Yamcha schreef:Nou, ik niet. Ik vind het veel en veel te jong, belachelijk.
Hij moet nog 3 worden, en hij staat nu al op een trainingsstal? Van de zotten, als je het mij vraagt. Er worden zoveel goed onderbouwde redenen gegeven waarom het echt serieus te jong is, en dan kom je gewoon weer met dat je naar het paard moet kijken....... Heb jij röntgenogen dan? Kun je zien of de groeischijven al gesloten zijn? Zal wel niet, hè?
Waarom, waarom koop je in hemelsnaam een zo jong paard als je niet eens kunt wachten tot hij 3 is...... hij moet nog 3 worden..... Koop dan een volwassen paard, daar kun je gewoon op rijden. Hoef je neit te wachten ook niet.
Als inrijden en beleren een probleem is, omdat het paard te sterk is, te veel conditie heeft, het leren langzamer gaat (of dat het zich mss niet laat overdonderen, kan ook nog, he) dan moet je imo niet eens aan beleren willen dénken. Want dan wil je niet samenwerken met een paard, dan wil je het paard overheersen op kracht, en dat is allesbehalve paardvriendelijk. Misschien had je beter een auto gekocht, daar kun je gewoon de baas over spelen, hoef je geen rekening te houden met dat ie ook gevoel heeft enzo, en dat ie de tijd moet krijgen om alles te verwerken. En als geduld een probleem voor je is, moet je helemaal niet aan paarden willen beginnen, want als er toch één ding is wat je met paarden wel moet hebben, is geduld........
Ik lees hier stilletjes mee. Ik ben van mening dat je een paard best op 3 jarige leeftijd zadelmak kan maken. Maar dit is natuurlijk paardafhankelijk.
De manier waarop jij nu reageert noem ik geen discussie voeren, maar de persoon aanvallen. Een gedegen onderbouwd antwoord waarom jij iets vind is prima, maar omdat iemand anders een andere mening heeft nou zo in de grond proberen te trappen vind ik ver beneden pijl.
Heb zelf ook twee 3-jarigen, beiden zadelmak en worden in juni 3. Blaken van gezondheid, doen het heel fijn, geen kracht, geen druk, gewoon fijn gereden. Stap er 2 tot 3 keer in de week op. Heb een stel fijne, blije paarden in de wei lopen al zeg ik het zelf. Verder ben ik het met de reactie van Famke eens.