Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:44

haha, tja dan kan ik er niets aan doen.
Mag ik vragen waarom je geen fan bent van de Bodt ?

p.s. ik ben ook geen mega de bodt fan hoor. Veel paarden lopen teveel op de voorhand. MAAR ik heb een week geleden 5 lessen gezien bij ons op stal, en alle paarden verbeterden duidelijk ! Meer ontspanning.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:17

Ja hoor, dat mag :j

Hij laat paarden teveel boven hun tempo lopen en uit elkaar vallen. Voordeel is dat je dan niet zo goed ziet dat ze niet rad zijn :+ (sommige dan) en verder werkt hij veel met contrastelling waardoor je in mijn optiek een paard juist schever maakt (meer in een S bocht zeg maar) dan dat ie rechter wordt. (Dit is dus mijn mening he?)

Verder ben ik er absoluut niet van gecharmeerd dat hij beweert allerlei aandoeningen te kunnen genezen met zijn methode. Een paard dat kapot is in de benen kun jij met geen enkele methode genezen. Wel zijn lijf anders laten belasten zodat ie op alle 4 de benen even kreupel loopt zodat je niet meer ziet dat ie pijn heeft, dat kan wel. :j
En hiermee haalt ie bakken met geld binnen. En dat is zijn uiteindelijke doel ook als je het mij vraagt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:20

Hier loopt een 3-jarige netjes in balans vind ik. Ik moet handen nog wat beter houden, maar paard loopt netjes, en verbinding met mond is ook goed.
Afbeelding

Hoge binnenhand gebruik ik overigens ook af en toe, als paard niet lekker wil buigen. Maar dan heb ik het niet over 10 cm, maar over gewoon enkele cm's.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:24

Citaat:
@ ninajojo: niet echt, hij buigt het achterbeen niet echt, voor een dragend achterbeen moet je echt een diepere buiging zien.

Dit is wel een leuke illustratie:
links een stuwend achterbeen, rechts een dragend been. Het verschil zit hem niet in de plaatsing van het been, maar in de buiging in de gewrichten. Zie je wat ik bedoel?
Afbeelding

Ben ik weer :)
Teugeldruk en halshouding is op deze foto niet ideaal.. Ze wilde graag harder :P Maar ik heb wel het idee dat ze hier een beter achterbeen heeft dan op de vorige foto die ik postte! Klopt dat?
Afbeelding
Hier de oude foto: http://img231.imageshack.us/img231/6691/1005682.jpg

A_nouk

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:40

Ninajojo: Naar mijn mening is de foto haast gelijk aan de eerdere foto.
Onderbeen kom nog bijna gestrekt onder. Het gaat hem om de buiging bij o.a. het spronggewricht.

Je paard draagt hier niet voor stuwt hier.

TS: Hoe gaat het zijn er nog updates, vond het leuk je vorderingen en je problemen te volgen.

Ik heb gisteren na 8 weken kreupelen weer op mijn paard gezeten.
Nu weer langzaam opbouwen.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 11:21

Daar was ik weer... (even erg druk gehad)

Vorderingen.... ja en nee moet ik zeggen
Mijn paard heeft eerder op z niveau gelopen en ieder die rijden kan vind mijn paard geweldig!! zo ook mijn instructeur...
Met zijn hulp dacht ik verder te komen maar ik heb er nu niet zo,n goed gevoel meer bij. Hij heeft hem regelmatig (2x per week) een half uurtje gereden en moet zeggen dat ik vind dat we achteruit gaan ipv vooruit. Omdat hij meer moet buigen in het heupgewricht krijgen we moeilijke oefeningen maar het paard geeft duidelijk aan dat het te veel is (mijn mening .... maar hoe leg je dat je instructeur uit die het beter zou moeten weten???) ik wil mijn paard op een trens rijden maar volgens hem kan ik beter nog een maandje op stang en trens blijven rijden. Ik heb zijn advies nu even in de wind geslagen en wil dat hij ruimer wordt ipv meer verzameld. Ik rijdt hem nu sinds 3 weken voorwaarts neerwaarts (puur basis) en let veel meer op mijn eigen zit en ontspanning, spring af en toe tussendaar, ik vind dat hij nu langzaam ruimer wordt en krijgt weer wat plezier in het werk.
Raar zou je denken omdat het paard doorgereden is op z niveau en dat toch zou moeten kunnen?... maar heb ook erg lang gezocht naar een goed zadel dus daar kan het probleem ook liggen en de rug van mijn paard is erg gevoelig.
Het lastige is dat mijn paard voor de zomermaanden gestald staat bij mijn instructeur ivm training en weidegang. Ik heb besloten per 30 juli weer naar huis te gaan en voorlopig even het werk in de bak af te wisselen met bos en strand want merk nu dat hij soms echt geen zin heeft in die vierkante bak, blijft er soms voor staan en wil niet verder "nou dat heeft hij nog nooit gedaan" dus ik wil dat hij plezier heeft en veel meer afwisseling zodat hij de keren in de bak weer lol heeft.
Als ik zelf rij in alle rust zitten er stukjes tussen die super goed gaan en zonder druk, hij is dan heel fijn in de hand maar met wat meer ruimte aan de voorkant... steeds aanvullen met been als hij op de voorhand komt, dat is erg lastig met een paard wat snel is en gaat hangen als het tempo te laag is maar ik blijf volhouden.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:01

Fijn dat je er weer op zit fifteen!! fijn is dat als je weer wat kunt...

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:23

Fifteen schreef:
Onderbeen kom nog bijna gestrekt onder. Het gaat hem om de buiging bij o.a. het spronggewricht.

Ik zie nu inderdaad wat je bedoeld!! Het bovenste gewricht op de tekening toch? Die is inderdaad nog erg gestrekt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:17

ninajojo schreef:
Fifteen schreef:

Ik zie nu inderdaad wat je bedoeld!! Het bovenste gewricht op de tekening toch? Die is inderdaad nog erg gestrekt.

nee je moet kijken naar zijn spronggewricht, het 4de punt van boven op de tekening

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:55

In zekere zin het knie gewricht in de achterbenen :)

Het is bij mij toch weer on hold, wat denken jullie mok?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M8WERXLB.jpg

Danny balen dat je dit hebmetje instrcteur, misschien eens een keer een ander proberen?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:18

Maris schreef:
ninajojo schreef:

nee je moet kijken naar zijn spronggewricht, het 4de punt van boven op de tekening

:+
Ik was weer lekker snugger.
Ik bedoelde de knie! Maar dat gewricht daarboven is dus belangrijk? Vind ik wel moeilijk te zien...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:36

ninajojo schreef:
Citaat:
@ ninajojo: niet echt, hij buigt het achterbeen niet echt, voor een dragend achterbeen moet je echt een diepere buiging zien.

Dit is wel een leuke illustratie:
links een stuwend achterbeen, rechts een dragend been. Het verschil zit hem niet in de plaatsing van het been, maar in de buiging in de gewrichten. Zie je wat ik bedoel?
Afbeelding

Ninajojo:
Volgens mij begrijp je het nog niet goed :)

Als je kijkt naar de tekening hier boven (rechter tekening), de 4de punt van boven naar beneden.

Dragend:
http://www.klassiekedressuur.com/typo3t ... 39ff3d.jpg

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:34

Tja... andere instructie?? moeilijk zo,n beslissing. Tweifel niet aan zijn kunde maar heb het idee dat we allebij op een andere manier denken en handelen. Het lijkt allemaal zo makkelijk als hij op mijn paard zit, hij legt het wel uit maar is allemaal zo moeilijk te volgen "BUIGEN,BUIGEN,BUIGEN EN NOG EENS BUIGEN"... hij is duidelijk wel dol op mijn paard, zet hem zelfs regelmatig in een paar passen piaffe, dat ziet er prachtig uit maar ik heb er zelf zo weinig aan. Als ik na zijn rijden opstap loopt mijn paard duidelijk beter en is een stuk losser, op dat moment kan ik er heel even van genieten omdat ik dan niet nog eens een half uur blijf rijden.
Ik begin langzaam te denken dat ik voor nu andere instructie nodig heb?, iemand met een andere manier van aanpak en uitleg want ik snap soms gewoon helemaal niet wat hij bedoeld.
Natuurlijk let ik goed op als hij rijdt en vraag ik om uitleg maar dan nog kan ik het soms niet volgen, het gaat me gewoon te snel. Laatst ging ik even in discussie terweil hij aan het rijden was, ik wilde gewoon even uitleg op dat moment (anders vergeet je het natuurlijk) haalde hem even uit zijn concentratie :( maakte hem niet uit zei hij...het is jou tijd "TJA... dan leer ik natuurlijk niks
De omschakeling naar andere instructie is natuurlijk ook weer wennen maar voor nu misschien beter bij iemand te lessen die wat meer aan mijn houding en zit werkt en stapsgewijs uitleg geeft?.
Als het goed is komt Noor Tanger mij binnenkort helpen (bokker Mindfields) zij heeft eerder in dit topic wat uitleg gegeven wat mij bijzonder aanspreekt! Dus Noor..... we gaan ervoor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:28

ooh ik ben een beetje jaloers..... les van Noor..... !!! Goed hoor !
Het kan gewoon zo zijn natuurlijk dat iemand wel heel goed kan rijden en les geven, maar op een andere manier lesgeeft dan die bij jou zelf past. De een heeft uitleg nodig waarom je iets moet doen, de ander moet het voelen om te begrijpen etc etc.

Ik zit te denken over de aanschaf van de gymnastiek teugel van Horst ( ex van Noor ). Gewoon om mijn paard dan ieder geval met longeren wel lekker los en over de rug te krijgen. Misschien ook een idee voor jou ???? Of kan je gewoon ook al heel goed longeren ?

groetjes,

maris

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:58

Ja ga het proberen.. beter dan blijven hangen zo.
Elastiek?...ik longeer met dubbellonge of longeerhulp (dat is een handig ding...kijk maar eens bij epeljack)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:44

longeerhulp zat ik idd ook over te denken. Bevalt die goed ?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 02:20

Ja!...superfijn en zeer eenvoudig in gebruik. Mijn paard ontspant geweldig met dat ding