Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:02

Ik ben ook door mijn ziekte en medicijn gebruik niet de lichtse en als ik eerlijk ben rijd ik mijn paard op het moment niet omdat ik mijzelf te zwaar en te stijf vind, ik heb twee bijrijdsters die mijn paardje in beweging houden.

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik mij ook wel eens heb lopen ergeren aan iemand die extreem zwaar was en haar paard zo bot aan het rijden was en echt er op mee hobbelde dat ik dacht waar begin je aan.

Maar ik laat iedereen in hun waarde, en het wil niet zeggen dat slanke mensen beter zijn voor hun paard ik denk juist dat iemand die zwaarder is hiervan zeker meer bewust is en dus ook aan zijn/haar paard denkt.

Toch zal het altijd een discussie blijven , een paard is niet om op te rijden dat hebben nog altijd de mensen bedacht dus dik of dun iedereen is dan verkeerd bezig..maar met goede hulp en goed passend tuig kunnen ruiter en paard veel plezier aan elkaar beleven maar wel op een eerlijke manier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:06

Maartentje schreef:
Rivaldo schreef:
Ben ik hier nou zo extreem in?

Ja, ik vind van wel.
Juist goed dat ze wél sporten, door paard te rijden.
Anders waren ze misschien nog wel veel dikker, en ongezonder. ;)

Vindt je dit nu logisch ??? Een paard rugproblemen bezorgen (beetje overdreven) omdat je anders zelf veel dikker en ongezonder zou zijn ? Beetje zelfdiscipline is niet verkeerd !!! De mensen die dik zijn door ziekte heb ik het niet over, maar ik ben sowieso van mening dat dikke mensen niet op een paard zouden moeten zitten. Het lijkt erg komisch als je er bij staat, als je een paard ziet doorzakken omdat er een dikkerd op stapt, maar het is natuurlijk absoluut niet komisch. En teveel vet zit je ook in de weg, sinds ik afgevallen ben voel ik veel beter hoe ik zit, zit ik stabieler en kan ik mijn benen gebruiken zoals het moet op een paard.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:06

Heb net ook het hele topic doorgelezen en wil even mijn eigen ervaring kwijt...

Ik ben altijd molliger/dikker geweest. Tot ik zo'n najaar 2009 besloot om te gaan afvallen. Met de Weight Watchers door alles te doen dat ik kon zo'n 12kg afgevallen (dan zit ik nog steeds aan een bmi van 25,5 en ben ik mezelf ook helemaal ah uithongeren, aangezien ik daar echt op mijn gewichtsplateau zit). Magerder krijg ik me niet, of ik moet stoppen met eten. Heel fijn om te beseffen dat je meest haambare gewicht nog steeds boven de norm zit. Ik heb rond die tijd ook mijn paard gekocht en ben dus ook voor haar gaan afvallen. Ze kan max.85kg hebben, dus dat is ook mijn max. gewicht dat ik kan krijgen. En jammer genoeg zit ik daar nu ook weer aan. Op 1 jaar tijd zijn er zo'n 15kg bijgevlogen, emotionele schade zeg maar, maar ik ben in die tijd wel veel beter gaan paardrijden.

Mijn punt nu: Toen ik op mijn magerst was kon ik minder goed meezitten dan dat ik dat nu kan, omdat ik nu simpelweg beter kan rijden. Mijn zit is een stuk beter geworden, al is mijn gewicht er op achteruit gegaan. Ik ben nu weer ah afvallen, hopelijk nu ook om zo te blijven, maar dat is niet vanzelfsprekend als je meest stabiele gewicht altijd in de overgewicht klasse zit, zonder daarvoor echt extra te moeten eten dan anderen.
Ik ga ervan uit dat ik als ik weer ben afgevallen, ik ook beter ga zitten, doordat ik nu gewoon een stuk beter kan paardrijden dan toen. Maar ik weet niet of mijn paard het erg vindt dat ik nu veel zwaarder ben? Waarschijnlijk wel voor een stuk, daarom dat ik wil afvallen, maar ze zal ook best tevreden zijn dat ik veel lessen heb genomen en nu een stuk onafhankelijker zit op haar :) .

Zolang een ruiter past op zijn paard en probeert te denken in het welzijn van het paard, maakt mij het helemaal niet uit dat deze persoon voor onze normen te dik is!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:09

@Amanda: tijdens een bosrit word, meestal, veel gestapt en rechtdoor gereden tijdens een springwedstrijd moet het paard snel wenden, afzetten en neerkomen met extra gewicht. Van dressuur heb ik weinig verstand dus daar heb ik geen argumenten voor.
Maar, als een te waar persoon een heftige bosrit maakt, heb ik daar ook bezwaar tegen.

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:10

Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:11

Iemand van 50kg kan een paard gigantisch in de weg zitten omdat ie gewoon niet kan rijden.. zal niet snel iemand wat van zeggen iemand van 80kg kan mooi mee zitten met dr dikke kont en toch... Beetje jammer ;)

Ik heb zelf zo'n dikke kont incl dikke benen door een lymfe afwijking, zal nooit veel dunner kunnen worden dat ik nu ben (72kg bij 1.68) krijg zo nu en dan opmerkingen naar mn hoofd bijvoorbeeld bij mn zadelzoektocht goh past je kont daar wel in dan? Tja dat zullen we vanzelf wel zien zo niet dan passen we weer een ander... ZUCHT!

Paardrijden zit me in t bloed en heb het ook nodig om te ontspannen en als ik eenmaal mn conditie weer terug heb dan kan ik net zo makkelijk op een paard zitten als ieder ander t ziet er alleen wat minder sierlijk uit :) so what zolang ik en mn paard er lol in hebben! (volgens mij het belangrijkste is aan het hele paardrijden!)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:13

hoi
ik was zo iemand die met 110 kilo ging paardrijden (maar durften niets en zat me zelf en het paard in de weg)
maar door een brommer ongeluk kon ik het niet meer
en was ik ook genoodzaakt om af te vallen
helaas door een darmziekten die ik heb ging dit niet
en heb ik samen met mijn arts besloten om een maag verkleining te onder gaan
ik weeg sinds vanmorgen 73 kilo schoon aan de kaak :D :D
en voel me super door dat ik de kilo,s kwijt ben
en ik kan weer paardrijden *\o/* *\o/* *\o/*
en durf weer veel meer op het paard
maar ik vind wel dat mensen die iets te dik zijn ook gewoon kunnen paardrijden hoor
als je maar geen iel ding onder je kont neemt

Apple

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:16

Moderatoropmerking:
Ik heb heel wat reacties hier verwijderd. Rijden met overgewicht is een discussie die met enige regelmaat de kop op steekt op Bokt en waar de gemoederen hoog kunnen oplopen. Hoewel de TS een ongelukkige beginpost had heeft hij zijn excuses aangeboden en is daarna het topic eigenlijk best ok ontwikkeld. Ik laat het topic open :-)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:18

heb zoveel mogelijk gelezen in dit topic
maar ben toch wel benieuwd wat dan het ideale gewicht is om te rijden volgens iedereen

ik weeg 95 kg en rij nog 4 keer per week
paard loopt prima, ik zit prima, dus zie er niet zoveel fouts in
tuurlijk wil ik graag afvallen
maar gezien mijn gezondsheidstoestanden is dat erggggggg moeilijk ook al doe ik nog zo mijn best

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:20

Ik ben zelf ook zeker niet te dunste maar goed je houdt daar rekening mee en ik ga dus niet op een slanke pony zitten, dat zou kwa lengte wel gaan maar ik ben echt te zwaar dan.
Blijf het wel lastig vinden. Maar iemand van +100 op een slank klein paard. Vindt ik niet kunnen. Maar toch gebeurt het.
Iedereen moet doen wat die wil en ik zal er ook niet snel iets van zeggen. Maar als ik het soms moet aanzien heb ik echt medelijden met sommige paarden en dan vooral de beginnende ruiters. Die dus net beginnen en dus totaal niet kunnen zitten en met dat extra gewicht maak je het een paard wel heel erg moeilijk.

Je moet gewoon eerlijk zijn tegenover het paard. Maar het blijft lastig wat kan nog en wat is echt te veel. Niet iedereen kan maatje 36 hebben. Maar ik blijf het wel lastig vinden over wat nog wel kan en wat niet. Want de gemiddelde man weegt meestal ook meer als een vrouw alleen toont dat anders vaak dat vindt ik ook een moeilijk iets.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:23

Ik vind dat je met enorm overgewicht niet moet rijden, maar eerst moet gaan afvallen. Het is dan jammer dat je niet kunt paardrijden.
Ik begrijp dat je ook door medicijngebruik dikker kunt worden (ik heb momenteel een BMI van 26,6 door Prednisongebruik), maar een Haf kan mijn overgewicht makkelijk dragen (68kg).

Helaas zie je ook genoeg (meer) mensen die niet door medicijngebruik erg veel overgewicht hebben en ik vind dat je dan eerlijk moet zijn naar je paard. Ga maar hardlopen, fietsen, fitnessen, paaldansen voor mijn part om gewicht kwijt te raken zodat je weer te paard kunt.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:25

Laatst bijgewerkt door Mar_Nimbus op 11-07-11 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:25

Ik was ooit op wedstrijd waar ik een vrouwtje zag rijden met echt veel overwicht, nu oordeel ik daar niet over want dat kan allerlei redenen hebben.
Ze had een super leuk paard onder haar kont en zette een super leuke proef neer.

Moet je dan gaan oordelen dat iemand die misschien 130 kilo weegt moet gaan afvallen.

Het paardje had er geen last van want ze reed hem gewoon correct en zat hem niet in de weg.

Wie weet.. ooit in de toekomst als TS het zou overkomen om ook overwicht te krijgen dan wil ik nog wel eens een gesprek met haar aangaan. Dan vind ik dat ze moet stoppen met rijden want dat is toch geen gezicht.
Vind dit een aanval op mensen met een maatje meer.

Waar zit je verstand als je zo'n topic open....

Hou jezelf eens een spiegel voor voordat je met je vingertjes naar andere wijs....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:26

Moderatoropmerking:
Nog een extra opmerking: dit topic is midden in de nacht geopend, op een tijdstip dat er geen RT-moddies online waren, er is getemd, maar er is dus helaas niemand geweest die het kon oppakken. In dit geval is het topic prima verlopen (uiteindelijk), maar in de toekomst kun je ook op een dergelijk tijdstip een willekeurige moddie online even een PB sturen :-)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:28

Ik vind de stelling dat je niet op wedstrijd zou moeten met een te hoog bmi wel raar. Je kan te zwaar zijn voor je lengte maar dat betekend niet automatisch te zwaar voor je paard

Ik vind niet dat je moet willen rijden tegen elke prijs. Voor je paard maakt het niet uit of het komt door medicijngebruik of wat dan ook

ToadJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:31

Ik denk dat er een hoop verkeerd begrepen wordt.

Mijn mening is dat je niet op een paard moet gaan zitten als je overgewicht hebt wat gewoon te veel is voor je paard. Het is niet eerlijk tegenover je paard om met je overgewicht op zijn rug te gaan zitten. Ik vind dat simpelweg 'dierenmishandeling' in lichte mate. Net zoals dat ik het lichte dierenmishandeling vind wanneer iemand een paard zonder reden in zijn mond rukt met een scherp bit of een schop geeft.

Ik denk dat mensen onderschatten hoeveel moeite het voor paarden kost om een gewone ruiter te dragen, laat staan een ruiter met overgewicht.

Ik heb ook wel eens een ruiter gezien op wedstrijd die imo gewoon echt veel te zwaar was voor haar paard. Je kon ook zien aan het paard dat hij amper nog zijn balans kon houden. Ik vind dat deze ruiter gediskwalificeerd had moeten worden voor het welzijn van het paard.
Laatst bijgewerkt door Toad op 11-07-11 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:31

Interessant onderwerp.
Ik herinner me hierover een stuk uit de 'Ros', waar allerlei aspecten over de dikke ruiter werden verteld.
VOnd het toen all een heel interessant stuk en ik heb het ooit helemaal overgetypt.
*zoekt even*
het is allemaal letterlijk overgenomen uit de Ros. Ik weet nooit goed wat je met citaten moet doen, er staat een bronvermelding bij, met datum van uitgifte van dit tijdschrift, welk tijdschrift het was.
Verder is dit alles niet van mij. Ik vond het een heel interessant stuk en er zaten behoorlijk wat sterke argumenten in.

Mollige ruiters
Overgewicht?
“met overgewicht op het paard – dat is een rit tussen voordelen en zelftwijfel”, weet Sybille Luise Binder uit eigen ervaring. Toch kan het juiste paard heel wat ruiterkilo’s dragen.
Als Robin in het bos met zijn hoofd knikt en tevreden snuift, voel ik me heerlijk. Zo toont mijn 14-jarige Oldenburger mij namelijk, dat hij zich met mij in het zadel lekker voelt. En dat wil wat zeggen, want met volle uitrusting zorg ik voor zo’n 120 kilo op zijn rug.
“het arme paard”, denk je nu? Nou, ik denk, dat ik het tegenover hem verantwoorden kan. Robins trainer, de rijmeester George Theodorescu, die in augustus helaas op 81-jarige leeftijd overleed, zei een keer: “Robin is een sterk paard, hij kan het hebben.” Mijn Robin is echter niet alleen groot en krachtig, maar ook erg goed getraind. Hij heeft een goed evenwicht en gebruikt zijn achterhand om het gewicht op te vangen

Lastdier
Maar laten wij het probleem ‘Overgewicht in het zadel’ nu een sniet anatomisch maar historisch bekijken. Niet alleen de ridders uit het verre verleden brachten met hun harnas aardig wat gewicht op het paard, ook hun opvolgers van de Pruisische cavalerie laadden wel wat extra gewicht op hun paarden. Ze reden meestal op Trakehners, die toentertijd beduidend kleiner waren dan tegenwoordig. Als we er vanuit gaan dat een cavalerist 70 kilo woog, dan mogen we zeker nog wel 30 tot 40 kilo voor zijn uitrusting erbij rekenen. Hiermee presenteerden de heren zich niet alleen tijdens de exercitie, maar ook tijdens de manoeuvres, met zijn talloze aanvallen. En nee, over de kop gejaagd werden de cavaleriepaarden toen zeker niet. Het vierbenige personeel moest namelijk minstens 15 tot 20 jaar onder het zadel dienst kunnen doen. Onze ervaren voorouders wisten dat paarden wel degelijk wat aankonden. Maar het was hen wel duidelijk, dat niet iedere ruiter op ieder paard kon gaan zitten. Wie als waargewicht op het paard wil stappen, draagt een zekere verantwoordelijkheid tegenover zijn paardenpartner. Het begint al bij de keuze van het paard. Wie meer dan 80 kilo weegt, heeft een ‘lastier’ nodig. De vraag is alleen: waaraan herkent men zo’n paard. Ten eerste: niet aan de afmetingen. Integendeel: veel grote paarden zijn wat lomp in hun bewegingen en hebben er moeite mee om hun evenwicht te bewaren. Ze vallen als lastdieren af, want hoe meer het paard dragen moet, hoe moeilijker het wordt om in evenwicht te blijven”.

Koningin Juliana
Ten tweede: paarden, die van nature hoog op hun benen staan, hebben vaak moeite met voorwaarts lopen. Hierin ligt echter de redding voor het lastdier. Alleen zo kan hij leren zijn rug wat op te bollen, zijn achterhand te activeren en het lange rugdeel bij het dragen in te schakelen. Natuurlijk speelt ook de training hierbij een rol – maar het is voor paarden, die van nature voorwaarts lopen, makkelijker dan voor paarden met lange benen. Ten derde is het fundament van het paard voor zijn geschiktheid als ‘gewichtsdrager’ erg belangrijk. “Op deze zuilen rust het huis van Oranje!”, zou de vroegere koningin Juliana ooit gezegd hebben over haar opvallend krachtige benen. Paarden voor zware mensen hebben ook ‘zuilen’ met stabiele benen en goede gewrichten nodig.
Tot slot ten vierde: de rug moet niet te lang zijn. Ook als een lange, zwemmerige rug lekkerder zit: een korte, compacte rug is geschikter voor het dragen. Als het paard op deze vier punten voldoet, heb je een goed dier om je gewicht te dragen. Net zo belangrijk echter is de training van het paard. Hoe hard het ook klinkt: zwaargewichten hebben op jonge paarden niets te zoeken. Voordat je op het paard stapt moet het aard geleerd hebben zich in alle drie de basisgangen evenwichtig voort te bewegen en moet het een goede bespiering opgebouwd hebben. Voldoet het paard aan al deze voorwaarden, dan kan het, zonder angst voor blessures, zijn ruiter zelfs helpen een paar kilo’s af te vallen. Mijn huisarts noemt Robin zijn beste co-therapeut. De goedzak laat mij netzoveel bewegen als ik hem.

Passen en meten
Om Robin een kans te geven samen met mij gezond en fit oud te worden, kan ik hem namelijk niet alleen onder het zadel laten bewegen. Zijn rug heeft minstens twee keer per week precisietraining nodig – en daarvoor moet hij zich vrij kunnen bewegen. Ergo conclusio, Robin gaat aan de longeerlijn, of met mij aan de hand. Voor mijn conditie en zijn plezier wandel ik bovendien regelmatig met hem. Nog even terug naar het rijden. Ik heb tot slot nog een tip voor zwaargewichten: het zadel moet passen. Als het namelijk tegen de achterhand van het paard aandrukt, zwaaien de heupen niet meer en krijgt het paard het onnodig zwaar. Succes, laat je niet onder druk zetten en laat ROS weten hoe het met je gaat.

Citaat uit ‘Ros’, PASSIE VOOR PAARDEN (maart/april 2008) pagina 64, 65, 66, 67

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:33

Ik vind van mezelf dat ik een enorm overgewicht heb: ik weeg om en nabij 98kg bij 167 lengte... Mijn geluk is wel dat je het bij mij minder ziet omdat ik gelijkmatig dik ben.

Ik zou absoluut niet stoppen met rijden! Niet rijden maakt mij ongelukkiger waardoor het afvallen nog slechter gaat. Ik heb een fjord die goed getraint is en 1.50 hoog is. Die kan me makkelijk houden, hij kan zelfs nog makkelijk met me aan de haal. Als ik merk dat mijn paard eronder lijdt zou ik minder gaan rijden/het rijden aanpassen, maar nog niet helemaal stoppen, want daar maak ik hem ook doodongelukkig mee

Ik gebruik geen medicijnen, ik kan mijn overgewicht daar niet aan wijten. Ik heb een eetstoornis gehad als gevolg van jarenlang gepest worden. Die is ondertussen bijna nooit meer actief.
Ik ben weer begonnen met hardlopen, ik ga naar sh'bam (soort zumba) en doe zo nu en dan fitnissen.
En toch val ik bijna niet af.

Zoals jij het zegt, Quellian, vind ik het te zwart-wit. Overgewicht kan meerdere redenen hebben en scheelt per persoon hoe moeilijk of makkelijk het eraf gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:34

Dit is een heel lastig onderwerp. Aan de ene kant wil iedereen het beste voor zijn paard. Aan de andere kant wil je ook niet iemand zn hobby ontzeggen door iets als overgewicht.

Overgewicht is lastig, je wordt beperkt in je bewegingen, het is lastiger zitten op je paard (vooral voor vrouwen met ronde bovenbenen) waardoor het ook lastig is om de juiste hulpen te geven. Als je dan de keuze maakt te rijden en daarmee rekening houdt met de keuze paard, keuze zadel om zo toch je hobby te kunnen uitoefenen dan lijkt het mij geen enkel probleem te geven :-)

Op wedstrijd is dat ook echt niet storend en kun je gewoon je punten rijden :-) (uiteraard wel gewoon met een normaal, goed passend rijjasje en niet (zoals ik laatst zag) met een jasje dat twee maten te klein is en waar de knopen bijna vanaf springen. Dan maakt het niet zoveel uit of je maatje 38 of maat 46 hebt, passende wedstrijdoutfit lijkt me het eerste).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:39

Mar_Nimbus schreef:
quillian
met welk gewicht mag je volgens jou dan weer te paard?

Ik vind 100+ toch wel echt teveel voor een paard...
Het nichtje van mijn zwager (105kg) heeft eens mijn Haf uitgestapt en hij liept te waggelen en wiebelen om z'n evenwicht te houden, dat vind ik niet fair om dagelijks te doen of om echt te trainen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:46

voor jou haf was het misschien te veel
maar ik heb hier net boven een link neergezet van mijn paard met mij
ik denk dat die van mij die 105 makkelijk kan dragen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:48

Mar_Nimbus schreef:
voor jou haf was het misschien te veel
maar ik heb hier net boven een link neergezet van mijn paard met mij
ik denk dat die van mij die 105 makkelijk kan dragen

Op den duur zal mijn Haf het ook kunnen, is een kwestie van gewenning, maar ik vind het niet nodig.
In mijn zoektocht naar een bijrijdster voor mijn NRPSer heb ik ook bewust gezocht naar iemand met een max. gewicht van 70kg.
Wat een ieder doet met zijn paard is eigen keuze, maar voor mijn paarden heb ik deze keuze gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:49

Als ik erover nadenk denk ik dit: ik ken iemand die gezet is maar haar paard super goed voor elkaar heeft. Echt dat paard word zooo goed getraind! ken ook iemand die slank is en dat paard loopt op de voorhand, uit elkaar, en haar zit is vreselijk. Heb ik toch liever die eerste.........

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:52

Jeetje, wat een topic...

Ik ben niet dik, maar ook niet dun.. Ik zit tegen het randje aan van normale gewicht / overgewicht.. Maar ik kan echt moeilijk afvallen.. Ik eet geen snoep, heeeeel af en toe chips en verder redelijk gezond.. Ik ben dan wel niet (veel) te zwaar, maar dan alsnog.

Wat een raar topic is dit zeg.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:55

VivaLaVida schreef:
Als ik erover nadenk denk ik dit: ik ken iemand die gezet is maar haar paard super goed voor elkaar heeft. Echt dat paard word zooo goed getraind! ken ook iemand die slank is en dat paard loopt op de voorhand, uit elkaar, en haar zit is vreselijk. Heb ik toch liever die eerste.........

hier ben ik het zeker mee eens
tis ook de manier van rijden
slank en niet diervriendelijk rijden is ook geen feest