Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:59

de dingen die die van mij eng vindt als ik wandel, is een wit bloemetje tussen de gele of een plasje :')

aangezien ik er naast loop, ik loop er altijd even naartoe en laat m eventjes kijken,
toch laten zien dat t niet eng is :D

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:05

Ik laat hem rustig kijken, en ik blijf zelf rustig als ik begin te stressen over zou hij wegschieten ja nee dan schiet hij weg ;)
en als hij minder gespannen is stap ik een beetje verder en laat hem nog is kijken tot hij er voorbij is . En niet met de zweep slaan want als je sommige paarden dwingt werkt het juist andersom.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:58

Ik ga op een zijweg of in de berm staan altijd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:00

Bij mijn eigen pony laat ik hem er gewoon langs gaan omdat ik goed weet hoe ver ik kan gaan bij die en ik weet ook dat die niet zomaar eruit naait, die deinst alleen terug.

Ik rijd nu een 3.5jarige bij, en als ik iets engs zie stap ik soms af om er langs te gaan omdat ik niet weet hoe ver ik bij die kan gaan. En ook om de leeftijd, ik rijd m nog maar 4 weken bij .. Maar als ik het aanstellerietus vind, zorg ik dat hij er gewoon langs gaat.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:48

Mijn tip: praat tegen je pony! :)
Als je 'm gerust stelt geef en krijg je vertrouwen!

Wat ook erg goed kan helpen is proberen stelling te rijden in de tegengestelde richting van het 'enge' voorwerp of bv vrachtwagen of iets dergelijks. :D

Timo

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:44

Eigenlijk in een lieve stem tegen praten, dan zeg ik dingen als ''woow, dat is eng, gauw wegwezen, een plastic zak, oh my god'' maar dan met een lieve stem. Door dit te zeggen geef ik ook mezelf de zekerheid dat het een belachelijk idee is om daar bang voor te zijn en ga ik zelfverzekerder zitten krijgt het paard meer vertrouwen :)

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:57

Ik probeer mijn eigen angst ook niet te laten merken en probeer mijn paard gerust te stellen.
Maar nog steeds durf ik niet met mijn merrie naar buiten, ze is nogal bang voor kleine dingen :+.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:08

gelukkig heb ik er een die nooit zomaar wegschiet van iets wat die eng vind. Meestal gaat die stilstaan en er naar kijjken na een korte aanmoediging van mij loopt die er zo langs.

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:28

NIET AFSTAPPEN, maar altijd blijven zitten!.. Ik probeer altijd een pad op te draaien en het paard in de richting van het "enge" te laten kijken, zodat hij kan zien dat er niks is.... lukt dat niet, probeer ik altijd aan een kant te stappen waar geen sloot of prikkeldraad etc. zit.. Mocht het paard dan toch schrikken en opzij schieten, schiet hij niet in de draad of sloot ofzo..

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:51

Ik praat ook altijd tegen mijn pony, ik weet niet of het helpt maar dat lijkt af en toe wel zo haha

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:56

zelverzekerd doorrijden en doen alsof er niets aan de hand is

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:52

Niet naar kijken, Travers of schouderbinnenwaarts zetten, zachtjes praten en bezig houden. Als je enge dingen gaat zoeken ziet je paard ze ook. Als je ze niet opzoekt en je paard bezighoud gat hij heus niet schrikken ofzo.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:49

Rustig blijven en doen alsof er niks aan de hand is,
als jij zelf al gespannen wordt voelt je paard/pony dat ook, en zal het sowieso schrikken.
Als je zelf rustig blijft en doet alsof het niet eng is, zal je paard/pony er ook minder van onder de indruk zijn.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:51

Ik weet onderhand wel wanneer ik wát moet doen in welke situatie

Als hij soms geobsedeerd lijkt door iets in de verte laat ik hem niet kijken dan leid ik hem af.
Als hij ergens niet langs wilt en met zo'n arabieren hoofd gaat kijken laat ik hem kijken, níet pushen, ik moest laatst heel krap langs een stilstaande quat, ik stopte er gewoon voor en zonder iets te doen liep hij naar een paar tellen kijken er gewoon langs. Als ik mijn been was gaan aanleggen voelt hij zich gedwongen en gaat hij alleen maar achteruit lopen.

Ook komt weleens voor dat hij achteruit gaat lopen omdat hij dan onzeker is, eerst ging ik dan echt zorgen dat hij vooruit ging, nu leg ik mijn benen aan zodra hij achteruit stapt, staat hij stil laat ik los. Hij mag zolang stilstaan als hij wilt maar niet achteruit, begon na een kwartier gewoon te lopen omdat hij zich dan gewoon niet gedwongen voelt. Hij doet het nu eigenlijk nooit meer, ik zou hem nooit ergens langs laten gaan als hij het niet wilt.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:54

Gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is. Dat doe ik altijd. Of in de ergste gevallen mijn best doen om te blijven zitten :')
Maar dat gebeurt gelukkig nauwelijks!

Irismonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:40

Ik drijf dan altijd nét ietsje meer, ga praten of geluidjes maken en een beetje op zijn/haar schoft kriebelen :)

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:51

Paard er duidelijk naar laten kijken en gerust stellen (dmv van woorden en de hals strelen).
Als ze het niet ziet en enkel hoort, schrikt ze gegarandeerd. Als ik haar er naar laat kijken, is er niets aan het handje.

Moessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:51

Doen alsof er niks aan de hand is. Het is echt een kleine heldin, en ze loopt dus meestal (al dan niet aarzelend) door. :j

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:00

Ik praat tegen hem laat heb even kijken en moedig hem dan weer aan door te lopen, gaat het allemaal goed eventjes belonen.

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:10

Ik weet eigenlijk niet wat ik nu zou doen.. Ik bleef altijd gewoon zitten en deed alsof er niks aan de hand was, maar nu niet meer, want ik ben een keer heel hard er vanaf gevallen, en bewusteloos geraakt, en daar ben ik heel erg van geschrokken en tegenwoordig ga ik eigenlijk alleen meet met echt hele brave paarden naar buiten die echt nergens van schrikken zeg maar :P.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:12

Negeren, gewoon doorrijden en je blikveld open houden en je innerlijk kompas houden op de richting waar je naartoe gaat.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:22

een rustig plekje opzoeken. inrit of een maisplak of iets dergelijks en je paard belonen en vertrouwen geven.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:34

Ik kijk gewoon de andere kant op, zodat ik niet zelf (onbewust) de aandacht er op vestig. Als ik de teugels lang heb vind hij niet veel dingen echt eng, maar hij kijkt wel heel veel! Probleem is dan dat als hij iets links van hem ziet, hij ook naar links loopt :') of hij gaat opeens stilstaan.
Als ik de teugels opmaat neem dan wordt hij druk en denkt hij dat er enge dingen aankomen en gaat hij ook dingen "zoeken".

Laatst kwamen we 2 van die banaan fietsen tegen (geen idee hoe het heet, zo'n dichte ligfiets). De pony die voor mij reed had op het laatste moment pas door dat het "iets geks" was en schrok. Daar schrok die van mij uiteindelijk meer van als van die fietsen! :D

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:13

Zelf zo kalm mogelijk blijven, als je zelf begint te stressen voelt je paard dat aan en zal het dan zelf ook erg spannend gaan vinden. En idd praat tegen je paard, dat helpt vaak ook.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:41

In eerste instantie probeer ik altijd door te rijden alsof er niets aan de hand is.
Gaat het paard stilstaan dan laat ik hem/haar even de kat uit de boom kijken, vaak gecombineerd met rustig tegen ze praten, meestal zien ze snel genoeg in dat het eigenlijk niets engs is.

Als ik weet dat een paard iets écht heel eng vindt ga ik er niet moeilijk over doen en stap ik af, vaak zijn ze naast je toch wat dapperder. Mijn verzorgpaard gaat écht niet onder het zadel over het bruggetje achter stal, ook niet als we met iemand samen rijden. Ik weet dat dat zo is en ook nooit meer zal veranderen, dus meestal stap ik pas na het bruggetje op.