Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:11

even in reactie op jasmijn: Om goed les te kunnen geven hoef je niet perse een geweldige ruiter te zijn ;) Zo heb ik les gehad van ruiters die zelf lichte tour reden en een didactisch vermogen hadden van een aardappel en van M of Z ruiters die wél zien hoe een paard fijn in de ontspanning en aan de hulpen loopt zonder getrek en gepluk en ook nog eens kunnen overbrengen wat ze graag willen zien

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:12

In onze achtertuin rijden we allemaal GP. Het is een maatstaf om een redelijke inschatting te kunnen maken, maar daarom wil jasmijn wrs ook beeldmateriaal of referenties. Je kan nooit dressuur gestart hebben, maar vreselijk handig zijn in zadelmak maken oid. Maar dan heb je wel referenties.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:12

Air schreef:
Listiglistje: en wat wou je er bij mensen thuis wat aan gaan doen?

Ik helemaal niks, want ik maak mij er niet druk om, ik kijk alleen naar mezelf, verbetering begint bij jezelf ;)

Ik zie bij mij op stal ook wel eens kindjes dingen doen die niet door de beugel kunnen....andere (oudere) kinderen of volwassenen corrigeren ze dan.
Lijkt mij meer onwetendheid en onkunde....van fouten leert men, dus ik neem aan dat het zichzelf wel oplost :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:13

jasmijn78 schreef:
Joolien schreef:
Jasmijn, ik zie je hier alleen maar mensen aanvallen maar zelf geen bijdrage leveren aan de discussie, en dat zie ik je wel vaker doen. Als je ipv ons aan te vallen nou eens zelf met een verhaal of discussiepunt komt, zal ik je reacties serieus gaan nemen.

Nou, ik denk dat ik hier zeker een inhoudelijke bijdrage heb geleverd. Met meer diepgang en inhoud dan jij zou willen. (blijkbaar verwacht jij alleen maar ja-knikkers hier?) Het discussiepunt waar ik mee aan kom, dat ben jij. Jij kunt je hier namelijk verdedigen, en jij belichaamd namelijk inhoudelijk gezien een situatie die geheel on-topic is. Dat is veel concreter dat dat gekletst over 'ze' en 'hun' en ik-zie-ik-zie. 'ze' en 'hun' kunnen hier namelijk geen weerwoord geven en jij wel.

Dus verantwoord jij nu maar eens waarom jij vind dat jij met jouw niveau (L-springen en M1 dressuur) vindt dat jij voldoende bagage hebt om een ander te leren paardrijden? Vrijwel iedereen lijkt het hier namelijk over eens dat het vermeende gebrek aan niveau te wijten is aan het magere niveau van instructie.

Mijn standpunt is dat je met jouw niveau je als ruiter nog te weinig ontwikkeld hebt als ruiter om voldoende bagage als instructeur te kunnen hebben. Ik heb al uitgelegd waarom ik dat vind. En dat is verder niets persoonlijks. Ik heb ook aangegeven dat wedstrijdniveau niet altijd alles zegt, maar als er niet meer objectieve info voor handen is dat het wel de objectiefste maatstaf is om op af te gaan. Dus als jij aannemelijk wilt maken dat je wel voldoende bagage hebt dan moet je hier even een beter beeld van jezelf gaan schetsen. Daarbij geldt: action speaks louder then words... Dus geen excuses en uitvluchten voor je klasseringen of allerlei mooie woorden en zogenaamde theorie wat je predikt, maar dan graag bewijs dat jij jezelf als ruiter goed hebt ontwikkeld. Een filmpje van jou sterke staaltje rijkunst ligt dan het meeste voor de hand. Of filmpjes, referenties, klasseringen van jouw leerlingen die het aantoonbaar goed doen op wedstrijden kunnen ook een hoop verduidelijken. Het is maar een idee.

Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om!? Ik draag een discussie aan over rijniveau van de sport in het algemeen, je hoeft helemaal niet ja en amen te roepen, daar is een discussie niet voor bedoelt.

Tjuppie

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:14

Maar Joolien, het is niet persoonlijk bedoeld, maar wat jij zegt, dat roepen dus alle instructeurs (die het echt niet allemaal even goed doen), dus op die manier kom je nooit verder..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:15

Anoeska schreef:
Hulde Jasmijn!! Als ruiters nu eerst eens naar zichzelf en hun eigen ontwikkeling keken, dan zouden we al een heel eind opschieten. Maar tegenwoordig lijkt iedereen die een winstpunt in het L2 heeft gescoord zichzelf een expert te vinden. Thuis (en hier op bokt) moppperen hoe slecht het gesteld is met de wereld, niemand heeft er iets van begrepen, de andere ruiters niet, instructeurs niet en de juryleden al helemaal niet. Maar ze doen het zelf allemaal wel zooo goed...

Raar toch altijd dat er beweert wordt dat wanneer je kritiek op een ander hebt je vast niet kritisch naar jezelf kijkt en dat je beweert dat je zelf alles goed doet. Misschien moet je dat dan toch even quoten want ik zie het nergens staan?

Liselot: Klopt! Ik heb genoeg topics voorbij zien komen waarbij mensen in een clinic reden van een bekendere ruiter en dat de nekharen mij overeind gingen staan.... de basis is dan blijkbaar niet belangrijk maar perfecte wissels, oprichting etc. zal ie moeten hebben.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:15

maar wat is dan het probleem van daar een discussie over te gebben?
Ik denk dat door dit soort discussies, de ruiters die dit lezen even bewuster na gaan denken over hoe ze zichzelf gedragen op concours. Want vaak ben je je niet echt bewust van dit soort gedrag, pas als je er heel duidelijk over nadenkt of er op aangesproken word, gaat er een lampje branden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:17

Iets overbrengen is iets heel anders dan iets kunnen doen.
Lesgeven vraagt om specifieke vaardigheden.

Verder hoef je natuurlijk ook niet iets uit te voeren om er verstand van te hebben en al helemaal niet om er een mening over te hebben/vormen.

Het vragen naar iemand persoonlijke niveau is niet van nut in deze discussie.

We hebben het over misstanden. Iedereen kan bijdragen over wat ze misstanden vinden, waarom en wat er verbetert kan worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:18

listiglistje schreef:
Air schreef:
Listiglistje: en wat wou je er bij mensen thuis wat aan gaan doen?

Ik helemaal niks, want ik maak mij er niet druk om, ik kijk alleen naar mezelf, verbetering begint bij jezelf ;)

Ik zie bij mij op stal ook wel eens kindjes dingen doen die niet door de beugel kunnen....andere (oudere) kinderen of volwassenen corrigeren ze dan.
Lijkt mij meer onwetendheid en onkunde....van fouten leert men, dus ik neem aan dat het zichzelf wel oplost :)

En wie zegt dat dat bij ons niet zo is :? Verbetering begint inderdaad bij jezelf, maar als ik om mij heen kijk heb ik ook veel zicht op hoe het niet moet. Wel zo fijn, hoef ik die 'fouten' namelijk niet meer te maken.

Fijn dat het gecorrigeerd word.
Het probleem is dat de mensen die het doen het niet als fouten zien maar als normaal rijden zien. Als het gecorrigeerd zou worden zou er geen probleem zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:18

Air schreef:
Raar toch altijd dat er beweert wordt dat wanneer je kritiek op een ander hebt je vast niet kritisch naar jezelf kijkt en dat je beweert dat je zelf alles goed doet. Misschien moet je dat dan toch even quoten want ik zie het nergens staan?

Ik vind dit soort topic altijd meer ter verheerlijking van de TS. Kijk eens hoe goed ik ben, ik heb ook ooit fouten gemaakt, maar nu het licht gezien, en daarom heb ik nu het recht om mensen die ik niet eens ken, waar ik geen achtergrondinformatie over heb, achter hun rug om op internet te bekritiseren.

Als je het allemaal zo goed weet, dan stap je toch op iemand af op een wedstrijdterrein, en dan deel je al de kennis en ervaring die je blijkbaar hebt :?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:19

Maar wie moet ze dan corrigeren Air?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:19

Maar hoe wil je dan al die mensen corrigeren die thuis/op penstionstal/boerderijtje
hun paarden naar de knoppen slaan/trekken enz. ? Want dat komt veeeeeeeel
meer voor dan op wedstrijd hoor?

Ik rij ook om de week wedstrijd maar ik kom het echt niet veel tegen :n

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:22

Air schreef:
Liselot: Klopt! Ik heb genoeg topics voorbij zien komen waarbij mensen in een clinic reden van een bekendere ruiter en dat de nekharen mij overeind gingen staan.... de basis is dan blijkbaar niet belangrijk maar perfecte wissels, oprichting etc. zal ie moeten hebben.

Ehhmm ik weet niet hoor maar ik kan dit niet echt als zijn een goed voorbeeld noemen :o

Zon "bekende ruiter" krijgt éénmalig een basissport/amateurruiter voorgschoteld, meestal nog in een groepje van 3 in 3 kwartier,
dus zou hij in één kwartiertje tijd zijn hele berg kennis en kunde over moeten brengen en die ruiter rijdt daarna zeker de sterren van de hemel :+
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-07-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:22

Tjuppie schreef:

Instructie, maar goed ik denk dat mensen zelf ook kritischer moeten worden. Alleen hoe?

Ik help mijn moeder wel eens met rijden op ons paard, ik zie wat er fout gaat, maar kan niet overbrengen hoe het wel moet. Ik denk toch dat lesgeven moeilijker is dan het lijkt...

EDIT: en dat het daar dan fout gaat? Dat mensen misschien niet inzien dat ze het niet over kunnen brengen? Ik zal nooit iemand les gaan geven, omdat ik het niet over kan brengen en ben volgens mij ook totaal niet geschikt om te jureren. Dus houd ik me afzijdig, wat wie ben ik nou?>
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-07-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:23

xApple schreef:
Maar hoe wil je dan al die mensen corrigeren die thuis/op penstionstal/boerderijtje
hun paarden naar de knoppen slaan/trekken enz. ? Want dat komt veeeeeeeel
meer voor dan op wedstrijd hoor?

Ik rij ook om de week wedstrijd maar ik kom het echt niet veel tegen :n

dat valt niet te corrigeren, maar op de wedstrijd voor de ogen van het publiek is dat denk ik wel te doen.
Het heeft denk ik ook vaak te maken met stress van de ruiter, waardoor ze af en toe doordraaien. Deze ruiters zijn thuis vaak de beste maatjes met hun dier.

Sharonaa_

Helemaal eens met de OP. afgelopen week op wedstrijd geweest en het is idd bedroevend wat je ziet. Idd Z ruiters die hun paard met losrijden op de borst trekken, paarden die verot geschopt worden als ze 1 voet verkeerd zetten en ruiters die als een gek beginnen te schreeuwen. Toen ik begon met wedstrijden was het allemaal niet zo. Je merkt het ook echt steeds erger worden.
Mijn wedstrijd ging helemaal niet goed paard liep niet lekker, dus ben niet door gaan rammen maar halverwege de 2e proef gewoon lekker gestopt. Vind het voor het paard niet eerlijk om dan door te drammen en doen, waarschijnlijk zit ie dan gewoon niet lekker in der vel.
de meeste mensen reageren hier op naar het paard en die is dan weer de sigaar. Ik krijg dan echt de neiging om de ruiiters die erop zitten een trap te verkopen.

Anoniem

Anoeska schreef:
Air schreef:

Ik vind dit soort topic altijd meer ter verheerlijking van de TS. Kijk eens hoe goed ik ben, ik heb ook ooit fouten gemaakt, maar nu het licht gezien, en daarom heb ik nu het recht om mensen die ik niet eens ken, waar ik geen achtergrondinformatie over heb, achter hun rug om op internet te bekritiseren.

Als je het allemaal zo goed weet, dan stap je toch op iemand af op een wedstrijdterrein, en dan deel je al de kennis en ervaring die je blijkbaar hebt :?

Dat wil ik best doen en van de week (ik was samen met Liselot) heb ik op het punt gestaan iemand aan te spreken op haar rijgedrag maar ik doe dan niet omdat ik waarschijnlijk dan alleen maar een grote bek krijg, en het meisje in kwestie heeft minpunten in haar proef gereden en dat lijkt me ook leerzaam genoeg...

En nee hoor geen verheerlijking, dat doe ik wel op andere manieren. Maar ik ergerde me er gewoon aan dus ik wilde het kwijt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:24

MyWishMax schreef:
Tjuppie schreef:

Instructie, maar goed ik denk dat mensen zelf ook kritischer moeten worden. Alleen hoe?

Ik help mijn moeder wel eens met rijden op ons paard, ik zie wat er fout gaat, maar kan niet overbrengen hoe het wel moet. Ik denk toch dat lesgeven moeilijker is dan het lijkt...

Nee, want ik vind dat de instructie gecorrigeerd moet worden (die vertellen de ruiter dat men het zo moet doen). Dus wie corrigeert al die rondlopende instructeurtjes?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:24

Het meest vreselijke dat ik laatst ben tegen gekomen was bij de pony's. In de ochtend hebben de paarden gereden, Wij hebben de paarden lekker terug gebracht hebben daarna nog het paarden en pony springen afgekeken. Een meisje rijdt zelf haar parcours verkeerd. Kan gebeuren we maken allemaal wel eens een foutje. Ik heb alleen vervolgens met open mond zitten kijken dat ze de pony daarvoor me haar zweep sloeg en hem in zijn mond zat te trekken. Dit ging mij toch wel te ver.

Er zat een hele correcte jury die hier iets van gezegd heeft. Dit waardeerde ik overigens wel weer heel erg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:25

Anoeska schreef:
Air schreef:

Waarom zou je iemand moeten kennen, achtergrondinformatie moeten weten? Maakt dat het goed wat ze doen? Geen enkel paard is het waard om zo behandeld te worden.
Er is helemaal geen sprake van achter hun rug om, personen worden hier sowieso niet specifiek behandeld en er zitten genoeg mensen op bokt die het ook doen.
Waarom behandel je de mensen die het doen als slachtoffers??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:25

Tjuppie schreef:
MyWishMax schreef:

Nee, want ik vind dat de instructie gecorrigeerd moet worden (die vertellen de ruiter dat men het zo moet doen). Dus wie corrigeert al die rondlopende instructeurtjes?

In mijn edit bedoelde ik dat ook ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:26

Tjuppie schreef:

KNHS. Bij de orun gaat het gewoon al fout.
Alhoewel ik mij soms uberhaupt afvraag hoeveel kennis de KNHS dan nog over kan dragen.
Die filmpjes van een paard lezen vond ik namelijk ook bedroevend.... gezaag en dan werd er onder gezet dat het paard ontspannen en gelukkig was... Dat komt hun geloofwaardigheid niet ten goede.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:27

@Mywishmax; Ik lees het nu ja. Dan heb jij een heleboel zelfkennis en daar ontbreekt het bij velen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:27

Ik denk dat bijscholing vanuit de orun vaker moet gebeuren. En meer controle hierover. Maar het is moeilijk...

@ Air, weet je wat ik ook zo jammer vind, de foto op de voorkant van de paardensport van deze maand, is ook niet echt een foto om over naar huis te schrijven dacht ik zo...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:28

Joolien schreef:
Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om!? Ik draag een discussie aan over rijniveau van de sport in het algemeen, je hoeft helemaal niet ja en amen te roepen, daar is een discussie niet voor bedoelt.

Dit is nu precies waar het WEL om gaat. Dat jij jezelf nu niet geloofwaardig kan of wil maken is nu precies het probleem. Mensen zonder verstand van zaken roepen maar wat... kletsen maar wat na... En zodra je ze aanspreekt op hun eigen ervaring/niveau/kennis dan beginnen ze te piepen. Maar wel lekker door willen klagen over 'ze' en 'hun' en in het 'algemeen'.

MyWishMax schreef:
Het is een maatstaf om een redelijke inschatting te kunnen maken, maar daarom wil jasmijn wrs ook beeldmateriaal of referenties. Je kan nooit dressuur gestart hebben, maar vreselijk handig zijn in zadelmak maken oid. Maar dan heb je wel referenties.

Precies. Maar TS leest nogal selectief, klaarblijkelijk omdat ze haar kennis en kunde op andere wijze dan wedstrijdklasseringen ook niet aannemelijk kan maken. Ik snap niet dat niet meer mensen daar doorheen prikken, en gewoon lekker mee gaan zitten klagen?

schoentje schreef:
Ik denk dat door dit soort discussies, de ruiters die dit lezen even bewuster na gaan denken over hoe ze zichzelf gedragen op concours.

Ik denk dat het juist averechts werkt. Door te focussen om wat anderen niet goed doen, denken ze: oh, maar zo erg is het bij mij gelukkig niet. Dat stimuleert niet tot verbetering. Beter is om te kijken naar de GOEDE voorbeelden.

Anoeska schreef:

Ja, bah... Los van of er nu wel of niet sprake is van een bedroevend niveau zijn zulke acties gewoon stemmingmakend en achterbaks. En het levert al helemaal geen bijdrage aan de sfeer en het niveau van paardensport.