Moll schreef:Illusion1990 schreef:Bokkers die deze discussie interessant vinden, zouden dit topic ook eens moeten lezen. Ook interessant. De andere kant van het verhaal...
[RT-P] Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?
Ik lees mee, en heb ook geantwoord.
Veel leesplezier, maar waar heb je geantwoord?
Helemaal eens met dit topic! Er is zo ontzettend veel verwarring over dat 'aan de teugel rijden'. Herkenbaar, dat stukje van 'allergisch' zijn voor die term.
Dit is natuurlijk een totaal verkeerd beeld, wat in de praktijk helaas vaak wordt toegepast. Zeker op maneges kom je het tegen. Ik heb heel vaak geprobeerd te vertellen dat dit een verkeerd plaatje is, dat dit niet is zoals het hoort, maar dat het eigenlijk gewoon in de krul trekken is. De term 'aan de teugel' is dan ook wel wat misleidend. Het 'echte' aan de teugel lopen, komt voort uit nageeflijkheid en heeft niks te maken met handwerk, dwangmatigheid of een kunstje voor de mooi. Ik heb het verhaal een beetje basaal verteld, dat het allemaal begint in de achterhand, deze moet actief zijn en een stuwende werking hebben, ook moet het paard zich ontspannen in zijn lichaam, de rug bolt dan op en er ontstaat een aanleuning. Het paard 'accepteert' en 'draagt' de ruiter dan. De boog in de hals ontstaat doordat de pony over de rug loopt. Deze boog ziet er anders uit dan wanneer het paard in een valse knik loopt, enz. Ze moeten echter niks van dressuur weten (heel erg anti, onnatuurlijk), en geloven mij niet. Ze denken dat ik het idealiseer.
Maar als ik eerlijk ben, vind ik dat er gewerkt moet worden aan het rijtechnische plaatje. Want vrijwel iedere ruiter vindt het toch min of meer belangrijk om zijn paard te gymnastiseren? Dit is gewoon beter. Ik snap eigenlijk niet, dat je je paard al zolang zijn rug weg laat drukken.
!!
Tuurlijk.. het is de pony zijn schuld.. die denkt er aan om te trekken aan het baasje.
vandaag ontzettend zenuwachtig 2 proeven

)