Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janine1990 schreef:Ik heb nergens gezegd dat een paard dat op de klassieke wijze is gereden niet aan de hulpen staat. Maar ik zeg dat voor mij het perfect aan de hulpen staan absolute controle is. En is aan de hulpen staan niet simpelweg gehoorzaamheid?
Alles wat een paard doet, klassiek of modern gereden, is aan hem of haar opgelegd door de ruiter. Hoe je het ook wend of keert. Een paard zal nooit een piaffe tonen vrij in de wei.
Stakende paarden heb ik bij Anky nog niet meegekregen overigens. Ik denk dat staken niet zozeer te maken heeft met de methode waarop het dier wordt gereden, maar met de snelheid waarop iets bereikt moet worden. Gaat het te snel voor een paard (fysiek of psychisch) dan gaat het paard staken. In het geval van optimale gezondheid.
Wat voor eigen ervaring overigens? Heb je zelf deze methode gebruikt? Of heb je het alleen van zien? Want als ik jouw reacties zo lees, heb je een totaal ander idee van het gebruik van de moderne methode, dan ik en dan wat velen prediken...
murphy102 schreef:Janine1990 schreef:Dus totale controle is synoniem voor aan de voorkant werken????
Hebben klassieke ruiters dan geen totale controle?
Edit: Voordat ik verkeerd opgevat word, pure interesse hoor.. Je noemt absolute controle zo expliciet..
Dit heet "Absolute" controle en dit ontstaat uit de Hyperflexie/LDR.
Het paard heeft geen eigen wil meer; wordt afgedwongen in een bepaalde houding. Men rijdt van voor naar achteren.
Men geeft zelf niet na met de hand, dus men rijdt voortdurend "op druk".
In tegenstelling tot de klassieke manier van rijden, waarbij men van achteren naar voren rijdt.
Dit héél in het kort. Voor meer informatie zie het topic Academische Rijkunst versus Klassieke Rijkunst. Daar kun je uitgebreid alles lezen over de Absolute controle die men heeft bij LDR/Hyperflexie/Rollkur en waarom dit schadelijk is voor het paard.
murphy102 schreef:Janine1990 schreef:Dus totale controle is synoniem voor aan de voorkant werken????
Hebben klassieke ruiters dan geen totale controle?
Edit: Voordat ik verkeerd opgevat word, pure interesse hoor.. Je noemt absolute controle zo expliciet..
Dit heet "Absolute" controle en dit ontstaat uit de Hyperflexie/LDR.
Het paard heeft geen eigen wil meer; wordt afgedwongen in een bepaalde houding. Men rijdt van voor naar achteren.
Men geeft zelf niet na met de hand, dus men rijdt voortdurend "op druk".
In tegenstelling tot de klassieke manier van rijden, waarbij men van achteren naar voren rijdt.
Dit héél in het kort. Voor meer informatie zie het topic Academische Rijkunst versus Klassieke Rijkunst. Daar kun je uitgebreid alles lezen over de Absolute controle die men heeft bij LDR/Hyperflexie/Rollkur en waarom dit schadelijk is voor het paard.
Abacab schreef:Professor schreef:..........Heeft u combinatie´s getraind en op Olympisch niveau gebracht?
Heeft u combinaties getraind en onder de eerste 10 op wereld niveau gebracht?...........
Prof, suggereer je nu dat jij deze 'verdiensten' wel op je conto mag schrijven? Als dat zo is dan wil ik ook namen want ik loop al te lang op internet om iedereen maar te geloven. Mijn ervaring is dat iedereen maar grandioos zit te overdrijven om serieus genomen te worden.
En ik waardeer je posts echt enorm en heb er al veel van opgestoken maar dat geldt voor meer posters hier op het forum. Als je dan gaat schermen met ervaring en prestaties laat me dan ook maar een stukje van je CV zien dat ik eenvoudig kan checken.
Dus een concrete vraag,
Welke ZT leerlingen heb je de afgelopen 10 jaar afgeleverd?
Welke combi's heb je de afgelopen 10 jr getraind op OS niveau?
Omdat je altijd zo uitgebreid overal op weet te reageren hoop ik dat je deze vragen ook eerlijke en uitgebreid kunt beantwoorden. Als je dat niet wilt is ook prima, maar hou dan aub op met al dat gescherm met ervaring waarmee je anderen graag de mond snoert.
murphy102 schreef:Zooist schreef:Murphy, een paar pagina's terug heb je me een vraag gesteld. Die heb ik beantwoord en ook jou een vraag gesteld. Zou je die kunnen beantwoorden?
Zomaar,...nieuwsgierigheid.
liesje1986 schreef:Ik krijg zelf ook les op de 'moderne manier', maar heb er toch een ander beeld van dan de meeste tegenstanders hier. Mijn ervaring is dat de training per paard heel erg verschilt, dus echt niet alle paarden worden kort en rond gereden. Ook wordt er juist erg veel (naar voren) geschakeld, waardoor er echt wel van achter naar voren gereden wordt, de motor moet altijd eerst aan. De 'hete' paarden van Anky e.a. worden misschien vaker terug gezet in tempo, omdat die van zichzelf zo voorwaarts zijn.
Ik krijg eerder het idee dat klassiek gereden paarden met de rem erop lopen, omdat die al zo vroeg moeten 'verzamelen'. En dat je meer kracht nodig hebt om op de moderne manier te rijden is onzin, paarden die correct op deze manier gereden zijn, geven na op de minste druk en zijn zeer licht in de hand.
ZZonneglans schreef:Abacab schreef:Prof, suggereer je nu dat jij deze 'verdiensten' wel op je conto mag schrijven? Als dat zo is dan wil ik ook namen want ik loop al te lang op internet om iedereen maar te geloven. Mijn ervaring is dat iedereen maar grandioos zit te overdrijven om serieus genomen te worden.
En ik waardeer je posts echt enorm en heb er al veel van opgestoken maar dat geldt voor meer posters hier op het forum. Als je dan gaat schermen met ervaring en prestaties laat me dan ook maar een stukje van je CV zien dat ik eenvoudig kan checken.
Dus een concrete vraag,
Omdat je altijd zo uitgebreid overal op weet te reageren hoop ik dat je deze vragen ook eerlijke en uitgebreid kunt beantwoorden. Als je dat niet wilt is ook prima, maar hou dan aub op met al dat gescherm met ervaring waarmee je anderen graag de mond snoert.
Ik sluit me hier graag bij aan. Heb je al een bevredigend antwoord gekregen?
Professor schreef:Abacab schreef:Ik heb Prof een PB gezonden, misschien heeft ie het helemaal over het hoofd gezien, hij is nogal druk.
Leest u het topic eens terug, dan kunt u daar al iets uit opmaken.
Professor schreef:Abacab schreef:Ik heb Prof een PB gezonden, misschien heeft ie het helemaal over het hoofd gezien, hij is nogal druk.
Abacab schreef:Prof, suggereer je nu dat jij deze 'verdiensten' wel op je conto mag schrijven? Als dat zo is dan wil ik ook namen want ik loop al te lang op internet om iedereen maar te geloven. Mijn ervaring is dat iedereen maar grandioos zit te overdrijven om serieus genomen te worden.
Dus een concrete vraag,
Michael1104 schreef:lekker makkelijk om iemand aan te spreken over zijn kennis en kunde maar vervolgens wel je eigen kop in het zand steken als er iets gevraagd wordt... en dat nog wel omdat je zelf beweest zo succesvol te zijn geweest.
murphy102 schreef:Zooist schreef:Murphy, een paar pagina's terug heb je me een vraag gesteld. Die heb ik beantwoord en ook jou een vraag gesteld. Zou je die kunnen beantwoorden?
Ja maar, dat ging over dat vorige LDR-gereden filmpje van jou...
Dat heb je ingeruild zo te zien...