diervriendelijkheid word gezocht in 'het paard moet vakantie' is dat imo een manier om de problemen die ontstaan door onkundig opleiden te omzeilen...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:20

Moll:
Ik kan meegaan in het gedeelte dat sommige dingen te wijten zijn aan de hedendaagse instructie, maar dat heeft niets te maken met dat amateurs zich willen vergelijken met topruiters. Ik neem toch aan, dat iedereen wel weet dat Anky, Adelinde, Edward etc gezegend zijn met wat meer talent (en doorzettingsvermogen) als de gemiddelde bokker.
En Moll, jij bent toch ook instructeur? Dan kan jij i.i.g. met jouw lesklanten daar wat aan doen. Dat is misschien maar een druppel, maar een begin.[/quote]
mij les klanten rijden ook volgens het klassieke concept.
En dat ieder vind dat een anky en een gal enz gezegend zou zijn laat ik in het midden, maar dat zij ee voorbeeld functie hebben in de rijerij voor velen kunnen we niet omheen, dat ze de dressuur met het circus rijden naar de kloten helpen en hier mee dus de amateurs het voorbeeld geven is gewoon een feit

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:21

ik vind het zo wie zo te vroeg om een paard/pony met 3 al in te rijden.
heelveel paarden zijn er nog niet aan toe, er zijn misschien uitzonderingen.
het is maar goed dat paarden niet kunnen praten.
en ik vind het geen excuus om te zeggen, mijn paard wil werken want hij staat te stijgeren
op z'n stal of als ik niet met hem doe wordt hij helemaal wild.
en zolang ze niets veranderen bij de federatie's en op keuringen en noem maar op, zal het alleen nog maar erger worden.
er wordt in veel gevallen niet meer naar het paard gekeken, dat vind ik heel jammer.
dat is hetzelfde dat ze veulens op veilingen laten vrij springen, belachelijk.
enzo kan ik nog wel even doorgaan.
ik kan hier altijd heel boos om worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:22

Tendance schreef:
Toch is er niemand die reageert op mijn post over het zadelmak maken van mijn paard. Er zijn heus wel mensen die daar een mening over hebben. Die mag je geven hoor, want dan hebben we het tenminste over een daadwerkelijk bestaande situatie.

Ik maakte 30 jaar geleden pony's (en soms paarden) zadelmak voor een fokker op dezelfde manier. Het ging altijd prima, nooit echte problemen gehad. Dus er is niet veel veranderd met nu. Wel lieten wij sommige paarden nog een jaartje staan omdat zij erg slungerig waren en wat meer tijd nodig hadden.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:23

ik zou nooit een voorbeeld aan de top ruiters nemen.
want je wilt niet weten wat daar soms achter gesloten deuren gebeurt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:24

Electra63 schreef:
Moll,
Ik voel mij totaal niet aangesproken, maar ik vind dat in dit soort topics wel een hoop mensen (onterecht) over 1 kam worden geschoren. Ook door jou. Jouw manier van posten vind ik ook bevooroordelend over komen, vooral dat stukje over GP. Ik zie graag rijtopics van jouw vriendin voorbij komen op Bokt, zij is/was toch ook een wedstrijdruiter? Wat is het verschil dan? Dat snap ik vaak niet.

Zij is dat klopt, zij werkt van hot het klassieke aspect, ik heb ook wedstrijd ruiters die ik les geef, maar ook hier staat vast het paard bepaald en niet de ruiter,dus van uit het klassieke oogpunt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:25

Moll schreef:
Moll:
Ik kan meegaan in het gedeelte dat sommige dingen te wijten zijn aan de hedendaagse instructie, maar dat heeft niets te maken met dat amateurs zich willen vergelijken met topruiters. Ik neem toch aan, dat iedereen wel weet dat Anky, Adelinde, Edward etc gezegend zijn met wat meer talent (en doorzettingsvermogen) als de gemiddelde bokker.
En Moll, jij bent toch ook instructeur? Dan kan jij i.i.g. met jouw lesklanten daar wat aan doen. Dat is misschien maar een druppel, maar een begin.

En dat ieder vind dat een anky en een gal enz gezegend zou zijn laat ik in het midden, maar dat zij ee voorbeeld functie hebben in de rijerij voor velen kunnen we niet omheen, dat ze de dressuur met het circus rijden naar de kloten helpen en hier mee dus de amateurs het voorbeeld geven is gewoon een feit[/quote]

Ik geloof niet dat het een feit is dat de dressuur naar de klote is gereden, gezien de successen van onze dressuur/springruiters en de successen van vooral de fokprodukten van het KWPN. Het is jouw mening, dat is iets anders.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:25

Moll, ik ken jou niet, je vriendin wel en heb niets op jullie manier van rijden tegen, maar ik doe het gewoon liever anders, maar wel met net zoveel liefde en oor voor mijn paarden.
Er is niet maar 1 weg die naar Rome leidt, maar voor iedere combinatie is er een andere weg die bij ze past. Ik geloof niet dat er zo veel mensen slecht bezig zijn.
Anders wel, maar dat hoeft niet direct slecht te zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:26

Joolien schreef:
Goed voorbeeld RM.

Laat het duidelijk zijn dat ik ook mijn tekortkomingen heb, dat heb ik eerder al aangegeven. Het is alleen zo'n raar idee dat er zo weinig mensen zijn die zien wat ik zie, of dat positief is mag je zelf oordelen. En ik vind de manier waarom Jasmijn zo (soms) agressief naar mij overkomt niet tof, daarom reageer ik niet vaak op haar posts.
En hoe ik nu rijd? Ik luister meer dan ooit naar mijn paarden, ik maak gebruik wat zij me aanbieden. Ben ik daar bijzonder in? Nee maar het wordt ook vaak genoeg vergeten, meer dan zou moeten.

En als je toevallig een paard hebt die een hoop aanbiedt, waardoor de klasses snel gaan? Veel van de mensen die snel gaan zijn degene die weinig op wedstrijd gaan, maar de wedstrijden die ze rijden dik scoren.

Ik vind mensen die puntjes sprokkelen erger, die wekelijks op wedstrijd gaan om maar aan de punten te komen. Ik vind een wedstrijd best intensief (misschien nog wel meer voor mezelf dan voor paard) en je hebt ook een groep mensen die elke week, of heel regelmatig gaan, maar die niet snel gaan, omdat de punten niet komen. Dus waarom zijn de mensen, die 3 a 4 keer per week hun jonge paard kort rijden en dik scoren op wedstrijd, waardoor ze snel door de klasses heen gaan, zo slecht dan? Heb je liever die andere groep?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:28

Ja waarom? waarom? waarom? het draait maar om 1 ding en dat is geld. Zelf zou ik geen paard willen dat snel snel klaargestoomd is, want dat gaat later tegen je keren in de vorm van allerlei blessures en probleemgedrag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:29

ik ken Moll niet en zijn vriendin ook niet IRL, maar vooral de topics van zijn vriendin zien er zeer netjes uit. Maar dat zegt niets over andere ruiters. Waarom zouden bijv. Tendence, Jasmijn niet net zo netjes en paardvriendelijk rijden? Het één sluit het ander niet uit.

JeaDH

Tendance schreef:

Zoals ik het lees is er niet mis met wat jij doet. Jij gaat iedere dag met je paard om en kan zelf dan ook het best beoordelen wat goed voor haar of hem is. Ik denk ook niet dat maar 1 manier goed is. Je moet kijken wat het best bij jou en je paard past. En natuurlijk gaat er wel eens wat mis. Nou daar kunnen we van leren. Ik ben nog steeds van mening dat een paard niet van suiker is en best tegen een stootje kan.

Tendance

paddy schreef:
en ik vind het geen excuus om te zeggen, mijn paard wil werken want hij staat te stijgeren
en zolang ze niets veranderen bij de federatie's en op keuringen en noem maar op, zal het alleen nog maar erger worden.
er wordt in veel gevallen niet meer naar het paard gekeken, dat vind ik heel jammer.

Ik zeg nergens dat hij wild wordt als ik niets met hem doe. Bij hem is steigeren, nou ja echt steigeren is het niet, meer hupsen echt een vraag om aandacht.
En zoveel vroeg ik toch niet van hem. Als je je mening geeft moet je wel op de hele strekking reageren en in je achterhoofd houden, dat ik dit paard al vanaf zijn geboorte ken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:30

Maar ik ga me toch dingen afvragen over een bepaald systeem als er bij iemand in dat systeem bijvoorbeeld de wissels niet willen lukken. Ik weet de oorzaak wel en de oplossingen ook, alleen kost dat dus tijd en een andere benadering. Daar loop je niet tegenaan als je alles de juiste tijd geeft en op een andere manier rijdt. Als het paard echt ECHT los is dan lukt namelijk ALLES wat je er van vraagt. Hoe het paard ook gebouwd is en wat voor karakter het ook heeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:30

Electra63 schreef:
Moll schreef:
Moll:
En Moll, jij bent toch ook instructeur? Dan kan jij i.i.g. met jouw lesklanten daar wat aan doen. Dat is misschien maar een druppel, maar een begin.

En dat ieder vind dat een anky en een gal enz gezegend zou zijn laat ik in het midden, maar dat zij ee voorbeeld functie hebben in de rijerij voor velen kunnen we niet omheen, dat ze de dressuur met het circus rijden naar de kloten helpen en hier mee dus de amateurs het voorbeeld geven is gewoon een feit

Ik geloof niet dat het een feit is dat de dressuur naar de klote is gereden, gezien de successen van onze dressuur/springruiters en de successen van vooral de fokprodukten van het KWPN. Het is jouw mening, dat is iets anders.[/quote]
Mijn mening zonder meer, echter wijd gedeeld, echter omdat er zo gekeken word van uit de jury wil niet zeggen dat het rijtechnish correct is, hoe je het draait of keert het is circus niks meer of minder

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:31

Electra63 schreef:
Tendance schreef:

Ik maakte 30 jaar geleden pony's (en soms paarden) zadelmak voor een fokker op dezelfde manier. Het ging altijd prima, nooit echte problemen gehad. Dus er is niet veel veranderd met nu. Wel lieten wij sommige paarden nog een jaartje staan omdat zij erg slungerig waren en wat meer tijd nodig hadden.

Als dat nodig was had ik dat ook gedaan hoor, want normaal maak ik ze pas met 4 zadelmak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:31

Moll, ik ben slecht in quoten, maar jij nog meer.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:34

Electra63 schreef:
Moll, ik ben slecht in quoten, maar jij nog meer.

Klopt komt dat ik via me telefoon alles doet hahahahahahah

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:34

Tendance schreef:
paddy schreef:

Ik zeg nergens dat hij wild wordt als ik niets met hem doe. Bij hem is steigeren, nou ja echt steigeren is het niet, meer hupsen echt een vraag om aandacht.

het ging niet alleen om jou hoor.
maar ik hoor dat mensen heel vaak zeggen.
maar er zijn paarden die vragen om aandacht en er zijn paarden die vragen om aandacht.
maar vragen ze om gereden te worden, dat is mijn vraag.
En zoveel vroeg ik toch niet van hem. Als je je mening geeft moet je wel op de hele strekking reageren en in je achterhoofd houden, dat ik dit paard al vanaf zijn geboorte ken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:35

Mindfields schreef:
Maar ik ga me toch dingen afvragen over een bepaald systeem als er bij iemand in dat systeem bijvoorbeeld de wissels niet willen lukken. Ik weet de oorzaak wel en de oplossingen ook, alleen kost dat dus tijd en een andere benadering. Daar loop je niet tegenaan als je alles de juiste tijd geeft en op een andere manier rijdt. Als het paard echt ECHT los is dan lukt namelijk ALLES wat je er van vraagt. Hoe het paard ook gebouwd is en wat voor karakter het ook heeft.

Gaat dit nu over mijn merrie, die de wissels niet loopt?
Want daarover weet je ook, dat ze, ze liever ook in vrijheid niet loopt, dus hoefde het van mij ook niet. Overigens loopt ze ze inmiddels wel, gewoon op mijn methode.
En echt losrijden hoeft niet perse langs 1 methode.