Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Tendance schreef:Ik denk dat het ene paard wel en het andere paard niet van bepaalde dingen schrikt, omdat ieder mens, maar ook ieder paard anders is. Dat zit hem in plaats in de kudde, dominantie, maar ook ervaring en angsten die de één gewoon wel en de ander niet heeft.
Ieder mens reageert anders op zijn angsten, dus waarom ieder paard niet?
murphy102 schreef:Lusitana, ik ben het zo eens met ál jouw posten, maar nu wil ik wel even een kanttekening plaatsen:
jouw uitleg over de weerstandbiedende hand. Zoals jij dat hierboven beschrijft "teugels tegen je bovenbenen zetten" heeft níets met weerstandbieden te maken, maar is gewoon ordinair trekken. Iets wat je vaak ook moeizaam afgeleerd krijgt bij ruiters. Weerstandbieden is ook geen trucje, zoals je zei.
Weerstandbieden doe je met de HAND door de vingers stevig om de teugel te sluiten, dus níet met schouders, bovenarm, elleboog en onderarm die vaak allemaal meedoen en dat krijg je wel op bovenstaande manier!
De hand sluit zich om de opgewekte energie van achterenuit voor te begrenzen door weerstand te bieden. Het gevolg is dat het paard nageeft: zich ontspant in nek- en kaakgewricht. Het vervolg daarvan is dat de kaak zich opent en de teugel uit de hand kauwt. Het gevolg daarvan is dat de rug loslaat. Dit is weer nodig om de achterhand onder te kunnen laten treden enz. enz,
Héél belangrijk, maar wat heel vaak vergeten wordt, is dat de hand ONMIDDELIJK nageeft, dus ontspant (zonder contact te verliezen) op het moment dat het paard nageeft!!!
Dus alsjeblieft GÉÉN handen op bovenbenen vastzetten! Dit heeft niets met weerstandbieden te maken.
Dit wilde ik toch even duidelijk gezegd hebben, Lusitana.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij jouw posten.
Het gaat erom dat je een goed vast punt kunt vinden dat ook laag is. Het is niet de bedoeling dat een paard zo geréden wordt (dat lijdt tot enorme blokkades en dus verzet en bokken), het gaat om een alternatief voor slofteugel gebruik op het moment dat een paard met verzet komt door het hoofd omhoog te willen brengen. Het bit kan dan niet meer inwerken op de lagen. Paard kan bit zelfs naar de kiezen schuiven. (Een van de dingen die een martingaal voorkomt).
Het is een dwangmiddel dat tenminste niet ook naar beneden trekkend inwerkt en de ruiter kan juist niet doortrekken.
Daar gaat ook al een discussie over elders.murphy102 schreef:Wat de slofteugel betreft idem. Ben ook dezelfde mening toegedaan als Mindsfield.
Leer goed te rijden, waardoor je paard met zijn aandacht bij jou is, ook buiten. Beter wijkoefeningen of zijgangen op een bospad als een slof. Ik vraag mij af of het werkelijk leuk is voor een paard met zijn hoofd naar beneden gelaveerd, niet kunnen kijken waar het gaat, tijdens een bosrit. Ik weet waar ik over praat, Tendance en Electra, rijdt zelf een super sensibele Crack C, die het liefst 180 graden draait in een fractie van een seconde om weg te vluchten. Een slof vind ik geen optie, wel oefeningen. Als je bang bent, ga dan in een groep als dat mogelijk is, zoals Lusitana ook al aangaf en ga kleine stukjes op pad wat je steeds verder uitbouwt.
Verbeter de rijkunst, dan heb je geen slof nodig!
JoviBan schreef:Electra63 schreef:En Murphy met een slof hoef je je paard niet tot zijn borst te trekken, je kan gewoon "normaal" rijden, maar het als extra hulpmiddel gebruiken in geval van nood.
Is dat "normaal" ook dat het paard voldoende ruimte heeft om z'n hoofd omhoog te brengen? Bijv. wanneer het iets hoort, of wanneer het iets in de verte ziet? Dat zijn namelijk instinctieve reacties van een paard; hoofd omhoog en kijken/luisteren/ruiken wat er is.
Lusitana schreef:Het gaat niet om het schrikken, maar hoe ze daar mee om gaan, dus waarom de een wel aan de kletter gaat en de ander niet en sterker nog met de een ruiter wel aan de kletter gaan en met de andere niet....
Het antwoord is nl dat de ruiter bepaald hoe een paard met schrik omgaat.
Er is een verschil in een loslopend paard (dat trouwens nooit meer dan een tiental meters zal vluchten om dan te gaan kijken wat het was) en een waar een ruiter op zit die geacht wordt het paard te kunnen geruststellen....
Het is met vaak juist het van te voren spannen van de ruiter en plosteling in de mond getrokken worden als een paard dan idd schrikt waardoor het aan de kletter gaat.
Overigens is op hol slaan natuurlijk niet altijd te voorkomen en je kunt ook niet altijd een paard meteen omtrekken, maar harder trekken door slofteugel gebruik zal een écht op hol geslagen paard ook niet stoppen.
Praktijkervaringen van je eigen paard zijn daarbij handig ter illustratie, maar het is niet nodig om in de verdediging te schieten of een ander aan te vallen over zijn (verzorg) paard ofzo.
Het gaat juist zo goed omdat we discussie rustig en onpersoonlijk kunnen houden.
Lusitana schreef:Over het algemeen is het zo dat als de ruiter zich veiliger voelt, het overwicht er weer is, het paard op de ruiter kan vertrouwen en daarom zich beter gedraagt. Het heeft niet direct met het gebruik van de slofteugel te maken.
murphy102 schreef:Oké Lusitana, ik begrijp wat je zegt, maar dan nog vind ik dat het níet de naam Weerstand Bieden mag hebben, want daar heeft het gewoon niets mee te maken. Extreem weerstand bieden zoals jij aangeeft, is gewoon trekken, dus dwang, maar die benaming bestaat helemaal niet.
Tevens ben ik het helaas niet met je eens voor wat betreft jouw zin "dat dit ook in de klassieke school zou gebeuren", vroeger of nu. Want dan mag dat gewoonweg niet Klassiek heten. Dat heeft ook niets met klassiek te maken.
Dat het toch gebéúrt, dat ben ik het met je eens, maar het is geen weerstand bieden.
).
fjord100 schreef:nog even reactie op onzeker buurmeisje. Pony was en is echt een sul, maar met dit meisje soms niet. Als ze in de kleine bak rijdt die ze vertrouwt loop hij gewoon lekker te sjokken. Heeft ze ook geen hulpteugel. Op elke andere plek, al is het de andere bak in de manege, dan is ze zo gespannen dat de pony ook zenuwachtig wordt. Ik heb hem zelf gereden en het is gewoon een sul. Meisje heeft trouwens al heel wat beleefd met paardrijden. Heeft met gescheurde lever op ic gelegen. Toch wel knap dat ze er alleen al op zit vind ik.