wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 05:33

vibabu schreef:
Nouja, alsof iedereen die er af valt een handicap heeft (overdreven gesproken). Over het algemeen is het vallen toch een ontbreking van balans en evenwicht. Mede hierdoor kan er angst ontstaan. Daarnaast kan het ook weer helpen in de dressuur doordat je toch steviger komt te zitten (denk ik). Overigens zie ik gelukkig ook weinig wedstrijdruiters vallen :)

Heb je mij horen praten over een handicap? En hadden we het niet over wedstrijdniveau? Dus nogmaals, je kent de achtergronden niet van vallen, dus het is niet aan jou dit te veroordelen.
Als paarden ineens een complete rodeosessie geven, zijn er maar een paar die blijven zitten, waaronder Gert van 't Hof. Iedere gemiddelde wedstrijdruiter (want daar hadden we het immers over, niet over de manegeruiter die bij paard links bocht naar rechts eraf valt) kan een paar bokken en sprongen uitzittten en wordt daarna gelanceerd. Dus ik vind het heel goedkoop om te praten over een ontbreken van balans en evenwicht.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:47

Valencia2002 schreef:
@Zooist: ik zeg niet dat het niet kan, maar waarom zou je gelijk alles direct allemaal vragen. Ook voor de jonge paarden. Vind het fijn dat het juist wat vriendelijker is gemaakt met tussen de letters. De B is immers Basis.

De rest van mijn mening zal ik inslikken, want ik heb ook wel een idee over hoe enkelen met jonge paarden omgaan en hoe ze dan na een jaar of 7 zijn, maar daar gaat dit topic niet over.

Even hier op in hakend; als jij aan t rijden bent en je wil een overgang maken dan wil je toch dat je paard direct reageert? Tuurlijk een paard dat net een week onder het zadel is mag best wel even nadenken over een hulp, maar daarmee ga je niet op wedstrijd. Nu, in de huidige B proeven, heb je echter 20 meter om een overgang te maken, in principe zou dat best wat scherper mogen. Ook voor jonge paarden. Je kan ook voorbereiden voor een letter, je hoeft niet op de K een schop te geven om in draf te gaan ;)

Tendance

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:17

Ik denk, dat voor het welzijn van het paard, het juist goed is, dat het in de Basis nog niet precies op de letter hoeft.
Een voldoende rijdende ruiter zal een paard sowieso geen schop geven om aan te draven, maar een ruiter, die minder zeker is, zou dit veel eerder doen. Nu het niet exact op de letter hoeft haal je daar de druk voor ruiter en paard een beetje af. Want ondanks dat mensen thuis vol vertrouwen op hun paard zitten, zijn er genoeg waarbij de wedstrijdspanning best kan oplopen. Als iets dan ook nog perse op die plek moet, dan kan dat resultaten opleveren, die we liever in een proef niet zouden zien.

Wel ben ik van mening en ervaring, dat als je ondanks dat het niet hoeft, alles toch op letter doet, je een mooier beeld in de proef krijgt. En dat kan net het verschil maken tussen 1 of 2 wp.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:26

Tendance schreef:
Ik denk, dat voor het welzijn van het paard, het juist goed is, dat het in de Basis nog niet precies op de letter hoeft.
Een voldoende rijdende ruiter zal een paard sowieso geen schop geven om aan te draven, maar een ruiter, die minder zeker is, zou dit veel eerder doen. Nu het niet exact op de letter hoeft haal je daar de druk voor ruiter en paard een beetje af. Want ondanks dat mensen thuis vol vertrouwen op hun paard zitten, zijn er genoeg waarbij de wedstrijdspanning best kan oplopen. Als iets dan ook nog perse op die plek moet, dan kan dat resultaten opleveren, die we liever in een proef niet zouden zien.

Wel ben ik van mening en ervaring, dat als je ondanks dat het niet hoeft, alles toch op letter doet, je een mooier beeld in de proef krijgt. En dat kan net het verschil maken tussen 1 of 2 wp.

Tuurlijk, maar tussen 20m en 10m (tussen 2 letters) zit ook wel een verschil. Het is fijn dat in de lagere klassen overgangen niet op de letter hoeven, maar nu is er wel een erg grote marge. Ik vind t geen probleem hoor, heb m'n paarden prima aan m'n hulpen, dus of k nu 10 of 20 m heb, die overgang past er best tussen. Maar het aangehaalde dat B basis is, is natuurlijk niet helemaal waar. B t/m ZZ-l is basis, en B is alleen maar Begin van de basis. Als daar iets grandioos mis gaat mag je denk k wel bij jezelf te rade gaan als ruiter en hoeft dat van mij niet nog makkelijker gemaakt te worden (impuls rubrieken ed)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:32

Ik zie het als basis van het rijden. Niet enkel de basis van de dressuur.
Jij snapt ook wel, dat als je zegt, dat het Begin is het hier ook om een basis gaat. De basis van de basis.
Als je bekijkt hoe kort een paard doet over 20 meter, dan vind ik het vreemd om te zeggen dat je alle tijd hebt voor de overgang. Je tijd is zo voorbij.
Ik heb mijn 4 jarige ook goed voor elkaar en kan op het bordje rijden, maar ik heb dan ook het gevoel, dat ik al wat verder ben, dan de basis van de basis of zoals jij het noemt begin, wat natuurlijk ook een hele goede correcte verwoording is.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:42

Leuke discussie, ik vind namelijk dat de dressuur proeven in de klasse B toch wel wat verbeterd zijn. Ze zijn vloeiender en de middenstap erin vind ik een goede keuze. Vooral voor jonge paarden die je toch vertrouwen moet geven vind ik het een vriendelijke proef. Die 20 meter is niet zo'n probleem zoals bovenstaande is dit erg snel voorbij. Degene die een goede proef rijden en hun paard netjes voor elkaar hebben stromen toch zo door deze klasse heen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:44

Tendance schreef:
Jij snapt ook wel, dat als je zegt, dat het Begin is het hier ook om een basis gaat. De basis van de basis.
Als je bekijkt hoe kort een paard doet over 20 meter, dan vind ik het vreemd om te zeggen dat je alle tijd hebt voor de overgang. Je tijd is zo voorbij.
Ik heb mijn 4 jarige ook goed voor elkaar en kan op het bordje rijden, maar ik heb dan ook het gevoel, dat ik al wat verder ben, dan de basis van de basis of zoals jij het noemt begin, wat natuurlijk ook een hele goede correcte verwoording is.

Tuurlijk, B is het allereerste beginnetje, ik twijfel ook niet aan je kunnen, maar ik bedoel alleen maar dat je in principe veel langer dan die 20 meter hebt, met voorbereiding en all, maar dat moet je weten, aangezien je in de Z wel alles op de letter moet rijden en dan ook je oefeningen moet voorbereiden.
En misschien als je in de B al geen tijd over hebt, iemand nog even moet wachten met starten. Ik heb ook niet altijd tijd over in mijn proeven, maar dat is wel waar je uiteindelijk naar toe moet natuurlijk. Tenminste, das wel waar ik naar toe wil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:50

Mijn paard kreeg ik thuis wel netjes op de letter qua overgangen, maar toen we een thuiswedstrijd hadden, was ik blij met die 20 meter. Ineens witte hekjes in zijn bak en de 1e keer dat hij dat zag. Ik vind die proeven niet verkeerd, vind de M1 proeven wel erg makkelijk, vooral nu er al een klein stukje contra in de L2 zit. Tussen l2 en M1 zit er tegenwoordig niet zoveel verschil meer, maar de M2 nog steeds redelijk wat. Maarja, daardoor is de overstap naar de Z1 wel weer simpel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:51

Yess schreef:
Tendance schreef:

Tuurlijk, B is het allereerste beginnetje, ik twijfel ook niet aan je kunnen, maar ik bedoel alleen maar dat je in principe veel langer dan die 20 meter hebt, met voorbereiding en all, maar dat moet je weten, aangezien je in de Z wel alles op de letter moet rijden en dan ook je oefeningen moet voorbereiden.
En misschien als je in de B al geen tijd over hebt, iemand nog even moet wachten met starten. Ik heb ook niet altijd tijd over in mijn proeven, maar dat is wel waar je uiteindelijk naar toe moet natuurlijk. Tenminste, das wel waar ik naar toe wil.

In het B heb ik eigenlijk altijd tijd over, maar als je het vergelijkt met eerder. Toen waren de proeven echt niet veel anders dan nu. Je hebt alleen 10 meter (max) meer om je oefening uit te voeren. Dat is euh 2/3 seconden. Nou grandioos!!! Zo veel is dat niet.
Het enige wat ik ermee wil zeggen, is dat het niveau van de B proeven echt niet zo omlaag is gegaan als sommigen suggereren.

Ik kom hier trouwens niet voor mezelf op hoor, het gaat hier ook niet om mijn wel of niet kunnen, want ik zit te wachten tot mijn paard iets meer balans heeft in de training en ik het L1 in kan. De B is voor ons heel goed te doen, maar voor de L1 vind ik hem nog te slap. Neemt niet weg, dat ik het heerlijk vind om nog wat prijsjes te rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:52

MyWishMax schreef:
Mijn paard kreeg ik thuis wel netjes op de letter qua overgangen, maar toen we een thuiswedstrijd hadden, was ik blij met die 20 meter. Ineens witte hekjes in zijn bak en de 1e keer dat hij dat zag. Ik vind die proeven niet verkeerd, vind de M1 proeven wel erg makkelijk, vooral nu er al een klein stukje contra in de L2 zit. Tussen l2 en M1 zit er tegenwoordig niet zoveel verschil meer, maar de M2 nog steeds redelijk wat. Maarja, daardoor is de overstap naar de Z1 wel weer simpel.

Ik vind dat er toch echt nog wel wat verschil zit tussen de M2 en de Z1 hoor. Dat zou ik niet simpel willen noemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:26

Kon het niet laten. Voor de mensen, die nog steeds denken, dat ik altijd al een dressuurmuts ben geweest.
Nou nee eigenlijk kwam ik deze foto tegen van de merrie, die ik gereden heb en ben nog steeds gek op die merrie alleen weet ik helaas niet waar ze is.

Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:19

Fitzroy schreef:
vibabu schreef:
Nouja, alsof iedereen die er af valt een handicap heeft (overdreven gesproken). Over het algemeen is het vallen toch een ontbreking van balans en evenwicht. Mede hierdoor kan er angst ontstaan. Daarnaast kan het ook weer helpen in de dressuur doordat je toch steviger komt te zitten (denk ik). Overigens zie ik gelukkig ook weinig wedstrijdruiters vallen :)

Heb je mij horen praten over een handicap? En hadden we het niet over wedstrijdniveau? Dus nogmaals, je kent de achtergronden niet van vallen, dus het is niet aan jou dit te veroordelen.
Als paarden ineens een complete rodeosessie geven, zijn er maar een paar die blijven zitten, waaronder Gert van 't Hof. Iedere gemiddelde wedstrijdruiter (want daar hadden we het immers over, niet over de manegeruiter die bij paard links bocht naar rechts eraf valt) kan een paar bokken en sprongen uitzittten en wordt daarna gelanceerd. Dus ik vind het heel goedkoop om te praten over een ontbreken van balans en evenwicht.

Heb je mij horen praten over rodeosessies? 8)7 Er valt hier gewoon niet over te discussieren en zegt dat ik iedereen veroordeel dat vind ik goedkoop.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:43

Tendance (geloof ik) dankjewel voor het nakijken, ik kon mijn oude boekjes dus niet meer vinden. De proeven zelf zijn dan inderdaad niet veel verandert, misschien valt me dan dus het niveau meer op...
Ik vind het de laatste tijd, vooral afgelopen winter binnen, gewoon verschrikkelijk om los te rijden tegelijk met de B-groepen, er zitten er gewoon standaard een paar tussen die alle kanten opgaan en waarvan de ruiter geen enkele controle heeft en ook totaal niet lijkt te begrijpen wat ie aan het doen is. Denk aan een paard wat toch al niet onder controle is, nog even een flinke trap geven waarop hij helemaal uit zijn plaat gaat, dat soort grapjes. Kan je niet maken in een drukke binnenbaan vind ik. Zelfde geld voor de paarden die gewoon dikke lol hebben met hun ruiters en lekker doen wat ze zelf willen...
De B moet ook niet moeilijker worden denk ik, maar men moet soms even iets langer nadenken of het starten van wedstrijden op dat bepaalde moment wel een goed idee is...Grappig, dan kom ik eigenlijk toch weer terug op de al genoemde instructie...Maar daar moet je ook maar op kunnen vertrouwen. Mijn instructrice is gelukkig heel duidelijk, ze zal het altijd zeggen als ze vind dat ik niet klaar ben voor een volgende klasse en promoveren doe ik altijd in goed overleg. Werkt prima, ik heb geloof ik in iedere nieuwe klasse nog direct winst gereden en ben nergens echt vastgelopen...Ik denk wel dat er ook instructeurs zijn die de leerlingen gewoon zo snel mogelijk in een hoge klasse willen laten rijden (of dus zo snel mogelijk op wedstrijd willen laten gaan) en dan krijg je misschien dit soort taferelen...

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:00

@ esther: dan ligt het er wel aan in welke regio je rijd want bij ons wordt namelijk erg sterk gereden in de B met goede jonge paarden.
Ik vind ook dat men gewoon rekening met elkaar moet houden. Dat gedeelte over instructie ben ik wel met je eens.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:19

Leven en laten leven is mijn motto :D Ik vraag me af hoe jullie denken over het willen starten op een kampioenschap. Doe je daar aan mee als ervaring of vind je dat je daar alleen aan mee moet doen als je een kans denkt denkt te maken om geselecteerd te worden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:26

vibabu schreef:
Leven en laten leven is mijn motto :D Ik vraag me af hoe jullie denken over het willen starten op een kampioenschap. Doe je daar aan mee als ervaring of vind je dat je daar alleen aan mee moet doen als je een kans denkt denkt te maken om geselecteerd te worden?

Voor de ervaring, absoluut. Zoveel kansen zijn er niet om op meer 'aangeklede' wedstrijden te rijden waar veel te zien is, daarnaast ben ik zelf altijd een beetje nerveus dus is het een goede oefening...Ik vind als ik geselecteerd ben, dan ga ik ook. Maar ik weet wel ongeveer waar ik sta, stel dat ik dit jaar nog naar de brabantse mag (sta reserve) dat ik daar eigenlijk niet bijzonder veel te zoeken heb omdat we gewoon tekort komen qua beweging, maar omdat ik het hartstikke leuk vind zou ik dan wel gaan, weer een goede ervaring erbij!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:35

maudenmarc schreef:
@ esther: dan ligt het er wel aan in welke regio je rijd want bij ons wordt namelijk erg sterk gereden in de B met goede jonge paarden.
Ik vind ook dat men gewoon rekening met elkaar moet houden. Dat gedeelte over instructie ben ik wel met je eens.

Hier wordt met de jonge paarden ook meestal erg goed gereden.
Het zijn juist de combinaties met een ouder paard of ander type paard die soms wat blijven steken en wat onstuimig rond gaan.
Dit zijn dan vaak ruiters/amazones die geen of wedstrijdervaring hebben of zelfkennis. Die zelfkennis zou dan eigenlijk thuis al gereflecteerd moeten worden door de instructie :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:39

Zooist schreef:
maudenmarc schreef:

Het zijn juist de combinaties met een ouder paard of ander type paard die soms wat blijven steken en wat onstuimig rond gaan.
Dit zijn dan vaak ruiters/amazones die geen of wedstrijdervaring hebben of zelfkennis. Die zelfkennis zou dan eigenlijk thuis al gereflecteerd moeten worden door de instructie :)

Ja, goede jonge paarden zijn er zat, al lopen die ook vaak direct L1 trouwens. De echt storende combinaties zijn volgens mij niet altijd de jonge paarden, wel ruiter met weinig wedstrijdervaring (wat ook niet perse erg is trouwens) maar die het dan misschien wat onderschat hebben ofzo?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:40

@ zooist: Daar heb je gelijk in, ik vind wel dat deze ook gewoon een kans moeten krijgen. Je zult zulke combinaties altijd tegen blijven komen. Of het dan een gebrek aan zelfkennis is of instructie sommige worden gewoon niet beter.

Het stukje over de kampioenschappen: ik mag er wel heen en vind het een mooie ervaring maar zou niet gaan als ik dacht dat ik er echt niet op mijn plaats was. Ik stel mezelf zeker een doel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:40

Zooist schreef:
maudenmarc schreef:

Dan heb je ook nog de groep waar het wel tegen verteld wordt maar zich er niks van aantrekken ;(

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:45

Ik heb me dit jaar met twee paarden geselecteerd maar heb genoeg zelfkennis om met een van de paarden te bedanken :)

Paard kan net een puntje lopen en heeft veel te weinig cc ervaring. Die neem ik dus echt niet mee om haar te beschermen. De andere kan het wel aan en die neem ik uiteraard wel mee :)

Vind het overigens belachelijk dat in sommige regio's de 60% regel niet geldt. Vanauit de kringen komen dan combinaties naar de regio die nog geeneens een 60% gemiddelde hebben. Van mij mogen ze dat instellen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:48

hier in de regio moet je 55% halen... vind het echt belachelijk maar goed wat doe je eraan?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:50

Ik dacht dat dat bij ons in de regio wel van toepassing.

Nu nog zo iets:

Wij hebben bij ons in de kring 5 selectie-wedstrijden waarvan 3 tellen.
Het systeem zou toch zo moeten zijn dat per wedstrijd je steeds tegen verschillende combinaties moet rijden. Ik stoor me eraan dat er bij ons in de kring de zogenaamde; sterke en zwakke ringen worden gemaakt. Dit resulteert dan als volgt. De net iets betere combinatie in de zwakke ring eindigt bij de bovenste plaatsen waardoor deze ook naar de kampioenschappen mag. Dat terwijl als deze tegen de sterkere combinaties zou moeten rijden geen schijn van kans zou maken.

Hoop dat het duidelijk is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:52

huh? waarop basseren ze die zwakkere ringen dan?
hier heb je maar twee selectiewedstrijden die beide tellen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:53

maudenmarc schreef:
Ik dacht dat dat bij ons in de regio wel van toepassing.

Nu nog zo iets:

Wij hebben bij ons in de kring 5 selectie-wedstrijden waarvan 3 tellen.
Het systeem zou toch zo moeten zijn dat per wedstrijd je steeds tegen verschillende combinaties moet rijden. Ik stoor me eraan dat er bij ons in de kring de zogenaamde; sterke en zwakke ringen worden gemaakt. Dit resulteert dan als volgt. De net iets betere combinatie in de zwakke ring eindigt bij de bovenste plaatsen waardoor deze ook naar de kampioenschappen mag. Dat terwijl als deze tegen de sterkere combinaties zou moeten rijden geen schijn van kans zou maken.

Hoop dat het duidelijk is.

Dat vind ik ook vreemd...bij ons was het vroeger bij de pony's bijvoorbeeld zo dat de grotere klasses een overkamping hadden...dus als de selecties niet in één ring verreden waren was er een aparte wedstrijd voor overkamping. De beste combinaties moeten door, het hoeft niet verdeeld te worden vind ik...