De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 23:59

Moll schreef:
Illusion1990 schreef:
Bokkers die deze discussie interessant vinden, zouden dit topic ook eens moeten lezen. Ook interessant. De andere kant van het verhaal...

[RT-P] Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Ik lees mee, en heb ook geantwoord.

Veel leesplezier, maar waar heb je geantwoord?

S_en_Z

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:01

ja klopt mika.. maar weerstand bieden (dus wat druk geven) is iets heel anders dan je paard
in positie dwingen.

Het paard moet het werk doen.. en de ruiter moet "mee leren liften" en anticiperen
op extra hulp om net wat meer uit het paard te krijgen dat het van zichzelf niet zou doen (dat is hoe ik het zie)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:02

:j Helemaal eens met dit topic! Er is zo ontzettend veel verwarring over dat 'aan de teugel rijden'. Herkenbaar, dat stukje van 'allergisch' zijn voor die term.
Ik heb een heel deel van de discussie gemist, maar zou hier eigenlijk ook nog graag iets anders willen toelichten. Het omgekeerde kom ik ook tegen; mijn moeder en zusje zijn heel erg anti 'aan de teugel'. De precieze definitie van aan de teugel rijden kennen ze niet, eigenlijk associeren ze het alleen met de boog in de hals, je handen daarvoor gebruiken en dwang naar het paard toe. Logisch dat ze een negatief plaatje hebben! :n Dit is natuurlijk een totaal verkeerd beeld, wat in de praktijk helaas vaak wordt toegepast. Zeker op maneges kom je het tegen. Ik heb heel vaak geprobeerd te vertellen dat dit een verkeerd plaatje is, dat dit niet is zoals het hoort, maar dat het eigenlijk gewoon in de krul trekken is. De term 'aan de teugel' is dan ook wel wat misleidend. Het 'echte' aan de teugel lopen, komt voort uit nageeflijkheid en heeft niks te maken met handwerk, dwangmatigheid of een kunstje voor de mooi. Ik heb het verhaal een beetje basaal verteld, dat het allemaal begint in de achterhand, deze moet actief zijn en een stuwende werking hebben, ook moet het paard zich ontspannen in zijn lichaam, de rug bolt dan op en er ontstaat een aanleuning. Het paard 'accepteert' en 'draagt' de ruiter dan. De boog in de hals ontstaat doordat de pony over de rug loopt. Deze boog ziet er anders uit dan wanneer het paard in een valse knik loopt, enz. Ze moeten echter niks van dressuur weten (heel erg anti, onnatuurlijk), en geloven mij niet. Ze denken dat ik het idealiseer. := Maar als ik eerlijk ben, vind ik dat er gewerkt moet worden aan het rijtechnische plaatje. Want vrijwel iedere ruiter vindt het toch min of meer belangrijk om zijn paard te gymnastiseren? Dit is gewoon beter. Ik snap eigenlijk niet, dat je je paard al zolang zijn rug weg laat drukken.

Ik ben zelf ook nog niet zó ver met kennis over nageeflijkheid/aan de teugel, maar vraag me vaak af waarom zoveel pony's en paarden (met een eigenaar) niet over de rug lopen/op de voorhand vallen, terwijl de ruiter er netjes op zit, er in een actief tempo gereden wordt, afwisseling is van gangen en figuren etc., je ziet niks verkeerds aan de combinatie. Waarom ontstaat het dan toch zo vaak niet zo makkelijk? Wat ontbreekt er dan nog, blijkbaar 'iets' dat onzichtbaar is? Wat is het 'geheim'? Een echte, goede aanleuning lijk je vaak alleen te zien bij de 'echte' ervaren dressuurmensen, die al jaren trainen.

En dan nog iets. NH en nageeflijkheid, zijn dat soms tegenpolen van elkaar of zo? Ik snap niet waarom mijn moeder en zusje zo anti zijn. Kan NH en nageeflijkheid niet samen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:05

Komt omdat veel NH nu eenmaal zegt in alles het beter te kunnen en weten..
evenals Sjef Jansen met zijn "LDR"

Daarbij is ontspannen in de hals en rug rijden helemaal niet zo makkelijk.
Alleen rechtop zitten is niet genoeg. Alleen aan de voorkant of achterkant werken
ook niet.

Je werkt inderdaad toe naar een ideaalbeeld.. waarin het paard fijn losgelaten kan
"paraderen" Daar heb je gevoel voor nodig.. en een toeziend oog die je wijst op
de kleine punten die grote gevolgen kunnen hebben.

Ik zou de pagina's eens doorlezen, dan vind je een heleboel uitleg :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-08-11 00:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:06

Illusion1990 schreef:
Moll schreef:

Ik lees mee, en heb ook geantwoord.

Veel leesplezier, maar waar heb je geantwoord?

Blz 3

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:10

svdijk86 schreef:
Komt omdat veel NH nu eenmaal zegt in alles het beter te kunnen en weten.. evenals Sjef Jansen met zijn
"LDR"

En misschien recreatie/bosruiters die daar ook niet mee bezig zijn.
Daar val ik zelf eigenlijk ook wel onder, want ik heb geen sportambities en rijd veel in het bos.
Toch wil ik mijn paard ook wel goed houden, dus 1x in de week les en oefen zelf ook.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:21

Ik krijg wel eens de indruk dat veel N.H.mensen(de goeden daargelaten)het dressuurmatig niet voor mekaar krijgen ,en N.H.als excuus gebtuiken om hu eigen tekortkomingen te verdoezelen.....onzin natuurlijkwant ookeen paard dat op deze basis getraind wordt kan goed in de anleuning lopen....er zijn niet zo veel slechte methodes....wel veel slechte trainers.....(ik zeg niet dat ik een goede zou zijn,,)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:34

Wie wil een mooi voorbeeldje geen gelul in de krul met een weggedrukte rug zien?
Met halthouden notabene... ik wordt er ziek van als ik er alleen al naar kijk :(

Kan per PB.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:20

oooohhhh, wat kunnen mensen toch "zeuren".
er laat iemand een foto zien, waaarop gelijk iedereen zijn menig op los laat.
een foto, mensen, is een momentopname.

die oren, tja, ik ken er wel een paar meer hoor, die alleen maar met de oren zo lopen. is ook oplettendheid, zo zie ik het op de foto!
Oplettend op zijn ruiter.

en die staart, haha, misschien zit er een vlieg? :P

Ik bedoel, dat iedereen het altijd zo beter denkt te weten.....
wat een reactie zeg.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:46

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:39

ik rij me pony's gewoon aan de teugel.. (;
geen getrek ofsoo en als er iemand bij mij trekt is het de pony zelf ;) !!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:06

:') Tuurlijk.. het is de pony zijn schuld.. die denkt er aan om te trekken aan het baasje.

Al eens bij nagedacht dat jij misschien te snel of te langzaam zou kunnen rijden waardoor
hij dat gaat doen? Dat hij niet actief is op de juiste manier van achteren naar voren? Van been
naar je hand toe?

De stempel "hij is stout" is er zo makkelijk op getimmerd.

Wat betreft "aan de teugel":

*zucht* wat heb ik toch een heerlijk paard <3 vandaag ontzettend zenuwachtig 2 proeven
gereden (2 winst behaald terwijl ze voor mijn gevoel ze veel te laag en veel te diep liep omdat
ik wel aanleuning voelde maar niet echt een tegendruk...) En dan zie ik zulke plaatjes:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Alleen iets spanning nog in het middendrafje (laatste foto)

Verder liep ze best netjes volgens mij, had ook het idee dat ze achter de schoft ook wat meer
durfde te dalen omdat ik haar iets meer lengte had gegeven. (behalve op de laatste foto daar
hield ze zich vast bij de schoft, oefenpuntje.. middendraf rijden we niet echt vaak in training)

Is mijn gevoel stiekem toch anders dan het eruit ziet := (ja ik zat wat voorover vandaag, was best
wel zenuwachtig merkte ik zelf.. daardoor wil ik nog weleens wat verkrampen :o )

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:47

@svdijk: GEFELICITEERD!!!!

Foto 1 vind ik er erg fijn uitzien. Mooi gereden. Ben wel benieuwd naar je punten.

Stoer dat je foto's in dit topic plaatst. Vooral omdat foto's momentopnames zijn. De hele beweging missen we. Daarom, petje af, vooral voor foto 1.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:54

186 en 181, door mijn zenuwachtigheid (knijpen bovenbenen) misten we in een aantal oefeningen
wat impuls. Heb erg op safe gereden op zoek naar een vorm van ontspanning en had dus ook veel
6jes. Probeerde een beetje te voorkomen dat ik teveel aan haar zou zitten omdat ik gespannen was.

(en waarom dat nou zo was?? Ik weet het niet... :') )

Maar uiteindelijk wel mijn doel bereikt, na de proeven nog even binnen met hulp van een mede-bokker
stukje in galop en draf paardje fijn rond gereden met neusje omlaag en richting halsstrekken op de
loodlijn en toen op het moment dat ze fijn voelde (na nog geen 10 minuten) lekker uitgestapt. Zodat
we (volledig) stressvrij gestopt zijn met "trainen".

(ik voel me niet echt heel moedig om ze te plaatsen hoor, ik ben erg kritisch zelf en ik wil heel graag
leren. Dat is eigenlijk 1 van de voornaamste redenen dat ik ook vaak HAW's met filmpjes aanmaak.
extra ogen zien meer als 1 en als wat ik zie iemand het daar niet mee eens is vind ik het fijn om
daar op gewezen te worden. Kunnen we allemaal dan weer van leren al zijn het momentopnames)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:57

Omdat ik toch best wel trots ben op wat we bereikt hebben toch "de" foto iets groter nog.

Afbeelding
De rest staan op HAW http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1531336

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 17:03

svdijk86 schreef:
Omdat ik toch best wel trots ben op wat we bereikt hebben toch "de" foto iets groter nog.

Afbeelding
De rest staan op HAW http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1531336

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:35

Prachtige foto en wat zit je netjes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:12

dankje! Ze had alleen een fruitkoekje gehad van iemand dus ze was flink aan t schuimen op dr bitje. Ze vond m ook echt lekker (zo'n gesuikerd sultanaatje)hahaha

Ze heeft echt momenten dat ze superfijn loopt.. En ik dat ik netjes zit :=

Maar ze liep daar heel fijn en volgens mij klopt het plaatje van ''nageeflijkheid''.. Vandaar dat ik m met jullie wou delen :D

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:40

ik heb met mijn inmiddels5 jarige pony er ook wel eens problemen mee (gehad) maar dan probeer ik haar met mijn benen heel erg naar voren te rijden en dan 'gewoon' lichtjes tegen houden (beetje lastig uit te leggen) dus eigelijk van je been naar je hand rijden heb trouwens ook nooit hulpteugels gebruikt bij haar omdat ze zowiezo al erg lui is dus dan krijg je 'problemen' met achterbeengebruik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:03

Gisteren een vriendinnetje echte nagevelijkheid laten ervaren. :D
Normaal altijd dat gezeur met bit in stuiterend doorzitten op weggedrukte rug en maar rukken en plukken, tja als je stuiterend door moet zitten zijn je handen niet stil.

Nu zag ze mij met neckrope rijden, en dat wou ze ook wel proberen. Supertof wel, zo openminded. :) . Ze had poown net van de wei gehaald, springt erop, touwtje van halster losklikken en om de nek, stapt weg. Ontdekt dat er geen rampen gebeuren, dus ik zeg hop galopeer es aan! Dat doet zij, waarop poown prompt zijn hoofd langs de loodlijn laat zakken, hals lekker wat laag en gebogen, en jahoor rug omhoog! Pure ontspanning in combi met lekker voorwaarts rijden en niet zo verschrikkelijk tegenhouden.
Kheb gezegd meid we gaan vaker samen zo rijden. *\o/*

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:43

Aan de teugel betekend bij ons ook nageeflijk, ontspannen en vanuit de rug..
Maar ik geef toe, het is inderdaad heel erg vaak verkeerd begrepen!

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:05

Persoonlijk vind ik dat mensen er teveel mee bezig zijn. Okay het is goed dat je paard nagevelijk loopt. Maar ik vind dat mensen ook vaak vergeten het paard met iets meer teugel te rijden. Ikzelf wissel het af dan ontspannen nagevelijk naar beneden rijden (en niet in de krul><) en dan mag die weer met iets meer teugel rijden. Bij mijn paard zorgt dat ook iets meer voor ontspanning en hebben we samen een leuke rit. Want om eerlijk te zijn ik zie maar weinig paarden die uitzichzelf vanaf min1 naar beneden lopen, als je de teugels nog niet hebt opgepakt, En dat ze het ook wel fijn vinden om weer eens wat meer te zien:)

Ik wil hier niemand mee af kraken etc etc etc. Om eerlijk te zijn was ik zelf zo'n type dat het paard altijd naar beneden wouw hebben, Totdat ik dit geweldige temperamentvolle leerpaard onder me kont heb gekregen, en die heeft het me wel ff duidelijk gemaakt.

En uiteindelijk JE RIJDT SAMEN, om SAMEN plezier te maken lijkt mij.

Mja ik moet zeggen ik rijd bijna alleen maar buiten ^_^, Maar als je buiten rijd moet je ook zeker hard werken~! (Werken aan nagevelijkheid, zelfde tempo houden op de lange paden, dat die toch door de bochten heenbuigt)

*Sorry als mun verhaal onduidelijk is, Ik heb de neiging teveel op te schrijven en dat het vervolgens heel onduidelijk wordt geh

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:40

ben het heel erg eens er word zoveel zogenaamd aan de teugel gereden terwijl de houding er eigelijk alleen maar slechter van word

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:48

Gyspy jouw voorbeeld betreft nageeflijkheid vind ik geen goede. Maar de aanleuning die in dressuur zo belangrijk is kun je niet verkrijgen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:04

Dawnfirst, het is toch juist zo dat je paard pas werkelijk nageeflijk is als je hem probleemloos in houding kunt laten variëren? Hals uitschuiven, verlengen, weer wat ronder maken, en regelmatig tussendoor helemaal voorwaarts neerwaarts laten strekken. Daarbij varieer je JUIST met de lengte van de teugel. Met als doel het paard steeds weer te laten ontspannen en te controleren of ie je hand wil volgen. Kortom, 'aan de teugel' kan ook met 'iets meer teugel', als de verbinding van achter naar voor maar in stand blijft. Anders komt 'met meer teugel rijden' neer op je paard aan de voorkant losgooien.