3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:53

JoviBan schreef:
Kortom: wacht gewoon tot de botten volgroeid zijn, begin dan éerst met het trainen van de spieren. Dit kun je het beste onbelast doen. Wanneer de spieren sterk en soepel genoeg getraind zijn, kun je je paard met je gewicht gaan belasten, dan pas is het paard daar klaar voor.

Dus wachten tot zijn 6e/7e jaar?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:20

Mijn zwarte kerel wordt op dit moment zadelmak gemaakt. 14 mei wordt hij 3. vorig jaar vanaf 2,5 jarige leeftijd heel licht longeerwerk gedaan. (lees max. 10 min, op t gras, aan t halster, zonder bijzet oid, voornamelijk om te leren aanstappen aandraven en weer terug naar stap en halthouden, alles in een heel rustig gangetje). Hij was toen nog hengst en heeft er heel veel van geleerd. Ik longeerde een keer of 3 in de week (max. 10 min.) en de rest van de tijd heeft hij bij altijd op de wei gestaan. Vanaf t spenen tot en met 2-jarige leeftijd in de kudde gestaan 24/7 buiten. Daarna dus weer thuis gekomen en na een paar maanden rustig met hem aan t longeren gegaan.

Nu staat hij sinds 2 weken op een africhtingsstal. Gaat prima, hij is heel makkelijk en goed voorwaarts, heeft niet gebokt oid. Wordt daar nu een keer of 4 - 5 in de week 5 minuten gelongeerd en daarna nog 10 minuutjes rustig gereden in stap en in draf, ook aangalopperen wordt geoeffend.

Als hij straks thuiskomt, ga ik hem de eerste maand een keer of 5 in de week rustig rijden (10 min) en dan rustig opbouwen. (ipv 5 keer 3 - 4keer in de week maar dan een kwartiertje enz). Hij hoeft geen wedstrijden met mij te gaan lopen, maar over een jaar wil ik hem wel een beetje netjes aan t lopen te hebben ( heb eerst wel altijd wedstrijden gereden, nu geen tijd meer voor enne.. springen zal op een hoog niveau met hem niet lukken :+ )
Of 3 te jong is? Nja hangt van t paard af en hoe makkelijk ze dingen oppikken. (de overijverige moet je zelfs een beetje tegen hunzelf beschermen). En bij een jeugdig paard eerst beleren maandje of 2 beetje doorrijden en dan weer een aantal maanden t land op vind ik ook prima. Die pakken t na de maandjes rust t vaak weer heel gemakkelijk op.

Ik zou zelf iig wel kiezen voor 3 jaar. Heb te vaak gezien dat oudere paarden (5, 6, 7 jarige) veel moeilijker te beleren zijn. Afgezien van meer uithoudingsvermogen en kracht bij een ouder paard, leren deze meestal langzamer dan jonge paarden. (vergelijkbaar met een pup. Is er met een pup de eerste 5 a 6 maanden niks gedaan, dan gaat t leren minder makkelijk dan bij een pup vanaf 9 - 12 weken. Dit heeft met de inprentingsfase te maken, En die is heul belangrijk).

En als t evt. nodig is t jonkie weer terug op de wei zetten.

lilly_s18

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:48

Niets aan de bovenstaande reactie toe te voegen, ik ben het hier helemaal mee eens.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:50

me 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:30

Nou, ik niet. Ik vind het veel en veel te jong, belachelijk.
Hij moet nog 3 worden, en hij staat nu al op een trainingsstal? Van de zotten, als je het mij vraagt. Er worden zoveel goed onderbouwde redenen gegeven waarom het echt serieus te jong is, en dan kom je gewoon weer met dat je naar het paard moet kijken....... Heb jij röntgenogen dan? Kun je zien of de groeischijven al gesloten zijn? Zal wel niet, hè?
Waarom, waarom koop je in hemelsnaam een zo jong paard als je niet eens kunt wachten tot hij 3 is...... hij moet nog 3 worden..... Koop dan een volwassen paard, daar kun je gewoon op rijden. Hoef je neit te wachten ook niet.
Als inrijden en beleren een probleem is, omdat het paard te sterk is, te veel conditie heeft, het leren langzamer gaat (of dat het zich mss niet laat overdonderen, kan ook nog, he) dan moet je imo niet eens aan beleren willen dénken. Want dan wil je niet samenwerken met een paard, dan wil je het paard overheersen op kracht, en dat is allesbehalve paardvriendelijk. Misschien had je beter een auto gekocht, daar kun je gewoon de baas over spelen, hoef je geen rekening te houden met dat ie ook gevoel heeft enzo, en dat ie de tijd moet krijgen om alles te verwerken. En als geduld een probleem voor je is, moet je helemaal niet aan paarden willen beginnen, want als er toch één ding is wat je met paarden wel moet hebben, is geduld........

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:34

Yamcha schreef:
Nou, ik niet. Ik vind het veel en veel te jong, belachelijk.
Hij moet nog 3 worden, en hij staat nu al op een trainingsstal? Van de zotten, als je het mij vraagt. Er worden zoveel goed onderbouwde redenen gegeven waarom het echt serieus te jong is, en dan kom je gewoon weer met dat je naar het paard moet kijken....... Heb jij röntgenogen dan? Kun je zien of de groeischijven al gesloten zijn? Zal wel niet, hè?
Waarom, waarom koop je in hemelsnaam een zo jong paard als je niet eens kunt wachten tot hij 3 is...... hij moet nog 3 worden..... Koop dan een volwassen paard, daar kun je gewoon op rijden. Hoef je neit te wachten ook niet.
Als inrijden en beleren een probleem is, omdat het paard te sterk is, te veel conditie heeft, het leren langzamer gaat (of dat het zich mss niet laat overdonderen, kan ook nog, he) dan moet je imo niet eens aan beleren willen dénken. Want dan wil je niet samenwerken met een paard, dan wil je het paard overheersen op kracht, en dat is allesbehalve paardvriendelijk. Misschien had je beter een auto gekocht, daar kun je gewoon de baas over spelen, hoef je geen rekening te houden met dat ie ook gevoel heeft enzo, en dat ie de tijd moet krijgen om alles te verwerken. En als geduld een probleem voor je is, moet je helemaal niet aan paarden willen beginnen, want als er toch één ding is wat je met paarden wel moet hebben, is geduld........

Ik lees hier stilletjes mee. Ik ben van mening dat je een paard best op 3 jarige leeftijd zadelmak kan maken. Maar dit is natuurlijk paardafhankelijk.

De manier waarop jij nu reageert noem ik geen discussie voeren, maar de persoon aanvallen. Een gedegen onderbouwd antwoord waarom jij iets vind is prima, maar omdat iemand anders een andere mening heeft nou zo in de grond proberen te trappen vind ik ver beneden pijl.

Heb zelf ook twee 3-jarigen, beiden zadelmak en worden in juni 3. Blaken van gezondheid, doen het heel fijn, geen kracht, geen druk, gewoon fijn gereden. Stap er 2 tot 3 keer in de week op. Heb een stel fijne, blije paarden in de wei lopen al zeg ik het zelf. Verder ben ik het met de reactie van Famke eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:59

Vooral beneden peil omdat je het zelf ook doet, zeker? Makkelijk wel, ja. Of beneden peil omdat het je beter uitkomt?
Weet je, als het om een kleur voor een auto gaat, denk ik: what the ...... tuurlijk joh, jij jouw mening, ik de mijne. Dit gaat om iets wat wel degelijk heel schadelijk kan zijn voor een paard. Balansproblemen, KS, peesblessures, OCD en weet ik wat meer, en aan dat risico stel jij je paard willens en wetens bloot? Vervroegde slijtage (en ik wéét hoe verdomd zeer een artrotisch lijf kan doen), vind je allemaal prima? Jíj bent niet degene die met pijn in je lijf rondloopt.....
Jij maakt een keuze voor een dier, jij maakt op dat moment zijn welzijn en gezondheid tot jouw verantwoordelijkheid, en die verantwoordelijkheid gooi je zomaar even weg, omdat je geen geduld meer hebt??? En dan krijg ik het op mijn kop omdat ik er iets van zeg.......
Jij gaat je paard aan zulke risico's blootstellen, terwijl je wéét wat de gevolgen zijn. Dan ben je imo geen paardenliefhebber. Dan ben je vooral dol op het rijden van een paard, of op het hebben van een paard, maar als je echt zo gek zou zijn met je paard, was je een heel stuk voorzichtiger met zijn gezondheid, en zou je voor geen goud het risico nemen.

Ik heb álles onderbouwd, lees maar goed.

En, nee, dat kan niet, en dat is ook niet paardafhankelijk, wát een nonsensica zeg. Onderbouwing:

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... rbelasting

Citaat:
Een verkeerd trainingstraject van jonge paarden, met overbelasting als gevolg, verhoogt de kans op blessures aan pezen en gewrichten aanzienlijk. Pezen en kraakbeen van paarden volgroeien pas tussen 18 en 24 maanden, stelt Francoise Rey, dierenarts te Winsum.

Goed ontwikkelde pezen zijn van essentieel belang voor een levenslange goede stabiliteit en locomotie. Ook botten hebben tijd nodig om te groeien. Botten bestaan uit drie onderdelen, waarbij de groeischijf zorgt voor de groei van het bot. Deze schijf bestaat uit niet-verkalkt kraakbeen en is minder hard dan het bot. Het intensief trainen van jonge paarden kan deze groeischijf onherstelbaar schaden. De ruggengraat van het paard kent 32 wervels, waarvan elk over meerdere groeischijven beschikt. Deze groeischijven sluiten ten vroegste op een leeftijd van 5,5 jaar oud, afhankelijk van de grootte van het paard.

Een mogelijk gevolg van het verstoren van deze volgroeiing (bijvoorbeeld door het te vroeg inrijden) kan op latere leeftijd balansproblemen veroorzaken. Een paard moet fysiek en psychisch namelijk sterk genoeg zijn voordat het wordt ingereden.

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Afbeelding
Een plaatje waar staat wanneer de groeischijven sluiten.

Nog meer onderbouwing nodig? Kan hoor :+

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:22

Uitgebreid info dit zeg, interessant! Maar wat ik me afvraag is: wat is overbelasting? In het artikel gaat het ook met name over sportpaarden. Maar valt daar echt elke vorm van lichamelijke belasting onder? In mijn ogen is nog steeds wat rondjes "hobbelen" en pas serieus trainen bij 4/5 jaar niet onomkeerbaar schadelijk, maar ik kan het mis hebben.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:23

@ Yamcha
Tja wat zou ik moeten reageren op jouw reacties om me niet naar t zelfde niveau te verlagen? (lees: je eigen mening aan een ander opdringen en iemand met een andere mening bijna voor mishandelaar uitmaken) Tjee liever een auto kopen..... :n Hoe kom je erop??

Mijn ventje is gwoon hier thuis geboren uit mijn eigen merrie, heb hem dus helemaal niet gekocht. Was een zeer bewuste keuze en hij was/is dan ook zeer welkom.

Ik denk dat het heel weinig zin heeft om een discussie met je aan te gaan. Jij stelt je mening niet bij en ik ook zeker niet. Verloren moeite denk ik.

Valt me wel op dat er anno 2011 er steeds meer mensen zweverig met hun paard om gaan en snel alles zielig vinden, en wat ik al helemaal vreemd vind is dat als er een paard sterft op een leeftijd van 23 jaar: " o das echt kei jammer, t paard was nog helemaal niet oud"....euh dus ieder paard moet minimaal 30 jaar worden anders heb je toch echt wel iets verkeerd gedaan met t beleren, voeren, enz enz..tsssss :roll: Mensen paarden worden nu eenmaal geen 80 jaar. als ze dan de mooie leeftijd van 23 jaar bereikt hebben, mag je daar gerust blij mee zijn. Wel een beetje realistisch blijven en dat is helaas wat ik bij veel mensen mis tegenwoordig.

Nu wordt er al gevonden dat t net kan hoor een paard met 4 zadelmak maken, maar béter is met 5 :roll: Nog een paar jaar verder en dan moeten we wachten tot ze 8 jaar zijn of ouder omdat er weer een 1 of ander zweverig onderzoek wordt gedaan en er weer iets gevonden zou kunnen worden waar om t paard beter nog ouder kan zijn met beleren 8)7.

Als zadelmak maken met 3 jaar zo slecht en zielig zou zijn, dan zijn er een heule hoop zielige paardjes! Wordt wakker en kom van die wolk af.

@ uletje
Dank je ;)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:36

Ik vind het toch echt van het paard af hangen. Het ene paard dat 3 is, is al echt een paard en het ander is echt nog een guppy.

Mijn 4 jarige, is vorig jaar gewoon zadelmak gemaakt zonder problemen of protest. Is daarna nog 4/5 maanden rustig gereden en 2x op wedstrijd geweest, en staat nu te genieten van haar wel verdiende vakantie met veulen. Wij doen het dus zo, om ze eerst goed zadelmak te maken en op naar vreemde plaatsen toe, en daarna krijgen ze 1, 2 of 3 maanden gewoon vakantie om nog lekker uit te groeien en bij te komen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:42

HedwigO schreef:
Uitgebreid info dit zeg, interessant! Maar wat ik me afvraag is: wat is overbelasting? In het artikel gaat het ook met name over sportpaarden. Maar valt daar echt elke vorm van lichamelijke belasting onder? In mijn ogen is nog steeds wat rondjes "hobbelen" en pas serieus trainen bij 4/5 jaar niet onomkeerbaar schadelijk, maar ik kan het mis hebben.

Rondjes hobbelen of wat serieuzer trainen maakt in dit geval niet uit. Je zit hoe dan ook bovenop de rug. De botten worden hoog belast, ongeacht of je buiten een rondje stapt of een dressuurtraining doet. Die groeischijfjes worden hoe dan ook in elkaar gedrukt en dat is niet de bedoeling. Je gaat dit niet tegen door enkel wat rond te hobbelen. Het is gewoon het verstandigst om te wachten tot de groeischijven gesloten zijn en 'gehard'.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:44

Sorry toch een beetje te fel gereageert. Was de bedoeling om t netter te verwoorden. Helaas niet gelukt.

Wilde nog ff iets toevoegen. Je spreekt uit ervaring vertel je op t gebied van artrose en de pijn die daarbij gepaard gaat. Ik vind t oprecht erg voor je dat je hier veel last en pijn van ondervind.

Wilde nu ook een vergelijking maken. Bij een kind zijn de groeischijven ook nog niet gesloten, mogen kinderen dan ook niet meer gaan korfballen, vollyballen, voetballen enz enz. Immers dit is ook belasting op de onvolgroeide botten en pezen.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat als je een drie-jarige netjes inrijd en er dan niet meteen 4 x in de week een uur opkruipt zodat ie binnen 3 maanden L of M niveau loopt, maar wat ik in mijn eerste post beschreven heb. Eerst mx. 10 min en evt langzaam uitbouwen naar een kwartiertje. En die 15 min bevatten ook het netjes losstappen en losdraven aan de lange teugel en dan 5 minuten wat meer contact maken, en nee hij hoeft niet met zijn hoofd aan de loodlijn. Gewoon netjes in contact nageeflijk rijden. En vervolgens lekker aan de lange teugel uitdraven en stappen.

Leg mij eens uit wat voor een schade je daarmee doet. IMO ben ik dan gewoon netjes en rustig bezig t paard sterker te laten worden in zijn spieren, botten en hoeven.
(Ik ben 1.77 lang en weeg 65 kg, mijn paard is een hele stevige fries van ongeveer 1.60)

Is dus geen questie dat ik geen geduld heb. Heb zelfs heul veel geduld met jonge paarden. Vind je antwoord dan ook lichtelijk lomp en beledigend.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:58

Famke160301 schreef:
Wilde nu ook een vergelijking maken. Bij een kind zijn de groeischijven ook nog niet gesloten, mogen kinderen dan ook niet meer gaan korfballen, vollyballen, voetballen enz enz. Immers dit is ook belasting op de onvolgroeide botten en pezen.

Beweging is wat anders dan belasting.
Voor een paard is het ook gezond om veel te bewegen.
Bij kinderen is het ook algemeen bekend dat ze, als ze jong zijn, niet aan topsport/kracht- of duurtraining mogen doen i.v.m. de nog niet gesloten groeischijven. Die zijn tijdens de groei nog zwak.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:10

Wat een hoop meningen & bronnen om het te onderbouwen hier!

Mijn merrie wordt in juni 3 jaar en ik twijfel nog heel erg over wat ik wil gaan doen.
Ik had in eerste instantie in m'n hoofd dat ik zou beginnen wanneer haar voorhand & achterhand goed staan ten opzichte van elkaar. Maar ik zit er toch nog over te twijfelen om langer te wachten ivm uitgroeien...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:13

Ik vind t rustig beleren van een jong paard beslist geen topsport. Imo is dat gewoon beweging omdat er weinig inspanning vh jonge paard gevraagt wordt. Maar als je een jong paard wel meteen gaat overvragen, door bijv meteen oprichting en verzameling te vragen, ja dan ben ik t met je eens, das topsport voor een jong paard en dus belasting.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:24

Famke160301 schreef:
Ik vind t rustig beleren van een jong paard beslist geen topsport. Imo is dat gewoon beweging omdat er weinig inspanning vh jonge paard gevraagt wordt. Maar als je een jong paard wel meteen gaat overvragen, door bijv meteen oprichting en verzameling te vragen, ja dan ben ik t met je eens, das topsport voor een jong paard en dus belasting.

Ik heb het over belasting van groeischijven die niet nog volgroeid zijn. Bij een kind gebeurt dat bij topsport, bij een paard gebeurt dat als je erop zit (= allebei hoge belasting van de groeischijven).

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:25

Ik heb een groot deel van deze discussie gevolg en wil even reageren op het eerste artikel wat Yamcha aanhaalt. Daarin gaat het om het onjuist en te intensief trainen van jonge paarden en niet om het te vroeg inrijden. Het argument van Yamcha om te wachten met inrijden tot de groeischijven volgroeid zijn wordt niet ondersteund door dit artikel. In het artikel gaat het om jonge paarden die verkeerd worden ingereden en overbelast worden. In dit forum kom ik weinig reacties tegen waaruit blijkt dat hun paarden zo overbelast worden. Volgens mij wordt hier het verschil tussen beleren en topsport zoals Famke hierboven zegt verward.

Het tweede artikel lijkt in de eerste instantie aannemelijk alleen kan ik de bronnen waarop dit artikel is gebasseerd niet terugvinden in de wetenschappelijke databases waar ik toegang tot heb. Misschien is het ergens anders te vinden, het lijkt mij namelijk een interessant artikel en ik zou het ook graag willen lezen? Tot nu toe vind ik daarom ook de argumenten van oa Yamcha onredelijk en slecht onderbouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:28

@ Famke: Eens met Dani, beweging is idd totaal iets anders dan belasting.
Maar een kind mag voor een bepaalde leeftijd bijvoorbeeld niet op handboogschieten, want dát is wel belasting. En dat kan dus wel schadelijk zijn.

Het grote probleem met erop zitten, is dat de wervelkolom van een paard horizontaal loopt, en verticaal wordt belast, en dat kan dus wel echt heel schadelijk zijn. Als je bespiering wilt opbouwen, wat bij een 3 , 4 jarige best wel kan, ga dan lange teugelwerk doen, zet hem voor een sleep en laat hem de bak slepen (is ook belasting, maar trekken is horizontale belasting, en richt echt veel minder schade aan, plus dat hij zijn benen belast, maar dat is niet erg met 3 jaar, dat mag best). Beleer hem voor de kar, kun je goed doen met 3 tot 4 jaar, want is meer belasting voor de benen dan iets anders, en die groeischijven zijn dan al gesloten.
Wat voor schade je doet met erop zitten: vroegtijdige slijtage van de kraakbeenringen tussen de ruggewervels, het risico op KS wordt verhoogd, schade aan het SI-gewricht (het punt waar de lendenen overgaan in de croupe). Schade aan het SI gewricht maakt dat het paard minder makkelijk de rug bol kan maken en de achterhand onder kan brengen, maakt dat het paard eerder zijn rug wegdrukt, en dat verhoogt wederom het risico op KS.

@ Famke: ik was ook te fel, sorry daarvoor, bij dezen jouw sorry geaccepteerd.
Ik was absoluut lomp, geef ik zeker toe. Punt is dat ik diverse versleten paarden heb meegemaakt, van 11 tot 15....... dat is wat anders dan 23........
En dat is zó naar, dan zie je een paard dat volop in de sport zou moeten kunnen lopen, in de bloei van zijn leven is, die eigenlijk niks meer kan dan een beetje rondhobbelen, omdat het te jong ingereden werd, te zwaar belast werd. En die mensen zijn gewaarschuwd: joh, wacht nou nog even, laat 'm nog een jaartje staan, maar nee, er moest en zou gereden worden. 12 jaar later was het paard totaal stuk, en had op röntgenfoto's het lijf van een 25-jarige. En dat is gewoon ronduit verschrikkelijk.

En dan kom ik soms wat feller uit de hoek dan ik bedoel als het gaat om paarden inrijden, of te zware ruiters, omdat ik heb gezien wat het met paarden doet...... en je merkt het pas als je veel te laat bent, dat is het erge ervan.

@ Saartje: kom maar met iets beters dan. Als ze zo slecht zijn, zou je ze heel makkelijk onderuit moeten kunnen halen toch?

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:41

Als je mijn antwoord goed hebt gelezen staat er dat het eerste artikel verkeerd geïnterpreteerd wordt en dat ik vraag om de bronnen die bij het tweede artikel genoemd worden, kan ik namelijk nergens vinden. Ik zou deze namelijk graag eerst lezen en weten waar ze vandaan komen voordat ik deze informatie aanneem. Ik heb ook niet bij voorbaat gezegd dat deze onjuist is namelijk alleen dat ik het raar vind dat deze voor mij 'nog' niet te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:44

Jij zegt dat je mijn argumenten slecht vindt, haal ze maar onderuit dan. KOm maar met tegenargumenten. Zeggen dat iets verkeerd geïnterpreteerd wordt is geen argument imo :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:48

Maar bedoel je dan ook niet dat het ligt aan het giwicht dat het paard horizontaal belast?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:50

Ik blijf dit onderwerp BLAAAD vinden!!
Pff soms wordt je er echt moe van.. Laat iedereen in zijn keuze, zeg het 1 x maar duw het niet zo door zijn strot!! Ik zou ook pas vanaf 3 jaar beginnen. Met beleid en niet elke dag 1 uur rijden, maar 3/4 in de week 30 min kan geen kwaad..
Als inrijden zo slecht is op zo een "jonge" leeftijd, wrm worden er nog 4-5-6 jarige wedstrijden georganiseerd, en schroeven ze deelname vanaf her 4e jaar niet op naar het 6e of 7e jaar..?

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:52

waar ik nou even benieuwd naar ben...

wat is de definitie van een verkeerd trainingstraject?? (genoemd in de quote over het groeien ed) dat is mij niet duidelijk. Want er wordt gelijk een conclusie getrokken dat het inrijden van een driejarige per definitie slecht is. dat wordt niet genoemd, alleen verkeerd, maar dat kan dus ook nog zijn op latere leeftijd als ze nog niet uitgegroeid zijn? Dus misschien beter idee om ze alleen te houden om mee te knuffelen? <3 :Y)

en verder...altijd rond deze tijd, komen dergelijke topics weer naar boven :Y)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:52

Mijn merrietje wordt in juni ook 3 jaar. Ze kent het zadel, hoofdstel en er heeft een licht kind opgezeten(35kg) Ze gaat ook weleens mee als handpaard en ik ga met haar wandelen waardoor ze verkeersmak is.
Ze verveelt zich wel wat maar ik ga er nog niet op zitten, ik wacht zeker nog een jaar. Ik wil dan alleen buitenrijden, rechte stukken. Nu even zuinig zijn, loont later!

Antwoord op vraag van CalvinenGino: GELD!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:55

CalvinenGino schreef:
Ik blijf dit onderwerp BLAAAD vinden!!
Pff soms wordt je er echt moe van.. Laat iedereen in zijn keuze, zeg het 1 x maar duw het niet zo door zijn strot!! Ik zou ook pas vanaf 3 jaar beginnen. Met beleid en niet elke dag 1 uur rijden, maar 3/4 in de week 30 min kan geen kwaad..
Als inrijden zo slecht is op zo een "jonge" leeftijd, wrm worden er nog 4-5-6 jarige wedstrijden georganiseerd, en schroeven ze deelname vanaf her 4e jaar niet op naar het 6e of 7e jaar..?

Omdat het commerciëel interessant is. Zodra ergens geld aan te verdienen valt doen mensen het, of het nu goed is of niet.

Aan drugs valt ook goed geld te verdienen, en dus wordt het verkocht..... dat wil niet zeggen dat het goed is.

Nu wil ik drugs en jonge paarden uiteraard niet met elkaar vergelijken, punt is dat de markt geen moraal heeft, ofwel, dat iets te koop is, of bestaat, wil niet zeggen dat het ook goed is.