Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:18

laetitia schreef:
Wát een stress :D :

[img]http://i71.photobucket.com/albums/i127/laetitia1976/Zaheer112.jpg[/im]
[img]http://i71.photobucket.com/albums/i127/laetitia1976/Zaheer138.jpg[/im]
[img]http://i71.photobucket.com/albums/i127/laetitia1976/Zaheer166.jpg[/im]

In het begin met het erop zitten was het wel even rodeo
[img]http://i71.photobucket.com/albums/i127/laetitia1976/Zaheer184.jpg[/im]

Maar al heel snel was het goed en liep het paard er ontspannen bij (en Gert was blij!)
[img]http://i71.photobucket.com/albums/i127/laetitia1976/Zaheer206.jpg[/im]

Paard was daarna echt helemaal ontspannen en is weer goed en wel thuis gekomen, echt niets aan de hand.

Ja, ik zie stress.. Jij niet????

saskiakefie

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:19

Ja ik zie ook duidelijk stres... Ik zie echt geen ontspannen paard hoor, verreweg

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:19

Laetitia, wat een leuk dier. :D

Ik zie een alert paard, dat gespannen is, maar zo op de foto's te zien ziet hij er na die rodeo wel opgewekt uit. Hij lijkt er wel plezier in te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:20

Waar baseer je het op Sodeletuut?
Dat je een stukje wit van z'n ogen zit? Neusje wijd?

Als wij een grote wilgentak in het land gooien, reageren ze ook allemaal....snurken, neus wijd, ogen wit...
Daarna weten ze dat het niet eng is en gaan ze er lekker meer klooien.
Ook maar niet meer doen dus?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:21

@ Famke jij begrijpt het. Laat het zadelmak maken lekker aan een prof over en breng je paard naar een prof. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur van werkwijze. Gert heeft meer dan genoeg klanten en ik vind het jammer dat zoveel mensen beoordelen naar een filmpje of zo. Mensen beoordelen nav verhalen. Ik heb ook een negatieve ervaring met een zadelmakmaker die heel hoog aangeschreven staat maar zou daar nooit op internet een topic over maken.

zal nu wel een boel over mij heen krijgen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:22

Kanelly schreef:

Als wij een grote wilgentak in het land gooien, reageren ze ook allemaal....snurken, neus wijd, ogen wit...

De hele lichaamstaal. Sorry maar ik vind de spanning hier van af stralen. Wat niet gek is als een jong dier opeens in een drukke omgeving wordt gezet. Aangespannen lange rugspier, houding in de freeze, het hele gezicht spreekt ook nog eens boekdelen ja.. En ik vind die foto ohz er nou ook niet echt prettig uit zien..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:22

caro29 schreef:
@ Famke jij begrijpt het. Laat het zadelmak maken lekker aan een prof over en breng je paard naar een prof. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur van werkwijze. Gert heeft meer dan genoeg klanten en ik vind het jammer dat zoveel mensen beoordelen naar een filmpje of zo. Mensen beoordelen nav verhalen. Ik heb ook een negatieve ervaring met een zadelmakmaker die heel hoog aangeschreven staat maar zou daar nooit op internet een topic over maken.

zal nu wel een boel over mij heen krijgen

De meeste in dit topic zijn voor, dus dat zal we meevallen hoor.,.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:23

Ik zie geen stress nee, meer alertheid en hij had heel veel oog voor het publiek (vooral voor de flits van mijn camera, daar werd hij nogal door afgeleid en daarom kijkt hij ook steeds zo in de camera).

Maar echte stress nee hoor :n.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:23

laetitia schreef:
Ik zie geen stress nee, meer alertheid en hij had heel veel oog voor het publiek (vooral voor de flits van mijn camera, daar werd hij nogal door afgeleid en daarom kijkt hij ook steeds zo in de camera).

Geloof je het zelf..?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:24

laetitia schreef:

Het is maar net wat je eigen interpretatie van stress is, en in mijn ogen is dit geen twijfel mogelijk, stress..

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:27

Ik zie een alert, wakker dier. Gespannen, dat wel, maar das niet meer dan logisch in die omstandigheden.

Bij een echt gestresst paard heb ik toch een ander beeld. Je eigen referentiekader inderdaad. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:28

Sodeletuut schreef:
Kanelly schreef:

De hele lichaamstaal. Sorry maar ik vind de spanning hier van af stralen. Wat niet gek is als een jong dier opeens in een drukke omgeving wordt gezet. Aangespannen lange rugspier, houding in de freeze, het hele gezicht spreekt ook nog eens boekdelen ja.. En ik vind die foto ohz er nou ook niet echt prettig uit zien..

Ja, dat zie ik ook....
Jij intepreteerd dat als stress, ik als wat spanning...

Maar zoals ik al zei, als wij een wilgentak in het land gooien, reageren ze ook zo...
Ook maar niet meer doen?

Paarden die naar bijv. schriktraining gaan...reageren ook zo... Ook niet meer doen?
Politiepaardentraining...idem. En de situaties waar politiepaarden zich regelmatig in bevinden, ook niet meer doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-11 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

EvelienH

Gert is een vakman. Ik ben er zeker voor om je paard zadelmak te laten maken door een prof en niet zelf aan gaan klooien. Moet zeggen dat ik de filmpjes niet bepaald schokkend vind. Met een zweep erachter lopen vind ik niet meer dan normaal, voorwaarts houden want hij heeft waarschijnlijk weinig zin om onder het paard te liggen.

Ach, ieder zijn eigen mening. Ik zie hier geen paarden langkomen die mishandeld worden (geestelijk of lichamelijk) en van een beetje spanning worden ze niet getraumatiseerd.

_Covergirl_

saskiakefie schreef:
laetitia schreef:

Geloof je het zelf..?

Dit lijkt me niet zo'n nuttige opmerking. Het is haar paard, zij kent hem het best, dus zij kan het best beoordelen wanner hij gestresst is. Misschien is dit dier wel altijd heel wakker.
En iedereen ervaart zo af en toe stress. Ook paarden. Niet goed, maar hier leer je ook van.
Laatst bijgewerkt door _Covergirl_ op 30-04-11 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:29

Ik vind hem wel wat spanning uitstralen, maar echt gestresst absoluut niet.
Op die laatste foto (onder het zadel) trouwens niet.

Covergirl je was me net voor.
Maar ik wil hem even aanvullen..
Hoeveel ervaring hebben jullie met paarden hebben degenen die dit stress vinden überhaupt?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:30

Mindfields schreef:
Famke: Dan heb je het niet goed voorbereidt als zoiets gebeurt. Heb dit al ontelbare keren gedaan en nooit bokt er eentje of vlucht weg met eerste keer zadel.

Mee eens. In de zin van: niet goed voorbereidt. Hier zou ik liever neerzetten: kom we gaan ons paardje zadelmak maken en we nemen er uitgebreid de tijd voor. Alleen weten we niet precies hoe t moet (niet goed voorbereid), maarre dat geeft niet, we vragen t gewoon lief aan ons paardje en dan doet ie dat wel.....Helaas niet altijd..

En die niet altijd gevallen mogen mensen zoals Gert dan weer oplossen...en bedankt!

xx_Irisje

saskiakefie schreef:
laetitia schreef:

Geloof je het zelf..?

Ik wel, ben hier ook bijgeweest en was echt sceptisch tegenover zijn manier van zadelmak maken.
Echt onzin vond ik het.

Maar goed toch meegweest en vond het reuze meevallen, hij maakt dezelfde stapjes als ik tijdens het zadelmak maken alleen hij doet een stapje (longeren, zadeltje erop, weer even longeren, dan even hangen, erop gaan zitten etc) en gaat dan direct door met de volgende zodra het paard de adem losliet en ontspande. Ik doe hier een paar dagen over en bouw het dan uit.

Alle paarden tijdens deze avond wisten aan het einde waar ze aan toe waren en vonden daar hun rust in.

Wat hij doet is een vak apart, ik kan het niet en wil het ook niet maar heb ik ooit een dier waar ik aan twijfel, dan breng ik hem graag naar hem!

Sodeletuut

Kanelly schreef:
Ja, dat zie ik ook....

Maar zoals ik al zei, als wij een wilgentak in het land gooien, reageren ze ook zo...
Ook maar niet meer doen?

Paarden die naar bijv. schriktraining gaan...reageren ook zo... Ook niet meer doen?
Politiepaardentrainging...idem. En de situaties waar politiepaarden zich regelmatig in bevinden, ook niet meer doen?

Nee niet doen vind ik onzin, maar dit vind ik wel een paard heel erg in het diepe gooien.
Een tak in het land gooien, oké, paard loopt los dus kan vluchten. Geen enkel probleem mee.

Op schriktraining waar ik ben geweest, deden de paarden mee aan een leadrope van 4,5 meter, en als ze er van door willen mag dat. Maar als je al een fijne band hebt opgebouwd met je paard door middel van grondwerk dan blijft een paard in zo'n situatie bij jou omdat het jou vertrouwt..

Dus ik vind de vergelijking die je maakt niet echt reeel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:32

kamsel schreef:
Hoeveel ervaring hebben jullie met paarden hebben degenen die dit stress vinden überhaupt?

Dat heeft niets met ervaring te maken. Maar zoals ik net ook al zei, het is je eigen interpretatie van stress. Er is geen richtlijn van 'dit is stress en dit is geen stress'. Iedereen ziet dat anders en daarom mag iedereen elkaars interpretatie respecteren, toch? Vreemd dat je daar voor veel ervaring met paarden moet hebben?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:32

Misschien heb ik dan een andere interpretatie van stress ;-). Natuurlijk is het paard gespannen, maar gespannen en echte stress daar zit wel een gebied tussen naar mijn mening. Als een paard stress heeft staat het te trillen op zijn benen en is het paard nat van het angszweet...Dat is mijn definitie van stress.

Maar misschien moet ik dan ook maar niet meer het paard wat ik rijd alleen in de bak rijden als haar vriendinnetjes op het land staan, ze heeft last van verlatingsangst en moet leren alleen met mij te zijn. Dat gaat ook gepaard met de nodige spanning en het is mijn taak die spanning weg te nemen en mij als haar leider op te werpen zodat ze zich veilig gaat voelen. Alles wat nieuw is voor een paard zal enige spanning met zich meebrengen, vandaag voor het eerst zonder ander paard het bos ingeweest. Ja ze was gespannen en in het begin heel erg onzeker, maar dat moet ze ook leren!

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:34

Sodeletuut schreef:
kamsel schreef:

Dat heeft niets met ervaring te maken. Maar zoals ik net ook al zei, het is je eigen interpretatie van stress. Er is geen richtlijn van 'dit is stress en dit is geen stress'. Iedereen ziet dat anders en daarom mag iedereen elkaars interpretatie respecteren, toch? Vreemd dat je daar voor veel ervaring met paarden moet hebben?

Ik snap het wel. Het verschilt natuurlijk wel of je op een stal rijdt zoals bij Gert bijvoorbeeld, en heel wat gewent bent qua temperament van paarden. Of dat je één paardje hebt thuis voor de leuk. Dan kijk je er anders tegenaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:35

Ja maar als je de stapjes naar nieuwe dingen kleiner en minder eng maakt voor een paard, is het denk ik ook een stuk prettiger voor een paard. Ik heb ook 1 paard met verlatingsangst. En de eerste stap die ik neem is het andere paard meenemen achter het draadje, en daar een rondje lopen. Ik haal hem niet uit het zicht zoals waarschijnlijk veel andere mensen wel zouden doen. Klein voorbeeldje, maar dat is een verschil in aanpak.

En in mijn ogen is een paard wat gespannen is, gestresst. Spanning is stress, hij hoeft ook niet gelijk helemaal gillend gek te worden, maar ik zie dit als stress ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:35

Sodeletuut schreef:
kamsel schreef:

Ik denk toch wel dat ervaring je visie voor een groot deel beïnvloed.
Als ik tot nu toe maar op bijv. 3 verschillende diertjes had gereden en niet verder was geweest dan bij een boertje op stal ( ik noem maar wat), dan had ik waarschijnlijk heel anders tegen bepaalde zaken aangekeken als dat ik nu doe ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:37

_Covergirl_ schreef:
Ik snap het wel. Het verschilt natuurlijk wel of je op een stal rijdt zoals bij Gert bijvoorbeeld, en heel wat gewent bent qua temperament van paarden. Of dat je één paardje hebt thuis voor de leuk. Dan kijk je er anders tegenaan.

Dat is zeker waar. Maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd heel wat gestresste paarden heb gezien. Eigenaren die er afgebokt worden omdat het paard zo'n grote angst had voor hetgene op de rug. En op mijn opleiding jagen we die paarden er niet doorheen, maar zorgen we dat ze vertrouwen in de mens krijgen. Dus rustig aan, stapje voor stapje. En dat zijn écht angstige paarden met échte stress, en toch gaat het nu erg goed met ze, zonder geweld en puur op basis van vertrouwen.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:37

Sodeletuut schreef:
Ja maar als je de stapjes naar nieuwe dingen kleiner en minder eng maakt voor een paard, is het denk ik ook een stuk prettiger voor een paard. Ik heb ook 1 paard met verlatingsangst. En de eerste stap die ik neem is het andere paard meenemen achter het draadje, en daar een rondje lopen. Ik haal hem niet uit het zicht zoals waarschijnlijk veel andere mensen wel zouden doen. Klein voorbeeldje, maar dat is een verschil in aanpak.

En in mijn ogen is een paard wat gespannen is, gestresst. Spanning is stress, hij hoeft ook niet gelijk helemaal gillend gek te worden, maar ik zie dit als stress ja.

Maar heeft niet iedereen, mensen en dieren, af en toe spanning nodig om grenzen te verleggen? Bij jouw aanpak heeft je paard misschien ook wel spanning. Dan neem je kleinere stapjes, maar misschien heeft hij dan wel vaker last van spanning dan wanneer je bij wijze van in één keer doorpakt. Wel afhankelijk van het typer paard natuurlijk, echte zenuwpezen zullen hier alleen maar meer van in de stress raken. Maar voor een groot deel kun je m.i. beter in één keer duidelijk zijn.